Puyols_garn skrev: ↑fre feb 06, 2026 4:47 pm
EasyBuddhist skrev: ↑fre feb 06, 2026 12:11 am
Puyols_garn skrev: ↑tors feb 05, 2026 7:23 pm
EasyBuddhist skrev: ↑tors feb 05, 2026 6:52 pm
Puyols_garn skrev: ↑tors feb 05, 2026 5:43 pm
Barca80 skrev: ↑ons feb 04, 2026 12:04 am
I får lige denne nyhed oveni sejren og semifinale pladsen
Så den godt lige den anden dag i SPORT:
https://www.sport.es/es/noticias/barca/ ... -126370188
Modsat den sidste artikel i SPORT der meldte vi kun var €12m fra 1:1, den af David Bernabéu Reverter, så specificerer de i den nye artikel, at det er i sommervinduet man kun er €12m fra at nå tilbage i 1:1. Det virker i hvert fald langt mere sandsynligt, end at vi skulle være tæt på i denne sæson. Fra sommer udregnes der igen et nyt breakeven point på baggrund af budgetterne for 26/27, og det betyder en ny SCL. Jeg antager, at det er på baggrund af næste sæsons budgetter, at klubben forventer en langt højere SCL end i denne sæson, og at man derfor kun mener at skulle finde €12m for at være i 1:1 til sommer.
Det lyder ikke helt umuligt. De seneste SCL tal for vinter vinduet burde komme her i februar. De burde give et hint om hvor meget der skal til. Ligesom med alle 1:1 rapporter og 'the dragons are on their way!' snak, så vil jeg alligevel stadig se det før jeg tror på det efterhånden
Når vi engang kommer tilbage til 1:1, så må SCL alt andet lige blive langt højere. Her snakker vi ikke om millioner, men 100'er millioner
Et normalt 1:1 SCL med den nuværende omsætning på 1-1,1 mia burde ligge på 7-800m og lige nu er det under 500. Så en tilbagevenden burde betyde store ændringer og 2-300m mere i spillerbudgettet
At vores SCL bliver højere er i hvert fald forudsætningen for at vi kommer tilbage til 1:1. Det sker, når vores omkostninger til den registrerbare trup ikke overskrider den øvre grænse vi er blevet tildelt. Hvis jeg husker rigtigt, så har vi budgetteret med lidt over €560m i trupomkostninger denne sæson. Den post bliver nok ikke mindre i 26/27, så hvis vi skal nå i 1:1 bliver det nok nødt til at være igennem større budgetterede indtægter.
Vores SCL i September var på €351m, så det er et stort hul der skal dækkes (både SCL og vores trupomkostninger er inklusiv den ikke-registrerbare trup).
Forhåbentlig stiger vores SCL med omkring €100m når de nye tal offentliggøres her i februar. Det ville stadig efterlade et stort hul der ville skulle dækkes, men lad os håbe, at nye indtægter fra Camp Nou i næste sæson kan bringe os tæt på målstregen
Edit: Hvis du mener €200-300m i difference mellem vores trupomkostninger og den fastsatte øvre grænse, så ville jeg lige klappe hesten. Reals SCL lå på €761m i september, og det er med en budgetteret omsætning for dette år på omkring €1,25mia, og modsat os har de ikke haft kæmpe underskud der belaster deres BEP beregning. Hvis vi skulle have en difference mellem vores samlede trupomkostninger og vores SCL på €200m til sommer, så ville det kræve en SCL på omkring €800m. Det tror jeg simpelthen ikke på sker, når vi har en mindre omsætning end Real og samtidig har tidligere underskud der endnu ikke har haft effekt på vores SCL
Jo, men Real har også indtægter i deres regnskab, der er at betragte som ekstraordinære. Blandt andet skal indtægterne fra CWC fordeles over 4 år og de har også andre beløb, der skal fordeles over endnu længere tid, som handler om salg af rettigheder til Bernabeu. Så omsætning er ikke nødvendigvis 1:1 overførbar direkte til SCL.
Det jeg mener, med at Barca's SCL nødvendigvis må stige betragteligt, er at når man opnår 1:1, så forsvinder al den regulering, man har været underlagt og det er jo ret meget, det drejer sig om. Normalt vil Barca jo netop ligge i det område, der hedder 7-800 m euro i SCL.
Ekstraordinære indtægter kan også godt tælle med i SCL beregningerne, det var sådan vi skabte råderum med salgene til Sixth Street, og ligeledes med salget af 49% af Barça Visión, hvor vi kunne bogføre både den solgte andel og værdien af vores egen andel som ekstraordinære indtægter for sæsonen, og have dem indgå i beregningerne der afgjorde vores SCL for sæsonen.
Der er blevet strammet op på reglerne siden da. Mener det er artikel 31.9.j i NEP der nu regulerer hvornår salget af immaterielle rettigheder (spiller licenser undtaget) eller andre aktiver bør bogføres som ekstraordinære indtægter og hvornår det bør bogføres pro rata i ECC øjemed. Der er imidlertid stadig scenarier hvor man kan slippe afsted med at bogføre hele salget i samme sæson hvor betalingerne modtages i: som hvis klubben fx ikke før har bogført indtægter for den solgte rettighed/aktiv i tidligere regnskaber. Jeg gætter på det er sådan vi og Real er sluppet afsted med at sælge PSL's på lange kontrakter og bogføre indtægterne når betalingerne falder, og ikke pro rata: Hvis man har revet de gamle VIP pladser ned, bygget helt nye, og tilbudt et produkt man ikke tidligere har solgt, er der så tale om et nyt aktiv der ikke tidligere har medført indtægter for klubberne? Det er i hvert fald mit bedste bud, for ellers ved jeg ikke hvordan vi kan bruge det i ECC øjemed når Artikel 31.9 eksisterer nu.
Min pointe er bare, at Real stadig 'kun' har en SCL på €751m, og det er til trods for, at de ikke har haft kæmpe underskud i senere år som vi har. Tidligere års underskud skal som nævnt i økonomi tråden nå at have en reel effekt på klubbens råderum før de er ude af verden ift BEP beregningerne og dermed SCL. Så jeg ville blive overrasket hvis vores er højere end €600m til sommer, for vi har nok stadig en del tidligere underskud der endnu ikke har haft en reel effekt på vores SCL. Det er rigtig at al omsætning ikke er ens, for nogle typer af omsætning indebærer også strukturelle omkostninger, men den slags indtægtskilder har vi selv en del af.
Det hul blev lukket efter Barca brugte det i sommeren 22'. Samme år solgte Real i øvrigt rettigheder for det renoverede Bernabeu for 360m euro til sixth street, som også er Barca's investor i handlen om tv-rettigheder. Dengang blev der ikke skrevet meget om Reals ageren, men en fandens masse om Barca's
Faktum er, Real har hentet flere ekstraordinære indtægter siden og kun det, har afholdt dem fra at have massive underskud i perioden. At de "kun" har 751m i SCL passer nu meget godt med en omsætning på 1,1mia
Når man kigger på, hvor lidt Barca har hentet ind på de fremtidige indtægter, sammenlignet med andre klubber, så tænker jeg, man står ret godt rustet for de næste par år, hvor man alt andet lige får nogle kæmpe aktiver på hånden, som man skal have realiseret. Man har, af hvad jeg er vidende om, kun hentet, de efterhånden berømte, 70 af 100m euro ind for salg af 5% af VIP kapaciteten. Det betyder alt andet lige, man, alene på det område, snart skal hente massive summer på salg af rettigheder
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den