5 - Sergi Busquets Burgos

Tidernes Barca-legender

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Barca80 »

Det lader til at Busquest tager en sæson mere - sikke en dårlig nyhed!! :cry:

Ja, han var verdens bedste på sin position, men det er godt nok længe siden efterhånden. Ja, han har rutinen og måske lederskabet man kan få gavn af, men han skal edderbukme acceptere en bænkplads i kommende sæson, for hold da op, han er godt nok svingende til tider. Han spiller jo i snegle fart! :?

Synes han bør takke af til sommer og give De Jong DMC-pladsen, som hollænderen er verdensklasse til. Plus, alt tyder på at motoren Franck Kessié også kommer til sommer, hvorfor Busquest IKKE vil blive savnet. Så derfor stop nu :sørgelig:

PuyolErGud
Indlæg: 10610
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 595 gange
Blevet takket: 563 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af PuyolErGud »

Ja, hold da op en dårlig nyhed, at en af de mest rutinerede og erfarne tager en sæson mere. Endda hvor han har forbedret sig løbende. Mon ikke hans rolle langsomt udfase?

Virker ikke til at klubben ser De Jong som defensiv midt, så fornuftigt

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af emo »

Tager hatten af for Bussi i denne sæson. Det har ikke været nemt, men han har som en af de få, selvf. med svipsere, leveret en solid og nok bedre end forventet præstation.

Som jeg har set ham har han faktisk spillet mere og mere fremme, end som den klassiske defensive midt.. Han har lavet mål, han har åbnet spillet op, begyndt at lave flere og flere dybe pasninger, mums.
Allez...

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Barca80 »

BUSQUETS – DET ER TID TIL FAST BÆNKPLADS!

INDLEDNING
* Jeg er måske lidt nørdet når det kommer til stats og taktiske analyser. Men ikke desto mindre, er det den eneste måde man kan forstå holdets ve og vel, på banen. Hvad virker og hvad går galt på banen.

* Først det positive. Busquets er stadig god ift. opspillet. Han står på de rigtige steder, tilbyder sig selv og binder forsvaret og midtbanen i opspillet. Han er stadig god på det punkt. Men ikke god nok til at være uerstattelig længere på den position. Han kan sagtens erstattes med en anden defensiv playmaker. Det kunne han ikke for 5-10 år siden pga. hans meget høje niveau.

* Og så til det bund negative. Hvilket er Busquets’ defensive egenskaber og hans bevægelighed. Busquets styrke har aldrig været hans speed. Han har været verdensklasse på sin position igennem mange år, selvom han har haft en middelmådig speed. Men hans speed er bare gået nedad igennem årene til et uacceptabelt niveau. Hans bevægelighed, energi og hastighed er langt under niveau nu, hvilket er direkte skadeligt for Barcelona når han er på banen.

* Jeg har fundet nogle eksempler fra de seneste to kampe. Og nej, det handler ikke kun om preseason. Det er det samme mønster igen og igen i nærmest hver kamp. Der er utallige eksempler på Busquets’ elendige defensive spil også fra sidste sæson, som jeg uden problem kan finde frem.

* Busquets er en legende i klubben. Han har været verdens bedste på sin position i mange år. Mange Barcelona fans har store positive følelser for ham. Men skal positive følelser forblænde objektive bedømmelser af hans nuværende spil på banen? Naturligvis ikke.

* Jeg har intet personligt imod Busquets. Så spar mig venligst for ”bias”, ”cherry picked info” og lignende. I er dog velkommen til at modargumentere sagligt, hvis I er uenige.

* Spar mig venligst for kommentarer som ”jamen hele holdet gør det dårligt defensivt, ikke kun Busquets”. Ja det er rigtigt, at Barcelona har nogle elendige backer som Alba, Dest og Roberto, som bestemt ikke gør det nemt for Barcelona. Men Busquets er en utrolig vigtig brik i det defensive arbejd. Hvis Busquets fejler i at lukke hullet mellem forsvaret og midtbanen, så vælter resten af defensiven også som dominobrikker.

Jeg skal ikke få det til at lyde som om Busquets bærer hele ansvaret. Men han bærer en stor del af ansvaret. Og denne video handler kun om Busquets og ikke andre spillere.

EKSEMPLER

* Episode #1 (udgangspunkt i nedenstående video) – I nedenstående video kan man se, hvor langsom Busquets (yderst til venstre i videoen med rødt kryds) er til at løbe tilbage og lukke hullet mellem forsvar og midtbane. Han er en af de sidste til at vende tilbage for at forsvare sig, hvilket efterlader et kæmpe hul som Real Madrid kan udnytte. Det giver venstre backen Rüdiger masser af muligheder hen over banen. Han kan aflevere til midten, spille den på tværs eller skyde selv. Han vælger dog sidstnævnte, hvilket var heldigt for Barcelona.


--
* Episode #2 (udgangspunkt i nedenstående video) – Busquets efterlader et kæmpe hul mellem forsvar og midtbanen, som Locatelli bevidst udnytter. Busquets’ uopmærksomhed gør at Dest føler sig nødsaget til at trække mere mod midten for at forhindre at Locatelli evt. kan forsøge med et langskud, men samtidig giver plads til Juventus’ venstre wing. Det fører til et fladt indlæg ind i boksen og Jordi Alba’s dårlige markering udløser en McKennie scoring.

Juventus’ mål starter altså med Busquets dårlige defensive placering på banen. Det er hans ansvar at der ikke er et hul mellem forsvar og midtbane, som modstanderen kan udnytte. Og alt for ofte udnyttede Juventus netop det hul som Busquets efterlod i løbet af kampen, enten fordi han var for langsom til at løbe tilbage eller bare var uopmærksom. At Dest og Jordi Alba så også er elendige til at forsvare, er en helt anden historie.

--
* Episode #3 (udgangspunkt i nedenstående video) – Igen efterlader Busquets et kæmpe gab mellem forsvar og midtbanen, som Juventus naturligvis udnytter. Busquets kan ikke rigtig forstå hvor han skal placere sig og har travlt med at spille højreback for at kompensere Sergi Roberto. Men når han nu dækker højrebacken, kunne han så ikke gøre holdet en kæmpe tjeneste og være bedre opmærksom på Juventus’ fremstormende venstre wing?

Ikke nok med at Barca lider, fordi Busquets er væk fra sin defensive midtbane plads, men lider også fordi han ikke dækker højre backen ordentligt. Han markerer ikke venstre wing spilleren og opsnapper heller ikke bolden som spilles forbi ham. Værre defensivt arbejde kan det nok ikke blive, end vi ser her.


HVAD ER ALTERNATIVET?
* Til dem af jer, som stadig ikke er overbevist om, hvor elendig Busquets er defensivt, kan jeg sagtens finde tonsivs af eksempler på Busquets’ fejl, dårlige markeringer, dårlig placeringer, dårlige defensive beslutninger, dårlige bevægeligheder m.m.

* Hvordan løser man så problemet? Enten så bruger man penge - som man har gjort rigeligt på andre positioner i denne sæson – og køber en deep lying playmaker, eller også giver man spillere som Nico, Pjanic, FdJ eller Kessié chancen på den plads. Og altså smider Busquets på bænken.

* Nico bør spilles ind på den position før eller senere, hvorfor han bør få chancen noget mere. FdJ kan gøre det mindst ligeså godt som Busquets i opspillet og vil gøre det bedre end Busquets defensivt pga. hans bevægelighed og fart. Det samme gælder formentlig Pjanic og Kessié. Eller også er man nødsaget til at kigge på markedet.

KONKLUSSION OG BEKYMRING
* Barcelona vil ikke vinde nogle titler i år, slet ikke CL, så længe defensiven ikke forbedrer sig. Især på den defensive midtbane. Især hvis Busquets spiller fast på den defensive midtbane.

* Jeg undrer mig over hvorfor Xavi bliver ved med at bruge Busquets som en fast starter på banen. Jeg kan næsten ikke tænke andet end, at det fordi de er bedste venner. Xavi har tidligere udtalt at da han selv spillede, var Busquets hans bedste holdkammerat. Måske derfor, ved det ikke. Men det undre mig altså, at Xavi ikke kan se de taktiske ulemper ved at lade Busquets spille.

* Det er godt at angrebet har stor bredde, men det er ikke altid sikkert at angrebet kan bryde igennem i store CL kampe. Og hvad nytter det så, hvis defensiven spiller som kegler fordi der konstant er huller mellem forsvaret og midtbanen, som Busquets ikke får lukket ordentligt. Hvad hjælper det hvis Barcelona indkassere mellem 1 til 3 mål i hver kamp. Det er meget risikabelt spil.

* Angrebet er mere end godt. Det er tæt på world class. Nu skal man videre og have fuld fokus på at sætte defensiven sammen. Synes de kommende transfer vinduer skal gå all-in for at forbedre backerne og den defensive midtbane. Og Busquets skal acceptere bænken eller gå på pension. Farvel. ”Du har gjort det rigtig godt, men vil ikke blive savnet længere” er mine sidste ord til ham.

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Barca80 »

Min kritik af Busquets har jeg sat ind her, da den lå i en forkert tråd ;-)

Hutlihut
Indlæg: 57
Tilmeldt: tirs jun 29, 2021 8:55 pm
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Hutlihut »

Er enig. Synes busi har været skidt kørende de sidste 2-3 sæsoner. Også derfor at det er mig en gåde at man ikke mere konsekvent har brugt de Jong på pladsen. Kan kun have at gøre med hans position i klubben som en legende. Glæder mig til næste sommer hvor han er fortid. Synes han er en kæmpe hæmsko på vores hold, og har været involveret i mange dumme pointtab de sidste par sæsoner.

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Kvoller »

Jeg synes ellers Busquets var en af de vigtigste spillere for os i sidste sæson.

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Madameskrald »

Barca80 skrev:
lør jul 30, 2022 10:59 pm
BUSQUETS – DET ER TID TIL FAST BÆNKPLADS!

INDLEDNING
* Jeg er måske lidt nørdet når det kommer til stats og taktiske analyser. Men ikke desto mindre, er det den eneste måde man kan forstå holdets ve og vel, på banen. Hvad virker og hvad går galt på banen.

* Først det positive. Busquets er stadig god ift. opspillet. Han står på de rigtige steder, tilbyder sig selv og binder forsvaret og midtbanen i opspillet. Han er stadig god på det punkt. Men ikke god nok til at være uerstattelig længere på den position. Han kan sagtens erstattes med en anden defensiv playmaker. Det kunne han ikke for 5-10 år siden pga. hans meget høje niveau.

* Og så til det bund negative. Hvilket er Busquets’ defensive egenskaber og hans bevægelighed. Busquets styrke har aldrig været hans speed. Han har været verdensklasse på sin position igennem mange år, selvom han har haft en middelmådig speed. Men hans speed er bare gået nedad igennem årene til et uacceptabelt niveau. Hans bevægelighed, energi og hastighed er langt under niveau nu, hvilket er direkte skadeligt for Barcelona når han er på banen.

* Jeg har fundet nogle eksempler fra de seneste to kampe. Og nej, det handler ikke kun om preseason. Det er det samme mønster igen og igen i nærmest hver kamp. Der er utallige eksempler på Busquets’ elendige defensive spil også fra sidste sæson, som jeg uden problem kan finde frem.

* Busquets er en legende i klubben. Han har været verdens bedste på sin position i mange år. Mange Barcelona fans har store positive følelser for ham. Men skal positive følelser forblænde objektive bedømmelser af hans nuværende spil på banen? Naturligvis ikke.

* Jeg har intet personligt imod Busquets. Så spar mig venligst for ”bias”, ”cherry picked info” og lignende. I er dog velkommen til at modargumentere sagligt, hvis I er uenige.

* Spar mig venligst for kommentarer som ”jamen hele holdet gør det dårligt defensivt, ikke kun Busquets”. Ja det er rigtigt, at Barcelona har nogle elendige backer som Alba, Dest og Roberto, som bestemt ikke gør det nemt for Barcelona. Men Busquets er en utrolig vigtig brik i det defensive arbejd. Hvis Busquets fejler i at lukke hullet mellem forsvaret og midtbanen, så vælter resten af defensiven også som dominobrikker.

Jeg skal ikke få det til at lyde som om Busquets bærer hele ansvaret. Men han bærer en stor del af ansvaret. Og denne video handler kun om Busquets og ikke andre spillere.

EKSEMPLER

* Episode #1 (udgangspunkt i nedenstående video) – I nedenstående video kan man se, hvor langsom Busquets (yderst til venstre i videoen med rødt kryds) er til at løbe tilbage og lukke hullet mellem forsvar og midtbane. Han er en af de sidste til at vende tilbage for at forsvare sig, hvilket efterlader et kæmpe hul som Real Madrid kan udnytte. Det giver venstre backen Rüdiger masser af muligheder hen over banen. Han kan aflevere til midten, spille den på tværs eller skyde selv. Han vælger dog sidstnævnte, hvilket var heldigt for Barcelona.


--
* Episode #2 (udgangspunkt i nedenstående video) – Busquets efterlader et kæmpe hul mellem forsvar og midtbanen, som Locatelli bevidst udnytter. Busquets’ uopmærksomhed gør at Dest føler sig nødsaget til at trække mere mod midten for at forhindre at Locatelli evt. kan forsøge med et langskud, men samtidig giver plads til Juventus’ venstre wing. Det fører til et fladt indlæg ind i boksen og Jordi Alba’s dårlige markering udløser en McKennie scoring.

Juventus’ mål starter altså med Busquets dårlige defensive placering på banen. Det er hans ansvar at der ikke er et hul mellem forsvar og midtbane, som modstanderen kan udnytte. Og alt for ofte udnyttede Juventus netop det hul som Busquets efterlod i løbet af kampen, enten fordi han var for langsom til at løbe tilbage eller bare var uopmærksom. At Dest og Jordi Alba så også er elendige til at forsvare, er en helt anden historie.

--
* Episode #3 (udgangspunkt i nedenstående video) – Igen efterlader Busquets et kæmpe gab mellem forsvar og midtbanen, som Juventus naturligvis udnytter. Busquets kan ikke rigtig forstå hvor han skal placere sig og har travlt med at spille højreback for at kompensere Sergi Roberto. Men når han nu dækker højrebacken, kunne han så ikke gøre holdet en kæmpe tjeneste og være bedre opmærksom på Juventus’ fremstormende venstre wing?

Ikke nok med at Barca lider, fordi Busquets er væk fra sin defensive midtbane plads, men lider også fordi han ikke dækker højre backen ordentligt. Han markerer ikke venstre wing spilleren og opsnapper heller ikke bolden som spilles forbi ham. Værre defensivt arbejde kan det nok ikke blive, end vi ser her.


HVAD ER ALTERNATIVET?
* Til dem af jer, som stadig ikke er overbevist om, hvor elendig Busquets er defensivt, kan jeg sagtens finde tonsivs af eksempler på Busquets’ fejl, dårlige markeringer, dårlig placeringer, dårlige defensive beslutninger, dårlige bevægeligheder m.m.

* Hvordan løser man så problemet? Enten så bruger man penge - som man har gjort rigeligt på andre positioner i denne sæson – og køber en deep lying playmaker, eller også giver man spillere som Nico, Pjanic, FdJ eller Kessié chancen på den plads. Og altså smider Busquets på bænken.

* Nico bør spilles ind på den position før eller senere, hvorfor han bør få chancen noget mere. FdJ kan gøre det mindst ligeså godt som Busquets i opspillet og vil gøre det bedre end Busquets defensivt pga. hans bevægelighed og fart. Det samme gælder formentlig Pjanic og Kessié. Eller også er man nødsaget til at kigge på markedet.

KONKLUSSION OG BEKYMRING
* Barcelona vil ikke vinde nogle titler i år, slet ikke CL, så længe defensiven ikke forbedrer sig. Især på den defensive midtbane. Især hvis Busquets spiller fast på den defensive midtbane.

* Jeg undrer mig over hvorfor Xavi bliver ved med at bruge Busquets som en fast starter på banen. Jeg kan næsten ikke tænke andet end, at det fordi de er bedste venner. Xavi har tidligere udtalt at da han selv spillede, var Busquets hans bedste holdkammerat. Måske derfor, ved det ikke. Men det undre mig altså, at Xavi ikke kan se de taktiske ulemper ved at lade Busquets spille.

* Det er godt at angrebet har stor bredde, men det er ikke altid sikkert at angrebet kan bryde igennem i store CL kampe. Og hvad nytter det så, hvis defensiven spiller som kegler fordi der konstant er huller mellem forsvaret og midtbanen, som Busquets ikke får lukket ordentligt. Hvad hjælper det hvis Barcelona indkassere mellem 1 til 3 mål i hver kamp. Det er meget risikabelt spil.

* Angrebet er mere end godt. Det er tæt på world class. Nu skal man videre og have fuld fokus på at sætte defensiven sammen. Synes de kommende transfer vinduer skal gå all-in for at forbedre backerne og den defensive midtbane. Og Busquets skal acceptere bænken eller gå på pension. Farvel. ”Du har gjort det rigtig godt, men vil ikke blive savnet længere” er mine sidste ord til ham.
Overordnet er jeg sådan set enig i din vurdering af Busq, men jeg er slet ikke enig i, at man skal/kan/bør zoome ind på Busq alene uden fokus på hans medspillere, som du gerne vil med dine video eksempler.

I øvrigt er eksemplerne ikke ret gode til at illustrere det, som du gerne vil.

Eksempel 1: ligesom for alle andre spillere, så skal resten af holdet dække af for Busq, når han af og til går med frem.

Eksempel 2: midtbanen bliver overspillet, fordi der tillades en 30-40 meter vertikal pasning forbi angreb og midtbane (det er angrebets og venstre interiors ansvar i gågældende situation), Indtil da er Busq placering faktisk fin. Det reelle problem opstår pga. pasningen, og da venstre CB vælger at falde på Locatelli (?), så han lige foran forsvaret helt upresset kan vende og finde en helt fri medspiller i højre side (det efterlader reelt Busq med en umulig opgave), der betyder, at Juventus ret nemt kan isolerer Dest (?) mod to Juventus spillere.

Enhver single pivot ville få problemer i den situation.

Eksempel 3: jeg kan ikke se, hvad Busq gør forkert i den situation. Han skal selvfølgelig dække højreback af, når højre back er fremme, og han skal selvfølgelig træde frem i den situation, når resten af forsvaret falder.
Det reelle problem opstår, da Kessie og Pedri (?) ikke lykkedes med deres pres, hvorfor holdet bliver spillet tyndt centralt = Juventus får plads i lommen foran forsvarskæden til at blive farlige.

Med andre ord, så er du efter hans placeringsevne, hvor Busq stadigvæk er rigtig dygtig - som illustreret i dine klip. Men nej han er ikke længere dynamisk nok til at spille en pivot og dække store/enorme rum på egen hånd… (men har han nogensinde været det?), men det skyldes lige så meget den manglende assistance fra holdet. Lidt skarpt sat op, så er det min påstand, at Busq største problem er en organisation, der ikke komplementerer hans forcer og begrænsningertilstrækkeligt (og som en ikke super dynamisk spiller har han virkelig brug for det).

Busq var bedst, da organisationen på holdet var optimal…

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Barca80 »

Tak for din input. Jeg vil prøve at uddybe mine synspunkter lidt mere, senere idag/aften når jeg får tid ;-)

Magnus Frost
Indlæg: 714
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Magnus Frost »

Busquest har åbenlyst fysiske mangler !

Men jeg tror ikke grunden til at Busquest er den Barca spiller der havde flest minutter sidste sæson !!!
Og at han stadig spiller så stor en rolle på det spanske landshold!

Er at ham og Xavi var best pals.

Xavi vil gerne vinde, lige så vel som Enrique vil det !

Grunden til det har været så svært at finde en afløser for Busquest er at INGEN kan det han kan, lige så godt.

Han er vel den mest intelligente aktive fodboldspiller lige nu hans interceptions er så vigtige! For ikke at nævne alle de usynlige ting han gør med at aflæse modstandernes spil og positionere sig på forhånd så det ikke sker.
Udover det er hans pasningsspil jo sublimt, han er både den der diktere tempoet, dirigere de unge spillere, spiller de svære afleveringer, har fantastisk boldkontrol og en ro som stort set ingen har.

Men ja han er gammel og skal udfases i denne sæson!

Men at sige han ikke, også i sidste sæson, var god eller vigtig for Barca er i mine øjne lidt at sige man ikke forstår de "usynlige" aspekter af spillet.

Var det ikke Del Bosque der sagde det med:" watch the game you don't see Busquest, watch Busquest you see the whole game"

Og nej jeg fatter sgu heller ikke selv alle aspekter af spillet, men jeg har tiltro til at Xavi fatter det!
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Barca80 »

Madameskrald skrev:
søn jul 31, 2022 8:39 am
Overordnet er jeg sådan set enig i din vurdering af Busq, men jeg er slet ikke enig i, at man skal/kan/bør zoome ind på Busq alene uden fokus på hans medspillere, som du gerne vil med dine video eksempler.
Det synes jeg nu heller ikke jeg gør. I mit indlæg skrev jeg, at Busquets ikke bærer ansvaret for det hele, men bærer ansvaret for meget. I samme spalte hvor jeg kritiserer Busquets, nævner jeg også Dest og Alba's elendige defensiv.

Min kritik hviler også på præmissen om, at hvis Busquets fejler, så vælter resten af defensiven også meget nemt. Det skyldes at Busquets er det første led i defensiven, som modstanderen skal knække for at kunne score. Knækker man Busquets, så bryder man også meget nemt igennem resten af forsvaret.

Jeg zoomer altså ikke alene ind på Busquets. Men min fokus var på Busquets' individuelle fejl i mit indlæg, som fx placeringer på banen, dårlige tacklinger og beslutninger m.m. Jeg kunne ligeså godt have lavet et indlæg med fokus på Alba eller Dest, men det blev så Busquets i denne omgang.
Madameskrald skrev:
søn jul 31, 2022 8:39 am
Eksempel 1: ligesom for alle andre spillere, så skal resten af holdet dække af for Busq, når han af og til går med frem.
Helt korrekt hvad du skriver. Spillerne skal dække for hinanden. Men når Busquets nu vælger at spille noget der minder om en forward, så skal have være stensikker på, at hans plads bliver dækket, før han presser så højt oppe på banen. Han skal ikke gå så højt op, hvis ikke han er sikker på, at hans område er erstattet af en holdkammerat. Eller også skal han have speed'en til at vende lynhurtigt tilbage til sin plads. Fakta er dog, at hans plads ikke var dækket og han var alt for langsom til at vende tilbage til sin plads.

Uanset hvordan man vender og drejer den, så er det Busquets' område som skaber Rüdiger den mulighed og chance (som kunne have kostet et mål), som kan ses i den pågældende video. Derfor er kritikken rettet mod Busquets.
Madameskrald skrev:
søn jul 31, 2022 8:39 am
Eksempel 2: midtbanen bliver overspillet, fordi der tillades en 30-40 meter vertikal pasning forbi angreb og midtbane (det er angrebets og venstre interiors ansvar i gågældende situation), Indtil da er Busq placering faktisk fin. Det reelle problem opstår pga. pasningen, og da venstre CB vælger at falde på Locatelli (?), så han lige foran forsvaret helt upresset kan vende og finde en helt fri medspiller i højre side (det efterlader reelt Busq med en umulig opgave), der betyder, at Juventus ret nemt kan isolerer Dest (?) mod to Juventus spillere.
Min tese er, at McKennie målet reelt starter når Locatelli modtager bolden. Det er der målprocessen begynder. Problemet med Busquets i denne sammenhæng er, at Locatelli modtager bolden i Busquets' område. Hvis Buquets havde placeret sig mere korrekt (en anelse mere tilbage), havde Locatelli heller ikke modtaget bolden og ikke haft så meget tid til at lave aflevering til Juventus' wing spilleren. Dest havde heller ikke flyttet sig væk fra wing spilleren, da der slet ikke ville være behov for det. Det er lidt ligesom skak spillet, et dårligt træk fører ofte til et andet dårligt træk. Dest står i en svær position fordi Busquets er placeret en anelse for højt på banen.

Jeg har aldrig påstået, at der ikke er andre spillere på banen, som ikke begår fejl eller har dårlige placeringer. Busquets bærer naturligvis ikke hele ansvaret for målet. Men bærer et stort ansvar.

Hvis du ser videoen igen, kan du tydeligt se, at Busquets slet ikke er opmærksom på Locatelli, og det selvom han står få meter bag ham. Meningen er, at Busquets skal stå lige foran CB'erne, så han kan sikre at han offensive spillere som Locatelli ikke udnytter det tomme rum. Det er Busquets som skal forhindre at Locatelli modtager afleveringen. Det gjorde han ikke, og derfor får han kritikken. Og ikke sagt, at der ikke er andre som begår fejl i den situation. Alba´s markering er fx direkte horrible.
Madameskrald skrev:
søn jul 31, 2022 8:39 am
Eksempel 3: jeg kan ikke se, hvad Busq gør forkert i den situation. Han skal selvfølgelig dække højreback af, når højre back er fremme, og han skal selvfølgelig træde frem i den situation, når resten af forsvaret falder.
Det reelle problem opstår, da Kessie og Pedri (?) ikke lykkedes med deres pres, hvorfor holdet bliver spillet tyndt centralt = Juventus får plads i lommen foran forsvarskæden til at blive farlige.
Det er korrekt at Kessié og Pedri fejler. Men mit indlæg handler ikke om dem. Vi kan evt. tage en debat om Kessié og Pedri i fremtiden i en anden tråd. Jeg har fokus på Busquets' individuelle fejl i mit indlæg.

Når Di Maria bryder forbi Kessié og Pedri, så indtræder han Busquets' område, som er total tom, da Busquets har valgt at placere sig på højre backen, hvilket sådan set er fint nok. Men som HB er han overhovedet ikke opmærksom på Cuadrado på venstre side. Busquets lader ham være umarkeret. Og som om det ikke er nok, så opsnapper han heller ikke bolden som suser forbi ham. Hvorfor må man ikke kritisere ham for det, i don't get it? Hvad er egentlig meningen med at spille HB, hvis ikke man er opmærksom på modstanderens wing spiller? Busquets burde kunne have læst spillet bedre og forstå at wing spilleren bag ham snart vil modtage bolden.
Madameskrald skrev:
søn jul 31, 2022 8:39 am
Med andre ord, så er du efter hans placeringsevne, hvor Busq stadigvæk er rigtig dygtig - som illustreret i dine klip. Men nej han er ikke længere dynamisk nok til at spille en pivot og dække store/enorme rum på egen hånd… (men har han nogensinde været det?),
Busquets er stadig dygtig i opspillet når Barcelona har bolden. Han flytter sig langsomt rundt og står på de rigtige steder. Det nævner jeg også i mit indlæg. Men som du også selv nævner det, så mangler han dynamikken, farten og energien til det defensive arbejde. Det skyldes at modstanderen ofte forsøger at straffe Barca med speed og kontra. Og det er ofte her, hvor Busquets ikke kan følge med.

Busquets har aldrig været fantastisk defensivt, men han har været mere end godkendt igennem sine unge dage. Nu er han dog blevet langt under niveau, og det er min anke.
Madameskrald skrev:
søn jul 31, 2022 8:39 am
men det skyldes lige så meget den manglende assistance fra holdet. Lidt skarpt sat op, så er det min påstand, at Busq største problem er en organisation, der ikke komplementerer hans forcer og begrænsningertilstrækkeligt (og som en ikke super dynamisk spiller har han virkelig brug for det).

Busq var bedst, da organisationen på holdet var optimal…
Her ville jeg sætte det omvendt op. Det er mere holdet som lider, fordi Busquets fejler, end det er Busquets som lider, fordi holdet fejler. Med andre ord, så er det Busquets som har til ansvar at sætte balancen på holdet. Balancen i defensiven. Det skyldes, at utrolig mange mål starter/skabes fra det område hvor Busquets har sin hovedopgave. Hvis modstanderen får frit spil i rummet mellem Barcelonas forsvar og midtbane, så bliver det virkelig farligt, og CBér, samt backer vil naturligvis falde som kegler på banen.

Som afsluttende vil jeg igen understrege. Busquets er stadig god når Barcelona har bolden. Min kritik er ift. det defensive. Og det er IKKE kun Busquets skyld. Der er flere spillere på banen som laver store fejl. Hans defensive spil er (med årene) blevet direkte elendigt, da han hverken besidder dynamikken, hurtigheden eller energien. Og ja han har aldrig haft en super fart, men tidligere var den godkendt, altså på et acceptabelt niveau. Nu er den dog blevet total uacceptabel og skader holdet direkte. Jeg synes der skal være plads til at kritisere Barcelona spillere, også selvom de er legender i klubben ;-)

Brugeravatar
Michman
Indlæg: 8333
Tilmeldt: lør dec 19, 2009 4:51 pm
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 635 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Michman »

Gør det samme som Pique og stop nu i tiden bussen...
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899

Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..



Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería

Barca er min religion..

kklaus
Indlæg: 9705
Tilmeldt: lør nov 13, 2010 9:44 pm
Har takket: 629 gange
Blevet takket: 1270 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af kklaus »

Giv mig min sko tilbage, røv!

Antimadridista
Indlæg: 9126
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 896 gange
Blevet takket: 937 gange

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Antimadridista »

kklaus skrev:
man feb 06, 2023 1:43 pm
Giv ham 3 uger, så er han frisk til de vigtige måneder!!

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14866
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1658 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: 5 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Lopezzz »

Pis! Synes Bussi spillede ok på det sidste.
MDCCCXCIX

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 12 gæster