6 - Gavi

Diskussion vedr. spillere fra FC Barcelona

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Antimadridista
Indlæg: 9233
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Antimadridista »

Er der nogen der lige i frisk erindring har eksempler på topspillere der kom fint tilbage efter sådan noget her?

Noget andet. Får han et helt nyt korsbånd (når det er revet helt over) eller forsøger man at lappe det gamle sammen?

Er der en udvikling på hvordan man går til de her opperationer, eller gør man det samme som for 15-20 år siden?

Læge til stede..?

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 7213
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1880 gange
Blevet takket: 1118 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Dytrax »

🔵🔴 | Lo Celso on loan is the preferred option to replace Gavi.

[Via: Ferran Martinez 🥇]

thomas
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons maj 08, 2019 10:00 pm
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 45 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af thomas »

EasyBuddhist skrev:
man nov 20, 2023 4:49 pm
thomas skrev:
man nov 20, 2023 1:54 pm
Champione skrev:
man nov 20, 2023 11:49 am
:cry: :cry: :cry:

Var det ikke en lignende skade Fati fik - og som skete igen da han var kommet over den første?
Nej det var en lårskade - begge gange.
Nej, det var en miniskskade
Det er rigtigt, at Fati havde en længere skadesperiode i 20/21 med beskadiget menisk i venstre knæ. Men nu blev der spurgt om den skade Fati fik igen i forlængelse af en tilsvarende - og det var to baglårsskader i 21/22, hvor han kun nåede at være fit i 10 dage før skaden kom igen.

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 7213
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1880 gange
Blevet takket: 1118 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Dytrax »

Antimadridista skrev:
man nov 20, 2023 5:36 pm
Er der nogen der lige i frisk erindring har eksempler på topspillere der kom fint tilbage efter sådan noget her?

Noget andet. Får han et helt nyt korsbånd (når det er revet helt over) eller forsøger man at lappe det gamle sammen?

Er der en udvikling på hvordan man går til de her opperationer, eller gør man det samme som for 15-20 år siden?

Læge til stede..?
Her er nogle spillere, der kom retur efter lignende, slem skade:

https://www.google.com/amp/s/www.squawk ... ies/%3famp

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af EasyBuddhist »

Antimadridista skrev:
man nov 20, 2023 5:36 pm
Er der nogen der lige i frisk erindring har eksempler på topspillere der kom fint tilbage efter sådan noget her?

Noget andet. Får han et helt nyt korsbånd (når det er revet helt over) eller forsøger man at lappe det gamle sammen?

Er der en udvikling på hvordan man går til de her opperationer, eller gør man det samme som for 15-20 år siden?

Læge til stede..?
Ved ikke lige med det lægefaglige, men Wirtz var igennem en en lignende skade og han er kommet stærkt tilbage.

Hvis operationen går godt og der ikke støder komplikationer til, så tænker jeg, Gavi kan komme tilbage på samme niveau igen. Det siger jeg fordi, Gavi's spillestil ikke er baseret på fart og 1vs1 situationer på samme måde som f.eks. Fati.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af EasyBuddhist »

Xavi havde i øvrigt også en stor korsbåndsskade i 2005 og det gik jo meget godt siden hen
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Madameskrald
Indlæg: 1251
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Madameskrald »

Der er enormt stor forskel på, hvor vigtigt korsbåndet er for den enkelte spiller.

Der er en del eksempler på spillere, der spiller helt uden korsbånd, og ikke har problemer hermed, fordi de kompenserer med høj muskulær aktivitet omkring knæet. Og så er der andre, der aldrig får den samme styring omkring knæet igen, og dermed aldrig kommer tilbage til det gamle niveau.

I top fodbold kan man optimere på alt - lige fra lægen, fys osv., så der burde man have bedre forudsætninger end os andre dødelige - omend jeg ikke er en stor beundre, at Barcelonas fysiske trænere / sundhedsstab.

Det er desuden stort set de samme teknikker, at man har brugt gennem de sidste mange år. Man høster typisk en sene fra et andet sted på benet, og indsætter det mekanisk, hvorfor det sammengro med knogle vævet. Problemet hermed er, at man går området, hvor man høster senevævet fra svagere.
Der bliver eksperimenteret med syntetiske graft, men jeg tror ikke, at det er så langt fremme, at man risikerer noget med en prof fodboldspiller.

I øvrigt https://www.squawka.com/en/features/fam ... ecoveries/

Lidt i forlængelse af Easy, så det det alle spillere, der er mere afhængig af fodbold intelligens og teknik, end accelerationsevne og hurtige retningsskifte.

Antimadridista
Indlæg: 9233
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Antimadridista »

EasyBuddhist skrev:
man nov 20, 2023 7:06 pm
Xavi havde i øvrigt også en stor korsbåndsskade i 2005 og det gik jo meget godt siden hen
Ja den hænger jeg også lidt min hat på!

Antimadridista
Indlæg: 9233
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Antimadridista »

EasyBuddhist skrev:
man nov 20, 2023 7:02 pm
Antimadridista skrev:
man nov 20, 2023 5:36 pm
Er der nogen der lige i frisk erindring har eksempler på topspillere der kom fint tilbage efter sådan noget her?

Noget andet. Får han et helt nyt korsbånd (når det er revet helt over) eller forsøger man at lappe det gamle sammen?

Er der en udvikling på hvordan man går til de her opperationer, eller gør man det samme som for 15-20 år siden?

Læge til stede..?
Ved ikke lige med det lægefaglige, men Wirtz var igennem en en lignende skade og han er kommet stærkt tilbage.

Hvis operationen går godt og der ikke støder komplikationer til, så tænker jeg, Gavi kan komme tilbage på samme niveau igen. Det siger jeg fordi, Gavi's spillestil ikke er baseret på fart og 1vs1 situationer på samme måde som f.eks. Fati.
Men er korsbåndsskader baseret på fart? For mig at se, er det ofte uhyre vilkårligt hvilke spillere der får de skader, samt mere solouheld eller uheldige vrid i ellers normale situationer!

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20517
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 316 gange
Blevet takket: 1092 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Stakkels Gavi. Lige præcis hvad vi ikke havde brug for og slet ikke Gavi. Håber virkelig han kommer sig ordentlig over sit lange skadesforløb. Håber ikke han bliver sendt for hurtigt tilbage i kamp når den tid kommer. Han skal have tid.

Hristo
Indlæg: 363
Tilmeldt: fre sep 15, 2017 9:27 am
Har takket: 123 gange
Blevet takket: 155 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Hristo »

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været så nedtrykt ift Barca. Jeg har taget Gavi til mig på niveau med Puyol, Messi, Ronaldinho, Stocihkov og en lille håndfuld andre. Han har været helt unik siden han kom op på førsteholdet og har lagt på i hver eneste halvsæson. Indtil i går lignede han et fast holdepunkt med skys the limit mange år frem. Nu er det et helt realistisk scenarie at han aldrig for alvor når tilbage igen. Jeg skal virkelig kæmpe for at finde engagementet ift holdets præstationer det næste stykke tid.

Vi er simpelt hen nødt til at droppe den overbelastning af spillere som ikke engang er færdigudviklet fysisk. Og selvom Gavi skulle være sparet - så er det ikke landstrænerens ansvar. Det er klubben der skal sikre at vores spillere får nok pauser, så landsholdskampene ikke bliver tungen på vægtskålen.

Pissetrist!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af EasyBuddhist »

Antimadridista skrev:
man nov 20, 2023 7:19 pm
EasyBuddhist skrev:
man nov 20, 2023 7:02 pm
Antimadridista skrev:
man nov 20, 2023 5:36 pm
Er der nogen der lige i frisk erindring har eksempler på topspillere der kom fint tilbage efter sådan noget her?

Noget andet. Får han et helt nyt korsbånd (når det er revet helt over) eller forsøger man at lappe det gamle sammen?

Er der en udvikling på hvordan man går til de her opperationer, eller gør man det samme som for 15-20 år siden?

Læge til stede..?
Ved ikke lige med det lægefaglige, men Wirtz var igennem en en lignende skade og han er kommet stærkt tilbage.

Hvis operationen går godt og der ikke støder komplikationer til, så tænker jeg, Gavi kan komme tilbage på samme niveau igen. Det siger jeg fordi, Gavi's spillestil ikke er baseret på fart og 1vs1 situationer på samme måde som f.eks. Fati.
Men er korsbåndsskader baseret på fart? For mig at se, er det ofte uhyre vilkårligt hvilke spillere der får de skader, samt mere solouheld eller uheldige vrid i ellers normale situationer!
Nej, men nu tænker jeg mere på eksplosivitet og mobilitet, som kan være svær at genetablere i forhold til at genfinde tidligere niveau. Derfor lider eksplosive spillere mere efter sådan en skade og det har ikke så meget at gøre med, hvordan skaden opstår, men om den mobilitet man mister
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

DrGink
Indlæg: 694
Tilmeldt: tors sep 30, 2021 2:39 pm
Har takket: 663 gange
Blevet takket: 154 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af DrGink »

Hvis i gerne vil læse noget lettere deprimerende

https://scholar.google.dk/scholar_url?u ... i=scholarr

Antimadridista
Indlæg: 9233
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Antimadridista »

DrGink skrev:
man nov 20, 2023 8:47 pm
Hvis i gerne vil læse noget lettere deprimerende

https://scholar.google.dk/scholar_url?u ... i=scholarr
Tak. Det hjalp…..

Antimadridista
Indlæg: 9233
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: 6 - Gavi

Indlæg af Antimadridista »

Min bedre halvdel mener at Gavis unge alder er en lille hjælp, da sener med alderen bliver tiltagende porøse.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 36 gæster