Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Du kan lige bide spids på, at jeg har tænkt mig at angribe en Holocaust-relativisering, som den du er ude i der, og jeg har slet ikke tænkt mig at tøve.

Tello
Indlæg: 7689
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 557 gange

Re: Politik

Indlæg af Tello »

Israel har aldrig fordrevet folk, henrettet folk, drabt børn, foretaget pandeskud, bombet beboelser, bygget mure, været nationalistiske, fascistiske, brugt dirty bombs eller noget som helst vel?

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Tello skrev:Israel har aldrig fordrevet folk
Hvis det er Nakba du her refererer til, kan jeg oplyse om, at det er en af de mest omstridte begivenheder blandt historikere og analytikere, hvor en tredjedel ser det som en zionistisk gennemtvunget forflyttelse af palestinenserne, en anden tredjedel ser det som en planlagt arabisk evakuering forud for Den Arabiske Ligas krigserklæring, mens en sidste tredjedel ser det dels som en kombination af ovenstående, dels som en konsekvens af psykologiske faktorer, primært panik og hysteria blandt den palestinske befolkning.
Tello skrev:henrettet folk
Jo da. Adolf Eichmann, 1962. Der har du din henrettelse.
Tello skrev:drabt børn
Jo, der er helt utvivlsomt børn der er omkommet i urolighederne mellem Israel og Palestina. Hvis det er hvad der tipper vægtskålen, så kan du eventuelt slå Ma'alot massakren op, og i samme ombæring konkludere at palestinenserne i så fald må være i samme båd.
Tello skrev:foretaget pandeskud
Jeg husker det godt. Den pågældende israelske soldat blev så vidt jeg husker smidt i fængsel.
Tello skrev:bombet beboelser
Hvorfor er det nu relevant, når det ikke berører dig det mindste, når Iran, Syrien eller Rusland gør noget lignende, eller når de ligefrem vælger at bruge kemiske våben?
Tello skrev:bygget mure
Det er skægt, hvordan det har vundet indpas, at det skulle være udtryk for ekstremisme, at bygge en mur eller et højt hegn langs sine grænser. Schengen er unik i den sammenhæng. I resten af verden, er det snarere reglen end undtagelsen, at der er en egentlig, fysisk barriere langs grænseovergange.
Tello skrev:været nationalistiske
Guilty as charged, lidt ligesom resten af verden. Hvis idéen om nationen som det afgørende for din identitetsskabelse er et udpræget ekstremistisk træk, så kan du kalde så godt som samtlige FN-medlemmer for ekstremistiske størrelser, inklusive Danmark, Irak, Iran og Rusland.
Tello skrev:fascistiske
Per definition, nej.
Tello skrev:brugt dirty bombs
Brugt? Nej. De har testet dem før.
Tello skrev:eller noget som helst vel?
Israel er langt fra min kop te. Jeg kan dog konkludere, at Israel ikke hverken er en etnisk- eller religiøs-homogen stat, og at næsten en femtedel af landets indbyggere - eksempelvis i førnævnte Nazaret - rent faktisk er muslimer. Hvordan det passer ind i din vanvittige idé om, at Israel bedriver en form for egen Holocaust, må være dit ansvar at redegøre for. Det er dog, uanset hvad, fuldkommen historieløst og indsigtsforladt at begynde at påstå, at Israel selv begår uhyrligheder der bare nærmer sig de, som jøderne under Anden Verdenskrig - og i øvrigt i mange hundrede år forinden - blev udsat for. Ganske enkelt historieløst.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Tello skrev:Måske er jeg i din optik uvidende fordi jeg ikke har statistikker, ikke læser de rigtige bøger ...
I øvrigt er det her en absurd omgang vrøvl. Det handler ikke om at "have statistikker" eller "læse de rigtige bøger." Det handler dels om at forholde sig til virkeligheden, dels om rent faktisk at lytte til mennesker, hvis profession er at have en vis ekspertise på det pågældende område. Skal vi begynde at gøre det samme med en størrelse som global opvarmning? Ja, ja, du har da dine statistikker og du kan pege på videnskabsmænd, der lever af at vide noget om det, men altså, jeg har jo set på internettet, at det højst sandsynligt bare skyldes naturlige forandringer, og at det ikke gør nogen forskel, om vi fyrer fossile brændstoffer i absurde mængder afsted! Fordi, husk nu at lave din egen research, ikke?

Tello
Indlæg: 7689
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 557 gange

Re: Politik

Indlæg af Tello »

Hvis det er Nakba du her refererer til, kan jeg oplyse om, at det er en af de mest omstridte begivenheder blandt historikere og analytikere, hvor en tredjedel ser det som en zionistisk gennemtvunget forflyttelse af palestinenserne.
Og den tredjedel hører jeg under. Personlig overbevisning. Og måske er det bare mig.
Jo, der er helt utvivlsomt børn der er omkommet i urolighederne mellem Israel og Palestina. Hvis det er hvad der tipper vægtskålen, så kan du eventuelt slå Ma'alot massakren op, og i samme ombæring konkludere at palestinenserne i så fald må være i samme båd.
Hvis jeg husker rigtigt, så skrev jeg også, at jeg ikke var bange for også at påpege palæstinensernes fejl.
Jeg husker det godt. Den pågældende israelske soldat blev så vidt jeg husker smidt i fængsel.
Ja, i det tilfælde.
Hvorfor er det nu relevant, når det ikke berører dig det mindste, når Iran, Syrien eller Rusland gør noget lignende, eller når de ligefrem vælger at bruge kemiske våben?
Jeg er biased. Jeg er af den holdning, at Iran og Rusland gør det rigtige, og at de byer i Syrien som blev angrebet - og tror ikke at Bashar har brugt kemiske våben - var fyldt med jihadister der af medierne blev fremstillet som oprørere og stakler. Jeg er af den holdning at det er en proxy-koldkrig, og at jeg ønsker sejren til Iran og Rusland, og derved nederlag til Saudierne og Amerikanerne. Personligt, subjektivt og ikke baseret på nogen. Personlig overbevisning.
Det er skægt, hvordan det har vundet indpas, at det skulle være udtryk for ekstremisme, at bygge en mur eller et højt hegn langs sine grænser. Schengen er unik i den sammenhæng. I resten af verden, er det snarere reglen end undtagelsen, at der er en egentlig, fysisk barriere langs grænseovergange.
Det var en sammenligning af hvordan jøder blev opdelt, adskilt osv. apartheid style, og at de gør det samme nu mod andre. I mindre grad, men jeg har mine holdninger.
Guilty as charged, lidt ligesom resten af verden. Hvis idéen om nationen som det afgørende for din identitetsskabelse er et udpræget ekstremistisk træk, så kan du kalde så godt som samtlige FN-medlemmer for ekstremistiske størrelser, inklusive Danmark, Irak, Iran og Rusland.
Den her dropper jeg, for ellers ryger jeg ud i meget mere subjektive holdninger end jeg hidtil har givet udtryk for, og udvekslinger der kan blive grimme - og det ønsker jeg ikke.
Brugt? Nej. De har testet dem før.
Så er det vel heller intet problem at Rusland tester, I guess.
Israel er langt fra min kop te. Jeg kan dog konkludere, at Israel ikke hverken er en etnisk- eller religiøs-homogen stat, og at næsten en femtedel af landets indbyggere - eksempelvis i førnævnte Nazaret - rent faktisk er muslimer. Hvordan det passer ind i din vanvittige idé om, at Israel bedriver en form for egen Holocaust, må være dit ansvar at redegøre for. Det er dog, uanset hvad, fuldkommen historieløst og indsigtsforladt at begynde at påstå, at Israel selv begår uhyrligheder der bare nærmer sig de, som jøderne under Anden Verdenskrig - og i øvrigt i mange hundrede år forinden - blev udsat for. Ganske enkelt historieløst.
Har også tidligere skrevet, at jeg er biased og favoriserende, også er mine views som de nu engang er. Historieløst? Garanteret. Men jeg skammer mig ikke.

Må dog give dig at du har en vild viden og indsigt i flere ting, det kan ses på dine indlæg på kryds og tværs af emner. Og nej, det er ikke ironisk ment.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Tello skrev:Og den tredjedel hører jeg under. Personlig overbevisning. Og måske er det bare mig.
Så længe du kan anerkende, at der rent faktisk hersker stor uenighed indenfor historieskrivningen, så er det også helt i orden.
Tello skrev:Hvis jeg husker rigtigt, så skrev jeg også, at jeg ikke var bange for også at påpege palæstinensernes fejl.
Fair.
Tello skrev:Ja, i det tilfælde.
Er der andre tilfælde, hvor den pågældende israeler er gået ustraffet?
Tello skrev:Jeg er biased. Jeg er af den holdning, at Iran og Rusland gør det rigtige, og at de byer i Syrien som blev angrebet - og tror ikke at Bashar har brugt kemiske våben - var fyldt med jihadister der af medierne blev fremstillet som oprørere og stakler. Jeg er af den holdning at det er en proxy-koldkrig, og at jeg ønsker sejren til Iran og Rusland, og derved nederlag til Saudierne og Amerikanerne. Personligt, subjektivt og ikke baseret på nogen. Personlig overbevisning.
Og i store træk også strippet for fakta. Deraf min rant i forhold til det postfaktuelle samfund. Jeg hader det her. Det er ikke en skid bedre end Trumps "der var faktisk en milliard til min indsættelse."
Tello skrev:Det var en sammenligning af hvordan jøder blev opdelt, adskilt osv. apartheid style, og at de gør det samme nu mod andre. I mindre grad, men jeg har mine holdninger.
Igen, er det faktuelt forkert, når du påstår at Israel er en etnisk- og religiøs-homogen stat. Som jeg tidligere har påpeget, er næsten en femtedel af Israels indbyggere muslimske, og 1,4 millioner af Israels indbyggere er etniske Arabere.
Tello skrev:Den her dropper jeg, for ellers ryger jeg ud i meget mere subjektive holdninger end jeg hidtil har givet udtryk for, og udvekslinger der kan blive grimme - og det ønsker jeg ikke.
Hvorfor? Nationalisme har gennemsyret nation-building i jeg ved ikke hvor mange år. Har du en reel kritik af den bagvedliggende idé, skal du da være varmt velkommen til at komme med den, men nationalismen er en af de afgørende faktorer, der har resulteret i at verden i dag består af stærkere og mere uafhængige stater end nogensinde før.
Tello skrev:Så er det vel heller intet problem at Rusland tester, I guess.
Nej. Rusland kan teste ligeså mange bomber, som de overhovedet har lyst til. Det er en væsentlig del af teknologiske fremskridt, at man tester det man udvikler, og det gælder for så vidt også våben.
Tello skrev:Har også tidligere skrevet, at jeg er biased og favoriserende, også er mine views som de nu engang er. Historieløst? Garanteret. Men jeg skammer mig ikke.
Historieløse sammenligninger er rigtig dårlige for debatten. Det er skidt, når man i ramme alvor sammenligner Dansk Folkeparti eller Inger Støjberg med Nazister. Præcis ligeså skidt, som hvis jeg sammenlignede Enhedslisten med Formand Mao eller Josef Stalin. Det er komplet historieløse, ufunderede sammenligninger, der gør debatten både useriøs og som oftest meget personlig. Derfor farer jeg lidt i flint, når Israels gøren og laden bliver sammenlignet med den institutionaliserede jødeforfølgelse der gennemsyrede den katolske kirke i næsten 1000 år. En forfølgelse der manifesterede sig i Endlösung og resulterede i systematisk udryddelse af seks millioner jøder.

Tello
Indlæg: 7689
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 557 gange

Re: Politik

Indlæg af Tello »

Er der andre tilfælde, hvor den pågældende israeler er gået ustraffet?
Jeg tænker på alle de tilfælde der ikke gik viral hvor palæstinensere er blevet skuddræbt af det israelske militære, mange gange på et tyndt grundlag.
Og i store træk også strippet for fakta. Deraf min rant i forhold til det postfaktuelle samfund. Jeg hader det her. Det er ikke en skid bedre end Trumps "der var faktisk en milliard til min indsættelse."
Er det ikke bare narcissisme og storhedsvanvid, eller et little man complex.
Igen, er det faktuelt forkert, når du påstår at Israel er en etnisk- og religiøs-homogen stat. Som jeg tidligere har påpeget, er næsten en femtedel af Israels indbyggere muslimske, og 1,4 millioner af Israels indbyggere er etniske Arabere.
Lader den ligge. Der bor mange arabere, ja, men jeg mener stadig det jeg mener om Israel, uagtet af hvor mange arabere der bor og ikke bor der. Jeg mener stadig at jøderne fik tildelt en etnostat efter 2. verdenskrig og at de har et god complex.
Hvorfor? Nationalisme har gennemsyret nation-building i jeg ved ikke hvor mange år. Har du en reel kritik af den bagvedliggende idé, skal du da være varmt velkommen til at komme med den, men nationalismen er en af de afgørende faktorer, der har resulteret i at verden i dag består af stærkere og mere uafhængige stater end nogensinde før.
Det er ikke en kritik af det, bare en kritik af diverse happenings og en favorisering af nogle geopolitiske begivenheder - særligt i østeuropa og mellemøsten. Og nej, det er ikke en af de der "Hitler was right", overhovedet ikke. Det er ikke en reel, faktuel kritik, det er personligt og biased.
Nej. Rusland kan teste ligeså mange bomber, som de overhovedet har lyst til. Det er en væsentlig del af teknologiske fremskridt, at man tester det man udvikler, og det gælder for så vidt også våben.
Der er vi enige, for synes tit Rusland skal høre mere for det end andre.
Historieløse sammenligninger er rigtig dårlige for debatten. Det er skidt, når man i ramme alvor sammenligner Dansk Folkeparti eller Inger Støjberg med Nazister. Præcis ligeså skidt, som hvis jeg sammenlignede Enhedslisten med Formand Mao eller Josef Stalin. Det er komplet historieløse, ufunderede sammenligninger, der gør debatten både useriøs og som oftest meget personlig.Derfor farer jeg lidt i flint, når Israels gøren og laden bliver sammenlignet med den institutionaliserede jødeforfølgelse der gennemsyrede den katolske kirke i næsten 1000 år. En forfølgelse der manifesterede sig i Endlösung og resulterede i systematisk udryddelse af seks millioner jøder.
Der er svaret hvad angår mig, og har ikke påstået andet.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Ronaldinho
Indlæg: 778
Tilmeldt: fre aug 27, 2010 10:51 am
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Politik

Indlæg af Ronaldinho »

Blaugrana92 skrev:Sikke et stærkt og overbevisende svar. Du bør helt oprigtigt skamme dig over den her: "De begår lige så slemme handlinger som der er blevet begået mod dem ..." Prøv du at tage en tur til Auschwitz først, og så en tur til Nazaret bagefter. Så kan du lave en skæg lille sammenligning mellem de muslimske indbyggere i Israel, og hvad tilfældige jøder blev udsat for, for under 100 år siden. Ærligt talt, fy for helvede, Tello.
Hvad er den store forske? At uskyldige palæstinensere bliver dræbt under en demonstration? At 16 årlige Ahed bliver fængslet i lige så lang tid, som “soldaten” der skød og dræbte palæstinenseren, som i forvejen lå døende på asfalten? At palæstinenserne skal igennem flere timers kontrol før de kan komme ud af deres fængsel i Gaza for at møde på arbejde? Der er mange ligheder mellem den måde de blev behandlet på under 2 verdenskrig og det de udsætter palæstinenserne for idag. Prøv du og følg Robert Martin på facebook, en australsk jøde, så skal han nok vise dig hvad den almene palæstinenser kan blive udsat for i løbet af en dag. Oven i alt det, hvad er dit synspunkt så på alle de ulovlige bosættelser som de har foretaget sig siden 48? Er det fair, at hver gang FN ønsker at foretage en undersøgelse af Israels håndtering af kritiske situationer eller nedsætte sanktioner, at USA prompte nedlægger veto - som de eneste - grundet EGNE interesser i landets OG pga den jødiske lobbys stormagt i USA.

Forresten, så synes jeg godt nok du skal passe på med dit sprog. Det fuldkommen ligegyldigt om dette er et følsomt emne for dig, du skal da i den grad holde en sober tone uanset hvad. Det var da nogle skarpe ord du fik fyret afsted mod Tello.
Ronaldinho Gaúcho

Tello
Indlæg: 7689
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 557 gange

Re: Politik

Indlæg af Tello »

Hvad er den store forske? At uskyldige palæstinensere bliver dræbt under en demonstration? At 16 årlige Ahed bliver fængslet i lige så lang tid, som “soldaten” der skød og dræbte palæstinenseren, som i forvejen lå døende på asfalten? At palæstinenserne skal igennem flere timers kontrol før de kan komme ud af deres fængsel i Gaza for at møde på arbejde? Der er mange ligheder mellem den måde de blev behandlet på under 2 verdenskrig og det de udsætter palæstinenserne for idag. Prøv du og følg Robert Martin på facebook, en australsk jøde, så skal han nok vise dig hvad den almene palæstinenser kan blive udsat for i løbet af en dag. Oven i alt det, hvad er dit synspunkt så på alle de ulovlige bosættelser som de har foretaget sig siden 48? Er det fair, at hver gang FN ønsker at foretage en undersøgelse af Israels håndtering af kritiske situationer eller nedsætte sanktioner, at USA prompte nedlægger veto - som de eneste - grundet EGNE interesser i landets OG pga den jødiske lobbys stormagt i USA.
Hvor er jeg dog glad for, at nogen nævner Ahed. Ahed fik 8 måneder for at demonstrere og for en lussing. 8 måneder for et lille slap - fra et barn - mens soldaten kun fik 10 måneder mere for et pandeskud/en direkte henrettelse.

Også er der lige den her, som er helt ny:

http://nationalpost.com/news/world/what ... tester/amp
Some nine Palestinians were killed this past Friday, including a photojournalist wearing a vest marked PRESS, and the previous week 22 protesters were killed.
The soldiers then debate whether to take out the person wearing a pink shirt or a blue shirt right before the crack of a shot is heard and one of the figures crumples.

Then one of the soldiers whoops “what a video, they’re running to evacuate him, yeah of course I filmed it.” As the injured person is carried out of view, one of the soldiers laughs: “He fell into the air with his legs up like that…” One soldier calls it a “legendary clip” and then curses, calling the Palestinian “son of a whore.”
Hamas, Fatah, væbnede demonstranter m.m. fra palæstinensernes side har bestemt ikke rent mel i posen heller, men de nærmer sig ikke det som IDF m.m. har gang i. For ikke at nævne - som du perfekt nævner - at Israel har Uncle Sam hvor de vil have ham. Også er der alle procedurerne, og forfølgelsen, som du også nævner.

At IDF sidder på den anden side af et hegn og siger "skyd de der nærmer sig hegnet" minder om noget.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Ronaldinho skrev:Hvad er den store forske? At uskyldige palæstinensere bliver dræbt under en demonstration? At 16 årlige Ahed bliver fængslet i lige så lang tid, som “soldaten” der skød og dræbte palæstinenseren, som i forvejen lå døende på asfalten? At palæstinenserne skal igennem flere timers kontrol før de kan komme ud af deres fængsel i Gaza for at møde på arbejde? Der er mange ligheder mellem den måde de blev behandlet på under 2 verdenskrig og det de udsætter palæstinenserne for idag. Prøv du og følg Robert Martin på facebook, en australsk jøde, så skal han nok vise dig hvad den almene palæstinenser kan blive udsat for i løbet af en dag. Oven i alt det, hvad er dit synspunkt så på alle de ulovlige bosættelser som de har foretaget sig siden 48? Er det fair, at hver gang FN ønsker at foretage en undersøgelse af Israels håndtering af kritiske situationer eller nedsætte sanktioner, at USA prompte nedlægger veto - som de eneste - grundet EGNE interesser i landets OG pga den jødiske lobbys stormagt i USA.
Hvis du har brug for at få forklaret, hvorfor der er forskel på konflikten mellem Israel og Palestina, og den systematiske udryddelse i decideret udryddelseslejre af seks millioner jøder, op mod en halv million romaer, noget der ligner fem millioner slaver og et par millioner polakker, så tror jeg ærligt talt bare, at det er dig der har et problem, Ronaldinho.

Jeg skal ikke forsvare de liv der går tabt under palestinenske demonstrationer. Jeg har aldrig anfægtet at Israel begår en del forbrydelser. At palæstinenserne skal igennem flere timers kontrol, for at krydse den velsagtens mest omstridte grænse der eksisterer i verden, kan jeg ærligt talt overhovedet ikke sige noget til. Ligeledes kan jeg ærligt talt ikke blive specielt stødt over, at det koster en tur i spjældet at slå, sparke og skubbe soldater i fuld uniform. Hvad regner du med, at konsekvensen herhjemme ville være? En løftet pegefinger?

At påstå, at der er mange ligheder mellem et tusinde års institutionaliseret jødeforfølgelse, Endlösung der Judenfrage og så konflikten mellem Israel og Palestina, er udtryk for en helt grundlæggende mangel på historisk indsigt, bygget på en total mangel på respekt overfor virkeligheden omkring Holocaust.

De ulovlige bosættelser er, i sagens natur, ulovlige og dem støtter jeg ikke. Jeg ved ikke, hvad det har med sagen at gøre, men Tello kan måske i samme ombæring svare på, hvori forskellen på de israelske bosættelser i Palestina og Rusland annektering af Krim og russificering af Sydossetien og Abkhasien består.
Ronaldinho skrev:Forresten, så synes jeg godt nok du skal passe på med dit sprog. Det fuldkommen ligegyldigt om dette er et følsomt emne for dig, du skal da i den grad holde en sober tone uanset hvad. Det var da nogle skarpe ord du fik fyret afsted mod Tello.
Jeg tror lige det går. Hvis man kan være så relativt ligeglad med drabet på seks millioner jøder, at man uden videre sammenligner det med et latterlig komplekst og internationalt problem, hvor begge sider har været nogle fjolser i snart hundrede år, så kan man nok også holde til at blive kaldt historieløs, ignorant og hyklerisk.
Tello skrev:Hamas, Fatah, væbnede demonstranter m.m. fra palæstinensernes side har bestemt ikke rent mel i posen heller, men de nærmer sig ikke det som IDF m.m. har gang i.

At IDF sidder på den anden side af et hegn og siger "skyd de der nærmer sig hegnet" minder om noget.
Hvorfor egentlig ikke? Fatah havde egentlig bevæget forholdet mellem Palestina og Israel i den rigtige retning i rigtig, rigtig mange år, men Hamas fulgte Fatahs to skridt fremad, for så brat at vende om og tage syv bagud efter valget i 2006.

Ja, det minder om tilstanden ved indtil flere grænseovergange i den tredje verden. Jeg synes det er ekstremt, men motivet er ærligt talt ikke så svært at få øje på. Det kræver selvfølgelig, at man har et lidt mindre historieløst perspektiv, for svaret findes i de to intifadaer og de mange forsøg - både mis- og vellykkede - på at angribe israelske styrker ved grænsen. Jeg siger ikke at det er rigtigt at reagere sådan, men hvis man i to sekunder kan finde ud af, at have lidt mere perspektiv end "Israel-er-altid-de-ondeste", er motivet ikke svært at få øje på. I øvrigt blev barrieren og hegnet først opført efter den anden intifada, hvis der også lige skal leveres bare en my af historisk kontekst til den.

Jeg ved ikke, hvorfor det her er blevet et spørgsmål om, for mig at "forsvare" Israel, IDF og alt hvad ellers lige skulle ramme den palestinske befolkning. Jeg skrev før, at Israel ikke er min kop te. Jeg synes, at de i alt for mange tilfælde, er alt, alt for ekstreme, men jeg er samtidig dybt bevidst om problematikkens kompleksitet, og at Palestina, sammen med Egypten, Jordan, Syrien, Irak og Libanon, i den historiske kontekst er ligeså ansvarlige for situationen i dag som israelerne er det. Det handler egentlig bare om, at det er en absurd og historieløs sammenligning, at snakke om Israel-Palestina konflikten som en pendant til 1000 års institutionaliseret jødeforfølgelse og Endlösung.

Tello
Indlæg: 7689
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 557 gange

Re: Politik

Indlæg af Tello »

Tello kan måske i samme ombæring svare på, hvori forskellen på de israelske bosættelser i Palestina og Rusland annektering af Krim og russificering af Sydossetien og Abkhasien består.
Krim har historisk set altid været Russisk indtil for omkring 60 år siden. De taler russisk, hælder til Rusland og en majoritet vil have et tættere bånd til Rusland. At EU, USA, Nazister fra Ukraine vil det anderledes er åbenbart "et forsøg på at komme tættere på vesten", og ikke endnu et ryk fra USA om en koldkrig, og en større omringelse af Rusland. De fredfyldte demonstranter havde snigskytter, sikke en fredelig demonstration. Det er ikke nok med alle de posteringer der er tæt på Rusland, eller Amerikanske baser. I Sydossetien skød Georgiske tropper Russiske grænsestyrker ned også blev de angrebet. Jeg vil gerne se hvad der sker hvis et Kartel skuddræbte 30-40 Amerikanske grænsevagter..

Sjovt som Rusland er blevet en synder fordi de er blevet mere konservative, kristne, og mindre politisk korrekte. Havde det været en kæmpe version af San Francisco, så var de et elsket land.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Tello skrev:Krim har historisk set altid været Russisk indtil for omkring 60 år siden.
Øh, nej? Hvem har dog solgt dig så lodret forkert en påstand? Indtil slutningen af 1800-tallet var Krim-halvøens beboere fortrinsvis tatarer, men på det tidspunkt havde en del russere og ukrainere også bosat sig på halvøen. Du ved, ikke helt ulig de jøder der bosatte sig i det osmanniske Palestina eller Mandatområdet i Palestina. Det var i mange år en alt andet en homogen region, men tatarerne har historisk set været den dominerende befolkningsgruppe på Krim, i hvert fald indtil op mod en million tatarer flygtede i løbet af og i kølvandet på Krimkrigen.
Tello skrev:De taler russisk, hælder til Rusland og en majoritet vil have et tættere bånd til Rusland.
Ja, nu gør de. Tjek 1944.
Tello skrev:At EU, USA, Nazister fra Ukraine vil det anderledes er åbenbart "et forsøg på at komme tættere på vesten", og ikke endnu et ryk fra USA om en koldkrig, og en større omringelse af Rusland. De fredfyldte demonstranter havde snigskytter, sikke en fredelig demonstration. Det er ikke nok med alle de posteringer der er tæt på Rusland, eller Amerikanske baser.
Jeg gider ikke forholde mig til det her postfaktuelle Zeitgeist-agtige sludder. Du kan tjekke denne side for inspiration til din næste konspirationsteori.
Tello skrev:I Sydossetien skød Georgiske tropper Russiske grænsestyrker ned også blev de angrebet. Jeg vil gerne se hvad der sker hvis et Kartel skuddræbte 30-40 Amerikanske grænsevagter..
I Sydossetien skete der over en længere periode en gradvis russificering af området, således at man i Sydossetien til sidst både var dybt afhængige af russisk hjælp - økonomisk såvel som materiel - men vigtigere endnu, havde stort set alle i Sydossetien fået udstedt et russisk pas, så Putin nemt kunne bruge sin stråmand om, at det handlede om at forsvarere hjælpeløse russere, der var faldet i unåde hos de ondskabsfulde vestlige allierede. Igen, hvis du virkelig har nogen som helst intention om rent faktisk at sætte dig ind i sagen, så bør du virkelig læse de første ti sider af Zofia Studzińskas "How Russia, Step by Step, Wants to Regain an Imperial Role in the Global and European Security System." Jeg vil hjertens gerne sende artiklen til dig.
Tello skrev:Sjovt som Rusland er blevet en synder fordi de er blevet mere konservative, kristne, og mindre politisk korrekte. Havde det været en kæmpe version af San Francisco, så var de et elsket land.
Rusland er ikke blevet en synder, fordi de er blevet mere konservative, kristne, og mindre politisk korrekte. Rusland er blevet en synder, fordi de gradvist har tilbagerullet de demokratiske reformer der kendtegnede det nye, post-sovjettiske Rusland, fordi de aktivt forfølger homoseksuelle og transkønnede, fordi de ser passivt til mens enorme grupperinger af ny-nazister samler sig rundt om i landet, fordi de ser næsten ligeså passivt til, når disse grupper overfalder fortrinsvis sorte, fordi de bryder menneskerettighedskonventionerne om og om igen, fordi de ulovligt annekterer et område tilhørende en suveræn og internationalt anerkendt stat, fordi de bidrager med mandskab og materiel til med fuldt overlæg at skyde et civilt passagerfly med 300 passagerer ned, og jeg kunne blive ved.

Skal jeg prøve at sætte det samme forsvar op for Israel? Det er da sjovt, at Israel er blevet sådan en synder, bare fordi de er blevet mere ortodokse, nationalistiske, og mindre politisk korrekte. Hvordan synes du selv det lyder?

Tello
Indlæg: 7689
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 557 gange

Re: Politik

Indlæg af Tello »

Ah, ligesom Israel udviser afrikanske jøder - men de er ikke sorte vel? Tager en stat som ikke er deres - men ikke anerkendt fordi Israel er Uncle Sam's ømme punkt, zionister er lige så modbydelige som nazister, Israel bryder lige så mange konventioner og sjovt som transkønnede har en betydning lige pludselig. Deres liv er jo perfekt i USA, hvor selvmordsraten er tårnhøj. Er ikke homofob, langt fra, men at bruge homofobi som et argument mod Rusland i en diskussion er lidt..

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Tello
Indlæg: 7689
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 557 gange

Re: Politik

Indlæg af Tello »

Min næste konspirationsteori? Jeebus.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_ ... ense_Force

Så tjek den der for dit næste erhverv.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Tello skrev:Ah, ligesom Israel udviser afrikanske jøder - men de er ikke sorte vel? Tager en stat som ikke er deres - men ikke anerkendt fordi Israel er Uncle Sam's ømme punkt, zionister er lige så modbydelige som nazister, Israel bryder lige så mange konventioner og sjovt som transkønnede har en betydning lige pludselig. Deres liv er jo perfekt i USA, hvor selvmordsraten er tårnhøj. Er ikke homofob, langt fra, men at bruge homofobi som et argument mod Rusland i en diskussion er lidt..
Nu gør du det igen. Hvorfor skal jeg forsvare Israel? Jeg er lige kommet med adskillige kritikpunkter af Israel, og har allerede anerkendt, at begge sider har været nogle fjolser i Israel-Palestina konflikten de sidste snart 100 år. For tredje gang, så er Israel ikke min kop te, men jeg evner altså alligevel at se perspektiverne i den ekstremt komplekse konflikt. Det er altså dig, der konstant bedriver russisk apologisme og relativiserer den velsagtens værste hændelse i nyere historie. Drop nu konstant at tale udenom.

Du er simpelthen langt ude. "Er ikke homofob, men" er en pæn måde at sige "jo, faktisk lidt" på. Civile rettigheder i USA er slet ikke sammenlignelige med de russiske tilstande. Overhovedet. Det er da muligt, at der stadig er store og konservative grupperinger i USA, der har ekstremt meget imod homoseksuelle og transkønnede, men de har rettigheder og lovgivningen er på deres side. Det samme kan ikke siges om Rusland.

De transkønnede har absolut intet med Israel at gøre. Det handler udelukkende om dit getagne forsvar af Putin og af Rusland, intet andet. Du skal lade være med at blande tingene sammen.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 7 gæster