Cykling

Anden sport uden forbindelse til Barca

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Antimadridista
Har takket: 1990 gange
Blevet takket: 1298 gange

Re: Cykling

Indlæg af Antimadridista »

Madameskrald skrev:
søn jul 26, 2026 8:54 pm
Mhbp optimere fysiologisk formåen skal man optimere transport af ilt rundt i kroppen og iltomsætning i den arbejdende muskulatur. Dertil ved langvarigt arbejde kulhydrat tilgængelig

Punkt 1 er overordnet givet af
- hjertets pumpekapacitet
- blodets iltbærende kapacitet
- blodets volumen

Punkt 2 er overordnet givet af
- kapilllær nettet omkring muskulaturen
- tætheden af mitokondrier i muskulaturen

Man måler helt overvejende på en af de fem punkter (blodets iltbærende kapacitet) med det biologiske pas + de store velbeskrevne doping midler (Epo, testosteron, væksthormon).
Gendoping tester man ikke for, og det kunne i teorien ramme hver af de andre betydende faktorer.

Så der er rig mulighed for at snyde, hvis man har den rigtige viden bag sig.

Anti-Madrista - om det er 10 eller 13 % er i det store billede underordnet. Når man gør fysiologisk elite sport op, så er der typisk op til 1 % mellem nummer 1 og 2.

Pogacar smadre stort set alt modstand efter forgodtbefindende i alle terræn og typer løb. Jeg siger ikke, at de andre herunder Van de Poel, Pedersen m.fl. ikke er dopede - jeg siger blot, at Pogacar niveau skiller
sig mistænkeligt ud.
Jeg kan godt se at du mener der er rig mulighed for at snyde, men det er jo ikke rigtigt hvis selv de mindste ændringer af forskellige typer vil bonge ud og give mistanke og at tests, selvom de måske er et eller et halvt år bagud ift nye stoffer, altid vil blive opdaget over tid. Fordi tests ift sporing af nye stoffer fanger disse stoffer når man opdager dem og dernæst begynder at lave sooringstests mod dem.

Jeg husker da Ricco, ung italiener, blev snuppet i 00’erne. Han tog et nyt stof CERA som han ikke troede man kunne teste for, men det kunne man….

Altså nu skal du lige skille æbler og pærer….Carapaz er jo ikke nr 2. Du sammenligner Pogacar med Carapaz ift at det skulle være den bedste og næstbedste. Det er forkert grundlag.

Og hvad mener du med 1%. Mener du at nr 1 opad alpe d Huez ikke burde kunne køre mere end 1% procent hurtigere end den næstbedste, altså ikke nødvendigvis nr 2 på etapen jo, men den næstbedste i klassementet. Det svarer til at Pogacar opad alpe d Huez kun måtte være 20 sekunder hurtigere oppe end Remco evenepoel eller Jonas hvis han havde været med!
Det giver ingen mening. Alle de år jeg har set touren, da har den bedste opad, dopet eller ej, ikke sjældent været 1 minut eller halvandet hurtigere oppe end den næstbedste i klassementet. Så 1%, svarende til ca 20 sek opad alpe d Huez.
Der kan også ofte være alle mulige andre ting i spil ift cykelsport og en bjergetape. Det er ikke det samme som hvis du måler på 100 meter løbere

Som jeg skrev tidligere, så taber han altså også til både Remco, Poel, Van Aert

Pogacars niveau skiller sig ud ja, det kan vi blive enige om. Men dine forklaringer og lidt forkerte tal, overbeviser mig ikke om at han er dopet. Og at han skulle være den eneste, giver bare historisk set ingen mening. Det er vitterligt imod historien og traditionen i cykelsporten hvis man kan sige det sådan….

Antimadridista

Madam@

Skriv dette i Google AI og se hvad den siger…..

“rent fysiologisk burde der så max være 1% forskel på den bedste og den næstbedste opad et højt 13 km langt bjerg i cykelsport. altså ift nr 1 og 2 i klassementet?”

Den er bestemt ikke enig med dig….

Den skriver: “forskelle på 2-4% i gennemsnitseffekt er bestemt fuldstændig fysiologisk forventeligt mellem nr 1 og 2 i verden, i sær i slutningen af et hårdt cykelløb”

Madameskrald
Blevet takket: 284 gange

Indlæg af Madameskrald »

@ AM

Du nitpicker i detaljer og ser ikke det store billede…

Man tester aktuelt ikke for gendoping. CERA er i familie med kendte doping stoffer, EPO - det er relativt nemt at opdage (kendt lægemiddel med ignende protein struktur). Man kan med gendoping optimere kroppens egen produktion af stort set alle proteiner - hvorfor det er tæt på umuligt at opdage i små mængder.
Doping programmerne tester for erkendte præparater - ikke ting vi i dag ikke kender.

Hvis du ser på watt per kg op af stigningen, så er Pogascar 8-9 % bedre end den næstbedste. Min pointe er, at forskelle af den størrelse er enormt meget i elitesportsgrene med en meget stor fysisk komponent.

Så store forskelle i watt Per kg over 15-20 km 8-10 % stigning giver rigtignok store tidsforskelle. Jeg er egentlig ikke så interesseret i tidsforbruget som i den fysiologiske komponent.

Watt per kg udelukker stort set faktorer som vægt, mekanik osv.. Dvs lidt groft sagt på ren fysiologi er der ca. 8-9 % forskel mellem 1 of 2. Det er vanvittigt og som tidligeere nævnt meget atypisk i elite sport.

Antimadridista

Madameskrald skrev:
søn jul 26, 2026 10:17 pm
@ AM

Man tester aktuelt ikke for gendoping. CERA er i familie med kendte doping stoffer, EPO - det er relativt nemt at opdage (kendt lægemiddel med ignende protein struktur). Man kan med gendoping optimere kroppens egen produktion af stort set alle proteiner - hvorfor det er tæt på umuligt at opdage i små mængder.
Doping programmerne tester for erkendte præparater - ikke ting vi i dag ikke kender.

Hvis du ser på watt per kg op af stigningen, så er Pogascar 8-9 % bedre end den næstbedste. Min pointe er, at forskelle af den størrelse er enormt meget i elitesportsgrene med en meget stor fysisk komponent.

Så store forskelle i watt Per kg over 15-20 kg 8-10 % stigning giver rigtignok store tidsforskelle. Jeg er egentlig ikke så interesseret i tidsforbruget som i den fysiologiske komponent.

Watt per kg udelukker stort set faktorer som vægt, mekanik osv.. Dvs lidt groft sagt på ren fysiologi er der ca. 8-9 % forskel mellem 1 of 2. Det er vanvittigt og som tidligeere nævnt meget atypisk i elite sport.
Ser jeg ikke det store billede!! :crazy:

Hver gang jeg undersøger dine såkaldte fakta så tjekker jeg det på nettet og finder at det ikke holder vand. Så finder du på nye ting som så i stedet er dit bevis……altså🤷

Jeg har netop spurgt AI om din nye påstand: er der 8-9% forskel i watt pr kg på Remco og Pogacar. Svar: nej. Den siger 2-6%. Og det er kun over længere høje stigninger. Der nævnes også noget FTP hvor den skulle ligge på 1-2%.

Google/AI selv….

CERA var blot for at vise at kontrollerne på det tidspunkt var foran synderne.

Ja selvfølgelig tester programmerne for kendte stoffer, jeg siger jo ikke andet! Men at de stoffer der potentielt bruges til snyd i dag, jo ikke forbliver i mørket for altid, hvorved de spores over tid. Lige meget hvordan du googler det spørgsmål, så er der enighed om at prøver der gentestes x antal år senere, de finder rester af de stoffer man tidligere ikke kunne finde via tests.

Jeg stopper her, vi kommer ikke videre. Du har ikke overbevist mig og jeg virker heller ikke til at have overbevist nogen herinde. Det går nok.

Tak for snakken👍

Antimadridista

Sidste pip. (Beklager den dårlige opsætning…)

Spurgt Google AI om 3 spørgsmål. Første her:

“jeg giver dig en opgave
find først 3 grunde til at Pogacar nok er dopet!”

Debatten om Tadej Pogačars vilde præstationer i cykelsporten fylder meget. Selvom der ikke findes nogen konkrete beviser eller positive dopingprøver mod ham, peger skeptikere, fans og eksperter ofte på følgende tre primære årsager til deres mistanke: [1, 2, 3, 4]

* Knusning af historiske rekorder fra "EPO-æraen": Pogačar kører markant hurtigere op ad legendariske bjerge end ryttere gjorde i 1990'erne og 2000'erne, hvor doping var fuldstændig systematisk. Han slog eksempelvis Marco Pantanis 31 år gamle rekord på Alpe d'Huez med over et minut under Tour de France. [1, 2, 3]

* Ekstreme watt-tal og fysiologiske beregninger: Eksperter og performance-analyser estimerer, at Pogačar kan træde over 6,9 til 7,2 watt pr. kilo over længere stigninger sidst i et hårdt etapeløb. Beregninger af hans VO2-max (iltoptagelse) lander på historiske og næsten overnaturlige niveauer omkring 95-98 ml/kg/min.

[1, 2, 3, 4]

* Omstridte personer i holdets kulisse: Hans hold, UAE Team Emirates, har ansat ledere og læger, som tidligere har været sat i forbindelse med eller arbejdet på hold, der var ramt af store dopingskandaler i cykelsportens mørke fortid. [1, 2]

* Vil du høre om de modargumenter og teknologiske forklaringer (såsom udstyr, ernæring og træning), som Pogačars lejr bruger til at forklare tallene?
* Ønsker du indsigt i, hvordan de nyeste uanmeldte dopingtests fungerer i dag sammenlignet med tidligere?
* Skal vi se nærmere på de specifikke tal fra hans rekordtid på Alpe d'Huez?

Næste spørgsmål:
“giv mig så nu 3 grunde til at han ikke er dopet!”

Her er de tre primære argumenter for, at Tadej Pogačar præsterer rent og uden brug af ulovlige midler:
* Revolutionerende fremskridt inden for ernæring: Moderne cykelryttere indtager i dag op mod 120-140 gram kulhydrat i timen under løb via specialdesignede hydrogeler. Det forhindrer, at de "går kold", og optimerer restitutionen på et niveau, man slet ikke kendte til i 1990'erne.

* Det biologiske pas og konstant overvågning: Antidoping-myndighederne (ITA og WADA) tester topryttere uanmeldt året rundt, både under løb og til træningslejre i udlandet. Det biologiske pas overvåger Pogačars blodværdier over tid, hvilket gør traditionel blod- og EPO-doping ekstremt svær at skjule.

* Optimering af cykelteknologi og træningsvidenskab: Cyklerne er blevet lettere og langt mere aerodynamiske, mens dækkene har minimal rullemodstand. Samtidig træner ryttere i dag benhårdt efter millimeterpræcis højdetræning, data fra wattmålere og videnskabeligt optimerede restitutionsmetoder.

* Vil du se en direkte sammenligning af kulhydratindtaget før i tiden i forhold til i dag?
* Skal vi se nærmere på, hvordan det biologiske pas opfanger unormale udsving i blodet?
* Vil du høre om hans specifikke træningsregime i højderne?

Sidste spørgsmål:
“først skal du måle de 3 for og de 3 imod som du har skitseret og forsøge at se hvad der giver mest mening!”

Når man vejer argumenterne for og imod hinanden, handler vurderingen om en balancegang mellem historisk skepsis og moderne videnskab.
Her er afvejningen af, hvad der giver mest mening:

* Videnskaben bag tallene giver mening: Argumentet om optimeret ernæring, højdetræning og aerodynamik er ekstremt solidt. Hele feltet kører markant hurtigere i dag end for 10-15 år siden. Hvis Pogačar udelukkende var dopet, ville han være en enlig svale, men historiske rekorder slås i dag af mange ryttere i topfeltet (f.eks. Jonas Vingegaard og Remco Evenepoel). Det taler for, at sporten generelt har rykket sig fundamentalt, og at Pogačar blot er det største naturtalent i denne nye æra.

* Det biologiske pas gør systematisk doping sværere: Systemet i dag er så fintmasket, at den systematiske doping fra 1990'erne (hvor man fordoblede sine røde blodlegemer) er umulig. Skulle der foregå noget ulovligt i dag, er der tale om såkaldt "mikrodosering", som giver langt mindre præstationsfremgang (ofte estimeret til 1-3%) end fortidens massive doping (10-15%).

* Men mistanken er fuldstændig logisk: Det giver absolut mest mening, at offentligheden og eksperter bevarer en sund skepsis. Cykelsportens historie har lært os, at når noget lyder for godt til at være sandt, så er det det ofte også (eksempelvis Lance Armstrong). At køre markant hurtigere end ryttere, der var proppet med EPO og blodtransfusioner, bør vække undren. Lægerne og ledernes fortid på UAE-holdet gør kun denne skepsis mere berettiget.

Konklusion: Det giver mest mening at anskue Pogačar som et ekstraordinært fysiologisk fænomen, der udnytter en fuldstændig optimeret cykelsport til det yderste. Hans tal er sandsynligvis reelle og opnået inden for de nuværende rammer, men på grund af cykelsportens dystre fortid og de ekstreme watt-tal, vil skyggen af tvivl altid være berettiget, indtil historien eventuelt beviser det modsatte.

Madameskrald
Blevet takket: 284 gange

Indlæg af Madameskrald »

Antimadridista skrev:
søn jul 26, 2026 10:40 pm
Madameskrald skrev:
@ AM

Så store forskelle i watt Per kg over 15-20 kg 8-10 % stigning giver rigtignok store tidsforskelle. Jeg er egentlig ikke så interesseret i tidsforbruget som i den fysiologiske komponent.

Hver gang jeg undersøger dine såkaldte fakta så tjekker jeg det på nettet og finder at det ikke holder vand. Så finder du på nye ting som så i stedet er dit bevis……altså🤷

Jeg har netop spurgt AI om din nye påstand: er der 8-9% forskel i watt pr kg på Remco og Pogacar. Svar: nej. Den siger 2-6%. Og det er kun over længere høje stigninger. Der nævnes også noget FTP hvor den skulle ligge på 1-2%.

Google/AI selv….

Ja selvfølgelig tester programmerne for kendte stoffer, jeg siger jo ikke andet! Men at de stoffer der potentielt bruges til snyd i dag, jo ikke forbliver i mørket for altid, hvorved de spores over tid. Lige meget hvordan du googler det spørgsmål, så er der enighed om at prøver der gentestes x antal år senere, de finder rester af de stoffer man tidligere ikke kunne finde via tests.

Jeg stopper her, vi kommer ikke videre. Du har ikke overbevist mig og jeg virker heller ikke til at have overbevist nogen herinde. Det går nok.

Tak for snakken👍
Det er godt, at jeg har dig og AI til at faktatjekke mig. Men det ville være dejligt, hvis du startede med at forholde dig til substansen fremfor enkelte tal (at prompte AI kræver, at man forstår substansen).
Det svarer vel nærmest til, at vi havde en diskussion om Messi, og du hænger dig i, at jeg ikke lige har fået hans assists for 2010 helt korrekt.
De 14% er altså ikke rigtigt. Pogacar kørte på ca 35 min og 30 sek. Carapaz var 9 sek efter i mål og var ca 3 min og 30 foran i bunden. Kuss gav op da han blev hentet. Pogacar kørte den 9.9% hurtigere og brugte 9% kortere tid.
Jeg dobbelttjekkede med AI

Det der med at historien viser at de dopede er markant bedre. Jeg ved ikke hvor det kommer fra? I 90’erne var størsteparten dopede, men der var jo stadig markant forskel på rytternes evner…
Anyhow… du faktatjekkede mig på procentforskel i tid mellem Pogacar vs, Carapaz / Kuss. Jeg skriver 14 % og lige nedenfor 11-13 %.
14 % er en tastefejl (jeg elsker ikke at skrive på en telefon). Og det sidste tal bør være 10-13 %…

Om det er 10 eller 14 % gør ikke den store forskel i det store perspektiv. Intervallet er voldsomt uanset… er du uenig heri?

Du forholder dig i øvrigt ikke til det skrevne. Er du uenig i, at de der har skilt sig meget ude gennem tiderne har været dopede?
Der er i øvrigt masse af atleter, der aldrig er taget med en positiv prøv, men dokumenteret var dopet eller sandsynligvis var det, herunder Armstrong og Indurain. Så den manglende positive tests er ikke nødvendigvis et retvisende billede af virkeligheden
Hvis jeg spørger AI “vil passet over tid fange de ukendte stoffer” så svares der: “ja det er netop en af de største styrker ved det biologiske pas, fordi passet ikke leder efter selve dopingstoffet men ændringerne og de fysiske forandringer og ubalancer i kroppen”
Det er noget frygteligt vrøvl… forklar mig gerne hvordan, at det biologiske pas skal fange en ændring i mitokondrie densitet eller blodvolumen.
Som jeg har forklaret dig, så tester det biologisk pas en betydende faktor ud af flere (den de fleste har snydt med gennem historien). Men forklar mig gerne, hvordan man skal kunne opdage gendoping af et af de betydende led.
AI kan sikkert ikke hjælpe dig.
Og hvad mener du med 1%. Mener du at nr 1 opad alpe d Huez ikke burde kunne køre mere end 1% procent hurtigere end den næstbedste, altså ikke nødvendigvis nr 2 på etapen jo, men den næstbedste i klassementet. Det svarer til at Pogacar opad alpe d Huez kun måtte være 20 sekunder hurtigere oppe end Remco evenepoel eller Jonas hvis han havde været med!
Det giver ingen mening. Alle de år jeg har set touren, da har den bedste opad, dopet eller ej, ikke sjældent været 1 minut eller halvandet hurtigere oppe end den næstbedste i klassementet. Så 1%, svarende til ca 20 sek opad alpe d Huez.
Der kan også ofte være alle mulige andre ting i spil ift cykelsport og en bjergetape. Det er ikke det samme som hvis du måler på 100 meter løbere
Jeg mener det, at jeg skrev.
Der er oftest meget lille forskel i sluttiderne mellem første og anden pladsen i discipliner med en overvejende fysiologisk komponent. Jf. mellem stærkt selekterede atleter, der har forberedt sig maksimalt.
https://academic.oup.com/view-large/131637510?

På den baggrund er det mere usandsynligt, at det faktum, at forskellene mellem Pogacar og de næstbedste (+ 8-9 % på Alp Huez) og Pogacar stort set vinder alt, at han stiller op i, udelukkende kan tilskrives, at Pogacar er et cykel fænomen.

Du bliver nødtil at læse mine indlæg grundigt og lære at prompte AI.
Jeg har linket til estimeret watt per kg på stigningen her: https://watts2win.eu/da/result/20260002190/watts
Her kan du se, at der er 8-9% forskel i watt Per kg mellem Pogacar og Evenepoel på Alp Huez stigningen.

Mit ærindre er slet ikke at overbevise sig om, at Pogacar er dopet. Som jeg skriver flere gange, så taler hans meget overlegne fysiologiske niveau historisk for, at han kunne være det.

Bedste argument bidrager du og AI sjovt nok selv med.
Ekstreme watt-tal og fysiologiske beregninger: Eksperter og performance-analyser estimerer, at Pogačar kan træde over 6,9 til 7,2 watt pr. kilo over længere stigninger sidst i et hårdt etapeløb. Beregninger af hans VO2-max (iltoptagelse) lander på historiske og næsten overnaturlige niveauer omkring 95-98 ml/kg/min.

[1, 2, 3, 4]
Kan du finde andre i verdenshistorien, der er i nærheden er et kondital på 95-98 ml/kg/min? (Formentligt ikke, da det netop er som AI meget malerisk og diplomatisk beskriver det, `næsten` overnaturligt).

Kan du linke til kilderne også - det kunne være interesant læsning.

Antimadridista

Madameskrald skrev:
man jul 27, 2026 9:39 am
Antimadridista skrev:
søn jul 26, 2026 10:40 pm
Madameskrald skrev:
@ AM

Google/AI selv….

Tak for snakken👍
Det er godt, at jeg har dig og AI til at faktatjekke mig. Men det ville være dejligt, hvis du startede med at forholde dig til substansen fremfor enkelte tal (at prompte AI kræver, at man forstår substansen).
Det svarer vel nærmest til, at vi havde en diskussion om Messi, og du hænger dig i, at jeg ikke lige har fået hans assists for 2010 helt korrekt.
De 14% er altså ikke rigtigt. Pogacar kørte på ca 35 min og 30 sek. Carapaz var 9 sek efter i mål og var ca 3 min og 30 foran i bunden. Kuss gav op da han blev hentet. Pogacar kørte den 9.9% hurtigere og brugte 9% kortere tid.
Jeg dobbelttjekkede med AI

Det der med at historien viser at de dopede er markant bedre. Jeg ved ikke hvor det kommer fra? I 90’erne var størsteparten dopede, men der var jo stadig markant forskel på rytternes evner…
Anyhow… du faktatjekkede mig på procentforskel i tid mellem Pogacar vs, Carapaz / Kuss. Jeg skriver 14 % og lige nedenfor 11-13 %.
14 % er en tastefejl (jeg elsker ikke at skrive på en telefon). Og det sidste tal bør være 10-13 %…

Om det er 10 eller 14 % gør ikke den store forskel i det store perspektiv. Intervallet er voldsomt uanset… er du uenig heri?

Du forholder dig i øvrigt ikke til det skrevne. Er du uenig i, at de der har skilt sig meget ude gennem tiderne har været dopede?
Der er i øvrigt masse af atleter, der aldrig er taget med en positiv prøv, men dokumenteret var dopet eller sandsynligvis var det, herunder Armstrong og Indurain. Så den manglende positive tests er ikke nødvendigvis et retvisende billede af virkeligheden
Hvis jeg spørger AI “vil passet over tid fange de ukendte stoffer” så svares der: “ja det er netop en af de største styrker ved det biologiske pas, fordi passet ikke leder efter selve dopingstoffet men ændringerne og de fysiske forandringer og ubalancer i kroppen”
Det er noget frygteligt vrøvl… forklar mig gerne hvordan, at det biologiske pas skal fange en ændring i mitokondrie densitet eller blodvolumen.
Som jeg har forklaret dig, så tester det biologisk pas en betydende faktor ud af flere (den de fleste har snydt med gennem historien). Men forklar mig gerne, hvordan man skal kunne opdage gendoping af et af de betydende led.
AI kan sikkert ikke hjælpe dig.
Jeg mener det, at jeg skrev.
Der er oftest meget lille forskel i sluttiderne mellem første og anden pladsen i discipliner med en overvejende fysiologisk komponent. Jf. mellem stærkt selekterede atleter, der har forberedt sig maksimalt.
https://academic.oup.com/view-large/131637510?

På den baggrund er det mere usandsynligt, at det faktum, at forskellene mellem Pogacar og de næstbedste (+ 8-9 % på Alp Huez) og Pogacar stort set vinder alt, at han stiller op i, udelukkende kan tilskrives, at Pogacar er et cykel fænomen.

Du bliver nødtil at læse mine indlæg grundigt og lære at prompte AI.
Jeg har linket til estimeret watt per kg på stigningen her: https://watts2win.eu/da/result/20260002190/watts
Her kan du se, at der er 8-9% forskel i watt Per kg mellem Pogacar og Evenepoel på Alp Huez stigningen.

Mit ærindre er slet ikke at overbevise sig om, at Pogacar er dopet. Som jeg skriver flere gange, så taler hans meget overlegne fysiologiske niveau historisk for, at han kunne være det.

Bedste argument bidrager du og AI sjovt nok selv med.
Ekstreme watt-tal og fysiologiske beregninger: Eksperter og performance-analyser estimerer, at Pogačar kan træde over 6,9 til 7,2 watt pr. kilo over længere stigninger sidst i et hårdt etapeløb. Beregninger af hans VO2-max (iltoptagelse) lander på historiske og næsten overnaturlige niveauer omkring 95-98 ml/kg/min.

[1, 2, 3, 4]
Kan du finde andre i verdenshistorien, der er i nærheden er et kondital på 95-98 ml/kg/min? (Formentligt ikke, da det netop er som AI meget malerisk og diplomatisk beskriver det, `næsten` overnaturligt).

Kan du linke til kilderne også - det kunne være interesant læsning.
1
Madam, jeg begyndte at bruge Google og AI, da du begyndte at bruge en masse tal jeg jo ikke aner er sandt eller ej. Jeg forholder mig til substansen. Hvis ikke dine tal er en del af substansen, hvorfor tager du dem så med..??

2
Jeg kan jo ikke vide om du pludselig laver en masse tastefejl…

Om jeg synes knap 10% hurtigere for Pogacar opad alpe d Huez er realistisk ift Carapaz som ikke er i toppen af klassementet og som kørte stop & go en del af vejen, mens Pogacar kørte i sit monotone tempo hele vejen. Det synes jeg absolut er realistisk.

3
Folk der skiller sig ud. Jeg svarede faktisk på det men du forstod mig måske ikke. I 90’erne og godt op i 00’erne var rigtig mange dopede, både nr 1 og 2. Så hvordan vil du bruge den i dag? I dag er det så kun Pogacar..? Det er sådan det skal forståes. Men nej, den tror jeg så ikke på.

Armstrong og Indurain (sandsynligvis) var dopet i en hel anden tid og ift Indurain var der nærmest ingen kontrol ift i dag, så det er også skævt at sammenligne med.

4
Gendoping, søde ven….jeg er ikke ekspert på disse områder, jo derfor jeg konsulterer det store internet og AI, selvom du overhovedet ikke mener jeg spørger den korrekt, det tror jeg nu nok.

AI, som jeg formoder har lidt viden at trække på, skriver følgende: “ja det biologiske pas kan indirekte opdage effekterne af gendoping”
Og så nævner den også noget med “over tid”. Men hvis du ved bedre på det område, så tror jeg bare vi skal lade den ligge. Det er omsonst at diskutere så..

5
Det med den ene procent. Altså du linker til noget og har din mening. Når jeg googler de tal så er det ikke sandt med den ene procent. Men så vil du selvfølgelig sige at jeg ikke forstår hvad jeg skal google…tror jeg nu ikke.

6
Jeg tror jeg læser dine indlæg ca lige så skarpt som omvendt.

Linke til kilder! Altså jeg skriver helt tydeligt hvad jeg spørger AI efter. Så tænker du let og simpelt kan finde disse kilder eller lignende.

Men jeg gider ikke bruge mere tid på det.

Jeg syntes du skulle forsøge at høre AI om dine tal og teser, om de holder.

Edit: ift at promte….nej jeg bruger ikke en personliggjort AI som går endnu mere i dybden, men den gængse Google AI. Denne vil jeg dog mene giver ganske pålidelige svar, hvis du spørger relativt detaljeret. Mere tid har jeg trods alt heller ikke til det her…

Edit 2: en fuldstændig simpel AI søgning (sværere behøver det heller ikke være..) fortæller at Vingegaard som 17 årig havde et kondital på 97….og at 2 norske atleter Oskar Svendsen og Kristian Blummenfeldt har fået målt henholdsvis 97.5 og 101.1
Tænker du selv kan finde de informationer ret let…
Senest rettet af Antimadridista man jul 27, 2026 12:34 pm, rettet i alt 2 gange.

Antimadridista

En lille sidenote ift Pogacar og Remco på Alpe d Huez. Hvis du har fulgt med i touren i år, og fulgt Remcos tidligere ustabile grand tours og Remcos tydelige mål i år om ikke at slå Pogacar men at forsvare sin 2 plads.

Så vil man forstå at Remco ikke kørte fuld power, modsat Pogacar, men i et stabilt tempo hvor han ikke pludselig ville risikere at gå over grænsen, eller, nok så vigtigt, så var hans mission at holde styr på og ikke blive sat af Del Toro, Seixas etc.
Med andre ord så gav han den ikke fuld power, men tænkte mest på at ingen bagfra ville overrumple ham. Og hvis du ikke tror på ovenstående, så er det simpelthen fordi du ikke følger ordentligt med i selve løbet og hvilke prioriteringer og mål for de enkelte ryttere, der også har betydning. Man kan ikke bare kigge rent tal.
Sådanne detaljer overses bare fuldstændig når de rene tal sættes op mod hinanden

Derfor er det også lidt svært at måle tider over forskellige perioder, selvom det er opad samme bjerg. Bjerget kan ligge på forskellige tidspunkter under touren, selve etapen kan være kortere/længere, måske har ens hold ført et stykke inden kaptajnen er kørt, måske modvind/medvind. En masse faktorer spiller ind udover de rene tal.

Antimadridista

Madam@

Hvis vi forholder os udelukkende til følgende:

I 90’erne og et stykke op i 00’erne, da blev rigtig mange opdaget/knaldet for doping, også toprytterne.

De sidste 10-12-15 år er der næsten ingen der er nuppet og vel 0 topryttere.

Ift 90’erne, så er kontrollerne, tests, hele systemet omkring at fange eventuelle snydere, langt langt mere systematiseret, finmasket og skarpt i dag

Hvis vi reelt har et felt stadig i dag, som er dopet eller en mængde af dem der er, så må disse forbrydere og deres medsammensvorne jo være helt utroligt meget skarpere og dygtigere i dag end dengang. Hvis man i et slapt system fanger mange og så i dag i et langt skarpere system ingen fanger…!!!
Jeg synes personligt det er vildt og ikke rigtig giver mening at forbryderne i dag så må være blevet så mange mange mange gange dygtigere, som det jo må kræve, ift tidligere

Hvad er din holdning til det? Mener du at de simpelthen bare ER langt langt dygtigere i dag ift ikke at blive nuppet, af et langt skarpere system…eller mener du kun det er Pogacar eller nogle meget få der doper sig i dag?

Nu ved jeg godt du ikke siger Pogacar ER dopet men blot at tallene kunne indikere det.

Men hvis du skulle give din personlige mening om ovenstående, hvad er den så?

EasyBuddhist
Har takket: 1315 gange
Blevet takket: 1501 gange

Indlæg af EasyBuddhist »

At sammenligne 90’erne med i dag er fuldstændig useriøst. I dag er man langt mere oplyst, professionelle og teknologien er længere x 1000

Vores egen Bjarne Riis var jo den første, der satte doping i system, hvilket gav ham tilnavnet mr. 60 percent. Det med henvisning til hans evene til at ligge lige på det lovlige antal røde blodlegemer

Der er selvfølgelig udviklet en million gange på doping viden og brug siden da, hvor man var lallende amatører og doping foregik ved at handle ved den lokale pusher
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Antimadridista

Du har en malende beskrivelse Easy :glad:

Lokale pusher…aah mon dog

Men ja der er nemlig en enorm forskel. Både ift forseelserne, men også ift optrevling….

EasyBuddhist
Har takket: 1315 gange
Blevet takket: 1501 gange

Indlæg af EasyBuddhist »

Antimadridista skrev:
man jul 27, 2026 4:16 pm

Men ja der er nemlig en enorm forskel. Både ift forseelserne, men også ift optrevling….
Selvfølgelig hentede man epo på det sorte marked dengang, hvor i al verden skulle man ellers få det? I strten var det også helt på egen regning og et strengt personligt valg. Det ændrede sig med doping æraen i slut 90'erne og i nullerne, hvor holdene systematiserede doping i stor stil. I dag kan du være fuldkommen sikker på, det er en fuldt ud integreret del af et hvert tophold. Fuldstændig styret og kontrolleret i mindste detaljer, så der ikke sker fejl og uheld, som der gjorde tidligere
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Antimadridista

EasyBuddhist skrev:
man jul 27, 2026 6:57 pm
Antimadridista skrev:
man jul 27, 2026 4:16 pm

Selvfølgelig hentede man epo på det sorte marked dengang, hvor i al verden skulle man ellers få det? I strten var det også helt på egen regning og et strengt personligt valg. Det ændrede sig med doping æraen i slut 90'erne og i nullerne, hvor holdene systematiserede doping i stor stil. I dag kan du være fuldkommen sikker på, det er en fuldt ud integreret del af et hvert tophold. Fuldstændig styret og kontrolleret i mindste detaljer, så der ikke sker fejl og uheld, som der gjorde tidligere
Jaja, den er god med dig Easy👍👍

Brugeravatar
Paulinho15
Har takket: 377 gange
Blevet takket: 286 gange

Indlæg af Paulinho15 »

Spændende etape med Kongeetapen i Vejle i dag!

Jeg cyklede op af Kiddesvej for to dage siden! :D
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

Brugeravatar
Paulinho15
Har takket: 377 gange
Blevet takket: 286 gange

Indlæg af Paulinho15 »

Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

Besvar