Ronald Koeman

Trænere og klubbens ledelse

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Jesper
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre aug 10, 2018 9:06 pm
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Jesper »

En taber-bestyrelse (der i årevis har demonstreret sin inkompetence og nu er på vej ud af døren) hyrer en taber-træner (der aldrig har vist nogen som helst kompetence) til et “nyt sportsligt projekt”, der ikke er defineret af nogen kompetencer overhovedet ... Hvad sker der i Barca? Jeg får ondt i hovedet ...

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14866
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1658 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Lopezzz »

Shit vores træner ligner en monster vi alle kender.
Han skulle tage en rød kasket på hvor der står: "Make Barcelona Great Again" :mrgreen:
Donald Koeman :lol:

Billede

Billede
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14866
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1658 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Lopezzz »

Hvis vores absolut BEDSTE midtbanespiller er ikke med i planen så kender jeg ikke Barca mere.
Klubben har mistet fuldstændig kontrol og fansene har overhoved ingen indflydelse mere.
Pengene har overtaget styringen og spillerne skal bare holde sin kæft.
Når de ikke regner med Puig :eek: :eek: :eek: så tror jeg at Ansu,Pedri,Araujo,Konrad og flere vil gå samme vej.
Vi er på vej til endnu større katastrofe.
Jeg håber at vi får så meget bank i de kommende kampe at Koeman bliver fyret allerede i vinterperioden
MDCCCXCIX

MarkMenace
Indlæg: 204
Tilmeldt: man sep 11, 2017 11:05 am
Har takket: 52 gange
Blevet takket: 30 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af MarkMenace »

Lopezzz skrev:
søn sep 20, 2020 7:04 pm
Hvis vores absolut BEDSTE midtbanespiller er ikke med i planen så kender jeg ikke Barca mere.
Klubben har mistet fuldstændig kontrol og fansene har overhoved ingen indflydelse mere.
Pengene har overtaget styringen og spillerne skal bare holde sin kæft.
Når de ikke regner med Puig :eek: :eek: :eek: så tror jeg at Ansu,Pedri,Araujo,Konrad og flere vil gå samme vej.
Vi er på vej til endnu større katastrofe.
Jeg håber at vi får så meget bank i de kommende kampe at Koeman bliver fyret allerede i vinterperioden
Et eller andet sted er kæden da hoppet helt af.

Der skal tænkes nyt ift 433. Puig kan ikke spille på en tomands midtbane med hovedsageligt defensive pligter.
Større er ligningen altså ikke!

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Norbit »

Lopezzz skrev:
søn sep 20, 2020 7:04 pm
Hvis vores absolut BEDSTE midtbanespiller er ikke med i planen så kender jeg ikke Barca mere.
Klubben har mistet fuldstændig kontrol og fansene har overhoved ingen indflydelse mere.
Pengene har overtaget styringen og spillerne skal bare holde sin kæft.
Når de ikke regner med Puig :eek: :eek: :eek: så tror jeg at Ansu,Pedri,Araujo,Konrad og flere vil gå samme vej.
Vi er på vej til endnu større katastrofe.
Jeg håber at vi får så meget bank i de kommende kampe at Koeman bliver fyret allerede i vinterperioden
Synes du er lige lovlig grov. Ansu har slået sit navn fast. Den er stensikker. Konrad er lige kommet på førsteholdet. Han er oppe i mod Messi, Coutinho, Dembele, Griez, Trincao, Fati, Pedri, Braithwaite.

Puig er oppe imod Frankie, Bussi, Pjanic, Alena, om de 2 pladser foran forsvaret. Den bliver hård. Det bedste ville være, at han blev udlejet. Sociedad måske?

Problemet med det her hold er bagkæden. Du kan ikke stole på nogen af dem. Fra Roberto til Alba.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Jesper
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre aug 10, 2018 9:06 pm
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Jesper »

Men tror I ikke, at denne udvikling kan blive et kæmpe problem for La Masia? Når ingen får chancen på førsteholdet, fordi klubben kopierer en konkurrende klubs forlængst opgivne indkøbspolitik om at købe de største stjerner, bliver akademiet mindre attraktivt for unge lovende talenter. De siver ud til andre akademier/klubber, hvor chancen for spilletid er større - det har vi jo set.
Når man har brugt så mange penge på stjernespillere, som man ikke kan slippe af med, er man nødt til at spille med dem. Så det gør Koeman - en gammeldags træner, der aldrig har vist noget. Han opfinder et nyt system, der skal passe til stjernerne, men som de unge fra akademiet ikke er oplært i. Så ud med dem!
Den eneste, som ikke ryger ud, er Ansu Fati, fordi han er et helt specielt talent. Men det er ikke nok i mine øjne. Vi har i de seneste sæsoner set, at det ikke er nok at have verdens bedste fodboldspiller. Fordi fodbold er et holdspil, og hvis håbet kun er at opforstre en ny Messi, holder det bare ikke. Så kan de ikke holde på Ansu, når han selv og hans ambitioner vokser og han opdager, at han ikke har et hold omkring sig men skal afgøre det hele selv - som Messi skal nu.
Ja, jeg ved godt, jeg lyder lidt negativ - men sådan er det, når man bliver gammel ... ;-)

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14866
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1658 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Lopezzz »

Norbit skrev:
søn sep 20, 2020 8:08 pm
Lopezzz skrev:
søn sep 20, 2020 7:04 pm
Hvis vores absolut BEDSTE midtbanespiller er ikke med i planen så kender jeg ikke Barca mere.
Klubben har mistet fuldstændig kontrol og fansene har overhoved ingen indflydelse mere.
Pengene har overtaget styringen og spillerne skal bare holde sin kæft.
Når de ikke regner med Puig :eek: :eek: :eek: så tror jeg at Ansu,Pedri,Araujo,Konrad og flere vil gå samme vej.
Vi er på vej til endnu større katastrofe.
Jeg håber at vi får så meget bank i de kommende kampe at Koeman bliver fyret allerede i vinterperioden
Synes du er lige lovlig grov. Ansu har slået sit navn fast. Den er stensikker. Konrad er lige kommet på førsteholdet. Han er oppe i mod Messi, Coutinho, Dembele, Griez, Trincao, Fati, Pedri, Braithwaite.

Puig er oppe imod Frankie, Bussi, Pjanic, Alena, om de 2 pladser foran forsvaret. Den bliver hård. Det bedste ville være, at han blev udlejet. Sociedad måske?

Problemet med det her hold er bagkæden. Du kan ikke stole på nogen af dem. Fra Roberto til Alba.
Du har ret men hvor er klubben på vej hen? Jeg kan ikke se nogen ændringer overhoved. At Puig ikke indgår i planerne er vanvittigt. Hvad fanden sker der?? Jeg er helt chokeret.
Har vi nogensinde lejet Messi, Xavi, Iniesta og Busquets ud til andre klubber?? Nej vel..
Skal virkelig Alba - Pique - Busquets - Roberto og Griezmann føre holdet til titler? :sick:
Jeg tror ikke engang at vi kvalificere os til Europa League med disse spillere.
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Norbit »

Lopezzz skrev:
søn sep 20, 2020 10:52 pm
Norbit skrev:
søn sep 20, 2020 8:08 pm
Lopezzz skrev:
søn sep 20, 2020 7:04 pm
Hvis vores absolut BEDSTE midtbanespiller er ikke med i planen så kender jeg ikke Barca mere.
Klubben har mistet fuldstændig kontrol og fansene har overhoved ingen indflydelse mere.
Pengene har overtaget styringen og spillerne skal bare holde sin kæft.
Når de ikke regner med Puig :eek: :eek: :eek: så tror jeg at Ansu,Pedri,Araujo,Konrad og flere vil gå samme vej.
Vi er på vej til endnu større katastrofe.
Jeg håber at vi får så meget bank i de kommende kampe at Koeman bliver fyret allerede i vinterperioden
Synes du er lige lovlig grov. Ansu har slået sit navn fast. Den er stensikker. Konrad er lige kommet på førsteholdet. Han er oppe i mod Messi, Coutinho, Dembele, Griez, Trincao, Fati, Pedri, Braithwaite.

Puig er oppe imod Frankie, Bussi, Pjanic, Alena, om de 2 pladser foran forsvaret. Den bliver hård. Det bedste ville være, at han blev udlejet. Sociedad måske?

Problemet med det her hold er bagkæden. Du kan ikke stole på nogen af dem. Fra Roberto til Alba.
Du har ret men hvor er klubben på vej hen? Jeg kan ikke se nogen ændringer overhoved. At Puig ikke indgår i planerne er vanvittigt. Hvad fanden sker der?? Jeg er helt chokeret.
Har vi nogensinde lejet Messi, Xavi, Iniesta og Busquets ud til andre klubber?? Nej vel..
Skal virkelig Alba - Pique - Busquets - Roberto og Griezmann føre holdet til titler? :sick:
Jeg tror ikke engang at vi kvalificere os til Europa League med disse spillere.
Var jeg træner, ved jeg godt hvem jeg havde valgt. Men en anden ting er, at Barca ledelsen ikke har nosser (undskyld mit tyske) til at smide/kaste nye folk i bagkæden.. Koeman turde ikke engang skifte bagkæden ud mod Elche i en ligegyldig kamp. Messi spillede 90 minutter mens de unge så til.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14866
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1658 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Lopezzz »

Norbit skrev:
søn sep 20, 2020 11:01 pm
Lopezzz skrev:
søn sep 20, 2020 10:52 pm
Norbit skrev:
søn sep 20, 2020 8:08 pm
Lopezzz skrev:
søn sep 20, 2020 7:04 pm
Hvis vores absolut BEDSTE midtbanespiller er ikke med i planen så kender jeg ikke Barca mere.
Klubben har mistet fuldstændig kontrol og fansene har overhoved ingen indflydelse mere.
Pengene har overtaget styringen og spillerne skal bare holde sin kæft.
Når de ikke regner med Puig :eek: :eek: :eek: så tror jeg at Ansu,Pedri,Araujo,Konrad og flere vil gå samme vej.
Vi er på vej til endnu større katastrofe.
Jeg håber at vi får så meget bank i de kommende kampe at Koeman bliver fyret allerede i vinterperioden
Synes du er lige lovlig grov. Ansu har slået sit navn fast. Den er stensikker. Konrad er lige kommet på førsteholdet. Han er oppe i mod Messi, Coutinho, Dembele, Griez, Trincao, Fati, Pedri, Braithwaite.

Puig er oppe imod Frankie, Bussi, Pjanic, Alena, om de 2 pladser foran forsvaret. Den bliver hård. Det bedste ville være, at han blev udlejet. Sociedad måske?

Problemet med det her hold er bagkæden. Du kan ikke stole på nogen af dem. Fra Roberto til Alba.
Du har ret men hvor er klubben på vej hen? Jeg kan ikke se nogen ændringer overhoved. At Puig ikke indgår i planerne er vanvittigt. Hvad fanden sker der?? Jeg er helt chokeret.
Har vi nogensinde lejet Messi, Xavi, Iniesta og Busquets ud til andre klubber?? Nej vel..
Skal virkelig Alba - Pique - Busquets - Roberto og Griezmann føre holdet til titler? :sick:
Jeg tror ikke engang at vi kvalificere os til Europa League med disse spillere.
Var jeg træner, ved jeg godt hvem jeg havde valgt. Men en anden ting er, at Barca ledelsen ikke har nosser (undskyld mit tyske) til at smide/kaste nye folk i bagkæden.. Koeman turde ikke engang skifte bagkæden ud mod Elche i en ligegyldig kamp. Messi spillede 90 minutter mens de unge så til.
Bare vent til vi skal i gang med ligaen og CL. Her venter os ren helvede
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Dytrax »

On Joan Laporta's list or Mateu Alemany's list, Koeman is not the number one coach. But It does not mean that he will not continue. [Cadena SER]

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af EasyBuddhist »

Nå, hvad med at bruge lidt af landskampspausen på en lille rask debat om Koeman´s nye system, jeg skal hellere end gerne lægge ud :thumbup: :think: :eek:

I starten tænkte jeg at 3-4-3 eller 3-5-2 formationen måtte være en overgangs formation, for stabilisere defensiven. Det tænker jeg egentlig også, var øvelsen for Koeman, da han introducerede den, men faktum er, at 3-4-3 med de spillere, som Koeman stiller med og som Barca har i deres trup lige nu, rent faktisk er mere offensiv end 4-3-3. Jeg var så småt begyndt at ændre mening om formationen og i gang med at overgive mig, da Sociedad kampen kom buldrende ind gennem skærmen. Jeg havde set nogle af de dynamikker og den flexibilitet, som systemet gav holdet og jeg tænkte den rent faktisk også lidt videre og kunne se et potentiale fremadrettet. Jeg var dog ikke sikker på at det var de samme ting, som Koeman så, men det er jeg nu! Sociedad kampen viste nemlig på smukkeste vis det potentiale, som formationen indeholder.

Nu skrev jeg Koeman´s, men rent faktisk er det jo gode gamle Cruyff, der hev den frem, sådan for alvor, da han blev ansat som træner. Ideén var at spille med kun tre forsvarsspillere og at man dermed fik en spiller frigivet til enten midtbane eller angreb. Cruyff´s system indebar at man spillede med et defensivt anker, som så kunne falde ned som ekstra forsvarsspiller trebackkæden. Koeman´s er noget anderledes i den forstand, men formålet og dynamikkerne er de samme, nemlig at skabe overtalssituationer hurtigt, hvor end på banen bolden befinder sig. Jeg tror, jeg vil dele det ind i sektioner i starten, for at præcisere, hvad det betyder for de enkelte områder på banen og til sidst for holdet som helhed.

Forsvar: Koeman har gjort den genialitet at relancere Liberoen i form af De Jong og hvilken Libero, han er! Jeg troede aldrig, jeg skulle få den position at se igen i moderne fodbold, men jeg har savnet den, for det er en lækker rolle og den kræver en høj, høj grad af spilintelligens at praktisere, sammen med store pasningsegenskaber og frem for alt mod. Liberoen i en mere traditionel forstand er dog ofte en defensiv foranstaltning og den grænser derfor tæt op af Sweeper rollen, som er særdeles defensiv. De Jong er dog en langt mere moderne udgave og han kan derfor støde med frem og skabe overtals situationer på midtbanen. Man har tit set ham tage et ryk frem i banen på 10-40 meter og derved bryde kæderne ved at flytte bolden ved fødderne. Derudover, er hans pasningsegenskaber så stærke, at han spille bolden ud af næsten enhver situation, der måtte op stå. Det er ganske enkelt fantastisk at se ham bestride rollen og jeg ville sådan ønske at Koeman havde bragt formationen i den første kamp mod PSG. Videre. På siderne af Liberoen har man yderligere to centrale forsvarsspillere, som skal være af den bevægelige slags, og altså ikke den traditionelle stationære CB. Grunden til dette er at disse også skal være klar til at støde med frem, noget man ofte har set Mingueza gøre, som f.eks. ved det sidste mål i går. Her går Liberoen så ind og bakker af bagude i det tomrum, som i dette tilfælde Mingueza efterlader. Flexibiliteten og dynamikken er altså til at få øje på i forhold til at skabe overtal offensiven, såvel som defensiven, som yderligere styrkes af wingbacksene. Her side forskyder trebackkæden imod den side, hvor modstanderen angriber. Hvis modstanderen angriber i venstreside på en omstilling, så går, i dette tilfælde, Lenglet ud og agerer VB, mens De jong bliver CB sammen med Mingueza og Dest falder ned på HB. Alba søger ind i banen og tager det dybe løb, der kommer fra midtbanen, mens Busquets og Pedri sætter presset ind på boldholderen. Det virker yderst effektivt og modstanderne har særdeles svært ved at skabe overtale situationer, som faktisk kun kan komme ved individuelle præstationer og selv der, er der backup, da modstanderne sjældent har så mange spillere med i angreb, at det giver problemer. Sociedad havde derfor én trussel og det var Isak, som havde et par vellykkede aktioner, som dog aldrig blev rigtig farlig, da der ganske enkelt var for langt ind til målet. Sociedads enlige mål kom dog i en omstilling, hvor pasningssikkerheden udeblev, således at de kunne erobre bolden højt oppe banen og sende en spiller i dybden. Det understreger, som Koeman også selv har været ude at proklamere, at formationen bestemt ikke spilles uden risici og at det kræver stort mod og pasningsevner at praktisere den.

Midtbanen: Nu kommer vi til den lidt sjovere del, da den handler mere om at angribe. Vi har allerede taget hul på den, ved at forklare de defensive dynamikker og om hvordan den skaber det defensive overtal. Offensivt er det endnu mere effektivt, da wingbacksene hurtigt kan omstille sig fra midtbane til forsvar og fra midtbane til angreb og det faktisk i én flydende bevægelse. Selvom deres position indikerer midtbane, så er de i realiteten ligeså meget angribere når der bliver angrebet og forsvarsspillere, når der skal forsvares og det er fordi, de i denne formation aldrig er langt væk fra deres defensive eller offensive opgaver. I stedet for at skulle dække modstanderens angribere, så skal de dække deres midtbane spillere i den side hvor angrebet kommer. I offensiven er der heller ikke langt til at true på kanterne og de behøver ikke bekymre sig om modstanderens angribere, da disse er dækket af én af de to yderste CB´s. Busquets rolle bliver ligeledes frigivet, da hans arbejdsradius ikke er nær så stor, som i 4-3-3, hvor han ofte stod alene på midtbanen i omstillinger fra modstanderen og derfor havde yderst svært ved at sætte et pres ind. Pedri har fuld bevægefrihed og hans eneste defensive pligt er at presse boldholderen sammen med Busquets. I realiteten er der således kun to midtbanespillere, som dog får støtte af wingbacksene på hver deres side, af forsvaret ved enten liberoen eller en CB og fra angrebet ved, i dette tilfælde, Grizmann. Dynamikkerne og og flexibiliteten er igen til at få øje på og der kort afstand til omstilling fra midtbane til forsvar og fra midtbane til angreb og derfor har Barca, i denne formation, forholdsvist let ved at skabe overtal omkring boldholderen, hvad enten bolden er i besiddelse, eller skal erobres.

Angreb: Angrebet er også anderledes sat op end i den traditionelle 4-3-3 og i 3-4-3 fungerer den uden de ellers så obligatoriske kantangribere. Bredden sikres af wingbacksene og Grizmann kommer her ind i en helt ny rolle, hvor han agerer midtbanespiller, når der forsvares og hængende angriber, når der angribes. Forskellen fra 3-4-3 til 3-5-2 og 3-4-1-2 er derfor minimal og et skifte til en anden formation kan derfor som regel klares med en enkelt udskiftning, hvilket i øvrigt også gælder, hvis man vil tilbage i 4-3-3, ved enten at tage en angriber ud og sætte en midtbanespiller ind, eller ved at tage en forsvarspiller ud og igen sætte en midtbane spiller ind. I 3-4-3 betyder det at man faktisk spiller med to centrale angribere, hvor Messi kan søge ned i banen, når man har bolden, mens Grizmann skyder frem, mens det omvendte er tilfældet, når man forsvarer. Det er derfor at Grizmann løber så mange meter i løbet af en kamp, mens Messi har den fri rolle. Dembélé s rolle er at holde dybden og derved strække banen, mens han også kan søge bredt, når man er i boldbesiddelse, hvilket efterlader plads centralt til enten Messi eller Grizmann. Dynamikkerne og flexibiliteten er også her til at få øje på og her kommer den lektie, som Sociedad kampen lærte os. Praktiseret korrekt, som formationen var i den kamp, kan Barca afvikle deres angreb langt hurtigere end i 4-3-3. Udtrykket bliver hurtigt mere direkte, fordi formationen så hurtigt giver et overtal.

Holdet som helhed: Man så altså mod Sociedad 3-4-3´s fulde potentiale, da Barca næsten efter behag lavede overtal et eller andet sted på banen og det kunne komme alle steder fra. Et enkelt løb fra enten angreb, midtbane, wingbacks eller forsvar var egentlig nok til at få modstanderen ud af balance. Det kan virke enkelt, men det er det selvfølgelig ikke, også alligevel. For formationen kræver som tideligere sagt en høj grad af spilintelligens, store tekniske færdigheder, hurtighed og pasningssikkerhed i verdensklasse. Det er dog lige de egenskaber truppen har lige nu. Hver især giver systemet den enkelte spiller en enorm sikkerhed og den opvejer for de enkeltes svagheder. Man så f.eks i den første kamp mod PSG, hvordan Dest i 4-3-3 blev matchet op mod Mbappé. Det var rent selvmord og det var ikke sket i 3-4-3, hvilket man tydeligt så i den anden kamp. Det virker altså til, her hvor vi går ind i den afgørende del af sæsonen at Koeman har fundet den optimale opstilling. Ærgerligt nok er man ude af CL, men man har en stor mulighed for at tage et mesterskab og en pokal med denne formation.

Spillerne: Alle spillerne i den nuværende trup kan spille i dette system, mere eller mindre. Der er dog et par tabere og det er Umtiti og Pjanic, som slet ikke har formået omstillingen. Resten er mere eller mindre blomstret op og nogen har nærmest fået vinger. De spillere, som kommer tilbage fra skader, vil også kunne gå direkte ind. Fati kan spille Dembélés rolle, måske endda bedre qua hans større effektivitet. Coutinho vil kunne spille Grizmann´s rolle, Roberto vil kunne spille Dest´s rolle og Piqué vil kunne spille alle positioner i trebackkæden. Vigtigst vil han kunne enten aflaste eller frigive De Jong til midtbanen. Som det er nu, er man komplet afhængig af ham i Libero rollen.

Transfers: Som det ser ud nu, er det meget, meget få transfers, der er nødvendige. Garica kommer forhåbentlig og jeg ser ham som oplagt at køre ind på Libero rollen, men han kan også spille de to andre positioner i trebackkæden. Emerson kommer måske også og han vil kunne gå ind på wingbacken til højre og give den et mere fysisk islæt, men han kunne også spille til højre i trebackkæden, som man også har set Firpo gøre til venstre. Wijnaldum er en god spiller og selvom jeg hellere ville satse på et par ungdomspillere som Nico eller Orellana, så må Koeman have en klar plan med at hive ham ind.

Haaland: Haaland giver måske endnu mere mening i denne formation, end i en 4-3-3. Forestil jer ham på Dembélés position, han vil være dødbringende. Der vil være plads til ham på en anden måde i dette system, hvor man traditionelt har haft en mere supporting forward i 4-3-3. Haaland er den spiller, der vil kunne give dette projekt vinger, det er jeg ikke i tvivl om og jeg tror han vil gribe chancen, hvis han får den. Jeg tror han kan se sig selv i dette setup med så mange unge spillere på vej frem og selvfølgelig med Messi. Jeg tror slet ikke han vil kunne lade være.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Madameskrald »

Fin opsummering!

Som små tilføjelser kan man nævne, at opstillingen tillader mange spillere i feltet - ofte Dembele, Messi, Griezman og den modsatte wingback.

Vigtigheden af Griezmans fleksibilitet og arbejdsradius - midtbane/angriber hybrid (alene derfor er jeg ikke sikker på, at Coutinho ville blive den store succes på den position).

Og vigtigheden af truslen i bagrummet for at skabe rum mellem kæderne. Dembele bliver spillet i en meget statisk taktisk rolle, hvilket ikke umiddelbart fordrer hans spillestil (han skal ofte lige spille sig ind i kampen med nogle gode touches - men han har hidtil spillet den højtliggende angriber med stor disciplin, selvom han ikke et super involveret).

Og som du er inde på, så kræver det meget af de to centrale midtbanespillere og de to offensive midtbanespillere / hængende angribere. De skal optimalt set både være målfarlige (de to fremskudte folk), chanceskabende og arbejde defensivt - da et centralt punkt er kontinuerligt at skabe overtal omkring bolden. Disse positioner er med andre ord ikke for hvem som helst. Specielt Pedri og Griezmans roller er meget dynamiske i begge retninger, og derfor tror jeg også, at Moriba indtil videre foretrækkes over eks. Puig.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af EasyBuddhist »

Som små tilføjelser kan man nævne, at opstillingen tillader mange spillere i feltet - ofte Dembele, Messi, Griezman og den modsatte wingback.
Ja, eller den angribende wingback, plus det, at der også ofte er folk lige uden for feltet til at samle op og afslutte. Her er der dog plads til forbedring hos både Pedri, Puig(han er dog en bedre afslutter) og Ilaix.
Vigtigheden af Griezmans fleksibilitet og arbejdsradius - midtbane/angriber hybrid (alene derfor er jeg ikke sikker på, at Coutinho ville blive den store succes på den position).
Det er rigtigt, men han vil så tilføje noget andet, som boldkontrol, pasningsniveau og overblik. Jeg synes faktisk at Coutinho gjorde det fornuftigt i starten af sæsonen, men det er klart at Coutinho også er én af dem, som kan undværes i truppen for at skabe fornyelse. Koeman har dog fundet en rolle til Grizmann her, som passer ham rigtig godt, det er der ingen tvivl om. Jeg ser dog også et stort potentiale for Puig på positionen, men han dog skal stadig forbedre sig, specielt fysisk og afslutningsmæssigt. Arbejdsradiusen har han så rigeligt og han forstår dynamikkerne rigtig godt, mens han i samspillet vil være en fornøjelse at få derind.
Og vigtigheden af truslen i bagrummet for at skabe rum mellem kæderne. Dembele bliver spillet i en meget statisk taktisk rolle, hvilket ikke umiddelbart fordrer hans spillestil (han skal ofte lige spille sig ind i kampen med nogle gode touches - men han har hidtil spillet den højtliggende angriber med stor disciplin, selvom han ikke et super involveret).
Fraværet af en egentlig 9ér hos Barca er efterhånden velbeskrevet :problem: :roll: Det gælder dog ikke kun denne formation, hvor jeg dog ser stort potentiale for Fati. Jeg tror at han vil passe rigtig godt ind i den rolle. Jeg synes dog også at Dembélé gør det rigtig godt. Hans fart kommer virkelig til sin ret her og han kan løbe dybt på stort set alle omstillinger. Han får dog begrænsninger, når bolden kommer tættere på modstanderens felt, hvor han ikke har så meget plads at løbe på og han skal helt klart forbedre sit slutprodukt i afslutningerne og sine beslutninger. Men han har den der evne til at skabe en chance med få træk og det giver plads til de andre, så han gør det overordnet set fint.
Og som du er inde på, så kræver det meget af de to centrale midtbanespillere og de to offensive midtbanespillere / hængende angribere. De skal optimalt set både være målfarlige (de to fremskudte folk), chanceskabende og arbejde defensivt - da et centralt punkt er kontinuerligt at skabe overtal omkring bolden. Disse positioner er med andre ord ikke for hvem som helst. Specielt Pedri og Griezmans roller er meget dynamiske i begge retninger, og derfor tror jeg også, at Moriba indtil videre foretrækkes over eks. Puig.
Ja, det er et meget krævende system, det er der ingen tvivl om. Som jeg skrev, så kan det se let ud, når man skriver det ned og forklarer de enkelte processer, men det er det så langt fra. Barca har dog rigtig mange spilintelligente spillere og La masia laver jo stort set ikke andet, end at undervise i de dynamikker og løbemønstre, hvilket også er en af grundene til, man ser så mange unge, gøre det så godt. Jeg tror at truppen har brug for de krav, der stilles til dem i systemet. Man kan se at de nyder at spille igen og selv Messi ligner en, der elsker de udfordringer, som Koeman stiller dem over for. Det er jo den slags fodbold man skal spille i Barca og det ved spillerne og de ønsker det frem for alt. Det stiler store krav til teknisk niveau, løbevillighed, intelligens og samspil, men når det virker, så er det smukt at se på.

Hvad jeg rigtig godt kan lide, er den hurtighed, hvormed angrebene udvikler sig på. Man ser slet ikke den samme grad af boldskubberi, som der var blevet alt for meget af i de senere år. Derimod giver formationen den sikkerhed og backup, der gør at ingen spillere rigtig er bange for at tabe bolden, da man ved at systemet sikrer at man hurtigt kan generobre den, hvilket kan føre til usikkerhed hos modstanderen og en hurtig overtalssituation. Man fornemmer at hele holdet er parat til at angribe, så snart bolden er vundet og uanset hvor på banen det sker. de perioder, hvor de har brug for at positionere sig på midten er meget korte og løbene skaber hurtigt en dynamik, der åbner spillet.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Piquénbauer »

Det eneste der gør mig nervøs i forhold til systemet er måden hvorpå alle cb'er presser op. Mingueza, lenglet og de jong ender ofte over midten i deres pres og det kan få konsekvenser hvis vi møder hold der er dygtigere på bolden med hurtige angribere.

Ellers er jeg enig i hvad i skriver.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Ronald Koeman

Indlæg af Kubala »

Det positive er egentlig, at backerne har fået kortere afstand mellem forsvar og angreb. Dermed bliver de heller ikke fanget oppe foran, når man er i angreb. Det kunne godt koste førhen, især med Alba. Og så det, at midten er blevet udvidet med både backs samt Griez. Det hjælper på den defensive organisation og kontrol på midten.

Der er altid en bagside til de her formationsskifter. For med tilgang af Garcia vil visse forsvarsspillere komme i klemme. Og med kun to pladser på midten vil Bussi, De Jong eller Pedri lide. Får man Wijnaldum, så vil to spillere på midten lide. Oppe i angrebet vil to spillere også lide, hvis man henter en angriber. Bare med tilbagekomst af Fati skal der kæmpes om de tre pladser oppe foran. Man kan så gøre De Jong, Pique og Garcia til trioen i forsvaret, og dermed kunne De Jong frigøres fra midten, men det vil gå ud over Araujo og Mingueza. Og samtidig vil de ligne hinanden for meget. Uanset hvad, så vil man have nogle problemer mht. spilletid ift. de forskellige spillere.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 7 gæster