21 - Frenkie De Jong

Diskussion vedr. spillere fra FC Barcelona

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

EasyBuddhist
Har takket: 1025 gange
Blevet takket: 1274 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af EasyBuddhist »

Ialocin skrev:
søn okt 19, 2025 9:10 am
EasyBuddhist skrev:
lør okt 18, 2025 8:05 pm
Personligt synes jeg, det er en ærgerlig forlængelse. Frenkie er stadig den tredje højest lønnede spiller i truppen og får en hyre, der ligger helt i top for midtbane spillere. For mig er der 7 vigtigere spillere i startopstillingen og havde det ikke været for de store skader til Gavi og Bernal, ville jeg sidestille ham med folk som Araujo, Olmo, Fermin, Eric og AC. Indtil alle er tilbage, vil jeg sige, Frenkies vigtighed kan sammenlignes med Kounde

Jeg har det meget svært ved, han sættes i bås med bedste midtbane spillere I verden. Jeg ved faktisk ikke, om han klemmer sig ind i top 20 for mit vedkommende
Af ren nysgerrighed, har du så nogensinde været positiv stemt overfor Frenkie de Jong? Og hvis ja - Hvordan har han så skuffet dig?

Jeg spørger, fordi jeg føler du har en utrolig bias imod ham, og har "besluttet" dig for, at du ikke bryder dig om ham. I min optik har han været essentiel for os længe, og der er desværre langt ned til vores 3. bedste dm i Casado.

Jeg synes heller ikke, at han holder så meget på bolden længere, hvilket sandsynligvis hænger sammen med, at Barcelona, som hold, spiller langt bedre end de gjorde under Xavi. Frenkie har nemlig en tendens til at holde på bolden og drible sig ud af fase 1, når modstanderne presser højt, og vi er under pres i kampen. Det har der været lidt for meget af tidligere, men jeg synes, at det er en fantastisk egenskab i de store kampe, hvor Pedri og Frenkie de Jong er altafgørende for, at vi ikke bliver kørt midt over. Vi har ikke nogen andre på DM, der er i nærheden af de to i det aspekt.

Derudover er Frenkie et fysisk monster, og han spiller rigtig mange kampe til slut. Det er også ham, der tager løbet i 92'erne minut i går, der ender med at give os 3 point, og det synes jeg egentlig er meget symptomatisk for ham. Han er vokset ind i en mere ledende rolle på midten, og vi ser også meget mindre brokkeri fra ham, hvilket klæder enhver spiller.

Der er ikke mange bedre spillere til at danne makker med Pedri, hvis du spørger mig.
Jeg har været særdeles poitivt stemt over for Frenkie. Jeg fulgte ham intenst i Ajax' semifinale run i 18/19 sæsonen før skiftet til Barca og jeg var ekstremt glad, da det lykkedes at hente ham. Frenkie i Barca har dog været som at vente på noget, der aldrig sker.

Han har aldrig formået at løfte sit spil op, hvor han burde være og timeglasset er bare rendt ud for mit vedkommende. Frenkie er 28 år og er den højest betalte midtbanespiller i verden, sammen med Bellingham. Jeg syntes lige, man skal lade den synke ind og bundfælde sig rigtig for alvor, inden man begynder at vurdere hans værd og i særdeleshed før, man begynder at sammenligne hans niveau med Casado's, som er 21 år og får 20 gange mindre i løn. Det er simpelthen et useriøst grundlag at vurdere De Jong på.

Jeg husker mange lange(og ikke altid særlig kønne) samtaler med Piquenbauer herinde, hvor der også var mange andre involveret og Frenkie har altid været et diskussions område i Barca. Jeg kan huske, han fastholdt, Frenkie ikke kunne spille DM, mens jeg omvendt var meget lidt imponeret af ham som 8'er og jeg vil meget nødig se ham tilbage på den position og da slet ikke på den fremskudte position, han havde i går. Der har han bare slet ikke den tekniske klasse, der skal til for Barca på positionen. Omvendt må jeg også sige, Piquenbauer havde ret i Frenkie ikke kan spille DM. Han giver slet ikke den defensive balance, der skal til og jeg må sige, jeg er overrasket over, du fremhæve hans fysisk. Han er overhovedet ikke noget monster imø og hans duelstyrke er sindssyg dårlig. Han oversatser, mistimer, fejlplacerer sig, bliver fanget ude af position, presser dårligt og er for langsom. Modstanderne har nul respekt for Frenkie uden bold og med den, er de lidt ligeglade, for der sker så lidt, når han har den

Igen, hvis vi skal sammenligne hans løn med top DM's rundt omkring, så får han mere end ballon d'or vinder Rodri og langt mere end Zubimendi, Declan Rice, Tchouameni, Caisedo og Vitinha, som han alle er meget langt fra at nå niveau mæssigt. Selv en spiller som vores egen Morten Hjulmand, vil jeg vurdere til at være en bedre DM og det siger i virkeligheden det hele, vi alle sidder og venter på en lige fyldt 18 årig knægt, der lige er kommet tilbage fra en korsbåndsskade. Hvis vi laver samme lønmæssige ligning på 8'er positionen, så kan jeg slet overskue, hvor mange spillere derude, jeg vurdere bedre på den position og det gælder både når vi snakker 6/8'er hybrid(hvor han er bedst), ren 8'er og fremskudt. Som 10'er, som han spillede i går, bliver det en alt for useriøs debat

Jeg er måske biased, men det er noget, jeg blevet over 7 år og efter mange skuffelser. Syv år, hvor Frenkie aldrig har forløst sit potentiale og aldrig har løftet Barca til noget specielt. Der har været momenter, løfter om noget bedre, men det ender som altid ud i igenting og som jeg ser det, er DM positionen lige nu den position, en opgradering vil give holdet det mest markante løft. Måske bortset fra CF og 37 årige Lewa. Dette hold er meget lagt fra at nå sit loft, som er enormt med den mængde talent, man har i truppen. Frenkie burde være den, der løftede holdet allermest qua sin erfaring og alder, men det er han langt fra. Man kigger alle andre steder hen, når man skal finde løsninger på banen og når man skal finde de store præstationer

Pedri. Yamal. Raphinha. Lewa. Cubarsi. J. Garcia. Balde. Bernal. Gavi.

Disse spillere er dem, der angiver det øjeblikkelige loft for holdet. Ikke den (delt)bedst betalte midtbanespiller i verden. Frenkie giver til bunden, men det skal man altså ikke give sådan en hyre for. Den skal man bruge på de største stjerner i sporten
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 705 gange
Blevet takket: 764 gange

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Madameskrald skrev:
søn okt 19, 2025 3:52 pm
Man kan jo starte med at slå bolden hen i et område, hvor der er nogen, som kan komme i nærheden af den, eller helt lade være med at slå desperate indlæg, når vi har Toni i boksen - og dernæst kan man se indad før, at man peger fingre af sine holdkammerater.
Han har været med i fem minutter - der er generelt tegn i hans attitude, der ikke afspejler den ydmyghed, som gerne skulle bringe ham langt.
Ok, du ser en Yamal der virker skræmmende i sine gestus i går!? Jeg har genset det, jeg forstår dig slet ikke… men fred være med det.

Hvor peger han forøvrigt fingre ad nogen?

Han slår ud med armene i frustration, enten fordi der ikke er nogen der går efter indlæggene, eller fordi han er selvkritisk og frustreret over sig selv…. Har du ikke lagt mærke til at alle spillerne gør det, eks. Pedri, ferran, frenkie, lewan, raphina?
”…jeg synes at vi bør spille 4-4-3 i de svære kampe…”

Dumle
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 128 gange

Indlæg af Dumle »

Det er måske unfair, men det der skræmmer mig ved Yamal er lidt at han virker som en normal og lidt festglad teenager, og der er for mig at se lidt mere brasiliansk syn på livet, end man eksempelvis har set Messi og Ronaldo som selvfølgelig også er ekstreme i deres tilgang, men omvendt er det vel også det der skal til hvis man skal helt op på det niveau.

Brugeravatar
Barca80
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 406 gange

Indlæg af Barca80 »

@EasyBuddhist

Du har faktisk stået på min boykot-liste, fordi jeg tidligere har oplevet, at du har svært ved at diskutere sagligt og ofte bliver personlig, når dine synspunkter bliver udfordret.
Jeg vælger dog at gøre en undtagelse denne gang, fordi du igen fortsætter med din vanlige kritik af De Jong.

Du gentager ofte, at han "ikke har udnyttet sit potentiale" og "ikke er en god defensiv midtbanespiller" – men du uddyber aldrig helt, hvad du egentlig forventer af ham, eller underbygger dine påstande med konkrete statistikker eller fakta.

Hvad er FdJ's rolle på holdet?

Kan man finde mere aggressive og duelfaste defensive midtbanespillere? Naturligvis. Men det er sjældent at finde defensivspillere, som samtidig bidrager effektivt både defensivt og offensivt. Casado er formentlig mere aggressiv end FdJ i de defensive aktioner, men sidstnævnte er mere komplet over hele linjen og samtidig mere stabil.

Det er bestemt ikke uden grund, at eksperter roser FdJ’s rolle på holdet, og der er en klar årsag til, at Hansi Flick værdsætter ham. Hans rolle på holdet (som DM) er heller ikke bare være en såkaldt destroyer-type på midtbanen.

Hansi Flick har flere gange omtalt De Jong som en “vigtig spiller for balancen på midtbanen”, selv i perioder hvor han var skadet og ikke spillede fast. Flick har understreget, at De Jongs evne til at holde bolden under pres og vende spillet er afgørende for Barcelonas stil. Det er hans primære rolle i den taktiske plan på banen.

Hans rolle som defensiv midtbanespiller (DM) omfatter blandt andet:

- At bidrage til defensiven, hvilket statistikker viser, at han gør på et højt niveau.
- At forbinde forsvaret med midtbanen.
- At føre bolden frem og skabe progression fra dybden.
- At kontrollere tempoet, bevare boldbesiddelsen under pres og skabe balance mellem offensiv og defensiv.

Senere vil jeg gennemgå relevante statistikker og ekspertudtalelser, som dokumenterer, at han har efterlevet sin rolle som DM og de tilhørende ansvarsområder – enten på et stærkt eller endda fremragende niveau.
EasyBuddhist skrev:
søn okt 19, 2025 7:25 pm
Han har aldrig formået at løfte sit spil op, hvor han burde være og timeglasset er bare rendt ud for mit vedkommende.
Løfte sit niveau op til hvad, helt præcist? Hvor er det, han burde befinde sig – og hvem har egentlig sat timeglasset i gang?
EasyBuddhist skrev:
jeg omvendt var meget lidt imponeret af ham som 8'er og jeg vil meget nødig se ham tilbage på den position og da slet ikke på den fremskudte position, han havde i går. Der har han bare slet ikke den tekniske klasse, der skal til for Barca på positionen.
Så din kritik handler om hans spilleskabende evner? Lad os undersøge det nærmere.

* Mundo Deportivo (oktober 2025) beskriver ham som en “key figure in Hansi Flick’s system” og fremhæver, at han i den dobbelte pivot med Pedri er central for opspillet og balancen. Artiklen understreger, at hans rolle netop er at føre bolden frem og skabe progression fra dybden.

* El País-interview (refereret i Mundo Deportivo, oktober 2025) gengiver De Jong selv, hvor han siger: “Jeg holder bolden meget. Nogle gange længere end andre spillere. Jeg spiller ikke altid på én eller to berøringer – det afhænger af situationen”. Det er en selvbeskrivelse, der passer direkte til billedet af ham som en spiller, der bryder linjer gennem boldkontrol og driblinger.

* Tidligere analyser i The Athletic (2022–2023) har også fremhævet, at De Jong er blandt de bedste i Europa til at “carry the ball through midfield under pressure” – altså netop det, vi kalder line-breaking driblinger.

* Under Hansi Flick er De Jong blevet omtalt blandt flere eksperter som en nøglespiller i Barcelonas midtbane. Han fremhæves for sin evne til at kontrollere tempoet, holde bolden i pressede situationer og skabe balance mellem offensiv og defensiv.

* El Clásico (oktober 2024): I 4-3-sejren over Real Madrid blev han rost for at kontrollere rytmen og skabe forbindelser mellem Pedri, Gavi og angriberne.

* Boldtransport: Artiklerne i footballanalysis beskriver ham som en af de mest effektive i La Liga til at “carry the ball through midfield” – altså at drive bolden frem og åbne rum for offensiven. (kilde: https://totalfootballanalysis.com/playe ... ie-de-jong

* Kombinationsspil: Hans evne til at holde bolden længe nok til at trække modstandere ud af position, men samtidig spille hurtigt videre, når rummet åbner sig, fremhæves som en taktisk nøgle.
EasyBuddhist skrev:
Omvendt må jeg også sige, Piquenbauer havde ret i Frenkie ikke kan spille DM. Han giver slet ikke den defensive balance, der skal til og jeg må sige, jeg er overrasket over, du fremhæve hans fysisk. Han er overhovedet ikke noget monster imø og hans duelstyrke er sindssyg dårlig. Han oversatser, mistimer, fejlplacerer sig, bliver fanget ude af position, presser dårligt og er for langsom. Modstanderne har nul respekt for Frenkie uden bold og med den, er de lidt ligeglade, for der sker så lidt, når han har den
Jeg forstår, at din kritik går på hans defensive evner, og at du derfor mener, han ikke egner sig som DM. Lad os dykke ned i det.

* En scout-rapport fra BarçaAnalysis for sæsonen 2023-24 skriver, at “De Jong er en proper box-to-box midtbanespiller som bidrager meget til forsvaret for holdet. Hans defensive område viser, at han har deltaget i mange defensive aktioner i begge ender af banen.”. Ifølge samme rapport vandt han ≈ 62 % af sine defensive dueller, ≈ 54 % af luftduellerne og ≈ 54 % af løse boldduellerne. Han foretager også gennemsnitlig “≈ 4 progressive løb pr. 90 minutter” fra hans defensive positioner, som hjælper med at bringe bolden frem. (kilde: https://barcelonaanalysis.com/player-an ... ut-report/)

* Ifølge FotMob for seneste målte periode: taktiske “defending” tal viser for ham ca. 69,7 % dueller vundet, 75 % luftdueller vundet. Ifølge statistikkerne ligger hans vundne dueller, tacklinger og erobringer blandt de højeste sammenlignet med andre spillere på samme position. Kigger man på det offensive, eksempelvis forventede oplæg (xA) og vellykkede afleveringer, er han også blandt de allerbedste på sin position. Af den grund betragtes han af mange som en alsidig midtbanespiller, der kan bidrage på flere områder. (kilde: https://www.fotmob.com/da/players/638622)

* I en kampanalyse (UEFA Champions League åbningskamp 2025-26 mod Newcastle) blev han fremhævet for at have “kombineret forsvaret med midtbanen” og blandt andet bidraget med fire interceptions, syv tacklinger, og 13 dueller vundne i en kamp mod Newcastle United. Ifølge den omfattende analyse blev han fremhævet som en komplet midtbanespiller med styrker på både den defensive og offensive del af spillet, og med en særlig evne til at binde holdets kæder sammen. (kilde: https://www.barcablaugranes.com/barcelo ... na-ticking)

* Flere kommentatorer har bemærket, at De Jong ikke er en klassisk “destroyer”-type defensiv midtbanespiller, men snarere en kontrolspiller, der bruger placeringsevne, boldsikkerhed og evnen til at bryde linjer til at beskytte forsvaret. Han roses især for sin evne til at vende spillet under pres og for at være svær at drible forbi. Statistikker viser, at han sjældent bliver driblet forbi (under 0,2 gange pr. kamp i 2025-sæsonen - se FotMob)

Vi har altså at gøre med en defensiv midtbanespiller, der er bemærkelsesværdigt komplet – han bidrager både defensivt og offensivt, binder forsvaret og midtbanen sammen og udfylder sin rolle på et højt niveau på flere parametre. Netop derfor værdsætter Hansi Flick ham og betragter ham som en nøglespiller, og derfor har mange eksperter også rost hans evner.

Spørgsmålet er snarere, hvad du egentlig forventer af ham – for det har du endnu til gode at uddybe og underbygge med statistikker og fakta.

Madameskrald
Blevet takket: 255 gange

Indlæg af Madameskrald »

SpillerSomMESSI skrev:
søn okt 19, 2025 7:26 pm
Madameskrald skrev:
Man kan jo starte med at slå bolden hen i et område, hvor der er nogen, som kan komme i nærheden af den, eller helt lade være med at slå desperate indlæg, når vi har Toni i boksen - og dernæst kan man se indad før, at man peger fingre af sine holdkammerater.
Han har været med i fem minutter - der er generelt tegn i hans attitude, der ikke afspejler den ydmyghed, som gerne skulle bringe ham langt.
Ok, du ser en Yamal der virker skræmmende i sine gestus i går!? Jeg har genset det, jeg forstår dig slet ikke… men fred være med det.

Han slår ud med armene i frustration, enten fordi der ikke er nogen der går efter indlæggene, eller fordi han er selvkritisk og frustreret over sig selv…. Har du ikke lagt mærke til at alle spillerne gør det, eks. Pedri, ferran, frenkie, lewan, raphina?
Han skulle simpelthen slå ud med armene over sig selv og sine håbløse indlæg x flere i kampen?
Det vil ikke være klassisk latineuropæisk..., og nej jeg ser ikke andre lave den samme aktion x flere i samme kamp og slå ud med armene over, at det fører til samme resultat.

Hvis man slå ud med armene over sine holdkammerater, hvad jeg tolker det som om, så peger han vel direkte fingre af deres manglende løb/formåen/etc.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 705 gange
Blevet takket: 764 gange

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Madameskrald skrev:
søn okt 19, 2025 10:00 pm
SpillerSomMESSI skrev:
søn okt 19, 2025 7:26 pm
Madameskrald skrev:

Han skulle simpelthen slå ud med armene over sig selv og sine håbløse indlæg x flere i kampen?
Det vil ikke være klassisk latineuropæisk..., og nej jeg ser ikke andre lave den samme aktion x flere i samme kamp og slå ud med armene over, at det fører til samme resultat.

Hvis man slå ud med armene over sine holdkammerater, hvad jeg tolker det som om, så peger han vel direkte fingre af deres manglende løb/formåen/etc.
Har du aldrig set Pedri slå ud med armene? Enten frustreret over sine medspillere, dommeren, sig selv?

Det er helt fair i min bog at vi er uenige, og jeg er ikke Yamals advokat, men jeg har endnu ikke selv opfattet noget som helst af det han har gjort under kampene (udover sin teknik og iøvrigt modne spilforståelse) som andet end hvad alle de andre, Pedri, Raphina, Ferran, Lewandowski, De Jong gør i ligende situationer.

Men nu har vi også kogt høns nok på at Yamal har slået ud med armene et par gange og du (og andre åbenbart), har opfattet det som manglende ydmyghed, og derfor er blevet helt *skræmte* af hans opførsel og påstående manglende på ydmyghed.

Nogle andre vil mene at han opfører sig ret modent under kampene, især med det pres han er udsat for, og den behandling har ofte får af modstanderne. Men sådan kan vi, heldigvis, se helt forskelligt på tingene, og det er der ikke noget galt i.
”…jeg synes at vi bør spille 4-4-3 i de svære kampe…”

nosslo15
Har takket: 175 gange
Blevet takket: 302 gange

Indlæg af nosslo15 »

Barca80 skrev:
søn okt 19, 2025 9:41 pm
@EasyBuddhist

Du har faktisk stået på min boykot-liste, fordi jeg tidligere har oplevet, at du har svært ved at diskutere sagligt og ofte bliver personlig, når dine synspunkter bliver udfordret.
Jeg vælger dog at gøre en undtagelse denne gang, fordi du igen fortsætter med din vanlige kritik af De Jong.

Du gentager ofte, at han "ikke har udnyttet sit potentiale" og "ikke er en god defensiv midtbanespiller" – men du uddyber aldrig helt, hvad du egentlig forventer af ham, eller underbygger dine påstande med konkrete statistikker eller fakta.

Hvad er FdJ's rolle på holdet?

Kan man finde mere aggressive og duelfaste defensive midtbanespillere? Naturligvis. Men det er sjældent at finde defensivspillere, som samtidig bidrager effektivt både defensivt og offensivt. Casado er formentlig mere aggressiv end FdJ i de defensive aktioner, men sidstnævnte er mere komplet over hele linjen og samtidig mere stabil.

Det er bestemt ikke uden grund, at eksperter roser FdJ’s rolle på holdet, og der er en klar årsag til, at Hansi Flick værdsætter ham. Hans rolle på holdet (som DM) er heller ikke bare være en såkaldt destroyer-type på midtbanen.

Hansi Flick har flere gange omtalt De Jong som en “vigtig spiller for balancen på midtbanen”, selv i perioder hvor han var skadet og ikke spillede fast. Flick har understreget, at De Jongs evne til at holde bolden under pres og vende spillet er afgørende for Barcelonas stil. Det er hans primære rolle i den taktiske plan på banen.

Hans rolle som defensiv midtbanespiller (DM) omfatter blandt andet:

- At bidrage til defensiven, hvilket statistikker viser, at han gør på et højt niveau.
- At forbinde forsvaret med midtbanen.
- At føre bolden frem og skabe progression fra dybden.
- At kontrollere tempoet, bevare boldbesiddelsen under pres og skabe balance mellem offensiv og defensiv.

Senere vil jeg gennemgå relevante statistikker og ekspertudtalelser, som dokumenterer, at han har efterlevet sin rolle som DM og de tilhørende ansvarsområder – enten på et stærkt eller endda fremragende niveau.
EasyBuddhist skrev:
Han har aldrig formået at løfte sit spil op, hvor han burde være og timeglasset er bare rendt ud for mit vedkommende.
Løfte sit niveau op til hvad, helt præcist? Hvor er det, han burde befinde sig – og hvem har egentlig sat timeglasset i gang?
EasyBuddhist skrev:
jeg omvendt var meget lidt imponeret af ham som 8'er og jeg vil meget nødig se ham tilbage på den position og da slet ikke på den fremskudte position, han havde i går. Der har han bare slet ikke den tekniske klasse, der skal til for Barca på positionen.
Så din kritik handler om hans spilleskabende evner? Lad os undersøge det nærmere.

* Mundo Deportivo (oktober 2025) beskriver ham som en “key figure in Hansi Flick’s system” og fremhæver, at han i den dobbelte pivot med Pedri er central for opspillet og balancen. Artiklen understreger, at hans rolle netop er at føre bolden frem og skabe progression fra dybden.

* El País-interview (refereret i Mundo Deportivo, oktober 2025) gengiver De Jong selv, hvor han siger: “Jeg holder bolden meget. Nogle gange længere end andre spillere. Jeg spiller ikke altid på én eller to berøringer – det afhænger af situationen”. Det er en selvbeskrivelse, der passer direkte til billedet af ham som en spiller, der bryder linjer gennem boldkontrol og driblinger.

* Tidligere analyser i The Athletic (2022–2023) har også fremhævet, at De Jong er blandt de bedste i Europa til at “carry the ball through midfield under pressure” – altså netop det, vi kalder line-breaking driblinger.

* Under Hansi Flick er De Jong blevet omtalt blandt flere eksperter som en nøglespiller i Barcelonas midtbane. Han fremhæves for sin evne til at kontrollere tempoet, holde bolden i pressede situationer og skabe balance mellem offensiv og defensiv.

* El Clásico (oktober 2024): I 4-3-sejren over Real Madrid blev han rost for at kontrollere rytmen og skabe forbindelser mellem Pedri, Gavi og angriberne.

* Boldtransport: Artiklerne i footballanalysis beskriver ham som en af de mest effektive i La Liga til at “carry the ball through midfield” – altså at drive bolden frem og åbne rum for offensiven. (kilde: https://totalfootballanalysis.com/playe ... ie-de-jong

* Kombinationsspil: Hans evne til at holde bolden længe nok til at trække modstandere ud af position, men samtidig spille hurtigt videre, når rummet åbner sig, fremhæves som en taktisk nøgle.
EasyBuddhist skrev:
Omvendt må jeg også sige, Piquenbauer havde ret i Frenkie ikke kan spille DM. Han giver slet ikke den defensive balance, der skal til og jeg må sige, jeg er overrasket over, du fremhæve hans fysisk. Han er overhovedet ikke noget monster imø og hans duelstyrke er sindssyg dårlig. Han oversatser, mistimer, fejlplacerer sig, bliver fanget ude af position, presser dårligt og er for langsom. Modstanderne har nul respekt for Frenkie uden bold og med den, er de lidt ligeglade, for der sker så lidt, når han har den
Jeg forstår, at din kritik går på hans defensive evner, og at du derfor mener, han ikke egner sig som DM. Lad os dykke ned i det.

* En scout-rapport fra BarçaAnalysis for sæsonen 2023-24 skriver, at “De Jong er en proper box-to-box midtbanespiller som bidrager meget til forsvaret for holdet. Hans defensive område viser, at han har deltaget i mange defensive aktioner i begge ender af banen.”. Ifølge samme rapport vandt han ≈ 62 % af sine defensive dueller, ≈ 54 % af luftduellerne og ≈ 54 % af løse boldduellerne. Han foretager også gennemsnitlig “≈ 4 progressive løb pr. 90 minutter” fra hans defensive positioner, som hjælper med at bringe bolden frem. (kilde: https://barcelonaanalysis.com/player-an ... ut-report/)

* Ifølge FotMob for seneste målte periode: taktiske “defending” tal viser for ham ca. 69,7 % dueller vundet, 75 % luftdueller vundet. Ifølge statistikkerne ligger hans vundne dueller, tacklinger og erobringer blandt de højeste sammenlignet med andre spillere på samme position. Kigger man på det offensive, eksempelvis forventede oplæg (xA) og vellykkede afleveringer, er han også blandt de allerbedste på sin position. Af den grund betragtes han af mange som en alsidig midtbanespiller, der kan bidrage på flere områder. (kilde: https://www.fotmob.com/da/players/638622)

* I en kampanalyse (UEFA Champions League åbningskamp 2025-26 mod Newcastle) blev han fremhævet for at have “kombineret forsvaret med midtbanen” og blandt andet bidraget med fire interceptions, syv tacklinger, og 13 dueller vundne i en kamp mod Newcastle United. Ifølge den omfattende analyse blev han fremhævet som en komplet midtbanespiller med styrker på både den defensive og offensive del af spillet, og med en særlig evne til at binde holdets kæder sammen. (kilde: https://www.barcablaugranes.com/barcelo ... na-ticking)

* Flere kommentatorer har bemærket, at De Jong ikke er en klassisk “destroyer”-type defensiv midtbanespiller, men snarere en kontrolspiller, der bruger placeringsevne, boldsikkerhed og evnen til at bryde linjer til at beskytte forsvaret. Han roses især for sin evne til at vende spillet under pres og for at være svær at drible forbi. Statistikker viser, at han sjældent bliver driblet forbi (under 0,2 gange pr. kamp i 2025-sæsonen - se FotMob)

Vi har altså at gøre med en defensiv midtbanespiller, der er bemærkelsesværdigt komplet – han bidrager både defensivt og offensivt, binder forsvaret og midtbanen sammen og udfylder sin rolle på et højt niveau på flere parametre. Netop derfor værdsætter Hansi Flick ham og betragter ham som en nøglespiller, og derfor har mange eksperter også rost hans evner.
,
Spørgsmålet er snarere, hvad du egentlig forventer af ham – for det har du endnu til gode at uddybe og underbygge med statistikker og fakta.
Hej Barca 80, tak for dit fine indlæg.

Jeg er enig med dig i, at de jong er en fremragende spiller, når han har bolden og når han fungerer som tandem på midten sammen med Pedri, på den måde, at de konstant bevæger sig for hinanden. Han er også værdifuld, når han bringer bolden frem fra første kæde.

Dog er jeg enig med Easy i at han fungerer bedst som hybrid 6/8, da hverken hans defensive eller offensive kvaliteter er gode nok til at være ren 6 eller ren 8, hos Barca, i hvert fald.

Spørgsmålet for mig er bare om denne konstellation med 2 hybride, dybtliggende midtbanespillere, som vel og mærke meget gerne vil angribe, ikke er for optimistisk, når vi møder de virkeligt gode hold, eller når vores pres ikke fungerer, som det ikke gør i øjeblikket, bla. pga. Rashford.

De jong indgår langt mere i kombinationerne og spillet helt fremme end Casado gør det - og også mere end Bernal ville gøre det. Casado og Bernal er ligesom Busi og Rodri først og fremmest positions spillere, de bringer bolden frem, er bindeled mellem forsvar og midt - og når bolden så cirkulerer, så indtager de hele tiden den position, som gør, at de kan være med til at initiere modpresset, når vi mister bolden, samtidigt er de også med til at dække af, når/hvis CBèrne er ude af position.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad Flick egentlig foretrækker, altså at spille med 2 hybridspillere eller med en mere ren 6`er, men jeg synes det har været tydeligt, at spillet, når det fungerer bedst, stadig er for optimistisk, når vi møder de bedste hold. Man kan selvfølgelig argumentere for begge modeller, men det var tydeligt i sidste sæson, at målene imod blev flere med de Jong - og man kan simpelthen ikke have den filosofi, at man bare skal score et mere end modstanderen, når man lukker 3-4 stykker ind i de store kampe.

Når man samtidigt har den taktik, at alle i bagkæden skal stå højt og deltage i genpresset, så vil jeg mene, at Flick er for optimistisk. Spillet er besnærende, når det hele fungerer, men der skal meget få fejl til, (læs træthed), for at det vælter. I min optik skal man enten have en bagkæde som trækker sig i bestemte faser af spillet eller i særlige kampe, eller en mere defensiv 6`er - og gerne begge dele. Man ville sagtens kunne spille aggresivt og vertikalt og man ville sagtens kunne spille med et højt genpres, men, indrømmet, noget at det besnærende, dynamiske kombinationsspil, ville måske mangle med en Bernal eller Casado i stedet for de Jong. Og ja, ligesom Easy, kan jeg også godt ærgre mig i forhold til løn.

EasyBuddhist

Indlæg af EasyBuddhist »

The midfielders shortlisted by players for the 2025 FIFPRO Men's #World11:

🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧BellinghamJude
KevinDeBruyne
LukaModric10
Joao Neves
🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧Cole Palmer
Pedri
FedeeValverde
Vitinha

By the players, for the players.
Meanwhile, stadig intet spor af Frenkie. Og med god grund. Han ville være laaaaaaangt nede på listen
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Antimadridista
Har takket: 1747 gange
Blevet takket: 1169 gange

Indlæg af Antimadridista »

EasyBuddhist skrev:
man okt 27, 2025 9:38 pm

🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧BellinghamJude
KevinDeBruyne
LukaModric10
Joao Neves
🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧Cole Palmer
Pedri
FedeeValverde
Vitinha

Meanwhile, stadig intet spor af Frenkie. Og med god grund. Han ville være laaaaaaangt nede på listen
Bellingham, Valverde, Modric og KDB…vist mest af navn….

DeanCassady
Har takket: 117 gange
Blevet takket: 318 gange

Indlæg af DeanCassady »

EasyBuddhist skrev:

🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧BellinghamJude
KevinDeBruyne
LukaModric10
Joao Neves
🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧Cole Palmer
Pedri
FedeeValverde
Vitinha

Det ville han næppe, og det tror jeg også, at du ved.

Det er fint at være kritisk, men det lader efterhånden til, at der er påbegyndt en smædekampagne imod Frenkie.
Robert Zimmerman

EasyBuddhist

Indlæg af EasyBuddhist »

DeanCassady skrev:
tirs okt 28, 2025 12:52 am
EasyBuddhist skrev:

🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧BellinghamJude
KevinDeBruyne
LukaModric10
Joao Neves
🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧Cole Palmer
Pedri
FedeeValverde
Vitinha

Det ville han næppe, og det tror jeg også, at du ved.

Det er fint at være kritisk, men det lader efterhånden til, at der er påbegyndt en smædekampagne imod Frenkie.
En smædekampagne er at være efter folk for andet end, i det her tilfælde det fodbold relaterede

For mig handler det om, Frenkie har en særdeles fremtrædende rolle for Barca, som hans evner ikke kan retfærdiggøre

Han skulle være en top 5 midtbane spillere I verden, men realiteten er, han ikke kommer i top 20. Det er den ene ting, den anden er, Barca har brug for noget andet, end han tilbyder og at Barca ville blive bedre ved at spille med andre typer og uden en Frenkie, der er så dominerende for holdets måde at spille på, som tilfældet er

Modstanderne har ingen respekt for ham og med god grund. Det ville jeg heller ikke have, hvis jeg stod over for ham

DeanCassady

Indlæg af DeanCassady »

Det ved du vist også ikke er helt sandt.

Det er dejligt at have sine favoritter, og det er også naturligt, at der er spillere, du bryder dig mindre om. Problemet opstår, når du forsøger at pakke det ind i alverdens observationer, der tydeligvis ikke har noget på sig. At modstanderne ikke skulle have respekt for ham, er eksempelvis decideret forkert, når man hører andre spillere tale om ham. Eller at han end ikke skulle være i top-20 i verden. Og det underminerer lidt din troværdighed, hvilket er ærgerligt for samtalen.

Du har som regel enormt mange gode inputs, så jeg synes hellere, at du skulle bruge energien på dem i stedet for konstant at jagte muligheder for at tale Frenkie ned til en middelmådig spiller.
Robert Zimmerman

EasyBuddhist

Indlæg af EasyBuddhist »

Observationer, som intet har på sig? Hvad mener du med det? Jeg har masser af observationer, som har masser på sig. Du kan jo starte med at søge tråden igennem

Jeg forsøger ikke at tale Frenkie ned, det klarer han selv ganske udemærket uden min hjælp

Tak for dit råd, men jeg tror ikke, jeg kommer til at holde mig fra emnet Frenkie fremover. Så skal det være fordi, jeg finder ham umåddelig uinteressant som spiller og ikke gider bruge tiden på det. Men sikkert er det, Frenkie lige nu holder Barca mere tilbage, end han løfter dem. Det kommer jeg ikke til at tie stille om, specielt ikke, når vi har så imponerende en talentmasse, som man har nu. Den skal man forsøge at understøtte med de bedst mulige profiler. Holdet har et potentiale uden loft, hvis man løfter dem med helt rette tilgange og man har mulighed for at nå peak 2008-12 højder, men ikke med Frenkie som omdrejningspunkt

DeanCassady

Indlæg af DeanCassady »

Jeg tror godt, at du ved hvilke observationer, jeg refererer til. Så sent som i dit forrige indlæg konkluderede du, at han ikke er respekteret af modstanderen, og ikke engang befinder sig i top-20 i verden på sin position. Det er relativt påfaldende, når han samtidig vader i ros fra både trænere og med- og modspillere. En hurtig google-søgning finder fx frem til disse:
Sergi Dominguez: "The player who has surprised me the most is Frenkie. Everyone speaks highly of him, but you only really realize it when you see him train. I think he's incredible. As a person, he's 10 out of 10, and as a player, he's 100 out of 100."
Rashford: "Frenkie es el jugador más infravalorado del Barça"
Simone Inzaghi: “Let me say that Frenkie de Jong is just sensational, he’s a world class player”. “Frenkie surprised me at same level as Lamine Yamal did”.
Paul Scholes: "Top 5 midfielders? Pedri, Rodri, Vitinha, Mac Allister, and Frenkie de Jong."

Og her er i øvrigt lidt statistik fra sidste sæson, hvis du skulle være interesseret. Det ser umiddelbart ikke så middelmådigt ud, synes jeg.
Frenkie De Jong vs Top 7 League Midfielders

🥇 Highest pass completion (96.07%)
🥇 Highest forward pass completion (93.62%)
🥇 Highest short pass completion (97.32%)
🥇 Highest progressive pass completion (93.98%)
🥇 Highest pass completion to final third (94.17%)
🥇 Most pre-assists per 90 (0.47)

In addition, no La Liga midfielder has more progressive carries per 90 (3.18) or a higher dribble success rate (85.71%)

https://xcancel.com/DataMB_/status/1915357850089525258
Det skal bemærkes, at der også er midtbanespillere, jeg foretrækker fremfor Frenkie, men nu må vi altså lige lægge biasen lidt til side. Det er dejligt, at du er passioneret omkring de unge spillere. Det er jeg også. Jeg holder - akkurat som du - også af Casadó og Bernal. Jeg vil også gerne se dem blomstre. Men det er simpelthen useriøst at hævde, at de allerede nu er dygtigere spillere end De Jong, og at han ikke bidrager med noget til holdet, når alt peger i den modsatte retning.
Robert Zimmerman

EasyBuddhist

Indlæg af EasyBuddhist »

EasyBuddhist skrev:
lør okt 18, 2025 8:05 pm
Personligt synes jeg, det er en ærgerlig forlængelse. Frenkie er stadig den tredje højest lønnede spiller i truppen og får en hyre, der ligger helt i top for midtbane spillere. For mig er der 7 vigtigere spillere i startopstillingen og havde det ikke været for de store skader til Gavi og Bernal, ville jeg sidestille ham med folk som Araujo, Olmo, Fermin, Eric og AC. Indtil alle er tilbage, vil jeg sige, Frenkies vigtighed kan sammenlignes med Kounde

Jeg har det meget svært ved, han sættes i bås med bedste midtbane spillere I verden. Jeg ved faktisk ikke, om han klemmer sig ind i top 20 for mit vedkommende
Skræmme scenariet, der er ved at blive til virkelighed

Nu tredje kamp i streg, Frenkie er bænket af selveste Eric. Han får meget lidt spilletid, når Bernal er tilbage på topniveau og endnu mindre, når Gavi er tilbage også

Inden længe har vi en spiller siddende fast på bænken, der tjener 20m euro om året og man kommer aldrig af med ham, da han ligesom Ter Stegen, ikke vil flytte fra byen

Besvar