21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Alle kamptråde fra sæsonen 2022/2023

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Magnus Frost
Indlæg: 715
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Magnus Frost »

Barca80 skrev:
ons aug 24, 2022 3:45 am
Carlos Rexach: "Frenkie De Jong is a great player. His problem in Barcelona is that he does not play in a specific position. Sometimes he plays as a right midfielder, sometimes as a left midfielder, sometimes as a pivot."

"The player needs stability and a specific position because he is a midfielder who can be an engine for the team. We have to find the right place for him."
Hvilket vil sige, at får han 5 kampe i træk som Pivot, så vil han også blive stabiliseret på den position og blive fremragende.

Han spillede jo stortset kun Pivot i Ajax og var fantastisk. Han spiller også Pivot for hollandsk landshold. Det samme kan han altså gøre for Barca, men det kræver altså bare han bliver stabiliseret på den position ved at få nogle kampe i streg.

Jeg tror også Frenkie kan blive en fremragende dm, men ikke alene ! Med en defensivt stærk spiller ved siden af sig tror jeg dog helt sikkert han vil excellere især hvis han som du siger får ro til at at lære rollen. ( synes desuden ikke Pedri og Gavi gjorde det ret meget nemmere for ham ift. At gøre sig spilbare, men det har jo nok også noget at med godt defensivt spil fra modstanderens side)
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Jeg synes, der var rigtig mange interessante ting ved opstillingen, udover valget valget af de enkelte spillere. Men, der var også åbenlyse positioner, hvor de enkelte spillere skal forbedre sig markant, hvis man skal spille på den måde fremadrettet. Frenkie er selvfølgelig én af dem, men han var langt fra den dårligste på banen. Et langt stykke ad vejen gjorde han det faktisk glimrende og specielt i de faser, hvor Sociedad var på bolden, var Frenkie langt bedre til at tilbyde støtte til defensiven, end hvad man ser fra Busi i sit efterår. Han var ofte placeret langt bedre og hurtigere i omstillingerne.

Hvis man kigger på de positioner, der virkelig manglede noget, så var det Dembélé på RWB, som efterlader meget tilbage at ønske på de defensive parametre og jeg tænker, Raphinha havde været et bedre valg fra start. Nu spillede Dembélé så oven i købet en ringe første halvleg med mange boldtab og dårlige beslutninger, så han kan selvfølgelig også forbedre sig på positionen.

Derudover, så var Ferran på den falske interiør heller ikke nogen succes. Han kan selvfølgelig også forbedre sig og vil helt sikkert også gøre i takt med, han får kamptræning, men forandringen, da Fati kom ind, var mærkbar for at sige det mildt.

Den sidste, der mangler noget i systemet, er Araujo. En Koundé ville virkelig have pyntet på HCB. Araujo mangler simpelthen for meget i det opbyggende spil og i sin generelle boldkontrol til at varetage positionen optimalt.

Det var tilsyneladende noget af det samme Xavi så, da han skiftede Raphinha ind på RWB og Fati ind for Ferran og forskellen var til at tage og føle på. Selvfølgelig har tidspunktet i kampen også noget at sige, men det fungerede langt bedre efter ændringerne.

Jeg ville gerne se en startopstilling i næste kamp, der hed:

Koundé-AC-Garcia

Raphinha-de Jong-Gavi-Balde

Pedri-Fati

Lewa

Masser af fodbold i den opstilling, masser af individuel kvalitet og på det fysiske område vil de være de fleste overlegen.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

https://www.fcbarcelona.dk/Artikler/ped ... iedad.html

Det er sgu lidt morsomt, man fremhæver Pedri i forhold til FdJ i pasningsstatistikken. FdJ havde en pasnings sikkerhed på 98% i kampen mod Sociedad. Ikke at Pedri ikke spillede en god kamp, for det gjorde han, men altså... :roll:
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Et langt stykke ad vejen gjorde han det faktisk glimrende og specielt i de faser, hvor Sociedad var på bolden, var Frenkie langt bedre til at tilbyde støtte til defensiven, end hvad man ser fra Busi i sit efterår. Han var ofte placeret langt bedre og hurtigere i omstillingerne.
Det kan jeg slet ikke følge dig i. Udover de to eksempler fra Alberts analyse så var der imo flere gange hvor han står skævt defensivt. At han løber mere end bussi er et faktum men som Albert også understreger:
Se infravalora a Busi y su capacidad de robo y Frenkie demostró que, pese a correr más, corre peor.
Men hvis vi lige dropper det defensive hvor alle har deres eget syn på sagen så var det største problem selve spillet. De Jong havde støtte i kampen men vi så ham ikke. Jeg tror de fleste har svært ved at finde gode aktioner med bolden fra fdj. Personligt husker jeg et par løb med bolden (som han smed væk) og så vandt han en hovedstødsduel som endte hos raphinha hvilket førte til mål.

Vi ved at det defensive ikke er der. Men han skal altså vise meget, meget mere når systemet bliver lavet om for ham. Er det så det værd at gå videre med dobbelt pivot? Personligt ved jeg ikke da jeg på trods af en dobbelt pivot ikke ved om fdj virkelig byder ind med det vi mangler. Han er især for langsom på bolden imo. Men omvendt er bussi gammel og hvis fdj kan spille bare en smule hurtigere (og blive bedre defensivt - for fanden) så kunne det være en mulighed.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:31 am
https://www.fcbarcelona.dk/Artikler/ped ... iedad.html

Det er sgu lidt morsomt, man fremhæver Pedri i forhold til FdJ i pasningsstatistikken. FdJ havde en pasnings sikkerhed på 98% i kampen mod Sociedad. Ikke at Pedri ikke spillede en god kamp, for det gjorde han, men altså... :roll:
Fdj spiller uden risiko.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 9:44 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:31 am
https://www.fcbarcelona.dk/Artikler/ped ... iedad.html

Det er sgu lidt morsomt, man fremhæver Pedri i forhold til FdJ i pasningsstatistikken. FdJ havde en pasnings sikkerhed på 98% i kampen mod Sociedad. Ikke at Pedri ikke spillede en god kamp, for det gjorde han, men altså... :roll:
Fdj spiller uden risiko.
Skal han sgu da også som DM
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:53 am
Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 9:44 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:31 am
https://www.fcbarcelona.dk/Artikler/ped ... iedad.html

Det er sgu lidt morsomt, man fremhæver Pedri i forhold til FdJ i pasningsstatistikken. FdJ havde en pasnings sikkerhed på 98% i kampen mod Sociedad. Ikke at Pedri ikke spillede en god kamp, for det gjorde han, men altså... :roll:
Fdj spiller uden risiko.
Skal han sgu da også som DM
Det skal han jo lige netop ikke i en dobbelt pivot! Hele grunden til at vi går over i en dobbelt pivot er så han kan søge frem og deltage mere offensivt.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Antimadridista
Indlæg: 9229
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Antimadridista »

EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:53 am
Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 9:44 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:31 am
https://www.fcbarcelona.dk/Artikler/ped ... iedad.html

Det er sgu lidt morsomt, man fremhæver Pedri i forhold til FdJ i pasningsstatistikken. FdJ havde en pasnings sikkerhed på 98% i kampen mod Sociedad. Ikke at Pedri ikke spillede en god kamp, for det gjorde han, men altså... :roll:
Fdj spiller uden risiko.
Skal han sgu da også som DM
Så skal man jo nok bare ikke sammenligne.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Antimadridista skrev:
ons aug 24, 2022 10:31 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:53 am
Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 9:44 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:31 am
https://www.fcbarcelona.dk/Artikler/ped ... iedad.html

Det er sgu lidt morsomt, man fremhæver Pedri i forhold til FdJ i pasningsstatistikken. FdJ havde en pasnings sikkerhed på 98% i kampen mod Sociedad. Ikke at Pedri ikke spillede en god kamp, for det gjorde han, men altså... :roll:
Fdj spiller uden risiko.
Skal han sgu da også som DM
Så skal man jo nok bare ikke sammenligne.
Præcis, det er en åndsvag måde at statuere, Pedri spillede en bedre kamp. Ikke alene er positionerne forskellige, men Pedri spillede en god kamp, selvom hans pasningssikkerhed var betydeligt lavere end Frenkie´s. Pedri skal nemlig spille med større risiko i sine pasninger pga hans interiør rolle.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Magnus Frost
Indlæg: 715
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Magnus Frost »

Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 10:27 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:53 am
Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 9:44 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:31 am
https://www.fcbarcelona.dk/Artikler/ped ... iedad.html

Det er sgu lidt morsomt, man fremhæver Pedri i forhold til FdJ i pasningsstatistikken. FdJ havde en pasnings sikkerhed på 98% i kampen mod Sociedad. Ikke at Pedri ikke spillede en god kamp, for det gjorde han, men altså... :roll:
Fdj spiller uden risiko.
Skal han sgu da også som DM
Det skal han jo lige netop ikke i en dobbelt pivot! Hele grunden til at vi går over i en dobbelt pivot er så han kan søge frem og deltage mere offensivt.

Men det var vel ikke en dobbelt pivot men en enkelt han spillede ikke sandt?, jeg tror han ville være væsentligt bedre i en dobbelt med en defensivt indstillet ved sin side!
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Magnus Frost
Indlæg: 715
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Magnus Frost »

EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:07 am
Jeg synes, der var rigtig mange interessante ting ved opstillingen, udover valget valget af de enkelte spillere. Men, der var også åbenlyse positioner, hvor de enkelte spillere skal forbedre sig markant, hvis man skal spille på den måde fremadrettet. Frenkie er selvfølgelig én af dem, men han var langt fra den dårligste på banen. Et langt stykke ad vejen gjorde han det faktisk glimrende og specielt i de faser, hvor Sociedad var på bolden, var Frenkie langt bedre til at tilbyde støtte til defensiven, end hvad man ser fra Busi i sit efterår. Han var ofte placeret langt bedre og hurtigere i omstillingerne.

Hvis man kigger på de positioner, der virkelig manglede noget, så var det Dembélé på RWB, som efterlader meget tilbage at ønske på de defensive parametre og jeg tænker, Raphinha havde været et bedre valg fra start. Nu spillede Dembélé så oven i købet en ringe første halvleg med mange boldtab og dårlige beslutninger, så han kan selvfølgelig også forbedre sig på positionen.

Derudover, så var Ferran på den falske interiør heller ikke nogen succes. Han kan selvfølgelig også forbedre sig og vil helt sikkert også gøre i takt med, han får kamptræning, men forandringen, da Fati kom ind, var mærkbar for at sige det mildt.

Den sidste, der mangler noget i systemet, er Araujo. En Koundé ville virkelig have pyntet på HCB. Araujo mangler simpelthen for meget i det opbyggende spil og i sin generelle boldkontrol til at varetage positionen optimalt.

Det var tilsyneladende noget af det samme Xavi så, da han skiftede Raphinha ind på RWB og Fati ind for Ferran og forskellen var til at tage og føle på. Selvfølgelig har tidspunktet i kampen også noget at sige, men det fungerede langt bedre efter ændringerne.

Jeg ville gerne se en startopstilling i næste kamp, der hed:

Koundé-AC-Garcia

Raphinha-de Jong-Gavi-Balde

Pedri-Fati

Lewa

Masser af fodbold i den opstilling, masser af individuel kvalitet og på det fysiske område vil de være de fleste overlegen.

Imod Valladolid synes jeg det ville give rigtig god mening med den opstilling ( bortset fra jeg nok ville vælge at vente med at skifte Ansu ind så chancen for skader minimeres)

Imod City i aften tænker jeg Araujo er rigtig god at have og faktisk også Kessié, på bekostning af Balde og Gavi.
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Madameskrald
Indlæg: 1251
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Madameskrald »

Magnus Frost skrev:
ons aug 24, 2022 1:28 pm
Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 10:27 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:53 am
Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 9:44 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 24, 2022 9:31 am
https://www.fcbarcelona.dk/Artikler/ped ... iedad.html

Det er sgu lidt morsomt, man fremhæver Pedri i forhold til FdJ i pasningsstatistikken. FdJ havde en pasnings sikkerhed på 98% i kampen mod Sociedad. Ikke at Pedri ikke spillede en god kamp, for det gjorde han, men altså... :roll:
Fdj spiller uden risiko.
Skal han sgu da også som DM
Det skal han jo lige netop ikke i en dobbelt pivot! Hele grunden til at vi går over i en dobbelt pivot er så han kan søge frem og deltage mere offensivt.

Men det var vel ikke en dobbelt pivot men en enkelt han spillede ikke sandt?, jeg tror han ville være væsentligt bedre i en dobbelt med en defensivt indstillet ved sin side!
Gennemsnitsligt spillede Gavi ved siden af de Jong (se evt. youtube videoen, der er linket til)... blot lidt pudsigt, at indsætte en om muligt dårligere defensiv spiller ned som støtte for de Jong. Kessie skulle åbenlyst have spillet den rolle.

Jeg er enig i, at de Jong var ret uiøjnefaldende i kampen forleden - det kan godt være et godt tegn, men de Jong i db. pivot i Ajax var alt andet end uiøjnefaldende, så jeg tolker det ikke umiddelbart positivt. Jeg har ikke læst Alberts analyse, da mit spansk er kraftigt begrænset.

Det var i virkeligheden mange elementer i kampen, der ikke fungerede ret godt - Dembele generelt, Araujos boldkontrol, kontrol på midtbanen. Fra hvad jeg så i kampen, spillede vi mere en 4-3-3/3-4-3 hybrid end regulært 3-4-3, indtil udskiftningerne, hvor vi overgik til en regulær 3-4-3 i forbindelse med udskiftningerne. Jeg forstår ikke helt, at man ikke først og fremmest går efter at mestre et system, fremfor denne cirkulering mellem flere systemer. Udefra virker det ikke som om, at spillerne er klar til en så stor taktisk fleksibilitet.

FCBSOCI
Indlæg: 2468
Tilmeldt: søn mar 08, 2015 12:55 pm
Har takket: 1193 gange
Blevet takket: 535 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af FCBSOCI »

Der er ikke oprettet en kamptråd til i aften. Så vil jeg da bare sige, at jeg glæder mig til at komme på Camp Nou og se os mod en af favoritterne til CL. Selvom det kun er en træningskamp - hvor indtægterne går til et godt formål - så bliver det sjovt at se to hold, der begge er stærke frem ad banen, og som ynder at være i boldbesiddelse. Forventer en meget underholdende kamp, selvom varmen (lige nu 30+ grader) nok lægger en dæmper på intensiteten.

Bliver også sjovt at se Bernardo Silva, hvis han da kommer i action. Måske kommer han til Barca? Og mon ikke Pep bliver taget rigtigt godt i mod?

Vedrørende Frenkie de Jong: Håber virkelig ikke, at han smutter. Mod Pumas gjorde han det glimrende. Pressede højt, erobrede bolden og scorede. Mod Rayo Vallecano gjorde han en forskel med det samme, han kom på banen, med sit drev. Ved godt at mange gerne fil skippe ham afsted, det er fair nok, det er jeg bare helt uenig i. Synes, at han er en fantastisk spiller - han skal bare bruges rigtigt. Har godt set de mange statistikker på FDJ, men som økonomiprofessor må jeg bare konstatere, at udsagnet “There are three kinds of lies: Lies, Damned Lies, and Statistics” ikke er skudt helt ved siden af. Statistik kan bruges og misbruges til meget.

Visca el Barca!

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Gennemsnitsligt spillede Gavi ved siden af de Jong (se evt. youtube videoen, der er linket til)... blot lidt pudsigt, at indsætte en om muligt dårligere defensiv spiller ned som støtte for de Jong. Kessie skulle åbenlyst have spillet den rolle.
Der er ingen tvivl om at Kessie skulle have spillet. Som i ingen. Det var en fejl fra Xavi. Det er ikke en rolle Gavi kender til og man sætter ham derved ikke op til succes. Kessie kan dække den og skulle have spillet.

Med det sagt så er Gavi ikke dårligere end De jong defensivt og det kunne tænkes at dennes aggresivitet kunne sætte lidt gang i de jong. Omvendt kunne kessie ligeledes have gjort dette hvorfor vi ender ved udgangspunktet - kessie skulle have spillet.
Jeg er enig i, at de Jong var ret uiøjnefaldende i kampen forleden - det kan godt være et godt tegn, men de Jong i db. pivot i Ajax var alt andet end uiøjnefaldende, så jeg tolker det ikke umiddelbart positivt. Jeg har ikke læst Alberts analyse, da mit spansk er kraftigt begrænset.
Bingo.

De jong var bare en spiller. En spiller der lavede en stor fejl der førte til en mål og så kom der ikke rigtigt mere fra ham. Jeg ved godt at jeg anses som lidt af en de jong hater men endelig bliver han spillet rigtigt og alligevel kommer der ikke noget fra ham. Han bliver forsvaret med at han var "dynamisk" men defensivt tog han stadig ikke de rigtige løb eller gik stadig ikke ind i tacklingerne. Offensivt kom han ikke med noget som helst hvilket er præcist det han skal når vi spiller med en dobbelt pivot og han kan søge rundt på banen.

Vi snakker om en spiller i sin bedste alder, en spiller der tjener 700.000 euro om ugen og en spiller man må forvente dominerer. Bevares det var første kamp med dobbelt pivot og der var meget kaos men det er simpelthen ikke godt nok.

Jeg ville desuden kører analysen igennem google translate. Det er ikke kun stats og der er eksempler fra kampen.
Det var i virkeligheden mange elementer i kampen, der ikke fungerede ret godt - Dembele generelt, Araujos boldkontrol, kontrol på midtbanen. Fra hvad jeg så i kampen, spillede vi mere en 4-3-3/3-4-3 hybrid end regulært 3-4-3, indtil udskiftningerne, hvor vi overgik til en regulær 3-4-3 i forbindelse med udskiftningerne. Jeg forstår ikke helt, at man ikke først og fremmest går efter at mestre et system, fremfor denne cirkulering mellem flere systemer. Udefra virker det ikke som om, at spillerne er klar til en så stor taktisk fleksibilitet.
Enig. Jeg synes det var en forfærdelig kamp i de første 60 min. Ingen kontrol overhovedet og ren indianerbold. Man kan kalde det dynamisk men personligt er det ikke noget jeg vil se. Det blev dog bedre med tiden men vi skal simpelthen være bedre på bolden og kunne holde den i egne rækker. Væk fra 343 og tilbage til 433.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af sorens »

Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 2:07 pm
Gennemsnitsligt spillede Gavi ved siden af de Jong (se evt. youtube videoen, der er linket til)... blot lidt pudsigt, at indsætte en om muligt dårligere defensiv spiller ned som støtte for de Jong. Kessie skulle åbenlyst have spillet den rolle.
Der er ingen tvivl om at Kessie skulle have spillet. Som i ingen. Det var en fejl fra Xavi. Det er ikke en rolle Gavi kender til og man sætter ham derved ikke op til succes. Kessie kan dække den og skulle have spillet.

Med det sagt så er Gavi ikke dårligere end De jong defensivt og det kunne tænkes at dennes aggresivitet kunne sætte lidt gang i de jong. Omvendt kunne kessie ligeledes have gjort dette hvorfor vi ender ved udgangspunktet - kessie skulle have spillet.
Jeg er enig i, at de Jong var ret uiøjnefaldende i kampen forleden - det kan godt være et godt tegn, men de Jong i db. pivot i Ajax var alt andet end uiøjnefaldende, så jeg tolker det ikke umiddelbart positivt. Jeg har ikke læst Alberts analyse, da mit spansk er kraftigt begrænset.
Bingo.

De jong var bare en spiller. En spiller der lavede en stor fejl der førte til en mål og så kom der ikke rigtigt mere fra ham. Jeg ved godt at jeg anses som lidt af en de jong hater men endelig bliver han spillet rigtigt og alligevel kommer der ikke noget fra ham. Han bliver forsvaret med at han var "dynamisk" men defensivt tog han stadig ikke de rigtige løb eller gik stadig ikke ind i tacklingerne. Offensivt kom han ikke med noget som helst hvilket er præcist det han skal når vi spiller med en dobbelt pivot og han kan søge rundt på banen.

Vi snakker om en spiller i sin bedste alder, en spiller der tjener 700.000 euro om ugen og en spiller man må forvente dominerer. Bevares det var første kamp med dobbelt pivot og der var meget kaos men det er simpelthen ikke godt nok.

Jeg ville desuden kører analysen igennem google translate. Det er ikke kun stats og der er eksempler fra kampen.
Det var i virkeligheden mange elementer i kampen, der ikke fungerede ret godt - Dembele generelt, Araujos boldkontrol, kontrol på midtbanen. Fra hvad jeg så i kampen, spillede vi mere en 4-3-3/3-4-3 hybrid end regulært 3-4-3, indtil udskiftningerne, hvor vi overgik til en regulær 3-4-3 i forbindelse med udskiftningerne. Jeg forstår ikke helt, at man ikke først og fremmest går efter at mestre et system, fremfor denne cirkulering mellem flere systemer. Udefra virker det ikke som om, at spillerne er klar til en så stor taktisk fleksibilitet.
Enig. Jeg synes det var en forfærdelig kamp i de første 60 min. Ingen kontrol overhovedet og ren indianerbold. Man kan kalde det dynamisk men personligt er det ikke noget jeg vil se. Det blev dog bedre med tiden men vi skal simpelthen være bedre på bolden og kunne holde den i egne rækker. Væk fra 343 og tilbage til 433.
Jeg er en af dem der kaldte Barca-spillet mere dynamisk og at FdJ som DM er mere “dynamisk”. Tror lige jeg må præcisere :)

Barca-spillet var generelt mere dynamisk fordi positionerne på banen var mere dynamisk. Mod Rayo var det meget fastlåst. Fløjene stod nærmest på linjen hele tiden og Busi havde et noget begrænset bevægelsesrum (og Pedri/Gavi) fald mindre ned.

Mod Real var det kun Dembele, der stod (for) klistret til stregen. Torres fik en mere flydende rolle, hvilket gav plads til en offensiv back/wingback i form af Balde. Men Balde kunne også støtte op ind i banen, hvis der var behov. Denne intra-kamp rotation i positioneringen betød for Barca, at de i langt højere grad fik bolden op til de sidste tre (Torres, Lewa og Demba). To af dem var bare ikke dygtige nok når det spidsede til. Men selvom Torres ikke var stærk nok med bolden betød hans bevægelse (som jo så bliver sværere at dække op for Real), at der blev skabt mere plads til særligt Pedri, Gavi, Lewa og Balde. Det så man ikke meget af mod Rayo.

Og det er noget lignende FdJ bidrog med i denne kamp. Netop fordi han får “spildt” flere meter uden bold, så skaber det plads til de andre. FdJ positionering medvirkede netop til at skabe plads til særligt Pedri, men også Gavi og mindskede presset på Araujo, AC og Garcia. Der var ikke særligt mange boldtab i den bagerste kæde denne gang. Og også færre bolde der blev kørt rundt mellem de tre og Ter Stegen. Til dels fordi der var spillere ledige. Ikke altid FdJ, men andre på midten fordi han var med til at trække en opdækning. Så selvsamme Busi løber klogere alt i alt og er stærkere pasningsspiller, så kan hans mindre løbepensum for en negativ effekt for medspillerne.

FdJ laver vel reelt 2-3 større fejl. En hvor han fører bolden frem og laver et for langt træk (der er egentlig to, men på det andet får han hjørne), en fejlplacering defensivt som dog ikke var den afgørende fejl (Pedri står i øvrigt og hænger på en af Real’s riposter, hvor Taka skyder lige forbi mål) og så selvfølgelig målet. I øvrigt lavede Busi den samme fejl, som den FdJ lave med Real, næsten hver anden/tredje kamp i sidste sæson. Og når de gør det kritisere vi dem for at spille med for stor risiko. Når vi ikke ser dem snyde to-tre spillere med en hurtig vending kritisere vi dem for at spille for kedeligt :)

Dynamikken kom også til udtryk, at man til tider så de tre (Gavi, Pedri og FdJ) rotere i positionerne på midtbanen. Både med dobbelt-pivots og dobbelt-interior. Igen noget der gjorde det sværere for Real at dække op for. De bliver nødt til løbende at tilpasse deres system. Med Busi på banen ville rollerne have været mere fastlåste og systemet derfor også lettere at læse. Det var sååå tydeligt mod Rayo. Barca blev læst hele tiden.

Bevares der er plads til forbedring. Men jeg var meget mere positiv efter Real-kampen end efter Rayo. Til dels pga. af målene. Men i endnu højere grad fordi holdet (og trænerteamet) kunne skifte system, omstille sig - selvfølgelig indenfor et offensivt mindset. Torres og FdJ og deres spillestil (med og uden bold) var efter min mening medvirkende til det. Ja jeg kunne godt tænke mig at FdJ bliver bedre - særligt til at se de lange stikninger tidligere så han får flere af de afgørende afleveringer, nogle gange skille sig med bolden noget hurtigere. Men nogle gange er det også hans ryk frem i banen med bolden, der skaber pladsen også i de efterfølgende sekvenser da det område så også skal dækkes op. Og nogle gange er det også ok at man som pivot drejer frem og tilbage et par gange for at finde opbygningsmulighederne :) Det gør maestro også.

Håber jeg fik forklaret det dynamiske bedre - både i forhold til holdet i helhed og i forhold til FdJ. Altså en dynamik, der ikke altid ses med bolden i fødderne, men som bidrager til at få et hold i bevægelse og skabe plads til sig selv og medspillere.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 0 gæster