Champions league

Udenlandske ligaer, klubber og landshold

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Champions league

Indlæg af Kubala »

Seriøst mand, man burde få refunderet sine TV-penge, eller bede om at få refunderet sine TV-penge efter sådan en skændsel af en kamp.

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Champions league

Indlæg af Kvoller »

Mésqueunclub skrev:
lør maj 29, 2021 11:30 pm
Filten skrev:
lør maj 29, 2021 11:25 pm
Hvad græder dommeren over?
Sidste kamp, måske?
Man kan da håbe

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: Champions league

Indlæg af Barca80 »

Champions League finalen i aften var en lektion som Barcelona bør tage lære af !! :sick:

Det var nemlig en kamp hvor forsvaret vandt over angrebet! En kamp hvor Chelsea's defensiv vandt over City's offensiv! :problem:

Hvorfor i alverden fokuserer Barcelona ikke mere på defensiven - bruger sin transfer budget på nogle klasse centrale forsvarsspillere ??? :oops:

Hvorfor smider Barca så mange penge på offensive spillere: Coutinho, Dembele, Griezmann. Hvorfor kædes Barcelona hele tiden sammen med dyre offensive spillere: Neymar, Haaland osv. Også denne sommer er fokus IGEN på offensivespillere; Aguero, Depay osv. :thumbdown:

Det er jo IKKE mål som Barcelona mangler, siden de har La Ligas bedste antal scoret mål (og alligevel slutter de nr. 3 i tabellen)!! Offensiven er vigtig, men forsøm nu IKKE defensiven hver evig eneste sæson!! Det var Chelseas beton-stærke forsvar som gav CL titlen i aften :sørgelig:

Brugeravatar
Daluigi
Indlæg: 7064
Tilmeldt: lør sep 02, 2006 9:33 pm
Geografisk sted: Galten
Har takket: 127 gange
Blevet takket: 848 gange

Re: Champions league

Indlæg af Daluigi »

Så meget som det end piner mig, så smed Pep altså denne her fuldstændig på gulvet folkens. Jeg har været mundlam siden kl. 20.00 hvor jeg kunne konstatere, at manden starter 6 offensive midtbanespillere og 0 defensive... Fuldstændig absurd at forsøge at ændre formation igen igen igen.... Jamen har han INTET lært!?!? Never change a winning team - I hvert fald ikke i en CL-finale... Amen jeg er tom for ord. Det er jo seriøst fuldkommen fortjent at Chelsea vinder!? De var bedre og mere farlige hele kampen igennem..... Overvej hvor elendigt trænerarbejde det seriøst er af Pep... Jeg mener, at han er historiens bedste - Men han har altså tabt småkagerne i denne turnering SÅ mange gange nu, at det ligner et kompleks...

.... Og selv Prebsi inde i studiet kunne forudsige at den der opstilling var helt gal.

Så er den altså gal.
Forumlegende

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Champions league

Indlæg af Piquénbauer »

@Barca80

Gamle rudiger, silva og azpi er jo ikke klasse cb’er. Det er ac, zouma osv heller ikke. At bruge dem som et eksempel på at gode forsvarsspillere vinder titler er imo skudt langt over mål. De gør det godt (og det samme ville pique, lenglet osv forresten også) fordi hele taktikken er sat op omkring defensiven. Spil dem i vores system og de ville vælte rundt.

Vi skal ikke nødvendigvis købe klasse (og dyre) cb’er - vi skal i stedet have etableret et system og købe spillere der passer til systemet. Det er vejen frem.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: Champions league

Indlæg af Barca80 »

Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 7:44 am
rudiger, silva og azpi er jo ikke klasse cb’er. Det er ac, zouma osv heller ikke.
Sikke en påstand. Hvem siger, og ud fra hvilket grundlag, at de ikke er klasse cb'er? Rudiger er blot 28 år og Azpilicueta er 31 år. Så gamle er de heller ikke.

Jeg vil da helt klart mene, at fx Silva og Rudiger er legene let bedre end Pique og Lenglet ud fra ren defensive aspekter. Pique og Lenglet's kvaliteter består i, at de kan spille med fødderne, lidt ala en midtbanespiller - som jo en moderne forsvarspiller også bør kunne.

Men Puyol i sin tid (for at tage ham som eksempel), var jo ren cb - lidt ligesom Silva og Rudiger - dvs. var ikke særlig egnet til at spille med fødderne, men var ren mur i forsvaret; var aggressiv, var klasse i en-mod-en situationer og nærmest umulig at komme igennem.

Og det er NETOP en spiller som Puyol jeg savner i dagens Barcelona! En leder i forsvaret. En ren klasse cb - som Barca i den grad har savnet i flere sæsoner, især i de store kampe. Det er netop min pointe - at Barca skal investere i cb type som minder lidt om Puyol.
Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 7:44 am
Vi skal ikke nødvendigvis købe klasse (og dyre) cb’er - vi skal i stedet have etableret et system og købe spillere der passer til systemet. Det er vejen frem.
Passer til systemet? Godt, så Barca skal bare fortsætte med at købe cb'er som kan "spille med fødderne" - spillere som minder om Lenglet? Hvad nytter det, at du har 11 mand (inkl. målmanden) i startopstillingen som kan "spille med fødderne", når du lukker vanvittige 8 mål ind mod Bayern München? Hvad nytter cb'er (som passer til systemet!) når de lukker hele 4 mål ind mod PSG på hjemmebane i CL??

Barcelona havde det bedste offensiv i La Liga med hele 85 mål, men det fjerde bedste defensiv med 38 mål indkasseret (samme som R.Sociedad iøvrigt) - og sluttede på en 3. plads! Hvilket jo viser, at defensiven giver bedre valuta end offensiven i moderne fodbold. Jeg siger ikke Barca skal skifte system og spille som Chelsea - de skal fortsætte med at spille som de gør! Jeg siger blot at transferpengene bør bruges til at købe klasse cb'er, og siger at Barca ikke bør brænde alle deres penge af på offensive spillere, som de jo gør hver eneste sæson. Uden at få fuld valuta for pengene. Desværre.

Antimadridista
Indlæg: 9126
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 896 gange
Blevet takket: 937 gange

Re: Champions league

Indlæg af Antimadridista »

Som nævnt ovenover, er det virkelig chokerende at Pep, med de negative erfaringer han har erhvervet sig efter talrige semi blåøjede CL tilgange, endnu engang vender på en tallerken og ændrer på det som har bragt ham længere end siden Barca tiden.


Tror at de 2 nylige nederlag for city mod Chelsea i april og maj, har stresset Pep til at finde en ny formel. Men hvor var det dog dumt!


Dog var Silva, KDB, Mahrez og Foden alle under niveau og havde vel tilsammen højest en håndfuld vellykkede driblinger.

Frygten for nederlag var helt tydeligt større end sulten efter sejr!

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Champions league

Indlæg af Piquénbauer »

Sikke en påstand. Hvem siger, og ud fra hvilket grundlag, at de ikke er klasse cb'er? Rudiger er blot 28 år og Azpilicueta er 31 år. Så gamle er de heller ikke.

Jeg vil da helt klart mene, at fx Silva og Rudiger er legene let bedre end Pique og Lenglet ud fra ren defensive aspekter. Pique og Lenglet's kvaliteter består i, at de kan spille med fødderne, lidt ala en midtbanespiller - som jo en moderne forsvarspiller også bør kunne.
For 6 måneder siden ville stort set ingen kalde de nævnte spillere for klasse. Rudiger, AC, zouma, Azpi osv var alle en del af holdet der lukkede 54 mål ind i pl i 19/20 sæsonen. De var mildest talt elendige defensivt. Dette fortsatte også efter at silva kom til hvor de, inden tuchel blev ansat, lukkede langt størstedelen af deres mål ind. Grunden til at de nævnte Chelsea spillere ser gode ud er tuchel. Ikke andre. Det er ham der har sat et system sammen der gør at de kan præstere.

Så ja det kan da godt være at de (nu) ser bedre ud end pique og lenglet men det gjorde de altså ikke for kort tid siden. Pique og lenglet spiller i et system hvor balance og kollektivt pres er en by i Rusland. De er overladt til sig selv under helt vanvittigt elendige forhold - ofte isoleret og i direkte 1 vs 1 mod angribere. Hermed ikke sagt at de har spillet en god sæson, der har været alt for mange personlige fejl, men det er spillere der har leveret på et højt niveau før og det under meget sværere forhold end det vi så fra chelsea i går. Jeg er derfor overbevist om at du kan smide dem ind på Chelseas hold og de ville kunne præstere mindst ligeså godt.
Passer til systemet? Godt, så Barca skal bare fortsætte med at købe cb'er som kan "spille med fødderne" - spillere som minder om Lenglet? Hvad nytter det, at du har 11 mand (inkl. målmanden) i startopstillingen som kan "spille med fødderne", når du lukker vanvittige 8 mål ind mod Bayern München? Hvad nytter cb'er (som passer til systemet!) når de lukker hele 4 mål ind mod PSG på hjemmebane i CL??
Så kommer vi lidt tilbage til din kritik af pique og lenglet. Hvis du tror at det er alt der kræves for at spille for Barca og det eneste spillerne har at byde ind med så tager du i den grad fejl. Bevares de kunne være bedre men vores problem er taktikken og især balancen. Vi har ikke spillet med et pres i flere år. Vi har ikke været i balance i flere år. Vores cd'er og cm'er for den sagt skyld har haft travlt med at kompensere fremfor at spille til deres styrker. Vi har med andre ord ikke spillet som et hold men derimod for at nogle individualister skulle have de bedste forhold for at afgøre kampe. Og det har virkelig været ødelæggende.
Barcelona havde det bedste offensiv i La Liga med hele 85 mål, men det fjerde bedste defensiv med 38 mål indkasseret (samme som R.Sociedad iøvrigt) - og sluttede på en 3. plads! Hvilket jo viser, at defensiven giver bedre valuta end offensiven i moderne fodbold. Jeg siger ikke Barca skal skifte system og spille som Chelsea - de skal fortsætte med at spille som de gør! Jeg siger blot at transferpengene bør bruges til at købe klasse cb'er, og siger at Barca ikke bør brænde alle deres penge af på offensive spillere, som de jo gør hver eneste sæson. Uden at få fuld valuta for pengene. Desværre.
Jeg ville hellere bruge transferpengene på at få en træner ind der kan skabe et kollektiv. Jeg er ikke sekund i tvivl om at vi med et ordentlig system ville kunne komme rigtig langt med de spillere vi har. Omvendt så betyder det også at man ikke ville bruge så mange penge på offensive individualister som skulle have holdet sat op efter dem. Så kunne man smide nogle penge efter pau torres i stedet.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Champions league

Indlæg af Norbit »

Rudiger må være forfærdelig at spille over for. Han er aggressiv i alle dueller. Ham og Kante gjorde forskellen i min optik. Han er ikke nogen dygtig CB med fødderne, men Nøj hvor han bryder mange angreb og generelt kommer først på en del bolde. Godt set at Tuchel at give ham mere spilletid en Lampard gjorde.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: Champions league

Indlæg af Dytrax »

Kevin De Bruyne revealed he suffered a fractured nose and left orbital during Saturday's 1-0 defeat in the Champions League final against Chelsea.

PuyolErGud
Indlæg: 10610
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 595 gange
Blevet takket: 563 gange

Re: Champions league

Indlæg af PuyolErGud »

Kvoller skrev:
lør maj 29, 2021 11:36 pm
Mésqueunclub skrev:
lør maj 29, 2021 11:30 pm
Filten skrev:
lør maj 29, 2021 11:25 pm
Hvad græder dommeren over?
Sidste kamp, måske?
Man kan da håbe
Ja, det var sidste kamp for Lahoz. Han indstiller karrien.

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: Champions league

Indlæg af Barca80 »

Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 1:42 pm
For 6 måneder siden ville stort set ingen kalde de nævnte spillere for klasse.
Jeg tror nu stadig de fleste vil mene at Rüdiger og Thiago Silva var klasse cb'er for 6 måneder siden. Og de fleste ville også mene (for 6 måneder siden) at de er/var langt bedre end Pique og Lenglet, ift. defensive aspekter; dvs. tacklinger, markeringer, aggressivitet, dueller, positioneringer, koncentration m.m.

Så jo, Chelsea har i den grad bedre cb'er ud fra de ren defensive aspekter. Og det havde de også for 6 måneder siden.
Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 1:42 pm
var alle en del af holdet der lukkede 54 mål ind i pl i 19/20 sæsonen.
Ingen har påstået at en træner og hans spillesystem ikke har nogen betydning. Selvfølgelig påvirker trænerens taktik spillernes præstationer og dermed hvor mange mål der bliver indkasseret. At Rüdiger og Thiago Silva har haft en elendig træner som Frank Lampard, har selvfølgelig haft en effekt på holdets defensive præstationer. Men det laver jo stadig ikke om på, at de er bedre forsvarspillere end Pique, Lenglet osv.
Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 1:42 pm
Så ja det kan da godt være at de (nu) ser bedre ud end pique og lenglet men det gjorde de altså ikke for kort tid siden.
Man kan vende den om og sige - Tuchel ville aldrig kunne skabe den jerndefensiv som han har skabt i Chelsea, med spillere som Pique, Lenglet og Mingueza. Ja, Barca-forsvaret (under Tuchel) vil måske være mere stabil end den man ser i Barcelona nu om dage, men det vil langt fra være en betonmur magen til Chelseas, som har sikret dem Champions League titlen. Og det skyldes simpelthen at spillere som Pique, Lenglet og Mingueza ikke er rene cb'er - deres kvaliteter består især i det tekniske med fødderne. Jeg siger ikke, at de ikke kan forsvare, men klasse cb'er er de i hvert fald ikke!
Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 1:42 pm
Vi har med andre ord ikke spillet som et hold men derimod for at nogle individualister skulle have de bedste forhold for at afgøre kampe. Og det har virkelig været ødelæggende.
Jeg har aldrig påstået at Barca's problemer ligger i forsvaret alene. Jeg er enig i, at der skal være bedre balance over hele banen, og al fokus ikke skal være på individualister. Men, vi kommer stadig ikke uden om, at mangel på rene cb'er i Barca, også bærer en stor del af ansvaret for, at Barca's defensiv sejler til den allerhøjeste guldmedalje!

Ja, du kan kalde det nuværende Barca-systemet en by i Rusland. Jeg modsiger dog ikke din tese om, at taktikken skal forbedres over hele linjen, så cb'erne får bedre vilkår. Der er jeg enig. Men det er jo ikke kun det der er problemet. Barcelona mangler også kvalitetsspillere i det centrale forsvar. Det er min pointe.
Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 1:42 pm
Jeg ville hellere bruge transferpengene på at få en træner ind der kan skabe et kollektiv.
Igen synes jeg at du opstiller tingene som modsætninger. Som om alt var sort og hvidt. Det som om du ikke kan se nuancerne og mellemregningerne. Naturligvis skal Barca have en træner som kan skabe et kollektiv, ja tak! Men, hvorfor opstille det som en modsætning til min præmis om, at Barca mangler bedre cb'er? Altså mangler en Puyol type (selvom han var en unik spiller). En leder i forsvaret. En vaskeægte cb'er, som måske ikke er så god "med fødderne" - samtlige 11 mand på banen behøver jo ikke være gode med fødderne (husk netop balancen på holdet, som du jo også gav udtryk for) - men er VERDENSKLASSE i tacklinger, markeringer, aggressivitet, dueller, positioneringer, koncentration m.m.

Det er netop dét som Barca mangler (ikke sagt, at det er det eneste problem). Det er dét som Barca bør brænde deres transferpenge af på! Og ikke på ekstremdyre individualister som Coutinho, Dembele, Griezmann m.m., som alligevel ikke giver fuld valuta for pengene.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Champions league

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg tror nu stadig de fleste vil mene at Rüdiger og Thiago Silva var klasse cb'er for 6 måneder siden. Og de fleste ville også mene (for 6 måneder siden) at de er/var langt bedre end Pique og Lenglet, ift. defensive aspekter; dvs. tacklinger, markeringer, aggressivitet, dueller, positioneringer, koncentration m.m.

Så jo, Chelsea har i den grad bedre cb'er ud fra de ren defensive aspekter. Og det havde de også for 6 måneder siden.
Jeg kan tydeligt huske det komplet nedbrud der var blandt Barcafans da rudiger blev rygtet til klubben. Rudiger spillede ikke engang fast for chelsea før tuchel kom til. Ja de har set gode ud efter tuchel kom til men før det ville meget få kalde dem klasse.

Så kan du mene at de er bedre cb'er end dem vi har men jeg holder sgu på at det er systemet der gør det.
Ingen har påstået at en træner og hans spillesystem ikke har nogen betydning. Selvfølgelig påvirker trænerens taktik spillernes præstationer og dermed hvor mange mål der bliver indkasseret. At Rüdiger og Thiago Silva har haft en elendig træner som Frank Lampard, har selvfølgelig haft en effekt på holdets defensive præstationer. Men det laver jo stadig ikke om på, at de er bedre forsvarspillere end Pique, Lenglet osv.
Så når de har en elendig træner så er de undskyldt? Hvorfor er det samme ikke tilfældet for pique og lenglet?

Systemet har nemlig en betydning og det er markant lettere at bedømme cb'er der spiller i et defensivt system fremfor cb'er der spiller for barca. Det er immervæk en del sværere at være cb'er når man ikke får den støtte som chelsea cb'er gør og det fra samtlige spillere på banen.
Man kan vende den om og sige - Tuchel ville aldrig kunne skabe den jerndefensiv som han har skabt i Chelsea, med spillere som Pique, Lenglet og Mingueza. Ja, Barca-forsvaret (under Tuchel) vil måske være mere stabil end den man ser i Barcelona nu om dage, men det vil langt fra være en betonmur magen til Chelseas, som har sikret dem Champions League titlen. Og det skyldes simpelthen at spillere som Pique, Lenglet og Mingueza ikke er rene cb'er - deres kvaliteter består især i det tekniske med fødderne. Jeg siger ikke, at de ikke kan forsvare, men klasse cb'er er de i hvert fald ikke!
Det er da ikke vores cb'er der gør at han ikke ville kunne det? Som jeg har skrevet flere gange efterhånden så mangler vores hold balance. Chelseas cb'er ville ikke stå så godt på banen hvis systemet og medspillerne ikke tillod det. Samtlige spillere på banen støtter dem. Hele holdet forsvarer. Da de ikke gjorde det var silva, rudiger, ac, zouma osv ligeså elendige som pique, lenglet og hvem du ellers ikke mener er gode nok.

Det ved du som barcafan. Man behøver ikke at se mere end 5 min med Barca og det er tydeligt at der ikke bliver spillet som et hold. Om det er Messi der vitterligt intet ansvar har defensivt. Eller demb der går rundt. Eller bussi der ikke kan følge med. For mig at se isolerer du problemet med spillerne og jeg ser på hele holdet. Vi har i flere sæsoner haft så ufatteligt store problemer kollektivt og det har handlet om at kompensere fremfor at udvikle. Messi presser ikke, så må midten ud og dække kanten, mere plads bussi skal dække, op med en cb til at støtte bussi og vupti - en motorvej gennem midten.
Jeg har aldrig påstået at Barca's problemer ligger i forsvaret alene. Jeg er enig i, at der skal være bedre balance over hele banen, og al fokus ikke skal være på individualister. Men, vi kommer stadig ikke uden om, at mangel på rene cb'er i Barca, også bærer en stor del af ansvaret for, at Barca's defensiv sejler til den allerhøjeste guldmedalje!

Ja, du kan kalde det nuværende Barca-systemet en by i Rusland. Jeg modsiger dog ikke din tese om, at taktikken skal forbedres over hele linjen, så cb'erne får bedre vilkår. Der er jeg enig. Men det er jo ikke kun det der er problemet. Barcelona mangler også kvalitetsspillere i det centrale forsvar. Det er min pointe.
Og min pointe er at det postulat falder fuldstændig til jorden når vi lige har set chelsea vinde med de cb'er de har til rådighed. Som jeg allerede skrev så lukkede de 54 mål ind i sidste sæson med stort set de samme spillere. De lukkede flere mål ind end Pool, city, united, leicester, tottenham, arsenal, sheffield utd, burnley, crystal palace og samme antal som brighton. Og det fortsatte i denne sæson med silva. Men tuchel kom til og fik systemet på plads. Præcis som pep gjorde med os så vi kunne vinde en cl finale med en backkæde bestående af Puyol, pique, yaya og sylvinho.
Igen synes jeg at du opstiller tingene som modsætninger. Som om alt var sort og hvidt. Det som om du ikke kan se nuancerne og mellemregningerne. Naturligvis skal Barca have en træner som kan skabe et kollektiv, ja tak! Men, hvorfor opstille det som en modsætning til min præmis om, at Barca mangler bedre cb'er? Altså mangler en Puyol type (selvom han var en unik spiller). En leder i forsvaret. En vaskeægte cb'er, som måske ikke er så god "med fødderne" - samtlige 11 mand på banen behøver jo ikke være gode med fødderne (husk netop balancen på holdet, som du jo også gav udtryk for) - men er VERDENSKLASSE i tacklinger, markeringer, aggressivitet, dueller, positioneringer, koncentration m.m.

Det er netop dét som Barca mangler (ikke sagt, at det er det eneste problem). Det er dét som Barca bør brænde deres transferpenge af på! Og ikke på ekstremdyre individualister som Coutinho, Dembele, Griezmann m.m., som alligevel ikke giver fuld valuta for pengene.
Jeg mener ikke at vores cb'er er problemet. Vores taktik/system har været langt ude at skide i flere sæsoner og det har især manifesteret sig i forsvaret. Det har aldrig været nemt at spille cb for Barca (du får nok ikke en hårdere opgave) og man kommer hurtigt til at se dum ud. Men i de seneste sæsoner har det været ekstremt. Bølge efter bølge har de fået smidt i hovedet og det skaber usikkerhed og dumme fejl. Det gør det svært at bedømme spillerne.

Derfor mener jeg heller ikke at køb nødvendigvis er vejen. Pique kan sagtens gøre sig som breddespiller, araujo og garcia er kæmpe talenter, mingueza en god altmuligmand. En pau torres ville selvfølgelig være god at få ind så jeg er ikke imod køb men for mig er systemet det altoverskyggende problem og det kommer ikke på plads før kollektivet bliver vægtet højest. Og ja derfor skal vi også stoppe med at købe dyre offensive spillere.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1747
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: Champions league

Indlæg af Barca80 »

Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 10:31 pm
Jeg kan tydeligt huske det komplet nedbrud der var blandt Barcafans da rudiger blev rygtet til klubben. Rudiger spillede ikke engang fast for chelsea før tuchel kom til. Ja de har set gode ud efter tuchel kom til men før det ville meget få kalde dem klasse.

Så kan du mene at de er bedre cb'er end dem vi har men jeg holder sgu på at det er systemet der gør det.
Lad os nu sætte tingene i rette perspektiv og i korrekt kontekst. Rudiger var meget skadet i 19/20 sæsonen (før Tuchel kom til), som du refererer til. Han var ude i flere måneder, missede hele 19 kampe og skulle igennem en længere genoptræning, hvorfor andre spillere fik hans plads (se evt. selv hans injury history).

Rüdiger er en klasse cb, og er mere eller mindre fastmand på det tyske landshold. Trods hans skader fik han hele 7 landskampe for Tyskland i 2020 alene, dvs. FØR Tuchel kom til, hvilket jo må vidne om at han også var klasse før Tuchel's tid.

Du mener simpelthen, at det blot er det taktiske-system som får Rudiger og Thiago Silva til at se bedre ud end Pique og Lenglet? Du kan simpelthen ikke se, at de to førstenævnte har bedre defensive kvaliteter ift.: tacklinger, markeringer, aggressivitet, dueller, positioneringer, koncentration m.m.? Jeg tror de fleste Scouts vil være uenig med dig. Ja Pique og Lenglet er bedre med fødderne - men det er storset også det.
Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 10:31 pm
Så når de har en elendig træner så er de undskyldt? Hvorfor er det samme ikke tilfældet for pique og lenglet?

Systemet har nemlig en betydning og det er markant lettere at bedømme cb'er der spiller i et defensivt system fremfor cb'er der spiller for barca. Det er immervæk en del sværere at være cb'er når man ikke får den støtte som chelsea cb'er gør og det fra samtlige spillere på banen.
Det samme er netop også tilfældet med Pique og Lenglet. Det var derfor jeg netop lavede en parallel med Tuchel som Barca-træner. Se mit indlæg fra tidligere. Jeg skrev følgende:

Barca80 skrev:
søn maj 30, 2021 7:28 pm
Man kan vende den om og sige - Tuchel ville aldrig kunne skabe den jerndefensiv som han har skabt i Chelsea, med spillere som Pique, Lenglet og Mingueza. Ja, Barca-forsvaret (under Tuchel) vil måske være mere stabil end den man ser i Barcelona nu om dage, men det vil langt fra være en betonmur magen til Chelseas, som har sikret dem Champions League titlen. Og det skyldes simpelthen at spillere som Pique, Lenglet og Mingueza ikke er rene cb'er - deres kvaliteter består især i det tekniske med fødderne. Jeg siger ikke, at de ikke kan forsvare, men klasse cb'er er de i hvert fald ikke!


Bottomline er, at det IKKE kun er det taktiske system som giver bedre vilkår til Rudiger og Thiago Silva. At Chelsea vinder CL er ikke kun Tuchel og hans defensive taktiske-systems fortjeneste, men også cb'ernes forjeneste - altså dét at de har gode defensive kvaliteter. Jeg er absolut sikker på, at Tuchel ikke havde vundet CL med cb'er som Lenglet, Pique og Mingueza, og det uanset hvilket defensive system (og kollektivitet) han så brugte.
Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 10:31 pm
Det er da ikke vores cb'er der gør at han ikke ville kunne det? Som jeg har skrevet flere gange efterhånden så mangler vores hold balance. Chelseas cb'er ville ikke stå så godt på banen hvis systemet og medspillerne ikke tillod det. Samtlige spillere på banen støtter dem. Hele holdet forsvarer.

Det ved du som barcafan. Man behøver ikke at se mere end 5 min med Barca og det er tydeligt at der ikke bliver spillet som et hold. Om det er Messi der vitterligt intet ansvar har defensivt. Eller demb der går rundt. Eller bussi der ikke kan følge med. For mig at se isolerer du problemet med spillerne og jeg ser på hele holdet. Vi har i flere sæsoner haft så ufatteligt store problemer kollektivt og det har handlet om at kompensere fremfor at udvikle. Messi presser ikke, så må midten ud og dække kanten, mere plads bussi skal dække, op med en cb til at støtte bussi og vupti - en motorvej gennem midten.
Ja og her nævner du en masse ting som jeg er fuldstændig enig i. Og som jeg allerede har givet udtryk for. Så forstår ikke rigtig hvorfor du gentager dig?

Ja, holdet skal have bedre balance. Ja, holdet skal have en bedre træner som kan skabe kollektivitet. Ja, individualisterne på holdet skal bidrage mere i det defensive arbejde; som fx Messi og Dembele som du nævner.

Men er det nok? Nej! Altså ja, det vil naturligvis blive bedre når der er balance og alle folk bidrager mere. Men vi må samtidig bare konstatere at cb'erne på holdet langt fra har Barca-niveau. Pique er alt for langsom og rusten i sine bevægelser, hvilket gør at han er nem at sætte af. Mingueza mangler meget rutine; selvom han har potentiellet, er der stadig lang vej endnu. Også så har vi min hade-spiller nr. 1, nemlig Lenglet. Tror jeg kunne skrive en hel bog om ham. I forhold til hvor mange dumme fejl han har lavet i løbet af 20/21 sæsonen, hvilket har kostet utallige point. Skal jeg grave dem alle sammen frem (via youtube)??
Piquénbauer skrev:
søn maj 30, 2021 10:31 pm
Jeg mener ikke at vores cb'er er problemet. Vores taktik/system har været langt ude at skide i flere sæsoner og det har især manifesteret sig i forsvaret. Det har aldrig været nemt at spille cb for Barca (du får nok ikke en hårdere opgave) og man kommer hurtigt til at se dum ud. Men i de seneste sæsoner har det været ekstremt. Bølge efter bølge har de fået smidt i hovedet og det skaber usikkerhed og dumme fejl. Det gør det svært at bedømme spillerne.

Derfor mener jeg heller ikke at køb nødvendigvis er vejen. Pique kan sagtens gøre sig som breddespiller, araujo og garcia er kæmpe talenter, mingueza en god altmuligmand. En pau torres ville selvfølgelig være god at få ind så jeg er ikke imod køb men for mig er systemet det altoverskyggende problem og det kommer ikke på plads før kollektivet bliver vægtet højest. Og ja derfor skal vi også stoppe med at købe dyre offensive spillere.
Igen skriver du flere ting som jeg i forvejen er enig i. Det taktiske system skal forbedres, en bedre træner, mere kollektivitet osv.

Ud fra alt hvad du har skrevet kan jeg forstå, at du mener, at Barca skal fortsætte med at købe cb'er som "passer til systemet", dvs. passer til tiki taka fodbold, hvilket vil sige, at cb'erne skal være "gode med fødderne". Samtidig mener du, at cb'er som Barca har købt, har ofte været elendige, alene fordi at der mangler kollektivitet, samt fordi offensive-spillere ikke bidrager nok i det defensive arbejd.

Hvis det er korrekt forstået, vil jeg blot sige, at jeg er enig i det meste - bortset fra, at man bør købe cb'er med bedre defensive kvaliteter, samt at "spil med fødderne" ikke altid er et must som værende en cb. Barca har jo som sagt haft Puyol som var forrygende i defensive aspekter, uden at være "god med fødderne". Det er blot sådan en type cb jeg savner i dag hos Barca. Det vil Barca nå langt med, grundet cb'ens aggressivitet, lederskab, koncentration igennem 90 minutter m.m. :thumbup:

Derfor - og nu kommer hele min pointe fra mit allerførste indlæg, som udløste vores debat - bør Barca bruge penge på mere kvalitets cb'er, i stedet for HELE TIDEN (hver sommer) bruge transferbudgettet på ekstremdyre offensive-spillere ;-)
Senest rettet af Barca80 man maj 31, 2021 12:24 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Champions league

Indlæg af Norbit »

Det magter man ikke at læse. Alt for langhåret.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 20 gæster