Transferrygter

Diskussion vedr. spillere fra andre klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Dytrax »

🗞️ — Lluís Miguelsanz [Sport]

👍 Philippe Coutinho has given the OK to leave Barça.

▶️ He understands that he won't have an important role in Barcelona and wants to leave the club.

▶️ Coutinho’s transfer this window will most likely be a loan deal.

☎️ Tottenham and Arsenal are interested.

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Dytrax »

Coutinho Market Value In 2018: €150 Million

Coutinho Market Value In 2022: €18 Million

Almost 88% decrease in market value over these 4 years for Coutinho.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af EasyBuddhist »

Ikke fordi, jeg vil gå i gang med at tale situationen op, men mere fordi, der er sindssygt mange variabler i dette spil, som stadig er ubekendte for os hjemme bag skærmen, men som man samtidig må formode, ledelsen har en pæn idé om udfaldet af. Jeg tænker, de er langt i planlægningen og meget længere på nuværende tidspunkt, end mange af os tror og i særdeleshed, meget længere, end man var i sommers, hvor man overtog en butik i ruiner. En butik, der var plaget af et ekstravagant overforbrug, en coronakrise og en overgangsledelse, der ikke havde mandat til at agere i vintervinduet og som derfor forværrede en situation, som skulle have været håndteret løbende.

Vi kender alle til de horrible handler, der førte til overforbruget, så dem er der ingen grund til at nævne. Bartomeu vil gerne indgive et billede af at situationen var under kontrol, i hvert fald under normale omstændigheder med en normal omsætning. Det ved vi nu, kun er en del af sandheden, da corona kun kan beskyldes for en del af den akkumulerede gæld, som den nye ledelse overtog og som de var nødt til at adressere med det samme, da de kortsigtede forpligtigelser var næsten uoverskuelige. Selvom ledelsen fik afværget katastrofen, så var mængden af problemer for store til at kunne håndteres i løbet af sommeren og det kostede som bekendt, at Messi måtte tage til PSG.

Siden har det været tydeligt at Laporta har været mere presset, end han bryder sig om og hans gennemslagskraft har manglet noget pondus, som resultat. Det lader dog til, Laporta har fået fornyet tro på tingene igennem den sidste tid og hvor finder han så denne genopfundende optimisme? Lad os tage et kig på nogle af de ubekendte variabler, for det er i sidste ende der, hvor optimismen skal findes, hvis der er hold i den.

Gæld: Man mangler tal, der indikerer, hvor man står i forhold til gældsafvikling og dermed i forhold til, hvor presset økonomien er på nuværende tidspunkt. Hvis klubben har fået forhandlet alle sine kreditorer på plads med afvikling i et tempo, hvor omsætningen fint kan følge med, så giver det ro på de indre linjer. Meget tyder på, der netop er mere ro på, end der har været i et par år, eller mere, så det kunne indikere at man er langt i den proces. F.eks ved man, der er lavet aftaler med Koeman og Setien, men hvor mange er der? Hvor mange af dem har man lavet aftaler med? Hvor mange af dem er blevet betalt ud? Og, hvor står en del af de 500 mio euro, man sikrede sig til at omstrukturere den kortsigtede gæld, er gået til disse betalinger? Det interessante i forbindelse med disse transfers, som klubben er i færd med at foretage, er dog ikke, om man kan håndtere den nuværende gæld, for det skal man kunne, men om man optager ny gæld som følge af disse transfers. For hvis det er tilfældet, så er det eneste, man har opnået, at skubbe gammel gæld foran sig og samtidig føje yderligere til den gældsspiral, man var inde i under Bartomeu. I realiteten, så kan optagelse af yderligere gæld betragtes som investering, måske endda en klog en af slagsen, som f.eks. Espai Barca(som de nu har fået grønt lys til) og den kan Laporta måske gemme sig bagved det første år. Men, hvis man virkelig skal finde noget optimisme, så må den samlede gæld være på mindre, eller højest på samme, niveau, som den var ved overtagelse, ved enden af indeværende regnskabsår. Det vil skabe tro på tingene og gøre et stort anlagt indkøb mere velovervejet.

Omsætning: Man mangler tal på, hvor omsætningen ligger i forhold til tideligere. Har man igen nok cashflow til at betale den daglige drift, eller optager man stadig ny gæld? Kan omsætningen i fremtiden forventes at betale de transfers, der bliver lavet?

Sponsorer: Hvor står man i forhold til at få nye sponsorer ind og i hvor høj grad vil det påvirke omsætningen? Der er både en trøjesponsor og et nyt stadionsponsorat på spil, sammen med flere andre mindre sponsorater, hvoraf et par enkelte er faldet på plads. Også her mangler der at komme afklaring.

Lønloftet: Lønloftet betyder meget i forhold til at hente nye spillere, det tror jeg alle efterhånden er klar over. I år har man yderligere været handicappet af 4:1 reglen, som Barca har været underlagt og som har besværliggjort ikke bare processen med at signe nye spillere, men også med at forlænge med eksisterende, hvor det seneste offer sikkert bliver Dembélé. Den kostede Messi livet i klubben, ligesom den kostede Suarez, Vidal, Rakitic, Grizmann og vil sikkert(forhåbentlig) koste Coutinho, Luuk og Umtiti. Det har været dyrt at skille sig af med dem i forhold til afskrivninger og i forhold til et konstant faldende sportsligt niveau, men til gengæld står man nu tilbage med et lønniveau, der ligger utroligt lavt i forhold til en omsætning, der nærmer sig normalt niveau. Det skulle gerne sikre et markant overskud de næste par år, således, man kan få få betalt af på gælden, men også således, man kan få et par forstærkninger ind. Man mangler dog præcise tal, men det er selvsagt ikke noget, man ved med sikkerhed, før regnskabsåret er omme. En ting, der står hen i det uvisse, er f.eks. hvor meget løn, der er skubbet foran sig, fra de spillere, der er gået ned i løn. Efter hvad man kan udlede allerede nu, så er lønniveauet et godt stykke under halvdelen af, hvad det var for to år siden, før pandemien startede, men man mangler endnu at får at vide, hvor meget der er forudbestemt den udskudte løn og hvor meget, der kan gå til nye lønninger, når man tager højde for, der skal være et godt overskud tilbage på bundlinjen til afdrag på gæld. Nogle rygter går dog på at lønloftet vil stige med op mod 400 mio. euro til sommer, hvis man ellers ikke forbryder sig mod FFP reglerne, som man gjorde sidste år. Det vil ganske enkelt være katastrofalt, hvis det sker, men med omsætningen der stiger, er det et højest usandsynligt senarie.

CWC: Endnu en stor ubekendt, men en potentiel stor gamechanger. Laporta er blevet skudt i skoene, at CWC kunne have sikret Messi, men ingen ved reelt om, det har noget på sig og han har selvfølgelig selv afvist. Personligt tvivler jeg stærkt på at CWC ville have gjort en forskel. Forlydender siger at Barca højest kunne registrere Messi til halvdelen af hans løn forrige sæson og hvis det er rigtigt, så snakker vi 50 mio euro og dermed 200 mio euro med et lønloft, der var påvirket af 4:1 reglen. Nok om det, for det er "water under the bridge". Mere interessant er det i frermtiden, hvis alt andet fejler, for lige nu, har Laporta stadig ikke til hensigt at skriver under på noget. Han gentog det i dag, under præsentationen af Ferran, at man ikke kunne skrive under, som aftalen er udformet nu og at ingen af vinter transferne vil blive finansieret gennem aftalen, hverken Ferran eller potentielle andre. Evt luft i lønloftet skal alene sikres gennem afgange og genforhandlinger af kontrakter. Hvis man formår det, er det sandsynligt, at man aldrig kommer til at signere aftalen, heller ikke, hvis man skulle være så heldig at signere Haaland til sommer.

Afgange: Det siger sig selv, med ovenstående in mente, at afgange bliver essentielle i forhold til nye spillere. Man skal af med spillere, ganske simpelt og det er der, man lægger alle sine kræfter lige nu. Coutinho, Umtiti og Luuk er de foretrukne ofre og man er klar til at lade dem alle gå uden kompensation, også Dembélé, hvis han ikke forlænger. Dest og Lenglet er ligeledes på listen, men kun mod en overgangssum og flere kan komme til. Man er er dermed klar til at tage tab på afskrivninger, kun for at få dem slettet af bøgerne.

Forlængelser: Kan man forlænge med Dembélé og Roberto, vil det også skabe luft i budgettet, men det ved alle vist også efterhånden.

Espai Barca: Hvor meget betyder den fuldmagt, som klubbens medlemmer netop har givet gennem afstemning? En hel del vil jeg tro. Der er ingen tvivl om at investorerne, vil være langt mere venligt stemt med et nyt stadion. Det vil sikre øgede indtægter for op i mod 300 mio euro om året, når det står færdigt og i første omgang er det mest interessant, i forhold til de foregående forhandlinger om sponsorater. Jeg tror at en hel del af Laportas nyfundne optimisme ligger i Espai Barca projektet. Med de øgede fremtidige indtægter, kan han skyde gæld, hvis det bliver nødvendigt og nu har han salgsargumenterne klar. Han skal dog passe på, han ikke pantsætter klubbens fremtid i en uoverskuelig tidsramme, men så igen, har Bartomeu og corona ikke allerede gjort det? Jeg tror at Espai Barca bliver Laportas kronjuvel, som skal sikre klubbens fremtid, både på kort og på lang sigt.

Ovenstående er skrevet helt på egen regning, omend jeg nok kunne finde kilder på det meste, men det orker jeg sgu ikke :lol: Så hvis i vil fakta tjecke, så det på jeres regning :lol: :lol: :lol:

Men altså det er stykket sammen af artikler i div. medier, specielt selvfølgelig de spanske og som man kan se, så er der meget, man ikke får svar på lige nu og her. Tiden må vise om, Laporta har fået styr på biksen og anderledes kan det sådan set ikke være. Jeg tænker dog, han er klar over, han vil blive korsfæstet, hvis han fortsætter den katastrofale kurs, som blev sat under Bartomeu. Lige nu, skal man bare nyde den sportslige proces, der er i gang med Xavi og talenterne og så må man se, hvornår niveauet er tilbage, hvor det hører hjemme.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Brugeravatar
whidgee
Indlæg: 2759
Tilmeldt: søn maj 19, 2013 10:18 pm
Har takket: 151 gange
Blevet takket: 287 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af whidgee »

Bravo, EasyBuddhist. Super indlæg.

Og faktum er netop, at vi ikke aner en skid. Vores holdninger lige nu er hvad vi vælger at tro. Men efter min mening er det langt mere hovedløst at kritisere og nedgøre Barca/ledelsen for ikke at have nogle penge og ikke ane hvad de laver, og at konkludere at intet er muligt, end det er at tro på og stole på, at de rent faktisk ved hvad de gør. At de rent faktisk har gang i noget, som er under kontrol. At de har forberedt noget i forhold til økonomien, som retfærdiggør de udtalelser de kommer med.

Personligt er jeg overbevist om, at Laporta har en plan og har styr på det. At han har en masse klar, som vi ikke aner en skid om. Men hvor ville det også være dumt, hvis han gik ud og sagde, at vi nu havde luft i budgettet, at der var sponsorer på vej, at han var ved at lukke en aftale med CVC osv osv. For så ville der kun ske én ting og det er at priserne på spillerne pludselig ville eksplodere. Og nå ja, Dembélé ville fordoble hans lønkrav.

ladislau
Indlæg: 1261
Tilmeldt: fre mar 27, 2009 1:50 pm
Har takket: 31 gange
Blevet takket: 156 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af ladislau »

Men så handler det jo også kun om overbevisning.

Kritikken mod ledelsen, er jo ret beset at disse ubekendte forbliver ubekendte. Det er manana manana og naturligvis kan tingene flaske på et eller flere af de parametre du nævner Easy, og det håber vi jo alle.
Der er jo bare en naturlig skepsis, når løsningen er de ti fugle på taget. Det kan jo ret beset gå alle veje.

Sidst satsede Laporta hele butikken på ESL og sidenhen cwc. Det kostede os Messi, at der ikke var andre planer end en blanko check på milliarder.

Når vi så får løbende bulletiner om; “we’re back” , fordi vi kan lave overdådige transfers, så bliver man jo bekymret.
Transferne kan være gode i sig selv, og på sigt, men lige nu virker det som om Laporta mål i sig selv er store transfers.
Fokus er på de store transfers, ikke på de gode transfers eller den reelle grunde til we’re back er Gavi, Pedro, Fati, Arujo, Abde og vi signede Xavi. Pique og Ter Stegen isøndags.
Fokus er bekymrende. Naturligvis ser og hører vi ikke alt hvad der sker, men det jeg kan se og historikken med Laport(på både den korte og lange bane), gør mig overordentlig bekymret.

Brugeravatar
whidgee
Indlæg: 2759
Tilmeldt: søn maj 19, 2013 10:18 pm
Har takket: 151 gange
Blevet takket: 287 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af whidgee »

ladislau skrev:
tirs jan 04, 2022 1:40 am
Men så handler det jo også kun om overbevisning.

Kritikken mod ledelsen, er jo ret beset at disse ubekendte forbliver ubekendte. Det er manana manana og naturligvis kan tingene flaske på et eller flere af de parametre du nævner Easy, og det håber vi jo alle.
Jamen det ville jo rent taktisk være den rene galimatias, hvis Laporta lige nu gik ud og afslørede alle de ubekendte. Det ville være et selvmål af dimensioner. Igen, jeg aner ingen ting lige som dig, men det er min klare overbevisning og ren logik for mig, at han selvfølgelig ikke skal afsløre noget. Lad folk tro at der ikke er styr på det, at økonomien sejler, for det stiller os klart bedre i en prisforhandling. Både i forhold til nye spillere og i forhold til lønninger.

Jo, det kan også godt være at Laporta er total uansvarlig og er ved at pisse det hele væk. Muligheden er der. Det tror jeg simpelthen bare ikke på. Jeg tror han underspiller helt vildt, holder kortene meget tæt på kroppen, for så at slå hårdt i bordet på et tidspunkt. Det første rigtige fingerpeg bliver indskrivelsen af Ferran Torres. Bliver han godkendt af la Liga og har Laporta været i stand til at gennemføre en handel til 55 mio. euro, så er han i stand til at gøre hvad som helst til sommer.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Piquénbauer »

Fokus er på de store transfers, ikke på de gode transfers eller den reelle grunde til we’re back er Gavi, Pedro, Fati, Arujo, Abde og vi signede Xavi. Pique og Ter Stegen isøndags.
Det synes jeg simpelthen ikke er rigtigt. Man bliver bombarderet med #dreamteen alle steder og det er ret tydeligt at man mere end værdsætter de unge spillere.

Jeg var selv meget kritisk overfor Laporta i sommers hvor det virkede som om han famlede rundt uden en plan. Jeg er dog samtidig sikker på at meget af det var spil for galleriet i forhold til Messi som jeg ikke tror Laporta ville forlænge med. Men altså han har nu haft noget tid og jeg vælger at tro at der er styr på sagerne. Sportsligt kan jeg i hvert fald rigtig godt lide det vi ser/hører.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Piquénbauer »

[Lluís Miguelsanz-SPORT] | Phillipe Coutinho is a top professional, and is doing everything in his power to help the club by agreeing to leave. His agent is continuing search for clubs, but he doesn't want any strange adventure. He will leave only for Serie A or PL.
God stil. Der bliver snakket meget lort om cou men jeg tror han har hjertet det rigtige sted i forhold til en type som umtiti feks.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Dytrax »

🚨 The agreement between Álvaro Morata and Barcelona is total but the player is somewhat pessimistic with the transfer. Allegri has met today with Morata and has informed him that they have no intention of getting rid of him (via @partidazocope)

PuyolErGud
Indlæg: 10610
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 595 gange
Blevet takket: 563 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af PuyolErGud »

Fint. Lad ham blive i Juventus så. Hvad skal vi med ham, hvis han allerede på forhånd er pessimistisk omkring det?

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Norbit »

Piquénbauer skrev:
tirs jan 04, 2022 10:29 am
[Lluís Miguelsanz-SPORT] | Phillipe Coutinho is a top professional, and is doing everything in his power to help the club by agreeing to leave. His agent is continuing search for clubs, but he doesn't want any strange adventure. He will leave only for Serie A or PL.
God stil. Der bliver snakket meget lort om cou men jeg tror han har hjertet det rigtige sted i forhold til en type som umtiti feks.
Fandme god stil. Tror også at han har indset, at chancerne for et VM er større et andet sted end hos os. På den anden side, ville det være ærgerligt, hvis han gik til en anden klub og bare fandt sit gamle niveau. Men fair nok, så slipper vi for den kæmpe løn som der følger med.

Morata ville være en opgradering ifht. Luuk De Jong, men han er altså ikke top-klasse. Jeg tror dog, at Xavi har en pointe med at hente ham. Han prøver at skabe en spansk stamme i denne sæson, få en god stemning i truppen med folk som gerne vil kæmpe for klubben og på den måde skabe lidt momentum til næste sæson.

Torres - Morata - Fati, er langt bedre end det vi har set hidtil, imo. I modsætning til Luuk, så kan Morata sagtens bruge kroppen og tæmme en bold. På en leje aftale i 1½ år til en billig løn skal han være velkommen. Skide være, om han har spillet for begge madrid klubber, det er der hvor jeg er, kulminationen på at være træt af at se Luuk De Jong tæmme en bold.

Dembele; giv manden et ultimatum: Enten skriver du under i denne uge, ellers forhandler vi med andre klubber fra på mandag af og du ser ikke skyggen af en bold de næste 6 måneder. Du skal i øvrigt træne med b-holdet/u21 de næste 6 måneder. Så må han vælge, hvad han vil. Hvis han gerne vil væk, så får vi forhåbentligt lidt penge for ham.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Norbit »

Piquénbauer skrev:
tirs jan 04, 2022 10:29 am
[Lluís Miguelsanz-SPORT] | Phillipe Coutinho is a top professional, and is doing everything in his power to help the club by agreeing to leave. His agent is continuing search for clubs, but he doesn't want any strange adventure. He will leave only for Serie A or PL.
God stil. Der bliver snakket meget lort om cou men jeg tror han har hjertet det rigtige sted i forhold til en type som umtiti feks.
Fandme god stil. Tror også at han har indset, at chancerne for et VM er større et andet sted end hos os. På den anden side, ville det være ærgerligt, hvis han gik til en anden klub og bare fandt sit gamle niveau. Men fair nok, så slipper vi for den kæmpe løn som der følger med.

Morata ville være en opgradering ifht. Luuk De Jong, men han er altså ikke top-klasse. Jeg tror dog, at Xavi har en pointe med at hente ham. Han prøver at skabe en spansk stamme i denne sæson, få en god stemning i truppen med folk som gerne vil kæmpe for klubben og på den måde skabe lidt momentum til næste sæson.

Torres - Morata - Fati, er langt bedre end det vi har set hidtil, imo. I modsætning til Luuk, så kan Morata sagtens bruge kroppen og tæmme en bold. På en leje aftale i 1½ år til en billig løn skal han være velkommen. Skide være, om han har spillet for begge madrid klubber, det er der hvor jeg er, kulminationen på at være træt af at se Luuk De Jong tæmme en bold.

Dembele; giv manden et ultimatum: Enten skriver du under i denne uge, ellers forhandler vi med andre klubber fra på mandag af og du ser ikke skyggen af en bold de næste 6 måneder. Du skal i øvrigt træne med b-holdet/u21 de næste 6 måneder. Så må han vælge, hvad han vil. Hvis han gerne vil væk, så får vi forhåbentligt lidt penge for ham.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Dytrax »

✍🏻 Barça have 3 ways to register Ferran Torres in La Liga

🔘 Renew Dembélé - would lower the wage bill.

🔘 Sell a player - could use 25% of the sale.

🔘 Join the CVC agreement - voted against 10 days ago.

[Cadena COPE]

Jeg følger tilsyneladende ikke med, har slet ikke hverken hørt eller læst om det punkt, der nævnes, hvor der er stemt imod CVC?

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Dytrax »

Piquénbauer skrev:
tirs jan 04, 2022 10:29 am
[Lluís Miguelsanz-SPORT] | Phillipe Coutinho is a top professional, and is doing everything in his power to help the club by agreeing to leave. His agent is continuing search for clubs, but he doesn't want any strange adventure. He will leave only for Serie A or PL.
God stil. Der bliver snakket meget lort om cou men jeg tror han har hjertet det rigtige sted i forhold til en type som umtiti feks.
Og meget apropos Umtiti;

Umtiti has rejected more than 5 different transfer offers. He is waiting for a UCL club to make an offer, which is highly unlikely.

[Lluís Miguelsanz]

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af EasyBuddhist »

Men så handler det jo også kun om overbevisning.

Kritikken mod ledelsen, er jo ret beset at disse ubekendte forbliver ubekendte. Det er manana manana og naturligvis kan tingene flaske på et eller flere af de parametre du nævner Easy, og det håber vi jo alle.
Der er jo bare en naturlig skepsis, når løsningen er de ti fugle på taget. Det kan jo ret beset gå alle veje.
Jeg er såmænd enig i at meget er ubekendt og det var sådan set også derfor, jeg skrev indlægget. Men, for ledelsen må mange af disse tal være mere synlige og man må have en klar idé om, hvad der kan lade sig gøre lige nu og her og hvad, der kan lade sig gøre til sommer.
Det hele er heller ikke fugle på taget imø. F.eks. ved man meget om, hvad det kræver for at man kan registrere nye spillere og mange af klubbens forpligtigelser over for kreditorer, kan man også finde frem til, hvis man ønsker det. Hvordan omsætningen og udgiftsniveauet ser ud, vil selvsagt være ubekendt, da man jo ikke har for vane at ligge tal ud i regnskab mere end én gang om året. Men der må klubben som minimum være fuldstændig på forkant.
Mht sponsorer må de også være så langt på nuværende tidspunkt, at man har en tydelig indikation af, hvad man kan forvente fremover. CWC og Espai Barca er ubekendte i den forstand at deres afvisning eller godkendelse er lagt an på beregninger. Disse beregninger er umulige at forholde sig til for andre, end dem, der har tallene foran sig, men meget af det er såmænd også lagt frem. Beregninger kan som bekendt slå fejl, men der er man nødt til at stole på dem, der har foretaget dem og i tilfældet med CWC, er tomlen vendt ned, da man mener, det vil være som at tisse i bukserne, for at holde varmen. Med Espai Barca er det omvendt. Beregninger viser at omsætningen vil stige med 200 mio euro om året, men ligesom med Bernabeu, så er man allerede begyndt at justere på disse tal, da man ganske enkelt har undervurderet betydningen og effekten af et nyt stadion og nye tal viser altså, man kan forvendte op i mod 300 mio euro om året i meromsætning.

Jeg synes faktisk at informationsniveauet under Laporta har fået et klart nyk opad. Tal bliver frigivet meget hurtigt og det drejer sig om alt, lige fra kontraktforlængelser, sponsorforhandlinger, transferudgifter og afbetalingsordninger osv. I forhold til under Bartomeu, har man altså meget tydeligere indblik i, hvordan tingene står til, da der er større transparens.

Man skal dog passe på med at tage alt for gode vare, for nede i Catalonien er de gode til at tale tingene ind i et større narrativ. Det ligger i deres DNA og handler om lige så mange og mere komplekse ting, end det gør med økonomien. Politik, religion og sport går hånd i hånd på de kanter og sådan er det, selvom vi heroppe i norden nok ville have grebet tingene anderledes an, så må man også anerkende, Barca jo ligger i Spanien og Catalonien og derfor er nødt til at agere efter de faktiske forhold, i stedet for et tænkt eksempel på, hvordan man ville have gjort i DK, Sverige eller Tyskland for den sags skyld. Det er jo også en del af fascinationen for klubben, at det er den sydeuropæiske stil, der er i højsædet både sportsligt og mentalt. Eller, det er det i hvert fald for u/t ;-)
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 17 gæster