Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Antimadridista
Indlæg: 9126
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 896 gange
Blevet takket: 937 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Antimadridista »

Enig i, at hvis der er seriøs og kompetent hjælp at hente, så kan det være en fornuftig vej at gå. Men afhænger meget af graden af ubehag, om det er dette generelle miljø eller "blot" en leder.

Kan man sætte sig i respekt og er man lidt hårdhudet, så kan det måske vendes, men hvis ikke eller det ikke hjælper, så er jobbet det ikke værd.

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

!Option skrev:Forsøg at sige fra, og lær at mærke på dig selv hvor din grænse er. Yderligere tror jeg da også at jeg ville søge ny arbejdsplads med det miljø du beskriver her Tello.
Og det har jeg absolut ikke været god til. Har adlydt, og så brugt mine pauser på at brække mig (bogstaveligt talt). Heldigvis har jeg kæresten og tidligere kollegaer der alle har banket i bordet. Ellers var jeg nok bare fortsat.
!Option skrev:Jeg er fuldt ud med på, at ovenstående ikke er noget man bare gør. Pt er min kone mere eller mindre igennem samme tur, dog uden et så negativt arbejdsmiljø. Jeg har kunnet se og mærke det på hende længe, men som hun selv siger, så er det svært at se det selv altid. Ofte skal der fagfolk eller folk ude fra til at sætte behandling i gang.
Damn, det er jeg ked af at høre. Er hun okay? Og hvilket felt, hvis man må spørge.
!Option skrev:Må jeg spørge om hvilken profession du arbejder inden for?
Of course. Den danske folkeskole. Børnehaveklasse, 1. klasse, få timer i 7. klasse og resten i 4. klasse.

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Rb88 skrev:Er dit arbejdssted stort nok til at have en god HR afdeling, for i så fald skal du få dem til at hjælpe så meget som muligt og agere "mægler" mellem dig og din chef.
Min TR er sygemeldt, og fagforeningen har ikke været en god hjælp for mig på noget tidspunkt. Har planlagt et møde med dem i næste uge, og så må vi se.
Rb88 skrev:Og ellers er jeg enig med de andre i at du skal undersøge om du kan finde andet job selvom det er en større udfordring og omvæltning. Det lyder som et meget usundt arbejdsmiljø desværre.
Har overhovedet ikke energien lige nu, men det ville være for det bedste, hvis man tager fremtiden i betragtning. Men ja, miljøet er skidt. Folk græder på gangene, not playing. Andre får skideballer fordi deres børn har influenza og de bliver nødt til at gå.

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Jeg samler lige dine kommentarer i et felt.
Antimadridista skrev:Kom væk hurtigst muligt. Du lyder til allerede at have symptomer på angst og hvis ikke, er det et spørgsmål om tid, med det du beskriver. Angst kan have mange ansigter og opstå på mange måder, men det er en helvedes fætter at danse med.
Oh, I believe you. Min kæreste døjede meget med det for nogle år siden, og det er en pine uden lige. Men jo, er angst og bange for min ledelse. Har svedeture når jeg skal kontakte dem. Da jeg blev akut sygemeldt her sidste gang, da fik jeg skæld ud pga. lønrefusion, og blev spurgt om "hva fanden jeg fejlede".
Antimadridista skrev:Enig i, at hvis der er seriøs og kompetent hjælp at hente, så kan det være en fornuftig vej at gå. Men afhænger meget af graden af ubehag, om det er dette generelle miljø eller "blot" en leder.
Håber de viser sig at være mere kompetente end hvad de har været, når jeg skal til møde med dem næste gang. Men det er miljøet og ledelsen. Det er nepotisme, indebrændthed, favorisering, førsteret og spareøvelser.
Antimadridista skrev:Kan man sætte sig i respekt og er man lidt hårdhudet, så kan det måske vendes, men hvis ikke eller det ikke hjælper, så er jobbet det ikke værd.
Har prøvet adskillige gange. Man får en sviner og en besked om lugten i bageriet.

Brugeravatar
!Option
Indlæg: 915
Tilmeldt: ons jan 18, 2017 3:44 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 173 gange
Blevet takket: 150 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af !Option »

Tello skrev:
!Option skrev:Forsøg at sige fra, og lær at mærke på dig selv hvor din grænse er. Yderligere tror jeg da også at jeg ville søge ny arbejdsplads med det miljø du beskriver her Tello.
Og det har jeg absolut ikke været god til. Har adlydt, og så brugt mine pauser på at brække mig (bogstaveligt talt). Heldigvis har jeg kæresten og tidligere kollegaer der alle har banket i bordet. Ellers var jeg nok bare fortsat.
Det er også ualmindeligt svært! Jeg kæmper selv med det til tider også, altså at sige fra. Det tror jeg egentlig at rigtig mange mennesker gør, da jeg tror at mange er ret pligtopfyldende af natur.
Tello skrev:
!Option skrev:Jeg er fuldt ud med på, at ovenstående ikke er noget man bare gør. Pt er min kone mere eller mindre igennem samme tur, dog uden et så negativt arbejdsmiljø. Jeg har kunnet se og mærke det på hende længe, men som hun selv siger, så er det svært at se det selv altid. Ofte skal der fagfolk eller folk ude fra til at sætte behandling i gang.
Damn, det er jeg ked af at høre. Er hun okay? Og hvilket felt, hvis man må spørge.
Hun arbejder på at blive det nu heldigvis. Jeg har ellers forsøgt at overbevise hende længe om at hun skulle stoppe og søge hjælp, men det er først sket nu. Men bedre sent end aldrig :smile:
Hun er pædagog :cool:
Tello skrev:
!Option skrev:Må jeg spørge om hvilken profession du arbejder inden for?
Of course. Den danske folkeskole. Børnehaveklasse, 1. klasse, få timer i 7. klasse og resten i 4. klasse.
Offentlige arbejdspladser længe leve! :roll:
Rey Abi!

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

!Option skrev:Det er også ualmindeligt svært! Jeg kæmper selv med det til tider også, altså at sige fra. Det tror jeg egentlig at rigtig mange mennesker gør, da jeg tror at mange er ret pligtopfyldende af natur.
Det er rigtigt. At være pligtopfyldende skal ikke være ensbetydende med at være selvdestruktiv. Svinske chefer udnytter det også, hvis de ser, at man i høj grad er pligtopfyldende, og accepterer for meget fra tid til anden.
!Option skrev:Hun arbejder på at blive det nu heldigvis. Jeg har ellers forsøgt at overbevise hende længe om at hun skulle stoppe og søge hjælp, men det er først sket nu. Men bedre sent end aldrig.
Bedre sent end aldrig, ja. Håber det bliver bedre, og at alt falder på plads. Hvis man kører for længe uden at sige stop og få hjælp, så ender nedturen med at være endnu værre.
!Option skrev:Hun er pædagog.
Offentlige arbejdspladser længe leve, ja. Det er frygteligt til tider.

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kvoller »

Det er da fuldstændig absurd. Hvad fanden bilder ledelsen sig ind? Og fagforeningen. Det er satme ikke i orden... Jeg får det helt dårligt bare at høre på det.

Jeg synes helt sikkert du skal finde noget nyt, det er virkelig ikke det værd. Men du skal ikke sige op, ikke nu i hvert fald. Du har ret til din ferie, og du har ret til at være sygemeldt. Næste møde du skal til, skal du have din fagforening med dig, du skal ikke tage til det møde selv. Det er det, du betaler din fagforening for. Vil/kan de ikke tage med, så ring til en anden fagforening og hør om de vil hjælpe. Har du fået noget på tekst fra ledelsen, så gem det. SMS, breve, mails, whatever. Gem hele lortet. Det er lige før du bliver nødt til at optage telefonsamtaler med dem. Reelt set bør du slet ikke snakke med dem, uden fagforeningen.

Du var fuldt sygemeldt til august, ikke? Det skal forlænges, du skal da ikke tilbage dertil, det næste lange stykke tid, hvis overhovedet du skal det.

Jeg er fandme ked af, at du skal igennem så forfærdelig et forløb, med hvad det lyder til at være den værste ledelse nogensinde.

Blaugrana al vent
Indlæg: 520
Tilmeldt: ons maj 10, 2017 5:45 pm
Geografisk sted: Esé
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 38 gange
Kontakt:

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Blaugrana al vent »

Er det korrekt forstået, at det er kollegamiljøet der har skabt din stress, og ikke dine klasser?
Jeg bløder Blaugrana

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Kvoller skrev:Det er da fuldstændig absurd. Hvad fanden bilder ledelsen sig ind? Og fagforeningen. Det er satme ikke i orden... Jeg får det helt dårligt bare at høre på det.
Det er det ikke, nej. Håber snart nogle folk åbner øjnene. Det er det med at ildebranden ikke kan ses.
Kvoller skrev:Jeg synes helt sikkert du skal finde noget nyt, det er virkelig ikke det værd. Men du skal ikke sige op, ikke nu i hvert fald. Du har ret til din ferie, og du har ret til at være sygemeldt. Næste møde du skal til, skal du have din fagforening med dig, du skal ikke tage til det møde selv. Det er det, du betaler din fagforening for. Vil/kan de ikke tage med, så ring til en anden fagforening og hør om de vil hjælpe. Har du fået noget på tekst fra ledelsen, så gem det. SMS, breve, mails, whatever. Gem hele lortet. Det er lige før du bliver nødt til at optage telefonsamtaler med dem. Reelt set bør du slet ikke snakke med dem, uden fagforeningen.
Virkelig solide råd. Det er sådan nogle ting der jeg har været ræd for at sige/gøre, af frygt for respons. Skriver det der bag øret. Sætter pris på det. Og ift. opsigelse - selvom det lyder så nemt bare at sige op og komme videre - så kommer det ikke til at ske, for jeg har mine rettigheder, og de skal ikke tage dem fra mig, eller vinde uden kamp.
Kvoller skrev:Du var fuldt sygemeldt til august, ikke? Det skal forlænges, du skal da ikke tilbage dertil, det næste lange stykke tid, hvis overhovedet du skal det.

Jeg er fandme ked af, at du skal igennem så forfærdelig et forløb, med hvad det lyder til at være den værste ledelse nogensinde.
Jo, præcis til i morgen. Så må jeg se hvad lægen siger fredag. Kan mærke på mig selv, at jeg bliver undskyldende og tænker "Amen, det skal nok gå det hele, jeg kan bare starte langsomt jo". Det nytter bare ingenting at gøre det igen og igen.

Sætter pris på dit svar, m8. Gracias! Også til i andre Culés!

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Blaugrana al vent skrev:Er det korrekt forstået, at det er kollegamiljøet der har skabt din stress, og ikke dine klasser?
40 procent klasser, 60 procent miljø. Men det er miljøet der har banket mig helt ned. Særligt deres behandling af store problemstillinger.

Blaugrana al vent
Indlæg: 520
Tilmeldt: ons maj 10, 2017 5:45 pm
Geografisk sted: Esé
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 38 gange
Kontakt:

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Blaugrana al vent »

Tello skrev:
Blaugrana al vent skrev:Er det korrekt forstået, at det er kollegamiljøet der har skabt din stress, og ikke dine klasser?
40 procent klasser, 60 procent miljø. Men det er miljøet der har banket mig helt ned. Særligt deres behandling af store problemstillinger.
Min kæreste og jeg befinder os også i folkeskolen, hver vores ende af den. Hun oplevede også store problemstillinger i hendes klasser, der gjorde at hun til sidst måtte sygemeldes. Fagforeningen og TR havde hendes ryg hele vejen, og ledelsen gav hende mulighed for at starte stille op efter nogle uger, samt at få nye klasser (de tidligere klasser kører stadig ad helvedes til, men nu er det bare nogen nye mennesker det går ud over). Hun blev reddet i tide og er nu meget bedre til at mærke sine grænser. Jeg forslog dengang at hun skulle søge nyt job, men hun elskede sine kolleger. Når jeg læser om din historie kan jeg ikke se nogen grunde til at skulle blive på den arbejdsplads. Eksemplerne, du kommer med, lyder fuldstændig absurd. Alt efter hvordan din økonomi er skruet sammen, så ville jeg søge nye græsgange. Dog ville jeg også anbefale at få noget ud af DLF, da de jo netop skal hjælpe i sådan en situation. Det er yderst komplekst det hele, men det vigtigste er at lytte til sig selv og sine behov.
Jeg bløder Blaugrana

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kvoller »

Nej du skal nemlig ikke sige op, for som du siger, så vinder de. Du er bedre stillet ved at være sygemeldt i arbejdet. Håber virkelig det bedste for dig!

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Blaugrana al vent skrev:Min kæreste og jeg befinder os også i folkeskolen, hver vores ende af den. Hun oplevede også store problemstillinger i hendes klasser, der gjorde at hun til sidst måtte sygemeldes. Fagforeningen og TR havde hendes ryg hele vejen, og ledelsen gav hende mulighed for at starte stille op efter nogle uger, samt at få nye klasser (de tidligere klasser kører stadig ad helvedes til, men nu er det bare nogen nye mennesker det går ud over). Hun blev reddet i tide og er nu meget bedre til at mærke sine grænser. Jeg forslog dengang at hun skulle søge nyt job, men hun elskede sine kolleger. Når jeg læser om din historie kan jeg ikke se nogen grunde til at skulle blive på den arbejdsplads. Eksemplerne, du kommer med, lyder fuldstændig absurd. Alt efter hvordan din økonomi er skruet sammen, så ville jeg søge nye græsgange. Dog ville jeg også anbefale at få noget ud af DLF, da de jo netop skal hjælpe i sådan en situation. Det er yderst komplekst det hele, men det vigtigste er at lytte til sig selv og sine behov.
Er ked af at høre det med din kæreste, men godt at tingene blev ordnet rettidigt. Min TR har nærmest været sygemeldt halvdelen af skoleåret, og samarbejder ikke særlig godt med ledelsen fordi han bliver overfuset ved hvert møde. De kolleger jeg havde/har det bedst med har alle sagt op, eller flyttet afdeling. Det drejer sig om 5-6 personer.

Da jeg vendte tilbage sidst var der omtrent 4 uger til sidste skoledag. På disse 4 uger skulle jeg;

- Have stort set fuldt skema.
- Agere støtte i de mest besværlige klasser.
- Flytte kontor (over 30 ringbind).
- Tømme mit gamle klasseværelse, dog hjalp eleverne til.
- Lave nye elevplaner for 20 børn, og færdiggøre de gamle - samt påbegynde planlægning for 4 klasser og 5 fag næste år.
- Holde møde på møde.
- Bruge halvdelen af mine pauser på vagter.
- Holde møder med andre skoler omkring noget samarbejde - hele 4 skoler.
- Obligatorisk deltage i kurser.
- Planlægge sidste skoledag.

Osv. Havde en nat hvor jeg sad til 02.45 og lavede elevplaner. Da jeg nævnte dette for chefen så grinte hun.

Økonomien er den hårdeste del. Kæresten er pt. ansat som pædagogisk assistent, så den er lavere end lærerlønnen, og jeg falder meget i løn hvis det er. Det kan sagtens køre rundt, men det bliver stramt. Bare så længe vi ikke tager kviklån!

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Kvoller skrev:Nej du skal nemlig ikke sige op, for som du siger, så vinder de. Du er bedre stillet ved at være sygemeldt i arbejdet. Håber virkelig det bedste for dig!
Ja nemlig. Jeg har aldrig været god til at stå for mine rettigheder, men denne gang skal være den første.

Tusind tak m8!

Blaugrana al vent
Indlæg: 520
Tilmeldt: ons maj 10, 2017 5:45 pm
Geografisk sted: Esé
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 38 gange
Kontakt:

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Blaugrana al vent »

Tello skrev:
Blaugrana al vent skrev:Min kæreste og jeg befinder os også i folkeskolen, hver vores ende af den. Hun oplevede også store problemstillinger i hendes klasser, der gjorde at hun til sidst måtte sygemeldes. Fagforeningen og TR havde hendes ryg hele vejen, og ledelsen gav hende mulighed for at starte stille op efter nogle uger, samt at få nye klasser (de tidligere klasser kører stadig ad helvedes til, men nu er det bare nogen nye mennesker det går ud over). Hun blev reddet i tide og er nu meget bedre til at mærke sine grænser. Jeg forslog dengang at hun skulle søge nyt job, men hun elskede sine kolleger. Når jeg læser om din historie kan jeg ikke se nogen grunde til at skulle blive på den arbejdsplads. Eksemplerne, du kommer med, lyder fuldstændig absurd. Alt efter hvordan din økonomi er skruet sammen, så ville jeg søge nye græsgange. Dog ville jeg også anbefale at få noget ud af DLF, da de jo netop skal hjælpe i sådan en situation. Det er yderst komplekst det hele, men det vigtigste er at lytte til sig selv og sine behov.
Er ked af at høre det med din kæreste, men godt at tingene blev ordnet rettidigt. Min TR har nærmest været sygemeldt halvdelen af skoleåret, og samarbejder ikke særlig godt med ledelsen fordi han bliver overfuset ved hvert møde. De kolleger jeg havde/har det bedst med har alle sagt op, eller flyttet afdeling. Det drejer sig om 5-6 personer.

Da jeg vendte tilbage sidst var der omtrent 4 uger til sidste skoledag. På disse 4 uger skulle jeg;

- Have stort set fuldt skema.
- Agere støtte i de mest besværlige klasser.
- Flytte kontor (over 30 ringbind).
- Tømme mit gamle klasseværelse, dog hjalp eleverne til.
- Lave nye elevplaner for 20 børn, og færdiggøre de gamle - samt påbegynde planlægning for 4 klasser og 5 fag næste år.
- Holde møde på møde.
- Bruge halvdelen af mine pauser på vagter.
- Holde møder med andre skoler omkring noget samarbejde - hele 4 skoler.
- Obligatorisk deltage i kurser.
- Planlægge sidste skoledag.

Osv. Havde en nat hvor jeg sad til 02.45 og lavede elevplaner. Da jeg nævnte dette for chefen så grinte hun.

Økonomien er den hårdeste del. Kæresten er pt. ansat som pædagogisk assistent, så den er lavere end lærerlønnen, og jeg falder meget i løn hvis det er. Det kan sagtens køre rundt, men det bliver stramt. Bare så længe vi ikke tager kviklån!
Nu kender jeg ikke din kommune og din lokale arbejdstidsaftale, men at sidde til langt ud på natten burde ingen nogensinde føle sig presset til. Personligt foregår alt mit arbejde på arbejdspladsen og senest til kl 16 (kun senere ved møder). I det tidsrum når jeg, hvad jeg når (møder 7.30). Det er desuden et mantra jeg lever efter når det kommer til arbejde. Særligt nu hvor jeg er i det offentlige hvor "en ekstra skalle" sjældent til aldrig bliver belønnet. I så fald kun med ros og klap på skulderen. Vi hører om at det offentlige (skoler, sygehuse, hjemmeplejen) har så hårde arbejdsfohold, og rigtig mange "skal løbe stærkt". Men det er desværre en ond spiral, for hvis folk arbejder mere end de bør, så tror systemet også at folk kan mere, end de egentligt kan. Det er selvfølgelig ikke ligetil, særligt ikke når vi har med mennesker at gøre. Men det er min bøn at folk arbejder inde for den ramme de har. Og at de så når det de når. Det er man i sidste ende bedst tjent med.

Nu handler det meget om det offentlige, men dermed ikke sagt at det private kører på skinner. De bekendte jeg har fortæller om en arbejdskultur hvor man føler sig presset til at arbejde til 18-20 om aftenen, fordi andre gør det. De føler sig tvunget til at tjekke mails når de har fri og i deres weekender. Det er derfor så uhyre vigtigt, at man lytter til sig selv og kender sine kontrakt/rettigheder mm.
Jeg bløder Blaugrana

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 11 gæster