FC Barcelona

Diskussion om den La Liga og andre spanske klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Geografisk sted: Odense
Har takket: 418 gange
Blevet takket: 1552 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af FCBarcelonaChr »

:lol: :lol: :lol:

Kluivert
Har takket: 69 gange
Blevet takket: 33 gange

Indlæg af Kluivert »

Puyols_garn skrev:
tors apr 03, 2025 2:16 pm
Kluivert skrev:
tors apr 03, 2025 6:30 am
Puyols_garn skrev:
tors apr 03, 2025 1:37 am
Kluivert skrev:
ons apr 02, 2025 11:16 pm
Puyols_garn skrev:
ons apr 02, 2025 3:21 pm
Lidt mere info fra NYT: https://www.nytimes.com/athletic/624936 ... statement/

Betalingsmur, så her er et referat. La Ligas anke går på, at vi over de sidste 3 måneder har benyttet os af 3 forskellige revisorer, og 2 af dem har ikke inkluderet salget af VIP pladser i deres finansielle statements for indeværende sæson til La Liga.

Mere specifikt, så var Grant Thornton vores revisorer indtil d. 31 december 2024. Grant Thornton var også vores revisorer da 23/24 regnskabet skulle gåes i sømmene og godkendes, og det var på deres anledning at klubben valgte at devaluere værdien af salget af Barça Studios fordi der ikke var udsigt til at få det beløb for salget man oprindeligt havde annonceret og indregnet i tidligere regnskabsår (vi har stadig ikke devalueret værdien af vores egen 51% andel i Barça Studios).

Anyway, det var en lille afstikker. Inden vi afskedigede Grant Thornton sendte de en IFS (Interim financial statement) til La Liga mod slutningen af året hvor salget af VIP sæder ingen steder var nævnt. Vi hyrede så en anden revisor som godkendte salget af VIP sæder og sendte et finansielt statement til La Liga der inkluderede salget af VIP pladserne som en indtægt for indeværende sæson. Den revisor blev igen afskediget efter blot 4 dage (d. 3 januar efter man havde indsendt den sidste dokumentation?) og man hyrede i stedet Crowe som har afsendt en rapport om økonomien til La Liga hvor salget af VIP pladser heller ikke figurerer.

Lang historie kort så blev dokumentationen for salget af VIP pladserne godkendt af en indtil videre unavngiven revisor som vi hyrede i 4 dage, men hverken vores gamle eller nye revisor har nævnt noget som helst om salget af VIP pladser i deres finansielle statements til La Liga. La Liga har informeret ledelsen om at vores SCL som konsekvens deraf er blevet reduceret med det beløb for salget af VIP pladserne som fremgik af regnskabet indsendt af den unavngivne revisor, indgivet en klage til myndighederne der fører kontrol med revisorer i Spanien, og har endvidere informeret CSD om at vores SCL var, og stadig er, utilstrækkelig til at registrere Olmo og Victor. NYT har rakt ud til Grant Thornton og Crowe for en kommentar på artiklen, så vi må se om de ønsker at kommentere offentligt på sagen.
Det undrer mig at en klub af vores kaliber bruger second tier revisionsfirmaer som Crowe og Grant Thornton. Men som jeg forstår er det hele baseret på uenighed om immaterielle aktiver? Troede man kiggede på driften samt faktisk realiserede gevinster.
Vi brugte Ernst & Young indtil vi skiftede til Grant Thornton i 2022. Ifølge Relevo har ledelsen ledt efter en ny revisor lige siden de insisterede på devalueringen af Barça Studios i forbindelse med deres gennemgang af regnskabet for 23/24. Jeg er ikke revisor, men Relevo rapporterer at vi hidtil har modtaget €58m ud af de €100m som den ukendte revisor bogførte som indtægter for indeværende sæson. Crowe skulle være af den holdning, at salget enten skal bogføres pro rata over hele salgsperioden, eller når der er et håndgribeligt aktiv at sælge. Kan se at Ferran Martínez fra MD rapporterer, at VIP sektionerne skal være færdiggjort inden finansårets udgang d. 30

juni hvis hele beløbet skal kunne bogføres i indeværende sæson.
OK svært at vurdere uden at læse den konkrete aftale. Det virker mest naturligt at indtægtsføre hele beløbet på en gang, medmindre der er usikkerheder og indbetalingerne afhænger af forskellige forhold. Det kan der ofte være i købsaftaler. At have modtaget 58 mEUR ud af 100 mEUR er en god indikation på at værdien holder og beløbet ikke skal nedskrives. Men hvis indbetalingerne er overforfaldne i en længere periode bør de måske nedskrives. Men det kræver også yderligere gennemgang. F eks gennemgang af korrespondancer, rykkere, vurdering af modpartens økonomi osv.
Har desværre ikke kunnet finde noget om hvornår og under hvilke omstændigheder det resterende beløb skal udbetales. Du har sikkert ret i der er mere til det end hvad der er blevet rapporteret indtil videre. Søgte lidt rundt i dag, og kan se at El Confidencial i februar rapporterede at en af køberne af VIP pladserne var New Era Visionary Group fra UAE. Deres spanske datterselskab blev annonceret som klubbens telekom partner tilbage i november 24, til trods for at de ifølge de spanske medier er et ubeskrevet blad inden for Telekom verdenen, og tilsyneladende har Barça som deres eneste kunde. Datterselskabet blev stiftet tilbage i juni 2024 og har Ruslan Bîrlădeanu, som desuden også er stifter af moderselskabet, som administrerende direktør. Bîrlădeanu har tidligere været anklaget for svindel i hans hjemland Moldova, hvor hans virksomhed solgte og modtog penge for lejligheder som aldrig blev opført, inden firmaet gik konkurs. Ifølge ARA skulle NEVG stå for €70m af købet af VIP sæder, mens Forta Advisors fra Qatar betaler €30m for deres andel. NEVG leverede €28m af de €58m vi allerede har modtaget, hvilket må betyde at de resterende €42m skal komme fra NEVG. La Liga mistænker åbenbart foul play i forbindelse med de €28m fra NEVG på grund af firmaets forbindelser til klubben.

Omkring salget og klubbens forbindelser til NEVG: https://en.ara.cat/misc/barca-prefers-m ... 94657.html
Artiklen fra El Confidencial der breakede historien: https://web.archive.org/web/20250304104 ... s_4065163/
En profil af Ruslan Bîrlădeanu af El Confidencial: https://www.elconfidencial.com/empresas ... s_4068156/
Jeg havde misforstået noget af det. Det med VIP sæderne synes jeg La Ligas vurdering giver mest mening. At indtægtsføre over tid, men det er kun hvis man følger de internationale standarder. Barca er dog en forening og ikke børsnoteret og kan vælge lempeligere regler. Så …

Brugeravatar
Puyols_garn
Har takket: 111 gange
Blevet takket: 86 gange

Indlæg af Puyols_garn »

Kluivert skrev:
tors apr 03, 2025 7:37 pm
Puyols_garn skrev:
tors apr 03, 2025 2:16 pm
Kluivert skrev:
tors apr 03, 2025 6:30 am
Puyols_garn skrev:
tors apr 03, 2025 1:37 am
Kluivert skrev:
ons apr 02, 2025 11:16 pm
Puyols_garn skrev:
ons apr 02, 2025 3:21 pm
Lidt mere info fra NYT: https://www.nytimes.com/athletic/624936 ... statement/

Betalingsmur, så her er et referat. La Ligas anke går på, at vi over de sidste 3 måneder har benyttet os af 3 forskellige revisorer, og 2 af dem har ikke inkluderet salget af VIP pladser i deres finansielle statements for indeværende sæson til La Liga.

Mere specifikt, så var Grant Thornton vores revisorer indtil d. 31 december 2024. Grant Thornton var også vores revisorer da 23/24 regnskabet skulle gåes i sømmene og godkendes, og det var på deres anledning at klubben valgte at devaluere værdien af salget af Barça Studios fordi der ikke var udsigt til at få det beløb for salget man oprindeligt havde annonceret og indregnet i tidligere regnskabsår (vi har stadig ikke devalueret værdien af vores egen 51% andel i Barça Studios).

Anyway, det var en lille afstikker. Inden vi afskedigede Grant Thornton sendte de en IFS (Interim financial statement) til La Liga mod slutningen af året hvor salget af VIP sæder ingen steder var nævnt. Vi hyrede så en anden revisor som godkendte salget af VIP sæder og sendte et finansielt statement til La Liga der inkluderede salget af VIP pladserne som en indtægt for indeværende sæson. Den revisor blev igen afskediget efter blot 4 dage (d. 3 januar efter man havde indsendt den sidste dokumentation?) og man hyrede i stedet Crowe som har afsendt en rapport om økonomien til La Liga hvor salget af VIP pladser heller ikke figurerer.

Lang historie kort så blev dokumentationen for salget af VIP pladserne godkendt af en indtil videre unavngiven revisor som vi hyrede i 4 dage, men hverken vores gamle eller nye revisor har nævnt noget som helst om salget af VIP pladser i deres finansielle statements til La Liga. La Liga har informeret ledelsen om at vores SCL som konsekvens deraf er blevet reduceret med det beløb for salget af VIP pladserne som fremgik af regnskabet indsendt af den unavngivne revisor, indgivet en klage til myndighederne der fører kontrol med revisorer i Spanien, og har endvidere informeret CSD om at vores SCL var, og stadig er, utilstrækkelig til at registrere Olmo og Victor. NYT har rakt ud til Grant Thornton og Crowe for en kommentar på artiklen, så vi må se om de ønsker at kommentere offentligt på sagen.
Det undrer mig at en klub af vores kaliber bruger second tier revisionsfirmaer som Crowe og Grant Thornton. Men som jeg forstår er det hele baseret på uenighed om immaterielle aktiver? Troede man kiggede på driften samt faktisk realiserede gevinster.
Vi brugte Ernst & Young indtil vi skiftede til Grant Thornton i 2022. Ifølge Relevo har ledelsen ledt efter en ny revisor lige siden de insisterede på devalueringen af Barça Studios i forbindelse med deres gennemgang af regnskabet for 23/24. Jeg er ikke revisor, men Relevo rapporterer at vi hidtil har modtaget €58m ud af de €100m som den ukendte revisor bogførte som indtægter for indeværende sæson. Crowe skulle være af den holdning, at salget enten skal bogføres pro rata over hele salgsperioden, eller når der er et håndgribeligt aktiv at sælge. Kan se at Ferran Martínez fra MD rapporterer, at VIP sektionerne skal være færdiggjort inden finansårets udgang d. 30

juni hvis hele beløbet skal kunne bogføres i indeværende sæson.
OK svært at vurdere uden at læse den konkrete aftale. Det virker mest naturligt at indtægtsføre hele beløbet på en gang, medmindre der er usikkerheder og indbetalingerne afhænger af forskellige forhold. Det kan der ofte være i købsaftaler. At have modtaget 58 mEUR ud af 100 mEUR er en god indikation på at værdien holder og beløbet ikke skal nedskrives. Men hvis indbetalingerne er overforfaldne i en længere periode bør de måske nedskrives. Men det kræver også yderligere gennemgang. F eks gennemgang af korrespondancer, rykkere, vurdering af modpartens økonomi osv.
Har desværre ikke kunnet finde noget om hvornår og under hvilke omstændigheder det resterende beløb skal udbetales. Du har sikkert ret i der er mere til det end hvad der er blevet rapporteret indtil videre. Søgte lidt rundt i dag, og kan se at El Confidencial i februar rapporterede at en af køberne af VIP pladserne var New Era Visionary Group fra UAE. Deres spanske datterselskab blev annonceret som klubbens telekom partner tilbage i november 24, til trods for at de ifølge de spanske medier er et ubeskrevet blad inden for Telekom verdenen, og tilsyneladende har Barça som deres eneste kunde. Datterselskabet blev stiftet tilbage i juni 2024 og har Ruslan Bîrlădeanu, som desuden også er stifter af moderselskabet, som administrerende direktør. Bîrlădeanu har tidligere været anklaget for svindel i hans hjemland Moldova, hvor hans virksomhed solgte og modtog penge for lejligheder som aldrig blev opført, inden firmaet gik konkurs. Ifølge ARA skulle NEVG stå for €70m af købet af VIP sæder, mens Forta Advisors fra Qatar betaler €30m for deres andel. NEVG leverede €28m af de €58m vi allerede har modtaget, hvilket må betyde at de resterende €42m skal komme fra NEVG. La Liga mistænker åbenbart foul play i forbindelse med de €28m fra NEVG på grund af firmaets forbindelser til klubben.

Omkring salget og klubbens forbindelser til NEVG: https://en.ara.cat/misc/barca-prefers-m ... 94657.html
Artiklen fra El Confidencial der breakede historien: https://web.archive.org/web/20250304104 ... s_4065163/
En profil af Ruslan Bîrlădeanu af El Confidencial: https://www.elconfidencial.com/empresas ... s_4068156/
Jeg havde misforstået noget af det. Det med VIP sæderne synes jeg La Ligas vurdering giver mest mening. At indtægtsføre over tid, men det er kun hvis man følger de internationale standarder. Barca er dog en forening og ikke børsnoteret og kan vælge lempeligere regler. Så …
Jeg fik vidst heller ikke formuleret mig helt klart, det er lidt svært at holde styr på hændelsesforløbet. Sådan som jeg har forstået det er der et par forskellige ting på spil her:
  • D. 31 december får Grant Thornton sparket og vi hyrer en unavngiven revisor som ender med kun at have klubben som klient i fire dage. I løbet af de fire dage sender klubben dokumentation for handlen med VIP sæderne til La Liga, herunder et certifikat fra den unavngivne revisor der anerkender at handlen er korrekt bogført som indkomst i indeværende sæson, i overensstemmelse med hvad klubben ellers havde sendt af dokumentation til La Liga. La Liga forøger vores SCL med udgangspunkt i at indtægten fra handlen er blevet bogført som indtægt i indeværende sæsons regnskab.
  • I februar beder La Liga CSD om at udføre en særlig kontrol rapport efter ny information er kommet frem omkring handlen (formentlig de mistænkelige forhold som de spanske medier rapporterer om senere i februar). CSD udarbejder ikke rapporten, men som vi ved nu fra dagens pressemeddelelse forholdte CSD sig i deres afgørelse ikke til finanserne involveret.
  • Efterfølgende sender klubben IFS for det første halvår af 24/25 sammen med en limited review rapport underskrevet af Crowe. I de finansielle statements er ingen af indtægterne fra salget bogført som indtægter, i modsætning til hvad der stod i den tidligere indsendte dokumentation for handlen og i certifikatet fra vores tidligere, unavngivne revisor. La Liga fratrækker indtægten fra handlen fra vores SCL eftersom indtægten ikke er blevet bogført som så, og giver endvidere udtryk for at de vil indgive en klage over den ukendte revisor til ICAC.
  • MD rapporterer at den ikke er blevet bogført som indtægt for indeværende sæson fordi Crowe mener den enten skal bogføres pro rata, eller alternativt først kan bogføres som indtægt i indeværende sæson når VIP pladserne er opført.
I forhold til bogføring har La Liga deres egne standarder og regler som klubberne skal følge i udarbejdelsen af deres budgetter til La Liga: https://assets.laliga.com/assets/2024/1 ... 445f4b.pdf

Reglerne blev vidst ændret i 2022 efter vores fjerde palanca. Sådan som jeg husker det var La Ligas regler før det mere lempelige når det kom til at bogføre frasalg af aktiver der kunne generere fremtidige indtægter som indkomst for indeværende regnskabsår, hvilket tillod os at skabe mere råderum i FFP regnskabet på kort sigt. Under de nye regler vil man normalt skulle bogføre et tidsbegrænset salg af sådanne aktiver pro rata over kontraktens længde. Sådan som jeg har forstået det, så er det imidlertid kun tilfældet for aktiver der allerede genererer en indtægt i klubbens, eller i nogen af dens associerede firmaers, regnskaber. Med andre ord, så er det efter regelændringen stadig muligt at frasælge nye aktiver der endnu ikke genererer indtægter og bogføre salget som en indtægt for indeværende sæson. Jeg ved til gengæld ikke om der står noget om at sælge aktiver der endnu ikke eksisterer :wtf:. Det er i hvert fald sådan jeg forstod dækningen omkring regelændringen i sin tid, og den eneste måde jeg kan få det til at give mening at vi endnu engang kan frasælge fremtidige indtægter for at lappe hullerne i ffp-regnskabet her og nu. Ellers står det jeg omtaler i artikel 31.9i i det overstående dokument hvis der er nogen herinde der er kyndige til at fortolke den slags.

Ift La Ligas mistanke om 'foul play' i forbindelse med betalingen på €28m fra NEVG, så havde de tilsyneladende præsenteret det for CSD før afgørelsen. Vi må se om der kommer mere ud af det. Hvis vi ender med at bogføre de €100m som indtægt, så har La Liga selvfølgelig mulighed for at udpege en tredjepart til at vurdere den reelle værdi af aftalen ift FFP, hvis de har en begrundet mistanke om at den ikke er indgået på almindelige markedsvilkår.

Kluivert
Har takket: 69 gange

Indlæg af Kluivert »

OK tak, der var en god forklaring. jeg synes faktisk at det hele virker lidt søgt fra Barcas side. Det virker også mistænksomt at skifte revisor grundet uenighed med ledelsens skøn. Det bør få alarmklokkerne til at ringe.

Brugeravatar
Barca80
Har takket: 87 gange
Blevet takket: 279 gange

Indlæg af Barca80 »

La Liga will block Barcelona from offering new contracts to players like Lamine Yamal and Wojciech Szczesny if the Blaugrana cannot generate enough Financial Fair Play by June 30, reports Relevo.

Barcelona will also be forced to sell players like Ronald Araujo to raise money if their problem with La Liga persists.

Barcelona have promised Lamine and Szczesny that they will get new contracts with better wages at the end of the season.

However, the club cannot guarantee the new wages with La Liga unless they can bring in new income.

That money may come if Barcelona continue to progress in the Champions League and wins the tournament.

It could also come from selling players, like Araujo for €65-70m, or if someone like Frenkie de Jong lowers his salary.

Alternatively, Barcelona could be out of the woods if they actually get the €100m for the sale of VIP Camp Nou seats. For now, La Liga will continue to scrutinise Barca's books and fight them for every loophole.
@BarcelonaLIVE

#LM
Løsning? Som jeg altid har sagt: forlad La Liga ASAP! Den her modstand vil køre i evigheder så længe Barca er en del af den lorte liga.

Brugeravatar
Puyols_garn
Har takket: 111 gange
Blevet takket: 86 gange

Indlæg af Puyols_garn »

Kluivert skrev:
fre apr 04, 2025 9:28 am
OK tak, der var en god forklaring. jeg synes faktisk at det hele virker lidt søgt fra Barcas side. Det virker også mistænksomt at skifte revisor grundet uenighed med ledelsens skøn. Det bør få alarmklokkerne til at ringe.
Selv tak, jeg er glad for jeg ikke er alene om at synes det virker fishy. Jeg frygter lidt det er Barça Studios om igen. Vi må se om Crowe også er vores revisor når årsregnskabet skal godkendes hvis de står fast på deres vurdering ;-)

Er spændt på at se hvor stor kontrakten til NEVG kommer til at blive for deres arbejde på Camp Nou, og om vi nogensinde modtager de resterende €42m af de €70m de skal betale for deres andel af VIP pladserne. Det virker bizart man vælger en nyopstartet Telekom virksomhed som NEVG, uden nogen erfaring indenfor branchen, fremfor Cellnex eller Telefónica der også havde budt ind på opgaven, som partner til masOrange på så stort et projekt for klubben. Kan varmt anbefale at læse profilen af Ruslan Bîrlădeanu i El Confidencial og deres artikel omkring samarbejdet med NEVG på det nye Camp Nou:

Profil af Ruslan: https://web.archive.org/web/20250219041 ... s_4068156/

Omkring NEVG: https://web.archive.org/web/20250304104 ... s_4065163/

Brugeravatar
FCBarcelonaChr

Kom nu fucking videre altså.

Brugeravatar
FCBarcelonaChr

FCBarcelonaChr skrev:
man apr 07, 2025 4:57 pm
Kom nu fucking videre altså.

Brugeravatar
FCBarcelonaChr

Meget fornuftigt. Ikke lige frem på midtbanen vi mangler folk.

Brugeravatar
Lopezzz
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1990 gange
Blevet takket: 1264 gange
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

MDCCCXCIX

DrGink
Har takket: 906 gange
Blevet takket: 198 gange

Indlæg af DrGink »

Altså det er jo fedt i forhold til økonomi. Meeeeen... Ville det ikke være mere rimeligt at tage hvem end der vinder CL og såfremt vedkommende allerede er kvalificeret så bevæge sig nedad til man finder en klub der ikke er kvalificeret.

Det ville så iøvrigt for praktiske formål være os eller Arsenal.

emo
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 379 gange
Blevet takket: 824 gange

Indlæg af emo »

Nej tak. Hvil spillerne.
Allez...

DrGink
Har takket: 906 gange
Blevet takket: 198 gange

Indlæg af DrGink »

emo skrev:
tirs apr 15, 2025 9:18 am
Nej tak. Hvil spillerne.
Jeg er uenig. Den økonomiske gevinst er alt for stor.

Jeg synes aldrig turneringen skulle være afholdt. Men når den bliver afholdt og vinderen kan få over 800 mio kr, så skal vi også være med.

Antimadridista
Har takket: 1225 gange
Blevet takket: 1039 gange

Indlæg af Antimadridista »

Det ville sætte hele den efterfølgende sæson på spil. Nej tak

Dumle
Har takket: 1 gang

Indlæg af Dumle »

Antimadridista skrev:
tirs apr 15, 2025 11:01 am
Det ville sætte hele den efterfølgende sæson på spil. Nej tak
Jeg er så enig. Det er en kæmpe fordel næste sæson at vores spillere kan holde ferie uden slutrunde deltagelse.

Besvar