Musik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Isageren
Indlæg: 2625
Tilmeldt: ons sep 23, 2020 10:12 am
Har takket: 250 gange
Blevet takket: 256 gange

Re: Musik

Indlæg af Isageren »

nosslo15 skrev:
fre mar 18, 2022 5:41 pm
Med de sidste par dages musik snak, så må jeg lige bekende, at jeg i øjeblikket hører noget af det gamle Spingsteen, som jeg hørte første gang da jeg var 15-16 år.

Lpèr som Born To Run, Darkness On The Edge Of Town og The River, er simpelthen bare helt fantastiske - for mig.

Jeg elsker den der fortælling om "the good guy gone bad", som disse 3 plader handler om.

Numre som: Thunder Road, Born to Run, Darkness on the Edge of Town, Stolen Car, Independence Day, The Price You Pay, The River osv osv.

Det er det der med det sentimentale, man hører noget musik, som altid har været der og som har betydet noget for en gennem livet og som bliver reaktualiseret på en ny måde, hver gang man hører det igen.

Og det gør jeg altså nu.

Andre Springsteen fans?
Fedt Nosslo!
Messi: "I expect greatness everywhere I go, because I want to be the best. When I began at Barca, my biggest competition was Isageren, I had to overcome him. I was not convinced by Barca, until I saw Franck Kessie. For me, he is one of the greatest.

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: Musik

Indlæg af nosslo15 »

Isageren skrev:
fre mar 18, 2022 7:01 pm
nosslo15 skrev:
fre mar 18, 2022 5:41 pm
Med de sidste par dages musik snak, så må jeg lige bekende, at jeg i øjeblikket hører noget af det gamle Spingsteen, som jeg hørte første gang da jeg var 15-16 år.

Lpèr som Born To Run, Darkness On The Edge Of Town og The River, er simpelthen bare helt fantastiske - for mig.

Jeg elsker den der fortælling om "the good guy gone bad", som disse 3 plader handler om.

Numre som: Thunder Road, Born to Run, Darkness on the Edge of Town, Stolen Car, Independence Day, The Price You Pay, The River osv osv.

Det er det der med det sentimentale, man hører noget musik, som altid har været der og som har betydet noget for en gennem livet og som bliver reaktualiseret på en ny måde, hver gang man hører det igen.

Og det gør jeg altså nu.

Andre Springsteen fans?
Fedt Nosslo!
Havde håbet på lidt mere end bare "fedt".

Grunden til at jeg tog Springsteen op, var egentlig blot, at jeg så, at der var denne "musik tråd" under "off topic" og så at den ikke havde været aktiv i et par år.

Da jeg selv er et enormt musik menneske, så tænkte jeg, at det kunne være en god ide at tage tråden op igen, da jeg forventer, at alle har noget de gerne vil tale, diskutere om eller anmelde - og at musik er en størrelse, hvor alle kan være med uden at blive uvenner.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Musik

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Var til springsteen i Parken i 1999, da jeg var brandvarm fan.

Stolen car, downbound train, I’m on fire, tougher than the rest, the river er mine favorit numre.

Siden har jeg ikke dyrket Springsteen så meget

Her er en liste over de kunstnere jeg har rå dyrket i kronologisk orden fra jeg var ca 12 år til nu

Roxy Music
Elvis
Dire Straits
Pink Floyd
Beatles
Simon and Garfunkel
Gnags
Sade
Jimi Hendrix
Bruce Springsteen
Prince
The Cure
Leonard Cohen
U2
The Rolling Stones
REM
Beethoven

Mest Pink Floyd, Sade, U2 og the Cure

Har været til mange U2 koncerter, den første var Rattle ‘n hum i 1989 i Dortmund.
Første Cure koncert var i 1992 i Essen, og har lige købt billetter til Royal Arena sammen med min datter til oktober.
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Brugeravatar
PeterPedal
Indlæg: 617
Tilmeldt: lør feb 08, 2020 10:23 pm
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 125 gange

Re: Musik

Indlæg af PeterPedal »

Du fortjener en tilbagemelding, selvom det er lidt en gratis omgang. Det er jo lidt svært at have noget IMOD Springsteen, selvom nogen hårdnakket hævder, at han kun har to sange: Den langsomme og den en-lille-smule-hurtigere.
Greetings From Ashbury Park sagde mig ikke rigtig noget. Den var for rodet for mig. Både sangene og lydbilledet. Til gengæld kunne jeg rigtigt godt lide Darkness. The Wild and The Innocent ramte mig mig rigtigt, og jeg syntes ikke at Born To Run tilnærmelsesvis nåede niveauet for den hype, der var - måske lige med undtagelse af titelnummeret og delvist Thunderroad (som han aldrig får tilbage efter at Cowboy Junkies lavede deres cover version). The River virkede for mig langt mere helstøbt og sammenhængende. Og dér, der var jeg solgt. Så ham i Brøndby Hallen i maj '81 (3. række 2-3 meter tv fra midten af scenen) og var solgt. Det var en storslået oplevelse. Siden har det været sådan lidt on off med hans albums, men hans evner som sangskriver er vanskelige at komme udenom. Og mange af hans sange er da helt klart en uundgåelig del af soundtracket til mit (vores) liv.

Og jeg har set ham/dem (for det er altså et band - så fed er han trods alt ikke alene) adskillige gange siden - en af de største oplevelser var i London i '84.
Slendrede gennem Kings Road og så denne her duknakkede "pirat" ledsaget af en miniaturekvinde i en ualmindeligt cheap lyserød læderjakke. Det var Little Steven aka Miami Steve, og jeg kunne ikke rigtigt styre mig på trods af at min bedre halvdel mente at jeg burde, så jeg sagde hej og spurgte om jeg måtte tage tage billede, og ja, det måtte jer gerne, hvis jeg var villig til at betale for det. OK, what are you asking? You case buy us a beer!
Og så sad vi fire dér på en bænk i Chelsea og spiste en rædselsvækkende frokost og drak et par pints, og snakkede musik i et par timer .. og jeg fortalte at vi havde set dem i Kbh og at det var en fantastisk oplevelse, og han endte med at spørge som vi havde billetter til tonight, hvilket vi ikke havde, for det var ikke erfor vi var i London, og han sagde så, at han ville skrive os på en liste og stak mig en lap hvor det stod "friend of steve" med hans navn og signatur og den skulle vi bare aflevere.
Og så tog vi til Wembley og afleverede sedlen, og blev ført af en steward til et særligt område, hvor vi sad fantastisk og havde en genial aften. Vi kunne have hilst på bandet bagefter, men vi skulle flyve hjem til København ret tidligt næste morgen, så vi valgte at trække os diskret tilbage med en fed oplevelse i maven.

Så fik du lidt mere end bare "fedt" ... tilfreds nu?
Senest rettet af PeterPedal fre mar 18, 2022 9:33 pm, rettet i alt 1 gang.
I øvrigt mener jeg at Xavi burde overveje en 4-4-4 opstilling til de svære kampe

Brugeravatar
PeterPedal
Indlæg: 617
Tilmeldt: lør feb 08, 2020 10:23 pm
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 125 gange

Re: Musik

Indlæg af PeterPedal »

SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:12 pm
... og har lige købt billetter til Royal Arena sammen med min datter til oktober.
Fedt at dele gode oplevelse med ungerne. Min yngste er slet ikke til musik - heldigvis er hans storebror og jeg har haft ham med til lidt musikalsk opdragelse gennem årene. Kun de vigtigste - naturligvis: Rolling Stones, Bob Dylan, Patti Smith, Lou Reed, Neil Young, Prince, Iggy Pop (så fik jeg vist også lige givet et hint om, hvor tudsegammel jeg er) ...
Senest rettet af PeterPedal fre mar 18, 2022 9:37 pm, rettet i alt 1 gang.
I øvrigt mener jeg at Xavi burde overveje en 4-4-4 opstilling til de svære kampe

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Musik

Indlæg af SpillerSomMESSI »

PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:32 pm
SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:12 pm
... og har lige købt billetter til Royal Arena sammen med min datter til oktober.
Fedt at dele gode oplevelse med ungerne. Min yngste er slet ikke til musik - heldigvis er hans storebror og jeg har haft ham med til lidt musikalsk opdragelse gennem årene. Kun de vigtigste - naturligvis: Rolling Stones, Bob Dylan, Patti Smith, Lou Reed, Neil Young, Prince, Iggy Pop (så fik jeg vist også lige givet et hint om, hvor gammel jeg er) ...
Jeg er ældre end dig.
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Brugeravatar
PeterPedal
Indlæg: 617
Tilmeldt: lør feb 08, 2020 10:23 pm
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 125 gange

Re: Musik

Indlæg af PeterPedal »

SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:37 pm
PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:32 pm
SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:12 pm
... og har lige købt billetter til Royal Arena sammen med min datter til oktober.
Fedt at dele gode oplevelse med ungerne. Min yngste er slet ikke til musik - heldigvis er hans storebror og jeg har haft ham med til lidt musikalsk opdragelse gennem årene. Kun de vigtigste - naturligvis: Rolling Stones, Bob Dylan, Patti Smith, Lou Reed, Neil Young, Prince, Iggy Pop (så fik jeg vist også lige givet et hint om, hvor gammel jeg er) ...
Jeg er ældre end dig.
Så holder du dig godt :-)
I øvrigt mener jeg at Xavi burde overveje en 4-4-4 opstilling til de svære kampe

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Musik

Indlæg af SpillerSomMESSI »

PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:38 pm
SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:37 pm
PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:32 pm
SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:12 pm
... og har lige købt billetter til Royal Arena sammen med min datter til oktober.
Fedt at dele gode oplevelse med ungerne. Min yngste er slet ikke til musik - heldigvis er hans storebror og jeg har haft ham med til lidt musikalsk opdragelse gennem årene. Kun de vigtigste - naturligvis: Rolling Stones, Bob Dylan, Patti Smith, Lou Reed, Neil Young, Prince, Iggy Pop (så fik jeg vist også lige givet et hint om, hvor gammel jeg er) ...
Jeg er ældre end dig.
Så holder du dig godt :-)
Mja du vel ikke set mig.

Jeg blev til sammen med A Saucerful of Secrets
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Brugeravatar
PeterPedal
Indlæg: 617
Tilmeldt: lør feb 08, 2020 10:23 pm
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 125 gange

Re: Musik

Indlæg af PeterPedal »

SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:41 pm
PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:38 pm
SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:37 pm
PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:32 pm
SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:12 pm
... og har lige købt billetter til Royal Arena sammen med min datter til oktober.
Fedt at dele gode oplevelse med ungerne. Min yngste er slet ikke til musik - heldigvis er hans storebror og jeg har haft ham med til lidt musikalsk opdragelse gennem årene. Kun de vigtigste - naturligvis: Rolling Stones, Bob Dylan, Patti Smith, Lou Reed, Neil Young, Prince, Iggy Pop (så fik jeg vist også lige givet et hint om, hvor gammel jeg er) ...
Jeg er ældre end dig.
Så holder du dig godt :-)
Mja du vel ikke set mig.

Jeg blev til sammen med A Saucerful of Secrets
Herregud ... Rock Around The Clock lå nr. 1 da jeg kom til verden :-)

'nuff of this
I øvrigt mener jeg at Xavi burde overveje en 4-4-4 opstilling til de svære kampe

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: Musik

Indlæg af nosslo15 »

SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:12 pm
Var til springsteen i Parken i 1999, da jeg var brandvarm fan.

Stolen car, downbound train, I’m on fire, tougher than the rest, the river er mine favorit numre.

Siden har jeg ikke dyrket Springsteen så meget

Her er en liste over de kunstnere jeg har rå dyrket i kronologisk orden fra jeg var ca 12 år til nu

Roxy Music
Elvis
Dire Straits
Pink Floyd
Beatles
Simon and Garfunkel
Gnags
Sade
Jimi Hendrix
Bruce Springsteen
Prince
The Cure
Leonard Cohen
U2
The Rolling Stones
REM
Beethoven

Mest Pink Floyd, Sade, U2 og the Cure

Har været til mange U2 koncerter, den første var Rattle ‘n hum i 1989 i Dortmund.
Første Cure koncert var i 1992 i Essen, og har lige købt billetter til Royal Arena sammen med min datter til oktober.
Det må jeg sige Spiller... vi ligner meget hinanden, når det kommer til musik smag.

Simon and Garfunkel har jeg hørt siden jeg var 10 år gammel, da gav de en "genforenings koncert" i Central Park, hvor der var en halv million mennesker og den blev vist i DR. Den tv koncert hørte jeg sammen med min mor, der var Simon and Garfunkel fan fra ung af. Senere blev båndet med koncerten købt og vi hørte det ofte sammen mens vi sang med, så Simon and Garfunkel er enorme hos mig. Jeg skrev sgu endda en dansk stil om sangen "The Boxer" og filmen "Midnight Cowboy" engang i 8 klasse.

Da jeg var 7 år gammel fik jeg nogle kasette bånd i fødselsdagsgave af min moster med "Fats Domino", "Little Richard" og "jerry Lee Lewis" fordi jeg havde set et program i fjernsynet om den tidlige rock - og var helt vild. Sammen med disse tre fik jeg også en greatest hits med Elvis - og det bånd har jeg endnu, selvom det ikke er meget værd. Men fra da af var jeg fulkommen solgt til rock and roll og Elvis.

Jeg kunne skrive en ladefuld om mange af de navne du nævner, men dog vil jeg bare sige at Pink Floyds plader op til og med "Wish You Were Here" er fabelagtige og allermest er jeg glad for "Meddle" og "Atom Heart Mother". Beatles er selvfølgelig også noget man er vokset op med og her er det "The White Album" som er favoritten.

Endelig må jeg nævne, at der nok ikke findes nogen større Hendrix fan i kongeriget end mig. Hendrix var et medie, som modtog den guddommelige energi, når han spillede og omsatte den til svingninger, altså lyd, så alle kunne høre, hvordan energien fra gud lød. Lidt ligesom Bachs cello suiter.

"Automatic For The People" og "Out of Time" sætter jeg på, når jeg er allerlængst nede ligesom "Pet Sounds" af Beach Boys.

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: Musik

Indlæg af nosslo15 »

PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:29 pm
Du fortjener en tilbagemelding, selvom det er lidt en gratis omgang. Det er jo lidt svært at have noget IMOD Springsteen, selvom nogen hårdnakket hævder, at han kun har to sange: Den langsomme og den en-lille-smule-hurtigere.
Greetings From Ashbury Park sagde mig ikke rigtig noget. Den var for rodet for mig. Både sangene og lydbilledet. Til gengæld kunne jeg rigtigt godt lide Darkness. The Wild and The Innocent ramte mig mig rigtigt, og jeg syntes ikke at Born To Run tilnærmelsesvis nåede niveauet for den hype, der var - måske lige med undtagelse af titelnummeret og delvist Thunderroad (som han aldrig får tilbage efter at Cowboy Junkies lavede deres cover version). The River virkede for mig langt mere helstøbt og sammenhængende. Og dér, der var jeg solgt. Så ham i Brøndby Hallen i maj '81 (3. række 2-3 meter tv fra midten af scenen) og var solgt. Det var en storslået oplevelse. Siden har det været sådan lidt on off med hans albums, men hans evner som sangskriver er vanskelige at komme udenom. Og mange af hans sange er da helt klart en uundgåelig del af soundtracket til mit (vores) liv.

Og jeg har set ham/dem (for det er altså et band - så fed er han trods alt ikke alene) adskillige gange siden - en af de største oplevelser var i London i '84.
Slendrede gennem Kings Road og så denne her duknakkede "pirat" ledsaget af en miniaturekvinde i en ualmindeligt cheap lyserød læderjakke. Det var Little Steven aka Miami Steve, og jeg kunne ikke rigtigt styre mig på trods af at min bedre halvdel mente at jeg burde, så jeg sagde hej og spurgte om jeg måtte tage tage billede, og ja, det måtte jer gerne, hvis jeg var villig til at betale for det. OK, what are you asking? You case buy us a beer!
Og så sad vi fire dér på en bænk i Chelsea og spiste en rædselsvækkende frokost og drak et par pints, og snakkede musik i et par timer .. og jeg fortalte at vi havde set dem i Kbh og at det var en fantastisk oplevelse, og han endte med at spørge som vi havde billetter til tonight, hvilket vi ikke havde, for det var ikke erfor vi var i London, og han sagde så, at han ville skrive os på en liste og stak mig en lap hvor det stod "friend of steve" med hans navn og signatur og den skulle vi bare aflevere.
Og så tog vi til Wembley og afleverede sedlen, og blev ført af en steward til et særligt område, hvor vi sad fantastisk og havde en genial aften. Vi kunne have hilst på bandet bagefter, men vi skulle flyve hjem til København ret tidligt næste morgen, så vi valgte at trække os diskret tilbage med en fed oplevelse i maven.

Så fik du lidt mere end bare "fedt" ... tilfreds nu?
Tak skal du have Pedal, jeg synes nu at "Born To Run" er den Springsteen plade, som er mest vellykket, rent musikalsk altså. For mig har Springsteen aldrig været den store musiker, men, som du selv siger, så kan han noget med at skrive sange som fænger. Og så er jeg helt vild med hans organist: Roy Brittain. Han var en mester. Og når jeg hører ham, kommer jeg ofte til at tænke på Al Kooper og de 2 første plader med strøm af Dylan, altså "Highway 61 Revisited" og "Blonde On Blonde" Jeg har i øvrigt den bootleg ting med Dylan som er 6 CDèr, der dokumenterer prøveindspilningerne til "Subterranean Homesick Blues", "Highway 61 Revisited" og "Blonde On Blonde". Den bootleg kostede en bondegård, da den kom frem i 14-15.

Og så må man egentlig også sige, at når man ser på, hvad eksempelvis "The River" og de 2 foregående plader handler om, altså familie og person kriser, så er det sgu egentlig ret godt gået, at de blev så populære, når man tænker på, hvor usexet textindholdet er. Den oplevelse du havde med Little Steven, lyder rigtigt sjov. Husker også dengang, hvor Springsteen var i byen og han gik ned ad Strøget og lånte en tilfældig gademusikants guitar - og så gav et par numre - det var altså før sociale medier og mobilteleforner, der kunne filme alt.

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: Musik

Indlæg af nosslo15 »

SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:41 pm
PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:38 pm
SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:37 pm
PeterPedal skrev:
fre mar 18, 2022 9:32 pm
SpillerSomMESSI skrev:
fre mar 18, 2022 9:12 pm
... og har lige købt billetter til Royal Arena sammen med min datter til oktober.
Fedt at dele gode oplevelse med ungerne. Min yngste er slet ikke til musik - heldigvis er hans storebror og jeg har haft ham med til lidt musikalsk opdragelse gennem årene. Kun de vigtigste - naturligvis: Rolling Stones, Bob Dylan, Patti Smith, Lou Reed, Neil Young, Prince, Iggy Pop (så fik jeg vist også lige givet et hint om, hvor gammel jeg er) ...
Jeg er ældre end dig.
Så holder du dig godt :-)
Mja du vel ikke set mig.

Jeg blev til sammen med A Saucerful of Secrets
Er glad for at se, at du også nævner Neil Young, Jeg har mestendels "kun" det gamle med ham, jeg er også glad for den første Buffalo Springfield og den plade, hvor han er sammen med Crosby, Stills og Nash. Men Den første plade med "Crazy Horse" altså "Everybody Knows This Is Nowhere" er for mig den bedste, den er helt vild fed. Dernæst albummet fra 71. "After The Gold Rush" Og så solokoncerten fra Massey Hall i 72, hvor hele repertoiret fra de første plader til og med Harvest er på.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Musik

Indlæg af JonasV »

Jeg kommer til at tilbringe de næste 11 uger på barsel, og hygger mig gevaldigt med at høre en masse musik med junior. I dag ryger der lidt Crosby, Stills, Nash & Young på. Tak for inspiration, folkens!


JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Musik

Indlæg af JonasV »

- og for at blive lidt i viben/miljøet, ryger denne på bagefter:


nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: Musik

Indlæg af nosslo15 »

Hej Jonas, fin smag du har, apropos Jackson Browne, hvad så lige med denne her?




Et af mine absolutte yndlingsalbums - nogensinde!!! Altså "Chelsea Girl" af eller rettere MED Nico.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 9 gæster