Paulinho15 skrev: ↑ons jun 24, 2026 7:48 pm
Jeg er ikke mig. Vi ved jo reelt ikke hvad der foregår udover de meldinger der kommer.
Hvad hvis Alvarez selv har gået ud i medierne uden at Barca har haft noget med det at gøre?
Jeg har ikke noget imod det foregå sådan her. Heller ikke, hvis det skulle ramme os.
Så er det bare at få solgt spilleren i en fart for en rimelig kompensation.
Vi kan også vende den om og sige, at det dårlig stil ikke at forhandle et skifte på plads med den klub han ønsker.
Dertil kan klubben også stå i en situation, hvor en klub vil af med en spiller, men hvor spilleren ikke vil væk.
Her skal klubben respekter kontrakten ligesom en spiller skal respektere kontrakten, hvis klubben ikke vil sælge.
Det bedste for alle parter vil være, at en klub sælger en spiller, der vil væk og til den klub spilleren ønsker, så længe kompensation for spilleren er i orden.
Du plejer ellers selv at bygge dine konklusioner på gæt og antagelser, men i dette tilfælde, hvor du forsøger at være kritisk, er der faktisk noget mere reelt at komme efter.
Atlético Madrid ville ikke klage til FIFA og starte en stor sag, medmindre de mener, at der er klare og tydelige beviser på, at Barca-ledelsen har ageret usmageligt og uden for reglerne. Det kan godt være, at det ikke fuldstændig holder i retten, men der tegner sig et tydeligt mønster – og det er ikke kun i tilfældet med Álvarez.
Der findes en udbredt opfattelse blandt mange spanske journalister og rivaliserende klubber om, at Barcelona ofte bruger medierne som et forhandlingsredskab.
Der er reelle kilder og rapporter på, at Barca-ledelsen i andre tilfælde er gået så langt som til at kontakte Nico Williams direkte, opfordre ham til at fyre sin agent og i stedet foreslå nye agenter som Jorge Mendes eller Pini Zahavi. Det blev opfattet som en direkte indblanding i hans private forhold og provokerede hans familie voldsomt:
https://www.beinsports.com/en-us/soccer ... 025-07-19?
Jeg kan nævne mange eksempler på dette mønster – her er nogle af de mest markante:
BBC rapporterede i 2017, hvordan Ousmane Dembélé bevidst udeblev fra træning i Dortmund, efter Barcelonas første bud blev afvist. Dortmund var ikke i tvivl om, at scenen var orkestreret af Barca-ledelsen, og ESPN citerede direktør Hans-Joachim Watzke for at sige: “Barcelona think they can do whatever they want” Flere medier slog fast, at Barca trak i trådene bag kulissen: “Barcelona have clearly influenced the player behind Dortmund’s back.”
Senere så vi det med Coutinho i Liverpool. Klubbens lægestab kunne ikke finde nogen fysisk skade, da han pludselig meldte sig ukampdygtig (“Liverpool’s medical staff found no injury”), og kort efter indleverede han en officiel transferanmodning. Jürgen Klopp lagde ikke fingrene imellem og udtalte direkte: “What Barcelona are doing is disrespectful.” The Independent beskrev, hvordan Barcelona bevidst brugte medierne til at skabe pres (“Barcelona are using the media to unsettle Coutinho and force Liverpool’s hand”), og den anerkendte La Liga-ekspert Guillem Balague bekræftede strategien: Barcelona forsøgte at presse et skifte via Coutinho.
Ifølge Football Leaks forhandlede Barcelona hemmeligt med Coutinhos agent, selv efter at Liverpool gentagne gange havde gjort klart, at spilleren ikke var til salg. Liverpools sportsdirektør Michael Edwards skrev også direkte til Barcelona, at de skulle stoppe med at kontakte eller påvirke spilleren offentligt og privat.
Der er utallige andre eksempler. Når store fodboldeksperter, officielle Football Leaks-dokumenter og utallige medier uafhængigt af hinanden beretter om det samme mønster, så er det altså ikke bare baseret på løse gisninger eller et ligegyldigt medierygte. Det er et klokkeklart mønster fra Barca-ledelsen.
Jeg forstår godt, at man som Barca-fan holder af sin klub, men indimellem må man også være en smule selvkritisk og lægge de farvede briller væk. Alt, hvad klubledelsen foretager sig, behøver jo ikke at blive modtaget med blinde klapsalver.