Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Antimadridista
Har takket: 1747 gange
Blevet takket: 1169 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Ikigai skrev:
fre mar 06, 2026 12:22 pm
@Anti

Tak for diverse links fra AI og beklager den lange svartid .
Det stadig faktuelle headlines som slet ikke tager helheden med . Det er min holdning

Det vil være for omfattende at snakke dem alle sammen igennem - Især den politiske del , internet censor og “overvågning” er ikke sort/hvidt - og har ikke den negative depressive effekt på den daglige kineser som man så gerne vil have det fremstillet til

lad ikke en eller anden dokumentar på DR1 om potentielle ting i Xinjiang danne præcedens for hvordan alt fungere i Kina .

Kina er et kæmpe land og I yder regionerne kan der være noget som man helt klart kan være kritisk overfor , helt enig , men det jo ikke historien for langt den største mængde.
Selv hvis man skulle bruge det absurde tal at 1 mio skulle være i en såkaldt fangelejr og undertrykt så det 0.07% af befolkningen.

I min optik er dette et udtryk for at man slet ikke forstår hinanden ( øst/vest) og derfor alle disse uendelige konflikter. Man er simpelthen forskellig wired oppe I hovedet og man vil bare hate for at hate og propaganda fungere på bedste vis i begge lejre . ( Ukraine - Rusland krigen er endnu et eksempel )

Eksempelvis : Prøv at stille de samme spørgsmål til DeepSeek . AI er genialt men trods alt ikke bedre en den information den er fodret med .

For Xinjiang.

Official Objective: The centers were part of a de-radicalization effort to address the spread of religious extremism that led to violent attacks in the 1990s-2010s. They targeted individuals influenced by extremist ideologies who had committed offenses .

Det ændre dog ikke på at jeg er enig I ovenstående ikke er OK - men jeg holder på at Kina langt fra er et lukket kontrolleret ondsindet styre hvor befolkningen ikke tør sige noget .
Amen for dælen mand :crazy:

Du bruger simpelthen Deepseek, som er underlagt det kinesiske styre, som eksempel på forskelle mellem øst og vest!!! Forstår du overhovedet forskellen på et frit og et ikke frit samfund.

Det her er for langt ude. Jeg hopper af her.

Antimadridista
Har takket: 1747 gange
Blevet takket: 1169 gange

Indlæg af Antimadridista »

nosslo15 skrev:
fre mar 06, 2026 3:13 pm
Barca80 skrev:
tors mar 05, 2026 11:25 pm
nosslo15 skrev:
tors mar 05, 2026 10:02 pm
Jeg tror bare, det som Anti. siger, er at magt har en tendens til at korrumpere. Og enorm magt, ja...

Før 1989, var der en bipolær magtbalance, hvor USA. handlede som de gjorde under påskud af at forsvare vestlige værdier - også i mellemøsten. Efter 1989 handlede de som de gjorde under påskud af at forsvare universelle værdier og naturligvis amerikanske, derfor var der i Europa en større tolerans med de krige som eksempelvis blev udkæmpet, end der var før 1989.

Nu er jeg ikke historiker, men jeg har ikke hørt om nogle imperier i historien, som ikke var ekspansive og aggressive.
Jeg er faktisk enig i én ting i det, du skriver: magt kan korrumpere. Det har historien vist mange gange. Men netop derfor giver det jo endnu mere mening at kritisere, hvordan magten bliver brugt – især når konsekvenserne er krige, invasioner og ødelagte samfund.

Men der er to ting i din pointe, som jeg mener er lidt problematiske.

For det første bliver forklaringen “magt korrumperer” lidt for nem. Den risikerer at gøre meget konkrete politiske beslutninger til noget nærmest naturgivent. I virkeligheden er det jo stadig mennesker og regeringer, der træffer meget bevidste valg. At invadere et land, støtte et blodigt kup eller bombe en stat sker ikke automatisk, bare fordi man har magt. Det er beslutninger, som nogen aktivt tager – med fuldt ansvar for konsekvenserne.

For det andet ændrer argumentet om, at “mange imperier i historien var ekspansive”, ikke rigtig på kritikken. Især ikke hvis man samtidig påstår, at imperier hører fortiden til. Hvis historien netop viser et mønster, hvor stormagter presser eller dominerer svagere regioner, så er det jo netop noget, man bør kunne tale åbent om – også når det gælder nutidige stormagter.

Og jeg bemærker faktisk, at du selv bruger ordet “påskud” to gange. Det synes jeg egentlig er ret rammende. For gennem historien har netop den slags påskud – hvad enten det har handlet om “civilisation”, “demokrati”, “sikkerhed” eller “stabilitet” – ofte været brugt til at romantisere eller retfærdiggøre invasioner og ødelæggelse af andre lande. Mange har desværre slugt de forklaringer råt.

Det er præcis den samme mekanisme, man også ser i dag i debatten om Iran, hvor der igen præsenteres en række påskud for konfrontation og militær pres. Derfor giver det kun endnu mere mening at være kritisk over for de forklaringer, der bliver serveret.
Jeg er ikke uenig med dig.

Jeg forsøger blot at sige, at når vi taler om magtbalance politik, altså den bipolære, før 1989, den unipolære som var frem til midt nullerne og så den multipolære, som vi lever i i dag, så er det ikke og har aldrig været et kønt syn, hvad der foregår. Man kan holde med den ene og man kan holde med den anden, men alle spiller efter de samme regler, som er afskrækkelse og kontrol - og brutal fysik magt i sidste ende. I dette magt og sikkerheds politiske spil, vil der selvfølgelig være en masse uhellige alliancer, altså alliancer, som man indgår alene ud fra egeninteresser og som ikke har en skid med universelle værdier som eks. ytringsfrihed og menneskerettigheder at gøre. Dette kan man så forholde sig kynisk, pragmatisk eller idealistisk til. Og hvis man forholder sig idealistisk til dette, så kan man, som du siger, være kritisk for at forandre vores verden til det bedre. Der er jeg bare der, hvor jeg desværre tror, at det aldrig nogen sinde bliver anderledes, fordi menneskets natur er en uhyggelig størrelse. Som jeg noget polemisk har skrevet tidligere i denne tråd, i forbindelse med Israels folkemord i Gaza, så er vi alle børn af satan.

Selvfølgelig skal man kritisere magtudøvere og navnligt når de starter krige, men man skal også se den anden side af mønten. Og den anden side af mønten, er at Iran har myrdet og tortureret sin egen befolkning igennem, snart 50 år, jeg ved godt at Shahens Savak også var brutale, men slet ikke i det samme omfang, som den repression man har set under Præstestyret. FN har på intet tidspunkt i dets levetid været i stand til at forhindre folkedrab.

Så kan man spekulere i alle de andre årsager, som Trump kunne have i Iran og der er mange; først og fremmest olie, en længere varende krig i området får oliepriserne til at stige og det er i USA`s interesse og desværre også Ruslands. Hvis krigen falder heldigt ud til USA´s fordel så kan de måske få kontrol over noget af Irans olieproduktion, hvem ved?

Dernæst så kunne man frygte, at der kommer en borgerkrig i Iran og skulle det ske, så vil Europa endnu engang blive presset voldsomt af flygtninge strømme, hvilket også vil være vand på Trumps mølle, der jo som bekendt, ikke har så meget tilovers for vores kontinent - for så ville vi se endnu større tilslutninger til de politiske partier, som på nogle strækninger eks. flygtnige og integrationspolitik, er enige i Trumps agenda. Og nå ja, som Lopez jo flere gange har mindet os om, så taler amerikanerne ikke om Epstein i øjebikket, eller i hvert fald mindre.

I øvrigt, så er imperier altid ekspansive i deres magtudøvelse, det ligger simpelthen i definitionen af et imperium.
Fint skriv…

nosslo15
Har takket: 175 gange
Blevet takket: 302 gange

Indlæg af nosslo15 »

Mange tak Anti. :wave:

Brugeravatar
Michman
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 777 gange

Indlæg af Michman »

Jeg finder Epstein sagen så fucking vild.. Det levede bevis på, hvis du har penge og magt. Så kan du slippe afsted med alt.
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899

Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..

Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería

Barca er min religion..

Brugeravatar
Lopezzz
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 2315 gange
Blevet takket: 1374 gange
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

Intet nyt, bare en påmindelse om hvem der er BAD GUY i denne verden...

MDCCCXCIX

Brugeravatar
Lopezzz
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

MDCCCXCIX

Brugeravatar
Lopezzz
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

Billede
MDCCCXCIX

BobJylland
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 24 gange

Indlæg af BobJylland »

:roll: :roll: :roll:

Brugeravatar
Lopezzz
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

Lopezzz skrev:
søn mar 15, 2026 4:56 pm
Intet nyt, bare en påmindelse om hvem der er BAD GUY i denne verden...

:op: :op: :op:
MDCCCXCIX

BobJylland

Indlæg af BobJylland »

:lol: :lol: :lol:

Brugeravatar
Lopezzz
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

Billede
MDCCCXCIX

BobJylland

Indlæg af BobJylland »

:crazy: :crazy: :crazy:

nosslo15

Indlæg af nosslo15 »

Nu er det vist min tur til at blive lidt konspiratorisk.

Rusland sejler ca. halvdelen, eller måske endda mere, af deres olieproduktion gennem enten Øresund eller Storebælt. Der er en Europæisk olieembargo og en Europæisk fordømmelse af Ruslands krig i Ukraine.

FN`s havret giver ret til "uskyldig passage" for fremmede nationer gennem territorial farvande.

I årevis har vi hørt på forskelige politiske røster, der gerne vil gøre op med FN`s regime, når det gælder flygtninge og kriminelle udlændinge, eksempelvis, menneskerettigheder og den slags. Men jeg har aldrig hørt en eneste politiker udtale sig negativt om FN`s havret, som altså i praksis financierer russernes krig i Ukraine, via danske farvande.

Hvordan i hede hule ...., kan det være???

Det eneste der tales om, officielt, fra dansk side, er at denne sejlads er farefuld for DK. i relation til vores miljø og potentielle infrastuktur.

En, efter min mening, fuldkommen djævelsk absurd, mediedækning. Og det er ikke fordi, jeg ikke har fulgt med ang. krigen i danske medier, men jeg har aldrig læst eller hørt, bare det mindste, om denne groteske problemstilling. Er dette selvcensur eller mundkurv? - for ingen skal fortælle mig, at det er uvidenhed. Man har siden krigens begyndelse, kaldt det for en "skyggeflåde", som om ingen kan se den eller ved noget om den, men alle som har beskæftiget sig med konflikten: politiker, journalist eller menigmand, ved jo at det foregår.

Og alligevel siger ingen noget.

Hvordan kan denne sejlads foregå? TJENER VI PÅ DEN? Og hvis ikke, hvorfor er alle politikere så tavse om dette, når der er et enigt folketing om støtten til Ukraine???

Er der nogen, der kan gøre mig klogere? Så ville jeg virkelig blive glad.

Brugeravatar
Lopezzz
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

nosslo15 skrev:
man apr 06, 2026 4:28 pm

Rusland sejler ca. halvdelen, eller måske endda mere, af deres olieproduktion gennem enten Øresund eller Storebælt. Der er en Europæisk olieembargo og en Europæisk fordømmelse af Ruslands krig i Ukraine.

FN`s havret giver ret til "uskyldig passage" for fremmede nationer gennem territorial farvande.

I årevis har vi hørt på forskelige politiske røster, der gerne vil gøre op med FN`s regime, når det gælder flygtninge og kriminelle udlændinge, eksempelvis, menneskerettigheder og den slags. Men jeg har aldrig hørt en eneste politiker udtale sig negativt om FN`s havret, som altså i praksis financierer russernes krig i Ukraine, via danske farvande.

Det eneste der tales om, officielt, fra dansk side, er at denne sejlads er farefuld for DK. i relation til vores miljø og potentielle infrastuktur.

En, efter min mening, fuldkommen djævelsk absurd, mediedækning. Og det er ikke fordi, jeg ikke har fulgt med ang. krigen i danske medier, men jeg har aldrig læst eller hørt, bare det mindste, om denne groteske problemstilling. Er dette selvcensur eller mundkurv? - for ingen skal fortælle mig, at det er uvidenhed. Man har siden krigens begyndelse, kaldt det for en "skyggeflåde", som om ingen kan se den eller ved noget om den, men alle som har beskæftiget sig med konflikten: politiker, journalist eller menigmand, ved jo at det foregår.

Hvordan kan denne sejlads foregå? TJENER VI PÅ DEN? Og hvis ikke, hvorfor er alle politikere så tavse om dette, når der er et enigt folketing om støtten til Ukraine???

Jeg vil gerne gøre dig klogere.
DU TJENER IKKE EN SKID.
KUN DE RIGE (regeringen/politikere/direktører osv) TJENER KASSEN og de er ligeglad med hvor pengene kommer fra så længe deres lommer forbliver fyldte.
Jeg håber deres verden styrter helt sammen på grund af deres korruption, løgne, propaganda og undertrykkelse af menneskeheden.
Det er ikke et svar du forventer men jeg kender desværre ikke andre svar :glad:
MDCCCXCIX

nosslo15

Indlæg af nosslo15 »

Lopezzz skrev:
man apr 06, 2026 7:03 pm
nosslo15 skrev:
man apr 06, 2026 4:28 pm

Jeg vil gerne gøre dig klogere.
DU TJENER IKKE EN SKID.
KUN DE RIGE (regeringen/politikere/direktører osv) TJENER KASSEN og de er ligeglad med hvor pengene kommer fra så længe deres lommer forbliver fyldte.
Jeg håber deres verden styrter helt sammen på grund af deres korruption, løgne, propaganda og undertrykkelse af menneskeheden.
Det er ikke et svar du forventer men jeg kender desværre ikke andre svar :glad:
Jo, det var lige præcis det svar jeg forventede fra dig Lopez, men jeg blev ikke klogere. :lol:

Besvar