Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Kawhi
Indlæg: 215
Tilmeldt: man aug 14, 2017 8:16 am
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kawhi »

Jeg er meget enig med kommentarerne herinde og de råd der bliver givet.

På mig lyder det som om, at du er meget pligtopfyldende, er yderst grundig og får dine arbejdsopgaver løst.
Det er en fantastisk egenskab at have, men samtidig en egenskab som dårlige ledere også forstår at udnytte.

Jeg kender selv følelsen af, at være rigtig dårlig til at sige fra. Jeg tager derfor kun i særlige tilfælde arbejdet med hjem. Det dér med at arbejde derhjemme kan ødelægge mere end det gavner, da man ikke kan komme væk fra sit job, koble helt af og lade batterierne op til en ny arbejdsdag.

Hvis jeg var dig, så ville jeg (når jeg var helt rask) ikke tøve med at få fat i din fagforening og holde dem løbende orienteret gennem det næste lange stykke tid.
Dernæst ville jeg arrangere et møde med din leder og få skrevet alle dine arbejdsopgaver ned. Se om I i fællesskab ikke kan sætte et estimeret antal ugentlige arbejdstimer på hver arbejdsopgave og sammenhold det samlede antal ugentlige timer med din ansættelseskontrakt. Her skal I sikre, at dine ugentlige arbejdstimer ikke overskrider det der står i din ansættelseskontrakt.
Når I diskuterer arbejdsopgaverne er det vigtigt at du ikke holder dig tilbage og smører lidt tykt på, så de estimerede arbejdstimer ikke sættes for lavt. Hvis din leder forsøger at give dig flere timer end du er ansat til, så skal du sige fra med det samme. Insistér på at du ikke vil arbejde hjemmefra og at du ikke vil overskride din ugentlige arbejdstid jf. din ansættelseskontrakt. Påpeg at disse faktorer er afgørende for at du ikke går ned med flaget igen.

Som kontrol af ovenstående, så bør du efter hver endt arbejdsdag notere din brugte tid på de enkelte arbejdsopgaver. Noter din møde- og gå-hjem-tid. I slutningen af hver uge, så laver du en sammentælling og holder timeforbruget op mod det aftalte.

Aftal et møde med din leder 4 uger senere og fremlæg din arbejdsfordeling for ham/hende.
Ser det fint ud, så fortsæt med at notere din arbejdsfordeling fremadrettet.
Er det stukket af igen og vil din leder ikke tilpasse din arbejdstid, så beder du din fagforening gøre noget ved det.
Bliver du ikke taget seriøst af din fagforening, så skifter du til en anden.

Jeg håber at mine råd passer til den situation du står i. Husk på, at selv om du føler at det er dit problem, at arbejdsopgaverne ikke bliver løst, så er det i virkeligheden din leders problem.

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Blaugrana al vent skrev:Nu kender jeg ikke din kommune, og din lokale arbejdstidsaftale, men at sidde til langt ud på natten burde ingen nogensinde føle sig presset til.
Vi følger tilstedeværelses reglerne til stort set punkt og prikke - lov 409. Vi har 4 timer i ugen vi kan placere ude el. hjemme, alt afhængigt af om vi har møder eller undervisning. 3 dage i ugen har vi dog obligatorisk fuld tilstedeværelse. Det fulde skema - hvis ikke man placerer de 4 timer - hedder; mandag til 16, tirsdag til 16, onsdag til 16.30, torsdag til 15 og fredag til 14. Ekstra timer m.v. skal man lave aftaler om (afspadsering etc.)
Blaugrana al vent skrev:Det er desuden et mantra jeg lever efter, når det kommer til arbejde. Særligt nu hvor jeg er i det offentlige, hvor 'en ekstra skalle' sjældent, til aldrig, bliver belønnet. I så fald kun med ros og klap på skulderen. Vi hører om at det offentlige - skoler, sygehuse og hjemmeplejen - har så hårde arbejdsfohold, og rigtig mange 'skal løbe stærkt'. Men det er desværre en ond spiral, for hvis folk arbejder mere end de bør, så tror systemet også at folk kan mere, end de egentligt kan.
Og besparelser, chefer der er pressede, infrastruktur der ikke hænger sammen, konstant usikkerhed og uro, dårlig stemning pga. omstændighederne m.v. Den faglige stolthed og ønsket om at gøre det bedste driver os, og får os til at løbe rigtig hurtigt, men anerkendelsen er svær at finde, og vi når ikke det vi skal, hvilken er med til at gøre resultaterne værre, og politikere/chefer kigger stort set kun på resultater.
Blaugrana al vent skrev:Det er selvfølgelig ikke ligetil, særligt ikke når vi har med mennesker at gøre. Men det er min bøn at folk arbejder inde for den ramme de har. Og at de så når det de når. Det er man i sidste ende bedst tjent med.
Det er også min bøn, og det jeg opfordrer andre til, også selvom jeg ikke selv er god til det.
Blaugrana al vent skrev:Nu handler det meget om det offentlige, men dermed ikke sagt at det private kører på skinner. De bekendte jeg har fortæller om en arbejdskultur hvor man føler sig presset til at arbejde til 18-20 om aftenen, fordi andre gør det. De føler sig tvunget til at tjekke mails når de har fri og i deres weekender. Det er derfor så uhyre vigtigt, at man lytter til sig selv og kender sine kontrakt/rettigheder mm.
Det private kører heller ikke altid på skinner nej, og det offentlige handler også meget om ens kommune/administration. Man kan være heldig og uheldig. Det gør jeg og nogle kolleger desuden også, også selvom vi er i det offentlige. Det er også en svær ting for mig som sygemeldt - skal jeg lægge det fra mig, spørger jeg mig selv om. Er nemlig bange for at vende tilbage, åbne computeren og se 10.000 e-mails der venter, for så stresser jeg med det samme.

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Kawhi skrev:På mig lyder det som om, at du er meget pligtopfyldende, er yderst grundig og får dine arbejdsopgaver løst.
Det er en fantastisk egenskab at have, men samtidig en egenskab som dårlige ledere også forstår at udnytte.
Og arbejdsopgaverne blev her til sidst ikke engang løst for mit vedkommende. Har taget så mange lappeløsninger, dårlige udveje og udført elendigt arbejde pga. begrænsninger, manglende ressourcer og elendig lederskab. Ren overlevelse. Og du har helt ret. Dårlige ledere formår virkelig at udnytte det - og så i høj grad.

[quote="Kawhi]Jeg kender selv følelsen af, at være rigtig dårlig til at sige fra. Jeg tager derfor kun i særlige tilfælde arbejdet med hjem. Det dér med at arbejde derhjemme kan ødelægge mere end det gavner, da man ikke kan komme væk fra sit job, koble helt af og lade batterierne op til en ny arbejdsdag.[/quote]

Og det er sådan det bør være. Man kommer ingen vegne med det andet. Så er der også følelsen af at man ikke får koblet af. Min læge beskrev det meget fint ved at sætte det op som en konstant og evig udfordringsbane, med en hulens masse hurdles. Man tænker altid 'hvis jeg nu bare..', og det hjælper ikke.
Kawhi skrev:Hvis jeg var dig, så ville jeg (når jeg var helt rask) ikke tøve med at få fat i din fagforening og holde dem løbende orienteret gennem det næste lange stykke tid. Dernæst ville jeg arrangere et møde med din leder og få skrevet alle dine arbejdsopgaver ned. Se om I i fællesskab ikke kan sætte et estimeret antal ugentlige arbejdstimer på hver arbejdsopgave og sammenhold det samlede antal ugentlige timer med din ansættelseskontrakt. Her skal I sikre, at dine ugentlige arbejdstimer ikke overskrider det der står i din ansættelseskontrakt.
Kontakter dem i næste uge, når de åbner. Tager en god kollega med som er rigtig erfaren indenfor sådan noget, så får vi styr på sagerne.

Ift. alle de virkelig gode råd du skrev, så tager jeg dem alle til mig, og er virkelig glad for dem. Kunne skrive 175 linjer som svar, men skriver et stort tak og har noteret det ned. Sætter sgu pris på det! Gracias!

I gutter har virkelig kommet med nogle gode input, appreciate it!

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Update: lægen sygemeldte mig i 2 måneder!

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kvoller »

Tello skrev:Update: lægen sygemeldte mig i 2 måneder!
Fornuftigt! Det var en god nyhed. Brug den til virkelig at komme ned i gear. Det vigtigste at huske nu, er at lægen egentlig giver dig en recept på at slappe af - tag et sted hen på "ferie" i Danmark, hvis det er det du vil. Kom lidt ud af de normale rammer. Og vigtigst af alt, pas på dig selv.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Kvoller skrev:
Tello skrev:Update: lægen sygemeldte mig i 2 måneder!
Fornuftigt! Det var en god nyhed. Brug den til virkelig at komme ned i gear. Det vigtigste at huske nu, er at lægen egentlig giver dig en recept på at slappe af - tag et sted hen på "ferie" i Danmark, hvis det er det du vil. Kom lidt ud af de normale rammer. Og vigtigst af alt, pas på dig selv.

Kør en tur ned på havnen, stop ved havnekiosken ... køb en stor softice med chokolade ... kør en tur op på humlevej, gå en tur rundt om Hancock, køb en stor Saaz.
Gå ned i anlægget og sid på bænken i min 45 minutter uden elektroniske enheder.
Gå en tur ned til resenlund og fortsæt ud til lyby strand (fantastisk flot).
Skip tv, smartphone, ipad... gå en tur i bio og se Løvernes konge..

Lørdag den 14 sep Beatles tribute band i Theater salen, Lørdag den 21 Doors tribute band på paletten i Viborg.

Bare nogle lokale forslag.

Jeg bruger selv min gamle Suzuki Savage til at koble helt fra.. kører lange ture ud i intetheden, steder jeg aldrig har været før.. alene... stopper et sted, køber en is, sætter mig ned uden smartphone og bare betragter folk omkring mig..
Det virker for mig.
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Kvoller skrev:Fornuftigt! Det var en god nyhed. Brug den til virkelig at komme ned i gear. Det vigtigste at huske nu, er at lægen egentlig giver dig en recept på at slappe af - tag et sted hen på "ferie" i Danmark, hvis det er det du vil. Kom lidt ud af de normale rammer. Og vigtigst af alt, pas på dig selv.
Jeg skal prøve. Det hele er meget hektisk, så skal lige have styr på en masse. Men jeg vil gøre det bedste jeg kan, og har heldigvis psykolog samtaler klar som jeg kan benytte mig af, da jeg arbejder for kommunen.

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

SpillerSomMessi.

Fantastiske anbefalinger! Og nogle ting som jeg også plejer at lave fra tid til anden.

Havnen har dog fået en træls tendens til at være fyldt med en masse dyre biler og tilhørende typer der gør oplevelsen træls/ubehagelig for de som prøver at nyde det.

Ellers er der naturstien ud fra Herningvej og ud til Dalgas, Put n Take på Herningvej, Lundø der ikke er så langt væk, Bown n' Fun hvor man kan tage et spil pool og Cinema3 (også selvom Midsommar ikke længere kører). Blot for at tilføje nogle idéer.

I sidste uge besøgte jeg lige Søndervig, Blåvand og Blokhus. Fandeme også lækkert, selvom det ikke lige er på egnen.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Blokhus er altid a winner!
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

SpillerSomMESSI skrev:Blokhus er altid a winner!
Og det er bare helt sikkert!

Brugeravatar
Rb88
Indlæg: 1252
Tilmeldt: ons aug 16, 2017 11:51 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 162 gange
Blevet takket: 138 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Rb88 »

Det er så fedt at læse hvordan folk de bare kommer med gode råd og prøver at hjælpe hinanden. Kudos til jer/os. Det er altså en fornøjelse at følge :)

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Rb88 skrev:Det er så fedt at læse hvordan folk de bare kommer med gode råd og prøver at hjælpe hinanden. Kudos til jer/os. Det er altså en fornøjelse at følge :)

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Det er det virkelig. Det er fantastisk.

jhp10
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs nov 13, 2018 6:55 pm
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af jhp10 »

Nogle der kan anbefale mærke til barbermaskine? Skal bare bruges til personlig brug ikke frisør eller noget.

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af SpillerSomMESSI »

jhp10 skrev:Nogle der kan anbefale mærke til barbermaskine? Skal bare bruges til personlig brug ikke frisør eller noget.
https://www.elgiganten.dk/product/perso ... lsrc=aw.ds
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Antimadridista
Indlæg: 9126
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 896 gange
Blevet takket: 937 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Antimadridista »

Skal du blot trimme hipster looket, vil jeg anbefale en simpel saks.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 12 gæster