4 - Ronald Araújo

Diskussion vedr. spillere fra FC Barcelona

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

kklaus
Indlæg: 9705
Tilmeldt: lør nov 13, 2010 9:44 pm
Har takket: 629 gange
Blevet takket: 1270 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af kklaus »



Håber ikke det bliver en ny Umtiti...
Giv mig min sko tilbage, røv!

Hutlihut
Indlæg: 57
Tilmeldt: tirs jun 29, 2021 8:55 pm
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Hutlihut »

Det er lidt bekymrende at Araujo tilsyneladende er lavet af glas. Han har allerede haft mange skader som relativt ung. Set med danske briller er det dog positivt at AC kommer til at spille fast den næste måneds tid op til slutrunden. Jeg håber også at Bellerin udnytter muligheden for at sætte sig på den højreback. Synes ikke det er holdbart at spille med hverken Roberto eller en cb på den position, selvom Araujo og Koundé har gjort det fint

Drake
Indlæg: 4328
Tilmeldt: man maj 17, 2010 9:50 am
Har takket: 2574 gange
Blevet takket: 188 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Drake »

Kæft hvor er det bare latterligt, at vi nu løber ind i lange skader igen, også lige Araújo og Kounde, som er vores stærkeste CB's, i et presset program! :mad:

Jeg tror de her skader, kan komme til at koste points, så vi ikke er med om titlerne til sidst :cry:
Kounde er hurtigere tilbage, men kommer i hvert fald til at misse begge Inter kampene, og måske også RM, Villarreal og Bilbao :wave: Velkommen til EL igen! :lolno:

Endelig slap vi at med kloven Bartomeu, som har ødelagt klubben!! :mad:
Et kæmpe genopbygnings arbejde skal igang, og tager nok 5-6 år. :sørgelig: Vores mål må være: Top 4 og videre fra gruppespillet i CL. Men bliver spænende at se udviklingen :glad:

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Barca80 »

Ja alle de her skader er jo total frustrerende!!

Især fordi to stærke CB'er er på skadelisten. Nu er man sikkert nødsaget til at bruge Pique. Jeg bliver helt gal i bolden ved tanken!

Billede

Magnus Frost
Indlæg: 714
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Magnus Frost »

Jeg synes Araujo og Koundé er de bedste cb'ere vi har til kampe mod gode modstandere, men jeg synes heldigvis ikke faldet i kvalitet ned til AC og Garcia er vanvittigt stort og Piqué er i mine øjne heller ikke en dårlig spiller.

Det er dog bestemt ikke umuligt det er noget der kommer til at koste point, men vi laver jo altså mange chancer og har LewanGoalski så selvom modstanderen score et mål eller to kan vi sagtens vinde kampe alligevel!
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Barca80 »

Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 8:42 am
Jeg synes Araujo og Koundé er de bedste cb'ere vi har til kampe mod gode modstandere, men jeg synes heldigvis ikke faldet i kvalitet ned til AC og Garcia er vanvittigt stort og Piqué er i mine øjne heller ikke en dårlig spiller.

Det er dog bestemt ikke umuligt det er noget der kommer til at koste point, men vi laver jo altså mange chancer og har LewanGoalski så selvom modstanderen score et mål eller to kan vi sagtens vinde kampe alligevel!
Du har ret i, at der ikke er meget langt ned til Garcia og AC, da de begge har gjort det flot indtil nu. Dog er den største forskel mellem Araujo/Kounde og Garcia/AC, nok fart og fysisk styrke. To vigtige egenskaber som Barca kan mangle i meget sværre kampe henover oktober måned. Og det er et MEGET tæt program, skal jeg hilse og sige.

Pique gider jeg slet ikke tage højde for. Han er 35 år. Han er stadig god teknisk og spiller godt med fødderne, men mangler så meget andet grundet alderen. Tror slet ikke han kan spille en kamp over 90 minutter. Selvom fart aldrig har været hans styrke, så er han bare blevet ekstrem langsom i optrækket. Når modstanderen spiller med højt tempo, kan han slet ikke følge med længere.

Logikken om, at et stærkt angreb kan kompensere for et svagt defensiv, virker langt fra altid. Altså logikken om, at hvis modstanderen score to gange, jamen så scorer vi bare tre gange. Så simpelt hænger det ikke sammen. Og det er et risikabelt spil, som ikke holder i længden.

Udover det, så kræver chanceskabelse og mål, at man får kontrol over en kamp, hvilket igen hænger sammen med, at forsvaret står stærkt - altså at modstanderen ikke kommer til chancer. Hvis modstanderen konstant kommer til chancer, fordi CB'erne er svage, jamen så svækker det holdets selvtillid og styrker modstanderens selvtillid, hvilket betyder at man ikke har kontrol over kampen, og derfor ikke formår at skabe chancer og dermed score mål.

Sagt på en anden måde: Barcas stærke CB'er forhindrer modstanderens chancer, og dermed svækker deres kontrol og selvtillid, hvilket giver Barca selvtillid og kontrol, som fører til Barca chancer og mål. Altså hænger tingene sammen. Derfor handler det ikke bare om at have nogle super stærke angribere, nej CB'erne skal også være super stærke. Det giver en god balance og dermed skaber godt spil på banen.

Magnus Frost
Indlæg: 714
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Magnus Frost »

Ja over en hel sæson er det et ret risikabelt spil at gå efter det berømte citat fra Luis Enrique if they can score 4, we can score 6.

Men hey it worked :glad:

Og vi har altså offensivt et rigtig godt hold!

Og det er jo ikke en hel sæson vi skal undvære dem.

Og som sagt Garcia og AC er jo gode !

Desuden ift. At kontrollere spillet nedefra så er AC jo bedre end Araujo og Garcia er vores bedste spilfordeler nedefra forsvaret.
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Hristo
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre sep 15, 2017 9:27 am
Har takket: 123 gange
Blevet takket: 155 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Hristo »

Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 12:08 pm
Ja over en hel sæson er det et ret risikabelt spil at gå efter det berømte citat fra Luis Enrique if they can score 4, we can score 6.

Men hey it worked :glad:

Og vi har altså offensivt et rigtig godt hold!

Og det er jo ikke en hel sæson vi skal undvære dem.

Og som sagt Garcia og AC er jo gode !

Desuden ift. At kontrollere spillet nedefra så er AC jo bedre end Araujo og Garcia er vores bedste spilfordeler nedefra forsvaret.
Worst case vil det koste point, som skader til centrale spillere ofte gør det.

Men alt andet lige så skal en klub jo kunne håndtere skader. Det er vel derfra to spillere til hver position-logikken kommer fra udover intern konkurrence. At Araujo og Kounde er ude er brandærgeligt for de er defensivt vores bedste cb’ere. Men jeg er enig i at AC (cl-vinder og em-semifinalist) og Garcia (spansk landsholdsspiller) er mere end habile reserver. Læg dertil at vi stadig har Pique (som jeg altså vil holde på spillede rigtig godt sidste sæson) og Marcos Alonso (spansk landshold og Premier league), så skal vi altså kunne klare det med relativt få yderligere pointtab til følge.

Best case så vil de spillere som træder ind vokse med ansvaret og give os et endnu stærkere grundlag fremadrettet.

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Barca80 »

Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 12:08 pm
Ja over en hel sæson er det et ret risikabelt spil at gå efter det berømte citat fra Luis Enrique if they can score 4, we can score 6.

Men hey it worked
Nej det virker jo sjældent, at prioritere offensiven over defensiven. Ja det virker nogle gange (som Luis Enrique giver udtryk for), men fleste gange gør det ikke. Det der til gengæld virker allerbedst er, at man får en god balance mellem defensiven og offensiven. En god defensiv kombineret med en god offensiv, er det som sparker røv, skaber flot spil og giver titler.

Når Barcelona ofte bruger over 75% af transferbudgettet på offensive spillere og resterende 25% på defensive spillere, så knækker filmen. Spillet kører ikke, modstanderen får alt for mange chancer og det ødelægger Barca holdets selvtillid og kontrol. Spillet bliver hverken flot eller balanceret og det giver heller ikke nogen titler i sidste ende.
Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 12:08 pm
Og vi har altså offensivt et rigtig godt hold!
Ja de nuværende offensive spillere er rigtig gode. Men er ikke fem potter pis værd, hvis ikke der er en god balance på holdet ;-)
Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 12:08 pm
Og det er jo ikke en hel sæson vi skal undvære dem.

Og som sagt Garcia og AC er jo gode !
Ja Barca skal ikke undvære Araujo og Kounde en hel sæson, men skal det i den tungeste og sværeste måned i sæsonen. Og ja, Garcia og AC er rigtig gode, men de andre CB'er vil blive savnet i et tæt program.
Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 12:08 pm
Desuden ift. At kontrollere spillet nedefra så er AC jo bedre end Araujo og Garcia er vores bedste spilfordeler nedefra forsvaret.
Jeg taler ikke om at kontrollere spillet nedefra, som AC er rigtig god til. Jeg taler om at forhindre modstanderen i at komme til mange chancer og dermed give modstanderen masser tro og selvtillid, og dermed få kontrol over spillet. Det er to forskellige ting.

Magnus Frost
Indlæg: 714
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Magnus Frost »

Altså LewanGoalski vinder jo også fodboldkampe for polen en gang imellem og der han altså ikke Pedri Raphinha, Dembélé osv. Til at servicere ham og deres defensiv er fanme ringere end vores backups !, så at sige de offensive kræfter ikke er 5 potter pis værd uden balance og kvalitet i forsvaret synes jeg ikke er helt rigtigt, men ja selvfølgelig er det da at foretrække!


Og ja vi har helt sikkert prioriteret angrebet meget højere end forsvaret, men vi har dog også et godt forsvar nu OG hold kæft hvor vi spiller godt selvom det har været 75 ( eller måske nærmere 80) angrebs prioriteret.


Hristo jeg kan godt lide den positive indgangsvinkel! Hvem ved om ikke Garcia og AC stepper up og at det ku gå hen at blive til vores fordel på sigt det her.
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Barca80 »

Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 2:05 pm
Altså LewanGoalski vinder jo også fodboldkampe for polen en gang imellem og der han altså ikke Pedri Raphinha, Dembélé osv. Til at servicere ham og deres defensiv er fanme ringere end vores backups !
Men modsiger du ikke din pointe lidt? For Lewandowski er måske klodens bedste 9'er, men alligevel sejler det polske landshold i nations league på stående fod med en enkelt sejr, en uafgjort og tre nederlag. Selvom Polen har verdens bedste angriber, så er Polen ikke blandt de 10 bedste landshold i Europa - hvorfor mon? Fordi der ikke er balance mellem den stærke offensiv og dårlige defensiv. Derfor er resultaterne svingende, og ofte dårlige for Polen.

Og jov, Polen har faktisk nogle stærke offensive navne udover Lewandowski, som fx Piotr Zielinski fra Napoli m.m.

Og ja, Lewandowski vinder måske kampe indimellem for Polen, men det sker ikke tit. I mit tidligere indlæg skrev jeg jo også, at prioritering af offensiven virker nogle gange, men fleste gange gør det ikke. Der skal nemlig balance til, for at få flot spil og stabile resultater. Og Polen er faktisk et fremragende eksempel på dette; et hold med verdensklasse angriber og gode offensive spillere, men lunken forsvar, som resultere i dårlige og ustabile resultater!
Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 2:05 pm
så at sige de offensive kræfter ikke er 5 potter pis værd uden balance og kvalitet i forsvaret synes jeg ikke er helt rigtigt, men ja selvfølgelig er det da at foretrække!
Jeg ved ikke om du fangede min pointe i mit sidste indlæg. Jeg prøver lige igen.

Hvis defensiven (CB'er, backer og DM) er tyndt på et hold, så kommer modstanderen frem til utrolig mange chancer i løbet af en kamp. Mange målchancer giver modstanderen tro og selvtillid, hvilket giver dem ekstra energi og gejst, hvilket giver dem fordelen og kontrollen i kampen. Det fører så til at Barca holdet bliver total presset af modstanderen, hvilket resultere i, at offensive spillere (som fx Lewandowski, Dembele, Pedri osv.) ikke præstere som de skal, fordi modstanderen har fået overtag i kampen. Og det skyldes simpelthen fordi defensiven ikke levere varen. Så når defensiven ikke levere, så påvirker det også offensiven på flere måder. Det er sådan fodbold ofte er sammensat. Det er et holdspil. Det handler om at få kontrol og overtag i spillet.

Ikke sagt at Barcelonas nuværende defensiv er tyndt. Men ovenstående var bare eksempel på, at ubalance mellem defensiv og offensiv bare ikke virker i fodbold.
Magnus Frost skrev:
søn sep 25, 2022 2:05 pm
Og ja vi har helt sikkert prioriteret angrebet meget højere end forsvaret, men vi har dog også et godt forsvar nu OG hold kæft hvor vi spiller godt selvom det har været 75 ( eller måske nærmere 80) angrebs prioriteret.
Nej. Det er der delte meninger om. Hvis du læser med herinde, så er der faktisk en hel del som synes at spillet ikke altid har været prangende. Nogle gange har de offensive spillere bare været effektive uden kontrol og flot fodbold (fx i nogle La Liga kampe) og andre gange har effektiviteten glippet, selvom der har været delvis kontrol (fx mod Bayern hvor effektiviteten manglede).

Grunden til, at Barca spiller bedre end sidste sæson skyldes flere ting. Sidste sæson var Xavi helt ny og skulle have tid. Dernæst så har defensiven også forbedret sig med Kounde, AC og en mere moden Garcia, Balde osv. Altså er en forbedret defensiv medvirkende til at spillet er blevet bedre fremme på banen.

75% prioritering af offensiven har været spild af penge. I stedet for spillere som Ferran og Raphinha kunne man have investeret bedre i defensiven, og dermed ville det nuværende spil have været endnu bedre end det er nu. Eksempelvis, hvis man ikke have købt Ferran (som iøvrigt er meget ustabil for tiden og højst en rotationsspiller), men i stedet købt en verdensklasse HB, så ville det have været langt bedre og flottere spil på banen. Derfor er den 75% / 25% ubalanceret prioritering blot overflødigt og faktisk skadeligt.

Magnus Frost
Indlæg: 714
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Magnus Frost »

Jeg fangede godt pointen og er endda i store træk enig med den ! Hvad jeg ikke er enig er udtalelsen med de offensive kræfter ikke er 5 potter pis værd uden et godt forsvar. Men ja overdrivelse fremmer selvfølgelig forståelsen.


Og jeg sagde jo lige præcis ikke at det var sandsynligt det kan gå godt over en hel sæson( men ikke umuligt) det er da er sket før i verdenshistorien at hold der ikke har det allerbedste forsvar har vundet kampe og sågar mesterskaber.

Ift. at nogle folk synes vi ikke spiller godt så vil jeg sige, jeg personligt synes vi spiller pissegodt og folk behøver selvfølgelig ikke være enige med mig, men jeg kan da læse der ihvertfald i den generelle sportsverden er konsensus om at Barca ikke bare er forbedret siden sidste år men nu er et rigtig godt hold!
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Barca80 »

Ifølge Sport har Araujo allerede besluttet sig for at han ikke vil opereres og at han i stedet vil følge en plan, der skal sikre ham et comeback efter adskillige uger på sidelinjen. Han ventes ikke blot ude i 2-3 uger, men der kan gå op til flere måneder før man ser ham på banen igen. Hvis lægerne vil have ham opereret, men han afviser, så kan det gå yderligere galt.

Man kan se det med Samuel Umtiti, som afviste en operation og i stedet tog til VM og vandt med Frankrig. Fordi, at han afviste en operation, har han haft bøvl med knæet lige siden hvilket har medført en masse skader og nærmest ingen spilletid. Det ville være synd at begå samme fejl - men som fodboldspiller vil man til VM og man kan håbe på, at en operation ikke er nødvendig i Araujos tilfælde.
Historien gentager sig. Det er godt nok vildt, hvis Araujo, ligesom Umtiti, afviser at blive opereret for knæskade og spiller VM :?

Umtiti's beslutning om at udskyde en operation for VM's skyld, ødelagde jo hans karriere fuldstændigt. Det er sgu en sørgelig historie med ham - at gå fra at være en af de mest lovende CB'er i verden og blive VM vinder, til at ryge på bænken og havne i Lecce, hvor han slet ikke får spilletid. Det er ret vildt fald :sad:

Billede

Brugeravatar
Rekick
Indlæg: 751
Tilmeldt: lør jan 25, 2020 7:02 pm
Har takket: 64 gange
Blevet takket: 134 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Rekick »

Barca80 skrev:
søn sep 25, 2022 5:03 pm
Ifølge Sport har Araujo allerede besluttet sig for at han ikke vil opereres og at han i stedet vil følge en plan, der skal sikre ham et comeback efter adskillige uger på sidelinjen. Han ventes ikke blot ude i 2-3 uger, men der kan gå op til flere måneder før man ser ham på banen igen. Hvis lægerne vil have ham opereret, men han afviser, så kan det gå yderligere galt.

Man kan se det med Samuel Umtiti, som afviste en operation og i stedet tog til VM og vandt med Frankrig. Fordi, at han afviste en operation, har han haft bøvl med knæet lige siden hvilket har medført en masse skader og nærmest ingen spilletid. Det ville være synd at begå samme fejl - men som fodboldspiller vil man til VM og man kan håbe på, at en operation ikke er nødvendig i Araujos tilfælde.
Historien gentager sig. Det er godt nok vildt, hvis Araujo, ligesom Umtiti, afviser at blive opereret for knæskade og spiller VM :?

Umtiti's beslutning om at udskyde en operation for VM's skyld, ødelagde jo hans karriere fuldstændigt. Det er sgu en sørgelig historie med ham - at gå fra at være en af de mest lovende CB'er i verden og blive VM vinder, til at ryge på bænken og havne i Lecce, hvor han slet ikke får spilletid. Det er ret vildt fald :sad:

Billede
Det er overhovedet ikke til at sammenligne. Araujos skade er i "soft-tissue" og er slet ikke i samme katergori.

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 4 - Ronald Araújo

Indlæg af Barca80 »

Rekick skrev:
søn sep 25, 2022 6:23 pm
Det er overhovedet ikke til at sammenligne. Araujos skade er i "soft-tissue" og er slet ikke i samme katergori.
Ok, så mangler du bare at dokumentere din påstand, hvis jeg skal godtage den ;-)

Jeg har bare læst flere steder, at Araujo's situation minder meget om Umtiti's.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 11 gæster