10 - Lionel Andrés Messi

Tidernes Barca-legender

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Antimadridista
Indlæg: 9206
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 919 gange
Blevet takket: 944 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Antimadridista »

Syntes måske disse højintense følelser vi har set i copa semi og finale, ikke helt retvisende kan sammenlignes med hverdagen i Barca..!
Han var på nippet til en finale og dernæst fik han endelig en sejr, som har hjemsøgt ham i årevis.

I Barca er det generelt gået den modsatte vej og der har, på den helt høje tinde, generelt været flere skuffelser end glæder, de senere år.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Piquénbauer »

Synes ikke kun at det har været i denne sæson men i flere. Jeg ser en markant anderledes spiller når han er kaptajn for Argentina vs for os. Og personligt kan jeg virkelig godt lide den vildskab han har vist og jeg håber det er noget han tager med til klubben.

Hvorfor det ikke er helt er sket ved jeg ikke. Det kan være fordi han har været utilfreds. Fordi han ikke har vundet med landsholdet osv. Og det er ok. Jeg ville bare høre om andre så det samme. Det gjorde du så ikke og fred være med det.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af EasyBuddhist »

Piquénbauer skrev:
man jul 12, 2021 2:34 pm
Synes ikke kun at det har været i denne sæson men i flere. Jeg ser en markant anderledes spiller når han er kaptajn for Argentina vs for os. Og personligt kan jeg virkelig godt lide den vildskab han har vist og jeg håber det er noget han tager med til klubben.

Hvorfor det ikke er helt er sket ved jeg ikke. Det kan være fordi han har været utilfreds. Fordi han ikke har vundet med landsholdet osv. Og det er ok. Jeg ville bare høre om andre så det samme. Det gjorde du så ikke og fred være med det.
Jeg ved ikke om han lige har manglet de sidste 10% de sidste par år, men spørgesmålet er, om det udelukkende er hans egen skyld. Når jeg på den deroute, som klubben har været inde i, siden Bartomeu tog over og som kulminerede med mistillidsvotummet, så er det virkelig svært at præstere, på den måde du efterlyser. Det har ikke kun været Messi, der har manglet lidt, det har alle spillerne gradvist gjort, gennem de seneste sæsoner. Når der mangler præstationer, så falder det altid tilbage på ledelsen. Det er dem, der har taget en helt ufattelig mængde af dårlige beslutninger gennem de sidste mange år og så sætter det sig til sidst simpelthen bare hos spillerne og hos holdet som helhed.

Det, som jeg hæfter mig ved, er, Messi er stadig, by far, den bedste spiller i verden og det, at han ikke for længst har underskrevet for en anden klub og at han efter forlydender er klar til at gå 50% ned i løn. Det viser hans utvetydige engagement hos Barca og hvis han ender med at forlænge, så er der ingen, ligesom i absolut ingen, jeg hellere vil have i truppen, til at føre de unge talenter videre de næste par år og måske endda længere end det. Nu har han så også fået en titel med Argentina og det tror jeg heller ikke, man skal undervurdere. Hvis han ender med at forlænge, så vil det være ligesom at starte på en frisk. Med nye mål, mange nye holdkammerater, ny ledelse osv. og så tror jeg, vi kommer til at se de sidste 10% fra Messi ret hurtigt og også fra resten af holdet.

Jeg er med andre ord, helt på bølgelængde med Laporta og Koeman. Det eneste, der betyder noget lige nu, er at få forlænget med Messi. Jeg er fuldstændig ligeglad med Grizmann, Dembélé, Pjanic, Coutinho osv. De betyder intet i den sammenhæng. De har intet givet til klubben, andet end elendighed og dårlig økonomi. De intet vist og intet vundet. De har fået deres chance og nu skal Barca videre.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg kan sagtens forstå at man forlænger med ham og jeg ville nok også som præsident gøre det samme. Messi er verdens bedste uden tvivl, en legende og han fortjener alle de kontrakter han vil have.

Men jeg ville stadig ønske at man omfavnede generationsskiftet helt og sagde farvel. Økonomisk ville det give lidt pusterum og vi kunne gå væk fra fokus på individualister og i stedet vægte holdet over alt andet.

Det er dog som det er og jeg vil stadig gå amok hver gang han brillerer!
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af EasyBuddhist »

Piquénbauer skrev:
man jul 12, 2021 7:02 pm
Jeg kan sagtens forstå at man forlænger med ham og jeg ville nok også som præsident gøre det samme. Messi er verdens bedste uden tvivl, en legende og han fortjener alle de kontrakter han vil have.

Men jeg ville stadig ønske at man omfavnede generationsskiftet helt og sagde farvel. Økonomisk ville det give lidt pusterum og vi kunne gå væk fra fokus på individualister og i stedet vægte holdet over alt andet.

Det er dog som det er og jeg vil stadig gå amok hver gang han brillerer!
JEg vil skam også gerne accelerere genrationsskiftet og Messi kunne også godt være omfattet af det, HVIS, men vel og mærke havde en reel erstatning, som man kunne satse på. Det har man bare ikke og derfor ville jeg langt hellere kigge på spillere som Piqué, Roberto, Alba og Busquets, hvis man skulle speede generationsskiftet op. Piqué og Roberto som de mest oplagte, da der allerede er erstatninger i truppen, samt det faktum at deres niveau er for kraftigt nedadgående, gør dem i høj grad undværlige, mens Busquets og Alba stadig holder et højt niveau og ville skulle erstattes på markedet. MEssi er, som vi allerede har været inde på, verdens bedste og kan altså slet ikke erstattes. Hvis man gerne vil vinde en titel eller to de næste par år, så er han altså stadig det klart stærkeste kort, man kan have.

Dertil kommer, at hvis Messi går 50% ned i løn, så vil han være en økonomisk gevinst for holdet også. Han er klart den spiller i verden, der trækker den højeste omsætning ind til sin klub, så omkostningerne ved at have ham i truppen, vil opvejes af omsætningen. Jeg tror at Laporta vil have betydeligt lettere ved den økonomiske omstrukturering ved at have Messi i truppen, end uden og som nævnt ovenfor, altså også den ved den sportslige omstrukturering.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg har ikke nok indsigt i økonomien til at vide hvor mange penge Messi kan “tjene” for klubben. Jeg ved der tidligere har været nogle tal ude men her i tiden efter Covid er alt blevet mere kompliceret. Det kan godt være han kan tjene flere penge til holdet på sigt men vi ville samtidig kunne slippe for den desperation vi ser lige nu.

Omkring Messi, erstatninger, titler osv. så er jeg ærlig talt ved at være træt af den fodbold vi har set siden MSN med fokus på individualister fremfor holdet. Det var fint med MSN fordi de var så ødelæggende men det blev hurtigt “gammelt”. Og desværre er det stadig den form for fodbold jeg ser Messi fungere bedst i. Eller det er i hvert fald den fodbold vi tit ender med at spille med kompromiser overalt og det har ikke virket de seneste sæsoner selvom vi har Messi.

Vores midt er feks ekstremt påvirket med de jong der til tider spiller angriber, pedri der er skraldemand og bussi der skal lukke alt for store huller. Det er imo en af verdens bedste midter (med bolden for fødderne) men de bliver brugt elendigt.

Jeg vil se genpres, alle spillere der deltager i begge ender, offensivt ansvar hos flere spillere. Holdspil. Men med Messi på holdet tror jeg desværre at rigtig mange, og det både spillere og trænere, ender med at “søge” Messi fremfor at få etableret “holdet” i stedet.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af EasyBuddhist »

Igen, så synes jeg at meget af det, mange af de ekstremt dårlige beslutninger, der har været taget i den sportslige ledelse med Bartomeu i spidsen, bliver afspejlet i spillet på banen. Man simpelthen i alt for høj grad haft en enorm fejlprocent i forhold til de spillere, der er hentet dyrt ind. Coutinho, Grizmann og Dembélé er selvfølgelig de mest lysende eksempler, ikke at man kan stille spørgsmål ved deres kvalitet, men i forhold til deres anvendelse rent sportsligt og i forhold til økonomien har det været katastrofalt at hente dem til klubben. Der synes jeg i den grad, den sportslige ledelse har fejlet, big time og så kan vi bagefter begynde at snakke om træner valg og så mange andre ting, der har haft indflydelse på resultaterne og spillet.

Igen synes jeg det svært at klandre Messi, som trods alt har leveret på et sindssygt niveau, sæson efter sæson. Når man skal se på de ting, der skal rettes op, så er det altså ikke kun én ting, men nærmest en syndflod af beslutninger, der skal tages og jeg synes at Messi er en del af løsningen på dem, snarer end at være en del af problematikken. Der kan peges uendeligt mange steder hen, før der peges på ham i min verden og jeg håber, det de steder, der bliver taget hånd om, for det er de steder, klubben bygger deres fundament på og jeg føler faktisk at Laporta ser tingene meget på samme måde, som jeg selv, selvom om det bestemt ikke er nemt.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Piquénbauer »

Der er uden tvivl taget mange dårlige beslutninger omkring holdet hvilket selvfølgelig har haft en indflydelse på de ting vi har set.

Og min snak om Messi handler ikke så meget om at pege fingre. Man kan ikke rigtigt pege fingre af verdens og historiens bedste spiller. Det handler om at jeg ikke kan se ham være en del af det barcaspil som jeg ønsker. Vi får aldrig Messi til at indgå i et genpres ala det vi så under pep. Han vil også have ekstremt svært ved at stoppe med at gå dybt i banen osv. Med Messi på holdet vil alting altid være bygget op om ham og jeg vil hellere se holdet blive vægtet højest.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Madameskrald
Indlæg: 1247
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Madameskrald »

Det er lidt pudsigt, at Bartmou overvejende bliver anset som roden til alt ondt, men Laporta mere eller mindre det modsatte.

Den eneste genistreg, som Laporta har udført i min optik, er Guardiola. Det var Guardiola, der gav ham arbejdsro med masse af gode resultater og opfindelse/intregrering af en række små rutinerede og fuldstændigt grønne La Masia talenter.

Laporta har leveret sin del af transfer fadæser - færre, fordi der var brug for færre indkøb pga. fortrinsvist Guardiola. Guardiola kan man så tolke som en genistreg eller held (det er nok en blanding).

Men når man kun henviser til Griezman, Dembele og Coutinho, så mener jeg, at man fokuserer ensidigt på post Neymar perioden. Ensidigt fordi problemerne var i høj grad allerede til stede under Martino og Luis Enrique - de var bare mindre tydelige, fordi vi fortsat levede på det stabile fundament, som Guardiola havde installeret.

Med andre ord så var det masse af håbløse beslutninger under Guardiolas tid og frem til nu... også under Laporta.

Med andre ord Messis rolle er ikke et resultat af de seneste års dårlige transfers, men en udvikling fra holdbaseret tankegang under Guardiola mod en mere individ baseret lige siden. Om man vil det eller ej, så trives Messi rigtigt godt / bedst i den individbaserede - både på landsholdet og i Barcelona.

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 845
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 52 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Diabolito »

Madameskrald skrev:
tirs jul 13, 2021 9:25 am
Det er lidt pudsigt, at Bartmou overvejende bliver anset som roden til alt ondt, men Laporta mere eller mindre det modsatte.

Den eneste genistreg, som Laporta har udført i min optik, er Guardiola. Det var Guardiola, der gav ham arbejdsro med masse af gode resultater og opfindelse/intregrering af en række små rutinerede og fuldstændigt grønne La Masia talenter.

Laporta har leveret sin del af transfer fadæser - færre, fordi der var brug for færre indkøb pga. fortrinsvist Guardiola. Guardiola kan man så tolke som en genistreg eller held (det er nok en blanding).

Men når man kun henviser til Griezman, Dembele og Coutinho, så mener jeg, at man fokuserer ensidigt på post Neymar perioden. Ensidigt fordi problemerne var i høj grad allerede til stede under Martino og Luis Enrique - de var bare mindre tydelige, fordi vi fortsat levede på det stabile fundament, som Guardiola havde installeret.

Med andre ord så var det masse af håbløse beslutninger under Guardiolas tid og frem til nu... også under Laporta.

Med andre ord Messis rolle er ikke et resultat af de seneste års dårlige transfers, men en udvikling fra holdbaseret tankegang under Guardiola mod en mere individ baseret lige siden. Om man vil det eller ej, så trives Messi rigtigt godt / bedst i den individbaserede - både på landsholdet og i Barcelona.
Det er jeg lodret uenig i. Hvis man sepererer det sportslige med det økonomiske og organisatoriske, så mener jeg slet ikke de to ting kan sammenlignes. Der er ingen tvivl om, at du har ret i din pointe om at Guardiola gav Laporta arbejdsro, og jeg er også enig I, at der blev foretaget visse uheldige signings - men det gø der for alle klubber. Uden at jeg har specifikke tal på situationerne, vil jeg vove den påstand at Barcelona var en langt mere bæredygtig forretning under Laporta, hvor lønningerne ikke optog 85 % af budgettet (eller hvor meget det nu er i dag).

Laporta overtog en klub i økonomisk tumult efter Gaspart og fik vendt skuden fuldstændig. Guardiolas succes var en kritisk faktor her, men jeg mener man skal passe på med at holde sportslig og økonomisk succes op 1:1, selvom de to selvfølgelig præger hinanden.
El Señor de las Tartas

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Piquénbauer »

Uden at jeg har specifikke tal på situationerne, vil jeg vove den påstand at Barcelona var en langt mere bæredygtig forretning under Laporta, hvor lønningerne ikke optog 85 % af budgettet (eller hvor meget det nu er i dag).
Det var også en helt anden tid hvor man ikke på samme måde var oppe imod oliepenge. Barca har altid betalt høje lønninger til de store spillere men efter oliepengene kom på markedet har flere klubber været nødsaget til generelt at give højere lønninger og især til breddespiller.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Madameskrald
Indlæg: 1247
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Madameskrald »

Diabolito skrev:
tirs jul 13, 2021 9:52 am
Madameskrald skrev:
tirs jul 13, 2021 9:25 am
Det er lidt pudsigt, at Bartmou overvejende bliver anset som roden til alt ondt, men Laporta mere eller mindre det modsatte.

Den eneste genistreg, som Laporta har udført i min optik, er Guardiola. Det var Guardiola, der gav ham arbejdsro med masse af gode resultater og opfindelse/intregrering af en række små rutinerede og fuldstændigt grønne La Masia talenter.

Laporta har leveret sin del af transfer fadæser - færre, fordi der var brug for færre indkøb pga. fortrinsvist Guardiola. Guardiola kan man så tolke som en genistreg eller held (det er nok en blanding).

Men når man kun henviser til Griezman, Dembele og Coutinho, så mener jeg, at man fokuserer ensidigt på post Neymar perioden. Ensidigt fordi problemerne var i høj grad allerede til stede under Martino og Luis Enrique - de var bare mindre tydelige, fordi vi fortsat levede på det stabile fundament, som Guardiola havde installeret.

Med andre ord så var det masse af håbløse beslutninger under Guardiolas tid og frem til nu... også under Laporta.

Med andre ord Messis rolle er ikke et resultat af de seneste års dårlige transfers, men en udvikling fra holdbaseret tankegang under Guardiola mod en mere individ baseret lige siden. Om man vil det eller ej, så trives Messi rigtigt godt / bedst i den individbaserede - både på landsholdet og i Barcelona.
Det er jeg lodret uenig i. Hvis man sepererer det sportslige med det økonomiske og organisatoriske, så mener jeg slet ikke de to ting kan sammenlignes. Der er ingen tvivl om, at du har ret i din pointe om at Guardiola gav Laporta arbejdsro, og jeg er også enig I, at der blev foretaget visse uheldige signings - men det gø der for alle klubber.
Uden at jeg har specifikke tal på situationerne, vil jeg vove den påstand at Barcelona var en langt mere bæredygtig forretning under Laporta, hvor lønningerne ikke optog 85 % af budgettet (eller hvor meget det nu er i dag).
Laporta overtog en klub i økonomisk tumult efter Gaspart og fik vendt skuden fuldstændig. Guardiolas succes var en kritisk faktor her, men jeg mener man skal passe på med at holde sportslig og økonomisk succes op 1:1, selvom de to selvfølgelig præger hinanden.
Med det er jo ganske foreneligt med en ung trup, der var på vej frem - modsat en trup besat af verdensstjerner. Rossell og Bartmou arvede en række verdensstjerner, som de skulle holde på (eks. lønmæssigt).

Samtidig begyndte man at spille mere individ orienteret, hvorfor vigtigheden af individet og dermed de store indkøb og høje lønninger var svære at komme uden om. Havde man sagt holdet er over individet, så havde Messi jo ikke kunne generere den absurd høje løn - så havde man erstattet ham som Gurdiola med Ronaldinho, Deco, Eto. Og PB er jo ganske rigtigt inde på, at inflationen på lønsiden er eksploderet de seneste 10 år.

Beklager, at mig indlæg øvrigt blev lidt rodet… min pointe var, at Laporta fik meget forværret af en træner med den rette vision og øje for talentet (der var simpelthen ikke behov for helt så mange indkøb), og så huskede jeg det som Laporta sad lidt længere på posten i øvrigt.

Antimadridista
Indlæg: 9206
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 919 gange
Blevet takket: 944 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Antimadridista »

Det bliver meget håndplukket det der.

Laporta var præsident og havde stor succes med det, længe før han “vandt i lotteriet” med Pep.

Laporta gik af i 2010. Som jeg husker det, er klart de største og mest fejlslagne handler laver derefter. Zlatan og Chryg var de primære inden.

Madam@

Havde du helst set at man havde solgt Messi for 6-8 år siden, for at få et mere homogent hold, hvor ingen var over sidemanden??

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af EasyBuddhist »

Madameskrald skrev:
tirs jul 13, 2021 11:14 am
Diabolito skrev:
tirs jul 13, 2021 9:52 am
Madameskrald skrev:
tirs jul 13, 2021 9:25 am
Det er lidt pudsigt, at Bartmou overvejende bliver anset som roden til alt ondt, men Laporta mere eller mindre det modsatte.

Den eneste genistreg, som Laporta har udført i min optik, er Guardiola. Det var Guardiola, der gav ham arbejdsro med masse af gode resultater og opfindelse/intregrering af en række små rutinerede og fuldstændigt grønne La Masia talenter.

Laporta har leveret sin del af transfer fadæser - færre, fordi der var brug for færre indkøb pga. fortrinsvist Guardiola. Guardiola kan man så tolke som en genistreg eller held (det er nok en blanding).

Men når man kun henviser til Griezman, Dembele og Coutinho, så mener jeg, at man fokuserer ensidigt på post Neymar perioden. Ensidigt fordi problemerne var i høj grad allerede til stede under Martino og Luis Enrique - de var bare mindre tydelige, fordi vi fortsat levede på det stabile fundament, som Guardiola havde installeret.

Med andre ord så var det masse af håbløse beslutninger under Guardiolas tid og frem til nu... også under Laporta.

Med andre ord Messis rolle er ikke et resultat af de seneste års dårlige transfers, men en udvikling fra holdbaseret tankegang under Guardiola mod en mere individ baseret lige siden. Om man vil det eller ej, så trives Messi rigtigt godt / bedst i den individbaserede - både på landsholdet og i Barcelona.
Det er jeg lodret uenig i. Hvis man sepererer det sportslige med det økonomiske og organisatoriske, så mener jeg slet ikke de to ting kan sammenlignes. Der er ingen tvivl om, at du har ret i din pointe om at Guardiola gav Laporta arbejdsro, og jeg er også enig I, at der blev foretaget visse uheldige signings - men det gø der for alle klubber.
Uden at jeg har specifikke tal på situationerne, vil jeg vove den påstand at Barcelona var en langt mere bæredygtig forretning under Laporta, hvor lønningerne ikke optog 85 % af budgettet (eller hvor meget det nu er i dag).
Laporta overtog en klub i økonomisk tumult efter Gaspart og fik vendt skuden fuldstændig. Guardiolas succes var en kritisk faktor her, men jeg mener man skal passe på med at holde sportslig og økonomisk succes op 1:1, selvom de to selvfølgelig præger hinanden.
Med det er jo ganske foreneligt med en ung trup, der var på vej frem - modsat en trup besat af verdensstjerner. Rossell og Bartmou arvede en række verdensstjerner, som de skulle holde på (eks. lønmæssigt).

Samtidig begyndte man at spille mere individ orienteret, hvorfor vigtigheden af individet og dermed de store indkøb og høje lønninger var svære at komme uden om. Havde man sagt holdet er over individet, så havde Messi jo ikke kunne generere den absurd høje løn - så havde man erstattet ham som Gurdiola med Ronaldinho, Deco, Eto. Og PB er jo ganske rigtigt inde på, at inflationen på lønsiden er eksploderet de seneste 10 år.

Beklager, at mig indlæg øvrigt blev lidt rodet… min pointe var, at Laporta fik meget forværret af en træner med den rette vision og øje for talentet (der var simpelthen ikke behov for helt så mange indkøb), og så huskede jeg det som Laporta sad lidt længere på posten i øvrigt.
Laporta var præsident de første to af Guardiolas fire år. Laporta er lidt en specialist i omstruktureringer og den første han lavede, var at smide hele hollændergarden på porten og så købe Ronaldinho, Rafa Marquez, Deco, Etoó og Edmilson. Det kastede som bekendt klubbens første CL titel af sig. Laporta så dog gerne at man brugte La Masia lidt mere og derfor hentede han Guardiola ind og så røg alle de stjerner, han selv havde hentet, den modsatte vej og man begyndte at spille med egne spillere mere end nogensinde. Der var også en del handler, der ikke var gode, men modsat mange andre, så dvælede Laporta ikke ved spillere, der ikke slog til. Hvis de ikke havde noget at tilbyde, så blev de sendt videre.

Når vi snakker om Bartomeu, så handler det jo ikke kun om Grizmann og Coutinho og den galactico politik han overtog fra Real i stedet for at satse på talenterne. Det handler om en latterlig masse interne beslutninger, som påvirkede organisationen især økonomisk, men også mentalt. Barca havde stort set kun fjender og meget få allierede, da han blev smidt på porten. Spillerne var mere eller mindre i oprør og der var ingen kontinuitet nogen steder. Bartomeu mangler tilmed også den karisma, som Laporta har i spandevis. Der var ingen, der kunne lide rotten Bartomeu og han forstod aldrig at få vendt den negative spiral, han selv havde sat i bevægelse, mens Laporta kommer med masser af glæde, passion og klubånd.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Madameskrald
Indlæg: 1247
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 10 - Lionel Andrés Messi

Indlæg af Madameskrald »

Antimadridista skrev:
tirs jul 13, 2021 12:28 pm
Det bliver meget håndplukket det der.

Laporta var præsident og havde stor succes med det, længe før han “vandt i lotteriet” med Pep.

Madam@

Havde du helst set at man havde solgt Messi for 6-8 år siden, for at få et mere homogent hold, hvor ingen var over sidemanden??
Hvad bliver håndplukket?

Mht. hold vs. individ, så er det en balancegang (idealet er ikke en 100 % flad struktur), men lad mig sige det sådan, at jeg til enhver tid vil foretrække en mere holdbaseret tilgang over Messi og resultater for den sags skyld. Problemet er fra mit perspektiv, at klubben som helhed blev alt for resultatorienteret efter Guardiola, og det trak i retning af, at holdet skulle dække ind for individet - eksemplificeret ved Messi, Neymar og Suarez en overgang, og Messi er aldrig kommet ud af den rolle..

I grund og bund er jeg ret ligeglad med Messi (jeg ser ikke argentina, da de typisk spiller ensidigt omkring Messi) - jeg er tilhænger af Cruyffs Barcelona, og alle træk væk fra det herunder det store Messi fokus er fra mit perspektiv skævt. Jeg er meget mere henrykt for spillere som Xavi, Pep og Puyol.

Så sat på spidsen, så så jeg gerne kunne vi spole 6-8 år tilbage, at vi havde hentet en mere holdorienteret træner, og havde Messi ikke rettet ind, så havde jeg gerne vinket farvel til ham.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 6 gæster