Økonomi

Trænere og klubbens ledelse

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Diabolito
Geografisk sted: København
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 59 gange

Re: Økonomi

Indlæg af Diabolito »

Champione skrev:
fre jan 26, 2024 10:57 am
Salary cap og FFP beregner 3 årige perioder, så vi er fortsat ramt af det katastrofale 20/21 regnskab, hvor vi afskrev værdierne af Griez, Cou og lønniveauet toppede efter covid og året uden entreindtægter.
Tak, det var denne 3-års brik, der manglede for mig.
Champione skrev:
fre jan 26, 2024 10:57 am
Så i år, er mig bekendt sidste år med det hårdførende begrænsning.
Når du siger i år, så går jeg ud fra at det er 23/24 sæsonen? Så vi kan forvente mere normale tilstande til sommerens transfervindue?
El Señor de las Tartas

Brugeravatar
Champione
Geografisk sted: København
Har takket: 24 gange
Blevet takket: 182 gange

Indlæg af Champione »

Til sommer, der vil den nye periode (fra næste regnskabsår) indeholde de to positive regnskaber + årets resultat efter denne sæson. Så CL er virkelig afgørende.

Men så vil det blodrøde resultat ude af perioden.

Med min simple hjerne, bør det ændre vores råderum betragteligt.
---------------------------------------
Barca is my religion!

ladislau
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 163 gange

Indlæg af ladislau »

Tak for tal Champione, du har ret det er ret så uigennemskueligt, og det har det været al den tid jeg kan huske. Vores regnskaber er et stort sminke rum fra ledelsen, så har oppositionen en version, FFP har deres regler, medierne en håndfuld versioner.
Det fungerer sådan set bedst for den siddende adm., for deres kan være lige så god som alle andres, når det alligevel handler om tro.

Kan godt forstå kæden hopper af for dig, for rettighedssalget tæller ikke i FFP regi, og den seneste handel er vel helt annulleret eftersom vi ikke har fået pengene?
Så hvad vi reelt laver af penge er stadig lidt et mysterium, og som du skriver ved vi jo ikke om det er før eller efter vi afdrager på gælden, hvis størrelse også er til debat.

Derudover frygter jeg også lidt, hvad den her ledelse kan finde på at bruge pengene på, for du og Dia har jo ret i der alt andet lige bør være et anderledes råderum, når katastrofeår er ude af ligningen.

sorens
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Indlæg af sorens »

I år er der jo også et betydeligt fald af indtægter fordi der spilles på bjerget. Lavere maks-kapacitet (som ikke engang bliver udnyttet fordi en del af pladserne vitterligt er dårlige ift. fodboldbanen), lavere priser for entre og derudover også bare generelt manglende fremmøde. Det bliver selvfølgelig ikke så slemt som 20/21, men det er jo nok mere end en halvering ift. 22/23 entreindtægterne.

nosslo15
Har takket: 130 gange
Blevet takket: 187 gange

Indlæg af nosslo15 »

https://fcbarcelona.dk/Nyheder/nike-aft ... lemer.html

Nogen der ved, hvad der er op og ned i de her meldinger?

Er 1-1 reglen ikke bestemt af vores lønbudget i forhold til vores samlede indkomster?

Hvordan kan der hele tiden være problemer med vores lønbudget, når vi hvert år forsøger at spare og har sparet mange lønkroner? Er det udgifterne til Espai Barca?

Brugeravatar
Norbit
Har takket: 193 gange
Blevet takket: 465 gange

Indlæg af Norbit »

Hvad er det der er helt specielt ved den nye nike aftale? Vi får 158 mio over 14 år? Det er jo småøre i det her marked? Hvad er der der gør den til "verdens bedste sponsoraftale"? De kunne vel have forlænget med 20 år og fået det samme om året, så havde beløbet været "endnu højere"? Jeg fatter ikke hvad den præcise skal gavne her og nu hvor vi virkelig har brug for det. Er der en up-front betaling?
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

nosslo15
Har takket: 130 gange
Blevet takket: 187 gange

Indlæg af nosslo15 »

Norbit skrev:
tirs nov 12, 2024 4:01 pm
Hvad er det der er helt specielt ved den nye nike aftale? Vi får 158 mio over 14 år? Det er jo småøre i det her marked? Hvad er der der gør den til "verdens bedste sponsoraftale"? De kunne vel have forlænget med 20 år og fået det samme om året, så havde beløbet været "endnu højere"? Jeg fatter ikke hvad den præcise skal gavne her og nu hvor vi virkelig har brug for det. Er der en up-front betaling?
Så vidt jeg har forstået, så har vi hidtil modtaget ca. 35-40 mio. euro om året fra Nike i trøjeaftalen. Så 127 mio. euro er en væsentlig forbedring.

DrGink
Har takket: 833 gange
Blevet takket: 183 gange

Indlæg af DrGink »

nosslo15 skrev:
tirs nov 12, 2024 6:37 pm
Norbit skrev:
tirs nov 12, 2024 4:01 pm
Så vidt jeg har forstået, så har vi hidtil modtaget ca. 35-40 mio. euro om året fra Nike i trøjeaftalen. Så 127 mio. euro er en væsentlig forbedring.
Ifølge capology er vores samlede spillerlønninger på 192 mio euro. Dvs sponsoraftalen går fra at dække ca 20 procent til at dække 66 procent - hele 46 procentpoint mere.

Hvis der med er trylleslag var kommet en ekstra sponsor ind der ville betale halvdelen af holdets løn tænker jeg det er noget vi ville bryde ud i aotenjubel over.

Brugeravatar
Puyols_garn
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 66 gange

Indlæg af Puyols_garn »

nosslo15 skrev:
tirs nov 12, 2024 2:57 pm
https://fcbarcelona.dk/Nyheder/nike-aft ... lemer.html

Nogen der ved, hvad der er op og ned i de her meldinger?

Er 1-1 reglen ikke bestemt af vores lønbudget i forhold til vores samlede indkomster?

Hvordan kan der hele tiden være problemer med vores lønbudget, når vi hvert år forsøger at spare og har sparet mange lønkroner? Er det udgifterne til Espai Barca?
Squad Cost Limit (SCL) udregnes på baggrund af vores budgetterede omsætning fratrukket de budgetterede ikke-sportslige omkostninger og eventuelle overskridelser af sidste års SCL. Så længe vores trupomkostninger overskrider vores SCL for perioden kan vi ikke vende tilbage til 1:1 reglen, og vores SCL for denne sæson er også påvirket af at vores trupomkostninger langt oversteg vores SCL for sidste sæson. Laporta udtalte til en pressekonference i September at man stadig var €60m euro fra at nå 1:1 reglen, så hvis det stadig er tilfældet skal Nike aftalen indbringe det ekstra i indeværende sæson i forhold til den gamle aftale, eller også skal man finde pengene på anden vis.

The Swiss Ramble har lige gennemgået vores regnskab for 23/24 sæsonen, og vores renteafdrag var kun €20m for 23/24 sæsonen. Sammenholdt med den nuværende periode med afdragsfrihed efter omstruktureringen af gælden i 2021, så burde afdrag på gæld og renter, herunder gælden til Espai Barca, ikke belaste vores SCL regnskab synderligt (endnu).

Der er forresten en gratis 7-dages prøveperiode hvis nogen er interesserede i at læse gennemgangen af regnskabet jeg snakker om: https://swissramble.substack.com/p/barc ... ces-202324
nosslo15 skrev:
tirs nov 12, 2024 6:37 pm
Jeg tror de tal er fra den forrige sponsoraftale fra 2008. Det kan være jeg skriver lidt mere detaljeret om det hvis jeg får tid, men jeg endte med at google lidt rundt i håb om at finde noget info om hvad den gamle aftale gav, og de tal jeg fandt varierede fra €83m til €155m p.a. (det sidste tal inklusive variable), så jeg tvivler på den nye aftale kommer til at indbringe op til €92m mere end den gamle aftale.
DrGink skrev:
tirs nov 12, 2024 7:16 pm
Ifølge capology er vores samlede spillerlønninger på 192 mio euro. Dvs sponsoraftalen går fra at dække ca 20 procent til at dække 66 procent - hele 46 procentpoint mere.

Hvis der med er trylleslag var kommet en ekstra sponsor ind der ville betale halvdelen af holdets løn tænker jeg det er noget vi ville bryde ud i aotenjubel over.
Vores budgetterede lønninger på fodboldsiden for 24/25 er på €412m, men det inkluderer selvfølgelig også meget andet end grundlønnen til førsteholdsspillerne.

Besvar