13/8 FC Barcelona - Rayo Vallecano

Alle kamptråde fra sæsonen 2022/2023

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Ialocin
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn aug 17, 2014 11:54 am
Har takket: 118 gange
Blevet takket: 117 gange

Re: 13/8 FC Barcelona - Rayo Vallecano

Indlæg af Ialocin »

Isageren skrev:
man aug 15, 2022 7:20 pm
Ialocin skrev:
man aug 15, 2022 6:00 pm
Isageren skrev:
man aug 15, 2022 5:02 pm
Ialocin skrev:
man aug 15, 2022 3:58 pm
At diskutere FdJ med Piquenbauer er spild af tid.. der må mindst være 50 indlæg, hvor han forsøger at forklare os, hvorfor FdJ ikke fungerer i Barcelona. Gerne med henvisning til de 2-3 samme analyser og det ovenstående Ten Hag-citat. Jeg respekterer ihærdigheden, men det virker ikke som om du rent faktisk ser kampene og hans defensive arbejde.

FdJ og Pedri burde være indiskutable på midten, og han er uden tvivl et niveau eller to over Gavi, der ofte spiller foran ham.
Faktum er jo at han ikke har været indiskutabel, heller ikke sidste sæson. Piquenbauer er ikke den eneste der ikke ser noget defensivt arbejde fra FDJ, og det er Bob også derfor Gavi er foretrukket
Problemet er jo, at FDJ skal spille en dårlig kamp, og så er halvdelen af klubbens fans ude med kritik af ham. Det er efterhånden en hetz, der tenderer det latterlige, og det kan jeg godt forstå er irriterende. Derudover bliver hans spidskompetencer ikke udnyttet, selvom vi har brug for det. Vi så det i seneste kamp, hvor han ændrede kampen fuldstændig. Vi har ofte haft problemer med at få bolden op på modstandernes halvdel, og her er FDJ eminent, da han både kan spille og drive bolden forbi med sin fart og teknik. Det får han ikke lov til i Barcelona, fordi Busquets er indiskutabel som 6'er.

Der er flere, der påstår, at han ikke kan spille 6'eren, fordi han ikke besidder de defensive kompetencer, og fordi han har brug for et defensivt anker ved sin side. Men var Schøne specielt god defensivt i Ajax? Nej det var han bestemt ikke. Han var primært playmaker ala Pedri og Gavi.

Nu har vi endda erhvervet os en stærk mand i skikkelse af Kessie, der kan løbe begge veje, og som kan dække af defensivt, når Frenkie bevæger sig op i et af sine ridt fremad i banen.
Der er ingen hetz, han har spillet i tre år uden at være en skelsættende eller indiskutabel spiller. Jeg har efterhånden fulgt med i mange år, og jeg synes at FDJ har været en skuffende signing indtil videre, ingen hetz. Det er fair nok du har en anden holdning, men drop det med at kalde os andre latterlige eller Piquenbauer hvad du kaldte ham, vi er bare ikke enige med dig.

Kan du forresten huske da Rijkaard spillede med Iniesta, Xavi og Deco på midten? Hvordan gik det? Elendigt. Så smed Pep Deco ud og lagde Busi og Toure ind der i stedet. Det defensive aspekt er uhyre vigtigt, ellers kunne vi jo bare spille Pjanic der, som i min bog er en bedre 6’er end FDJ.

Kan da huske, at det også gik meget fint under Rijkaard, men det er korrekt, at han ofte brugte en mere fysisk og defensiv spiller såsom Edmilson eller Van Bommel. Og fair nok, at du ser Pjanic som en bedre 6'er. Jeg ser ham som væsentlig dårligere defensivt end FDJ.

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: 13/8 FC Barcelona - Rayo Vallecano

Indlæg af sorens »

Single pivot kan håndteres på forskellige måder. Det viser Marquez, Mascherano, Busquets, Touré fx meget godt. Var alle fire fremragende på den plads, men bidrog på forskellig måde til opspil, at bryde modstanderne og at vende spillet. M, M og T var helt klart de mere fysiske typer med mange tacklinger og nærkontakt i deres defensive spil. Busquets har været mere på at læse spillet og intercepte. Det er også mere over i den boldgade FDJ ligger. Han kræver så en mere fysisk betonet midtbane foran sig. Det havde Busquets også til dels med Xavi og Rakitic. Både Kessie og Gavi ville fungere fint med en diamant med FDJ bagved og så Pedri som den ene af de to foran. Ligeledes kunne Pjanic også tage den rolle.

FDJ er ikke oprydderen med fysiske nærkampe i samme grad som de tidligere DM'ere. Men hans spilfordelende egenskaber kommer særligt til gavn fra den position. Hans defensive egenskaber kommer særligt til udtryk i form af hans løbepensum og gode læsning af spillet. De to-tre kampe han spillede DM i sidste sæson gjorde han det ganske fint. Der er plads til forbedringer.

Derudover er FDJ meget alsidig spiller, der kan glide ind i alle tre positioner på midtbanen. Har en fremragende positionel forståelse og således et fremragende værktøj for en træner, der formår at få sit hold til at være mere fleksibel når modstanderes bus skal låses op. Han er versatil.

Et af problemerne mod Rayo var at strukturen var for låst. Det er fint hvis det fungere. Men når det ikke gør skal træneren have nogle alternative systemer. Her savner jeg i den grad højere grad af fleksibilitet hos Xavi-bold. Fint han gerne vil satse på "wide wings". Men der er simpelthen for mange gange, hvor spillet er blevet låst af at fløjene er blevet limet til sidelinjen. Og nu er der endda to af dem, der er dygtige til at løbe langs linjen. Alba's styrke bliver stort set fuldstændig annulleret af Rafinha positionering i søndags. Det skyldes nok også manglende sammenkøring. Men fløjenes manglende bevægelse låser også en spiller som Gavi, der netop også lever meget på at finde de tomme rum.

Indskiftningen af Fati (Torres ville også have givet noget af det samme) var i høj grad med at rykke på strukturen og gav netop FDJ mere plads til at navigere rundt på banen og give spilmuligheder til CB'erne. En ting der også var nærmest fuldstændig fraværende i søndags. Hvilket tallene for både AC og Eric viser.

Jeg håber vi kommer til at se meget mere af noget total-fodbold Barca, hvor der (bevares er en grundstruktur) er mere flow i positioneringen. Hvor VB/HB ofte ses som den forreste mand. Hvor CM flyder rundt og bytter plads med RW/LW, som også rotere med CF. Noget af det så man i nogle af optaktskampene, men der var måske også mere følelse af frihed og modstanden mindre disciplineret. Ville nok i de fleste kampe foretrække en falsk wing i form af Gavi for at give offensiven mere fleksibilitet.

Når jeg røg væk fra mit oprindelige fokus.

FDJ passer netop godt ind i Barca fordi han er versatil. Han kan tilpasse sig til det, der er behov for. Selvom han har mere defineret rolle for kampen. Han kan tage dybdeløbene, hvis han har den rolle/er endt i den position. Han kan rydde op og vende spillet, hvis han har den rolle/er endt i den position. Han kan hænge i det defensive, hvis AC/Araujo er løbet med frem. Han er et af pragteksemplerne på en total-fodbold aktør. Han læser spillet og situationen fremragende og gør også sine medspillere bedre, da de netop også får mulighed for at vandre i banen.

Og så skal de altså få det presspil i gang!

Brugeravatar
Isageren
Indlæg: 2641
Tilmeldt: ons sep 23, 2020 10:12 am
Har takket: 251 gange
Blevet takket: 260 gange

Re: 13/8 FC Barcelona - Rayo Vallecano

Indlæg af Isageren »

Ialocin skrev:
man aug 15, 2022 9:30 pm
Isageren skrev:
man aug 15, 2022 7:20 pm
Ialocin skrev:
man aug 15, 2022 6:00 pm
Isageren skrev:
man aug 15, 2022 5:02 pm
Ialocin skrev:
man aug 15, 2022 3:58 pm
At diskutere FdJ med Piquenbauer er spild af tid.. der må mindst være 50 indlæg, hvor han forsøger at forklare os, hvorfor FdJ ikke fungerer i Barcelona. Gerne med henvisning til de 2-3 samme analyser og det ovenstående Ten Hag-citat. Jeg respekterer ihærdigheden, men det virker ikke som om du rent faktisk ser kampene og hans defensive arbejde.

FdJ og Pedri burde være indiskutable på midten, og han er uden tvivl et niveau eller to over Gavi, der ofte spiller foran ham.
Faktum er jo at han ikke har været indiskutabel, heller ikke sidste sæson. Piquenbauer er ikke den eneste der ikke ser noget defensivt arbejde fra FDJ, og det er Bob også derfor Gavi er foretrukket
Problemet er jo, at FDJ skal spille en dårlig kamp, og så er halvdelen af klubbens fans ude med kritik af ham. Det er efterhånden en hetz, der tenderer det latterlige, og det kan jeg godt forstå er irriterende. Derudover bliver hans spidskompetencer ikke udnyttet, selvom vi har brug for det. Vi så det i seneste kamp, hvor han ændrede kampen fuldstændig. Vi har ofte haft problemer med at få bolden op på modstandernes halvdel, og her er FDJ eminent, da han både kan spille og drive bolden forbi med sin fart og teknik. Det får han ikke lov til i Barcelona, fordi Busquets er indiskutabel som 6'er.

Der er flere, der påstår, at han ikke kan spille 6'eren, fordi han ikke besidder de defensive kompetencer, og fordi han har brug for et defensivt anker ved sin side. Men var Schøne specielt god defensivt i Ajax? Nej det var han bestemt ikke. Han var primært playmaker ala Pedri og Gavi.

Nu har vi endda erhvervet os en stærk mand i skikkelse af Kessie, der kan løbe begge veje, og som kan dække af defensivt, når Frenkie bevæger sig op i et af sine ridt fremad i banen.
Der er ingen hetz, han har spillet i tre år uden at være en skelsættende eller indiskutabel spiller. Jeg har efterhånden fulgt med i mange år, og jeg synes at FDJ har været en skuffende signing indtil videre, ingen hetz. Det er fair nok du har en anden holdning, men drop det med at kalde os andre latterlige eller Piquenbauer hvad du kaldte ham, vi er bare ikke enige med dig.

Kan du forresten huske da Rijkaard spillede med Iniesta, Xavi og Deco på midten? Hvordan gik det? Elendigt. Så smed Pep Deco ud og lagde Busi og Toure ind der i stedet. Det defensive aspekt er uhyre vigtigt, ellers kunne vi jo bare spille Pjanic der, som i min bog er en bedre 6’er end FDJ.

Kan da huske, at det også gik meget fint under Rijkaard, men det er korrekt, at han ofte brugte en mere fysisk og defensiv spiller såsom Edmilson eller Van Bommel. Og fair nok, at du ser Pjanic som en bedre 6'er. Jeg ser ham som væsentlig dårligere defensivt end FDJ.
Van Bommel spillede en enkelt sæson, og spillede mere som interior. Edmilson var fantastisk og bør også være med i samtalen. Cocu også, den sæson hvor Edgar Davids kom ind og reddede vores sæson. Jeg taler om slutningen af Rijkaards tid hvor at han spillede Iniesta som pivot til tider. Ren katastrofe.
Messi: "I expect greatness everywhere I go, because I want to be the best. When I began at Barca, my biggest competition was Isageren, I had to overcome him. I was not convinced by Barca, until I saw Franck Kessie. For me, he is one of the greatest.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 0 gæster