Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1771
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 210 gange

Re: Politik

Indlæg af Barca80 »

Antimadridista skrev:
man aug 14, 2023 9:40 am
Dybest set handler det om rettigheder.

I konservative muslimske kredse er der meget du ikke må, dine rettigheder er med andre ord få eller indskrænkede.
Jeg nægter at tro på at folk her tænker “rettigheder, dem behøver jeg ikke mange af, det er fint for mig. Hold mig i stram snor, det er det jeg kan lide”

Der er tale om en kultur hvor få bestemmer hårdhændet over de mange. Dvs undertrykkelse.

Hvis folk holdes nede gennem årtier, gennem generationer og de bliver hårdhændet bevidst om at det resulterer i et fuldstændig ødelagt liv, hvis de forsøger at åbne lugen, så er det klart at de fleste vælger det indskrænkede liv, fremfor måske intet liv.
Når du samtidig bliver fodret med det liv fra fødsel, er der selvfølgelig også mange folk der bliver komplet hjernevaskede, indoktrinerede til at sådan leves et liv.
Når så samtidig der er et ualmindelig hårdhændet militær/politi og deres religion er strikket sådan sammen, at vantro fordømmes og udskammes og paradis kun er for de såkaldte ærbødige etc, så er det da helt klart at det kan være meget svært at springe fra eller stå op for dine rettigheder!

Bl.a. herfor kan du faktisk ikke bruge dine erfaringer i Ægypten til ret meget. Jeg tror ikke på at de kunne finde på at fortælle dig om inderste revolutionære tanker, ligesom de, som jeg beskriver ovenover, er så tilsølede i hele den undertrykkende mekanisme, hvor det vil være altødelæggende at “gøre oprør” eller kræve forandring. Selv i det små.

Du kan sammenligne det lidt med folk i et vestligt land som her i dk. Det er ikke ualmindeligt med historier om folk der holdes nede, tæskes, undertrykkes og måske bliver gjort afhængige af deres partner (her mener jeg i høj grad også etniske danskere), men fordi de er så nedbrudte, bange for konsekvenser og underdanige, fortsætter det bare år på år på år!

Jeg har en lille personlig historie fra da jeg gik på gymnasiet i midten af 90’erne. En veninde jeg havde, fra en anden klasse, fik en Iransk ven.
Nogle få gange hvor jeg besøgte hende og ham her den iranske ven var på besøg, var han bare så super gay, det var helt vildt. Det var sådan, “ej slap nu af, jeg har fattet det”.
Når man så ham i skolen/på gymnasiet, var han bare en helt anden. Altså fuldstændig. Jeg er overbevist om at han på ingen måde kunne leve det liv han helst ville ift repressalier fra hans kultur/familie. Og det var i DK. Tænker det er langt hårdere i Iran og lignende steder.
Åhhh du bliver bare ved. Prøv lige kigge lidt indad før du peger fingre af alle dem som ikke ønsker leve som dig. Der er mange i verden som fravælger den vestlige levemåde fordi de synes den er amoralsk og destruktiv. Lad os lige for god ordens skyld kigge indad:

Danske mænd er de mest kvindefjendske i hele Europa.
https://politiken.dk/indland/art5529258 ... adske-i-EU

Utroskab i hvert tredje og skilsmisse i hver andet parforhold. Kvinder i vesten som ofte udnyttes som et seksuelt objekt, omend det er i film, reklamer eller andet. Nærmest hver fjerde danske kvinde har oplevet sexchikane, ifølge en undersøgelse. Ja decideret chikane! Og 80% af kvinder oplevet sexisme, pga. køn.

Det er ikke kun i Danmark. Vestlige samfund er i langsomt opløsning. Alt fra stærk utilfredshed mod politikere ved magten, sociale problemer, familieliv og reproduktion i forfald, psykiske sygdomme som boomer, selvmordsraten er blandt klodens højeste, lykkepiller er et vestligt fænomen, voldsom stofmisbrug blandt unge... bare i lille Danmark har mindst 800.000 borgere et stort alkoholmisbrug. Hver anden danske borger har på et eller andet tidspunkt været i konflikt med loven. Og man kunne nævne utallige andre sociale problemer i samfundet.

Menneskelige, åndelige og moralske værdier i samfundet som er igang med at lide sin undergang. Alt det her udspringer fra en vestlig kapitalistisk materiel kultur. Sagt på en anden måde; konsekvenser af den vestlige levemåde.

De nævnte er nogle af årsagerne til at mange i verden ikke ønsker at leve i et samfund som dit.

Derfor undre det mig, når vesterlændinge skal fortælle hele verden hvordan man skal og ikke skal leve sit liv, som om levemåden og samfunds indretningen var universel og oplyst. Og ikke nok med at "fortælle", men også villig til at bombe andre lande, så de adopterer den vestlige levemåde. Hold da op hvor det undre mig.

Antimadridista
Indlæg: 9237
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Barca80 skrev:
man aug 14, 2023 10:41 am
Antimadridista skrev:
man aug 14, 2023 9:40 am
Dybest set handler det om rettigheder.

I konservative muslimske kredse er der meget du ikke må, dine rettigheder er med andre ord få eller indskrænkede.
Jeg nægter at tro på at folk her tænker “rettigheder, dem behøver jeg ikke mange af, det er fint for mig. Hold mig i stram snor, det er det jeg kan lide”

Der er tale om en kultur hvor få bestemmer hårdhændet over de mange. Dvs undertrykkelse.

Hvis folk holdes nede gennem årtier, gennem generationer og de bliver hårdhændet bevidst om at det resulterer i et fuldstændig ødelagt liv, hvis de forsøger at åbne lugen, så er det klart at de fleste vælger det indskrænkede liv, fremfor måske intet liv.
Når du samtidig bliver fodret med det liv fra fødsel, er der selvfølgelig også mange folk der bliver komplet hjernevaskede, indoktrinerede til at sådan leves et liv.
Når så samtidig der er et ualmindelig hårdhændet militær/politi og deres religion er strikket sådan sammen, at vantro fordømmes og udskammes og paradis kun er for de såkaldte ærbødige etc, så er det da helt klart at det kan være meget svært at springe fra eller stå op for dine rettigheder!

Bl.a. herfor kan du faktisk ikke bruge dine erfaringer i Ægypten til ret meget. Jeg tror ikke på at de kunne finde på at fortælle dig om inderste revolutionære tanker, ligesom de, som jeg beskriver ovenover, er så tilsølede i hele den undertrykkende mekanisme, hvor det vil være altødelæggende at “gøre oprør” eller kræve forandring. Selv i det små.

Du kan sammenligne det lidt med folk i et vestligt land som her i dk. Det er ikke ualmindeligt med historier om folk der holdes nede, tæskes, undertrykkes og måske bliver gjort afhængige af deres partner (her mener jeg i høj grad også etniske danskere), men fordi de er så nedbrudte, bange for konsekvenser og underdanige, fortsætter det bare år på år på år!

Jeg har en lille personlig historie fra da jeg gik på gymnasiet i midten af 90’erne. En veninde jeg havde, fra en anden klasse, fik en Iransk ven.
Nogle få gange hvor jeg besøgte hende og ham her den iranske ven var på besøg, var han bare så super gay, det var helt vildt. Det var sådan, “ej slap nu af, jeg har fattet det”.
Når man så ham i skolen/på gymnasiet, var han bare en helt anden. Altså fuldstændig. Jeg er overbevist om at han på ingen måde kunne leve det liv han helst ville ift repressalier fra hans kultur/familie. Og det var i DK. Tænker det er langt hårdere i Iran og lignende steder.
Åhhh du bliver bare ved. Prøv lige kigge lidt indad før du peger fingre af alle dem som ikke ønsker leve som dig. Der er mange i verden som fravælger den vestlige levemåde fordi de synes den er amoralsk og destruktiv. Lad os lige for god ordens skyld kigge indad:

Danske mænd er de mest kvindefjendske i hele Europa.
https://politiken.dk/indland/art5529258 ... adske-i-EU

Utroskab i hvert tredje og skilsmisse i hver andet parforhold. Kvinder i vesten som ofte udnyttes som et seksuelt objekt, omend det er i film, reklamer eller andet. Nærmest hver fjerde danske kvinde har oplevet sexchikane, ifølge en undersøgelse. Ja decideret chikane! Og 80% af kvinder oplevet sexisme, pga. køn.

Det er ikke kun i Danmark. Vestlige samfund er i langsomt opløsning. Alt fra stærk utilfredshed mod politikere ved magten, sociale problemer, familieliv og reproduktion i forfald, psykiske sygdomme som boomer, selvmordsraten er blandt klodens højeste, lykkepiller er et vestligt fænomen, voldsom stofmisbrug blandt unge... bare i lille Danmark har mindst 800.000 borgere et stort alkoholmisbrug. Hver anden danske borger har på et eller andet tidspunkt været i konflikt med loven. Og man kunne nævne utallige andre sociale problemer i samfundet.

Menneskelige, åndelige og moralske værdier i samfundet som er igang med at lide sin undergang. Alt det her udspringer fra en vestlig kapitalistisk materiel kultur. Sagt på en anden måde; konsekvenser af den vestlige levemåde.

De nævnte er nogle af årsagerne til at mange i verden ikke ønsker at leve i et samfund som dit.

Derfor undre det mig, når vesterlændinge skal fortælle hele verden hvordan man skal og ikke skal leve sit liv, som om levemåden og samfunds indretningen var universel og oplyst. Og ikke nok med at "fortælle", men også villig til at bombe andre lande, så de adopterer den vestlige levemåde. Hold da op hvor det undre mig.
Sikke en omgang fordrejet bullshit. Er du flink at lukke den bagerste port. Har intet at tale med dig om.

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Antimadridista skrev:
man aug 14, 2023 8:31 am
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-08-1 ... elt-absurd

Så de her kvinder (og mænd) som modsat hundredevis, (hvis ikke tusinder som ikke er her længere), stadig er i live efter de seneste masseprotester, de mener de lever et dejligt, velfungerende liv under rare forhold? Måske er de psykisk ustabile eller under indflydelse af vestlige onde agenter…?

Ja, det må være sådan det forholder sig, for de ønsker sig jo dybest set et konservativt, undertrykkende samfund, domineret af en lille gejstlig, forskrækket og hyklerisk elite.
Da Wenneberg slettede vores indlæg i transfertråden, havde jeg skrevet om Iran. I Iran er der sikkert en større minoritet, der vil leve anderledes. Jeg vil stadig mene, at 80% af befolkning, er temmelig konservative og vil leve sådan. Men Iran er Iran. Ikke alle muslimske lande er ens. Saudi Arabien ligner heller ikke Indonesien eller Bangladesh.
Senest rettet af Kubala man aug 14, 2023 2:18 pm, rettet i alt 1 gang.

Antimadridista
Indlæg: 9237
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Kubala skrev:
man aug 14, 2023 1:28 pm
Antimadridista skrev:
man aug 14, 2023 8:31 am
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-08-1 ... elt-absurd

Så de her kvinder (og mænd) som modsat hundredevis, (hvis ikke tusinder som ikke er her længere), stadig er i live efter de seneste masseprotester, de mener de lever et dejligt, velfungerende liv under rare forhold? Måske er de psykisk ustabile eller under indflydelse af vestlige onde agenter…?

Ja, det må være sådan det forholder sig, for de ønsker sig jo dybest set et konservativt, undertrykkende samfund, domineret af en lille gejstlig, forskrækket og hyklerisk elite.
Da Wenneberg slettede vores indlæg i transfertråden, havde jeg skrevet om Iran. I Iran er der slet sikkert større minoritet, der vil leve anderledes. Jeg vil stadig mene, at 80% af befolkning, er temmelig konservative og vil leve sådan. Men Iran er Iran. Ikke alle muslimske lande er ens. Saudi Arabien ligner heller ikke Indonesien eller Bangladesh.
Har skrevet en pb til dig.

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Der er selvfølgelig forskellige måder at praktisere islam på, og det ser du også i de forskellige muslimske lande. De følger forskellige skoler inden for islam. På de store spørgsmål af islam, er disse skoler dog meget ens. Saudi Arabien følger så en meget stram form for praktisering. Jeg tror også selv, at flere her vil leve anderledes, da f.eks. det, at man skulle have en ledsager med sig til at færdes ude i samfundet som kvinde, nok er rimelig forældet. Det er dog noget, der er at finde i islam. Det gjorde man dengang under profeten Muhammads tid. Det står i sædvanerne. Samfundet var også en anden, og som mandlig ledsager var man en beskytter af kvinden, derfor kunne de(kvinderne) dengang ikke færdes alene uden en mandlig ledsager. Saudierne har vist fjernet den lov.

Homoseksualitet er ikke tilladt i islam. Det står tydeligt. Det tror jeg ikke, du får lavet om. Der er ingen lærde i islam, der taler om, at man godt kan være homoseksuel. Der var vist en i Frankrig, hvis jeg ikke tager fejl, men i debatterne vil han komme til kort. Men ja, der var homoseksuelle under profeten Muhammads tid, og her var budskabet en afstandtagen fra dem. De levede dog i samfundet. Måske derfor ingen rigtigt vil spring ud, og det er generelt et tabu i den del af verden. Om man er troende eller ej. Din ven kunne være ramt af det.

Jeg har snakket om, at langt de fleste muslimer i de muslimske lande vil leve konservativt. Jeg har taget Egypten/Ægypten som et eksempel. Jeg har selv næsten et årtis erfaring. Jeg har erfaringer med muslimer her i landet. Og ja, hovedparten vil leve konservativt. At leve efter shariaen er stærkt forankret i den muslimske verden. Ordet sharia betyder vejen.

Når det er sagt, kan du da godt finde individer, der vil noget andet. Ligesom du vil finde eksemplet på ham din ven fra dengang. Hovedparten vil ikke. Det er min tydelige erfaring. Du kan ikke rigtigt leve frit og liberalt som a la her, hvis du skal være muslim og følge islam. Det strider mod islam. Bare for et eksempel skulle den afghanske forfatning følge islam, også før talebanerne tog over landet her i 2021.

Jeg tror, at vi har nogle forventninger om, hvordan folk vil leve dernede, men virkeligheden er en anden. Vi i Vesten har travlt med at fortælle folk, hvad de må tænke og føle indeni, men at de ikke får lov til det, men som sagt igen, er virkeligheden en anden.

Antimadridista
Indlæg: 9237
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Kubala skrev:
man aug 14, 2023 2:55 pm
Der er selvfølgelig forskellige måder at praktisere islam på, og det ser du også i de forskellige muslimske lande. De følger forskellige skoler inden for islam. På de store spørgsmål af islam, er disse skoler dog meget ens. Saudi Arabien følger så en meget stram form for praktisering. Jeg tror også selv, at flere her vil leve anderledes, da f.eks. det, at man skulle have en ledsager med sig til at færdes ude i samfundet som kvinde, nok er rimelig forældet. Det er dog noget, der er at finde i islam. Det gjorde man dengang under profeten Muhammads tid. Det står i sædvanerne. Samfundet var også en anden, og som mandlig ledsager var man en beskytter af kvinden, derfor kunne de(kvinderne) dengang ikke færdes alene uden en mandlig ledsager. Saudierne har vist fjernet den lov.

Homoseksualitet er ikke tilladt i islam. Det står tydeligt. Det tror jeg ikke, du får lavet om. Der er ingen lærde i islam, der taler om, at man godt kan være homoseksuel. Der var vist en i Frankrig, hvis jeg ikke tager fejl, men i debatterne vil han komme til kort. Men ja, der var homoseksuelle under profeten Muhammads tid, og her var budskabet en afstandtagen fra dem. De levede dog i samfundet. Måske derfor ingen rigtigt vil spring ud, og det er generelt et tabu i den del af verden. Om man er troende eller ej. Din ven kunne være ramt af det.

Jeg har snakket om, at langt de fleste muslimer i de muslimske lande vil leve konservativt. Jeg har taget Egypten/Ægypten som et eksempel. Jeg har selv næsten et årtis erfaring. Jeg har erfaringer med muslimer her i landet. Og ja, hovedparten vil leve konservativt. At leve efter shariaen er stærkt forankret i den muslimske verden. Ordet sharia betyder vejen.

Når det er sagt, kan du da godt finde individer, der vil noget andet. Ligesom du vil finde eksemplet på ham din ven fra dengang. Hovedparten vil ikke. Det er min tydelige erfaring. Du kan ikke rigtigt leve frit og liberalt som a la her, hvis du skal være muslim og følge islam. Det strider mod islam. Bare for et eksempel skulle den afghanske forfatning følge islam, også før talebanerne tog over landet her i 2021.

Jeg tror, at vi har nogle forventninger om, hvordan folk vil leve dernede, men virkeligheden er en anden. Vi i Vesten har travlt med at fortælle folk, hvad de må tænke og føle indeni, men at de ikke får lov til det, men som sagt igen, er virkeligheden en anden.
Det var nu min vens kortvarige, men festlige bekendtskab, ham fra Iran og jeg har ikke hørt videre til ham i mere end 25 år. Jeg tror dog der er mange som ham…både her og i diverse muslimske lande.

Min oprindelige begrundelse for at starte denne debat, havde ikke noget at gøre med diverse forskelligartede muslimske skoler indenfor islam eller hvad der gives lov til i følge Koranen. Som sagt kan Bibelen bestemt også følges på radikal vis.

Det var den måde hvorpå jeg tror at store dele af den muslimske befolkning, kloden rundt, bliver taget og holdt som gidsel af syge, forstokkede magtliderlige systemer/regimer.

Jeg er overbevist om at der er lige så mange muslimske homoseksuelle, som der er kristne. De lever blot et liv i enten skam, forfølgelse eller i undertrykket skjul.

Jeg har, som sagt, også kendt, mødt og levet i miljøer med mange muslimer i perioder, dog ikke i årevis som du og jeg tror dig simpelthen ikke (sorry), når du fortæller at man som muslim ikke kan leve frit og have det godt med det. Jeg kender til flere og hørt om endnu flere eksempler her i landet, hvor forældre lader deres sønner og døtre foretage rigtig mange selvstændige valg og hvor de står fuldstændig inde for det, ligesom de bebyrder at deres tro er meget privat og ikke noget en såkaldt lærd skal beslutte for dem.

Man kan sige meget skidt om Vesten, men jeg syntes belæringen går begge veje og mange af “belæringerne” fra vesten går på decideret undertrykkelse.

Jeg tror der er flere årsager til at det er som det er, i de muslimske lande hvor det er slemmest.

I høj grad er det magthavernes mangeårige stramme greb.

Der er også den lave uddannelse hos store masser. Dette forbedres forhåbentlig.

Men også de rigide og fasttømrede kulturelle traditioner, (og hårde hånd og udskamning hvis man afviger) som jeg ser NETOP som så fasttømrede fordi befolkningerne ikke oplever en progressiv udvikling på noget plan. Der bliver simpelthen ikke mulighed for at gro nogle frø, fordi religionen (som meget konservativ og forholder sig strikt til skrifter der intet har med nutiden at gøre) sammen med den undertrykkende herskende militære top enten via religiøs fordømmelse eller militær straf og død, smadrer enhver mulighed for at der kan ske en levemæssig og kulturel udvikling.
Se igen på Iran, hvor lidt for meget hår, kan få dig tortureret og dræbt. Der var også en video på et tidspunkt af et ungt par der dansede…dansede!!! De blev straffet med 10 års fængsel.!
Så forstår jeg fandme godt størsteparten holder sig tilbage.

Jeg tror heller ikke at det for alvor vil ændre sig, men jeg tror at det er pga alle de omstændigheder jeg har beskrevet og mindre blot fordi de ønsker at være konservative og leve et liv i meget stramme tøjler.
Det bedste der kunne ske, var en revolution i Iran, men den chance er nærmest lig nul.

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Hvad er det selvstændige liv? Du ved godt, at mange muslimske forældre bukker under for deres børns krav her i Danmark, ikke? Det er du bekendt med det? Det er jeg i hvert fald. I utallige tilfælde. Og børnene aner ikke engang, hvad der er tilladt og ikke tilladt i islam.

Det er klart, at man ikke har lyst til at leve under autokrater, der ovenikøbet praktiserer en stram form for islam. Iran er et sted, hvor der er opstået modstand, fordi de også praktiserer islam på en måde, der gør, at man får nok af det. For at tale om muslimske lande, skal man kende til de forskellige skoler. For de er i debatten vigtige.

Ja, der er homoseksuelle i muslimske lande, men selv moderate muslimer anser det for at være haram. Moderate muslimer. I muslimske lande vil man altid leve konservativt, så længe man tror på islam. Det kommer man ikke udenom. Du vil ikke tro på det. Du vil ikke tro på mig. Der er undersøgelser om levevis forankret i shariaen, hvor de fleste i disse tilslutter sig det; at leve efter shariaen. I hvert fald i alle de lande, hvor den største majoritet er muslimer. Tyrkiet er det land, der afviger. Deres historie efter kalifatet spiller ind. Mange er i dag ikke troende.

Jeg kan også sige dig, at hvis man fulgte islam helt rigtigt, havde kvinder meget mere at sige. Det er dog en blanding af kultur og religion, der gør, at der er nogle fastlåste strukturer i samfundet i de muslimske lande. Det er noget, de selv skal kæmpe for.

Du må gerne definere: Leve frit og det gode liv. Jeg kan ikke debattere ud fra en ikke specificeret definition.

Afslutningsvis må jeg fortælle dig, at de muslimer, der siger, at de ikke skal lytte til de lærde, har misforstået noget. Det skal du. De har en viden, som du ikke besidder. En lærd går igennem en uddannelse på mindst 7 år. Her er både forståelse af Koranen, det gamle arabiske sprog, islamisk historie og fortolkning af sædvanerne sammenholdt hinanden samt sammenholdt Koranen. Så ja, de har misforstået et eller andet i hvert fald.
Senest rettet af Kubala man aug 14, 2023 7:24 pm, rettet i alt 3 gange.

Antimadridista
Indlæg: 9237
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Kubala skrev:
man aug 14, 2023 5:04 pm
Hvad er det selvstændige liv? Du ved godt, at mange muslimske forældre bukker under for deres børns krav her i Danmark, ikke? Det er du bekendt med det? Det er jeg i hvert fald. I utallige tilfælde. Og børnene aner ikke engang, hvad der er tilladt og ikke tilladt i islam.

Det er klart, at man ikke har lyst til at leve under autokrater, der ovenikøbet praktiserer en stram form for islam. Iran er et sted, hvor der er opstået modstand, fordi de også praktiserer islam på en måde, der gør, at man får nok af det. For at tale om muslimske lande, skal man kende til de forskellige skoler. For de er i debatten vigtige.

Ja, der er homoseksuelle i muslimske lande, men selv moderate muslimer anser det for at være haram. Moderate muslimer. I muslimske lande vil man altid leve konservativt, så længe man tror på islam. Det kommer man ikke udenom. Du vil ikke tro på det. Du vil ikke tro på mig. Der er undersøgelser om levevis forankret i shariaen, hvor man de fleste tilslutter sig det; at leve efter shariaen. I hvert fald i alle de lande, hvor den største majoritet er muslimer. Tyrkiet er det land, der afviger. Deres historie efter kalifatet spiller ind. Mange er i dag ikke troende.

Jeg kan også sige dig, at hvis man fulgte islam helt rigtigt, havde kvinder meget mere at sige. Det er dog en blanding af kultur og religion, der gør, at der er nogle fastlåste strukturer i samfundet i de muslimske lande. Det er noget, de selv skal kæmpe for.

Du må gerne definere: Leve frit og det gode liv. Jeg kan ikke debattere ud fra en ikke specificeret definition.
For at tale om undertrykkelse i muslimske lande, behøver jeg ikke indgående kendskab til praksis af Islam.

Jeg mener der er dybe bagvedliggende årsager (som jeg har forsøgt at fortælle dig) til at konservatisme er væsentlig forankret. Det har du en anden mening om. Fair. Tror ikke vi kommer videre der.

Ja du er inde på noget af det rigtige vedr kvinderne, men det er bare en kamp mod Goliath, som jeg også har forsøgt at beskrive. Dog forstår jeg virkelig ikke formuleringen. “Det skal de selv kæmpe for”? Hvorfor kan manden ikke gøre noget for at hjælpe kvinden. I min verden burde de ikke være i opposition, men det er også et af problemerne. Manden ønsker ofte at holde kvinden unødvendigt nede. Om du så også kan finde gode grunde til det i Koranen, det ved jeg ikke..

Det gode liv :glad: Ok. Det er vist et leksikon for sig.

Men at leve forholdsvis eller i bedste fald så frit som det kan lade sig gøre, er selvfølgelig at kunne bestemme over sin krop og sit liv. Hvad man vil mene om hvad som som helst, politisk, kulturelt, familiemæssigt osv. At kunne studere hvad man vil, bo hvor man vil, være sammen med hvem man vil, tale om det man vil, have interesse for det man vil, se ud som man vil osv.

Men med mindre du har nogle last Call guldkorn, så har jeg dannet mig nødvendigt indtryk af din holdning og sandsynligvis vice verca.

Skriv endelig, men nu vil jeg lukke ned.

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Men at leve forholdsvis eller i bedste fald så frit som det kan lade sig gøre, er selvfølgelig at kunne bestemme over sin krop og sit liv. Hvad man vil mene om hvad som som helst, politisk, kulturelt, familiemæssigt osv. At kunne studere hvad man vil, bo hvor man vil, være sammen med hvem man vil, tale om det man vil, have interesse for det man vil, se ud som man vil osv.
Hvis du mener at kunne foretage abort, så er debatten meget mere teknisk vedrørende det blandt de lærde. Der er forskellige skoler, der mener forskelligt om det. Ellers har kvinderne selvfølgelig ret til deres krop. Andet vil være tosset ifølge islam. Du må også gerne have dine egne meninger inden for islam. Du må også kunne studere det, du gerne vil. Du må også gerne bo, hvor du vil. At være sammen med, hvem du vil, er reelt også muligt. Derhjemme må du gøre, hvad du vil. Ikke i offentligheden. Det gælder alle. Heteroseksuel som homoseksuel. Alle de ting, du remser der, må du gerne som muslim. Som jeg skrev, så er det vigtigt at kigge på islam i historisk - og teologisk kontekst for at forstå troen.

Problemet er nok, at saudierne praktiserer islam på en stram måde. Der er forskel på de forskellige grene. Også inden for shiaerne. De har også grene, der viger fra hinanden. MBS er dog begyndt at lave reformer i SA.

Min pointe er, at muslimerne i de muslimske lande ønsker at leve efter den islamiske tro, uanset, hvordan vi vender og drejer den. At der så er lande, der praktiserer islam på en måde, der er tvivlsomt, er noget andet. Og hvis man vil leve islamisk, vil man nok også leve konservativt. Det er i hvert fald ikke som her i Vesten, hvor kristendom slet ikke er at finde(for det meste, der er nogle få undtagelser). Der er jo reelt ingen kristne i Danmark. Så i forhold til her i Vesten vil der være klare forbehold i den muslimske verden. Det tror jeg også, at muslimerne helst vil have. Der får du nok samme omgang i hovedet, som Barca80 kom med, hvis du prøver at fortælle dem anderledes. Dog i en venlig tone. ;-)

Når jeg mener, at de selv skal kæmpe for det, så er det både mænd og kvinder, der skal kæmpe om det i disse lande. Danske kvinder kæmpede også for deres rettigheder. Det kræver, at man går ud og tager kampen op.
Senest rettet af Kubala man aug 14, 2023 7:07 pm, rettet i alt 1 gang.

Antimadridista
Indlæg: 9237
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Kubala skrev:
man aug 14, 2023 6:16 pm
Men at leve forholdsvis eller i bedste fald så frit som det kan lade sig gøre, er selvfølgelig at kunne bestemme over sin krop og sit liv. Hvad man vil mene om hvad som som helst, politisk, kulturelt, familiemæssigt osv. At kunne studere hvad man vil, bo hvor man vil, være sammen med hvem man vil, tale om det man vil, have interesse for det man vil, se ud som man vil osv.
Hvis du mener at kunne foretage abort, så er debatten meget mere teknisk vedrørende det blandt de lærde. Der er forskellige skoler, der mener forskelligt om det. Ellers har kvinderne selvfølgelig ret til deres krop. Andet vil være tosset ifølge islam. Du må også gerne have dine egne meninger inden for islam. Du må også kunne studere det, du gerne vil. Du må også gerne bo, hvor du vil. At være sammen med, hvem du vil, er reelt også muligt. Derhjemme må du gøre, hvad du vil. Ikke i offentligheden. Det gælder alle. Heteroseksuel som homoseksuel. Alle de ting, du remser der, må du gerne som muslim. Som jeg skrev, så er det vigtigt at kigge på islam i historisk - og teologisk kontekst for at forstå troen.

Problemet er nok, at saudierne praktiserer islam på en stram måde. Der er forskel på de forskellige grene. Også inden for shiaerne. De har også grene, der viger fra hinanden. MBS er dog begyndt at lave reformer i SA.

Min pointe er, at muslimerne i de muslimske lande ønsker at leve efter den islamiske tro, uanset, hvordan vi vender og drejer den. At der så er lande, der praktiserer islam på en måde, der er tvivlsomt, er noget andet. Og hvis man vil leve islamisk, vil man nok også leve konservativt. Det er i hvert fald ikke som her i Vesten, hvor kristendom slet ikke er at finde(for det meste, der er nogle få undtagelser). Der er jo reelt ingen kristne i Danmark. Så i forhold til her i Vesten vil der være klare forbehold i den muslimske verden. Det tror jeg også, at muslimerne helst vil have. Der får du nok samme omgang i hovedet, som Barca80 kom, hvis du prøver at fortælle dem anderledes. Dog i en venlig tone. ;-)

Når jeg mener, at de selv skal kæmpe for det, så er det både mænd og kvinder, der skal kæmpe om det i disse lande. Danske kvinder kæmpede også for deres rettigheder. Det kræver, at man går ud og tager kampen op.
Danske kvinder var så heller ikke oppe mod samme ekstremer som mange af de muslimske kvinder er idag. Men jeg håber da de får mere at skulle have sagt. Dog vil det samtidig fjerne flere af de mandlige goder og privilegier, så det sker næppe…

Nå nok om det. Jeg vil sadle op, tage lyset med mig og efterlade dig i mørket :glad:

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Efterlade mig i mørket. :lol: :lol: :lol:

Ej, jeg er fuldstændig ligeglad med, hvordan folk vælger at leve. Det rager mig ikke. Så længe de er glade for det, er mig ligegyldigt, hvor konservativt de lever eller ej. Apropos SA, har kvinderne gjort stort fremskridt ift. uddannelse og jobs. Der er sikkert steder, hvor de kan forbedre tingene for dem selv endnu mere, men det vil nok tage noget tid. Og jo, regimer i visse af de lande er ikke for sjove. Går man tilbage i historien i Vesten, var der også stærke kræfter, der ville noget andet end det, man ser i dagens Danmark. Den muslimske verden har endnu ikke taget kampene op omkring en masse, selvom muslimernes guldalder var langt foran alle andre dengang.

Antimadridista
Indlæg: 9237
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Ja det er en helt anden historie, hvordan forskellige veje er taget til hvor vi er i dag.

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Er Easy taget på ferie? Han har ikke været så aktiv lige pt. Samme med Madamestrald.

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1771
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 210 gange

Re: Politik

Indlæg af Barca80 »

Kubala skrev:
tors sep 07, 2023 6:51 pm
Er Easy taget på ferie? Han har ikke været så aktiv lige pt. Samme med Madamestrald.
Ja gad vide om han er på ferie sammen med Piquenbaur og Isageren?

Brugeravatar
Isageren
Indlæg: 2649
Tilmeldt: ons sep 23, 2020 10:12 am
Har takket: 251 gange
Blevet takket: 261 gange

Re: Politik

Indlæg af Isageren »

Kubala skrev:
tors sep 07, 2023 6:51 pm
Er Easy taget på ferie? Han har ikke været så aktiv lige pt. Samme med Madamestrald.
Hvordan ender en efterretning på Easy inde i politiktråden? Og omkring min egen forsvindning, så koster det tid at forsvare jer andre her i hæren som soldat.
Messi: "I expect greatness everywhere I go, because I want to be the best. When I began at Barca, my biggest competition was Isageren, I had to overcome him. I was not convinced by Barca, until I saw Franck Kessie. For me, he is one of the greatest.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 55 gæster