Mine forventninger til Barca, som jeg har holdt med siden jeg så Dream team første gang i TV pga en vis Michael Laudrup: Offensiv fodbold med sjæl og ydmyghedAntimadridista skrev: ↑fre feb 13, 2026 12:40 pmDet er jo netop essensen af problemet at Flick vil spille et spil der kræver absolut topklasse på næsten alle pladser, (eller hvor vi i hvert fald mangler flere specifikke typer) hvilket vi ved gud ikke har! Derfor er det jo som “Ikigai” nævner, dumdristigt og jeg vil mene naivt, at ligge sig så stålsat fast på en taktik uden mulighed for korrektion.Kubala skrev: ↑fre feb 13, 2026 9:40 amProblemerne omkring defensiven har været der længe. Også i sidste sæson. Måden man forsvarer på, gør at man er sårbare. Det handler om, hvilke spillere, man har. Hvis Barca havde hurtig bagkæde og en top DM samt top angriber, som passer perfekt ind i spillestilen, så vil man komme disse problemer til livs. Det har man ikke. Flick må så arbejde med det, han har. Der er brug for en rigtig DM til at starte med. Det er meget fint, at Frenkie kan spille godt mod en eller anden lille klub, men han er jo ikke svaret. Når man ikke har penge til at hente kvalitet ind, så må man regne med, at det kan blive ekstremt svært mod tophold. Så ja, svaret er i hvert fald ikke, at Flick skal væk eller Barca er læst. Det er alle hold jo. Der er så meget data på alle, at holdene i dag ved, hvordan de skal spille mod hinanden. Forskellen er bare, at dem, der har spillere til deres spillestil, kan komme sådanne problemer til livs. PSG er også læst. City er også. Arsenal er også, osv. De kan så hente spillere, der kan imødekomme de problemer, der kan opstå ved spillestilen, der gør, at de bliver sårbare. Barca kan ikke og må nøjes med akademi spillere eller 2. i bedste fald eller 3. hylde spillere. Bare kig på bænken, hvor man har Roony, der skal ind i stedet for Yamal. Roony var ikke engang den bedste FCK spiller. Han er jo sikkert en videresalg spiller.
Så er det åbenbart hovedparten herinde der har det fint så længe vi besejrer Elche, Mallorca og de fleste andre hold og man er underholdt. Det er jo så helt fair.
Men i mod de bedre/større hold, da kommer vi mere og mere til kort, hvis lige vi ser bort fra det første halve år med Flick, hvor overraskelsesmomentet gav flotte resultater.
Og ja vi har ikke de store økonomiske midler og i det lys klarer vi os fint. Men så lad os sætte forventningerne ned og gå efter langsom opstigen til de øverste igen og italesæt det sådan.
Men både fans og direktion forventer jo de store titler, samtidig med at vi spiller risky bold, ingen penge har og spiller med mange unge og uprøvede….!
Og sidenhen, hvor jeg er blevet mere opmærksom på forhold i Spanien: Et symbol på respekt for det lokale og modstand mod en centralmagt, hvor Franco-tidens facisme selvfølgelig står som det stærkeste skrækeksempel. Så tilføj viljen til at kæmpe for sagen - også i modgang.
Det betyder ikke Barca er “ren” og hævet over alt andet - eller aldrig fejler - men det er ligesom den “pakke” som Barca er for mig.
Og i det lys er jeg meget glad for det jeg har set under Flick (og var det delvist faktisk også under Xavi, men det er en anden snak):
Vi spiller offensivt, vi fighter, selv stjernerne spiller for trøjen og holdet.
Sidste år vandt vi tre pokaler og kom i CL-semi.
I år ligger vi pt nummer 1 i liga, har slået Puta i en finale og spiller stadig med i Copa og CL. Og ja vi ryger med 95% sandsynlighed ud i returkamp og kan både fejle i La Liga og CL. Men vi har også scoret 63 mål i 23 ligakampe og vundet en masse kampe. Med den laveste gennemsnitsalder stort set i hver kamp. Og med Balde, Cubarsi, Eric, Bernal, Casado, Gavi, Yamal, Fermin og Olmo og semilokale drenge som Martin, Ferran og Joan Garcia. Sympatiske spillere som opfører sig ordentligt og respekterer spillet og modstanderne. I modsætning til typer som Diego Simeone, Vinicius, Bellingham, Rudiger, Valverde og hvad de nu ellers hedder derude. Jeg siger ikke vi er gode og de er onde, men det er med sammenhold og en vis ordentlighed jeg gerne vil have det skal være. Og det synes jeg vi har lige nu.
Så jeg er glad og tilfreds med det setup vi har pt og more or less haft de seneste knap fem år. For det går langsomt den rigtige vej.
Og i dag er jeg pisseskuffet over nederlaget i går, og synes lige nu at fodbold er irriterende og træls. Og håber at Flick finder bedre løsninger end i går, at Joan Garcia er færdig med at droppe, at Balde kan løfte sit bundniveau, at Pedri, Gavi og Raphinha snart er klar igen osv. Men jeg ser stadig en klub som agerer på den måde jeg ønsker og et hold som grundlæggende forsøger at spille på en måde der gør det sjovt at se.
Så jeg må tilhøre den hovedpart der kan leve med at vi ikke vinder det hele. Fordi der både er de objektive forhold såsom økonomi, hvor vi bare ikke står særligt godt pt, men også fordi det for mig ikke er vigtigst at vinde før alt andet. Hvis det sidste var tilfældet ville jeg skynde mig at købe trøjer med Real Madrid, Bayern M, PSG og City. Men så ville fodbold været blevet ren underholdning uden nogen betydning for mig.