La Liga Tråden

Diskussion om den La Liga og andre spanske klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Lopezzz
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 2323 gange
Blevet takket: 1377 gange
Kontakt:

Re: La Liga Tråden

Indlæg af Lopezzz »

Puuta flækker Sociedad over. De har fortjent ligaen meget mere end os, desværre.
MDCCCXCIX

emo
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 392 gange
Blevet takket: 845 gange

Indlæg af emo »

3 ud af 5 mål på straffe. Den ene svinestreg efter den anden af Tchou, som ikke bliver dømt. Flot.
Allez...

Brugeravatar
Ikigai
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 73 gange

Indlæg af Ikigai »

Endda uden Mbappe , Bellingham og Rodrygo
2 straffespark mere til deres konto .

Brugeravatar
Barca80
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 406 gange

Indlæg af Barca80 »

Hver anden gang Vinícius Júnior falder inde i feltet, fløjter dommeren for straffespark – og det er ikke engang en overdrivelse.

Det første straffe var ekstremt tyndt, men kan lige akkurat dømmes, hvis man vælger at stramme linjen helt i bund.

Det andet var derimod ren film. Et decideret teaterstykke fra Vinicius’ side – og det er direkte skandaløst, at han ikke får et gult kort for simulation. Men hey, hvem er egentlig overrasket efterhånden?

Brugeravatar
Barca80

Indlæg af Barca80 »

Her kommer min konspirationsteori – og jeg mener faktisk, den hviler på flere ret solide kendsgerninger.

Først selve hovedpointen:
Real Madrid får markant flere straffespark i de sæsoner, hvor de spiller dårligt og ikke ligger nr. 1. Omvendt: når de dominerer ligaen og fører komfortabelt, falder antallet af straffespark drastisk.

Det tyder på, at dommerne er langt hurtigere til at fløjte for straffespark, når Real Madrid har brug for hjælp for fortsat at kunne kæmpe med om mesterskabet.

Husk, at hvert eneste straffespark potentielt kan afgøre et mesterskab, fordi det direkte kan betyde en sejr og tre point på kontoen.

Lad os tage sæsonerne én for én.

Sæson 25/26 (nuværende):
Real Madrid spiller ikke overbevisende, der er interne problemer, og de ligger pt. nr. 2 og jagter Barcelona. Samtidig topper de ligaen i tildelte straffespark med 13 stk.
Til sammenligning har Girona FC som nr. 2 fået 7, og Barcelona blot 6. Det er ikke en lille forskel – det er markant.

Screenshot af antal straffe :ned:
Billede

Sæson 24/25 (sidste sæson):
Igen vakler Real Madrid og er i jagtmode efter Barca. Resultatet? De bliver endnu engang suveræn topscorer i straffespark med 14 stk., mens Barcelona kun får 8.

Screenshot af sæsonens tabel og antal straffe :ned:
Billede
Billede

Sæson 23/24:
Her er billedet det stik modsatte. Real Madrid spiller stærkt, kontrollerer ligaen og vinder mesterskabet med ca. 10 points forspring. Og sjovt nok falder antallet af straffespark drastisk: kun 5 stk. – langt nede på listen. Dvs. når de ikke vakler og ikke har “brug for hjælp”, forsvinder straffene nærmest. Fordi de klarer sig selv fint og har jo ikke brug for hjælp (straffekendelser) til at holde sig i titelræset.

Screenshot af tabel og antal straffe :ned:
Billede
Billede

Sæson 22/23:
Samme mønster som lignende sæsoner. Real Madrid spiller svagt i ligaen, men modtager hele 12 straffespark. Barcelona får i samme sæson sølle 2 – på tværs af en hel sæson. Det er svært ikke at løfte øjenbrynene her.

Billede
Billede

Går man endnu længere tilbage, tegner der sig det samme mønster igen og igen: Når Real Madrid vakler og er pressede i titelræset, vælter straffesparkene ind. Når de fører ligaen og har kontrol, tørrer de ud.

Pointen er ikke, om straffesparkene gjorde dem til mestre eller ej, men at dommerhjælp fungerer som et forsøg på at give Real Madrid ekstra vind i sejlene og holde dem inde i titelræset – en tendens, vi ser igen i denne sæson mens de jagter Barca, hvor de allerede har fået hele 13 straffespark. I princippet kan de blive mestre i år af den grund :roll:

Korruption i spansk fodbold? Ja – det er en konspirationsteori. Men at kalde noget en konspiration udelukker ikke, at det kan være sandt. Historien er fuld af eksempler på teorier, der først blev latterliggjort og senere viste sig at have substans. Ja, jeg ved godt, at nogle naive personer vil påstå, at det bare er super tilfældigt og der intet at komme efter. Men helt ærligt: det her lugter. Ikke lidt – men langt, langt væk.
Senest rettet af Barca80 søn feb 15, 2026 5:43 am, rettet i alt 1 gang.

Snotface
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 22 gange

Indlæg af Snotface »

Fik vi kun TO straffe i 22/23?! Vi spillede frygtelig fodbold i den sæson, men det lyder helt absurd.

Brugeravatar
Ikigai

Indlæg af Ikigai »

Snotface skrev:
søn feb 15, 2026 5:19 am
Fik vi kun TO straffe i 22/23?! Vi spillede frygtelig fodbold i den sæson, men det lyder helt absurd.
Til gengæld fik Barca 26 clean sheet i den sæson
Svært at få mange straffespark når man ikke er I det rigtige felt ..( :

Barca80
Det er nogle gode betragtninger og måske det er la liga interesse at holde spændingen længst muligt

Jeg tror nu på at det også skyldes spillestil og spil typer . Barca har Yamal som kan udfordre men - ellers er det begrænset hvor meget Barca opsøger straffesparkene som dermed er begrænset til tilfældige hands. Real har en del udfordrende typer samt meget hurtig omstilling. Dertil Vinicius som også er god til at falde …

Brugeravatar
Barca80

Indlæg af Barca80 »

Ikigai skrev:
søn feb 15, 2026 6:48 am
Jeg tror nu på at det også skyldes spillestil og spil typer . Barca har Yamal som kan udfordre men - ellers er det begrænset hvor meget Barca opsøger straffesparkene som dermed er begrænset til tilfældige hands. Real har en del udfordrende typer samt meget hurtig omstilling. Dertil Vinicius som også er god til at falde …
Hvis det er spillestil og lignende som du påstår, så er det bare påfaldende, at de får markant flere straffespark, når de jagter Barca i tabellen, mens antallet falder drastisk i de sæsoner, hvor de ligger suverænt nr. 1 uden reel modstand – præcis det, jeg illustrerede i mit forrige indlæg.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 710 gange
Blevet takket: 769 gange

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Det er en diskussion der overhovedet ikke tager højde for om præmissen for de begåede straffespark er gyldige eller ej.
Du bruger bare tallene for tilkendte antal straffespark som grundlag for en konspiration.
Det ville betyde at dommerne aktivt ønsker at give straffespark (ulovligt) til et bestemt hold i ligaen, og at VAR ved gennemsyn også ønsker at manipulere med tv billederne for at give straffespark uretmæssigt til et hold.

Hvis dommerne ønsker at domme efter spillets regler, og modstanderen til et hold, bare rent objektivt, begår flere straffespark mod et hold i ligaen, skal de jo dømmes. Og hvis det ikke er en tydelig fejl at dommeren dømmer dem, skal VAR jo ikke gribe ind. Hvis det er en tydelig fejl af dommeren skal VAR enten afvise den eller kalde dommeren til skærmen for at han kan genoverveje sin beslutning. Og VAR viser derefter billeder af hvorfor det var korrekt eller ej.

Der er ingen konspiration imo. Der er blot modstandere der laver flere straffespark mod Real end mod andre hold. Og der er, så vidt jeg ved, ingen af de straffespark der er “opfundet” af dommeren… nogle enkelte er tynde, ja ja det er de da også for os, men de tynde er jo stadig legale kald.

Jeg ser ingen konspirationer i ligaen mod os. Jeg ser dommere som dømmer som se mennesker de er og laver fejl, men de fejl bliver opfanget af VAR.. de andre kendelser som ikke er fejl, skal ikke rettes, da de de facto er korrekte.

Man skulle derimod tage samtlige straffespark og lade et uvilligt panel bedømme alle ligaens straffespark og se om samme kriterier har været gældende for alle hold i alle kampe.

Der vil man uden tvivl opdage at Real Madrid og FC Barcelona får lidt flere af de tynde, da det for dommerne er et større pres rent mediemæssigt efter kampen fra de store Madrid og Barcelona venlige aviser end fra de andre holds aviser.

Hvis modstander holdene til Real Madrid kampe lader være med at lave straffespark, vil Real Madrid ikke få tilkendt dem. Men hvis de kan dømmes, hvorfor skulle de så ikke dømmes?

Eneste spørgsmål derefter vil være, om de samme kriterier gælder for samtlige hold i ligaen, små som store?
”…jeg synes at vi bør spille 4-4-3 i de svære kampe…”

Brugeravatar
Barca80

Indlæg af Barca80 »

SpillerSomMESSI skrev:
søn feb 15, 2026 9:44 am
Det er en diskussion der overhovedet ikke tager højde for om præmissen for de begåede straffespark er gyldige eller ej.
Den del har jeg faktisk taget ved mange andre lejligheder og i andre tråde. Det her er blot en anden vinkel på emnet. Hvis jeg også skulle inkludere den del, du efterspørger, oveni alt det, jeg allerede har skrevet – inklusive alle screenshots – ville det ende med at blive et ekstremt langt indlæg, som de færreste gider at læse. Jeg orker heller ikke at gentage mig.

Derudover har jeg haft denne diskussion med dig før, og du har allerede udtrykt din holdning, som jeg mener, du bare skal stå ved og nyde. Fred være med det.

Så længe ligaen fortsætter i det her ekstrem fjollet mønster – hvor Real Madrid får et markant højt antal straffespark, når de vakler i La Liga, og omvendt får langt færre, når tingene kører for dem – desto tydeligere og mere indlysende bliver det, hvad der reelt foregår.

Jeg ved bare, at der vil komme en dag, hvor selv du indser, hvordan tingene reelt hænger sammen, og at alt ikke er så rosenrødt, som man ellers gerne vil tro ;-) :thumbup:

Brugeravatar
SpillerSomMESSI

1. Hvis de er gyldige kan du jo ikke indvende noget imod at de dømmes.
2. Hvis de ikke er gyldige i disse sæsoner hvor Real Madrid sakker bagud i ligaen er der virkelig tale om en konspiration, men så må du jo kunne bevise det ud fra de dommer kald der er sket, at det virkelig er tale om tydelige fejl og at VAR ikke har grebet ind over for de tydelige fejl.
3. Mener du ikke at det er en reel mulighed at modstanderne rent faktisk laver flere straffespark mod Madrid som er helt legale og gyldige?

Jeg tror bestemt ikke på at noget som helst er perfekt - hverken dommere eller VAR, men jeg tror heller ikke på at der foregår en konspiration.

Derfor skriver jeg at der burde et uvildigt panel til, for at bedømme alle straffespark i hele ligaen for *alle* hold for at man kan finde ud af om kriterierne er det samme for alle hold.
Senest rettet af SpillerSomMESSI søn feb 15, 2026 11:31 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lopezzz
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 2323 gange
Blevet takket: 1377 gange
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

I bruger unødvendig tid på at snakke om straffespark og dommerne i hver sæson. Alle ved at lige siden La Liga blev stiftet hvem der ejer spanske dommere.
Det er den skide korrupte spanske hovedstad. Her behøver man ikke at nævne "konspirationsteori" ordet. Korruptionen i spansk fodbold stopper aldrig og Puuta er den største forhindring for retfærdigheden.
Vi kan ikke gøre noget ved det. Catalonien kan heller ikke løsrive sig fra deres beskidte regime. Alt styres fra hovedstaden.

Det vi kan gøre er at starte med at vinde overbevisende over de hold der giver os problemer, de samme hold som Francos intetsigende hold nemt smadrer gang på gang.
Vi skal tage os sammen på banen og ikke lade modstanderen overtage kampen. Det der skete i torsdags er fucking pinligt. Det må ikke ske igen.
Bare vent og se om 6 timer kommer Rayo fucking Vallecano til at dominere kampen mod Atletico.
Fuck dommerne, fuck VAR, dem får vi ikke meget hjælp fra.
Vi skal koncentrere os kun om os. PUNKTUM!
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Reevenge
Har takket: 189 gange
Blevet takket: 249 gange

Indlæg af Reevenge »

Barca80 skrev:
søn feb 15, 2026 2:16 am
Her kommer min konspirationsteori – og jeg mener faktisk, den hviler på flere ret solide kendsgerninger.

Først selve hovedpointen:
Real Madrid får markant flere straffespark i de sæsoner, hvor de spiller dårligt og ikke ligger nr. 1. Omvendt: når de dominerer ligaen og fører komfortabelt, falder antallet af straffespark drastisk.

Det tyder på, at dommerne er langt hurtigere til at fløjte for straffespark, når Real Madrid har brug for hjælp for fortsat at kunne kæmpe med om mesterskabet.

Husk, at hvert eneste straffespark potentielt kan afgøre et mesterskab, fordi det direkte kan betyde en sejr og tre point på kontoen.

Lad os tage sæsonerne én for én.

Sæson 25/26 (nuværende):
Real Madrid spiller ikke overbevisende, der er interne problemer, og de ligger pt. nr. 2 og jagter Barcelona. Samtidig topper de ligaen i tildelte straffespark med 13 stk.
Til sammenligning har Girona FC som nr. 2 fået 7, og Barcelona blot 6. Det er ikke en lille forskel – det er markant.

Screenshot af antal straffe :ned:
Billede

Sæson 24/25 (sidste sæson):
Igen vakler Real Madrid og er i jagtmode efter Barca. Resultatet? De bliver endnu engang suveræn topscorer i straffespark med 14 stk., mens Barcelona kun får 8.

Screenshot af sæsonens tabel og antal straffe :ned:
Billede
Billede

Sæson 23/24:
Her er billedet det stik modsatte. Real Madrid spiller stærkt, kontrollerer ligaen og vinder mesterskabet med ca. 10 points forspring. Og sjovt nok falder antallet af straffespark drastisk: kun 5 stk. – langt nede på listen. Dvs. når de ikke vakler og ikke har “brug for hjælp”, forsvinder straffene nærmest. Fordi de klarer sig selv fint og har jo ikke brug for hjælp (straffekendelser) til at holde sig i titelræset.

Billede
Billede

Sæson 22/23:
Samme mønster som lignende sæsoner. Real Madrid spiller svagt i ligaen, men modtager hele 12 straffespark. Barcelona får i samme sæson sølle 2 – på tværs af en hel sæson. Det er svært ikke at løfte øjenbrynene her.

Billede
Billede

Går man endnu længere tilbage, tegner der sig det samme mønster igen og igen: Når Real Madrid vakler og er pressede i titelræset, vælter straffesparkene ind. Når de fører ligaen og har kontrol, tørrer de ud.

Pointen er ikke, om straffesparkene gjorde dem til mestre eller ej, men at dommerhjælp fungerer som et forsøg på at give Real Madrid ekstra vind i sejlene og holde dem inde i titelræset – en tendens, vi ser igen i denne sæson mens de jagter Barca, hvor de allerede har fået hele 13 straffespark. I princippet kan de blive mestre i år af den grund :roll:

Korruption i spansk fodbold? Ja – det er en konspirationsteori. Men at kalde noget en konspiration udelukker ikke, at det kan være sandt. Historien er fuld af eksempler på teorier, der først blev latterliggjort og senere viste sig at have substans. Ja, jeg ved godt, at nogle naive personer vil påstå, at det bare er super tilfældigt og der intet at komme efter. Men helt ærligt: det her lugter. Ikke lidt – men langt, langt væk.
Super indlæg, har selv bemærket samme mønster og du er ikke alene om perspektivet - der er signifikant forskel også fra et statistisk udgangspunkt, som ikke kan bortforklares med Reals 'tilgang til spillet'. Der burde aldrig være så markant forskel i tildelingen af straffespark mellem de mest angribende, boldbesiddende og dominerende hold i ligaen. 1-2-3 til forskel, okay. Dobbelt så mange? Det er et mønster.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI

Men problemet med hele præmissen er jo, som jeg har skrevet, at de tildelte straffe, skal være faktuelt forkert dømt. Ellers kan ingen med god grund indvende at de bliver dømt. Så må forklaringen jo være at modstanderen begår dem, og uanset om de er tynde eller ej, legale at dømme.

Så er der ingen fejldomme. Men om alle dommere bruger samme kriterier for alle hold i alle kampe, er en anden snak, som ikke kun angår la liga, men samtlige ligaer plus alle internationale turneringer…

Intet er perfekt, men statistikken kan ikke bruges som ‘bevis’ for korruption.. så skal man bevise at dommerne har en hemmelig loge hvor de har bestemt at dømme ikke eksisterende straffe til Real Madrid, og inddrage VAR dommerne i samme loge som så skal manipulere billederne så de snyder alle de andre hold så Real Madrid kan vinde mesterskabet.

Underligt at FC Barcelona konsekvent har vundet flere liga mesterskaber end Real Madrid indenfor de seneste plus 20 år med en så stor loge der udøver konspiration mod een klub i ligaen, nemlig stakkels FC Barcelona.

See…?

Brugeravatar
Ikigai

Indlæg af Ikigai »

Det ville kræve en noget mere omfattende research for at vurdere om Real Madrid har en dommertække ift til straffespark.

Man skulle således kigge alle situationerne igennem for at se alle de appeals for straffe - og vurdere om der er en markant forskel på tildelte straffe.

At Real Madrid får tildelt flere sæson efter sæson behøver jo ikke være fordi dommerne er lommen på Perez . Kunne jo være de bare er bedre til at opsøge mulighederne eller de lær kunstens art I at falde nemt .

De 2 straffespark Vinicius fik I går synes jeg begge er korrekt dømt - så dommeren dømmer jo ikke forkert . Spørgsmålet er så om Barca også ville have fået dem begge . Det finder vi aldrig ud af .

Nu skal man også huske på at ovre I Madrid lejren er man af den overbevisning at Barca har dommerne med sig og back in the glory CHL days - var ordet Uefalona vist meget hyppigt at støde på . Havde Barca dommertække i den periode eller - man kan da stadig godt selv blive i tvivl når man ser højde punkter fra Chelsea kampen

Men måske jeg bliver klogere en dag . Der er sket mange mystiske ting i sportens verden

Besvar