Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Tello skrev:Personligt spørgsmål, men nu har jeg hængt ud herinde med jer gutter i 6 år.

Hvornår har man stress?

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Når Barca taber en kamp.

Eller dengang Pinto stod på mål, sådan helt generelt.
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kvoller »

Tello skrev:Personligt spørgsmål, men nu har jeg hængt ud herinde med jer gutter i 6 år.

Hvornår har man stress?

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
I hovedtræk kan det være: Når man er udbrændt, ikke har noget som helst overskud derhjemme, små opgaver virker store, hukommelsesproblemer, nedsat koncentrationsevne. Evt søvnproblemer og vågner op om natten badet i sved.

Men det kan både komme til udtryk via fysiske eller psykiske signaler.
Fysiske: Hovedpine, hjertebanken, nedsat sexlyst, svedeture, diarré, nedsat appetit.
Psykiske: Tegn på depression, utålmodighed (nærmest en personlighedsændring kan det være), gå og være anspændt, træthed og søvnproblemer, små opgaver kan virke helt uoverskuelige.

Har været møllen igennem. Det er ikke noget man skal tage let på, er signalerne der, så søg hjælp med det samme. Det sparer dig for vanvittig meget i sidste ende.
Jeg havde stress i en praktik og endte med depression. Det holdt mig ude af studiet i 9 måneder ca.

Var det igennem igen på arbejde for nylig, endte med indlæggelse i slut-maj sidste år, er fra i morgen meldt rask igen på fuldtid.

Så lad være med at tage let på symptomerne, tag det fra en der har prøvet det - søg hjælp i tide. Det værste man kan gøre er at tænke "det går nok i sig selv". Jeg ved i hvert fald nu, at jeg aldrig igen skal have den tanke, at det nok går over. Nu vil jeg hellere søge hjælp en gang for meget end en gang for lidt :-)

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Først og fremmest, så tusind tak for det lange og uddybende svar. Man kan altid regne med det her forum.
Kvoller skrev:I hovedtræk kan det være: Når man er udbrændt, ikke har noget som helst overskud derhjemme, små opgaver virker store, hukommelsesproblemer, nedsat koncentrationsevne. Evt søvnproblemer og vågner op om natten badet i sved.
Min hukommelse er ret skidt, jeg har i de sidste par uger intet fået udført rent husligt - med mindre jeg sætter en dag af til det, og kun til det, søvnmønsteret er ikke alt for godt og sover med tynde, tynde tæpper for ikke at svede. Og koncentrationen. Altså, jeg var ved at køre galt i går da jeg forvekslede bremsen med koblingen, og kørte ud i et sving i 4 gear uden at kigge. Jeg gik ud, og de andre biler nåede gudsketak, og lov, at bremse.
Kvoller skrev:Men det kan både komme til udtryk via fysiske eller psykiske signaler.
Fysiske: Hovedpine, hjertebanken, nedsat sexlyst, svedeture, diarré, nedsat appetit.
Psykiske: Tegn på depression, utålmodighed (nærmest en personlighedsændring kan det være), gå og være anspændt, træthed og søvnproblemer, små opgaver kan virke helt uoverskuelige.
Der er flere af ovenstående punkter der rammer plet. Er også ret heftigt sur for tiden, over absolut intet.
Kvoller skrev:Har været møllen igennem. Det er ikke noget man skal tage let på, er signalerne der, så søg hjælp med det samme. Det sparer dig for vanvittig meget i sidste ende. Jeg havde stress i en praktik og endte med depression. Det holdt mig ude af studiet i 9 måneder ca.
Kvoller skrev:Var det igennem igen på arbejde for nylig, endte med indlæggelse i slut-maj sidste år, er fra i morgen meldt rask igen på fuldtid.
Det er jeg ked af at høre, men er også glad for, at du er meldt rask igen. Håber ikke du oplever det igen.
Kvoller skrev:Så lad være med at tage let på symptomerne, tag det fra en der har prøvet det - søg hjælp i tide. Det værste man kan gøre er at tænke "det går nok i sig selv". Jeg ved i hvert fald nu, at jeg aldrig igen skal have den tanke, at det nok går over. Nu vil jeg hellere søge hjælp en gang for meget end en gang for lidt.
Min læge sendte mig videre efter en 5 minutters konsultation. Hans svar var panodil, afslapning m.v. Næsten som at bede en med 3 brækkede knogler i benet at udføre RICE metoden.

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kvoller »

Det lyder da som om der kunne være tegn på noget stress. Og så er det bare pisse ærgerligt med lægen der ikke tager det alvorligt. Vil ikke sige det er typisk, men der er mange læger der ikke tager det alvorligt desværre. Jeg ved ikke om I har en arbejdsmiljørepræsentant på arbejde, for så burde der være noget der du kunne hente. Mange har tilknyttet psykolog mv. Arbejdspladsen plejer at tage det meget alvorligt; eller det skal de. Det er enten at støtte dig nu, ellers ender det med at koste.
Tænker helt sikkert en snak med chefen eller din arbejdsmiljørepræsentant kan hjælpe dig.

Evt tag en test. Selvom den måske kun slår lidt ud, så er der noget at være opmærksom på.
https://www.forebygstress.dk/stresstest_3.htm

Der er lidt gratis hjælp her, hvis det måske ikke lige er så nemt at gå til chefen/arbejdsmiljørepræsentanten først
https://www.forebygstress.dk/stresstelefonen/index.php

Og til sidst en lidt længere liste med 10 råd. Tag evt en dag til at kigge det igennem og se om der er noget du kan bruge.
https://www.psykiatrifonden.dk/det-ment ... aksis.aspx

For mig har planlægning med en kalender været et godt redskab til at få styr på alt. I starten da jeg var længst nede var en planlagt ting om ugen på max 1½ time det jeg kunne overskue. Planlagde jeg mere kom der næsten angstanfald.

Senere kom der selvfølgelig mere på, men jeg planlægger stadig med, at jeg skal have 1-2 dage om ugen, hvor der ikke må være noget planlagt i kalenderen, altså udover arbejde selvfølgelig. Der skal være dage hvor jeg bare har tid til mig selv og bare zone ud og slappe af. Om det er med serier, TV, fodbold eller sådan, det er fuldstændig ligemeget. Men bare jeg ved der er en dag til ingenting eller hvad der lige falder mig ind, det holder mig kørende. Der bliver mindre og mindre brug for de dage nu, men det er helt sikkert noget jeg holdt fast i, og noget der var vigtigt at holde fast i, for ikke at knække halsen på det hele igen.

Jeg ved ikke om du har kone og børn, så gør det det selvfølgelig lidt sværere at planlægge med dage hvor du ikke skal noget, men det er så her arbejdspladsen måske skal hjælpe dig, ved at give dig en dag eller to ekstra fri, så du får de pusterum.

Min arbejdsplads var med hele vejen igennem, jeg fik det som jeg ville have det, selvfølgelig inden for rimelighedens grænser, men jeg startede med at arbejde 1 time om ugen og så MEGET langsomt opbygget. Jeg mærkede jeg gik for hurtigt op i tid før jul, hvor jeg mærkede symptomer på det hele kom tilbage igen, der fik jeg så snakket med chefen og gik ned i tid igen, for at stige langsomt tilbage til 37 timer om ugen.

Håber du kan bruge noget af det, jeg lærte det hele på den hårde måde med ikke at gå for hurtigt op i tid, på trods af advarsler fra dem omkring mig. Nogen skal åbenbart lære det på den hårde måde :-)

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Kvoller skrev:Det lyder da som om der kunne være tegn på noget stress. Og så er det bare pisse ærgerligt med lægen der ikke tager det alvorligt. Vil ikke sige det er typisk, men der er mange læger der ikke tager det alvorligt desværre. Jeg ved ikke om I har en arbejdsmiljørepræsentant på arbejde, for så burde der være noget der du kunne hente. Mange har tilknyttet psykolog mv. Arbejdspladsen plejer at tage det meget alvorligt; eller det skal de. Det er enten at støtte dig nu, ellers ender det med at koste. Tænker helt sikkert en snak med chefen eller din arbejdsmiljørepræsentant kan hjælpe dig.
Min læge børstede mine hovedpiner væk som spændinger, min kvalme væk som mavesyre, min glemsomhed som travlhed m.v. 5 minutter ind og ud. Så blev jeg bedt om selv at tage kontant til en fysioterapeut og en øre, næse og halslæge. That's all.

Da meget af det er arbejdsrelateret, så har jeg taget en samtale med min TR. Vedkommende bringer den videre, og så må jeg håbe på det bedste.
Kvoller skrev:Evt tag en test. Selvom den måske kun slår lidt ud, så er der noget at være opmærksom på.
Min kæreste udfyldte den for mig i sidste uge, samme test, for hun er mere ærlig end jeg er. Dengang var resultatet på 192. Jeg tog den selv i dag, da jeg føler mig lidt mere positiv, og i dag landede den på 180. Ringede til dem i sidste uge da de havde gratis telefontid, og efter en kort samtale (hvor jeg primært blev grillet for at ignorere mine symptomer), så blev jeg bedt om at tage kontakt til egen læge igen, eller finde en psykolog selv.
Kvoller skrev:Og til sidst en lidt længere liste med 10 råd. Tag evt en dag til at kigge det igennem og se om der er noget du kan bruge. https://www.psykiatrifonden.dk/det-ment ... aksis.aspx
Takker! Får det lige tjekket ud.
Kvoller skrev:For mig har planlægning med en kalender været et godt redskab til at få styr på alt. I starten da jeg var længst nede var en planlagt ting om ugen på max 1½ time det jeg kunne overskue. Planlagde jeg mere kom der næsten angstanfald.

Senere kom der selvfølgelig mere på, men jeg planlægger stadig med, at jeg skal have 1-2 dage om ugen, hvor der ikke må være noget planlagt i kalenderen, altså udover arbejde selvfølgelig. Der skal være dage hvor jeg bare har tid til mig selv og bare zone ud og slappe af. Om det er med serier, TV, fodbold eller sådan, det er fuldstændig ligemeget. Men bare jeg ved der er en dag til ingenting eller hvad der lige falder mig ind, det holder mig kørende. Der bliver mindre og mindre brug for de dage nu, men det er helt sikkert noget jeg holdt fast i, og noget der var vigtigt at holde fast i, for ikke at knække halsen på det hele igen.
Jeg er begyndt med at bruge min kalender oftere, men så snart jeg bare får lidt for mange aftaler, så giver jeg sgu lidt op, og så ender det ud i et spørgsmål om overlevelse og hvad jeg kan/ikke kan undgå eller udsætte. Lige pt. der tager jeg bare på arbejder og crasher når jeg kommer hjem. That's all. Skal virkelig hive noget ud af ærmet for at orke noget. Nu har jeg lige fikset budgetter, og er svimmel. Har heller ikke samme interesse i ting. Jeg plejer bare at lade fjernsynet køre mens jeg browser Reddit på min telefon. Sådan kan jeg sidde i flere timer. Har lige fået en levering bøger som bare samler støv, og kæresten og jeg har en stak Blu-ray film vi slet ikke har puttet i afspilleren endnu. Det er lidt skidt.
Kvoller skrev:Jeg ved ikke om du har kone og børn, så gør det det selvfølgelig lidt sværere at planlægge med dage hvor du ikke skal noget, men det er så her arbejdspladsen måske skal hjælpe dig, ved at give dig en dag eller to ekstra fri, så du får de pusterum.
Kun kæreste, heldigvis. Er ikke liiiiiige klar til børn endnu.
Kvoller skrev:Min arbejdsplads var med hele vejen igennem, jeg fik det som jeg ville have det, selvfølgelig inden for rimelighedens grænser, men jeg startede med at arbejde 1 time om ugen og så MEGET langsomt opbygget. Jeg mærkede jeg gik for hurtigt op i tid før jul, hvor jeg mærkede symptomer på det hele kom tilbage igen, der fik jeg så snakket med chefen og gik ned i tid igen, for at stige langsomt tilbage til 37 timer om ugen.

Håber du kan bruge noget af det, jeg lærte det hele på den hårde måde med ikke at gå for hurtigt op i tid, på trods af advarsler fra dem omkring mig. Nogen skal åbenbart lære det på den hårde måde.
Min arbejdsplads gør det godt nok stramt for mig ind imellem. Af og til tør jeg ikke melde mig syg, eller tage en snak, af frygt for en reaktion, eller sladder. Havde en voldsom omgang for 5 år siden, hvor jeg følte mig tvunget til at vende tilbage. Fik også en voldsom omgang for cirka 3 år siden, hvor en speciallæge bad mig om at blive ude til efter nytår, og herefter trappe op i cirka 13 uger. Idioten her vendte bare tilbage på fuldtid i start december.




Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

ulrich
Indlæg: 1701
Tilmeldt: ons sep 01, 2010 1:47 pm
Har takket: 275 gange
Blevet takket: 147 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af ulrich »

Tag evt en snak med en anden læge også.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Måske lidt drastisk, men overvejer simpelthen vagtlægen senere i aften. Min egen læge havde tid om en uge, og har haft en frygtelig, frygtelig dag.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kvoller »

Det er aldrig for drastisk. Du skal reagere, det kan næsten kun gå for langsomt. Og så skal din arbejdsplads hjælpe dig noget mere, det andet går ikke. Og hjælper de ikke, så tænker jeg din fagforening må ind over.
Prøv vagtlægen, det kan være han spiser dig af med to panodiler, og gør han det, så synes jeg du skal prøve den psykiatriske skadestue. Jeg siger ikke du skal indlægges, men det kan være de kan hjælpe dig videre.
Du har af din krop fået tegn på at nu er det nok.

Håber så meget du får den hjælp du skal bruge. Krydser fingre for dig. Og er det svært at være ærlig, så tag din kæreste med. Jeg var heller ikke ærlig da jeg bad om hjælp, jeg negligerede det, men havde heldigvis min bedste ven med, der fortalte hvordan det i virkeligheden stod til.

Du beder om hjælp nu, det er det største og sværeste skridt du allerede har taget.

Håber det bedste for dig!

Brugeravatar
whidgee
Indlæg: 2759
Tilmeldt: søn maj 19, 2013 10:18 pm
Har takket: 151 gange
Blevet takket: 287 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af whidgee »

Tello skrev:Måske lidt drastisk, men overvejer simpelthen vagtlægen senere i aften. Min egen læge havde tid om en uge, og har haft en frygtelig, frygtelig dag.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Min farmor har kæmpet med depression. En dag var det rigtig slemt og hun kunne ikke komme til lægen fordi de havde ferie. Vi tog hende til den psykiatriske skadestue og det var en rigtig god beslutning. Flinke og kompetente mennesker som hjalp hende med det samme.

Så hvis du synes det er slemt så tag derhen med det samme. Man skal ikke spøge med de her ting

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Kvoller skrev:Det er aldrig for drastisk. Du skal reagere, det kan næsten kun gå for langsomt. Og så skal din arbejdsplads hjælpe dig noget mere, det andet går ikke. Og hjælper de ikke, så tænker jeg din fagforening må ind over.
Min arbejdsplads har sjældent været til gavn i sådanne situationer. Min fagforening bad mig tale med min chef da jeg henvendte mig for 3 år siden. Havde intet at hente nogen af stederne. Jeg har dog henvendt mig til TR, og nu ser vi hvad der sker.
Kvoller skrev:Prøv vagtlægen, det kan være han spiser dig af med to panodiler, og gør han det, så synes jeg du skal prøve den psykiatriske skadestue. Jeg siger ikke du skal indlægges, men det kan være de kan hjælpe dig videre. Du har af din krop fået tegn på at nu er det nok.
Har lige prøvet. Han spiste mig af, akkurat som du skriver. Prøver den anden, men vil ikke indlægges.
Kvoller skrev:Håber så meget du får den hjælp du skal bruge. Krydser fingre for dig. Og er det svært at være ærlig, så tag din kæreste med. Jeg var heller ikke ærlig da jeg bad om hjælp, jeg negligerede det, men havde heldigvis min bedste ven med, der fortalte hvordan det i virkeligheden stod til.
Tusind, tusind tak, m8. Min kæreste ringede til min læge i dag og råbte højt, men hun fik at vide at der var ledige tider i næste uge. Simpelthen.
Kvoller skrev:Du beder om hjælp nu, det er det største og sværeste skridt du allerede har taget.
Kvoller skrev:Håber det bedste for dig!
Mange tusind tak og i lige måde. Tak for svarene og hjælpen [emoji120]

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

whidgee skrev:Min farmor har kæmpet med depression. En dag var det rigtig slemt og hun kunne ikke komme til lægen fordi de havde ferie. Vi tog hende til den psykiatriske skadestue og det var en rigtig god beslutning. Flinke og kompetente mennesker som hjalp hende med det samme.

Så hvis du synes det er slemt så tag derhen med det samme. Man skal ikke spøge med de her ting
Kontakter dem nu. Lægevagten fik jeg intet ud af.

Er glad for, at din farmor fik hjælp [emoji120]

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5421
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 568 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af SpillerSomMESSI »

Håber du får den hjælp du skal bruge, Tello!

Ikke rart at høre at du har det sådan.
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

ulrich
Indlæg: 1701
Tilmeldt: ons sep 01, 2010 1:47 pm
Har takket: 275 gange
Blevet takket: 147 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af ulrich »

Jeg var igennem en depression i 2017, og jeg havde de samme symptomer som du beskriver. Jeg kan kun anbefale at du søger hjælp. Jeg tog en test på nettet og gik til min læge med resultatet. Og han gav mig også en test og resultatet af den blev sygemelding og antidepressiver. Mit arbejde var meget hjælpsomme, men jeg røg senere desværre for 120 dages reglen, da de ikke længere kunne tåle undvære en i min stilling.

Jeg er dog ovenpå igen og tog min sidste pille i sidste uge.

Håber på det bedste for dig.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

SpillerSomMESSI skrev:Håber du får den hjælp du skal bruge, Tello!

Ikke rart at høre at du har det sådan.
Tusind tak, my fellow Skibonit!

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

ulrich skrev:Jeg var igennem en depression i 2017, og jeg havde de samme symptomer som du beskriver. Jeg kan kun anbefale at du søger hjælp. Jeg tog en test på nettet og gik til min læge med resultatet. Og han gav mig også en test og resultatet af den blev sygemelding og antidepressiver. Mit arbejde var meget hjælpsomme, men jeg røg senere desværre for 120 dages reglen, da de ikke længere kunne tåle undvære en i min stilling.

Jeg er dog ovenpå igen og tog min sidste pille i sidste uge.

Håber på det bedste for dig.
Vil presse igennem hos lægen, for føler sgu ikke de tager tingene seriøst.

Er glad for at høre, at du er ovenpå igen, og ude af det [emoji120]



Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 14 gæster