Hvis DU var sportsdirektør!

Alt om Barca som ikke hører hjemme i de andre grupper

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

leomessi10
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør feb 11, 2017 4:09 pm
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af leomessi10 »

Dertil ville jeg også placere små grupper på 10-15 personer af lokale fans i farverige trøjer (gule / orange) flere steder på stadion (måske 30-40) steder på stadion. Disse vil få gratis adgang, men så skal de satme også spiller op til dans og skabe stemning på alle sektioner på stadion.

Btw - så går jeg ikke på RUC eller noget

Økonomisk ville jeg køre spillerbussen ned forbi La Rambla og samle alle lommetyvene op med det formål, at slippe dem ud på Camp Nou under kampene, så vi kan samle lidt mønt ind til køb af Mbappe, Kimmich og Håland.
Senest rettet af leomessi10 tors mar 04, 2021 5:22 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Norbit »

leomessi10 skrev:
tors mar 04, 2021 2:48 pm
Btw - så går jeg ikke på RUC eller noget
:clap: :lol:
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Visca Barça
Indlæg: 37
Tilmeldt: fre feb 26, 2021 4:19 pm
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Visca Barça »

EasyBuddhist skrev:
ons mar 03, 2021 10:17 pm
Visca Barça skrev:
ons mar 03, 2021 11:47 am
EasyBuddhist skrev:
ons mar 03, 2021 1:19 am
Hvis jeg var sportsdirektør, ville jeg i langt højere grad fokusere La Masia, end de andre indlæg herinde har lagt op til. Der er virkeligt mange talenter, som kommer op igennem systemet i løbet af de næste tre-fire år. Store talenter, som denne gang også ser ud til at have det psykiske element, som er så vigtig, for at de kan bryde igennem på første holdet. Derfor ville mine tilgange og afgange i høj grad baseres på, på hvilken position disse talenter findes og hvornår de kan forventes at være klar til at kæmpe med om spilletiden.

Jeg vil starte med at inddele truppen i fem grupper, for at prioritere deres betydning for den sportslige og den økonomiske fremtid.

1. Messi: Denne gruppe har kun et enkelt medlem og det afspejler betydningen heraf, både sportsligt og økonomisk. Man er nødt til at have en plan for næste sæson, der inkluderer Messi eller som ekskluderer ham.

2. Piqué, Busquets, Firpo, Braithwaite, Roberto, Pjanic, Neto, Aleña, Todibo, Miranda, Wagué, Matheus, Monchu og Akieme: Denne gruppe skal sælges af enten den ene eller anden årsag, men fælles for dem, er at de alle sammen er sportslige og at de skal være med til at skabe plads til at styrke truppen udefra og til de talenter, der presser sig på nedefra. De er simpelthen ikke gode nok længere eller har aldrig været det.

3. Dembélé, Grizmann og Coutinho: mindst én, gerne to fra denne gruppe skal sælges for at genskabe økonomien og gøre plads til en ny stjernespiller. Grizmann og Coutinho er fejlcastet og klart dem, jeg helst så solgt fra, men Dembélé kan være et kort, man er nødt til at spille, for at få mulighed for at forny truppen. Så stor en impact har han ikke haft at han retfærdiggør sin store transfersum og han har kontraktudløb i 2022.

4. Dest, Umtiti, Lenglet, Trincao, Emerson, Mingueza, Puig og De la Fuente: Denne gruppe har enten et højt potentiale eller har vist et højt topniveau. De er dog ikke uundværlige og kan sælges, hvis den rigtige mulighed byder sig.

5. Ter Stegen, De Jong, Pedri, Ilaix, Araujo og Alba: Denne gruppe skal ikke sælges med mindre, man er helt fucked på økonomien og man får et tilbud, man i så fald ikke kan sige nej til.

Mit bud på en trup frem mod næste sæson vil baseret på at få fysik og speed ind i truppen sammen med en højere grad af kvalitet. Det fysiske aspekt har uden tvivl været Barca´s største akilleshæl de sidste tre sæsoner og det er man nødt at adressere.

Målmand: Først og fremmest ville jeg ikke hente en erstatning for Neto. Både Peña og Tenas viser stort potentiale og Ter Stegen står alligevel de fleste kampe.

HB: Jeg ville sætte alt ind på at hente Bellerin. HB har i lang tid været forsvarets største svaghed og der trænger til stabilitet på positionen. Emerson eller Dest kan agere backup og jeg egentlig helst at Emerson fik chancen, pga den større fysik han kommer med. Dest kunne udlejes for en sæson eller to, for at se om han udvikler sig tilfredsstillende. Man har ikke umiddelbart noget stort talent på vej fra La Masia.

VB: Ingen indkøb. Alba kan holde et par sæsoner endnu og jeg synes ikke, de alternativer der bliver nævnt, tilbyder en tilfredstillende opgradering, tværtimod. Både Gaya, Bernat og Grimaldo har de nøjagtig samme karakteristika som Alba. Derimod har man et af de absolut største backtalenter på vej i Alejandro Balde.

CB: Garcia meldes på vej og det er godt. Araujo er på plads og enten Mingueza eller en anden fra La Masia kan agere fjerde mand. Hvis man lykkedes med at sælge både Lenglet og Umtiti, ville jeg gå efter Pau Torres.

DM: Jeg ville gå efter Bennacer. Man mangler en type, som kan løbe solen sort og det kan han. Hans pasningsspil er tilmed helt i top. De Jong er selvskrevet og så ville jeg hente Orellana op fra B-holdet, hvor han har gjort det helt fantastisk.

CM: Pedri, Puig, Ilaix, og Nico Gonzalez fra B-holdet. Masser af diversitet og udviklingspotentiale i den kvartet.

LW: Fati, Dembélé og Bryan Gil. Gil er utrolig spændende og vil også komme i spil, såfremt Messi ikke forlænger. Han er selvfølgelig ikke så målfarlig som Messi, men ellers er han en teknisk stærk og udfordrende kantspiller, som også trækker ind centralt. Han kunne blive det fremtidige offensive omdrejningspunkt.

RW: Jeg ser meget gerne at der stadig står en Messi på holdkortet efter ferien. Det vil give alle de unge talenter noget at læne sig op af. Derudover Trincao og Collado som backup.

CF: Haaland. Holdet trænger til en ny stjerne og det er Haaland. Alternativt Lautaro. Depay kunne være backup, men jeg så egentlig hellere at man tog en chance og investerede i Kamaldeen. Kæmpe potentiale han har og han vil udvikle sig hurtigt i det selskab. Ellers er der også en Brobbey, der kunne prøves af og som tilmed har kontraktudløb.

Truppen som jeg ville sammensætte ville dermed se således ud.

Målmænd: Ter Stegen, Peña, Tenas
HB: Bellerin, Emerson
VB: Alba, Balde
CB: Araujo, Torres, Garcia, Mingueza
DM: De Jong, Bennacer, Orellana
CM: Pedri, Puig, Ilaix, Nico
LW: Fati, Dembélé, Gil
RW: Messi, Trincao
CF: Haaland, Brobbey og Kamaldeen

Starteren således.

Ter Stegen
Bellerin-Araujo-Torres-Alba
Bennacer
De Jong-Pedri
Messi-Haaland-Fati

Bænk: Peña, Emerson, Balde, Garcia, Mingueza, Orellana, Puig, Nico, Dembélé, Gil, Trincao, Kamaldeen

Det er meget ungt, jeg ved det! Men hold kæft, hvor ville jeg elske at det hold folde sig ud. Masser af speed, fysik, dynamik, boldkontrol og kreativitet. Med alle de spillere, man skulle ud og afsætte, ville der rigeligt med penge til de fem-seks indkøb, man skulle ud og hente og lønbudgettet ville ligge væsentligt lavere, end det gør nu. Dét hold ville kunne kæmpe med om titlerne allerede næste sæson og sæsonen efter ville de smadre det hele :grin:
Synes det er et utrolig interessant indlæg, som jeg langt hen ad vejen er enig i! Vil dog selv mene, at mit forslag er mindst lige så fokuseret på La Masia som dit, men nok ikke lige så konkret, da jeg ikke kan konkludere på B-holds spillerne, når jeg jeg ikke har set dem spille… Hvorfor mit forslag mere går på at kulturen omkring La Masia skal på rette spor igen.

Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor du vil skille dig af med både Pique og Busquets, som begge er symboler på den Barca tid, som det virker til, at du også gerne vil tilbage til. Jeg mener ikke, at de er færdige sportsligt, så længe holdet omkring dem bare passer bedre til spillestilen. Klart Pique bliver udstillet, når Lenglet smider bolden væk, til modstanderholdets angriber, gang på gang. Til gengæld kan jeg godt lide din idé med Kamaldeen - selvom det kan lyde absurd for nogen, så mener jeg faktisk også det er en spiller, som man kunne tage et kig på. :))
Du har ret, man kunne godt beholde den ene af Piqué eller Busquets, eller måske dem begge, i en form for mentor rolle. Men det skulle være med streg under mentor rolle, for jeg har ikke tiltro til deres sportslige niveau mere. I hvert fald ikke når det kommer til de store kampe, hvor der kræves langt mere fysik, end de kan tilbyde. Man har set det alt for mange gange de seneste år, hvor 3-4-5 spillere er fladet igennem. Heldigvis nåede Bartomeu at sætte gang i tranformationen i det korte sommer vindue, men det er langt fra nok. Der skal ske endnu mere til sommer og senest om et år skal transformationen være komplet. Koeman har gjort sit til at sætte fokus på de fysiske aspekter og man kan tydeligt se det på holdet i de fleste kampe. Der er mere overskud i dele af kampene og man falder ikke så nemt igennem, i de svage perioder. Der hvor man stadig kan se en tydelig forskel, er når man måder de bedste. Man mangler power, man mangler speed og man mangler overskud. Hvis man vil med op og spille med om det helt store trofæ igen, så er man nødt til at tilføje et stærkt element af fysik til spillet. Tiki taka og genpres er fint nok, men hvis man ikke har energien til at føre det ud i livet, så hjælper det ingenting. Man så det specielt gå ned af bakke under Valverde og Setien, som slet ikke formåede at fremstille holdet i en ordentlig fysisk tilstand.

En af de sidste ting Bartomeu nåede at transformere, inden hans afgang, var at tilføje det fysiske element til ungdomsrækkerne. Det var set alt for sent dog, men man kan allerede se resultaterne af det på B-holdet. På trods af at have spillet med nogle af de klart yngste startopstillinger, man har set i mange år, så formår de at konkurrere i seniorrækkerne og ligger også til at kæmpe med om oprykningspladserne. Det er et absolut must at de unge har en stærk fysik, når de kommer op på senior niveau. Se på de seneste, der er kommet op. Fati, Ilaix og Mungueaza. De flader ikke igennem og er fysiske vidundere i en alder af 18 år. Pedri er lidt anderledes, men han løber også solen sort. Se på Puig og spørg, hvorfor han ikke er brudt igennem endnu? Pga fysikken. Han kan selvfølgelig nå det endnu, men han skal til at komme efter, for ellers bliver han overhalet af endnu flere, der er yngre end ham.
Men Barca har jo aldrig været et fysisk stærkt hold, men derimod har de været så gode teknisk, at det ikke har været en nødvendig med en god fysisk tilstand. Da Barcelona mødte Man Utd i CL finalen i 2011, var Man Utd dem fysisk overlegen på alle positioner, men til gengæld var Barca teknisk længder bedre end, ikke bare Man Utd, men alle tophold i perioden 2009-2012. Jeg synes jo lige netop, at Bartomeu's transferstrategi har været helt off, fordi han prøvet at tilføre spillere, som slet ikke passede end i Tiki Taka spillestilen. (Ved godt det er hypotetisk, men kunne slet ikke forestille mig, at Johan Cruijff ville have været begejstret for 90% af de handler, som Bartomeu nåede at lave.) Mit håb er, at Barca anno 2011 kan blive genskabt, med 11 tekniske spillere som er skolet til at spille Tiki Taka.

Ang. B-holdet, så var det da meget mere imponerende dengang de spillede med i den anden bedste række i Spanien, end deres foreløbige tredje plads i tredje bedste række. Og dengang de spillede i den anden bedste række, var det hvertfald ikke fysiske spillere der var på holdet.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af EasyBuddhist »

Men Barca har jo aldrig været et fysisk stærkt hold, men derimod har de været så gode teknisk, at det ikke har været en nødvendig med en god fysisk tilstand. Da Barcelona mødte Man Utd i CL finalen i 2011, var Man Utd dem fysisk overlegen på alle positioner, men til gengæld var Barca teknisk længder bedre end, ikke bare Man Utd, men alle tophold i perioden 2009-2012. Jeg synes jo lige netop, at Bartomeu's transferstrategi har været helt off, fordi han prøvet at tilføre spillere, som slet ikke passede end i Tiki Taka spillestilen. (Ved godt det er hypotetisk, men kunne slet ikke forestille mig, at Johan Cruijff ville have været begejstret for 90% af de handler, som Bartomeu nåede at lave.) Mit håb er, at Barca anno 2011 kan blive genskabt, med 11 tekniske spillere som er skolet til at spille Tiki Taka.

Ang. B-holdet, så var det da meget mere imponerende dengang de spillede med i den anden bedste række i Spanien, end deres foreløbige tredje plads i tredje bedste række. Og dengang de spillede i den anden bedste række, var det hvertfald ikke fysiske spillere der var på holdet.
Lad mig først fastslå at jeg da er fuldstændig enig i at Barca ikke skal være et fysisk hold og kun det. I den anledning må jeg hellere præcisere.

1. Du henviser til en kamp mod Man U, hvor stort set hele holdet var på toppen af deres karrierer rent individuelt. Alle i startopstillingen var deres prime og det er en væsentlig forskel fra holdet i dag, hvor den ene halvdel synger på sidste vers og den anden halvdel er i starten af deres karriere. Rent fysisk betyder det en kæmpe forskel.

2. Ovenstående har rod i fejlslagen sportslig udvikling, hvor man har forsømt et generationsskifte i for lang tid. Det arbejde skulle være startet for tre-fire år siden og i al sin væsentlighed være en on going proces. Både indkøb og integrering af ungdomsspillere har været fejlslagen og det må derfor være en sportsdirektørs fornemmeste opgave at få rettet op på det forhold.

3. Fodbolden udvikler sig hele tiden. Grunden til at Guardiolas Dream Team var så succes rige, var jo at de kombinerede den eksisterende Tiki-Taka med med genpresset, som var et nyt element i spillestilen. Ting går op og ned i fodbold og nogen gange er man på forkant med tingene og sætter måske ligefrem dagsordenen for, hvordan fodbold skal spilles, andre gange halter man bagefter og må udvikle sit spil, så det passer til nutiden. Siden nævnte kamp mod Utd, har fodbolden udviklet sig og det er specielt på de fysiske parametre at det er gået stærkt. Det har den sportslige ledelse i Barca ikke formået at omstille holdet til, så derfor er resultatet dobbelt så slemt. Når man så møder hold som Liverpool, Bayern og PSG, som i øjeblikket er på forkant, ja så udstilles det på grusomste vis.

4. Fysik er mange ting f.eks kropsstyke, løbepensum og hurtighed. Du behøver ikke besidde alle tre dele for at have fysikken på din side. Det handler om at have fordelen og på at have alternativer, hvis modstanderen har et område, hvor de kan dominere dig og det handler om at have elementerne med i dit spil, så du ikke bliver sat bagud.

5. hvis du ser på den trup, som jeg har sammensat, så er den i allerhøjeste grad teknisk anlagt. Der er ingen på det hold, der ikke vil have fantastiske tekniske færdigheder, men der vil samtidig være forskellige fysiske færdigheder, alt efter hvilke steder på banen, hvor man måske har problemer med at matche modstanderen defensivt, men meget mere, i forhold til, hvilke steder på banen, man ønsker at udnytte modstanderens svagheder til at angribe.

Det sidste punkt har man fået nogle glimrende eksampler på i kampene mod Sevilla, hvor Koeman har brugt 3-5-2 formationen til netop det formål. Her bruger han en ekstra forsvarsspiller for at komme modstanderens fysiske overlegenhed i en 4-3-3 formation til livs og samtidig bruger han en hurtig angriber til at true bagrummene hos modstanderens fysiske overlegenhed mand-mand. På den lange bane er jeg dog ikke tilhænger af at spille med tre forsvarsspillere, det ser jeg absolut heller ikke som værende Barca´s spillestil. De skal op på modstanderens banehalvdel og spille fodbold go de skal angribe modstanderen hele tiden. Derfor ser jeg det kun som en midlertidig taktisk variant, der kan bruges mod fysisk overlegne modstandere, men med tiden skal man igen kunne udfordre disse på egne præmisser og ikke på deres.

Den med B-holdet, kan vi ikke tage den i La masia eller b-holds tråden? Bare lige for at holde tingen lidt adskilt, ellers bliver det hurtigt meget omfattende ;-)
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Visca Barça
Indlæg: 37
Tilmeldt: fre feb 26, 2021 4:19 pm
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Visca Barça »

EasyBuddhist skrev:
lør mar 06, 2021 2:28 pm

Lad mig først fastslå at jeg da er fuldstændig enig i at Barca ikke skal være et fysisk hold og kun det. I den anledning må jeg hellere præcisere.

1. Du henviser til en kamp mod Man U, hvor stort set hele holdet var på toppen af deres karrierer rent individuelt. Alle i startopstillingen var deres prime og det er en væsentlig forskel fra holdet i dag, hvor den ene halvdel synger på sidste vers og den anden halvdel er i starten af deres karriere. Rent fysisk betyder det en kæmpe forskel.

2. Ovenstående har rod i fejlslagen sportslig udvikling, hvor man har forsømt et generationsskifte i for lang tid. Det arbejde skulle være startet for tre-fire år siden og i al sin væsentlighed være en on going proces. Både indkøb og integrering af ungdomsspillere har været fejlslagen og det må derfor være en sportsdirektørs fornemmeste opgave at få rettet op på det forhold.

3. Fodbolden udvikler sig hele tiden. Grunden til at Guardiolas Dream Team var så succes rige, var jo at de kombinerede den eksisterende Tiki-Taka med med genpresset, som var et nyt element i spillestilen. Ting går op og ned i fodbold og nogen gange er man på forkant med tingene og sætter måske ligefrem dagsordenen for, hvordan fodbold skal spilles, andre gange halter man bagefter og må udvikle sit spil, så det passer til nutiden. Siden nævnte kamp mod Utd, har fodbolden udviklet sig og det er specielt på de fysiske parametre at det er gået stærkt. Det har den sportslige ledelse i Barca ikke formået at omstille holdet til, så derfor er resultatet dobbelt så slemt. Når man så møder hold som Liverpool, Bayern og PSG, som i øjeblikket er på forkant, ja så udstilles det på grusomste vis.

4. Fysik er mange ting f.eks kropsstyke, løbepensum og hurtighed. Du behøver ikke besidde alle tre dele for at have fysikken på din side. Det handler om at have fordelen og på at have alternativer, hvis modstanderen har et område, hvor de kan dominere dig og det handler om at have elementerne med i dit spil, så du ikke bliver sat bagud.

5. hvis du ser på den trup, som jeg har sammensat, så er den i allerhøjeste grad teknisk anlagt. Der er ingen på det hold, der ikke vil have fantastiske tekniske færdigheder, men der vil samtidig være forskellige fysiske færdigheder, alt efter hvilke steder på banen, hvor man måske har problemer med at matche modstanderen defensivt, men meget mere, i forhold til, hvilke steder på banen, man ønsker at udnytte modstanderens svagheder til at angribe.

Det sidste punkt har man fået nogle glimrende eksampler på i kampene mod Sevilla, hvor Koeman har brugt 3-5-2 formationen til netop det formål. Her bruger han en ekstra forsvarsspiller for at komme modstanderens fysiske overlegenhed i en 4-3-3 formation til livs og samtidig bruger han en hurtig angriber til at true bagrummene hos modstanderens fysiske overlegenhed mand-mand. På den lange bane er jeg dog ikke tilhænger af at spille med tre forsvarsspillere, det ser jeg absolut heller ikke som værende Barca´s spillestil. De skal op på modstanderens banehalvdel og spille fodbold go de skal angribe modstanderen hele tiden. Derfor ser jeg det kun som en midlertidig taktisk variant, der kan bruges mod fysisk overlegne modstandere, men med tiden skal man igen kunne udfordre disse på egne præmisser og ikke på deres.

Den med B-holdet, kan vi ikke tage den i La masia eller b-holds tråden? Bare lige for at holde tingen lidt adskilt, ellers bliver det hurtigt meget omfattende ;-)
Jeg faktisk mere eller mindre enig i alle dine punkter. Ud fra det du skriver fornemmer jeg, at vi er på samme bølgelængde ang. hvor klubben skal bevæge sig hen i mod. Og efter Laporta's "sejr" i aftes, så tror jeg på, at det Barca bliver "sig selv" igen. Derfor ser jeg heller ikke nogen grund til, at fortsætte denne hypotetiske debat - men det har været en fornøjelse, at kunne høre andres værdier og dele sin egne, uden at det blev for overfladisk, og som det ofte kan blive i debatter "bag skærmen" noget værre mudderkast :clap:

Visca el Barca og Visca Catalunya'.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af EasyBuddhist »

Visca Barça skrev:
man mar 08, 2021 1:19 pm
EasyBuddhist skrev:
lør mar 06, 2021 2:28 pm

Lad mig først fastslå at jeg da er fuldstændig enig i at Barca ikke skal være et fysisk hold og kun det. I den anledning må jeg hellere præcisere.

1. Du henviser til en kamp mod Man U, hvor stort set hele holdet var på toppen af deres karrierer rent individuelt. Alle i startopstillingen var deres prime og det er en væsentlig forskel fra holdet i dag, hvor den ene halvdel synger på sidste vers og den anden halvdel er i starten af deres karriere. Rent fysisk betyder det en kæmpe forskel.

2. Ovenstående har rod i fejlslagen sportslig udvikling, hvor man har forsømt et generationsskifte i for lang tid. Det arbejde skulle være startet for tre-fire år siden og i al sin væsentlighed være en on going proces. Både indkøb og integrering af ungdomsspillere har været fejlslagen og det må derfor være en sportsdirektørs fornemmeste opgave at få rettet op på det forhold.

3. Fodbolden udvikler sig hele tiden. Grunden til at Guardiolas Dream Team var så succes rige, var jo at de kombinerede den eksisterende Tiki-Taka med med genpresset, som var et nyt element i spillestilen. Ting går op og ned i fodbold og nogen gange er man på forkant med tingene og sætter måske ligefrem dagsordenen for, hvordan fodbold skal spilles, andre gange halter man bagefter og må udvikle sit spil, så det passer til nutiden. Siden nævnte kamp mod Utd, har fodbolden udviklet sig og det er specielt på de fysiske parametre at det er gået stærkt. Det har den sportslige ledelse i Barca ikke formået at omstille holdet til, så derfor er resultatet dobbelt så slemt. Når man så møder hold som Liverpool, Bayern og PSG, som i øjeblikket er på forkant, ja så udstilles det på grusomste vis.

4. Fysik er mange ting f.eks kropsstyke, løbepensum og hurtighed. Du behøver ikke besidde alle tre dele for at have fysikken på din side. Det handler om at have fordelen og på at have alternativer, hvis modstanderen har et område, hvor de kan dominere dig og det handler om at have elementerne med i dit spil, så du ikke bliver sat bagud.

5. hvis du ser på den trup, som jeg har sammensat, så er den i allerhøjeste grad teknisk anlagt. Der er ingen på det hold, der ikke vil have fantastiske tekniske færdigheder, men der vil samtidig være forskellige fysiske færdigheder, alt efter hvilke steder på banen, hvor man måske har problemer med at matche modstanderen defensivt, men meget mere, i forhold til, hvilke steder på banen, man ønsker at udnytte modstanderens svagheder til at angribe.

Det sidste punkt har man fået nogle glimrende eksampler på i kampene mod Sevilla, hvor Koeman har brugt 3-5-2 formationen til netop det formål. Her bruger han en ekstra forsvarsspiller for at komme modstanderens fysiske overlegenhed i en 4-3-3 formation til livs og samtidig bruger han en hurtig angriber til at true bagrummene hos modstanderens fysiske overlegenhed mand-mand. På den lange bane er jeg dog ikke tilhænger af at spille med tre forsvarsspillere, det ser jeg absolut heller ikke som værende Barca´s spillestil. De skal op på modstanderens banehalvdel og spille fodbold go de skal angribe modstanderen hele tiden. Derfor ser jeg det kun som en midlertidig taktisk variant, der kan bruges mod fysisk overlegne modstandere, men med tiden skal man igen kunne udfordre disse på egne præmisser og ikke på deres.

Den med B-holdet, kan vi ikke tage den i La masia eller b-holds tråden? Bare lige for at holde tingen lidt adskilt, ellers bliver det hurtigt meget omfattende ;-)
Jeg faktisk mere eller mindre enig i alle dine punkter. Ud fra det du skriver fornemmer jeg, at vi er på samme bølgelængde ang. hvor klubben skal bevæge sig hen i mod. Og efter Laporta's "sejr" i aftes, så tror jeg på, at det Barca bliver "sig selv" igen. Derfor ser jeg heller ikke nogen grund til, at fortsætte denne hypotetiske debat - men det har været en fornøjelse, at kunne høre andres værdier og dele sin egne, uden at det blev for overfladisk, og som det ofte kan blive i debatter "bag skærmen" noget værre mudderkast :clap:

Visca el Barca og Visca Catalunya'.
Lige over, og ja, lad os håbe at Laporta bringer Barca tilbage, hvor vi alle sammen gerne vil have dem :clap: :thumbup:
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

SantJordi
Indlæg: 177
Tilmeldt: tirs dec 29, 2020 7:58 pm
Har takket: 18 gange
Blevet takket: 56 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af SantJordi »

Efter land tids lurepassen her på forummet, får I også lige mit bud som sportsdirektør samlet under tre søjler:

1. Fremtidssikring.
  • Det første jeg ville gøre var at samle Ter Stegen, De Jong, Pedri og Ansu Fati og fortælle dem at vi ser dem holdets fremtidige stamme og stikke dem en lang kontrakt der reflekterer dette. Kan give ro og tro på fremtiden.
  • Dernæst ville jeg hive Araújo og Ilaix og sige at vi tror på deres potentiale og langsigtede rolle i klubben, hvis de arbejder hårdt for det og stikke dem en kontrakt, der reflekterer det.
  • Messi skal tilbydes det nye projekt og gerne overtales til at blive. Vil han ikke, må han få lov til at gå; forhåbentligt på en måde hvor klubben får nogle hundrede millioner i kassen for ham.
  • Puig vil jeg fortælle at der er tro på hans evner, men at han har brug for at modnes med fast spilletid på en lejeaftale, hvorefter han kan komme tilbage og tage klubben med storm.
  • Og så ville jeg indføre et dogme om, at indkøb udelukkende skal være for at styrke startelleveren. Al bredde skal først og fremmest dækkes af klubbens egne talenter. Det indebærer en regel om at min. 1 spiller pr. sæson fra b-holdet skal have en plads i førsteholdstruppen.
2. Oprydning
  • I oprydningen ville jeg starte med at samle Coutinho, Griezmann og Pjanic og takke dem for indsatsen og påpege at det desværre ikke udviklede sig til den sucess alle havde håbet og gøre det klart at de med deres høje lønninger og alder ikke er med i planerne for fremtidens Barcelona og derefter starte på arbejdet med at aflaste dem til højestbydende. Vil Messi væk, skal Griezmann få en chance for at shine i hans fravær, hvilket jeg tror på at han vil.
  • Umtiti og Lenglet vil blive bedt om at sondere terrænet og få lov til at forlade klubben, hvis der modtages et rimeligt bud på dem.
  • Dembele vil blive tilbudt en performance baseret kontrakt, der tager højde for skader og mål. Accepterer han ikke det, må han forvente at blive solgt, da økonomien ikke er der til at miste ham på fri transfer året efter.
  • Busquets, Piqué og Alba vil alle få at vide at de er vigtige spillere i truppen, der forventes at bidrage, men også at skulle udfases over de næste 1-2 sæsoner.
  • Aleña vil jeg tage en snak med; hvis han har lyst til at give det et skud mere som reserve i truppen er han velkommen, ellers må han gerne afsøge muligheder
3. Forstærkning
Økonomien er ikke god, men med ovenstående oprydning bør der være nogle muligheder.
  • De første "billige" forstærkninger skal sikres ved at hive Wijnaldum og Alaba ind på en fri transfer, hvis lønkravene er spiselige. Agüero mener jeg ikke er værd at hente. Han vil være en løntung byrde indenfor kort tid.
  • Prioritet 1 er at finde en ny stærk midterforsvar; det er her pengene skal bruges. Jeg vil lade scouts og træner komme med bud, da jeg har ikke nogen oplagte kandidater i tankerne.
  • Prioritet 2 er at finde den lange slangetunge findes frem og arbejdet med at sweet-talke Mbappé til en fri transfer om et år skal sættes ind. Den mulighed må ikke glippe. Alternativet er at punge ud for Haaland eller Lautaro. Kan intet lade sig gøre er det Depay på en fri transfer.
  • Prioritet 3 er at finde en DM til at afløse Busquets. Det skal være en spiller de rdedikeres til pladsen og som der satses på kan udvikle sig. Om Orellana, Oriol B. kan tage skridtet eller om der findes en oplagt kandidat på scouts hjælpe med
  • Dertil skal scouts sættes igang med at identificere en venstreback til at afløse Alba, og en langsigtet højreback til at afløse Sergi Roberto og konkurrere med Dest, som jeg ikke er overbevist om. Første blik faldende nedad i hierarkiet.
4. Diverse
  • Kan man få penge for Braithwaite, skal man tage imod dem. Ellers kan fint være reserve i en forholdsvis tynd offensiv, hvis han holder energien højt i træningerne.
  • Neto kan også sælges, hvis man tror på Tenas og Peña. det har jeg ikke set nok kampe med dem til at vurdere.
  • Junior Firpo kan også sælges, hvis man identificerer en langsigtet afløser til Alba, som man tror på, eller formår at hente Alaba.
  • Emerson kan få chancen for at konkurrere med Dest og Roberto. Mener han ikke det er nok, kan man se om nogen er villige til at give en god pris.

Truppen, hvis ovenstående lader sig gøre:

Ud:
Coutinho, Griezmann, Dembele, Pjanic, Lenglet, Umtiti, Aleña og Puig på leje. (Forventes at give 1,5-2 milliarder).

Måske ud:
Braithhwaite, Neto, Firpo, Emerson

Oprykning (indkøring):
Collado, Orellana, Ilaix (Ramos Mingo, Baldé).

Ind:
Midterforsvar og angriber.
Wijnaldum og Alaba.

Samlet giver det:
Keeper: Ter Stegen, Neto (eller Tenas/Peña)
DC: Piqué, Araújo, Eric García, Mingueza, ny miderforsvar.
RWB: Dest, Roberto (og evt. Emerson)
LWB: Alba, Alaba (og evt Firpo + Baldé som reserve, mens han er på B-holdet)
DMC: Busquets, Orellana eller afløser udefra (De Jong som back-up)
MC: De Jong, Pedri, Ilaix, Wijnaldum, Alaba (og evt. Aleña).
Offensiv: Messi, Ansu Fati, Trincao, Collado (ny angriber eller Mbappé året efter) (og evt. Braithwaite).


Det vil skabe et slagkraftigt hold, der ikke bliver alt for ungt, men samtidigt med stort potentiale for at udvikle sig til et dominerende hold. Særligt når Mbappé og en styrket Puig kommer til året efter. Hvis planen vel og mærket holder; men jeg synes at det er realistisk bud, økonomien taget i betragtning. Samlet set bør det også frigive noget økonomi på at bringe gælden en smule mere i balance.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster