Jeg tror ikke, man helt kan regne den ud på den måde. Lige nu, er Barca jo reguleret og det vil sige, man bruger langt mindre end, hvad man vil kunne under 1:1. Jeg tror mange undervurderer, hvor meget det vil betyde for Barca's fairplay lofthackmann skrev: ↑man mar 30, 2026 4:34 pmDet korte svart: JAPaulinho15 skrev: ↑man mar 30, 2026 1:49 amHar vi råd til at købe Osimhen?
Kunne være fedt med ham som den nye nier
Rygterne gå på vi er 12M fra 1:1 i fair Play. Jeg tror der menes forventet den 30 juni hvis alt gå efter bogen inklusive betaling af sidste terminer for VIP sæder
Det vil sige fra hver euro vi sparer eller skaber i merindtægt, dem må vi bruge på nye spillere. En transfer ala Julian Álvarez eller Osimhen ville koste os ca 40M i fair play. En transfer på 100 fordelt over 5år plus 20M i løn.
Ved ikke at gøre noget til sommer skaber vi det råderum. Altså lade udlejning af Cancelo og Rashford og kontrakter med AC og Lewandowski udløb. Der kommer også merindtægter pga af udvidet stadion. Lige nu er der plads til 62K mens vi har spillet for 10K (Johan), 27K (campNou), og 42K (både Camp Nou og Montjuïch)
Udfra sidste års omsætning på 980m, vil vi under normale omstændigheder have et fairplay loft på knap 700m. Vi ligger på ca. 450 i januar pga. regulering, men hvis den regulering lige pludselig forsvinder, så må man formode, vi kan bruge det fulde beløb. I år stiger omsætningen efter sigende til 1070m og næste år må man formode, den stiger yderligere, måske så højt som til 1200m. Uden regulering vil et fairplay loft altså ligge på omkring 70% af dette beløb, hvilket er 840m
Lige nu ligger man på omkring 520m, så man må alt andet lige, forvente en kæmpe forøgelse
Barca's problem er dog ikke kun af fairplay mæssig karakter. Enhver transferkrone skal finasieres og hvis man ikke går ud og låner dem, skal man have dem på bankbogen. Løn bliver betalt løbende, så de er nemmere at finansiere gennem cashflow. En transfer på f.eks. 100m euro koster penge her og nu og dermed gør det et stort indhug i cashflowet på den korte bane, medmindre man aftaler rater med sælgende klub, eller låner pengene
Under normale omstændigheder vil det ikke være et stort problem for Barca at finde finansierings muligheder, men gældsbyrden er rigelig høj i forvejen og selvom der sikkert vil være rigeligt med muligheder, så kan de let blive for dyrt købt
Derudover, så skal man huske, Barca er igang med et gigantisk byggeprojekt. Selvom Espai Barca for en stor del allerede er finansieret gennem Goldman Sachs, så er det ikke nok til hele projektet. Man har hele tiden kalkuleret med, mange af de ekstra indtægter fra tilbagekomsten til Camp Nou, skulle bruges på at finansiere den sidste del af projektet og der er altså rigtig meget, der stadig skal bygges efter stadion står færdigt. Når Font var ude at sige, dele af projektet mangler finansiering, så har han altså delvist ret. Men det har ikke været nogen hemmelighed, for det har man vidst lige siden projektet blev præsenteret og ellers har man ikke lyttet efter
Bottom line er, som jeg ser det, presset på cashflow fra og med til sommer vil være den største hemsko i forhold til de store transfers, ikke fairplaymargin