Ronaldinho

Tidernes Barca-legender

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Dytrax
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 2984 gange
Blevet takket: 1739 gange

Re: Ronaldinho

Indlæg af Dytrax »

Er helt på linje med jer.
Den dokumentar ser jeg frem til.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 740 gange
Blevet takket: 798 gange

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Han var den bedste fodboldspiller jeg nogensinde har set, altså på hans bedste dage… han havde blot ikke så mange super gode dage, derfor er Messi bedre på den lange bane fordi Messi har været konsistent over mega mega lang tid og på hans bedste dage kun en my dårligere end Ronaldinho.
”…jeg synes at vi bør spille 4-4-3 i de svære kampe…”

Dumle
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 221 gange

Indlæg af Dumle »

SpillerSomMESSI skrev:
lør apr 04, 2026 12:50 pm
Han var den bedste fodboldspiller jeg nogensinde har set, altså på hans bedste dage… han havde blot ikke så mange super gode dage, derfor er Messi bedre på den lange bane fordi Messi har været konsistent over mega mega lang tid og på hans bedste dage kun en my dårligere end Ronaldinho.
Jeg er så enig.

Ronaldinho er i de 30-35 år jeg har fulgt med i fodbold den spiller med det Aller højeste topniveau.

Ingen tvivl om at Messi er den største af de 2 når man måler karriere vs karriere, men det er meget meget få spillere der på udebane på Bernabeu er blevet klappet af banen.

Hristo
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 530 gange

Indlæg af Hristo »

Dumle skrev:
lør apr 04, 2026 1:28 pm
SpillerSomMESSI skrev:
lør apr 04, 2026 12:50 pm
Jeg er så enig.

Ronaldinho er i de 30-35 år jeg har fulgt med i fodbold den spiller med det Aller højeste topniveau.

Ingen tvivl om at Messi er den største af de 2 når man måler karriere vs karriere, men det er meget meget få spillere der på udebane på Bernabeu er blevet klappet af banen.
Ronaldinho gjorde fodbold smuk på en måde, hvor selv Messi ikke kunne være med. Hans måde at løbe med og uden bold og hans generelle boldbehandling var en sand fryd for øjet.

Kubala
Har takket: 116 gange
Blevet takket: 428 gange

Indlæg af Kubala »

Ronaldinho kunne underholde, helt sikkert, men Messi på sin bedste dag og Ronaldinho på sin bedste dag, der vil Messi altid vinde. Man har ophøjet Ronaldinho ret meget, især dem, der ikke er Barca fan. Ronaldinho var fantastisk, men Messi har altid været bedre, også hvis vi skal have prime Ronaldinho vs prime Messi.

Brugeravatar
Dytrax
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 2984 gange
Blevet takket: 1739 gange

Indlæg af Dytrax »

Nu har jeg lige set det afsnit i dokumentaren om Ronaldinho, hvori CL vindes og han kåres som bedste spiller i verden. Der er gensyn med mange store spillere og jeg lagde især mærke til Roberto Carlos, der fortalte at han før hver kamp, krammede Ronaldinho og sagde: "Hold dig væk fra min side..." :lol:

Jeg bed mærke i 0-3 kampen, hvor Madrids tilhængere gav bifald. Det slog mig, hvor stort det er, at man trods eget holds nedtur, finder overskud til at klappe af modstanderens bedste spiller. Det synes jeg er ret fedt, især fordi rivaliseringen af og til kan blive en smule skinger, selv om jeg godt forstår, at man er på den høje klinge.

Ronaldinho blev købt for svimlende 30 millioner euro i 2003.

Brugeravatar
Paulinho15
Har takket: 377 gange
Blevet takket: 286 gange

Indlæg af Paulinho15 »

Dytrax skrev:
ons apr 22, 2026 1:21 pm
Nu har jeg lige set det afsnit i dokumentaren om Ronaldinho, hvori CL vindes og han kåres som bedste spiller i verden. Der er gensyn med mange store spillere og jeg lagde især mærke til Roberto Carlos, der fortalte at han før hver kamp, krammede Ronaldinho og sagde: "Hold dig væk fra min side..." :lol:

Jeg bed mærke i 0-3 kampen, hvor Madrids tilhængere gav bifald. Det slog mig, hvor stort det er, at man trods eget holds nedtur, finder overskud til at klappe af modstanderens bedste spiller. Det synes jeg er ret fedt, især fordi rivaliseringen af og til kan blive en smule skinger, selv om jeg godt forstår, at man er på den høje klinge.

Det var mange penge dengang. Er Messi egentlig blevet klappet af banen som Ronaldinho på Bernabeu?

Mindes, at Iniesta er blevet det, men blev han ikke det på alle stadions i Spanien efter VM-sejrsmålet i 2010?
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

Dumle

Indlæg af Dumle »

Paulinho15 skrev:
ons apr 22, 2026 1:26 pm
Dytrax skrev:
ons apr 22, 2026 1:21 pm

Det var mange penge dengang. Er Messi egentlig blevet klappet af banen som Ronaldinho på Bernabeu?

Mindes, at Iniesta er blevet det, men blev han ikke det på alle stadions i Spanien efter VM-sejrsmålet i 2010?
Inesta er jo en gud i spansk fodbold som du selv nævner det pga det sejrsmål i VM finalen oven i at han måske teknisk er den bedste midtbanespiller verden nogensinde har set.

Iniesta og Ronaldinho er mine 2 yndlingsspillere i min tid som Barca fan. Der var noget voldsomt magisk i de 2 spillere som jeg bare ikke synes at have set magen til siden. Yamal har noget helt specielt som hvis han holder top niveauet bare 4-5 år mere og meget gerne 10-14 år længere at så kan han også nå derop. Ikke for at sige noget ondt om Messi, han rørte mig bare ikke på samme måde som Iniesta og Ronaldinho.

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 542 gange
Blevet takket: 1957 gange

Indlæg af FCBarcelonaChr »

♾️

Brugeravatar
Paulinho15

Indlæg af Paulinho15 »

FCBarcelonaChr skrev:
tirs jul 21, 2026 9:27 pm
♾️

Ved du hvorfor Ronaldinho fik tilnavnet Ronaldinho? 😍
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

Dumle

Indlæg af Dumle »

Paulinho15 skrev:
tirs jul 21, 2026 9:39 pm
FCBarcelonaChr skrev:
♾️

+1 Ronaldinho hedder egentlig Ronaldo de Assis Moreira. Han fik tilnavnet "Ronaldinho", fordi hans rigtige navn er Ronaldo, og endelsen "-inho" betyder "lille" på portugisisk. Da han var barn, spillede han ofte med og mod ældre spillere, og her blev han kaldt "lille Ronaldo" for at skelne ham fra andre.Navnet blev for alvor hængende, da han kom på det brasilianske landshold, da der i forvejen var en anden spiller på holdet ved navn Ronaldo (den berømte angriber Ronaldo Luís Nazário de Lima, også kendt som R9). For at undgå forveksling blev han kaldt Ronaldinho.
Hvis man skal tro Google, men jeg mindes at den er god nok.

Brugeravatar
Paulinho15

Indlæg af Paulinho15 »

Dumle skrev:
tirs jul 21, 2026 10:15 pm
Paulinho15 skrev:
tirs jul 21, 2026 9:39 pm
FCBarcelonaChr skrev:
♾️

+1 Ronaldinho hedder egentlig Ronaldo de Assis Moreira. Han fik tilnavnet "Ronaldinho", fordi hans rigtige navn er Ronaldo, og endelsen "-inho" betyder "lille" på portugisisk. Da han var barn, spillede han ofte med og mod ældre spillere, og her blev han kaldt "lille Ronaldo" for at skelne ham fra andre.Navnet blev for alvor hængende, da han kom på det brasilianske landshold, da der i forvejen var en anden spiller på holdet ved navn Ronaldo (den berømte angriber Ronaldo Luís Nazário de Lima, også kendt som R9). For at undgå forveksling blev han kaldt Ronaldinho.
Hvis man skal tro Google, men jeg mindes at den er god nok.
Det er korrekt. "inho" betyder lille og modsat betyder "ão" stor. Disse endelser bruges tit i Brasilien, hvis der er flere der deler det samme navn eller for at give særlige kendetegn.

Ronaldinho blev angiveligt kaldt Ronaldinho før han kom på landsholdet, og som du skriver holdt det ved, da han kom på landsholdet, da de allerede havde Ronaldo Nazario.

En række spillere med "inho" kan nævnes Coutinho, Fernandinho, Paulinho, Mazinho, Robinho og Fabinho.

Eksempler på "ão" spillere er Luisão, Luizão, Ronaldão, Galvão og Fabão som jeg lige kan søge mig frem til ved hjælp af Google Ai.

Kvoller
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 1201 gange
Blevet takket: 834 gange

Indlæg af Kvoller »

Så hvis Ronaldinho havde været et kæmpe brød, havde vi haft en legendarisk spiller der hed Ronaldão :lol:

Brugeravatar
Paulinho15

Indlæg af Paulinho15 »

Kvoller skrev:
ons jul 22, 2026 10:02 am
Så hvis Ronaldinho havde været et kæmpe brød, havde vi haft en legendarisk spiller der hed Ronaldão :lol:
Ja, hvis der havde været en yngre Ronaldo end ham på holdet også måske :lol:

Brugeravatar
Paulinho15

Indlæg af Paulinho15 »

Før Ronaldinho kom på det brasilianske landshold var det i øvrigt Ronaldo Nazario, der spillede for Seleção under navnet Ronaldinho.

Da Ronaldo kom med til VM i 1994 som 17-årig havde de den ældre forsvarsspiller Ronaldo Rodrigues de Jesus på holdet, så derfor blev R9 registreret som Ronaldinho i truppen.

Ronaldo Rodrigues de Jesus blev registeret som Ronaldão og den unge Ronaldo Nazario fik Ronaldo på ryggen og nummer 20, selvom han var registeret som Ronaldinho.

Ved OL i 1996 var historien dog en anden. Her var Ronaldo Rodrigues de Jesus ikke med, men det var i stedet den anden ældre Ronaldo-spiller i form af Ronaldo Guiaro.

Forsvarsspilleren Ronaldo Guiaro optrådte dermed under Ronaldo-navnet ved OL i 1996, mens den nu 19-årige Ronaldo Nazario optrådte med Ronaldinho og nummer 18 bag på trøjen.

Til Copa America i 1997 var hverken Ronaldo Rodrigues de Jesus (Ronaldão) eller Ronaldo Guiaro med og Ronaldo Nazario kunne dermed optræde med Ronaldo og nummer 9 på ryggen for første gang for Brasilien.

Senere i 1999 fkom en yngre (får gåsehud i skrivende stund) Ronaldo på landsholdet - nemlig vores alle sammens Ronaldo de Assis Moreira - bedre kendt som Ronaldinho eller Ronaldinho Gaúcho.

Gennem deres fælles landsholdskarriere spillede Ronaldo Nazario med Ronaldo på ryggen og Ronaldinho spillede med Ronaldinho, fordi Ronaldo var den ældste af de to.

Selv efter Ronaldo stoppede på landsholdet fortsatte R10 med at bruge Ronaldinho af forskellige årsager, selvom han kunne have fået Ronaldo bagpå på trøjen.

Billede

Besvar