Økonomi

Trænere og klubbens ledelse

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Puyols_garn
Har takket: 218 gange
Blevet takket: 194 gange

Re: Økonomi

Indlæg af Puyols_garn »

Okay, her er den lovede opdatering på hvad jeg fandt i "Normas de Elaboración de Presupuestos de clubes y SADs" (NEP herefter) omkring forholdet mellem Squad Cost Limit (SCL herefter, men bliver også kaldt LCPD på spansk "Límite de Coste de Plantilla Deportiva") og Break-Even Point (BEP herefter).

Som altid føler jeg behov for at sige, at jeg ikke er revisor. I senere år er jeg i stigende grad blevet interesseret i at forstå hvordan FFP fungerer, i Spanien i særdeleshed, primært p.g.a vores økonomiske udfordringer. For det meste føles det at forsøge at forudsige vores fremtidige SCL som at læse teblade. Det gør det sådan set stadigvæk, og jeg har ikke tænkt mig at gætte på hvad den kommer til at være for sommeren 26/27 i det følgende. Jeg vil til gengæld prøve at forklare hvordan de forskellige delelementer af det spanske økonomiske kontrol regime hænger sammen, hvordan det kan påvirke vores SCL, og hvad nogle af de seneste hændelser kan betyde for os, efter bedste evne. Der er sikkert dele jeg ikke har forstået 100% korrekt, men i det store og det hele føler jeg mig rimelig sikker på det følgende er mestendels korrekt, og jeg vil prøve at gøre det klart når der er noget jeg er i tvivl om. Med det aber dabei in mente, så vil jeg ellers sætte i gang.

Det følgende beror mestendels på hvad jeg har læst mig til i den engelske udgave af NEP, som er håndbogen som klubberne skal rette sig efter når de udarbejder deres budgetter forud for deres godkendelse af La Ligas budgetvalideringsorgan. Nyeste revision af NEP på engelsk kan findes her: https://assets.laliga.com/assets/2025/0 ... 7b9591.pdf

Note: Jeg kan se der er udgivet en ny udgave af NEP i juni 2025, men indtil videre kun på spansk. Den engelsksprogede udgave plejer at følge noget senere efter. Jeg tager forbehold for, at der kan være diskrepanser mellem den nyeste revision og den seneste engelske udgave fra november 24, som linket til ovenfor, som jeg arbejder ud fra. De overordnede linjer burde dog være nogenlunde de samme.

En smule overordnet om det økonomiske kontrolregime i spansk fodbold

Det overordnede formål med det økonomiske kontrolregime er at sikre klubbernes økonomiske bæredygtighed på lang sigt ved at forhindre deres gæld i at løbe løbsk. Kompetencen til at udøve økonomisk kontrol over klubberne ligger hos de professionelle ligaer, med hjemmel i den spanske sportslov. Det påhviler således La Liga at regulere udarbejdelsen af deres medlemmers budgetter, mhp på at verificere deres overholdelse af reglerne og principperne etableret i det overordnede økonomiske kontrolregime. En af de måder hvorpå de udøver økonomisk kontrol er ved at etablere standarder for udarbejdelsen af klubbernes budgetter (NEP). Som alle nok er klar over herinde, så adskiller det spanske økonomiske kontrolregime sig fra bl.a. det engelske ved (primært) at verificere klubbernes overholdelse af disse regler og principper, og foretage de ændringer der måtte være nødvendige for overholdelsen deraf, a priori, i stedet for at sanktionere brud på reglerne a posteriori. For at dette kan lade sig gøre, så skal klubberne bl.a. udarbejde forventede budgetter for året, i overensstemmelse med retningslinjerne i NEP, og videregive denne information sammen med en masse andre økonomiske nøgletal, til de organer i La Liga der skal sikre overholdelse af reglerne om økonomisk kontrol (den økonomiske kontrolkomite og budgetvalideringsorganet i særdeleshed). Jeg har prøvet at give en grov skitse af processen nedenfor, og de konkrete deadlines kan findes i NEP hvis man er mere interesseret i processen.

1. Klubberne indsender deres forventede budget inden sæsonstarten. Der er retningslinjer i NEP der skal sikre at de bagvedliggende antagelser er rimelige. Udover budgetterne skal klubberne udfylde og indsende en lang række formularer med relevante nøgletal. Klubberne anmoder samtidigt om en given SCL på baggrund af deres forventede budgetter for sæsonen.
2. Budgetvalideringsorganet verificerer budgetterne som klubberne indsender til dem, hvorefter de enten accepterer budgetterne som de er, eller anmoder om uddybelse, ekstra dokumentation, og/eller at klubben udarbejder nye budgetter på baggrund af et sæt af alternative antagelser.
3. Når budgetvalideringsorganet er tilfreds med den dokumentation de har modtaget tildeler de klubben en indledende SCL for sæsonen og en ratio for hvor stor en andel af deres SCL der må bruges på 'den registrerbare trup' (Summen af 'Registrable Squad Cost' og 'Non-registrable Squad Cost' er det samme som klubbens samlede Squad Cost).

I NEP bliver Breakeven Point nævnt meget ofte, og sådan som jeg har forstået alle de relevante paragraffer i NEP, så tildeles klubberne en SCL der gør det muligt for dem at nå deres Breakeven Point. Selvom det er klubberne der anmoder om en given SCL på baggrund af deres budgetter, så er det budgetvalideringsorganets ansvar at sørge for, at den SCL der endeligt tildeles tillader klubberne at nå deres Breakeven Point. Klubbens budget siges at være balanceret når klubben når sit Breakeven Point, og ipso facto er budgettet balanceret når klubbens Squad Cost ikke overstiger dens SCL. Jeg kommer nærmere ind på det senere og viser hvordan BEP udregnes, men det der er vigtigt at forstå her er, at klubbernes SCL justeres nedad i tilfælde af at summen af deres BEP udregning er negativ. Det er sådan at nogle klubber ender med at have en SCL der er meget lavere end differencen mellem deres forventede omsætning og deres strukturelle omkostninger. Derudover skal det siges, at budgetvalideringsorganet generelt har vidtrækkende beføjelser, og de har beføjelse til at tildele klubberne en SCL der ikke udspringer af rent regnskabsmæssige hensyn, med henblik på at forhindre potentielle ubalancerede budgetter i fremtiden. Som noget nyt er der fra denne sæson en regel i NEP der tillader klubberne i La Liga at have en SCL på minimum 30% af deres omsætning, i tilfælde hvor sådan en SCL ikke er tilstrækkeligt lav til at klubberne holder overholder deres BEP.

Hvis klubbernes økonomiske forventninger ændrer sig i løbet af sæsonen, så påhviler det dem at informere budgetvalideringsorganet herom, så de kan foretage de nødvendige op- eller nedjusteringer af klubbernes SCL som følge deraf. Selvom ansvaret for at informere om den slags påhviler klubberne, så kan budgetvalideringsorganet også handle selv hvis ny information dukker op.

Forholdet mellem SCL og BEP

Formålet med reglerne i NEP kan findes i artikel 4, og jeg citerer den her i fulde fordi det giver en idé om forholdet mellem SCL og BEP:
ARTICLE 4. OBJECTIVES OF THE RULES.
1. The present Rules share the general objectives set out in Book X of the LALIGA General Regulations and aim at the financial sustainability of its associated Clubs/SADs.
2. In particular, the objectives of the Standards are:
a) Establish the rules, criteria and procedure for the elaboration of the specific budgets of the Clubs/SADs for the a priori verification of the compliance with the Breakeven Point in their annual Budgets elaborated in accordance with these rules and criteria (League Budgets).
b) Determine the rules according to which the Breakeven Point is met in the League Budgets.
c) The review, verification, adjustment and validation of the League Budgets by the OVP.
d) The allocation of a certain Limit on the Squad Cost (hereinafter also the "LCPD"), in order to ensure that the aforementioned Budget Break Even Point is met.
e) Determine the general and special rules for the authorisation of player registration.
f) The specification of additional reporting and verification obligations.
g) The specification of the composition and functions of the Validation Body.
3. The principles set out in Article 1.3, as well as the aims and objectives referred to in this Article, justify that in certain cases, as set out in different provisions contained in these Rules, a treatment for the purposes of these Rules is established, different from that which corresponds to mere accounting purposes, as well as the power of the Validation Body to make, in the light of these principles, the adjustments that are necessary to achieve these aims and objectives. In this respect, the principle of proportionality of the rule will be applied in particular in relation to the exposure to a possible future financial imbalance.
Som man kan se i det ovenstående, så indtager Breakeven Point en prominent rolle i det spanske økonomiske kontrolregime, og jævnfør artikel 4.2.d, så tildeles klubberne en SCL som sikrer at de møder deres BEP. Når jeg har læst omkring hvordan SCL udregnes, så er forklaringen i de fleste medier og rundt omkring på diverse fansider, at SCL mere eller mindre udregnes ved at fratrække projicerede strukturelle omkostninger og gældsudgifter fra klubbens projicerede omsætning. Med andre ord, så burde klubbernes SCL svare til hvad der er tilovers af årsomsætningen når alle forventede udgifter, der ikke falder ind under Squad Cost, er fraregnet. Simpelt, ikke? Sådan som jeg har forstået reglerne, så er det en del af historien, men det er også lidt en simplificering af reglerne. Lad os tage regnestykket for 25/26 pba. af vores budget som et eksempel:

Projiceret omsætning (€1075m) - projicerede strukturelle omkostninger (-€454m) - Projicerede finansielle resultater (-€51m)
1075-454-51=573.

Det ovenstående resultat er stadig en del lavere end Real Madrids SCL, og den del kommer jeg også tilbage til senere, men det er alligevel omkring €220m højere end vores faktiske SCL for 25/26 sæsonen. Som beskrevet i artikel 4.2.d tidligere citeret, så tildeles klubberne en SCL der gør det muligt for dem at overholde deres BEP. En klub kan således siges at have mødt deres BEP når deres Squad Cost er lavere end deres SCL. Sådan som jeg har forstået reglerne, så kan vi måske nærmere sige, at resultatet af det overstående regnestykke udgør grundlaget for vores SCL, men at vores SCL justeres således at vi er i stand til at overholde vores BEP. Derudover eksisterer der et hav af særregler i NEP som kan være med til at hæve eller sænke vores SCL i en given sæson, og som i nogle tilfælde fraregnes næste sæsons SCL. For eksempel kan klubberne anmode om at bruge oparbejdet egenkapital til at øge deres SCL i en given sæson. Et andet eksempel, der er mere relevant for os i disse år, kunne fx være artikel 107-108 der omhandler den midlertidige indskrivelse af nye spillere i tilfælde af langvarig skade, hvor den større negative indskrivelsesbalance som registreringen af en ny spiller for resten af sæsonen medfører, fraregnes næste sæsons SCL. Så for at opsummere på hvor vi er i øjeblikket, så tager SCL udgangspunkt i vores forventede resultater for året, men justeres således at klubberne er i stand til at overholde deres BEP, og derudover op- og nedjusteres pba. af en lang række særregler, dispensationer, osv, der kan findes i NEP. Med det af vejen, hvad er så BEP?

Hvad er BEP, og hvordan kan det forklare vores lave SCL?

Klubbernes budgetter siges at være balancerede når de møder deres BEP. Hvornår kan de så siges at have mødt deres BEP? Jeg citerer Artikel 44.1:
The Income and Expenditure League Budgets of the Clubs/SADs included in this Group A are understood to comply with the Budget Break Even Point when the algebraic sum, according to the positive or negative sign indicated for each of the different items in the following table, is equal to or greater than zero (0).
Jeg har taget et screenshot af tabellen der refereres til for at give et bedre overblik over de faktorer der indgår i beregningen (Noten øverst er min egen annotering):

https://imgur.com/a/l1hxv6m

T står for Temporada, så T skal i ovenstående forståes som indeværende sæson, ligesom T-1 og T-2 er henholdsvis sidste og forrige sæson, etc. Som man kan se i det ovenstående, så kan tidligere overskud før skat have en positiv indflydelse på klubbens BEP, ligesom tidligere negative resultater før skat kan påvirke klubbens BEP negativt, og overskridelser af SCL i sidste sæson også har en negativ indflydelse på BEP (Rettelse: Det er ikke den numeriske overskridelse af SCL der påvirker BEP negativt, men differencen mellem den Registrable Squad Cost der faktisk er blevet afholdt i T-1 og den projicerede Registrable Squad Cost for T-1 som er indberettet til budgetvalideringsorganet). Hvis man læser det ovenstående, så kunne man imidlertid få indtryk af, at BEP udregningen aldrig tager højde for negative resultater der er opnået længere tilbage i tid end T-2. Dette er imidlertid ikke tilfældet! Længere nede, i Artikel 44.4.5, fremgår det, at tidligere negative resultater ikke kan siges at have haft en effekt på BEP, før det har haft en reel effekt på klubbens registreringskapacitet!:
Artikel 44.4.5
The results of the Profit and Loss Account before tax (and the negative difference of generated resources) of the Seasons T-
1 and T-2 will only be considered to have been taken into account for the calculation of the Budget Break Even Point, when they have had an effective impact on the registration capacity of the Club/SAD by reducing the available balance of the Squad Cost Limit. Therefore, they will not be considered as such when their only effect has been to imply an increase of the excess over the Squad Cost Limit. In accordance with the above, the negative results (and the negative difference in resources) that have not been taken into account in whole or in part, will remain pending application for an indefinite period of time (thus becoming T-3, T-4, etc.) until the first season in which they may have, in whole or in part, an effective impact on the registration capacity of the Club/SAD, in which they will be applied by reducing the Squad Cost Limit
Den tilgængelige balance i SCL skal i denne sammenhæng forstås som den positive difference mellem klubbens SCL og de omkostninger der falder ind under kategorien Squad Cost. Med andre ord, hvis effekten af tidligere negative resultater udelukkende medfører en større negativ difference mellem vores SCL og Squad Cost, så kan de ikke siges at have haft en effekt på vores BEP før den første sæson hvor de kan have en reel effekt på vores registreringskapacitet! På den måde kan tidligere underskud faktisk blive ved med at påvirke udregningen af vores BEP mange år efter, indtil vi igen har en lavere Squad Cost end SCL. Hvis summen af vores BEP beregning således er -€200m, så skal vores SCL også være €200m lavere end den ellers ville være hvis vores BEP beregning gik i 0. Det er i hvert fald sådan jeg har forstået reglerne.

Det kan måske også forklare hvorfor vores SCL er så lav i denne sæson. Hvis vi har store underskud fra tidligere sæsoner som endnu ikke har haft en effekt på vores registreringskapacitet, så burde det resultere i en reduktion af vores SCL i forhold til hvad det ellers burde være. Umiddelbart har vi haft underskud før skat på henholdsvis €205m og €8m i 23/24 og 24/25. Hvor stor en andel af det underskud som endnu ikke har haft reel indflydelse på vores BEP beregning kan jeg ikke sige med sikkerhed, men vi kan i hvert fald sige, at det €76m større underskud som skyldtes vores restatement af 23/24 regnskabet ikke kunne have haft en negativ effekt på vores SCL før denne sæson, ligesom sidste sæsons SCL også inkluderede en €100m indtægtspost, af hvilken vi kun har bogført cirka €70m som indtægt for sæsonen. Jeg kender ikke alle de præcise tal der indgår i beregningen, og det er det som gør det så svært at sige præcist hvorfor vores SCL er så lav i år, og gør det endnu sværere at spå om fremtiden.

Der hvor jeg bliver i tvivl, er i forhold til hvornår én sæsons negative resultat kan siges at have haft en reel effekt på en senere sæsons registreringskapacitet. Lad os tage et hypotetisk eksempel: En klub i La Liga har i sæson T-1 et underskud før skat på €100m. I næste sæson forventer de at deres indtægter stiger markant mens deres udgifter stagnerer, og hvis det ikke var for sidste sæsons underskud ville deres SCL i den nye sæson have været €100m højere end hvad de faktisk fik tildet. De ender med have en Squad Cost i sæson T der er €30m over deres SCL. I det tilfælde, hvor stor en del af underskuddet fra sæson T-1 kan siges at have haft en reel effekt på registreringskapaciteten i sæson T? De har overskredet deres SCL med €30m, hvilket ville betyde at resultatet i T-1 har haft en reel effekt på deres registreringskapacitet i sæson T i en størrelsesorden på -€70m. Videreføres de resterende €30m af underskuddet der endnu ikke har haft en effekt på klubbens registreringskapacitet til næste års BEP udregning, eller regnes det negative resultat for sæson T-1 som allerede at have haft en reel effekt i sin helhed på sæson T? Anyway, jeg håber i forstår min mening her.

Hvad betyder alt det her for vores økonomiske råderum for næste sæson?

Det er her det bliver enddog meget svært at forudsige. Som jeg har nævnt et par gange indtil nu, så tildeles klubberne en SCL som sikrer at de overholder deres BEP, hvis de ellers er i stand til at bringe deres Squad Cost under dette niveau. Når vores SCL er så lav som den er i øjeblikket, omkring €220m lavere end vores forventede omsætning fratrukket strukturelle omkostninger og finansielle resultater, så må det umiddelbart være udtryk for, at vi er meget langt fra vores BEP, selvom vi ikke kender størrelsen på de enkelte variable i regnestykket. I hvilket omfang det kan komme til at tynge os i næste sæson afhænger af en række ting, som jeg desværre ikke har alle svarene på. Et af de store tvivlsspørgsmål handler om det hypotetiske scenarie jeg opstillede i sidste paragraf, altså om vores tidligere underskud kan siges at have haft en reel effekt på vores SCL balance efter denne sæson, og om de derfor kommer til at indgå i beregningen af vores BEP fremadrettet eller ej. Hvis det er underskuddet på €208m før skat fra 23/24 der tynger i denne sæson, så ville det jo gavne vores SCL gevaldigt hvis det var ude af verden fra næste sæson! Jeg ved desværre hverken om det er det som tynger, eller om det er ude af verden fra næste sæson. Et andet tvivlsspørgsmål er om vores restatement af 23/24 regnskabet overhovedet har haft en effekt på vores BEP endnu, eller om den evt først kommer senere. Offentliggørelsen af vores regnskab, og dermed annonceringen af vores restatement af 23/24 regnskabet, fandt sted efter vores SCL for sommeren 25/26 blev offentliggjort. Var den information tilgængelig for budgetvalideringsorganet da de tildelte os vores indledende SCL for sommeren 25/26? Derudover, så har vi ifølge TheSwissRamble fået dispensation for tabt indkomst relateret til den midlertidige flytning til Montjuïc. NEP tager udgangspunkt i forskellen mellem den forventede indkomst fra det midlertidige stadion, og den indkomst man har fået fra det gamle stadion i den seneste fulde sæson man spillede der. Jeg husker det som om der er en cap på 5% af omsætningen uanset. Den ekstra SCL man er blevet tildelt på den konto skal fratrækkes senere sæsoners SCL, fordelt over de første 4 sæsoner hvor det nye stadion står færdigt og kan tages i brug i fulde. Det kommer selvfølgelig også til at have en moderat negativ effekt på vores SCL over en kortere årrække, men det kan være det først er fra første sæson hvor det står helt færdigt (i.e når taget også er kommet på, jeg er ikke 100% sikker). Endeligt vil jeg lige nævne, at selvom vi formentlig er færdige med at nedskrive Barca Produccions/Bridgeburg Invest, så har vi stadig Locksley Invest som ikke er blevet nedskrevet endnu, og det kunne blive en joker. Jeg har tidligere linket til det, men her er en tråd om det fra Ivan Cabeza, Barça fan og professor i Økonomi og Business ved Barcelonas Universitet:

I sidste ende kommer det sidstnævnte an på vores revisor, og det kunne måske også være en af årsagerne til at vi nu er på vores fjerde revisor siden Laporta overtog. Hvis vi snarligt bliver nødt til at nedskrive værdien på vores andel i Locksley Invest kunne det blive noget møg for vores SCL.

Så jeg kan ikke spå om vores SCL for sæsonen 26/27. Der er for mange (for mig) ukendte variable. Hvis man er skarp, så har man bemærket, at det forventede overskud for sæson T og T-1 har en positiv effekt på BEP. Hvis vi forventer et stort resultat før skat for 26/27 sæsonen kunne det hjælpe gevaldigt. I denne sæson forventer vi en moderat profit på €5m før skat. Relateret til det sidstnævnte, hvis vores forventede omsætning for 26/27 sæsonen bliver markant højere end for den indeværende pba. en fuld tilbagevending til Camp Nou, uden vores strukturelle omkostninger stiger tilsvarende, så ville det også have en positiv effekt på vores 'baseline', før reduktioner pga negativ BEP. Ivan Cabeza som jeg nævnte før skrev i en anden artikel jeg har linket til tidligere, at det nye stadium fra 2027 burde indbringe €250 millioner ekstra i omsætning fra en række kilder (klubbens estimat), hvilket han forventer vil være omkring €100m-€150 netto. Hvis vi skal have en nævneværdig SCL balance i 26/27, så skal vi i hvert fald håbe på en rigtig pæn stigning i forventet omsætning i 26/27, at vores strukturelle omkostninger ikke stiger noget nær tilsvarende, og ellers håbe på at vores underskud, fra 23/24 sæsonen i særdeleshed, ikke bliver ved med at indgå i vores BEP regnestykke fremadrettet. Forhåbentlig kommer Camp Nou til at stå færdig (minus tag) inden starten af næste sæson, og forhåbentlig kommer det også til at generere store stigninger i omsætning allerede på den korte bane.

I forhold til '1:1', så kræver en tilbagevenden dertil at vi holder os inden for vores SCL. Det virker ikke realistisk i denne sæson, medmindre vi på mirakuløs vis kan generere €220m mere i indtægt end forventet (markante reduktioner i Squad Cost ser ikke ud til at ligge i kortene). Vi har allerede medregnet forventede indtægter fra en delvis tilbagevenden til Camp Nou i budgettet for 25/26 (dvs den delvise tilbagevending ikke generer ny indkomst der ikke allerede er taget højde for i BEP/SCL), og under alle omstændigheder forventer klubben ikke at dette vil generere mere end €50m ekstra i indtægt for denne sæson. En tilbagevenden til 1:1 er nok mere realistisk i næste sæson, hvis nogle af de mere optimistiske antagelser ovenfor holder stik. Hvorom alting er, så er '1:1' og '1:4' nok lidt misforstået. Hvis vi befinder os i 1:1 er det fordi vores Squad Cost ikke overstiger vores SCL, hvilket betyder at vi har overskydende registreringskapacitet (en simplificering, i princippet kan vi godt være indenfor vores overordnede SCL uden at have overskydende registreringskapacitet, eftersom man differentierer mellem registrable squad cost limit og non-registrable squad cost limit). Når vi i øjeblikket er udenfor 1:1 betyder det, at vores Squad Cost er højere end det tilladte, og vi har således ingen tilgængelig registreringskapacitet til at registrere nye spillere i truppen eller gennemføre kontraktforlængelser (med forbehold for alle undtagelserne der er stipuleret i NEP). 1:4 reglen er jo et eller andet sted en lempelse af reglerne, snarere end en sanktion. Den giver klubberne mulighed for at geninvestere besparelser i truppen, til trods for at de ikke har den nødvendige registreringskapacitet dertil.

Hvorfor er Madrids SCL så meget højere end vores?

Okay, vi udregnede tidligere en 'baseline' for vores SCL i denne sæson på omkring €573m. Selvom det er €220m højere end hvad den faktisk er nu, så ville det stadig være markant mindre end Real Madrids SCL (€761,2m for sommeren 25/26). Hvad forklarer så forskellen? Sidst jeg tjekkede havde Madrid ikke frigivet deres regnskaber for 24/25 endnu, men i deres 23/24 regnskab var deres faktiske strukturelle omkostninger omkring €400m (umiddelbart, formatet i deres regnskab er ærligt talt røvirriterende, jeg inkluderer "Cost of Sales" og "Other Operating Expenses" som strukturelle udgiftsposter), og deres finansielle resultat var på omkring -€2m. Med en faktisk omsætning på €1075m, så betyder det at de i 23/24 havde en 'baseline' der var over €100m større end vores er i 25/26! Det forklarer ikke hele diskrepansen, men den overordnede pointe er, at Real i senere år har haft markant lavere strukturelle omkostninger som en andel af deres samlede omsætning end vi har (37,2% af omsætningen for Real i 23/24 kontra projiceret 42,2% for os i 25/26 sæsonen), og deres finansielle resultater har været markant bedre end vores. Jeg kender ikke lige så meget til hvordan Real driver deres forretning, men den nok primære årsag til vores egne forholdsvist høje strukturelle omkostninger er hjemtagningen af dele af merchandise siden af forretningen. En stor del af væksten i vores omsætning i senere år kommer fra BLM (Barca Licensing and Merchandising), hvor vi har overtaget driften af de spanske butikker, salget på den officielle hjemmeside, og hvis jeg ikke husker forkert driver vi nu også selv de europæiske butikker. Det har været med til at øge den del af omsætningen der kommer fra BLM markant, men den øgede omsætning fra BLM har også medført en markant stigning i vores strukturelle omkostninger. Den øgede omsætning fra BLM overstiger stadig stigningen i de associerede udgifter, så det er stadig en net-benefit for os, men det er et vigtigt aber dabei i snakken om SCL.

En anden årsag til den markante forskel mellem vores og Madrids SCL skal nok findes i NEP. Fx så kan klubberne anmode om, inden vintervinduet åbner, at den resterende balance i SCL (forstået som den positive difference mellem SCL og Squad Cost) kan bruges til at forøge næste sæsons SCL med en faktor på 0,75 jævnfør Artikel 44.4.7 i NEP. I vintervinduet 23/24 havde Real Madrid en SCL på €727,5m, men deres faktiske Squad Cost for 23/24 sæsonen var "kun" på €560m. Det er en difference på €167,5m, og 75% af det er over €125m som på deres anmodning kunne bruges til at forøge deres SCL for 24/25 sæsonen. Eftersom vi ikke har haft en positiv balance meget længe, så er der ikke noget at hente for os på den konto. Derudover kan klubber anmode om, at en andel af deres oparbejdede egenkapital kan bruges til at forøge deres SCL i sæson T. Ved afslutningen af 23/24 finansåret havde Real Madrid oparbejdet en netto egenkapital på €574m, og den er nok højere når de frigiver 24/25 regnskabet. Til sammenligning var vores netto egenkapital per 30 juni 2025 på -€153m. Jeg ved ikke om Madrid før har brugt oparbejdet egenkapital til at øge deres SCL i en given sæson, men det er ikke desto mindre en mulighed de har.

Så for at opsummere, så skyldes diskrepansen mellem vores SCL og Madrids SCL højest sandsynligt en lang række faktorer: Madrid har haft højere omsætninger igennem en årrække og sammenligneligt lavere strukturelle omkostninger, de har haft lavere gældsomkostninger og overordnet bedre finansielle resultater, de har ikke haft massive underskud der kunne påvirke deres BEP negativt ligesom vi har, og de har haft en kæmpestor SCL balance som kunne bruges til at øge følgende års SCL.

Det blev et langt indlæg, men der var også en del at opsummere :crazy:

EDIT: Kan desværre ikke embedde billedet ordentligt af en eller anden årsag. Den viser en imgur boks når jeg indsætter URLen som den er, men den linker til en forkert URL. Har pastet det rigtige URL nedenfor boksen. EDIT 2: Rettede lidt til og tilføjede et link til delen om Locksley Invest, antager de fleste nok ikke husker det fordi der ikke er blevet skrevet meget om det.
Senest rettet af Puyols_garn lør nov 29, 2025 1:05 am, rettet i alt 1 gang.

EasyBuddhist
Har takket: 998 gange
Blevet takket: 1240 gange

Indlæg af EasyBuddhist »

😱

Lol, jeg skal lige have en god times tid til at komme igennem den der 😂
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Brugeravatar
Barca80
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 401 gange

Indlæg af Barca80 »

Laporta har dog næppe måttet gå sulten i seng i den periode, hvor klubben måtte spare hver eneste krone og øre ?

Billede

Brugeravatar
Ikigai
Har takket: 61 gange
Blevet takket: 67 gange

Indlæg af Ikigai »

Meget detaljeret forklaring puyolgarn :thumbup:
Skal vist læse det igennem nogle gange - men interessant.

Fandt dette ( mere basic )

BEP
Det punkt, hvor en klubs samlede indtægter svarer til dens samlede udgifter (ingen gevinst/tab); LaLiga/UEFA kræver, at klubber opnår dette for at undgå økonomisk ustabilitet.

SCL
LaLiga fastsat grænse for holdets omkostninger (lønninger, amortisering af overførsler, bonusordninger). den er knyttet til en klubs indtægter og reduceres, hvis BEP ikke opnås.

1:1-reglen
Hvis en klub har et BEP-deficit, skal enhver ny udgift (ny ansættelse/lønningsforhøjelse) matche nye indtægter i forholdet 1:1 (f.eks. €10 mio. i nye sponsoraftaler = maks €10 mio. i nye holdomkostninger).

FCBSOCI
Har takket: 1302 gange
Blevet takket: 658 gange

Indlæg af FCBSOCI »

Herligt med nogle gode tanker omkring Barcas økonomi. Indtil for få år siden var jeg universitets professor i regnskab, og kan se at mine arvtagere er på plads. Og så på et fodbold site. Godt gået af jer!

Jeg overvejer fortsat om jeg skal nærstudere Barcas regnskaber mv. og give mit besyv med. Uanset om vi kan lide det eller ej, afhænger Barca fremtidige succeser jo i høj grad af klubbens økonomiske råderum (for nu at bruge et fortærsket udtryk fra det politiske liv i Danmark),

DrGink
Har takket: 1026 gange
Blevet takket: 220 gange

Indlæg af DrGink »

Superfed gennemgang. Jeg forstår overhovedet ikke alle nuancerne, men som altid når man læser noget dybdegående, får man en bedre overordnet forståelse.

Take Home massage for mig er primært at SCL er en noget mere flyvsk størrelse og baseret på vurderinger og estimeringer mere end hardcore tal. Derfor er det svært at forudse. Umiddelbart synes jeg nu tallene er så dårlige så det virker til der skal et mirakel til hvis vi næste sommer skal være i 1:1. Jeg tænker først sommeren 2027.

Brugeravatar
Puyols_garn

Indlæg af Puyols_garn »

Ikigai skrev:
lør nov 29, 2025 2:37 am
BEP
Det punkt, hvor en klubs samlede indtægter svarer til dens samlede udgifter (ingen gevinst/tab); LaLiga/UEFA kræver, at klubber opnår dette for at undgå økonomisk ustabilitet.

SCL
LaLiga fastsat grænse for holdets omkostninger (lønninger, amortisering af overførsler, bonusordninger). den er knyttet til en klubs indtægter og reduceres, hvis BEP ikke opnås.
I store træk ja, men jeg er ikke helt lige så skarp på UEFAs PSR regler, så der må jeg melde hus forbi. Ift La Liga, så er det stort set også sådan jeg har forstået det, med den tilføjelse at BEP beregningerne ikke kun ser fremad. Så hvis der fx har været underskud tidligere år, eller hvis der opstår en difference mellem de projicerede trupomkostninger for T-1 og de faktisk afholdte trupomkostninger for T-1, så har det indflydelse på klubbens BEP i sæson T (som egentlig er den netop forestående sæson på tidspunktet hvor det beregnes, det foregår inden sommervinduet åbner). På den måde er BEP med til at sikre, at klubbernes budgetter er balancerede over tid, ved at reducere klubbernes økonomiske råderum indtil de har indhentet tidligere underskud og/eller shortfalls i tidligere års projektioner. Klubberne tildeles så en SCL der ville gøre det muligt at nå deres BEP for sæson T. Sagt med andre ord, så når klubben ikke i mål med BEP hvis dens Squad Cost overstiger dens SCL ved afslutningen af sæson T.

Det er en lille præcisering, men den er ikke helt uvæsentlig: Balancerede budgetter (BEP) er målet, SCL er værktøjet (i hvert fald en af de mere væsentlige)
Ikigai skrev:
lør nov 29, 2025 2:37 am
1:1-reglen
Hvis en klub har et BEP-deficit, skal enhver ny udgift (ny ansættelse/lønningsforhøjelse) matche nye indtægter i forholdet 1:1 (f.eks. €10 mio. i nye sponsoraftaler = maks €10 mio. i nye holdomkostninger).
Den del er til gengæld lidt omvendt. Når vi normalvis snakker om 1:1 herinde, så snakker vi egentlig om et scenarie hvor vi igen har tilgængelig registreringsbalance, dvs et scenarie hvor vores Registrable Squad Cost ikke overstiger vores Registrable Squad Cost Limit (der er en positiv difference mellem de to). I sådan et scenarie kan vi registrere nye spillere i førsteholdstruppen uden problemer, så længe omkostningerne forbundet med deres registrering ikke overstiger vores tilgængelige balance. Der er således ikke behov for at dække de nye udgifter med nye indtægter, fordi vi allerede har det nødvendige økonomiske råderum (Der er vidst nogle særregler når vi kun er et kussehår fra at differencen bliver negativ, mener det er når den positive balance kun svarer til 5% af vores Registrable Squad Cost Limit).

Når vi snakker om 1:4 (Tjekkede artikel 100, og det er faktisk 1:2 nu, så reglerne er faktisk blevet lempet lidt ift tidligere!), så snakker vi om en situation hvor der er en negativ difference mellem vores Registrable Squad Cost og vores Registrable Squad Cost Limit (Ligesom situationen i øjeblikket), og vi således intet økonomisk albuerum har. I sådanne tilfælde kan klubben generere registreringskapacitet ved at nedbringe deres Registrable Squad Cost og genere en netto transferprofit, og halvdelen af reduktionen i disse omkostninger og profitten genereret kan således bruges til at registrere nye spillere, eller øge omkostningerne forbundet med en allerede registreret spiller (fx når en ny kontrakt skal godkendes der medfører øgede udgifter).

Brugeravatar
Puyols_garn

Indlæg af Puyols_garn »

FCBSOCI skrev:
lør nov 29, 2025 4:02 pm
Herligt med nogle gode tanker omkring Barcas økonomi. Indtil for få år siden var jeg universitets professor i regnskab, og kan se at mine arvtagere er på plads. Og så på et fodbold site. Godt gået af jer!

Jeg overvejer fortsat om jeg skal nærstudere Barcas regnskaber mv. og give mit besyv med. Uanset om vi kan lide det eller ej, afhænger Barca fremtidige succeser jo i høj grad af klubbens økonomiske råderum (for nu at bruge et fortærsket udtryk fra det politiske liv i Danmark),
Tak for de pæne ord, og for at løse mysteriet om identiteten på vores egen regnskabsekspert her på forum! Jeg var overbevist om der var en regulær poster herinde der rent faktisk havde noget ekspertise på området, men jeg kunne simpelthen ikke huske hvem det var :grin:

Kunne være rigtig fedt at høre hvordan du ser vores regnskaber hvis du finder tiden på tidspunkt! Som lægmand har det i hvert fald gjort det en del lettere at forstå vores kringlede økonomi, at der er en del vidende folk efterhånden der skriver om fodboldøkonomi. The Athletic havde også en rigtig fin artikel om vores 24/25 regnskab for nylig (de har en autoriseret revisor fastansat til at skrive om fodboldøkonomi): https://www.nytimes.com/athletic/675409 ... -camp-nou/

Brugeravatar
Puyols_garn

Indlæg af Puyols_garn »

DrGink skrev:
lør nov 29, 2025 8:20 pm
Superfed gennemgang. Jeg forstår overhovedet ikke alle nuancerne, men som altid når man læser noget dybdegående, får man en bedre overordnet forståelse.
Hvis det hjælper noget, så har jeg helt sikkert heller ikke fanget alle nuancerne i NEP :grin:
DrGink skrev:
lør nov 29, 2025 8:20 pm
Take Home massage for mig er primært at SCL er en noget mere flyvsk størrelse og baseret på vurderinger og estimeringer mere end hardcore tal. Derfor er det svært at forudse. Umiddelbart synes jeg nu tallene er så dårlige så det virker til der skal et mirakel til hvis vi næste sommer skal være i 1:1. Jeg tænker først sommeren 2027.
Jaaa, både og. Et eller andet sted er SCL forholdsvist simpelt: Klubben tildeles den SCL der, hvis de holder deres trupomkostninger under denne grænse, tillader dem at nå deres Breakeven Point. De faktorer der indgår i den beregning er umiddelbart veldefinerede og kan tildeles numeriske værdier. Der ligger selvfølgelig vurderinger og antagelser bag mange af disse tal, ikke mindst fordi en del af de tal beror på projektioner, men NEP indeholder en lang række retningslinjer for disse vurderinger og antagelser. Der kan selvfølgelig godt opstå uenigheder mellem klubberne og budgetvalideringsorganet omkring rimeligheden af visse antagelser, men retningslinjerne i NEP virker mestendels til at være så udførlige at det nok nærmere er undtagelsen snarere end reglen.

Det er svært for os at gisne om fordi vi ikke kender størrelsen på alle de faktorer der indgår i beregningerne, mange af dem fordi de først offentliggøres efter sommerens SCL allerede er tildelt, og andre fremgår ganske simpelt ikke af klubbernes regnskaber, men klubberne bør allerede inden de får tildelt en SCL for sæsonen have en nogenlunde idé om hvad de nogenlunde kan forvente.

Brugeravatar
Puyols_garn

Indlæg af Puyols_garn »

Jeg har lidt gode nyheder, hvis det nedenstående er sandt. Faldt over følgende tweet:

Posteren påpeger, at indkomsten fra salget af VIP-sæderne først er blevet godkendt som indtægt for 24/25 sæsonen af vores revisorer d. 3 oktober 2025, hvilket er datoen for vores revisorers rapport der blev offentliggjort sammen med årsregnskabet 24/25. Vores Squad Cost Limit på €351m for sommeren 25/26 blev offentliggjort i september. Så hvis det er sandt at de €70m fra salget af VIP-sæderne først er blevet godkendt i oktober som indtægt for 24/25, så burde det også lede til en stigning på €70m i vores SCL for vintervinduet 25/26, alt andet lige. Jeg kan selvfølgelig ikke sige om alt andet er lige, for jeg ved ikke om nedskrivningerne af Barca Vision/Barca Produccions har haft en effekt på vores SCL endnu.

Hvis vores SCL øges med €70m til vinter, så vil den være oppe på €421m. Det efterlader selvfølgelig stadig et stort hul på €144m mellem vores SCL og vores forventede trupomkostninger for sæsonen, men det er noget mindre end det ellers ville være.

EasyBuddhist

Indlæg af EasyBuddhist »

LATEST 'UPDATE' on Barça's FAIR PLAY:

💸We've been able to confirm that Barça is 12M€ away from reaching the famous, and much-talked-about, 1:1 rule

🏦 Laporta's board of directors has already withdrawn two of the three guarantees that were presented this summer

🚚Two have been withdrawn amounting to 19M€ and the 7M€ guarantee is still in effect for breaching the budget of the professional sections

💰Barça has generated savings of 15M with the renewals of De Jong (9M) and Koundé (6M)

✈️The exits of Dro Fernández for 8.2M to PSG and Ter Stegen to Girona (due to the small portion of salary forgiven) have also helped withdraw those guarantees

🤕Gavi's injury has also been decisive. His long-term absence allowed the registration of Roony Bardghji with a first-team contract, which enabled the withdrawal of guarantees equivalent to Roony's salary

🧐Even Oriol Romeu's departure helped a bit: His contract was terminated in September and he has recently signed with Southampton

✍️More info at
@culemanias
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Brugeravatar
Puyols_garn

Indlæg af Puyols_garn »

EasyBuddhist skrev:
fre feb 06, 2026 5:15 pm
Puyols_garn skrev:
fre feb 06, 2026 4:47 pm
EasyBuddhist skrev:
fre feb 06, 2026 12:11 am
Puyols_garn skrev:
tors feb 05, 2026 7:23 pm
EasyBuddhist skrev:
tors feb 05, 2026 6:52 pm
Puyols_garn skrev:
tors feb 05, 2026 5:43 pm
Barca80 skrev:
ons feb 04, 2026 12:04 am
I får lige denne nyhed oveni sejren og semifinale pladsen
🚨 𝐁𝐑𝐄𝐀𝐊𝐈𝐍𝐆: FC Barcelona are now just €10m away from reaching La Liga's 1:1 rule, reports Diario Sport. 💙❤️💰
Så den godt lige den anden dag i SPORT: https://www.sport.es/es/noticias/barca/ ... -126370188

Modsat den sidste artikel i SPORT der meldte vi kun var €12m fra 1:1, den af David Bernabéu Reverter, så specificerer de i den nye artikel, at det er i sommervinduet man kun er €12m fra at nå tilbage i 1:1. Det virker i hvert fald langt mere sandsynligt, end at vi skulle være tæt på i denne sæson. Fra sommer udregnes der igen et nyt breakeven point på baggrund af budgetterne for 26/27, og det betyder en ny SCL. Jeg antager, at det er på baggrund af næste sæsons budgetter, at klubben forventer en langt højere SCL end i denne sæson, og at man derfor kun mener at skulle finde €12m for at være i 1:1 til sommer.

Det lyder ikke helt umuligt. De seneste SCL tal for vinter vinduet burde komme her i februar. De burde give et hint om hvor meget der skal til. Ligesom med alle 1:1 rapporter og 'the dragons are on their way!' snak, så vil jeg alligevel stadig se det før jeg tror på det efterhånden ;-)
Når vi engang kommer tilbage til 1:1, så må SCL alt andet lige blive langt højere. Her snakker vi ikke om millioner, men 100'er millioner

Et normalt 1:1 SCL med den nuværende omsætning på 1-1,1 mia burde ligge på 7-800m og lige nu er det under 500. Så en tilbagevenden burde betyde store ændringer og 2-300m mere i spillerbudgettet
At vores SCL bliver højere er i hvert fald forudsætningen for at vi kommer tilbage til 1:1. Det sker, når vores omkostninger til den registrerbare trup ikke overskrider den øvre grænse vi er blevet tildelt. Hvis jeg husker rigtigt, så har vi budgetteret med lidt over €560m i trupomkostninger denne sæson. Den post bliver nok ikke mindre i 26/27, så hvis vi skal nå i 1:1 bliver det nok nødt til at være igennem større budgetterede indtægter.

Vores SCL i September var på €351m, så det er et stort hul der skal dækkes (både SCL og vores trupomkostninger er inklusiv den ikke-registrerbare trup). Forhåbentlig stiger vores SCL med omkring €100m når de nye tal offentliggøres her i februar. Det ville stadig efterlade et stort hul der ville skulle dækkes, men lad os håbe, at nye indtægter fra Camp Nou i næste sæson kan bringe os tæt på målstregen :smile:

Edit: Hvis du mener €200-300m i difference mellem vores trupomkostninger og den fastsatte øvre grænse, så ville jeg lige klappe hesten. Reals SCL lå på €761m i september, og det er med en budgetteret omsætning for dette år på omkring €1,25mia, og modsat os har de ikke haft kæmpe underskud der belaster deres BEP beregning. Hvis vi skulle have en difference mellem vores samlede trupomkostninger og vores SCL på €200m til sommer, så ville det kræve en SCL på omkring €800m. Det tror jeg simpelthen ikke på sker, når vi har en mindre omsætning end Real og samtidig har tidligere underskud der endnu ikke har haft effekt på vores SCL
Jo, men Real har også indtægter i deres regnskab, der er at betragte som ekstraordinære. Blandt andet skal indtægterne fra CWC fordeles over 4 år og de har også andre beløb, der skal fordeles over endnu længere tid, som handler om salg af rettigheder til Bernabeu. Så omsætning er ikke nødvendigvis 1:1 overførbar direkte til SCL.

Det jeg mener, med at Barca's SCL nødvendigvis må stige betragteligt, er at når man opnår 1:1, så forsvinder al den regulering, man har været underlagt og det er jo ret meget, det drejer sig om. Normalt vil Barca jo netop ligge i det område, der hedder 7-800 m euro i SCL.
Ekstraordinære indtægter kan også godt tælle med i SCL beregningerne, det var sådan vi skabte råderum med salgene til Sixth Street, og ligeledes med salget af 49% af Barça Visión, hvor vi kunne bogføre både den solgte andel og værdien af vores egen andel som ekstraordinære indtægter for sæsonen, og have dem indgå i beregningerne der afgjorde vores SCL for sæsonen.

Der er blevet strammet op på reglerne siden da. Mener det er artikel 31.9.j i NEP der nu regulerer hvornår salget af immaterielle rettigheder (spiller licenser undtaget) eller andre aktiver bør bogføres som ekstraordinære indtægter og hvornår det bør bogføres pro rata i ECC øjemed. Der er imidlertid stadig scenarier hvor man kan slippe afsted med at bogføre hele salget i samme sæson hvor betalingerne modtages i: som hvis klubben fx ikke før har bogført indtægter for den solgte rettighed/aktiv i tidligere regnskaber. Jeg gætter på det er sådan vi og Real er sluppet afsted med at sælge PSL's på lange kontrakter og bogføre indtægterne når betalingerne falder, og ikke pro rata: Hvis man har revet de gamle VIP pladser ned, bygget helt nye, og tilbudt et produkt man ikke tidligere har solgt, er der så tale om et nyt aktiv der ikke tidligere har medført indtægter for klubberne? Det er i hvert fald mit bedste bud, for ellers ved jeg ikke hvordan vi kan bruge det i ECC øjemed når Artikel 31.9 eksisterer nu.

Min pointe er bare, at Real stadig 'kun' har en SCL på €751m, og det er til trods for, at de ikke har haft kæmpe underskud i senere år som vi har. Tidligere års underskud skal som nævnt i økonomi tråden nå at have en reel effekt på klubbens råderum før de er ude af verden ift BEP beregningerne og dermed SCL. Så jeg ville blive overrasket hvis vores er højere end €600m til sommer, for vi har nok stadig en del tidligere underskud der endnu ikke har haft en reel effekt på vores SCL. Det er rigtig at al omsætning ikke er ens, for nogle typer af omsætning indebærer også strukturelle omkostninger, men den slags indtægtskilder har vi selv en del af.
Det hul blev lukket efter Barca brugte det i sommeren 22'. Samme år solgte Real i øvrigt rettigheder for det renoverede Bernabeu for 360m euro til sixth street, som også er Barca's investor i handlen om tv-rettigheder. Dengang blev der ikke skrevet meget om Reals ageren, men en fandens masse om Barca's
Min pointe er heller ikke, at Real ikke har lavet finansielle levers. Det har de. Min pointe er, at vi har haft kæmpe underskud i 23/24 og 24/25, som nu påvirker vores BEP og dermed vores SCL. Real har ikke haft kæmpe underskud, så det kan ikke belaste deres SCL.

Ja, man fik lukket hullet... sådan da. Man ændrede Artikel 31 i NEP, og fik i store træk fjernet muligheden for det vi snakker om. Jeg citerer lige et uddrag fra paragraffen jeg snakkede om:
i. As a general rule, the result derived from operations that:
  • correspond to the assignment or transfer of assets or rights of the Club/SAD and
  • by their nature and structure generate an exceptional or non-recurrent result in T-1 and/or T
  • and involve the assignment to third parties of future income which:
    • the Club or any of its subsidiaries, irrespective of the applicable method of consolidation, have already recorded in their Profit and Loss Account and
    • would have accrued to the Club/SAD or one of its subsidiaries in the absence of such assignment or transfer,
shall be integrated - in accordance with the provisions of article 31.3 - into the Squad Cost Limit proportionally season by season as if the transfer had not taken place. If the transfer is for a specific period of time, the quantification of such integration shall be made by dividing the net amount received in the transfer by the number of seasons of transfer and if the transfer period is not determined or cannot be determined, a rational method of integration approved by the Validation Body shall be applied.

Kilde: NEP, Nov 2024 Rev, Artikel 31.9.i
Så ja, i store træk er hullet blevet lukket, og det er blevet meget sværere for de spanske klubber at sælge rettigheder og aktiver der kunne generere indtægter for dem i fremtiden, og booke store ekstraordinære indtægter der pynter på deres SCL her og nu. Som man kan se på kriterierne, så er der imidlertid stadig scenarier hvor klubber kan sælge aktiver/rettigheder og undlade at bogøre indkomsten pro rata. Jeg gætter på det må være punkt 3.1 der ikke er opfyldt ved PSL salgene, siden alle indtægterne kan indgå i SCL beregningerne i den sæson(er) hvor betalingen modtages. Hvis VIP pladserne blev revet ned og nye blev opført, så er der vel tale om et nyt aktiv, som følgelig ikke tidligere har kunnet fremgå af klubbens P&L? Det er i hvert fald den eneste retfærdiggørelse jeg umiddelbart kan tænke på, som ville tillade både os og Real at lade indtægterne indgå i vores SCL beregninger i de år hvor betalingerne modtages, fremfor pro rata.
EasyBuddhist skrev:
fre feb 06, 2026 5:15 pm
Faktum er, Real har hentet flere ekstraordinære indtægter siden og kun det, har afholdt dem fra at have massive underskud i perioden. At de "kun" har 751m i SCL passer nu meget godt med en omsætning på 1,1mia

Når man kigger på, hvor lidt Barca har hentet ind på de fremtidige indtægter, sammenlignet med andre klubber, så tænker jeg, man står ret godt rustet for de næste par år, hvor man alt andet lige får nogle kæmpe aktiver på hånden, som man skal have realiseret. Man har, af hvad jeg er vidende om, kun hentet, de efterhånden berømte, 70 af 100m euro ind for salg af 5% af VIP kapaciteten. Det betyder alt andet lige, man, alene på det område, snart skal hente massive summer på salg af rettigheder
Jeg er kun bekendt med salget til Sixth Street og salget af PSL's. De havde tidligere en aftale med Providence, men hvis jeg husker rigtigt udløb den i sidste sæson. De solgte PSL's for omkring €70m i 23/24 sæsonen, men vidst ikke rigtig noget i 24/25 sæsonen. Jeg tjekkede 25/26 budgettet i deres seneste regnskab, og det ser umiddelbart ud til, at de forventer at sælge PSL's for omkring det samme beløb i 25/26 som de gjorde i 23/24. Aftalen med Sixth Street er struktureret lidt anderledes end vores, så Real Madrid inkluderer faktisk de beløber, som de skal afgive til Sixth Street via DIO, i deres forventede omsætning. The Athletic havde fået adgang til 23/24 regnskaberne for DIO, og de havde indtægter for €12,7m i den sæson: https://www.nytimes.com/athletic/682368 ... -analysis/
Af deres budgetterede omsætning på €1,25mia. i 25/26, kommer omkring €90m fra enten ekstraordinære indtægter (cirka €70m), eller indtægter man skal afgive til Sixth Street via DIO (The Athletic estimerede omkring €20m for 24/25).

Det er imidlertid uden betydning for denne sæsons SCL, om indtægterne er ekstraordinære eller tilbagevendende, så længe det er relevant indkomst. At de ville have haft underskud uden palancas i tidligere sæsoner betyder heller ikke noget for deres BEP. De kigger på den faktiske difference mellem 'relevant indkomst' og 'relevante udgifter', ikke den kontrafaktiske difference. Vi har haft tab i senere sæsoner, og det er de tab som formentlig stadig holder vores SCL tilbage. Vores kæmpe underskud er jo kommet, fordi vi har måtte nedskrive €282m (inklusiv omkostningerne forbundet med tabet af kontrol i Barça Produccions der fulgte af sammenlægningen) af de €401m, efter omkostninger, vi bogførte som indkomst fra salget af Barça Vision i 22/23.

Vi har til gengæld taget forskud på en del mere fremtidig indkomst end andre klubber, i hvert fald ift Real Madrid. Bare for Sixth Street aftalen og PSL's, så kommer vi til at bogføre for i alt €767,5m i ekstraordinære indtægter (hvoraf €157,5m nok må nedskrives på tidspunkt fordi der ingen indikationer er på, at vores 49% i Locksley Invest nogensinde vil afstedkomme afkast til klubben) i bytte for retten til fremtidige indtægter. Real Madrid vil have solgt for omkring €140m i PSL's hvis de ender med at sælge PSL's for lige så store beløber i denne sæson som i 23/24, ligesom de har modtaget €360m i indtægter fra Sixth Street (det beløb er senere nedskrevet til €323m).

Sixth Street skal have omkring €1mia. retur fra os over 25 år under forudsætning om nulvækst i TV-rettighederne, eller omkring €1,37mia. hvis vi benytter de samme vækstantagelser som EY brugte i deres DCF nedskrivningstest. Jeg skal ikke kunne sige hvor meget Real Madrid ender med at måtte afgive til Sixth Street som følge af aftalen, men The Athletic estimerer over €400m over 20 år på baggrund af 24/25 ved nulvækst, men at det endelige beløb nok bliver markant højere når man tager højde for vækst i værdien af de fremtidige indtægter de skal have en andel i. De har taget lidt mere forskud på indtægterne fra VIP sæderne end os, men i øjeblikket udbetaler vi mere end det dobbelte til Sixth Street årligt, på en aftale der løber 5 år længere. Selv hvis vi antager nulvækst i vores TV-penge og moderat vækst i de indtægtsstrømme Madrid skal afgive en andel af, så er det stadig mange flere penge vi skal afgive til Sixth Street, både på den korte bane og over hele aftalens løbetid.

Jeg sammenlignede med Madrid fordi vi på sigt burde have forudsætningerne for at have en SCL i nogenlunde samme størrelsesorden som dem. Før vi når op i nærheden af det niveau, så skal vi have Camp Nou op i fulde omdrejninger, og vores tidligere underskud skal nå at have en reel effekt på vores SCL (dvs de skal ikke bare gøre den negative difference større), så de ikke belaster vores SCL fremadrettet. Det skal jo nok ske på tidspunkt, og forhåbentlig er vi til sommer enten i, eller tæt på at være, i 1:1. Hvis vi når i 1:1 til sommer, så burde der ikke være noget tilbage af tidligere års underskud der kan belaste vores SCL fra starten af 27/28 sæsonen. Hvis vi bare når i 1:1 til sommer ville jeg være en glad mand. Det ville nok kræve en SCL for sommervinduet 26/27 på €560-600m, afhængig af vores forventede trupomkostninger for 26/27, men nogenlunde SCL paritet med RM tør jeg ikke helt drømme om før tidligst sommeren 27/28. Vi må vente og se hvad vores SCL kommer til at være efter dette vintervindue når tallene frigives senere i februar. Det giver nok en god indikation på hvor optimistiske vi har årsag til at være.

EasyBuddhist

Indlæg af EasyBuddhist »

Har du noget konkret omkring de beskyldninger, der er kommet angående potentiel hvidvaskning i forbindelse med Nike aftalen @puyols_garn?

Besvar