Musik
Redaktører: Guardiola, Wennerberg
-
nosslo15
- Har takket: 202 gange
- Blevet takket: 346 gange
Re: Musik
Så er det igen tid til ugens personlige musik anekdote.
Min moster, som jeg havde et tæt forhold til alle årene, var på sine yngre dage, et meget temperamentsfuldt væsen, hun var samtidigt kreativ og en rigtig god "legekammerart" for mig som barn, vi byggede Lego, tegnede, lavede avancerede papirsflyvere osv. Da jeg blev teenager, løb hun ind i en depression, som varede i nogle år, hvilket adskilte mig noget fra hende.
Så da jeg flyttede ind hos hende i efteråret 89, fordi mig mor ikke kunne holde mig ud, var det noget anspændt den første tid.
Min mosters pladesamling, troede jeg godt, jeg kendte efter mange besøg hos hende, sammen med min mor, med Mireille Mathieu på grammofonen. Jeg vidste også, at hun havde noget country - Patsy Cline - og noget Shadows - og så et eller andet gammelt fra hende ungdom, som var uinteressant, fordi det var ukendt.
Men da jeg var 17, synes jeg selvfølgelig at alle pladesamlinger var interessante, fordi det var spændende at gå på opdagelse. Så en dag, da jeg var alene hjemme hos min moster fandt jeg nogle gamle, slidte plader, som så spændende ud; bandets navn var meget langt og der var nogle langhårede mænd på coveret, som afslørede alderen på pladerne. Creedence Clearwater Revival, stod der på dem, jeg troede først, at det måtte være en af disse venstreorienterede miljøorganisationer, som også lavede musik - og som, som regel, var fuldstændigt håbløse.
Så satte jeg den plade på, som så mest spøjs ud: altså "Cosmos Factory" og da jeg kom til "Up Around the Bend" - altså efter "Ramble Tamble", "Before You Accuse Me", "Travelin Band", "Ooby Dooby", "Looking Out My Back Door", og "Run Through The Jungle", satte jeg nålen på pause og stak ned til høkeren efter elefantbajere. For mere epokal, amerikansk musik end den der kom ud af højtalerne - altså som udtryk for HELE USA., skal man lede længe efter, holy shit, hvor det lød. Gammeldags, 50èr-agtigt, "straight up" og så alligevel, vildt, uregerligt og syret. Fogertys stemme sprængte skalaen for "Good feeling". Samtidigt har Creedence også, for mit vedkommende, været afgørende for hvordan jeg forstår og fortolker mange, gamle rockklassikere, simpelthen fordi, de var de første, som jeg hørte spille dem, som fuldkommen fjernede fødderne under mig.
Min moster havde 4 af de 5 første Creedence: 1èren: Creedence Clearwater Revival, 2èren: Bayou Country, 3èren: Green River og 5èren: Cosmos Factory. Alene på dette grundlag, er min respekt for min moster eviggyldig.
Da min moster kom hjem fra arbejde blev hun først sur over, at jeg spillede for højt, hvad ville naboerne ikke tænke? Men dage senere, efter der var sunket nogle ting ind i min mosters bevidsthed, satte hun selv Creedence på, hun havde ikke hørt dem i næsten 20 år - og dette blev til min mosters død et af de bedste følelsesmæssige, fælles referencepunkter vi havde for hinanden, vi var var simpelthen vilde med den samme musik, på trods af generations forskelle.
Creedence Clearwater Revival er, på trods af deres relative ukendthed i dag, stadig et af de mest populære bands i USA gennem tiderne. De er så utroligt tidstypiske og alligevel fuldkommen generelle og populære, at man ikke rigtigt kender nogen pendant. Den måde de forener klassisk rock`n roll, sydstats vibe og sentresser syre er enestående. Når man hører deres musik, får man lyst til selv at være der, opleve stederne, stemningen. CCR. er et af de bands som bedst har kunnet overleve historien, fordi de selv er så loyale mod den. De spillede sammen i 10 år før de udgav deres første album, hvilket kan høres på pladerne, de er utroligt sikre og velafstemte. "Bayou Country" og "Cosmos Factory" er, efter min mening, de bedste og et genhør er hermed anbefalet.
Min moster, som jeg havde et tæt forhold til alle årene, var på sine yngre dage, et meget temperamentsfuldt væsen, hun var samtidigt kreativ og en rigtig god "legekammerart" for mig som barn, vi byggede Lego, tegnede, lavede avancerede papirsflyvere osv. Da jeg blev teenager, løb hun ind i en depression, som varede i nogle år, hvilket adskilte mig noget fra hende.
Så da jeg flyttede ind hos hende i efteråret 89, fordi mig mor ikke kunne holde mig ud, var det noget anspændt den første tid.
Min mosters pladesamling, troede jeg godt, jeg kendte efter mange besøg hos hende, sammen med min mor, med Mireille Mathieu på grammofonen. Jeg vidste også, at hun havde noget country - Patsy Cline - og noget Shadows - og så et eller andet gammelt fra hende ungdom, som var uinteressant, fordi det var ukendt.
Men da jeg var 17, synes jeg selvfølgelig at alle pladesamlinger var interessante, fordi det var spændende at gå på opdagelse. Så en dag, da jeg var alene hjemme hos min moster fandt jeg nogle gamle, slidte plader, som så spændende ud; bandets navn var meget langt og der var nogle langhårede mænd på coveret, som afslørede alderen på pladerne. Creedence Clearwater Revival, stod der på dem, jeg troede først, at det måtte være en af disse venstreorienterede miljøorganisationer, som også lavede musik - og som, som regel, var fuldstændigt håbløse.
Så satte jeg den plade på, som så mest spøjs ud: altså "Cosmos Factory" og da jeg kom til "Up Around the Bend" - altså efter "Ramble Tamble", "Before You Accuse Me", "Travelin Band", "Ooby Dooby", "Looking Out My Back Door", og "Run Through The Jungle", satte jeg nålen på pause og stak ned til høkeren efter elefantbajere. For mere epokal, amerikansk musik end den der kom ud af højtalerne - altså som udtryk for HELE USA., skal man lede længe efter, holy shit, hvor det lød. Gammeldags, 50èr-agtigt, "straight up" og så alligevel, vildt, uregerligt og syret. Fogertys stemme sprængte skalaen for "Good feeling". Samtidigt har Creedence også, for mit vedkommende, været afgørende for hvordan jeg forstår og fortolker mange, gamle rockklassikere, simpelthen fordi, de var de første, som jeg hørte spille dem, som fuldkommen fjernede fødderne under mig.
Min moster havde 4 af de 5 første Creedence: 1èren: Creedence Clearwater Revival, 2èren: Bayou Country, 3èren: Green River og 5èren: Cosmos Factory. Alene på dette grundlag, er min respekt for min moster eviggyldig.
Da min moster kom hjem fra arbejde blev hun først sur over, at jeg spillede for højt, hvad ville naboerne ikke tænke? Men dage senere, efter der var sunket nogle ting ind i min mosters bevidsthed, satte hun selv Creedence på, hun havde ikke hørt dem i næsten 20 år - og dette blev til min mosters død et af de bedste følelsesmæssige, fælles referencepunkter vi havde for hinanden, vi var var simpelthen vilde med den samme musik, på trods af generations forskelle.
Creedence Clearwater Revival er, på trods af deres relative ukendthed i dag, stadig et af de mest populære bands i USA gennem tiderne. De er så utroligt tidstypiske og alligevel fuldkommen generelle og populære, at man ikke rigtigt kender nogen pendant. Den måde de forener klassisk rock`n roll, sydstats vibe og sentresser syre er enestående. Når man hører deres musik, får man lyst til selv at være der, opleve stederne, stemningen. CCR. er et af de bands som bedst har kunnet overleve historien, fordi de selv er så loyale mod den. De spillede sammen i 10 år før de udgav deres første album, hvilket kan høres på pladerne, de er utroligt sikre og velafstemte. "Bayou Country" og "Cosmos Factory" er, efter min mening, de bedste og et genhør er hermed anbefalet.
- Dytrax
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Har takket: 2987 gange
- Blevet takket: 1740 gange
Jeg må tilstå at jeg sjældent har lyttet til dem, nosslo, men det vil jeg gøre senere og gå ombord i de numre, du nævner i det her fine indlæg. Tak for det.
- SpillerSomMESSI
- Geografisk sted: Skive - Jylland
- Har takket: 740 gange
- Blevet takket: 798 gange
Born on the Bayou, og I Put a Spell on You er fast inventar på min playliste!
Og jeg har da også en CCR playliste på min Youtube kanal:
Og jeg har da også en CCR playliste på min Youtube kanal:
”…jeg synes at vi bør spille 4-4-3 i de svære kampe…”
- Lopezzz
- Geografisk sted: Babylon
- Har takket: 2395 gange
- Blevet takket: 1398 gange
- Kontakt:
Nogen der var på CopenHell i år?? Jeg er lige begyndt at se lyset for enden af tunnelen
Det var ren helvede men i positiv retning
Det var ren helvede men i positiv retning
MDCCCXCIX
- Dytrax
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Har takket: 2987 gange
- Blevet takket: 1740 gange
Niks.
Ville gerne, har været metalhoved siden 90'erne og har også været trommedasker i et dødsmetalband, men... der er for mange mennesker og for meget larm for en sur, gammel mand som mig.
Men fedt at du har set lyset.
-
EasyBuddhist
- Har takket: 1319 gange
- Blevet takket: 1509 gange
Så du All them Witches?
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den
-
Antimadridista
- Har takket: 1990 gange
- Blevet takket: 1299 gange
Jeg var på Roskilde i 96, 97 og 98. Specielt 96 var fedt! Fantastisk lineup og så er første gang bare noget særligt…
Skulle mødes med nogle fra min højskole, samt nogle syrehoveder som ligesom skulle fylde lejren ud
Tog dog dertil uden billet, vist om søndagen, 4 dage før start. Dengang var der musik fra torsdag til søndag, selvom 25-30% som regel havde fået nok når de vågnede søndag middag!
Med underspillet afmagt fik jeg overbevist et par vagter på et lidt afsides sted om, at vennerne havde min billet inde i lejren….så ind med mig….
Stadig havde jeg dog ingen billet og skulle man videre ind på musikområdet, skulle man jo vise den.
Om onsdagen, tror jeg det var, hørte vi om at nogle billethajer ude foran var brændt inde med en masse billetter (ja sådan var det dengang, eller i hvert fald det år..!), så jeg og en ven der også manglede, tog chancen, gik ud, købte billet for 250kr og så havde vi pludselig adgang til det lukkede land
Dagen efter sagde rygtet at man ku få en billet for en ostemad…
Fedt år, fede minder….
97 regnede væk og 98 var med kæresten, så det siger jo alt
Har ikke været til festival siden, men Copenhell ku nok godt lokke, selvom jeg ikke er et metalhovede
- Lopezzz
- Kontakt:
Jeg gik forbi da de spillede men musikken er alt for langsom til mig. De lyder godt og de spiller godt men ikke min stil.
Kender du Die Spitz?
MDCCCXCIX
- Lopezzz
- Kontakt:
Så er vi ens, jeg var også i et dødsmetal band i 5 år men ikke noget stort, et lokal band fra Langå
Det var i slutningen af 90'erne.
Men CopenHell var specielt i år på grund af 15 års jubilæum
MDCCCXCIX
- Lopezzz
- Kontakt:
Jeg var på Roskilde i 2000 da tragedien skete. Jeg var i de bageste rækker og havde tænkte mig at komme længere frem da Pearl Jam startede med at spille men jeg scorede en pige og hun vil hellere i mit teltAntimadridista skrev: ↑man jun 29, 2026 11:42 pmJeg var på Roskilde i 96, 97 og 98. Specielt 96 var fedt! Fantastisk lineup og så er første gang bare noget særligt…
Skulle mødes med nogle fra min højskole, samt nogle syrehoveder som ligesom skulle fylde lejren ud![]()
Tog dog dertil uden billet, vist om søndagen, 4 dage før start. Dengang var der musik fra torsdag til søndag, selvom 25-30% som regel havde fået nok når de vågnede søndag middag!
Med underspillet afmagt fik jeg overbevist et par vagter på et lidt afsides sted om, at vennerne havde min billet inde i lejren….så ind med mig….
Stadig havde jeg dog ingen billet og skulle man videre ind på musikområdet, skulle man jo vise den.
Om onsdagen, tror jeg det var, hørte vi om at nogle billethajer ude foran var brændt inde med en masse billetter (ja sådan var det dengang, eller i hvert fald det år..!), så jeg og en ven der også manglede, tog chancen, gik ud, købte billet for 250kr og så havde vi pludselig adgang til det lukkede land.
Fedt år, fede minder….
Har ikke været til festival siden, men Copenhell ku nok godt lokke, selvom jeg ikke er et metalhovede![]()
Vi gik og jeg kom ikke tilbage. Først tidligt om morgenen næste dag vækkede mine venner mig og fortalte alt.
Vi var 9 venner på Roskilde og 5 af dem var meget tæt på scenen. De så alt og de hjalp rigtig mange mennesker med at komme væk. 2 af mine venner blev kradset i ansigtet da de slæbte folk ud.
Det var som en mareridt, de glemmer det aldrig. Alle på festivalen var knust og mange gik hjem næste dag.
Det gjorde vi også og jeg var ikke på Roskilde siden.
Men CopenHell er noget helt specielt, man kan ikke beskrive det, det skal opleves. Sindssyg mange skøre metalhoveder men alle passede på hinanden, alle var flinke.
Det føltes som hjem.
Næste år er det sidste gang CopenHell bliver afholdt på Refshaleøen. De skal flytte lokation på grund af kommunens bygningsprojekt
Senest rettet af Lopezzz ons jul 01, 2026 6:49 pm, rettet i alt 1 gang.
MDCCCXCIX
-
EasyBuddhist
Nej, har ikke hørt dem. Er de gode?Lopezzz skrev: ↑ons jul 01, 2026 6:19 pmJeg gik forbi da de spillede men musikken er alt for langsom til mig. De lyder godt og de spiller godt men ikke min stil.
Kender du Die Spitz?
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den
- Lopezzz
- Kontakt:
Live er de rigtig gode, et meget ung band da blander punk, garage rock og grunge. De minder mig om en blanding af Nirvana og No DoubtEasyBuddhist skrev: ↑ons jul 01, 2026 6:46 pmNej, har ikke hørt dem. Er de gode?Lopezzz skrev: ↑ons jul 01, 2026 6:19 pmJeg gik forbi da de spillede men musikken er alt for langsom til mig. De lyder godt og de spiller godt men ikke min stil.
Kender du Die Spitz?
MDCCCXCIX
-
EasyBuddhist
Nice! Vil give et lytLopezzz skrev: ↑ons jul 01, 2026 6:55 pmLive er de rigtig gode, et meget ung band da blander punk, garage rock og grunge. De minder mig om en blanding af Nirvana og No DoubtEasyBuddhist skrev: ↑ons jul 01, 2026 6:46 pmNej, har ikke hørt dem. Er de gode?Lopezzz skrev: ↑ons jul 01, 2026 6:19 pmJeg gik forbi da de spillede men musikken er alt for langsom til mig. De lyder godt og de spiller godt men ikke min stil.
Kender du Die Spitz?![]()
-
Antimadridista
- Har takket: 1990 gange
- Blevet takket: 1299 gange
Ja det var et frygteligt år. Min intention var også at være der det år, sådan gik det bare ikke….Lopezzz skrev: ↑ons jul 01, 2026 6:40 pmJeg var på Roskilde i 2000 da tragedien skete. Jeg var i de bageste rækker og havde tænkte mig at komme længere frem da Pearl Jam startede med at spille men jeg scorede en pige og hun vil hellere i mit teltAntimadridista skrev: ↑man jun 29, 2026 11:42 pmJeg var på Roskilde i 96, 97 og 98. Specielt 96 var fedt! Fantastisk lineup og så er første gang bare noget særligt…
Skulle mødes med nogle fra min højskole, samt nogle syrehoveder som ligesom skulle fylde lejren ud![]()
Om onsdagen, tror jeg det var, hørte vi om at nogle billethajer ude foran var brændt inde med en masse billetter (ja sådan var det dengang, eller i hvert fald det år..!), så jeg og en ven der også manglede, tog chancen, gik ud, købte billet for 250kr og så havde vi pludselig adgang til det lukkede land.
Fedt år, fede minder….
Har ikke været til festival siden, men Copenhell ku nok godt lokke, selvom jeg ikke er et metalhovede![]()
![]()
Vi gik og jeg kom ikke tilbage. Først tidligt om morgenen næste dag vækkede mine venner mig og fortalte alt.
Vi var 9 venner på Roskilde og 5 af dem var meget tæt på scenen. De så alt og de hjalp rigtig mange mennesker med at komme væk. 2 af mine venner blev kradset i ansigtet da de slæbte folk ud.
Det var som en mareridt, de glemmer det aldrig. Alle på festivalen var knust og mange gik hjem næste dag.
Det gjorde vi også og jeg var ikke på Roskilde siden.
Men CopenHell er noget helt specielt, man kan ikke beskrive det, det skal opleves. Sindssyg mange skøre metalhoveder men alle passede på hinanden, alle var flinke.
Det føltes som hjem.
Næste år er det sidste gang CopenHell bliver afholdt på Refshaleøen. De skal flytte lokation på grund af kommunens bygningsprojekt![]()
Kendte også folk der var til Pearl Jam, dog ikke helt fremme..