Hvis DU var sportsdirektør!

Alt om Barca som ikke hører hjemme i de andre grupper

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Champione
Indlæg: 1577
Tilmeldt: man jul 02, 2007 3:42 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 168 gange

Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Champione »

Hej alle,

Mange af vores kamptråde udvikler sig ofte bud på fremtidige opstillinger og alverdens diskussioner om salg og køb ikke mindst. Det er ofte fede og gode diskussioner - men debatten drukner lidt i kamptrådene.
Så - kunne det ikke være fedt med en selvstændig tråd til formålet?

Salg, køb, struktur, sammensætning og al dertilhørende er noget jeg elsker ved fodbolden - da folks syn er ret varieret.

Hermed en tråd til formålet - og jeg kommer selv til at byde ind med et meget velovervejet oplæg inden så længe.

Jeg kommer til at tænke over:

- Messi - hvad skal der ske?
- Sommeren - med fokus på forstærkning af holdet og fokus på økonomien realisme.
- La Masia - større indkøring af unge og lade ydermandaterne være tiltænkt unge folk.
- Og de mange spørgsmålstegn med Griez, Cou, forsvaret, m.m.

Jeg håber I tager godt imod tråden og kommer med en masse oplæg - og gerne meget anderledes end mit :wave:
---------------------------------------
Barca is my religion!

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Norbit »

Nøj det kunne være fedt at være sportsdirektør i klubben. Jeg kan godt være den første til at starte den her "leg".
Først og fremmest ville jeg smide alle følelser væk.

- Messi - hvad skal der ske?
Jeg ville stille Messi et ultimatum. Hvis han vil blive i klubben og have forlænget din kontrakt, bliver vi nødt til at reducere hans løn og han vil ikke have samme magt som tidligere.

- Sommeren - med fokus på forstærkning af holdet og fokus på økonomien realisme.
Jeg ville starte med at have stort set hele holdet til salg, med undtagelse af FdJ, Mats, Pedri, Fati, Trincao, Araujo, Dest. Der ville blive arbejdet fokuseret mod at have en nyt forsvar, en ny midtbane og en ny angribere. Alt afhængigt af hvor mange penge der er tilbage, ville jeg gå fokuseret mod et par enkelte spillere, som jeg tror ville forstærke holdet betydeligt fra dag 1.

Her er et par forslag til hvad jeg tror vi kunne hive hjem:
Neto (10 mio)
Emerson (15 mio)
Lenglet (20-25 mio)
Umtiti (ca. 15 mio)
Firpo (maks 13 mio)
Pjanic (maks 15 mio)
Coutinho (maks 30 mio)
Busquets (maks 10 mio)
Roberto (maks 15 mio)
MB (maks 8 mio)
Griezmann (maks 35-40 mio)
Dembele (maks 35-40 mio)
+ det løse af Alena, Oriol Busquets, Matheus etc.

Pique ville jeg bruge som mentor for de unge i forsvaret sammen med Alba og Roberto, med tanke på at få dem skippet sæsonen efter. Deres løn vil skulle reduceres gevaldigt.
Samlet salg ca: 250 mio euro + vi sparer lønnen fra nogle af de dyreste i truppen.

Følgende spillere ville jeg gå efter til forsvaret:
Gaya/Grimaldo, Garcia, Jules Kounde/Pau Torres/Caglar Soyuncu.

Lad os sige det lykkedes, ville jeg maks. give:
Gaya (30 mio)
Garcia (gratis)
Caglar Soyuncu (40 mio)


Til midtbanen ville jeg:
Gå efter Kante som første prioritet, ellers real-fanen Sergej Milinkovic-Savic. Alt afhængigt af hvor mange penge der er efter salg og om Messi bliver/smutter, ville jeg gå efter begge. Pris:
Kante (maks 45 mio)
Sergej Milinkovic-Savic (maks 45)

Til angrebet ville jeg satse stort på enten Heung Min Son eller Erling Haaland.
Son tror jeg ville passe perfekt ind. Han er en god afslutter og kæmper meget. Pris:
Son (Maks 80 mio)
Haaland (Maks 90 mio)
Depay (Gratis)

Pengene ville gå lige op, men så har vi også en trup som hedder:
Mats, Tenas (b), Pena (b), Dest, Mingueza (b), Roberto, Araujo, Garcia, Soyuncu, Pique, Santiago Ramos (b), Gaya, Alba, Kante, FdJ, Pedri, Milinkovic-Savic, Moriba (b), Puig, Collado (b), Fati, Son, Trincao, Messi, Depay, Konrad (b).

Stærkeste start 11 med Messi:
Mats
Dest - Araujo, Soyuncu - Gaya
FdJ - Kante - Milinkovic
Messi
Fati - Son
Uden Messi ville jeg sætte Pedri ind på hans plads. ellers:

Mats
Dest - Araujo, Soyuncu - Gaya
Kante - Milinkovic
Fati - FdJ - Son
Messi

Bænk: Tenas, Pedri, Roberto, Garcia, Pique, Alba, Moriba, Depay, Puig, Konrad, Collado.

- La Masia - større indkøring af unge og lade ydermandaterne være tiltænkt unge folk.
Uden tvivl give flere chancer til vores folk fra La Masia. Derfor indeholder min førsteholds trup ca. 7 spillere hevet op direkte fra b-holdet.

- Og de mange spørgsmålstegn med Griez, Cou, forsvaret, m.m.
Her vil jeg ikke snakke om de allerede nævnte spillere. Har givet min mening til kende om dem. Dog ville jeg overveje Koemans position - såfremt Xavi ikke bliver direkte aktuel. Hvis han ikke kan få forsvaret til at fungerer bedre, så skal han have et los.


Så slutter FM21 også her.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Piquénbauer »

Ind: Garcia og Depay
Ud: Messi, Umtiti/Lenglet, Firpo, Pjanic, Neto, Emerson, Cou, Martin,

Trup
MM: MAtS, Pena
HB: Dest, Roberto, (Mingueza)
VB: Alba, Balde
CB: Pique, Araujo, Garcia, Umtiti/Lenglet, (Mingueza)
DM: Bussi, Jandro
CM: De Jong, Pedri, Puig, Alena, Ilaix
HK: Demb, Trincao
VK: Fati, Konrad
Angriber: Greiz, Depay

Starter
MAtS
Dest - Araujo - Pique - Alba
Bussi
De Jong - Pedri
Demb - Greiz - Fati

Hvis der var penge til køb så ville jeg kigge efter en VB (Gaya), en CB (Torres) (så både Lenglet og Umtiti kunne sendes videre) og en angriber (? - foretrækker selv Lautaro, men Haaland osv er velkomne).

Det vigtigste der skal ske: Xavi skal være træner og vi skal have en taktik som kommer holdet til gode fremfor enkelte spillere.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Paulinho15
Indlæg: 519
Tilmeldt: man jun 29, 2020 11:16 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 106 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Paulinho15 »

Super godt tiltag af Champione. Jeg tror det bliver meget brugt det her. Og gode indlæg af Norbit og Piquénbauer
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 843
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 52 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Diabolito »

Interessant emne, med mange perspektiver. Det er svært at give et realistisk bud, da vi ikke kender alle parametrene der er nødvendige, men uanset en sjov leg at være med i.

Her er mit bud:

Jeg har valgt at splitte beslutningerne op i 3 kategorier: Økonomi, Ledelse & Kultur og Truppen. Eftersom vores situation er som den er, vil truppens sammensætning være enormt præget af de andre faktorer og derfor være lavere prioriteret end normalt.

Økonomi

Lønninger skal ned - både på kort og lang sigt. Det nytter simpelthen ikke noget at lønningerne er 80 % af vores budget. Vi har et af verdens største og mest historiske brands. Hvis ikke spillere kan lokkes til på den grund alene, skal de ikke spille hos os. Jeg kunne rigtig godt lide Laportas model med en lavere grundløn og større fokus på bonusordninger. Det ville jeg vende tilbage til.

Banker, kreditorer og andre investorer skal forhandles med - men jeg er for lidt økonomisk ekspert til at kunne gå i detaljer her.

Samtidig skal der ses på nye indtægtskilder. Jeg synes der er en generel håbløs neglegering af innovationsudvikling fra storklubbers side. Jeg ville nedsætte en innovations/business development team til at finde nye muligheder for at tjene penge. Et par bud fra hoften kunne være større engagement i e-Sport, og samarbejde med Netflix om serier (bl.a. inspireret af Drive to Survive og All or Nothing, hvor man følger Man City og Tottenham behind the scenes (tror mange fans ville sluge dette råt)).

Jeg forstår heller ikke en meter af, at ingen storklubber har set Corona-pandemien som mulighed for innovation. Smid da nogle 360 kameraer op på stadion (der er plads nok) og forbind folk i deres sofaer med VR headsets. Dette koncept vil sagtens kunne skaleres op x mange og fungere fint når der også er tilskuere på stadions igen. Hvis bare der kan lokkes 50.000 til én kamp for 100 kroner stykket, tjenes der 5 mio. kr. per kamp. Og det er et lavt sat estimat.

Sidst, men ikke mindst, skal der fremtidigt indskrives "pandemi-sikring" i spilleres kontrakter, betydende at deres lønninger vil falde i % tilsvarende med klubbens indtægter, i tilfælde af flere lignende situationer.

Ledelse & Kultur
Ledelsen skal tættere på spillertruppen og træneren. Der skal lyttes til trænerens behov, og ikke købe spillere af politiske/populistiske grunde (Griezmann lader til at være et godt eksempel herpå). For at truppen skal være harmonisk og have en åben og humoristisk kultur, skal ledelsen projektere det samme. Barcelona skal ses som én enhed, hvor de sidste mange år har været en kamp imellem spillere og ledelse.

Der skal være en åben dialog om de udfordringer vi står overfor. Spillerne må forstå at deres lønninger på kort bane kan ruinere klubben og være indstillet på en medvillighed for at kunne overleve de næste par år. De spillere der ikke kan acceptere disse vilkår skal forsøges at sælges (meget li hvad der skete da Laporta første gang tog over).

Der skal ikke købes spillere der ikke er råd til. La Masia skal opprioriteres, også hvis det betyder færre titler på kort bane. De seneste 8-12 år, har der været et enormt kortsigtet fokus, der har betydet titler her og nu, og meget lidt fokus på længeresigtede mål. Jeg ville lave en klar kommunikationsstrategi og kommunikere til omverdenen at Barcelona nu vil fokusere langsigtet og at tilhængere/medier skal væbne sig med tålmodighed, da vi bliver nødt til at omprioritere fokus.

Truppen

Jeg vil starte med at se på spillernes kontrakter. Hvem tjener hvad, og hvornår udløber de.
Der er nogle dyrtbetalte spillere så som Coutinho og Pjanic jeg aktivt vil gå ind og forsøge at sælge videre. Men udover måske de 2, er der ikke mange aktive handlinger jeg vil foretage.

Der vil ikke være én spiller der er urørlig, kommer det rigtige bud ind. Hvis Bayern byder 1,5 millard for De Jong, vil jeg sælge ham på stedet. Derfor vil jeg omformulere mine grupper til:

Sælges for ekstreme summer
De Jong
MatS
Pedri
Fati

Sælges for store summer
Griezmann
Dembelé
Araujo
Dest
Alba
Trincao
Roberto
Ilaix
Puig

Sælges for mellemstore summer
Firpo
Pique
Mingueza
Busquets
Lenglet
Konrad
Aleña

Må gerne skippes afsted for mindre beløb
Braithwaite
Umtiti
Matheus
Neto

Denne segmentering af en kombination af alder, løn, potentiale, værdi og evner. Mange vil nok gerne skippe Griezmann afsted for 30 mill. Euro, men du finder næppe en erstatning af samme kaliber til samme pris. Selvom han næppe har levet op til hvad han blev købt for, bringer han stadig noget til holdet. Samtidig er Griezmanns position meget afhængig af Messis udfald.

Messi må sådan set selv styre sin skæbne, men vi kan ikke betale ham de summer han får nu. Jeg har været meget splittet i min holdning omkring Messi længe. Han er stadig vores bedste spiller og trækker enorme marketingsummer til klubben. Holdet vil uden tvivl blive dårligere på den korte bane uden Lionel, men som Hella Joof sagde i Disruptionsrådet:
"Brænd hele lortet ned".
, og her kan jeg godt have tendens til at mene at hvis vi skal have en helt frisk start, skal alle de gamle væk. Omvendt, hvis Messi brænder for det nye projekt og kan se sig selv i en mentorrolle, må han gerne blive.

Koeman synes jeg egentlig har gjort det fint. Min generelle holdning til fodboldverdenen, er at mange præsidenter og sportsdirektører tænker absurd kortsigtet (som også nævnt tidligere) - vi er i en transitionsperiode, så det nytter ikke noget med nye tanker og koncepter hvert år. Jeg ville give Koeman mininum 2 år mere for at få det spillermateriale og koncepter ført ud i livet han har brug for. Før synes jeg det er en uretfærdig vurdering.

Det siger sig selv, at spillerindkøb vil blive få. Der skal ses på byttehandler og transferfrie spillere, hvor resten skal suppleres op med de unge fra La Masia. Som flere andre har nævnt vil Depay og Garcia også være mine to førsteprioriteter. Derudover ville jeg holde øje med Aguëro (også afhængig af Messi og Griezmann), Bernat, Boateng, Donnarumma (kun hvis MatS kan sælges for +80 mio Euro) og Wijnaldum (vi mangler noget kampånd på midtbanen). Jeg er udemærket klar over at mange af de spillere der er nævnt her er oppe i alderen og er den stikmodsatte retning af hvad jeg lige har talt om med at tænke langsigtet, men de nye spillere vil kun komme ind hvis de accepterer lavere lønninger end hvad vi allerede har.

HVIS der sælges/skal byttes spillere, vil jeg se på spillere med kontraktudløb i 2022. Her falder Goretzka, Dybala Camavinga, Sabitzer, Belotti, Kessié, Romagnoli og Ginter mig i øjnene som muligheder hvor vi er svage. Jeg vil ikke gå for meget i detaljer her, da det afhænger af hvem vi får solgt.
El Señor de las Tartas

Brugeravatar
Champione
Indlæg: 1577
Tilmeldt: man jul 02, 2007 3:42 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 168 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Champione »

Fantastiske bud - og altid fedt at læse andres tanker på noget vi alle går op i med liv og sjæl.

Jeg synes at vi skal gå efter generationsskiftet nu - vi har alt for mange, som lever lidt på fortiden og ikke bidrager til den omkostning, som de er den dag i dag.

Jeg ville først og fremmest fokusere på at blive en rentabel forretning - og det præger mit bud.
Jeg ville forsøge at tænde gnisten i Messi - og give ham det sidste sportslige projekt - og måske forvente en 10-20% fald i kontraktens impact på vores budgetter. Og tror faktisk ligeledes ikke, at mange af de interesserede klubber kan bære hans omkostning. Der bliver jo nævnt PSG en del - men kan ikke se dem bære hans løn, vs. FFP. Ney har forlænget og de vil give alt for at næste verdensstjerne Mbappe bliver. Jeg tror egentlig kun en engelsk klub kan bære ham økonomisk - selvom han også genererer indtægter.

Men jeg har kalkuleret en løsning MED Messi. Han har vist opadgående formkurve og viser igen sine kvaliteter og impact på holdet - i nuværende form.
Og med et stærkere starter, så tror jeg tingene kan blive godt.
En væsentlig detalje er - at jeg ville satse på ham som 9'er - det fjerner hans manglende løbepensum defensivt og jeg ville supplere med at han kunne "fritages" fra arbejdet som 9'er - uden at påvirke holdet så meget som når han dækker højre side.
Han ville også komme i spil tættere på modstanderens mål - og jeg ville ala Pep tiden arbejde med højintensitets-dybdeløb fra kanterne - og fra den centrale midt.

Hvem skulle så ud?

Jeg ville frigive markante lønninger og takke Pique, Busquets for mange års tro tjeneste - og forklare dem fremtiden blev uden dem. De har estimeret 26 mio euro i årlig løn.
Fritstillelse. De er fjerde- og femtebedste betalt.

Så ville jeg sælge:
Lenglet - god alder - CB for Frankrig - og bliver offer for at der skal indtægter. Der vil være mange afsætningsmuligheder - og han kan blive god i mange andre klubber, som spiller uden samme risiko som os.

Neto - Pena som reserve.
Firpo - Miranda, som har spillet ok hos Betis - op som reserve.
Pjanic - ikke god nok og høj løn (estimeret 8.5 mio euro).
Matheus - farvel.
Coutinho.
Griezmann.

Jeg ville købe:
Jeg ville virkelig, selvom der er meldt om lønningsniveau omkring 13-14 mio euro årligt - gå BENHÅRDT efter David Alaba. Han er skræddersyet til os. Hurtig, god alder (28 år), fra øverste hylde og kommer fra en storklub. Venstre benede stopper, som også er fandens alsidig.
Hans løn er dækket af den sparede løn på Busquets, som hiver 14 mio euro.
Fri transfer - da han ikke vil forlænge i Bayern.

Og så, som ligger i kortene: Eric Garcia. Fri transfer.
Emerson - kender ikke lige ejerforhold, men ham ville jeg give chancen.
Har været rigtig stærk i Betis.
Og ligeledes Miranda.

Centralt ville jeg kigge på en mand som Aouar fra Lyon, som virkelig har fået sit gennembrud i Lyon. Han har vist virkelig spektakulære ting, krydret med en landsholdsdebut tidligere på sæsonen. Lyon har i sommer meldt omkring 50 mio euro ud for ham.

Og så ville jeg ligeledes signe Depay, som er alsidig i sine positioner også.
Florian Thauvin

Det ville give mig følgende hold: 4-3-3:

Mats
Dest-Araujo-Alaba-Alba
Frenkie
Pedri-Aouar
Dembele Fati
Messi

Og backupperne - hvor konkurrencen nogle steder er hårdere end andre:

Pena
Emerson-Mengueza-Umtiti/Garcia-Miranda
Roberto
Puig-Alena
Trincao Depay
Martin

Hvis man ville vurdere at Martin var en sløj 9'er, så kan Depay gå derop - og ville man styrke bredden, så har Florian Thauvin i Marseille også kontraktudløb. Rigtig god sæson og en stor profil i Marseille. Han er en venstre benede højrekant.
Så ville Martin skulle sælge også.

Men ville der være stort overskud på udgående og indgående transfers - jeg tror mine salg ville indbringe omkring 100 mio euro - og vi skulle kun slippe for Aouar som transfersum - og selvfølgelig en sign on på de frie transfers. Så der ville være en 20-30 mio euro i overskud på selve transferdelen.
Ligeledes er der med mine exits frigivelse af et lønniveau på omkring 100 mio euro årlige. Og dem erstatter vi med et niveau der vel ligner omkring 30 mio euro årligt.

Så altså en rigtig god økonomisk case. En god sund konkurrence, vores alle sammens Messi og et fint mix mellem fremtidens folk og rutine.
---------------------------------------
Barca is my religion!

Brugeravatar
Paulinho15
Indlæg: 519
Tilmeldt: man jun 29, 2020 11:16 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 106 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Paulinho15 »

Diabolito skrev:
tors feb 25, 2021 4:57 pm
Interessant emne, med mange perspektiver. Det er svært at give et realistisk bud, da vi ikke kender alle parametrene der er nødvendige, men uanset en sjov leg at være med i.

Her er mit bud:

Jeg har valgt at splitte beslutningerne op i 3 kategorier: Økonomi, Ledelse & Kultur og Truppen. Eftersom vores situation er som den er, vil truppens sammensætning være enormt præget af de andre faktorer og derfor være lavere prioriteret end normalt.

Økonomi

Lønninger skal ned - både på kort og lang sigt. Det nytter simpelthen ikke noget at lønningerne er 80 % af vores budget. Vi har et af verdens største og mest historiske brands. Hvis ikke spillere kan lokkes til på den grund alene, skal de ikke spille hos os. Jeg kunne rigtig godt lide Laportas model med en lavere grundløn og større fokus på bonusordninger. Det ville jeg vende tilbage til.

Banker, kreditorer og andre investorer skal forhandles med - men jeg er for lidt økonomisk ekspert til at kunne gå i detaljer her.

Samtidig skal der ses på nye indtægtskilder. Jeg synes der er en generel håbløs neglegering af innovationsudvikling fra storklubbers side. Jeg ville nedsætte en innovations/business development team til at finde nye muligheder for at tjene penge. Et par bud fra hoften kunne være større engagement i e-Sport, og samarbejde med Netflix om serier (bl.a. inspireret af Drive to Survive og All or Nothing, hvor man følger Man City og Tottenham behind the scenes (tror mange fans ville sluge dette råt)).

Jeg forstår heller ikke en meter af, at ingen storklubber har set Corona-pandemien som mulighed for innovation. Smid da nogle 360 kameraer op på stadion (der er plads nok) og forbind folk i deres sofaer med VR headsets. Dette koncept vil sagtens kunne skaleres op x mange og fungere fint når der også er tilskuere på stadions igen. Hvis bare der kan lokkes 50.000 til én kamp for 100 kroner stykket, tjenes der 5 mio. kr. per kamp. Og det er et lavt sat estimat.

Sidst, men ikke mindst, skal der fremtidigt indskrives "pandemi-sikring" i spilleres kontrakter, betydende at deres lønninger vil falde i % tilsvarende med klubbens indtægter, i tilfælde af flere lignende situationer.

Ledelse & Kultur
Ledelsen skal tættere på spillertruppen og træneren. Der skal lyttes til trænerens behov, og ikke købe spillere af politiske/populistiske grunde (Griezmann lader til at være et godt eksempel herpå). For at truppen skal være harmonisk og have en åben og humoristisk kultur, skal ledelsen projektere det samme. Barcelona skal ses som én enhed, hvor de sidste mange år har været en kamp imellem spillere og ledelse.

Der skal være en åben dialog om de udfordringer vi står overfor. Spillerne må forstå at deres lønninger på kort bane kan ruinere klubben og være indstillet på en medvillighed for at kunne overleve de næste par år. De spillere der ikke kan acceptere disse vilkår skal forsøges at sælges (meget li hvad der skete da Laporta første gang tog over).

Der skal ikke købes spillere der ikke er råd til. La Masia skal opprioriteres, også hvis det betyder færre titler på kort bane. De seneste 8-12 år, har der været et enormt kortsigtet fokus, der har betydet titler her og nu, og meget lidt fokus på længeresigtede mål. Jeg ville lave en klar kommunikationsstrategi og kommunikere til omverdenen at Barcelona nu vil fokusere langsigtet og at tilhængere/medier skal væbne sig med tålmodighed, da vi bliver nødt til at omprioritere fokus.

Truppen

Jeg vil starte med at se på spillernes kontrakter. Hvem tjener hvad, og hvornår udløber de.
Der er nogle dyrtbetalte spillere så som Coutinho og Pjanic jeg aktivt vil gå ind og forsøge at sælge videre. Men udover måske de 2, er der ikke mange aktive handlinger jeg vil foretage.

Der vil ikke være én spiller der er urørlig, kommer det rigtige bud ind. Hvis Bayern byder 1,5 millard for De Jong, vil jeg sælge ham på stedet. Derfor vil jeg omformulere mine grupper til:

Sælges for ekstreme summer
De Jong
MatS
Pedri
Fati

Sælges for store summer
Griezmann
Dembelé
Araujo
Dest
Alba
Trincao
Roberto
Ilaix
Puig

Sælges for mellemstore summer
Firpo
Pique
Mingueza
Busquets
Lenglet
Konrad
Aleña

Må gerne skippes afsted for mindre beløb
Braithwaite
Umtiti
Matheus
Neto

Denne segmentering af en kombination af alder, løn, potentiale, værdi og evner. Mange vil nok gerne skippe Griezmann afsted for 30 mill. Euro, men du finder næppe en erstatning af samme kaliber til samme pris. Selvom han næppe har levet op til hvad han blev købt for, bringer han stadig noget til holdet. Samtidig er Griezmanns position meget afhængig af Messis udfald.

Messi må sådan set selv styre sin skæbne, men vi kan ikke betale ham de summer han får nu. Jeg har været meget splittet i min holdning omkring Messi længe. Han er stadig vores bedste spiller og trækker enorme marketingsummer til klubben. Holdet vil uden tvivl blive dårligere på den korte bane uden Lionel, men som Hella Joof sagde i Disruptionsrådet:
"Brænd hele lortet ned".
, og her kan jeg godt have tendens til at mene at hvis vi skal have en helt frisk start, skal alle de gamle væk. Omvendt, hvis Messi brænder for det nye projekt og kan se sig selv i en mentorrolle, må han gerne blive.

Koeman synes jeg egentlig har gjort det fint. Min generelle holdning til fodboldverdenen, er at mange præsidenter og sportsdirektører tænker absurd kortsigtet (som også nævnt tidligere) - vi er i en transitionsperiode, så det nytter ikke noget med nye tanker og koncepter hvert år. Jeg ville give Koeman mininum 2 år mere for at få det spillermateriale og koncepter ført ud i livet han har brug for. Før synes jeg det er en uretfærdig vurdering.

Det siger sig selv, at spillerindkøb vil blive få. Der skal ses på byttehandler og transferfrie spillere, hvor resten skal suppleres op med de unge fra La Masia. Som flere andre har nævnt vil Depay og Garcia også være mine to førsteprioriteter. Derudover ville jeg holde øje med Aguëro (også afhængig af Messi og Griezmann), Bernat, Boateng, Donnarumma (kun hvis MatS kan sælges for +80 mio Euro) og Wijnaldum (vi mangler noget kampånd på midtbanen). Jeg er udemærket klar over at mange af de spillere der er nævnt her er oppe i alderen og er den stikmodsatte retning af hvad jeg lige har talt om med at tænke langsigtet, men de nye spillere vil kun komme ind hvis de accepterer lavere lønninger end hvad vi allerede har.

HVIS der sælges/skal byttes spillere, vil jeg se på spillere med kontraktudløb i 2022. Her falder Goretzka, Dybala Camavinga, Sabitzer, Belotti, Kessié, Romagnoli og Ginter mig i øjnene som muligheder hvor vi er svage. Jeg vil ikke gå for meget i detaljer her, da det afhænger af hvem vi får solgt.
Jeg synes det er et meget fint indlæg du kommer med her Diabolito. Specielt det du skriver omkring økonomien er jeg meget begejstret for mig. Det vil være et super tiltag det du nævner om at kunne se 360 graders fodbold hjemme fra stuen.

Det med at lave en serie som følger Barca er også en god idé, som Man City og Tottenham har gjort det, som du nævner. Ingen tvivl om, at det vil være super fedt, som fan, at kunne følge med i en lignende serie om Barca. Jeg er dog skeptisk omkring hvad Barca-spillerne vil mene om det.

Klubben lavede en serie på otte afsnit, hvis jeg husker rigtigt, i stil med det du foreslår, for nogle sæsoner siden. Serien fulgte holdet i sæsonen, hvor de blev slået ud af Liverpool i Champions League efter at have vundet 3-0 på hjemmebane i det første opgør.

Der var efterfølgende negative meldinger om, at flere af spillerne i truppen (særligt de ældre som Messi, Alba og Piqué) ikke så positivt på at blive fulgt af kameraer i røven dagen lang hver enestse dag. Som det lød fra medierne mente spillerne angiveligt også at det påvirkerede deres præstationer, som jeg husker det.

Hvis resultaterne nu havde været bedre i den sæson ved at vinde Champions League eller hvis Barca i det mindste var røget ud af turneringen på en mere acceptabel måde kan man godt argumentere for, at spillerne måske ville have set mere positivt på en serie omkring dem. Men når alt kommer til alt, så synes jeg det ville være fedt med en serie, som følger holdet gennem sæsonen.
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

Brugeravatar
Paulinho15
Indlæg: 519
Tilmeldt: man jun 29, 2020 11:16 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 106 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Paulinho15 »

Der er kommet flere gode bud på hvordan truppen kan se ud i den kommende sæson. Jeg vil også prøve at komme med mit bud på trupsammensætningen til næste sæson. Jeg vil dog ikke gå så meget ind i økonomi, kultur og ledelse, som andre brugere, da jeg synes der er kommet nogle rigtig gode bud på det, som jeg i stor grad er enig i.

Spillere som skal sælges/forlade klubben
Neto
Lenglet
Umtiti
Wague
Firpo
Miranda
Pjanic
Coutinho
Matheus
Griezmann

Spillere som jeg mener er realistiske at hente til klubben
Emerson
García
Bernat eller Gayá
Wijnaldum
Agüero
Depay

Spillere som skal rykkes op på førsteholdet fra B-holdet
Peña - 21 år
Mingueza - 21 år
Collado - 21 år
Illaix - 18 år
Konrad - 19 år

Spillere jeg vil udleje
Trincao - men kun måske - gad godt se ham på lån i Villarreal
Konrad - i hvert fald i to sæsoner til en god klub i La Liga (Real Sociedad, Villarreal, Betis eller Celta) eller Ajax
Illaix - Kun måske
Collado - En klub som Granada kunne være et godt bud

Forskel på til- og afgange
Neto erstattes af Peña
Lenglet erstattes af García
Umtiti erstattes af Mingueza
Sergi Roberto bruges som midtbanespiller og Emerson erstatter ham som højre back
Firpo erstattes af Bernat eller Gayá
Pjanic erstattes af Wijnaldum
Coutinho erstattes af Puig
Griezmann erstattes af Agüero eller Depay eller de kommer begge to til klubben

Det vil give følgende førsteholdstrup

Målmænd
Ter Stegen
Peña

Forsvar
Dest
Emerson
Piqué
Araújo
García
Mingueza
Todibo
Alba
Bernat eller Gayá

Midtbane
Busquets
Sergi Roberto
De Jong
Wijnaldum
Puig
Pedri
Alena
Illaix
Collado

Angreb
Messi
Agüero
Depay
Braithwaite
Dembélé
Fati
Trincao

Antal spillere i truppen: 27

27 spillere er måske tre for mange. Det kan man løse ved at udleje Ilaix, Collado og Trincao til klubber i La Liga eller Ajax, Leverkusen eller Dortmund. Det vil give en trup på 24 spillere, hvilket jeg mener er mere ideelt.

Som alternativer til truppen kan jeg godt forestille mig at beholde Umtiti i håbet om, at han genfinder sit vanvittige niveau fra tidligere. I stedet vil jeg så helt sælge Todibo. Jeg ser gerne fem centrale forsvarsspillere i truppen. Det skal enten være Piqué, Araújo, García, Todibo og Mingueza eller Piqué, Araújo, García, Umtiti og Mingueza. Vi har været meget ramt af skader i det centrale forsvar i denne sæson, så derfor ser jeg behovet for fem førsteholdsspillere til de pladser i næste sæson, selvom fire spillere til de to centrale pladser i forsvaret nok er mere ideelt.

Med hensyn til angrebet vil jeg virkelig gerne beholde Braithwaite. Jeg er vild med ham! Han kan sagtens begå sig i Barca og vil passe perfekt i en reserverolle. Han er virkelig farlig foran mål og med truende løb i dybden. Det virker også til, at han er meget vellidt i truppen - især af Messi, Alba, Ter Stegen, De Jong og de franske spillere. Jeg ser gerne, at Griezmann bliver solgt og at man henter både Agüero og Depay ind på en fri transfer som erstatninger. Alternativt kunne man godt beholde Griezmann og så kun hente enten Agüero eller Depay. Messi satser og håber jeg på bliver. Man kunne også godt beholde Trincao i truppen, men jeg mener han vil have godt af at blive udlejet til Villarreal (eller måske også Real Sociedad).

Jeg håber stadig i er med og at det ikke er blevet for indviklet.

Et bud på den stærkeste startopstilling ud fra den trup jeg nævner kan se således ud:

Ter Stegen
Emerson - Piqué - Araújo - Alba
Busquets
De Jong - Pedri
Messi - Agüero - Dembélé/Fati

En reservespækket startopstilling kunne være således:

Peña
Dest - García - Mingueza - Bernat/Gayá
Sergi Roberto
Puig - Alena
Dembélé/Fati - Braithwaite - Depay

Denne trup jeg nævner håber jeg virkelig bliver en realitet. Jeg mener både den er realistisk og økonomisk forsvarlig, samtidig med, at den vil give et konkurrencedygtigt hold, som vil kæmpe med om La Liga og måske minimum kvartfinalen eller semifinalen i Champions League.

Træner
Koeman - ingen tvivl om det! Jeg mener han passer perfekt til klubben med hans tilgang og sin meget direkte stil. Det er lige hvad vi har brug for lige nu. Ser gerne vi har Koeman til sommeren 2023. Jeg synes ikke Xavi er klar til at overtage lige nu eller indtil da. Til sommer kan Xavi så prøve sig af to år i La Liga hos en anden klub (f.eks. Real Betis, Real Sociedad, Getafe eller Villarreal). I sommeren 2023 kan Xaxi så tage over for Koeman i Barca. Ved godt der har været vanvittige eksempler som Guardiola og tildels også Luis Enrique, men jeg mener Xavi godt kan bruge to års yderligere erfaring i en anden La Liga-klub inden han overtager styringen i Barca.
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Kubala »

Jeg kan faktisk godt se ideen med Wijnaldum. Sådan lidt a la Keita. De to ting, der taler lidt imod, er lønnen og alderen. På kort sigt vil han sikkert være god at få ind, men på lang sigt vil det være mindre smart. Jeg vil kigge mod Barca B, på Jandro og Oriol. Havde Pep ikke givet en ukendt Bussi chance, havde vi måske slet ikke haft kendskab til ham. Jeg er også meget i tvivl omkring Depay. Er han nu også en angriber? Eller er han mere sådan en type som Messi? Bedst i en friere rolle? Man burde hente visse spillere, der har kontraktudløb og visse andre, burde man holde sig fra. Bernat vil give mening f.eks.

Visca Barça
Indlæg: 37
Tilmeldt: fre feb 26, 2021 4:19 pm
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Visca Barça »

Hvis jeg var sportsdirektør…
Ville min vigtigste opgave, være at få klubbens kultur tilbage på rette spor. Efter 7 års totalitær styre, med Bartomeu i spidsen, og hvor alt arbejde på ledelses gangene har undergravet alt hvad klubben har stået, og hvad der fik mig til at holde med Barca i sin tid. La Masia ligger i ruiner, transferaktivitet som langt hen af vejen, har været helt ude af proportioner siden sæsonen 14/15, og at klubbens sjæl har været til salg for hvem som helst, der bare havde penge nok. (Her hentyder jeg selvfølgelig til det mulige salg af stadionnavnet, salg af trøjesponsor til pengestærke virksomheder i mellemøsten, osv.)

Gud hvor ville Cruijff virkelig have været skuffet, hvis han havde været vidne til det Bartomeu og co. har formået at gøre ved de visioner og den kultur, han grundlagde i Barcelona.

Derfor vil jeg først og fremmest have La Masia i fokus igen. Det er trods alt den eneste “skole” i fodboldverdenen, som lærer helt unge spillere om Barca’s kultur, inden de er blevet for farvet af andre fodboldklubbers kultur. Under Laporta/Guardiola blev minimum 1-2 spillere permanent hevet op fra B-holdet for at være en del af førsteholdet, og ikke for at blive lejet ud eller blive kastet op og ned mellem holdene. Det bliver utrolig svært her i starten, da mange af de unge spillere allerede er præget af den ringe kultur der har været, mens de har spillet for diverse ungdomshold de sidste 7 år. Men det er simpelhen en nødvendighed, at få styr på flowet mellem B-holdet og førsteholdstruppen igen. Ikke nok med at kulturen vil begynde at blomstre igen, ser jeg det også gavne økonomien gevaldigt…

Man ville slippe for at give astronomiske summer for spillere, som alligevel ikke passer ind, og give dem kæmpe lønsummer. B-holds spillere vil være gratis at hente op, og lønnen vil være meget lille i starten af deres førsteholds karriere. Derudover kunne jeg også godt generelt se en lavere grundløn, men til gengæld med nogle højere trup bonusser. Jeg er egentlig meget mod diverse personlige bonusser i form af målbonus, kampbonus osv., men trup bonusser i form af turnerings bonusser osv. ser jeg bare som en ekstra motivation.

Udover at omkostnings reducere, så ser jeg det også som en nødvendighed, at kigge på nye former for indtjeningskilder, som ikke bare er hurtige økonomiske quick fixes i form af “lagersalg” af klubbens betydningsfulde aktiver. Derfor kunne jeg faktisk, ligesom Diabolito, godt se idéen om, at lave en serie om Barca, igen med fokus på klubbens kultur og visioner (Den kunne meget passende hedde “Més Que un club”). Jeg ville hvertfald gerne se, hvordan det daglige arbejde sker i en så traditionsrig klub som Barcelona, og især hvordan La Masia fungerer, ville være interessant.

Truppen/transferaktivitet
Uha her ved jeg næsten ikke hvor jeg skal starte, for efter 7 år med elendig trupopbygning, er truppen fuldstændig håbløs sat sammen. Hvis jeg skal starte et sted, vil jeg nok se på de spillere, som jeg mener har noget at byde på og derfor skal blive:
Messi (han bliver uomtvisteligt det helt store emne til sommer, og der er mange meninger om situationen. Personligt synes jeg vi skal gøre alt for at beholde ham, og det gælder næsten uanset lønnen. Han er (efter min mening) med længder den bedste spiller historien, den største indtjeningskilde, også bærer han på kulturen helt ind til knoglerne.)
Pique, Busquets, Alba, Sergi Roberto (Især 3 af disse spillere er også et kæmpe emne grundet deres seneste form. Jeg tror ikke nogen af de fire spillere er færdige, men til gengæld lider de under den forfærdelige trupsammensætning som der er i klubben lige nu. De er nogle af de største kulturbærer i klubben, og de bliver afgørende brikker for at få kulturen tilbage.)
Araujo, Pedri, Fati, Moriba (Disse 4 spillere har jeg sat i samme “boks”, da jeg ser dem som talenter, som har noget af kulturen i sig. Dog frygter jeg, at Fati’s knæskade er værre end først antaget, men jeg håber og beder til, at han kan komme tilbage og være den spiller som han var inden sin skade, og derfra fortsætte sin udvikling.)
De Jong, Ter Stegen (To spillere “Udefra”, men som man skulle tro har været i Barca altid. De er ligesom de andre spillere urørlige, som i 100% urørlige.)

De førnævnte spillere ser jeg som skelettet til den nye trup, som ikke skal nogen som helst steder. Til gengæld er der nogle i den nuværende trup, som jeg ikke vil låse, men heller ikke aktivt ville forsøge, at skille mig af med:
Trincao, Dest, Alena, Puig, Neto, Coutinho, Umtiti (Der er selvfølgelig nogle af disse spillere, som er mere sikre end andre i den samme “gruppe”. Men generelt ser jeg dem allesammen, som nogen der ikke bære holdet, men som stadig kan udfylde nogle roller, og være en del af den nye/gamle kultur.)

Til sidst vil jeg se på de spillere, som jeg mener ingenting har at gøre i klubben, enten pga. deres niveau eller fordi de simpelhen er fuldstændig fejlcastet:
Griez, Dembele (Fuldstændig håbløse handler, som mere lignede panikhandler for at dække tabet af Neymar. De passer OVERHOVEDET ikke ind i Barca’s spillestil, og er egentlig mere noget som kunne have været en del af Galáticos-politikken i Real Madrid)
Lenglet, Pjanic (Begge spillere har egentlig mange af de træk, som jeg ser spillere i Barca skal have. Lenglet synes jeg egentlig på mange måder minder om en venstrebenet Pique, men det dur bare ikke, at have to “Pique’er” i forsvaret - hvilket man også har kunnet se blive udstillet gang på gang. Pjanic er bare blevet for gammel og stationær!)
Martin Braithwaite, Matheus Fernandes, Junior Firpo (Endnu tre håbløse handler, som virkelig er et bevis på, at den tidligere ledelse overhovedet ikke har haft interesse i La Masia. Det er mig en gåde, at man har hentet tre ligegyldige spillere, som bare var tænkt som breddespillere, i stedet for at trække B-holds spillere op, som helt sikkert kunne have bidraget med mindst lige så meget. Dog har jeg sindssyg meget sympati for Martin, men ærligt, så skulle den handel aldrig have fundet sted)
Mingueza (Med længder den dårligste spiller, som jeg kan huske har spillet i en Barca trøje)

Transfers ind:
Først og fremmest tror jeg, at Eric Garcia handlen kommer til at ske, og det er jeg meget spændt på. Han ser ud til at være en ung version af Pique, og jeg krydser fingre for, at han kan blive hvad Pique har været, men det må tiden vise. Derfor kan jeg, som tidligere skrevet, ikke se ham i en kombination med Pique, men derimod med en mere fysisk duelspiller ved sin side.

Grundet de store økonomiske problemer bliver der snakket meget om kontraktfrie spillere, og det er fuldt forståeligt. Men jeg ser dog kun to-tre transferfrie spillere (udover Garcia) som har interesse. Først og fremmest er det selvfølgelig Agüero og Alaba. Begge spillere er “Guardiola proved” i henholdsvis Man City og Bayern. De er selvfølgelig begge løntunge spillere, men ikke nær så dyre som Greiz og Pjanic. Den sidste er Depay, som jeg godt kunne se være en af de målfarlige kanter, vi gennem tiden altid har haft.

Hvis der skulle være penge til overs fra evt. spillersalg, så ville dette være min prioriteringsliste (Ved godt at nogle af spillerne er totalt ønsketænkning, men det er egentlig også bare de spillere, som jeg mener vil passe ind):
HW/VW: Depay, Kingsley Coman (Igen “Guardiola proved), Leroy Sane. Drømmespiller: Bernardo Silva
Ekstra CDM: Ruben Neves, Rodri, Ismaël Bennacer
Backs: Bellerin (Ham ville jeg virkelig gerne se i Barca), Bernat, Grimaldo, Gaya
CB: De Ligt (Hvis der er den mindste mulighed, så ville han være perfekt), Pau Torres, Jules Kounde
ANG: Joao Felix (Den Atl. Madrid spiller som vi rent faktisk skulle have haft)
Bobler: Dani Olmo, Sergio Gomez (Begge La Masia produkter, som begge er blevet presset ud af klubben, mens Bartomeu har været præsident)

Truppen
MM: Ter Stegen, Neto/Inaki Pena
HB: Sergi Roberto, Dest (Bellerin)
CB: Pique-Araujo/Alaba/Umtiti, Garcia-Araujo/Alaba/Umtiti
VB: Alba, Alaba, Juan Miranda/Alejandro Balde
CDM: Busquets, Jandro Orellana
CM: De Jong, Pedri, Moriba, Coutinho, Alena, Puig,
HW: Trincao, Collado
VW: Fati, Konrad de la Fuente
ANG: Messi, Aguero

Træner: Koeman (Jeg synes ikke de dårlige resultater skylder Koeman, men derimod den sammensætningen af truppen. Derimod synes jeg faktisk, at Koeman har implementeret meget af tiki taka spillestilen igen. Dog ser jeg, at Xavi inden for nærmeste fremtid skal overtage roret, da jeg ser ham som en Guardiola 2.0)

Det blev et ret langt input, men efter de seneste år er klubben så langt fra at være “sig selv”, at der ligger utrolig meget arbejde forud.

Visca Barça y Visca Catalunya!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af EasyBuddhist »

Hvis jeg var sportsdirektør, ville jeg i langt højere grad fokusere La Masia, end de andre indlæg herinde har lagt op til. Der er virkeligt mange talenter, som kommer op igennem systemet i løbet af de næste tre-fire år. Store talenter, som denne gang også ser ud til at have det psykiske element, som er så vigtig, for at de kan bryde igennem på første holdet. Derfor ville mine tilgange og afgange i høj grad baseres på, på hvilken position disse talenter findes og hvornår de kan forventes at være klar til at kæmpe med om spilletiden.

Jeg vil starte med at inddele truppen i fem grupper, for at prioritere deres betydning for den sportslige og den økonomiske fremtid.

1. Messi: Denne gruppe har kun et enkelt medlem og det afspejler betydningen heraf, både sportsligt og økonomisk. Man er nødt til at have en plan for næste sæson, der inkluderer Messi eller som ekskluderer ham.

2. Piqué, Busquets, Firpo, Braithwaite, Roberto, Pjanic, Neto, Aleña, Todibo, Miranda, Wagué, Matheus, Monchu og Akieme: Denne gruppe skal sælges af enten den ene eller anden årsag, men fælles for dem, er at de alle sammen er sportslige og at de skal være med til at skabe plads til at styrke truppen udefra og til de talenter, der presser sig på nedefra. De er simpelthen ikke gode nok længere eller har aldrig været det.

3. Dembélé, Grizmann og Coutinho: mindst én, gerne to fra denne gruppe skal sælges for at genskabe økonomien og gøre plads til en ny stjernespiller. Grizmann og Coutinho er fejlcastet og klart dem, jeg helst så solgt fra, men Dembélé kan være et kort, man er nødt til at spille, for at få mulighed for at forny truppen. Så stor en impact har han ikke haft at han retfærdiggør sin store transfersum og han har kontraktudløb i 2022.

4. Dest, Umtiti, Lenglet, Trincao, Emerson, Mingueza, Puig og De la Fuente: Denne gruppe har enten et højt potentiale eller har vist et højt topniveau. De er dog ikke uundværlige og kan sælges, hvis den rigtige mulighed byder sig.

5. Ter Stegen, De Jong, Pedri, Ilaix, Araujo og Alba: Denne gruppe skal ikke sælges med mindre, man er helt fucked på økonomien og man får et tilbud, man i så fald ikke kan sige nej til.

Mit bud på en trup frem mod næste sæson vil baseret på at få fysik og speed ind i truppen sammen med en højere grad af kvalitet. Det fysiske aspekt har uden tvivl været Barca´s største akilleshæl de sidste tre sæsoner og det er man nødt at adressere.

Målmand: Først og fremmest ville jeg ikke hente en erstatning for Neto. Både Peña og Tenas viser stort potentiale og Ter Stegen står alligevel de fleste kampe.

HB: Jeg ville sætte alt ind på at hente Bellerin. HB har i lang tid været forsvarets største svaghed og der trænger til stabilitet på positionen. Emerson eller Dest kan agere backup og jeg egentlig helst at Emerson fik chancen, pga den større fysik han kommer med. Dest kunne udlejes for en sæson eller to, for at se om han udvikler sig tilfredsstillende. Man har ikke umiddelbart noget stort talent på vej fra La Masia.

VB: Ingen indkøb. Alba kan holde et par sæsoner endnu og jeg synes ikke, de alternativer der bliver nævnt, tilbyder en tilfredstillende opgradering, tværtimod. Både Gaya, Bernat og Grimaldo har de nøjagtig samme karakteristika som Alba. Derimod har man et af de absolut største backtalenter på vej i Alejandro Balde.

CB: Garcia meldes på vej og det er godt. Araujo er på plads og enten Mingueza eller en anden fra La Masia kan agere fjerde mand. Hvis man lykkedes med at sælge både Lenglet og Umtiti, ville jeg gå efter Pau Torres.

DM: Jeg ville gå efter Bennacer. Man mangler en type, som kan løbe solen sort og det kan han. Hans pasningsspil er tilmed helt i top. De Jong er selvskrevet og så ville jeg hente Orellana op fra B-holdet, hvor han har gjort det helt fantastisk.

CM: Pedri, Puig, Ilaix, og Nico Gonzalez fra B-holdet. Masser af diversitet og udviklingspotentiale i den kvartet.

LW: Fati, Dembélé og Bryan Gil. Gil er utrolig spændende og vil også komme i spil, såfremt Messi ikke forlænger. Han er selvfølgelig ikke så målfarlig som Messi, men ellers er han en teknisk stærk og udfordrende kantspiller, som også trækker ind centralt. Han kunne blive det fremtidige offensive omdrejningspunkt.

RW: Jeg ser meget gerne at der stadig står en Messi på holdkortet efter ferien. Det vil give alle de unge talenter noget at læne sig op af. Derudover Trincao og Collado som backup.

CF: Haaland. Holdet trænger til en ny stjerne og det er Haaland. Alternativt Lautaro. Depay kunne være backup, men jeg så egentlig hellere at man tog en chance og investerede i Kamaldeen. Kæmpe potentiale han har og han vil udvikle sig hurtigt i det selskab. Ellers er der også en Brobbey, der kunne prøves af og som tilmed har kontraktudløb.

Truppen som jeg ville sammensætte ville dermed se således ud.

Målmænd: Ter Stegen, Peña, Tenas
HB: Bellerin, Emerson
VB: Alba, Balde
CB: Araujo, Torres, Garcia, Mingueza
DM: De Jong, Bennacer, Orellana
CM: Pedri, Puig, Ilaix, Nico
LW: Fati, Dembélé, Gil
RW: Messi, Trincao
CF: Haaland, Brobbey og Kamaldeen

Starteren således.

Ter Stegen
Bellerin-Araujo-Torres-Alba
Bennacer
De Jong-Pedri
Messi-Haaland-Fati

Bænk: Peña, Emerson, Balde, Garcia, Mingueza, Orellana, Puig, Nico, Dembélé, Gil, Trincao, Kamaldeen

Det er meget ungt, jeg ved det! Men hold kæft, hvor ville jeg elske at det hold folde sig ud. Masser af speed, fysik, dynamik, boldkontrol og kreativitet. Med alle de spillere, man skulle ud og afsætte, ville der rigeligt med penge til de fem-seks indkøb, man skulle ud og hente og lønbudgettet ville ligge væsentligt lavere, end det gør nu. Dét hold ville kunne kæmpe med om titlerne allerede næste sæson og sæsonen efter ville de smadre det hele :grin:
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Visca Barça
Indlæg: 37
Tilmeldt: fre feb 26, 2021 4:19 pm
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Visca Barça »

EasyBuddhist skrev:
ons mar 03, 2021 1:19 am
Hvis jeg var sportsdirektør, ville jeg i langt højere grad fokusere La Masia, end de andre indlæg herinde har lagt op til. Der er virkeligt mange talenter, som kommer op igennem systemet i løbet af de næste tre-fire år. Store talenter, som denne gang også ser ud til at have det psykiske element, som er så vigtig, for at de kan bryde igennem på første holdet. Derfor ville mine tilgange og afgange i høj grad baseres på, på hvilken position disse talenter findes og hvornår de kan forventes at være klar til at kæmpe med om spilletiden.

Jeg vil starte med at inddele truppen i fem grupper, for at prioritere deres betydning for den sportslige og den økonomiske fremtid.

1. Messi: Denne gruppe har kun et enkelt medlem og det afspejler betydningen heraf, både sportsligt og økonomisk. Man er nødt til at have en plan for næste sæson, der inkluderer Messi eller som ekskluderer ham.

2. Piqué, Busquets, Firpo, Braithwaite, Roberto, Pjanic, Neto, Aleña, Todibo, Miranda, Wagué, Matheus, Monchu og Akieme: Denne gruppe skal sælges af enten den ene eller anden årsag, men fælles for dem, er at de alle sammen er sportslige og at de skal være med til at skabe plads til at styrke truppen udefra og til de talenter, der presser sig på nedefra. De er simpelthen ikke gode nok længere eller har aldrig været det.

3. Dembélé, Grizmann og Coutinho: mindst én, gerne to fra denne gruppe skal sælges for at genskabe økonomien og gøre plads til en ny stjernespiller. Grizmann og Coutinho er fejlcastet og klart dem, jeg helst så solgt fra, men Dembélé kan være et kort, man er nødt til at spille, for at få mulighed for at forny truppen. Så stor en impact har han ikke haft at han retfærdiggør sin store transfersum og han har kontraktudløb i 2022.

4. Dest, Umtiti, Lenglet, Trincao, Emerson, Mingueza, Puig og De la Fuente: Denne gruppe har enten et højt potentiale eller har vist et højt topniveau. De er dog ikke uundværlige og kan sælges, hvis den rigtige mulighed byder sig.

5. Ter Stegen, De Jong, Pedri, Ilaix, Araujo og Alba: Denne gruppe skal ikke sælges med mindre, man er helt fucked på økonomien og man får et tilbud, man i så fald ikke kan sige nej til.

Mit bud på en trup frem mod næste sæson vil baseret på at få fysik og speed ind i truppen sammen med en højere grad af kvalitet. Det fysiske aspekt har uden tvivl været Barca´s største akilleshæl de sidste tre sæsoner og det er man nødt at adressere.

Målmand: Først og fremmest ville jeg ikke hente en erstatning for Neto. Både Peña og Tenas viser stort potentiale og Ter Stegen står alligevel de fleste kampe.

HB: Jeg ville sætte alt ind på at hente Bellerin. HB har i lang tid været forsvarets største svaghed og der trænger til stabilitet på positionen. Emerson eller Dest kan agere backup og jeg egentlig helst at Emerson fik chancen, pga den større fysik han kommer med. Dest kunne udlejes for en sæson eller to, for at se om han udvikler sig tilfredsstillende. Man har ikke umiddelbart noget stort talent på vej fra La Masia.

VB: Ingen indkøb. Alba kan holde et par sæsoner endnu og jeg synes ikke, de alternativer der bliver nævnt, tilbyder en tilfredstillende opgradering, tværtimod. Både Gaya, Bernat og Grimaldo har de nøjagtig samme karakteristika som Alba. Derimod har man et af de absolut største backtalenter på vej i Alejandro Balde.

CB: Garcia meldes på vej og det er godt. Araujo er på plads og enten Mingueza eller en anden fra La Masia kan agere fjerde mand. Hvis man lykkedes med at sælge både Lenglet og Umtiti, ville jeg gå efter Pau Torres.

DM: Jeg ville gå efter Bennacer. Man mangler en type, som kan løbe solen sort og det kan han. Hans pasningsspil er tilmed helt i top. De Jong er selvskrevet og så ville jeg hente Orellana op fra B-holdet, hvor han har gjort det helt fantastisk.

CM: Pedri, Puig, Ilaix, og Nico Gonzalez fra B-holdet. Masser af diversitet og udviklingspotentiale i den kvartet.

LW: Fati, Dembélé og Bryan Gil. Gil er utrolig spændende og vil også komme i spil, såfremt Messi ikke forlænger. Han er selvfølgelig ikke så målfarlig som Messi, men ellers er han en teknisk stærk og udfordrende kantspiller, som også trækker ind centralt. Han kunne blive det fremtidige offensive omdrejningspunkt.

RW: Jeg ser meget gerne at der stadig står en Messi på holdkortet efter ferien. Det vil give alle de unge talenter noget at læne sig op af. Derudover Trincao og Collado som backup.

CF: Haaland. Holdet trænger til en ny stjerne og det er Haaland. Alternativt Lautaro. Depay kunne være backup, men jeg så egentlig hellere at man tog en chance og investerede i Kamaldeen. Kæmpe potentiale han har og han vil udvikle sig hurtigt i det selskab. Ellers er der også en Brobbey, der kunne prøves af og som tilmed har kontraktudløb.

Truppen som jeg ville sammensætte ville dermed se således ud.

Målmænd: Ter Stegen, Peña, Tenas
HB: Bellerin, Emerson
VB: Alba, Balde
CB: Araujo, Torres, Garcia, Mingueza
DM: De Jong, Bennacer, Orellana
CM: Pedri, Puig, Ilaix, Nico
LW: Fati, Dembélé, Gil
RW: Messi, Trincao
CF: Haaland, Brobbey og Kamaldeen

Starteren således.

Ter Stegen
Bellerin-Araujo-Torres-Alba
Bennacer
De Jong-Pedri
Messi-Haaland-Fati

Bænk: Peña, Emerson, Balde, Garcia, Mingueza, Orellana, Puig, Nico, Dembélé, Gil, Trincao, Kamaldeen

Det er meget ungt, jeg ved det! Men hold kæft, hvor ville jeg elske at det hold folde sig ud. Masser af speed, fysik, dynamik, boldkontrol og kreativitet. Med alle de spillere, man skulle ud og afsætte, ville der rigeligt med penge til de fem-seks indkøb, man skulle ud og hente og lønbudgettet ville ligge væsentligt lavere, end det gør nu. Dét hold ville kunne kæmpe med om titlerne allerede næste sæson og sæsonen efter ville de smadre det hele :grin:
Synes det er et utrolig interessant indlæg, som jeg langt hen ad vejen er enig i! Vil dog selv mene, at mit forslag er mindst lige så fokuseret på La Masia som dit, men nok ikke lige så konkret, da jeg ikke kan konkludere på B-holds spillerne, når jeg jeg ikke har set dem spille… Hvorfor mit forslag mere går på at kulturen omkring La Masia skal på rette spor igen.

Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor du vil skille dig af med både Pique og Busquets, som begge er symboler på den Barca tid, som det virker til, at du også gerne vil tilbage til. Jeg mener ikke, at de er færdige sportsligt, så længe holdet omkring dem bare passer bedre til spillestilen. Klart Pique bliver udstillet, når Lenglet smider bolden væk, til modstanderholdets angriber, gang på gang. Til gengæld kan jeg godt lide din idé med Kamaldeen - selvom det kan lyde absurd for nogen, så mener jeg faktisk også det er en spiller, som man kunne tage et kig på. :))

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af EasyBuddhist »

Visca Barça skrev:
ons mar 03, 2021 11:47 am
EasyBuddhist skrev:
ons mar 03, 2021 1:19 am
Hvis jeg var sportsdirektør, ville jeg i langt højere grad fokusere La Masia, end de andre indlæg herinde har lagt op til. Der er virkeligt mange talenter, som kommer op igennem systemet i løbet af de næste tre-fire år. Store talenter, som denne gang også ser ud til at have det psykiske element, som er så vigtig, for at de kan bryde igennem på første holdet. Derfor ville mine tilgange og afgange i høj grad baseres på, på hvilken position disse talenter findes og hvornår de kan forventes at være klar til at kæmpe med om spilletiden.

Jeg vil starte med at inddele truppen i fem grupper, for at prioritere deres betydning for den sportslige og den økonomiske fremtid.

1. Messi: Denne gruppe har kun et enkelt medlem og det afspejler betydningen heraf, både sportsligt og økonomisk. Man er nødt til at have en plan for næste sæson, der inkluderer Messi eller som ekskluderer ham.

2. Piqué, Busquets, Firpo, Braithwaite, Roberto, Pjanic, Neto, Aleña, Todibo, Miranda, Wagué, Matheus, Monchu og Akieme: Denne gruppe skal sælges af enten den ene eller anden årsag, men fælles for dem, er at de alle sammen er sportslige og at de skal være med til at skabe plads til at styrke truppen udefra og til de talenter, der presser sig på nedefra. De er simpelthen ikke gode nok længere eller har aldrig været det.

3. Dembélé, Grizmann og Coutinho: mindst én, gerne to fra denne gruppe skal sælges for at genskabe økonomien og gøre plads til en ny stjernespiller. Grizmann og Coutinho er fejlcastet og klart dem, jeg helst så solgt fra, men Dembélé kan være et kort, man er nødt til at spille, for at få mulighed for at forny truppen. Så stor en impact har han ikke haft at han retfærdiggør sin store transfersum og han har kontraktudløb i 2022.

4. Dest, Umtiti, Lenglet, Trincao, Emerson, Mingueza, Puig og De la Fuente: Denne gruppe har enten et højt potentiale eller har vist et højt topniveau. De er dog ikke uundværlige og kan sælges, hvis den rigtige mulighed byder sig.

5. Ter Stegen, De Jong, Pedri, Ilaix, Araujo og Alba: Denne gruppe skal ikke sælges med mindre, man er helt fucked på økonomien og man får et tilbud, man i så fald ikke kan sige nej til.

Mit bud på en trup frem mod næste sæson vil baseret på at få fysik og speed ind i truppen sammen med en højere grad af kvalitet. Det fysiske aspekt har uden tvivl været Barca´s største akilleshæl de sidste tre sæsoner og det er man nødt at adressere.

Målmand: Først og fremmest ville jeg ikke hente en erstatning for Neto. Både Peña og Tenas viser stort potentiale og Ter Stegen står alligevel de fleste kampe.

HB: Jeg ville sætte alt ind på at hente Bellerin. HB har i lang tid været forsvarets største svaghed og der trænger til stabilitet på positionen. Emerson eller Dest kan agere backup og jeg egentlig helst at Emerson fik chancen, pga den større fysik han kommer med. Dest kunne udlejes for en sæson eller to, for at se om han udvikler sig tilfredsstillende. Man har ikke umiddelbart noget stort talent på vej fra La Masia.

VB: Ingen indkøb. Alba kan holde et par sæsoner endnu og jeg synes ikke, de alternativer der bliver nævnt, tilbyder en tilfredstillende opgradering, tværtimod. Både Gaya, Bernat og Grimaldo har de nøjagtig samme karakteristika som Alba. Derimod har man et af de absolut største backtalenter på vej i Alejandro Balde.

CB: Garcia meldes på vej og det er godt. Araujo er på plads og enten Mingueza eller en anden fra La Masia kan agere fjerde mand. Hvis man lykkedes med at sælge både Lenglet og Umtiti, ville jeg gå efter Pau Torres.

DM: Jeg ville gå efter Bennacer. Man mangler en type, som kan løbe solen sort og det kan han. Hans pasningsspil er tilmed helt i top. De Jong er selvskrevet og så ville jeg hente Orellana op fra B-holdet, hvor han har gjort det helt fantastisk.

CM: Pedri, Puig, Ilaix, og Nico Gonzalez fra B-holdet. Masser af diversitet og udviklingspotentiale i den kvartet.

LW: Fati, Dembélé og Bryan Gil. Gil er utrolig spændende og vil også komme i spil, såfremt Messi ikke forlænger. Han er selvfølgelig ikke så målfarlig som Messi, men ellers er han en teknisk stærk og udfordrende kantspiller, som også trækker ind centralt. Han kunne blive det fremtidige offensive omdrejningspunkt.

RW: Jeg ser meget gerne at der stadig står en Messi på holdkortet efter ferien. Det vil give alle de unge talenter noget at læne sig op af. Derudover Trincao og Collado som backup.

CF: Haaland. Holdet trænger til en ny stjerne og det er Haaland. Alternativt Lautaro. Depay kunne være backup, men jeg så egentlig hellere at man tog en chance og investerede i Kamaldeen. Kæmpe potentiale han har og han vil udvikle sig hurtigt i det selskab. Ellers er der også en Brobbey, der kunne prøves af og som tilmed har kontraktudløb.

Truppen som jeg ville sammensætte ville dermed se således ud.

Målmænd: Ter Stegen, Peña, Tenas
HB: Bellerin, Emerson
VB: Alba, Balde
CB: Araujo, Torres, Garcia, Mingueza
DM: De Jong, Bennacer, Orellana
CM: Pedri, Puig, Ilaix, Nico
LW: Fati, Dembélé, Gil
RW: Messi, Trincao
CF: Haaland, Brobbey og Kamaldeen

Starteren således.

Ter Stegen
Bellerin-Araujo-Torres-Alba
Bennacer
De Jong-Pedri
Messi-Haaland-Fati

Bænk: Peña, Emerson, Balde, Garcia, Mingueza, Orellana, Puig, Nico, Dembélé, Gil, Trincao, Kamaldeen

Det er meget ungt, jeg ved det! Men hold kæft, hvor ville jeg elske at det hold folde sig ud. Masser af speed, fysik, dynamik, boldkontrol og kreativitet. Med alle de spillere, man skulle ud og afsætte, ville der rigeligt med penge til de fem-seks indkøb, man skulle ud og hente og lønbudgettet ville ligge væsentligt lavere, end det gør nu. Dét hold ville kunne kæmpe med om titlerne allerede næste sæson og sæsonen efter ville de smadre det hele :grin:
Synes det er et utrolig interessant indlæg, som jeg langt hen ad vejen er enig i! Vil dog selv mene, at mit forslag er mindst lige så fokuseret på La Masia som dit, men nok ikke lige så konkret, da jeg ikke kan konkludere på B-holds spillerne, når jeg jeg ikke har set dem spille… Hvorfor mit forslag mere går på at kulturen omkring La Masia skal på rette spor igen.

Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor du vil skille dig af med både Pique og Busquets, som begge er symboler på den Barca tid, som det virker til, at du også gerne vil tilbage til. Jeg mener ikke, at de er færdige sportsligt, så længe holdet omkring dem bare passer bedre til spillestilen. Klart Pique bliver udstillet, når Lenglet smider bolden væk, til modstanderholdets angriber, gang på gang. Til gengæld kan jeg godt lide din idé med Kamaldeen - selvom det kan lyde absurd for nogen, så mener jeg faktisk også det er en spiller, som man kunne tage et kig på. :))
Du har ret, man kunne godt beholde den ene af Piqué eller Busquets, eller måske dem begge, i en form for mentor rolle. Men det skulle være med streg under mentor rolle, for jeg har ikke tiltro til deres sportslige niveau mere. I hvert fald ikke når det kommer til de store kampe, hvor der kræves langt mere fysik, end de kan tilbyde. Man har set det alt for mange gange de seneste år, hvor 3-4-5 spillere er fladet igennem. Heldigvis nåede Bartomeu at sætte gang i tranformationen i det korte sommer vindue, men det er langt fra nok. Der skal ske endnu mere til sommer og senest om et år skal transformationen være komplet. Koeman har gjort sit til at sætte fokus på de fysiske aspekter og man kan tydeligt se det på holdet i de fleste kampe. Der er mere overskud i dele af kampene og man falder ikke så nemt igennem, i de svage perioder. Der hvor man stadig kan se en tydelig forskel, er når man måder de bedste. Man mangler power, man mangler speed og man mangler overskud. Hvis man vil med op og spille med om det helt store trofæ igen, så er man nødt til at tilføje et stærkt element af fysik til spillet. Tiki taka og genpres er fint nok, men hvis man ikke har energien til at føre det ud i livet, så hjælper det ingenting. Man så det specielt gå ned af bakke under Valverde og Setien, som slet ikke formåede at fremstille holdet i en ordentlig fysisk tilstand.

En af de sidste ting Bartomeu nåede at transformere, inden hans afgang, var at tilføje det fysiske element til ungdomsrækkerne. Det var set alt for sent dog, men man kan allerede se resultaterne af det på B-holdet. På trods af at have spillet med nogle af de klart yngste startopstillinger, man har set i mange år, så formår de at konkurrere i seniorrækkerne og ligger også til at kæmpe med om oprykningspladserne. Det er et absolut must at de unge har en stærk fysik, når de kommer op på senior niveau. Se på de seneste, der er kommet op. Fati, Ilaix og Mungueaza. De flader ikke igennem og er fysiske vidundere i en alder af 18 år. Pedri er lidt anderledes, men han løber også solen sort. Se på Puig og spørg, hvorfor han ikke er brudt igennem endnu? Pga fysikken. Han kan selvfølgelig nå det endnu, men han skal til at komme efter, for ellers bliver han overhalet af endnu flere, der er yngre end ham.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

leomessi10
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør feb 11, 2017 4:09 pm
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af leomessi10 »

Jeg ville nedsætte et panel bestående af spillere, fans samt eksperter, som sammen kunne arbejde med at skabe verdens bedste stemning på det nye Camp Nou.

Bl.a. skal der laves nogle sange og hymner, som ingen kan måle sig med. Noget alle fans fra hele verden kan synge med på og som f.eks. er fastlagt hvert 10. minut.

Ellers kunne det være:
- Fastmonterede trommer flere steder på stadion
- Ansatte som skal koordinere stemning blandt fans på stadion (så alle kan være med)
- Få fyldt Camp Nou helt op hver gang med dynamiske priser
- Sektioner bag begge mål med lokale fans ( som skiftende vis "råber noget til hinanden" )


Tænker netop, at det er vigtigt med et sammenspil mellem repræsentanter fra spillertruppen og fans, som kan skabe en fodboldstemning, som ikke er set hidtil.

Ved godt, at det ikke er sportsdirektørens første opgave, men et anderledes input fra min side.

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Hvis DU var sportsdirektør!

Indlæg af Norbit »

leomessi10 skrev:
tors mar 04, 2021 2:28 pm
Jeg ville nedsætte et panel bestående af spillere, fans samt eksperter, som sammen kunne arbejde med at skabe verdens bedste stemning på det nye Camp Nou.

Bl.a. skal der laves nogle sange og hymner, som ingen kan måle sig med. Noget alle fans fra hele verden kan synge med på og som f.eks. er fastlagt hvert 10. minut.

Ellers kunne det være:
- Fastmonterede trommer flere steder på stadion
- Ansatte som skal koordinere stemning blandt fans på stadion (så alle kan være med)
- Få fyldt Camp Nou helt op hver gang med dynamiske priser
- Sektioner bag begge mål med lokale fans ( som skiftende vis "råber noget til hinanden" )


Tænker netop, at det er vigtigt med et sammenspil mellem repræsentanter fra spillertruppen og fans, som kan skabe en fodboldstemning, som ikke er set hidtil.

Ved godt, at det ikke er sportsdirektørens første opgave, men et anderledes input fra min side.
Det lyder alt for genialt! Faktum er, at Camp Nou er blandt de mest stille stadions - i hvertfald taget størrelsen i betragtning. Har været derinde til et par vigtige CL kæmpe - meget tør stemning. Engang i mellem kommer der lige "Messi, Messi, Messi".. Kan godt lide idéen med sektioner bag hvert mål. Så kan modstanderne også mærke at de har "fansene på nakken" i løbet af alle 90 minutter.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst