Antimadridista skrev: ↑lør jul 25, 2026 10:38 am
Følger du cykelsport Madam? For der er bare så mange folk der dukker op om sommeren, ser lidt tour og råber doping….
Og så er det du skriver altså bare heller ikke sandt. Man er ikke 5-10 år bagud. Man er lige i røven på dem. Det er den mest testede sport. Man har biologisk pas der tester for udsving. Udstyret i laboratorier er langt langt bedre end det var og kan teste for langt mere og for langt mindre doser. Man gemmer prøver i 10 år og der er langt flere test både under de store løb, men også uanmeldt.
Jeg har fulgt cykelsporten on/off gennem +20
år. Jeg er bestemt ikke fanatiker, men jeg har en faglig interesse i cykling, da det er en af de sportsgrene, hvor ren fysiologisk kunnen spiller den allerstørste rolle, specielt enkeltstart og de store bjergetaper.
WADA er på ingen måde lige i røven på nogen som helst. Forskningsmæssigt har jeg arbejdet for WADA. Tror mig, man er langt bagude.
Det biologiske pas er designet til at finde udsving i hæmatologi. Det er et meget indirekte mål for en cykelrytters fulde fysiologiske kapacitet, og kunsten er jo så at holde hæmatokrit værdien stabilt høj.
Der er utallige potentielle dopingmetoder, som man enten ikke analyserer på eller ikke kan analysere på.
Ift carapaz og Kuss. Kuss er langt fra hvad han har været tidligere, men Carapaz også er en anden rytter i dag end da han kørte klassement. Dertil så lå de 3 udbrydere konstant og rykkede på hinanden og slappede lidt derefter, for at føre et nyt angreb afsted. De kørte slet ikke full gas, som Pogacar gjorde.
Pogazar kørte stigningen 14 % hurtigere end Carapaz og Kuss. Folk der er mere inde i cykelsport end undertegnede har estimeret 10-20/80-90 % til taktik/fysiologi ifht. den forskel, hvorfor pogazar er ca. 11-12,6 % bedre fysiologisk set på stigningen.
Og ja Carapaz og Kuss har været bedre, men knap 11-13 % er fuldstændigt vanvittigt meget på tre toptunede elite sportsfolk.
Jeg siger ikke, at Pogazar er dopet, men historien fortæller, at de cykelryttere, der er markant bedre end de øvrige er dopede.
Der er naturligvis ikke nogen evidens for doping aktuelt, men det kan fra mit perspektiv heller ikke udelukkes.
Jeg har personligt svært ved at forklare så stor forskel i ren fysiologisk kunnen.
Det der bl.a. er sket i dag er at det hele er langt mere systematiseret. De kulhydrat geler og drikke de tager, er langt bedre end tidligere og de tages på helt bestemte tidspunkter under etaper.
Cykler, udstyr, aerodynamik, hjelme, tøj, mm er noget helt andet end dengang. Mener alene cyklerne er 2 kg lettere.
Træning foregår også meget systematisk og følges via programmer hvor alt muligt kan tilpasses. Watt målere bruges konstant og helt normalt for at ryttere kan styre og kontrollere at de ikke bruger mere energi de end har/må og ift ikke pludselig at gå ned. Fromme var ham der introducerede konstant fokus på Watt. Han kiggede jo mere ned i styret end på vejen….
Der er SÅ meget der er ændret siden doping dagene.
Jeg er helt enig, at det ikke giver mening at sammenligne nu med tidligere.
Men der er næppe stor forskel i træningsmetoder, udstyr osv., som kan forklare Pogazar vs. alle andre.
Det er er vanvittigt er, at han er meget bedre end andre fysiologiske fænomener, herunder Vingegård.