Off topic-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Tak, Lopezzz!
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14865
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1657 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Lopezzz »

;-) held og lykke med bilen
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Michman
Indlæg: 8333
Tilmeldt: lør dec 19, 2009 4:51 pm
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 635 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Michman »

Første gang i nyt betalt job siden 2009.. Det var hårdt at komme igang igen men fuck jeg er glad for at være en del af samfundet igen.
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899

Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..



Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería

Barca er min religion..

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kvoller »

Michman skrev:
man feb 01, 2021 4:15 pm
Første gang i nyt betalt job siden 2009.. Det var hårdt at komme igang igen men fuck jeg er glad for at være en del af samfundet igen.
Fedt!! Stort tillykke :glad:

Madameskrald
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Madameskrald »

Michman skrev:
man feb 01, 2021 4:15 pm
Første gang i nyt betalt job siden 2009.. Det var hårdt at komme igang igen men fuck jeg er glad for at være en del af samfundet igen.
Stærkt.. tillykke!

Brugeravatar
!Option
Indlæg: 915
Tilmeldt: ons jan 18, 2017 3:44 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 173 gange
Blevet takket: 150 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af !Option »

Michman skrev:
man feb 01, 2021 4:15 pm
Første gang i nyt betalt job siden 2009.. Det var hårdt at komme igang igen men fuck jeg er glad for at være en del af samfundet igen.
Sådan man! Tillykke! :thumbup:
Rey Abi!

PuyolErGud
Indlæg: 10610
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 595 gange
Blevet takket: 563 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af PuyolErGud »

Michman skrev:
man feb 01, 2021 4:15 pm
Første gang i nyt betalt job siden 2009.. Det var hårdt at komme igang igen men fuck jeg er glad for at være en del af samfundet igen.
Hvor lækkert! Tillykke! Og ja, det kan være hårdt, så vigtigt at forkæle sig selv ind i mellem.

Er det som pædagog som førhen? Hvis jeg ikke husker helt galt.

Brugeravatar
Michman
Indlæg: 8333
Tilmeldt: lør dec 19, 2009 4:51 pm
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 635 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Michman »

PuyolErGud skrev:
tirs feb 02, 2021 12:58 pm
Michman skrev:
man feb 01, 2021 4:15 pm
Første gang i nyt betalt job siden 2009.. Det var hårdt at komme igang igen men fuck jeg er glad for at være en del af samfundet igen.
Hvor lækkert! Tillykke! Og ja, det kan være hårdt, så vigtigt at forkæle sig selv ind i mellem.

Er det som pædagog som førhen? Hvis jeg ikke husker helt galt.
Nej desværre jeg er i en lille butik uden for Jelling nu.. Sætter vare på plads pt. Håber jeg lære kassen inden længe..
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899

Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..



Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería

Barca er min religion..

Madameskrald
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Madameskrald »

Madameskrald skrev:
tors jan 28, 2021 12:53 am
Hej BoBJylland

Det er lidt svært at blive klog på dit egentlige motiv i denne diskussion..
Fra din tidligere optræden i tråden, så virker du jo ikke som en vaccine opponent, så jeg tolker det som om, at du bare har taget en opportun mulighed for at lufte din tilsyneladende udmærkede akademiske forståelse - omend den komme til korte i dette tilfælde.
Det er faktisk meget ejendommeligt, at du ikke mener, man kan bruge de meta-analyser, Stabell Benn henviser til, men her kan en meta-analyse åbenbart godt gå an, selvom man uden problemer kunne have samme indvendinger, som du havde til Stabell Benns brug af meta-analyse.
Det er lidt bekymrende, at du konsekvent vælge at vinkle tingene ude af kontekst.

Jeg angriber ikke meta-analysen som dokumentationsværktøj, men Christines ukritiske brug af den i hendes argumentationsrække. Hun forholder sig ikke til den eksterne validitet i hendes sammenhold til DK og danske forhold (en meta-analyser bliver aldrig mere relevant end de data, som den bygger på - og i Christines citerede meta-analyse forholder det sig sådan, at der er en række studier inkorporeret i analysen, som ikke er ret retvisende for situation i DK (for at opridse nogle stykker: forskelle i epidemi status, jf. overfyldte sygehuse mv. - (Wuhan, Italien, USA), kulturskel / statsapparat / restriktioner (Italien, Japan, Kina)), så når hun så ihærdigt vil sige noget specifikt om DK situation og strategi, så må/skal/bør hun tage de forbehold i hendes analyse arbejde.
Hvis du er uenig heri, så er du velkommen til at tage den op - men jeg tænker, at det ikke er her skoen trykker, da du ret bevendt lod den del ligge i første omgang.

Og ja jeg bruger sørme også en meta-analyse af min dokumentation for sammenhængen mellem Covid-19 og blodpropper. Problemet i din kritik i dette tilfælde er, at associationen mellem Covid-19 og blodpropper formentligt i langt højere grad fungerer uafhængigt af i hvert fald epidemistatus, restriktioner mv. (end dødelighed), så din pointe er naturligvis forfejlet. Såfremt du ikke er enig, så kom gerne med reelle argumenter for det modsatte.

Og du kan selvfølgelig hænge din hat på kulturskel i din kritik, men i så fald vil du komme til kort endnu engang.
Undskyld, men det er simpelthen latterligt useriøst, at du totalt affærdiger store studier med statistisk signifikans det ene øjeblik - og bruger kulturskel og jeg ved ikke hvad som påskud herfor - for så bagefter at hive et case-study med fire patienter ud af røven. Den holder bare ikke. Din kritik af Stabell Benns dokumentation falder totalt til jorden, når du selv kommer farende med den der slags.
Undskyld mig, men det er for at bruge dine ord: simpelthen latterligt useriøst, at du ophøjer dig selv på min bekostning, når det tilsyneladende er dig, der ikke magter at forstå nuancerne i argumentationsrække og den fremstillede evidens.

Men for at udpensle, så var præmissen i den pågældende del af mit indlæg, at Kirstine ikke i min optik vægter den potentielle problemstilling i senfølger tilstrækkeligt i hendes analyse. I den forbindelse understregede jeg, at man ved meget lidt om senfølger hos non-hospitaliserede patienter - da det er et felt, der tilsyneladende ikke er afdækket ret grundigt videnskabeligt.

I den forbindelse eksemplificerede jeg en potentiel problemstilling (blodpropper), og eksemplificere med at en sådan problemstilling rent faktisk er dokumenteret i litteraturen m. et casestudie (jf. blodpropper i non-hospitaliserede patienter). På et felt med mangelfuld evidens, så er casestudiet ofte det stærkeste led i evidenshierakiet. Det vil naturligvis være at foretrække, at underbygge med stærkere evidens, men hvordan skal jeg trække det ud af røven (som du klædeligt beskriver det), når det ikke findes..!?

Ud fra den ret sølle logik, så skal man ikke tage initiel evidens seriøst, før man har et stort populationsstudie!! For eksemplets skyld - ifølge den logik, så skulle Europa ikke have taget efterretningerne om en dødelig variant af Corona virus fra Kina seriøst, før Kina kunne vise solide data på mange hundrede til tusinde døde patienter – eller vi skulle bare have sendt flere danskere til Nord Italien, da krematorierne var overfyldte, da det ikke var dokumenteret videnskabeligt.

Jeg håber, at du selv kan se, at du er lettere galt i byen her..
Jeg ved ikke, hvor ofte der i Danmark er 1.700 patienter indlagt på intensiv i 20 dage med lungebetændelse. De 1.700 var jo altså vel at mærke i Wuhan. Jeg kan dog fortælle dig, at der årligt er næsten 50.000 indlæggelser i Danmark med diagnosen lungebetædense, der samlet løber op i omkring 200.000 sengedage. Når Elisabeth Bendstrup nævner lungebetændelse, er det netop fordi, den er et hyppigt bekendtskab, hvor vi faktisk ved en del om de generelle senfølger. Lungebetændelse lader generelt til at blive undervurderet for tiden. Der er altså 2.000 årlige dødsfald med lungebetændelse som dødsårsag i Danmark. For førstegangsindlagte med lungebetændelse er dødeligheden på hhv. 15 og 22 pct. efter 30 og 90 dage.
Når du nu går så meget op i min dokumentationspraksis, så er din kontinuerlige manglende kildehenvisninger ret iøjnefaldende. Således er mine forudsætninger for at vide, at din tidligere: "1.700 patienter indlagt på intensiv i 20 dage med lungebetændelse" var i Wuhan ret begrænsede...

Anyway, såfremt vi har 200.000 sengedage fordelt på 50.000 indlæggelser, så skal der ikke meget folkeskole logik for at forstå, at en gennemsnitlig indlæggelse må vare 4 dage - du kan sikkert godt selv gennemskue, at 16 dage yderligere iltkrævende indlæggelse vil have en betydelig effekt.
Så kommer blodpropperne igen. Kan du henvise til andre studier end dit case study med fire patienter eller den meta-analyse, der jf. din egen logik ikke rigtigt er repræsentativt for de danske forhold? Har du eventuelt læst dette fra Aalborg UH?
Jeg skulle mene, at jeg har redegjort for den første del allerede, men cardeu til dig for din første kildehenvisning (du skal nok komme efter det ;-) ).

Jeg hæfter mig dog ved følgende citat fra artiklen: "Alle var i blodfortyndende behandling, fortæller Michael Dalager-Pedersen." Jeg skulle mene, at jeg allerede har behandlet, hvorfor jeg finder ikke-hospitaliserede corona ramte individer mere interessante i den sammenhæng, men du kan lige få den igen, da du øjensynligt har misset det første gang:
Min største bekymring ifht. i den sammenhæng er ikke behandlingskrævende patienter i DK, da disse patienter stort set over en kam modtager blodfortyndende medicinering i DK, men der kan teoretisk være relativt mange, der sagtens kan klare sig gennem et slemt sygdomsforløb på egen hånd, men rammes af eks. en blodprop, hvilket kan være dødeligt og/eller invaliderende.
”Sådan fungerer folkesundhed bare ikke. Du kan ikke bokse i blinde. Vi er nødt til at forholde os til og handle ud fra den viden vi har. Man kan ikke lave folkesundhed på viden, man ikke har. Stabell Benn argumenterer netop ud fra, hvad vi for nuværende ved - eller ser ud til at vide. For sådan er videnskaben jo. Under konstant forandring. Sker der væsentlige ændringer i det, vi sandsynliggør er mest korrekt, så tilpasser man sin strategi.”
Mener du seriøst, at man ikke skal tage initiale fund seriøst, blot fordi man ikke har solide data til at bakke det op? En tilgang baseret på solid evidens af da til alle tider at foretrække, men i tilfælde hvor det ikke er muligt at trække på års forskning - som tilfældet er det med en spritnye virus, da må man gå en anelse på kompromi. Men du havde måske hellere fulgt Sveriges videnskabeligt baserede tilgang?
Jeg tror, at jeg har udpenslet mit perspektiv tidligere. Du kan sikkert selv udtænke konsekvensen heraf.

I øvrigt formoder jeg, at du er klar over, at Christine stiller sig vaccineskeptisk på baggrund af, så vidt jeg ved meget beskeden evidens ifht. betydelige bivirkninger relateret til Corona vaccinerne.

Hvori ligger forskellen? Når du nu tager Folkesundhedsvidenskab og den kære Professor Folkesundhed i forsvar, så formoder jeg, at du har gjort dig overvejelser i den retning.
”Du mangler at relativisere ovenstående tal i forhold til antallet af positive prøver. Der er markant flere positive prøver blandt < 70-årige, end der er blandt > 70-årige.”
Det kommer da helt an på, hvad jeg vil dokumentere med de data. Pointen var, at vi har en stor gruppe af indlagte både under < 50 år og <70 år – det kan jeg sagtens dokumentere uden en aldersstratificeret relativ risiko.

Men nu du har brugt tiden på flere data (uden kildehenvisning), så lad os da tage et kig på dem. Christine skriver:
”Ikke mindst for børn, unge og voksne under 50, som yderst sjældent får alvorlig covid, så vil det tage år, hvis det overhovedet lykkes, at vise, at en vaccine vil være sikrere end bare at få sygdommen.”
Ifølge dine data indlægges 1,76 pct. af alle dokumenterede corona ramte individer under 50 år – man skal vist være mere end almindeligt statistisk outlier, hvis man anser dette for sjældent (jeg spiller i hvert fald gerne Lotto i Christines (og din?) parallelverden).
"Igen vælger du simpelthen at være fuldkommen ligeglad med de indvendinger, du selv havde mod at Stabell Benn brugte meta-analyser med data fra andre lande, som du ikke mener vi kan sammenligne os med. Hvorfor mener du, at vi kan sammenligne Danmark med Belgien og Storbritannien, når du netop har kritiseret Stabell Benn for at bruge data fra meta-analyser, der inkluderer andre lande end Danmark?"
Hvor har jeg skrevet, at jeg ikke anerkender den relativt lave dødelighed? Min pointe var og er, at jeg finder Christines dokumentationsarbejde mangelfuldt (tangerende useriøst). Når man som Professor puster til en spirende vaccinations skepsis, så bør man fra mit perspektiv være ekstraordinært grundig i sit dokumentationsarbejde, hvilket ikke er tilfældet (hun laver fejl på bachelorniveau). Når hun nu gerne vil udtale sig om DK-tilstande, så kunne hun jo have valgt SST ganske udmærkede data.

Jeg syntes i øvrigt, at jeg har understreget i rigelighed, hvorfor jeg overordnet finder Christines indlæg mangelfuldt (størstedelen har du meget bevendt sprunget over).

I øvrigt er det lidt ærgerligt, at du har misforstået helt basale metodiske forhold / argumenter og kontinuerligt hænger dig heri, da den essentielle diskussion hermed falder i baggrunden:
Hvis vi blot lade epidimien passe sig selv med afstand og sprit (jf. ingen restriktioner), så har realiteten i december i DK i høj grad vist, at det ikke er nok (og jeg tænker, at man i Belgien, UK, mv. er enige) - og vi dermed vil få et for stort pres på sygehuse, og flere dødsfald i de yngre grupperinger.
ER du uenig heri? Hvis ja, så kunne du i så fald måske overtales til lige at bruge et par minutter på at forklare hvorfor.

PS. Tilføjet tekst m. kursiv efter redaktionens deadline ;-)
Når BobJylland er tilsyneladende (og forståeligt nok) gået i flyverskjul!

For dem der er interesserede i senfølgerne - så findes der lidt samlet info her: https://videnskab.dk/forskerzonen/krop- ... -for-alder

BobJylland
Indlæg: 57
Tilmeldt: tirs jun 09, 2020 12:10 pm
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 17 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af BobJylland »

Jeg er ikke gået i flyverskjul, selvom du forventeligt forsøger at udstille det sådan. Jeg startede i nyt job den 1. februar, som kræver noget i retningen af 10 timer dagligt af mig. Jeg ventede på dit svar. Nu må du vente på mit. Du skal nok få det, Madamesmart.

Madameskrald
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Madameskrald »

Nu havde du jo ikke gjort dig umage med et andet indtryk, så tolkningen var ret nærliggende, men det er da forfriskende, at du ikke har opgivet diskussion helt...

For øvrigt er min tone en afspejling af din tone i debatten, så det er ret sigende, at du finder den frisk :cool:

Ps. Tillykke med det nye arbejde.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Nogen der har noget viden om FreeBritney.?
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Antimadridista
Indlæg: 9126
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 896 gange
Blevet takket: 937 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Antimadridista »

SpillerSomMESSI skrev:
tirs feb 09, 2021 3:40 pm
Nogen der har noget viden om FreeBritney.?
Hun er ik her..hvad er der sket??

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Tello »

Seriøst, fuck scalpers og fuck bots. PS5 er stort set det eneste jeg ser frem til i øjeblikket, men rippet alle fucking steder fra i løbet af 2 minutter.

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14865
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1657 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Lopezzz »

Tello skrev:
ons feb 10, 2021 7:39 pm
Seriøst, fuck scalpers og fuck bots. PS5 er stort set det eneste jeg ser frem til i øjeblikket, men rippet alle fucking steder fra i løbet af 2 minutter.
Hvad koster den?
MDCCCXCIX

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 11 gæster