Off topic-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Piquénbauer »

Men så burde du også være imod mundbind. Og det endda i langt højere grad da du her bliver pålagt en handling for at kunne varetage helt grundlæggende krav for at kunne leve (indkøb osv).

Og nej jeg mener stadig ikke at man tvinger folk. Hvis ingen blev vaccineret så måtte de erhverv hold lukket. Nu får de muligheden for at åbne så længe at de ved at kunderne er sikre.

Som “forbruger/kunde” har du et helt klart valg - vil du deltage så skal du vaccineres. Du bliver ikke presset til det, du dør ikke hvis du ikke gør det men du får et valg. Se hvis det feks var indkøb så kunne jeg forstå det men så længe det er restauranter, festivaler osv så kan jeg vitterligt ikke se et problem.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Jeg har forklaret omkring mundbind. Mundbind har ikke de samme konsekvenser for dig. Eller det er i hvert fald ikke dokumenteret. Det kan vaccinen godt have. Og uanset, hvordan man drejer og vender det, så bliver det tvang med vaccinepas. Du kan bare ikke se det, for du definerer den som en mulighed for at kunne gøre ting. Jeg ser det som fravær af noget og indskrænkning af noget.

BobJylland
Indlæg: 57
Tilmeldt: tirs jun 09, 2020 12:10 pm
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 17 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af BobJylland »

Piquénbauer skrev:
søn jan 17, 2021 2:57 pm
Det er tvang hvis du bliver direkte pålagt at få den. Hvis du feks fik en bøde eller fængselsstraf hvis du ikke gjorde.

Jeg ser det ikke som tvang når den eneste konsekvens af en manglende vaccination er at du ikke må tage ud og spise eller gå på festival. Du kan sagtens droppe vaccinen men så må man også vente til samfundet igen er sikkert. Det synes jeg egentlig er en fair "aftale" når man ikke selv direkte vil deltage i processen.
Du anser det ikke som en samfundsmæssig straf, at du ikke har mulighed for at deltage i kulturelle arrangementer?

Hvor går grænsen i det hele taget? Hvad med arbejdsgivere og uddannelsesinstitutioner? Må de kræve indsigt i din sundhedshistorik, før du må deltage i en forelæsning, eller før du kan få adgang til arbejdsmarkedet? Din arbejdsgiver har ikke krav på at få oplyst, hvad du fejler, hvis du ringer og sygemelder dig. Hvorfor skal en bar så kunne kræve indsigt i din sundhedshistorik?

Og hvad er perspektiverne i øvrigt for folk, der allerede har haft COVID-19, men ikke ønsker at lade sig vaccinere?

Kristian Villesen skrev en fin leder i Information forleden.

Billede

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Og guys. Jeg har ingen intentioner om sådanne konspiratoriske snakke, det gider jeg ikke. Jeg vil ikke bruge tid på sådan noget. Jeg snakker om vores basale frihedsrettigheder i et demokrati. Det burde få en til at undre, og man burde være kritisk over for sådan noget, også i svære tider. Og især i svære tider, hvor tingene er mere komplekse og ikke så åbenlyse. Og ellers burde vi tale til hinanden i en sober tone, uanset, hvor uenige vi så enden er.


PS. Jeg vil i hvert fald undskylde over for Antimadridista, hvis jeg er gået over stregen.

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Tello »

Antimadridista skrev:Men disse sidste her, er det ikke restauranterne, caféerne selv der ønsker et pas, for at kunne åbne tidligere?
Lige nu, så jo. De erhverv der er dog selvstændige, og frie til at sætte retningslinjerne for deres praksis, så længe deres brancheforening står bag beslutningerne. Har man så eks. antal politikere som taler for vaccinepas, så det bliver et politisk flertal, så har de erhverv grønt lys fra staten til at udføre den praksis. Så er det pludselig ikke kun festivaler. Om det så bliver en kort periode indtil et flertal er vaccineret må tiden jo vise, men det bliver i så fald vores realitet. Eksklusion på baggrund af vaccine - dvs. at gravide, ammende, folk med allergiske reaktioner og/eller medicinske tilstande der umuliggør det mister en række privilegier. De bliver begrænsede i et demokratisk, frit samfund, og det er for meget imo.

Jeg er ikke antivax, slet ikke, men jeg er imod den praksis der hedder underminering og eksklusion samt nedlukning af det frie valg og det åbne demokrati.

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kvoller »

Lopezzz skrev:
søn jan 17, 2021 12:14 am
Til de øvrige eksperter:

- Ca. 140 millioner mennesker bliver født hver år.

- Ca. 60 millioner dør hver år.

- 2 millioner døde siden december 2019 af corona virus (1720 døde i Danmark)

- 50 millioner døde af den spanske syge fra 1918 til 1920 (ca. 18.000 var danskere)



R.I.P til alle dem der døde, men kan I se logikken her?
Ja, for det her smider et enormt pres på sundhedsvæsenet. Det er så meget mere under pres, at man bliver nødt til at sende kræftpatienter fra Region Hovedstaden til Region Syddanmark, fordi de skal bruge pladsen til Corona-patienter. Vi ser et sundhedsvæsen der bliver presset så meget mere, end hvad normalt er. Så der er logik i, at blive vaccineret og tage de forholdsregler der er.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Piquénbauer »

Men vi snakker ikke om arbejdspladser og uddannelsessteder. Vi snakker om kulturlivet. Hvis det kom så langt at disse andre steder blev nævnt i forhold til vaccinepas så er det en anden diskussion og en der selvfølgelig skulle tages.

Så længe det er kulturlivet så kan jeg vitterligt ikke se et problem. Eller jo i forhold til det som Tello skriver med folk som af forskellige årsager ikke kan lade sig vaccinere. Hvis folk ikke vil vise samfundssind og lade sig vaccinere så må de tage de midlertidige konsekvenser der er ved sådan en beslutning.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Men Piquenbauer, kulturlivet har en vigtig indflydelse på ens livskvalitet. Og vi viser alle et samfundssind. Det burde man kunne jo se. Fra selvstændige erhvervsdrivende til helt almene borgere. At man er imod vaccinepas, gør ikke, at man ikke viser samfundssind. Der mangler lidt proportioner i det her.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Piquénbauer »

At man ikke lader sig vaccinere er imo klart ensbetydende med at man ikke viser samfundssind. Især når man stadig vil have muligheden for at komme ud blandt mennesker mens vi har en pandemi hærgende.

Ved du hvad der også har en vigtig indflydelse på ens livskvalitet? Ikke at få covid. Og så længe du ikke lader dig vaccinere så påvirker du andre om du vil det eller ej.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Jeg mener ikke, at det er ensbetydende med, at man ikke viser samfundssind. Og man kan godt komme problemet til livs på mange måder. Ikke kun gennem vaccination. Det har vi jo vist. Heldigvis er der alternativer. Havde der ikke været alternativer, kunne vi diskutere det. Vi vil allerede være ok langt, når vi får vaccineret alle i risikogruppen.
Senest rettet af Kubala søn jan 17, 2021 4:32 pm, rettet i alt 1 gang.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Piquénbauer »

Hvilke alternativer? Hvordan kan man åbne op for kulturlivet uden vaccinepas?

Og jo selvfølgelig viser man ikke samfundssind hvis man ikke lader sig vaccinere. Vacciner er måden vi har fået en lang række ubehagelige sygdomme ned med nakken. At man ikke vil deltage i denne proces (når man kan) er enormt egoistisk.
Senest rettet af Piquénbauer søn jan 17, 2021 4:34 pm, rettet i alt 1 gang.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Blandt andet ved tests, god hygiejne mv.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Piquénbauer »

Kubala skrev:
søn jan 17, 2021 4:33 pm
Blandt andet ved tests, god hygiejne mv.
Hmm er erhvervslivet åbent pt? Skal du til nogle koncerter i den nærmeste fremtid?

Det er jo tydeligvis ikke vejen frem. Det er en måde hvorpå vi kan holde sygdommen nede men vi får aldrig fjernet den på den måde.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Jep, vacciner har reddet liv. Det betvivler jeg heller ikke. Men vi er en situation, hvor man ikke bare sådan ukritisk kan gå til værks mht. det vi ser lige nu.

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Piquénbauer skrev:
søn jan 17, 2021 4:36 pm
Kubala skrev:
søn jan 17, 2021 4:33 pm
Blandt andet ved tests, god hygiejne mv.
Hmm er erhvervslivet åbent pt? Skal du til nogle koncerter i den nærmeste fremtid?

Det er jo tydeligvis ikke vejen frem. Det er en måde hvorpå vi kan holde sygdommen nede men vi får aldrig fjernet den på den måde.
Men sygdommen forsvinder jo ikke. Det er i hvert fald, hvad vi ved lige nu. Vi skal lære at leve med den. Vaccinerne kommer ikke at udrydde den. Det er vurderingerne lige nu. Vi kan vælge at tænke i alternativer eller vi kan køre i sådan ensporet retning. Jeg vil helst have, at man ikke vælger sådanne ensporede retninger og man har en frihed.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 23 gæster