Det er svært for mig at give et præcist svar på, men jeg skal nok prøve. Bruttogælden på €1,451 mia. som både The Swiss Ramble og Chris Weatherspoon's hentyder til i hans rapportage for The Athletic, er den finansielle bruttogæld. Jeg bruger tallene fra Swiss Ramble's tabel for finansiel gæld igennem årene fra hans seneste opgørelse, for ikke at sammenblande gældsposter over tid. Kategorien 'finansiel gæld' fra Swiss Ramble er summen af de følgende kortfristede og langfristede gældsposter: Banklån, obligationer, og 'andre finansielle forpligtelser'. Den sidstnævnte er den gældspost som nu indeholder vores gældsforpligtelser til Espai Barça fonden, men den gældspost er tom indtil fondens oprettelse i 22/23 regnskabsåret. Kategorien 'finansiel gæld' indeholder ikke gæld til andre sportsinstanser (spillerkøb), udestående kompensation, eller forpligtelser der stammer fra kontraktophævelser. I tabellen har The Swiss Ramble desuden estimeret gældsposterne for 22/23 med udgangspunkt i den nye bogføringsmæssige behandling af securitization fonden.Kubala skrev: ↑ons jan 28, 2026 8:11 am
Hvad var Barcas gæld på, da Laporta tog over? Ikke medregnet stadionprojektet og den gæld, der er forbundet med det. Jeg mener, at jeg ved det, men jeg vil høre, hvad du siger. Og så kan vi tage den derfra, så der kommer et overblik på det hele. Og hvordan det hele er stykket sammen.
Du kan måske forklare det bedre til alle herinde.
Bartomeu gik af i oktober 2020, hvorefter interim bestyrelsen overtog, indtil Laporta blev indsat i marts 2021. Det vil sige at både Bartomeu, interim bestyrelsen, og Laporta, nåede at sidde ved roret i finansåret 20/21. Gældstallene giver altid et øjebliksbillede af størrelsen på gælden på dagen hvor finansåret slutter, dvs. d. 30 juni 2021 for 20/21 regnskabet. Så jeg ved ikke hvad gælden var på da Laporta overtog i marts 2021, men vi kan se hvad gælden var på i det sidste hele finansår i 19/20 hvor Bartomeu var præsident, og hvad den var på ved afslutningen af 20/21, et par måneder efter Laporta overtog. Under Laporta nåede vi at optage et overgangslån på omkring €80m for at løse det akutte likviditetsproblem inden afslutningen af 20/21, så det er værd at have med når vi ser på tallene. Ifølge The Swiss Ramble, så var vores finansielle gæld på €480m ved afslutningen af 19/20 regnskabsåret, Bartomeu's sidste sammenhængende finansår. Ved afslutningen af 20/21 regnskabsåret var den finansielle gæld på €533m. Hvis vi kigger på 24/25, så var den samlede finansielle gæld på €1,451 mia. Af de €1,451 mia. var €891m posteret under 'andre finansielle forpligtelser' (vores gældsforpligtelser til fonden per 30 juni 2025). Så hvis vi ser bort fra posten 'andre finansielle forpligtelser', så lød vores finansielle bruttogæld ved slutningen af 24/25 på €560m. Det er en stigning på €80m ift. slutningen af 19/20 regnskabsåret, eller en stigning på €27m ift 20/21 regnskabsåret. I hvert fald hvis vi tager udgangspunkt i 19/20 og 20/21 tallene fra The Swiss Ramble.
Det er her der kommer en lille hale på historien, som gør det svært for mig at gennemskue hvor meget af vores finansielle bruttogæld der i 19/20 og 20/21 som stammede fra stadionprojektet, hvilket gør det svært for mig at gennemskue hvor meget den finansielle gæld er steget efter Laporta blev præsident. Fordi fonden endnu ikke eksisterede i 19/20 eller 20/21, så fremgår eventuel stadiongæld på dette tidspunkt ikke under 'andre finansielle forpligtigelser'. I 2018 optog klubben et overgangslån fra Goldman Sachs, som var øremærket til den første fase af Espai Barça projektet. Selvom lånet oprindeligt stod til at forfalde i august 2020, så blev forfaldsdatoen forlænget over flere omgange, og i januar 2022 blev forfaldsdatoen igen forlænget til februar 2023, ligesom lånets størrelse blev forøget med yderligere €90m. I 22/23 finansåret blev forfaldsdatoen forlænget igen, indtil fonden blev konstitueret i april 2023, og overtog og erstattede de tidligere overgangslån til Espai Barça projektet med nye lån. Det kom på tidspunkt frem, at Bartomeu skulle have brugt nogle af pengene fra den oprindelige lånegrænse på €90m til at dække andre gældsforpligtelser end de der var relateret til Espai Barça projektet. Jeg kan ikke sige præcist hvor meget, men ved afslutningen af 19/20 havde vi hævet €40m ud af de €90m. Pointen er, at vi allerede havde gældsforpligtelser relateret til stadionbyggeriet i både 19/20 og 20/21, en andel af hvilke ikke blev brugt til stadionbyggeriet, men at de i 19/20 og 20/21 er posteret under en anden gældspost end vores forpligtelser til fonden i 24/25. Så den finansielle gæld under Laporta er formentlig vokset med mere end de tal jeg nævnt i den sidste paragraf, hvis vi fraregner gæld relateret til Espai Barça. Hvor meget højere afhænger af hvor stor en andel af det oprindelige overgangslån på €90m der blev misbrugt til andre formål under Bartomeu.