Off topic-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14919
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1669 gange
Blevet takket: 1110 gange
Kontakt:

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Lopezzz »

!Option skrev:
Lopezzz skrev:
Jamial skrev:
Lopezzz skrev:
Blaugrana92 skrev:Der er studier, der tyder på at cannabinoider - specifikt dronabinol og nabilone, der allerede begge benyttes i behandling - kan afhjælpe og lindre de bivirkninger kemoterapi har.
Alle ved at marijuana lindrer og til tider forlænger syge menneskers liv. Der er ingen beviser for at det helbreder sygdomme men pointen med billedet er at noget som forårsager sygdomme er lovligt.
Jeg har aldrig hørt om at nogen er blevet syg eller døde af Cannabis.
.........................................................

Google lige Cannabis. Sæt dig nu ind i ting, før du skriver noget om det. Det er IKKE ufarligt, og det kan medføre blandt andet psykiske lidelser, psykoser, etc.

"Alle ved". Det er ikke videnskab.
Stadigvæk jeg har ikke hørt noget dårligt om Cannabis og jeg kender ikke nogen der er blevet syg af det.
For mig det er bare en plante som kan ryges så man har det godt :glad: Psykiske lidelser, psykoser my ass...
Det sker kun for folk som kan ikke finde ud af at ryge det og som sikkert ryger dårlig kvalitet.
Hvis i ikke ryger så bland jer uden om :razz:
Hvis du ikke vil høre modstridende faktuelle beviser så lad vær at læg op til debat ;-)
Shit har JEG nu startet et debat? Det må i undskylde
MDCCCXCIX

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Lopezzz skrev:
Blaugrana92 skrev:Der er studier, der tyder på at cannabinoider - specifikt dronabinol og nabilone, der allerede begge benyttes i behandling - kan afhjælpe og lindre de bivirkninger kemoterapi har.
Alle ved at marijuana lindrer og til tider forlænger syge menneskers liv. Der er ingen beviser for at det helbreder sygdomme men pointen med billedet er at noget som forårsager sygdomme er lovligt.
Jeg har aldrig hørt om at nogen er blevet syg eller døde af Cannabis.
Kan du finde et par videnskabelige artikler, der kan understøtte den påstand?

Som det blev påpeget i den artikel jeg linkede til - der i øvrigt både er peer-reviewed og baseret på flere evidens-baserede studier, herunder flere kliniske - bliver det ret tydeligt understreget, at der ikke forelægger nok forskning på området til at kunne anbefale nogen som helst brug af cannabis.

Cannabinoider er en anden historie. Som påpeget er der en række cannabinoider, der isoleret set er gode til at lindre og afhjælpe symptomer fra specielt kemoterapi. Problemet er at der findes ekstremt mange cannabinoider i cannabis og endnu flere compounds. Når dronabinol anvendes i behandling indeholder det eksempelvis hverken cannabidiol eller cannabinol, der tilsammen udgør en væsentlig andel af naturlig ekstrakt fra cannabis.

Grundlæggende er der helt enormt stor forskel på at tage dronabinol og på at ryge cannabis. Det er slet ikke sammenligneligt.

Din pointe for så vidt angår rygning er der jo egentlig intet i vejen med. Det er hamrende usundt, man smadrer sine lunger og man risikerer at udvikle lungekræft. Den bliver desværre bare præsenteret på en fake-news-agtig måde, med en påstand der efter alt at dømme er helt hen i vejret; og det er selvfølgelig et problem. En røvfuld panodiler helbreder jo heller ikke et brækket håndled, vel?

Brugeravatar
Jamial
Indlæg: 1038
Tilmeldt: lør okt 20, 2007 8:16 pm
Har takket: 417 gange
Blevet takket: 62 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Jamial »

Blaugrana92 skrev:Din pointe for så vidt angår rygning er der jo egentlig intet i vejen med. Det er hamrende usundt, man smadrer sine lunger og man risikerer at udvikle lungekræft. Den bliver desværre bare præsenteret på en fake-news-agtig måde, med en påstand der efter alt at dømme er helt hen i vejret; og det er selvfølgelig et problem. En røvfuld panodiler helbreder jo heller ikke et brækket håndled, vel?
Og så er der jo det (efter min mening)absolut værste ved rygning af både cigaretter, e-cigaretter, hash samt alle andre lignende rygestoffer: Du udsætter andre for passiv rygning og/eller partikler i dit tøj, din hud, dit hår, etc. Du er dermed med til at forringe livskvaliteten for mennesker omkring dig, i særdeleshed dem tættest på dig (din familie, mand/kone, børn, etc.). Forkasteligt.

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14919
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1669 gange
Blevet takket: 1110 gange
Kontakt:

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Lopezzz »

Jamial skrev:
Blaugrana92 skrev:Din pointe for så vidt angår rygning er der jo egentlig intet i vejen med. Det er hamrende usundt, man smadrer sine lunger og man risikerer at udvikle lungekræft. Den bliver desværre bare præsenteret på en fake-news-agtig måde, med en påstand der efter alt at dømme er helt hen i vejret; og det er selvfølgelig et problem. En røvfuld panodiler helbreder jo heller ikke et brækket håndled, vel?
Og så er der jo det (efter min mening)absolut værste ved rygning af både cigaretter, e-cigaretter, hash samt alle andre lignende rygestoffer: Du udsætter andre for passiv rygning og/eller partikler i dit tøj, din hud, dit hår, etc. Du er dermed med til at forringe livskvaliteten for mennesker omkring dig, i særdeleshed dem tættest på dig (din familie, mand/kone, børn, etc.). Forkasteligt.
Forklare lige det til billioner af mennesker som ryger i dag.
Men jeg ryger ikke smøger, jeg hader det.
MDCCCXCIX

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Hvor meget påvirker cigaret partikler i ens hår, hud, tøj etc. ikke-rygere? Og hvor meget skal man udsættes for passiv rygning, før det er skadeligt?

Brugeravatar
Jamial
Indlæg: 1038
Tilmeldt: lør okt 20, 2007 8:16 pm
Har takket: 417 gange
Blevet takket: 62 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Jamial »

Kubala skrev:Hvor meget påvirker cigaret partikler i ens hår, hud, tøj etc. ikke-rygere? Og hvor meget skal man udsættes for passiv rygning, før det er skadeligt?
Du vil hellere have jeg googler det, end selv at gøre det? Definér "[...]før det skadeligt?" Reelt er det vel skadeligt med det samme, men målbart skadeligt? Det kan google sikkert bedre svare på end jeg kan.

Kræftens Bekæmpelse (vel en relativ acceptabel kilde, da jeg ikke lige gider bruge en halv time på at google rundt) har en del info omkring passiv rygning. https://www.cancer.dk/forebyg/undga-roe ... ed/voksne/

Ift. partikler, så er det, så vidt jeg ved, endnu ikke påvist, at det er sundhedsskadeligt, dog påvirker det i høj grad bl.a. astmatikere negativt.
Senest rettet af Jamial man dec 18, 2017 9:42 pm, rettet i alt 1 gang.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Kubala skrev:Og hvor meget skal man udsættes for passiv rygning, før det er skadeligt?
Det er temmelig veldokumeteret at passiv rygning er ganske sundhedsskadeligt. Læs eksempelvis fra side 8 til side 12 i hvidbogen fra 2005, hvor side 11-12 netop omhandler netop dit spørgsmål, hvor det bemærkes at WHO ikke har fastsat nogle anbefalede grænseværdier, da selv passiv rygning i meget små mængder har anseelig indflydelse på helbredet. Dertil er der en del der tyder på, at strammere rygelovgivning og højere skat på cigaretter har betydelig positiv effekt for børns helbred. Passiv rygning er især farligt for gravide:
"These findings are particularly noteworthy since passive or “second hand” smoke appears to have adverse effects on pregnancy. For example, cotinine levels consistent with passive exposure to cigarette smoking were associated with an increase in the risk of stillbirth in a large U.S. case-control study (Varner et al Obstet Gynecol 2014;123:113-25). A recent meta-analysis also noted increased risk of stillbirth and congenital malformations associated with second hand smoking exposure (Leonardi-Bree et al Pediatrics 2011;127:734-41)."
Reference til ovenstående citat: Silver, Robert M. "Smoking and Pregnancy: Getting Dads “on the Bus”." BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology (2017).

Brugeravatar
Jamial
Indlæg: 1038
Tilmeldt: lør okt 20, 2007 8:16 pm
Har takket: 417 gange
Blevet takket: 62 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Jamial »

Lopezzz skrev:
Jamial skrev:
Blaugrana92 skrev:Din pointe for så vidt angår rygning er der jo egentlig intet i vejen med. Det er hamrende usundt, man smadrer sine lunger og man risikerer at udvikle lungekræft. Den bliver desværre bare præsenteret på en fake-news-agtig måde, med en påstand der efter alt at dømme er helt hen i vejret; og det er selvfølgelig et problem. En røvfuld panodiler helbreder jo heller ikke et brækket håndled, vel?
Og så er der jo det (efter min mening)absolut værste ved rygning af både cigaretter, e-cigaretter, hash samt alle andre lignende rygestoffer: Du udsætter andre for passiv rygning og/eller partikler i dit tøj, din hud, dit hår, etc. Du er dermed med til at forringe livskvaliteten for mennesker omkring dig, i særdeleshed dem tættest på dig (din familie, mand/kone, børn, etc.). Forkasteligt.
Forklare lige det til billioner af mennesker som ryger i dag.
Men jeg ryger ikke smøger, jeg hader det.
Jeg prøver, at forklare det til dig. Du ryger, også selvom det ikke er cigaretter, du ryger. ;)

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kubala »

Jeg er godt klar over, at passiv rygning er sundhedsskadeligt. Derfor burde man også tage hensyn, som ryger. Ryger man, så burde man ikke ryge indendørs. Er man udenfor, så burde man lige orientere sig og ikke ryge, når der står mennesker omkring en.

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Lopezzz skrev:bare en plante som kan ryges så man har det godt
I modsætning til..... tobak? :lol:
qepd

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14919
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1669 gange
Blevet takket: 1110 gange
Kontakt:

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Lopezzz »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Lopezzz skrev:bare en plante som kan ryges så man har det godt
I modsætning til..... tobak? :lol:
Tobacco use is a risk factor for many diseases, especially those affecting the heart, liver, and lungs, as well as many cancers. In 2008, the World Health Organization named tobacco as the world's single greatest preventable cause of death.
MDCCCXCIX

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Lopezzz skrev:Stadigvæk jeg har ikke hørt noget dårligt om Cannabis og jeg kender ikke nogen der er blevet syg af det.
For mig det er bare en plante som kan ryges så man har det godt :glad: Psykiske lidelser, psykoser my ass...
Det sker kun for folk som kan ikke finde ud af at ryge det og som sikkert ryger dårlig kvalitet.
Hvis i ikke ryger så bland jer uden om :razz:
Lad os se ...
"... certain specific neuropsychological parameters have been found to be affected. Most commonly and consistently reported are response time, prolongation of word viewing time, basic oculomotor deficit, residual verbal memory and executive functioning."

"Recently, several epidemiological studies have proved beyond doubt that cannabis use increases subsequent risk of schizophrenia.
Shrivastava, Amresh, Megan Johnston, and Ming Tsuang. "Cannabis Use and Cognitive Dysfunction." Indian Journal of Psychiatry 53, no. 3 (2011): 187-91.
"The acute effects of cannabis use are evident in attentional and information processing abilities with recovery of these functions likely after a month or more of abstinence. Decision-making and risk-taking problems aren’t necessarily evident immediately after smoking; however, if cannabis use is heavy and chronic, impairments may emerge that do not remit with abstinence, particularly if heavy use was initiated in adolescence such that maturation of executive functions was not achieved. Acute cannabis use impairs inhibition and promotes impulsivity, and over a period of abstinence, these deficits are most evident in tasks that require concept formation, planning and sequencing abilities. Working memory is significantly impaired following acute exposure to cannabis; however, these deficits resolve with sustained abstinence. Evidence is less clear in regards to verbal fluency abilities; however, research suggests that chronic, heavy use may impact verbal fluency abilities even after long-term abstinence. The long-term effects of cannabis on executive function is most clearly demonstrated when studies use chronic, heavy cannabis users, as opposed to light, occasional users. Yet even occasional cannabis use can acutely impair attention, concentration, decision-making, inhibition, impulsivity and working memory.
Crean, Rebecca D., Natania A. Crane, and Barbara J. Mason. "An Evidence Based Review of Acute and Long-Term Effects of Cannabis Use on Executive Cognitive Functions." Journal of addiction medicine 5, no. 1 (2011): 1-8.
"The case of AZ illustrates what is becoming a growing realization in the fields of mental health and neurosciences—that cannabis, once considered a relatively benign drug, can have sustained adverse effects on thinking and social and occupational functioning. AZ’s cognitive deficits after 12 weeks of abstinence are more or less consistent with findings in the literature using similar abstinence time frames, as reviewed by Crean and colleagues.
Crean, Rebecca D., Susan F. Tapert, Arpi Minassian, Kai MacDonald, Natania A. Crane, and Barbara J. Mason. "Effects of Chronic, Heavy Cannabis Use on Executive Functions." Journal of addiction medicine 5, no. 1 (2011): 9-15.

Summa summarum: Du tager fejl, hvis du i ramme alvor tror, at der ingen negative bivirkninger er forbundet med brugen af cannabis.

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14919
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1669 gange
Blevet takket: 1110 gange
Kontakt:

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Lopezzz »

Blaugrana92 skrev:
Lopezzz skrev:Stadigvæk jeg har ikke hørt noget dårligt om Cannabis og jeg kender ikke nogen der er blevet syg af det.
For mig det er bare en plante som kan ryges så man har det godt :glad: Psykiske lidelser, psykoser my ass...
Det sker kun for folk som kan ikke finde ud af at ryge det og som sikkert ryger dårlig kvalitet.
Hvis i ikke ryger så bland jer uden om :razz:
Lad os se ...
"... certain specific neuropsychological parameters have been found to be affected. Most commonly and consistently reported are response time, prolongation of word viewing time, basic oculomotor deficit, residual verbal memory and executive functioning."

"Recently, several epidemiological studies have proved beyond doubt that cannabis use increases subsequent risk of schizophrenia.
Shrivastava, Amresh, Megan Johnston, and Ming Tsuang. "Cannabis Use and Cognitive Dysfunction." Indian Journal of Psychiatry 53, no. 3 (2011): 187-91.
"The acute effects of cannabis use are evident in attentional and information processing abilities with recovery of these functions likely after a month or more of abstinence. Decision-making and risk-taking problems aren’t necessarily evident immediately after smoking; however, if cannabis use is heavy and chronic, impairments may emerge that do not remit with abstinence, particularly if heavy use was initiated in adolescence such that maturation of executive functions was not achieved. Acute cannabis use impairs inhibition and promotes impulsivity, and over a period of abstinence, these deficits are most evident in tasks that require concept formation, planning and sequencing abilities. Working memory is significantly impaired following acute exposure to cannabis; however, these deficits resolve with sustained abstinence. Evidence is less clear in regards to verbal fluency abilities; however, research suggests that chronic, heavy use may impact verbal fluency abilities even after long-term abstinence. The long-term effects of cannabis on executive function is most clearly demonstrated when studies use chronic, heavy cannabis users, as opposed to light, occasional users. Yet even occasional cannabis use can acutely impair attention, concentration, decision-making, inhibition, impulsivity and working memory.
Crean, Rebecca D., Natania A. Crane, and Barbara J. Mason. "An Evidence Based Review of Acute and Long-Term Effects of Cannabis Use on Executive Cognitive Functions." Journal of addiction medicine 5, no. 1 (2011): 1-8.
"The case of AZ illustrates what is becoming a growing realization in the fields of mental health and neurosciences—that cannabis, once considered a relatively benign drug, can have sustained adverse effects on thinking and social and occupational functioning. AZ’s cognitive deficits after 12 weeks of abstinence are more or less consistent with findings in the literature using similar abstinence time frames, as reviewed by Crean and colleagues.
Crean, Rebecca D., Susan F. Tapert, Arpi Minassian, Kai MacDonald, Natania A. Crane, and Barbara J. Mason. "Effects of Chronic, Heavy Cannabis Use on Executive Functions." Journal of addiction medicine 5, no. 1 (2011): 9-15.

Summa summarum: Du tager fejl, hvis du i ramme alvor tror, at der ingen negative bivirkninger er forbundet med brugen af cannabis.
Selvfølgelig er alt røg vi inhalerer skadeligt, det er alle klar over men tobak er meget mere skadeligt end cannabis og at det er lovligt gøre det endnu værre.
Some users may experience an episode of acute psychosis, which usually abates after six hours, but in rare instances, heavy users may find the symptoms continuing for many days.[51] A reduced quality of life is associated with heavy cannabis use, although the relationship is inconsistent and weaker than for tobacco and other substances
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Jamial
Indlæg: 1038
Tilmeldt: lør okt 20, 2007 8:16 pm
Har takket: 417 gange
Blevet takket: 62 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Jamial »

Lopezzz skrev:Selvfølgelig er alt røg vi inhalerer skadeligt, det er alle klar over men tobak er meget mere skadeligt end cannabis og at det er lovligt gøre det endnu værre.
Some users may experience an episode of acute psychosis, which usually abates after six hours, but in rare instances, heavy users may find the symptoms continuing for many days.[51] A reduced quality of life is associated with heavy cannabis use, although the relationship is inconsistent and weaker than for tobacco and other substances
Og der er evidens for, at forbud ikke gør en skid ift. prævention. At noget er lovligt og noget andet ulovligt er ikke relevant. Begge dele er skadeligt både for rygeren, passiv-rygeren og tredjehåndsrygeren (partiklerne). Intet af det burde eksistere. Intet af det giver mening at gøre brug af. "[...] alt røg vi inhalerer er skadeligt, det er alle klar over[...]" - Jamen, hvorfor ryger du så noget som helst? ><

Undskyld udbruddet, men jeg foragter rygning....... Min pointe er, at det ikke giver mening at snakke om noget som bedre/værre end andet i min verden. Du behøver ikke indtage cannabis igennem lungerne for at få den (mulige) gavnlige effekt. At gøre rygning ulovligt vil ikke ændre specielt meget. Rygeloven hjalp fordi rygerne stadig måtte ryge andre steder, men at gøre afhængige til lovbrydere gør dem ikke "clean".

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14919
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1669 gange
Blevet takket: 1110 gange
Kontakt:

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Lopezzz »

Jamial skrev:Intet af det burde eksistere. Intet af det giver mening at gøre brug af.
Men os mennesker elsker udfordringer og at sætte vores liv på spil. At inhalere røg i vores lunger er ikke det største problem vi selv har skabt.
Det er ikke engang i top 5
MDCCCXCIX

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 4 gæster