Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Ronaldinho
Indlæg: 778
Tilmeldt: fre aug 27, 2010 10:51 am
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Politik

Indlæg af Ronaldinho »

Flax_Generous skrev:Det er klassisk symptom- og symbolpolitik. Det er åbenlyst problematisk, at der findes parallelsamfund, hvor kvinder udsættes for religiøst motiveret kvindeundertrykkelse, men burka og niqab er en minimal del af problemet, og et forbud vil formentlig blot marginalisere og radikalisere de tumper, der frivilligt har valgt at iføre sig beklædningen.
Hvorfor er man en tumpe, hvis man frivilligt vælger at iføre sig beklædningen?
Ronaldinho Gaúcho

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Ronaldinho skrev:Hvorfor er man en tumpe, hvis man frivilligt vælger at iføre sig beklædningen?
Fordi man tilslutter sig en forskruet, ekstrem og kvindeundertrykkende fortolkning af islam, og fordi det ser dumt ud.

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Politik

Indlæg af Skydefinten »

Næste Real vs Barca :glad:
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

Ronaldinho
Indlæg: 778
Tilmeldt: fre aug 27, 2010 10:51 am
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Politik

Indlæg af Ronaldinho »

Flax_Generous skrev:
Ronaldinho skrev:Hvorfor er man en tumpe, hvis man frivilligt vælger at iføre sig beklædningen?
Fordi man tilslutter sig en forskruet, ekstrem og kvindeundertrykkende fortolkning af islam, og fordi det ser dumt ud.
Du skal nok få et mere åbent sind af den virkelige verden, fremfor at danne dig det billede, som medierne danner af folk i burkaer. At dømme et individ ud fra påklædning er dét, som er forskruet. Og netop på det punkt, tror jeg, at kvinderne som klæder sig burkaer kan ift. andre. Der vel ingen der kalder dig tumpe pga din påklædning, så hvad giver dig retten til at kalde dem tumper? Vi bor i et demokratisk land, hvor påklædning og religion er helt op til en selv, og det er direkte selvmodsigende at der skal komme et lovforslag om burkaforbud samt generel forargelse over folk som går i burkaer. Der er ingen som har ret til at fortælle mig hvad jeg må have på og ikke på (se bort fra bander). Tumpen er den, som kalder andre for tumper på grund af påklædning. Også kan det være fuldstændig ligegyldigt om man går i burka eller halvnøgen på strøget. Det er nemlig det gode ved Danmark, vær fri for at være dig selv.
Ronaldinho Gaúcho

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

Ronaldinho skrev:At dømme et individ ud fra påklædning er dét, som er forskruet. Der vel ingen der kalder dig tumpe pga din påklædning, så hvad giver dig retten til at kalde dem tumper?
I min verden er man en tumpe, hvis man bærer solbriller på en kold overskyet december dag.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Ronaldinho skrev:Vi bor i et demokratisk land, hvor påklædning og religion er helt op til en selv, og det er direkte selvmodsigende at der skal komme et lovforslag om burkaforbud samt generel forargelse over folk som går i burkaer.
Der er da absolut intet selvmodsigende forhold mellem det faktum, at Danmark er et demokratisk land, og så det, at der hersker en generel forargelse over folk, der vælger at iklæde sig burka eller niqab. Hvorfor skulle det være selvmodsigende?

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Ronaldinho skrev:Vi bor i et demokratisk land, hvor påklædning og religion er helt op til en selv, og det er direkte selvmodsigende at der skal komme et lovforslag om burkaforbud samt generel forargelse over folk som går i burkaer. Der er ingen som har ret til at fortælle mig hvad jeg må have på og ikke på (se bort fra bander). Tumpen er den, som kalder andre for tumper på grund af påklædning. Også kan det være fuldstændig ligegyldigt om man går i burka eller halvnøgen på strøget. Det er nemlig det gode ved Danmark, vær fri for at være dig selv.
Du blander to vidt forskellige tilgange sammen: Kritik og forbud.

Niqab og burka er udtryk for en patriarkalsk fortolkning af islam, hvor kvinders påklædning skal kontrolleres, fordi mænd ikke kan styre deres seksuelle drifter og begær. Det er en fortolkning som heldigvis ikke er udbredt her i landet, men som man ser udbredt i Saudi Arabien, hvor der eksisterer et apartheid-lignende kønshierarki.

Jeg er naturligvis modstander af sexisme, og det gælder også inden for islam. Det er forkert at tabuisere kvinders seksualitet. Måske findes der muslimske kvinder som er uenige med mig, men så vil jeg hævde, at de er tumper, som underminerer deres søstres og deres døtres mulighed for at være uafhængige, ligestillede kvinder, når de frivilligt underkaster sig og dermed fremmer et undertrykkende kvindesyn.

Men selvom jeg kritiserer niqab og burka, så ønsker jeg ikke at forbyde beklædningsgenstandene. Det er der (mindst) tre grunde til:
  • Jeg ser ikke beklædningsgenstandene som et udbredt problem i Danmark. Jeg har boet på det ydre Nørrebro i snart ti år - i mange år et stenkast fra Mjølnerparken - og jeg støder sjældent på helt tildækkede kvinder. Hvis vi skal bekæmpe social kontrol og religiøst motiveret undertrykkelse, så er det et fjollet sted at starte.
  • Det vil ikke hjælpe dem, der presset til at iføre sig en burka eller niqab. Det vil blot kriminalisere dem.
  • Det er en diskrimination af et mindretals ret til at praktisere en religiøs praksis, uanset om jeg finder denne praksis tyranniserende og tåbelig. Konsekvensen vil formentlig være øget marginalisering og radikalisering. Så de er muligvis tumper, men det har de ret til at være.
Så nej, der er intet selvmodsigende i at være modstander af burka og niqab, men samtidig gå ind for frihed. Tværtimod vil jeg mene, at de to holdninger går hånd i hånd.
Senest rettet af Flax_Generous lør okt 07, 2017 1:30 pm, rettet i alt 2 gange.

Ronaldinho
Indlæg: 778
Tilmeldt: fre aug 27, 2010 10:51 am
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Politik

Indlæg af Ronaldinho »

Blaugrana92 skrev:
Ronaldinho skrev:Vi bor i et demokratisk land, hvor påklædning og religion er helt op til en selv, og det er direkte selvmodsigende at der skal komme et lovforslag om burkaforbud samt generel forargelse over folk som går i burkaer.
Der er da absolut intet selvmodsigende forhold mellem det faktum, at Danmark er et demokratisk land, og så det, at der hersker en generel forargelse over folk, der vælger at iklæde sig burka eller niqab. Hvorfor skulle det være selvmodsigende?
Blua, muligvis er du ikke den største fan af islam, men forstå nu at du bor i Danmark, hvor man har ret til at iklæde sig lige hvad man vil. Det skal hverken du, politikerne eller nogen anden bestemme. At bære burka betyder ikke at man er undertrykt eller nogen form for social kontrol. Der en ting mange har misforstået i så fald.

Og jo, det er selvmodsigende. I et demokratisk land må man iklæde sig lige hvad man vil, men fordi nogen har misforstået kvindernes formål med burka eller slet ikke bryder sig om den, så kommer der nu (muligvis) et forbud imod hendes tøjstil/iklædning.

Og nej, jeg er ikke fan af burka.
Ronaldinho Gaúcho

Ronaldinho
Indlæg: 778
Tilmeldt: fre aug 27, 2010 10:51 am
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Politik

Indlæg af Ronaldinho »

Flax_Generous skrev:
Ronaldinho skrev:Vi bor i et demokratisk land, hvor påklædning og religion er helt op til en selv, og det er direkte selvmodsigende at der skal komme et lovforslag om burkaforbud samt generel forargelse over folk som går i burkaer. Der er ingen som har ret til at fortælle mig hvad jeg må have på og ikke på (se bort fra bander). Tumpen er den, som kalder andre for tumper på grund af påklædning. Også kan det være fuldstændig ligegyldigt om man går i burka eller halvnøgen på strøget. Det er nemlig det gode ved Danmark, vær fri for at være dig selv.
Du blander to vidt forskellige tilgange sammen: Kritik og forbud.

Niqab og burka er udtryk for en patriarkalsk fortolkning af islam, hvor kvinders påklædning skal kontrolleres, fordi mænd ikke kan styre deres seksuelle drifter og begær. Det er en fortolkning som heldigvis ikke er udbredt her i landet, men som man ser udbredt i Saudi Arabien, hvor der eksisterer et apartheid-lignende kønshierarki.

Jeg er naturligvis modstander af sexisme, og det gælder også inden for islam. Det er forkert at tabuisere kvinders seksualitet. Måske findes der muslimske kvinder som er uenige med mig, men så vil jeg hævde, at de er tumper, som underminerer deres søstres og deres døtres mulighed for at være uafhængige, ligestillede kvinder, når de frivilligt underkaster sig og dermed fremmer et undertrykkende kvindesyn.

Men selvom jeg kritiserer niqab og burka, så ønsker jeg ikke at forbyde beklædningsgenstandene. Det er der (mindst) tre grunde til:
  • Jeg ser ikke beklædningsgenstandene som et udbredt problem i Danmark. Jeg har boet på det ydre Nørrebro i snart ti år - i mange år et stenkast fra Mjølnerparken - og jeg støder sjældent på helt tildækkede kvinder. Hvis vi skal bekæmpe social kontrol og religiøst motiveret undertrykkelse, så er det et fjollet sted at starte.
  • Det vil ikke hjælpe dem, der presset til at iføre sig en burka eller niqab. Det vil blot kriminalisere dem.
  • Det er en diskrimination af et mindretals ret til at praktisere en religiøs praksis, uanset om jeg finder denne praksis tyranniserende og tåbelig. Konsekvensen vil formentlig være øget marginalisering og radikalisering. Så de er muligvis tumper, men det har de ret til at være.
Så nej, der er intet selvmodsigende i at være modstander af burka og niqab, men samtidig gå ind for frihed. Tværtimod vil jeg mene, at de to holdninger går hånd i hånd.
Nu reagerede jeg udelukkende kun på din mening om, at folk der går i burka er ekstremister og undertrykte. Ud fra min erfaring er det måske 1/10, som er blevet tvunget af ægtefællen til at bære det, hvor man via dialog med manden (hvis hun ikke ønskede at bære det af fri vilje) kunne tale ham til fornuft. Visse folk er religiøse og følger islam så meget som det nu er muligt ift. det land som de bor i, deraf kommer burkaen bl.a. Men jeg er nu ret sikker på, at kvinden i burkaen godt er klar over, at Danmark aldrig bliver en Sharia stat.

Ellers er jeg enig med sidste del af dit indlæg
Ronaldinho Gaúcho

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Hverken Blau eller jeg støtter et forbud mod burka og niqab. Læs nu hvad vi skriver. Jeg bryder mig personligt ikke om de værdier og den ideologi som burka og niqab repræsenterer, og jeg mener ikke, at de er forenelige med ligestilling og ligeværd mellem kønnene, og derfor kritiserer jeg beklædningen. Men det skal ikke forbydes.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Ronaldinho skrev:Nu reagerede jeg udelukkende kun på din mening om, at folk der går i burka er ekstremister og undertrykte. Ud fra min erfaring er det måske 1/10, som er blevet tvunget af ægtefællen til at bære det, hvor man via dialog med manden (hvis hun ikke ønskede at bære det af fri vilje) kunne tale ham til fornuft. Visse folk er religiøse og følger islam så meget som det nu er muligt ift. det land som de bor i, deraf kommer burkaen bl.a. Men jeg er nu ret sikker på, at kvinden i burkaen godt er klar over, at Danmark aldrig bliver en Sharia stat.

Ellers er jeg enig med sidste del af dit indlæg
Så du er uenig i, at kvinder, der går i burka eller niqab, er enten ekstremister eller undertrykte?

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Ronaldinho skrev:Blua, muligvis er du ikke den største fan af islam, men forstå nu at du bor i Danmark, hvor man har ret til at iklæde sig lige hvad man vil. Det skal hverken du, politikerne eller nogen anden bestemme.
Ja? Hvis du nu prøver rent faktisk at læse de indlæg, jeg næsten lige har skrevet om burkaforbuddet (eller maskeringsforbuddet), så ville du være klar over, at jeg ikke har lyst til at bestemme, hvad folk vælger at iklæde sig, ligesom jeg heller ikke mener det er en sag for vores folkevalgte politikere. Men du har altså misforstået noget, hvis du tror at man ikke kan være forarget over noget, uden nødvendigvis at ønske et forbud imod det.
Ronaldinho skrev:At bære burka betyder ikke at man er undertrykt eller nogen form for social kontrol. Der en ting mange har misforstået i så fald.
Prøv at forklare mig, hvorfor en burka eller en niqab ikke symboliserer den mest radikale og kvindeundertrykkende udgave af Islam. Du har tydeligvis en mening om det, men prøv at forklare, hvorfor det ikke har noget med undertrykkelse at gøre.
Ronaldinho skrev:Og jo, det er selvmodsigende. I et demokratisk land må man iklæde sig lige hvad man vil, men fordi nogen har misforstået kvindernes formål med burka eller slet ikke bryder sig om den, så kommer der nu (muligvis) et forbud imod hendes tøjstil/iklædning.

Og nej, jeg er ikke fan af burka.
Nej, det er ikke selvmodsigende at leve i et sekulært, demokratisk land og samtidig være forarget over en burka, en niqab, en religion, nogle tegninger eller en specifik gruppe mennesker. Der er altså ikke lighedstegn mellem forargelse og ønske om forbud eller påbud. Det forstår jeg ikke, hvorfor du har svært ved at forstå.

Ronaldinho
Indlæg: 778
Tilmeldt: fre aug 27, 2010 10:51 am
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Politik

Indlæg af Ronaldinho »

Flax_Generous skrev:Hverken Blau eller jeg støtter et forbud mod burka og niqab. Læs nu hvad vi skriver. Jeg bryder mig personligt ikke om de værdier og den ideologi som burka og niqab repræsenterer, og jeg mener ikke, at de er forenelige med ligestilling og ligeværd mellem kønnene, og derfor kritiserer jeg beklædningen. Men det skal ikke forbydes.
Jamen jeg læser hvad du skriver, og den eneste grund til at hoppede ind i denne diskussion var fordi du kaldte folk i burkaer for tumper. Kun derfor. Og det er det der mainstream-mediesyn som folk har på dem. At de er undertrykte og ekstremister. Men det er rigtig mange af dem jo netop ikke. Det ikke mig som har fordrejet diskussionen. Jeg reagerede kun på dit udtryk om at kvinder i burkaer er tumper og undertrykte.
Ronaldinho Gaúcho

Ronaldinho
Indlæg: 778
Tilmeldt: fre aug 27, 2010 10:51 am
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Politik

Indlæg af Ronaldinho »

Flax_Generous skrev:
Ronaldinho skrev:Nu reagerede jeg udelukkende kun på din mening om, at folk der går i burka er ekstremister og undertrykte. Ud fra min erfaring er det måske 1/10, som er blevet tvunget af ægtefællen til at bære det, hvor man via dialog med manden (hvis hun ikke ønskede at bære det af fri vilje) kunne tale ham til fornuft. Visse folk er religiøse og følger islam så meget som det nu er muligt ift. det land som de bor i, deraf kommer burkaen bl.a. Men jeg er nu ret sikker på, at kvinden i burkaen godt er klar over, at Danmark aldrig bliver en Sharia stat.

Ellers er jeg enig med sidste del af dit indlæg
Så du er uenig i, at kvinder, der går i burka eller niqab, er enten ekstremister eller undertrykte?
Fuldstændig.
Ronaldinho Gaúcho

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Ronaldinho skrev:
Flax_Generous skrev:
Ronaldinho skrev:Nu reagerede jeg udelukkende kun på din mening om, at folk der går i burka er ekstremister og undertrykte. Ud fra min erfaring er det måske 1/10, som er blevet tvunget af ægtefællen til at bære det, hvor man via dialog med manden (hvis hun ikke ønskede at bære det af fri vilje) kunne tale ham til fornuft. Visse folk er religiøse og følger islam så meget som det nu er muligt ift. det land som de bor i, deraf kommer burkaen bl.a. Men jeg er nu ret sikker på, at kvinden i burkaen godt er klar over, at Danmark aldrig bliver en Sharia stat.

Ellers er jeg enig med sidste del af dit indlæg
Så du er uenig i, at kvinder, der går i burka eller niqab, er enten ekstremister eller undertrykte?
Fuldstændig.
Hvorfor? Prøv at forklare det. Det er noget lettere at stable en debat på benene, hvis vi ved, hvad grundlaget for din uenighed er. Indtil videre har du blot fortalt os, at vi tager fejl, men ikke hvorfor vi tager fejl.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 12 gæster