PeterPedal skrev: ↑tors apr 25, 2024 8:39 pm
Velkommen ombord Ramos4
Fint indlæg - interessante tal (jeg antager at det er facts, uden at jeg gider at checke det).
Det er altid godt for en diskussion/snak/dialog at se emnet fra mere end én side.
Personligt holder jeg meget mere af at se fodbold end at snakke om det, men skal de snakkes, er det da langt mere spændende at snakke med én, der ikke bare er 100% enig i alt, hvad der bliver sagt.
Enig og det er altid sådan i fodbold at man kan vælge at fokusere på nogle ting der virker som om rivalens klub bliver favoriseret af dommere, men der er altid nogle andre situationer der kan bruges af rivalen til at prøve bevise det modsatte.
Jeg tror at der er dommere der giver mere til både Real og Barca, og det er fordi de er de 2 største klubber i Spanien, og ikke fordi dommerne er korrupte.
Mht statistikker sagde min kammerat engang nogen interessant vedr. straffespark… (han er Real fan).. det var over 10 år siden hvor jeg argumenterede for at det var underligt så mange straffespark Real Madrid fik i netop den sæson i modsætning til Barca.
Hans svar var at det er da ikke noget underligt i, hvis Real Madrids modstandere begår straffe, så er der jo straffe, og modsat hvis Barcas modstandere ikke begår straffe så skal Barca da heller ikke have straffe tildelt. Så der er egentlig ikke noget odiøst i at et hold har fået feks 12 straffespark mere end et andet hold i en sæson. Det odiøse ville ligge i at et hold får tildelt meget tvivlsomme straffespark og andre hold ikke får tildelt klare straffespark. Det er jo det VAR blandt andet er sat i verden for at komme til livs.
Så selvom det var første gang Barca i denne sæson har fået dømt et straffespark i mod sig, siger det intet om korrupte dommere eller andet, det siger noget om at Barcas forsvar har været yderst påpasselig med ikke at lave noget ulovligt i eget felt hele sæsonen. Ellers ville man da kunne lave en lang video over klare straffespark som Barca har begået i denne sæson, men som VAR ikke har grebet ind overfor. Det blir svært. Så meget for den statistik.
Det straffespark som blev dømt i clasico ville Reals tilhængere skrige op om korruption hvis det var blevet givet ved prik samme forseelse imod dem i den kamp. Det kunne dømmes, men det kunne også ikke dømmes.
Men det er da befriende at der kommer en Real fan herind og giver lidt modvægt til de meget farvede holdninger vi som Barca fan har af ligaen.
Nu og da læser jeg med inde på deres fan side, og jeg mener at huske at deres farvede syn på sig selv er ret meget i samme genre som os, blot med modsat fortegn. Sådan vil det vel altid være da ingen af os er særlige objektive mht klub følelse og fan kultur.