Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Politik

Indlæg af Tello »

OliverDK skrev:Grimme ord bliver du nok ikke smidt i armlås for. Hvis du truer hende, så ja, men du får nok ikke en bøde for at kalde hende for en rødhåret skinke.
De blev ikke anholdt, men er ifølge Københavns Politi sigtet for overtrædelse af straffelovens paragraf 121, som fastslår, at "den, der med hån, skældsord eller anden fornærmelig tiltale" overfuser eksempelvis en minister, risikerer bødestraf eller fængsel indtil seks måneder. 
Er ordet nazist en trussel? [emoji2]

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Tello skrev:
OliverDK skrev:Grimme ord bliver du nok ikke smidt i armlås for. Hvis du truer hende, så ja, men du får nok ikke en bøde for at kalde hende for en rødhåret skinke.
De blev ikke anholdt, men er ifølge Københavns Politi sigtet for overtrædelse af straffelovens paragraf 121, som fastslår, at "den, der med hån, skældsord eller anden fornærmelig tiltale" overfuser eksempelvis en minister, risikerer bødestraf eller fængsel indtil seks måneder. 
Er ordet nazist en trussel? [emoji2]
Det er dybt problematisk, at §121 bliver benyttet til at straffe tilsvining af politikere. Vi har jo allerede §266 som kriminaliserer trusler, og mere beskyttelse kan de ikke kræve. Jeg ville ønske, at der var andre end Mchangama som påpegede det. Måske Støjberg? Hun er jo glad for ytringsfrihed.

OliverDK
Indlæg: 3094
Tilmeldt: søn dec 16, 2012 4:28 pm
Geografisk sted: Oslogade 14 1 sth 8200 Århus og Nord . Dk
Har takket: 198 gange
Blevet takket: 389 gange

Re: Politik

Indlæg af OliverDK »

Tello skrev:
OliverDK skrev:Grimme ord bliver du nok ikke smidt i armlås for. Hvis du truer hende, så ja, men du får nok ikke en bøde for at kalde hende for en rødhåret skinke.
De blev ikke anholdt, men er ifølge Københavns Politi sigtet for overtrædelse af straffelovens paragraf 121, som fastslår, at "den, der med hån, skældsord eller anden fornærmelig tiltale" overfuser eksempelvis en minister, risikerer bødestraf eller fængsel indtil seks måneder. 
Er ordet nazist en trussel? [emoji2]

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Damn. Hvor åndssvagt. Den paragraf burde virkelig ikke kunne kriminalisere udtalelser om politikere, krænkende eller ej.
Men man bliver stadig ikke smidt i armlås, man bliver pænt spurgt om sit personnummer :glad:

Udtrykket "overfuser" er måske også vigtigt. Der er forskel på at opføre sig aggressivt og overfuse nogen med tilsvininger og på at sige "nazist," mens man går forbi en politiker.

Men er enig, Flax. Det rykker lidt grænserne for ytringsfrihed.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Blaugrana92 skrev:Hvorfor skulle man ikke kunne kalde en fed dreng for fed? Medmindre han har en eller anden sygdom eller lidelse, så er der jo altså ikke andre end ham selv, der kan gøre noget ved, hvis han ikke bryder sig om at blive beskrevet som værende tyk.
Bare fordi du har fået et verbalt våben, er det ikke ensbetydende med at du skal bruge det på alt og alle. Det er alligevel udtryk for en rådden personlighed, hvis du faktisk mener, hvad du skriver. Nu kan heldigvis langt de fleste finde ud af at håndtere det privilegie, ytringsfriheden er, så det er på samfundsniveau ikke et problem, at nogle få idioter - fuldstændigt som f.eks. Islam - misbruger noget smukt.

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Ser ingen grunde til, at muslimer skal gå op i sådanne billeder, men når det er sagt, så kæmper Inger jo ikke for ytringsfrihed. Hun gør sådan noget for provokationens skyld og for stemmerne. Man skal tie hende ihjel, for så længe man forarges af hende og taler om hende, så får hun sin vilje.

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Politik

Indlæg af Skydefinten »

Overflyvning over søndagens (mulige) afstemning.

Det bliver en heftig omgang er jeg bange for.

Godt nok fra eb.dk

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... se/6844250
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Politik

Indlæg af Skydefinten »

Og fascisme for fuld udblæsning i Madrid. Det er åbenbart lovligt.

Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Politik

Indlæg af JonasV »

Det er virkelig en betændt situation.

MessiPogba
Indlæg: 4186
Tilmeldt: tors jan 12, 2017 5:47 am
Har takket: 86 gange
Blevet takket: 318 gange

Re: Politik

Indlæg af MessiPogba »

Hele den her snak om ytringsfrihed skal simpelthen stoppe. Bare fordi du har ytringsfrihed betyder det ikke, at det, du siger, er uden konsekvenser. Det er sgu da noget af det første, du lærer, jo ældre, du bliver, at de ting du foretager dig har konsekvenser.

Jeg har min ret til at sige, at en vis person er en kæmpe klovn, men det betyder ikke, at jeg ikke får en på hovedet elelr får noget værre at vide. Det er da logik for burhøns.

Det, Inger Støjberg, har ikke en fucking skid at gøre med ytringsfrihed. Det er ren og skær provokation, og det er jo ganske alment blandt os mennesker, at når noget er betændt, så kræver det ganske enkelt ikke ret meget, før du tænder gnisten igen.

At have ytringsfrihed er ikke lig med at te sig som en idiot. Gensidig respekt er en af de vigtigste ting i livet, og at man så populistisk som det fjols til Inger Støjberg, fremstår, gør jeg efterhånden brækker mig af hele denne her ytringsfrihed-snak. Den har et formål, og det er ganske enkelt at stigmatisere troende muslimer og pisse dem op og ned ad ryggen.

Jeg begriber ikke, at man skal fortsætte med den her åbenlyse provokation. Det er ikke en skid med ytringsfrihed. Det er at udvise nada respekt for en hel religion.
"To be fair, we told Real Madrid we wouldn't do a guard of honour when they won the Club World Cup, because we didn't compete in it, so we shouldn't ask them to do one, when they didn't compete in La Liga".
- Gerard Piqué

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: Politik

Indlæg af zqa »

I call bs!
#jesuisSheep

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

MessiPogba skrev:Hele den her snak om ytringsfrihed skal simpelthen stoppe. Bare fordi du har ytringsfrihed betyder det ikke, at det, du siger, er uden konsekvenser. Det er sgu da noget af det første, du lærer, jo ældre, du bliver, at de ting du foretager dig har konsekvenser.
Som udgangspunkt er det uden juridiske konsekvenser, medmindre du altså bryder en anden lov, eksempelvis straffelovens §266 og §267:

§ 266."Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år."

§ 267."Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."

Du kan dog sagtens overdynge mig med grimme ord, eller fornærme min religion eller min politiske overbevisninger, uden at det får nogensomhelst juridiske følger.
MessiPogba skrev:Jeg har min ret til at sige, at en vis person er en kæmpe klovn, men det betyder ikke, at jeg ikke får en på hovedet elelr får noget værre at vide. Det er da logik for burhøns.
Hvis du nu sagde til mig, at jeg var en kæmpe klovn, og jeg som reaktion på det, truede med at slå dig ihjel eller begyndte at sparke dig i skridtet, hvem af os ville du så mene, der havde begået en fejl?
MessiPogba skrev:Det, Inger Støjberg, har ikke en fucking skid at gøre med ytringsfrihed. Det er ren og skær provokation, og det er jo ganske alment blandt os mennesker, at når noget er betændt, så kræver det ganske enkelt ikke ret meget, før du tænder gnisten igen.
Jeg er enig med dig i, at Inger Støjbergs opslag på Facebook var et uimponerende stykke med populisme. Hvis hun skulle have kommenteret på situationen på Skovgaard Museet, skulle hun snarere have påpeget, at det er problematisk at man forsøger at bortforklare årsagent til ikke at udstille Muhammed-tegningerne, når Gud og hver mand udmærket godt er klar over, at det er for frygt at terrorisme. Man fejer et stort og eksisterende problem ind under gulvtæppet, hvis man ikke blankt indrømmer, at der er reelle risici forbundet med at fornærme Islam.
MessiPogba skrev:At have ytringsfrihed er ikke lig med at te sig som en idiot. Gensidig respekt er en af de vigtigste ting i livet, og at man så populistisk som det fjols til Inger Støjberg, fremstår, gør jeg efterhånden brækker mig af hele denne her ytringsfrihed-snak. Den har et formål, og det er ganske enkelt at stigmatisere troende muslimer og pisse dem op og ned ad ryggen.
Gensidig respekt kan være svær at opnå med en religion, der reelt forlanger underkastelse i det offentlige rum, selv fra de der ellers ikke praktiserer den pågældende religion. Som Flemming Rose så flot har formuleret det: "If a believer demands that I, as a non-believer, observe his taboos in the public domain, he is not asking for my respect, but for my submission. And that is incompatible with a secular democracy." Når man har ekstremt strenge blasfemilove i lande som Pakistan, Saudi Arabien og Iran, så beder man ikke om respekt. Det er ren og skær underkastelse og undertrykkelse. Hvis du vil have gensidig respekt, så man du også indstille dig på, at du bliver behandlet på lige vilkår med alle mulige andre, og en del af de vilkår, er altså at man har en grundlovsbeskyttet rettighed (med forbehold) til at fornærme.
MessiPogba skrev:Jeg begriber ikke, at man skal fortsætte med den her åbenlyse provokation. Det er ikke en skid med ytringsfrihed. Det er at udvise nada respekt for en hel religion.
Hvorfor skal religion nyde særstatus? Ville du også være helt oppe i det røde felt, hvis vi snakkede om en politisk ideologi? Eller tilhørsforhold til et professionelt sportshold? Der er mange mennesker i verden, der holder deres politiske overbevisning eller status som fan af et sportshold, højere end de holder sine religiøse overbevisninger, hvis de da overhovedet har nogle til at begynde med. Men det er tilsyneladende kun religionen, der, i følge folk som dig, skal have lov til at nyde en beskyttet særstatus. Det er ærligt talt en middelalderlig tankegang.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

MessiPogba skrev:Hele den her snak om ytringsfrihed skal simpelthen stoppe. Bare fordi du har ytringsfrihed betyder det ikke, at det, du siger, er uden konsekvenser. Det er sgu da noget af det første, du lærer, jo ældre, du bliver, at de ting du foretager dig har konsekvenser.
Husk på at ideologi ikke er rationel, men følelser. Og følelser bag et tastatur får oftest det værste frem i mennesker. Blaugrana, som et eksempel, har intet at anfægte over at kalde en overvægtig dreng for fed, fordi det er jo den objektive sandhed, og at han som en person med retten til at sige dette, åbenbart ingen moralske skrupler skal have over tydeligvis at ville såre et andet menneske (det skrev han i hvert fald tidligere). Vi ved jo alle godt, at han naturligvis ikke gør det i virkeligheden. Og det er vel egentlig essensen. Ideologi og virkeligheden er to forskellige ting.

Blaugranas' ideologiske argument om hvorfor religionen skal have en særstatus er naturligvis godt. Problemet er bare, at de fleste mennesker holder igen pga. andre mennesker vil finde en given hån eller et givent udsagn stødende. Det er derfor ikke religionen, men personen - og respekten for vedkommende - der gør, at vi andre knap-så-ideologiske-bag-et-tastatur praktiserer rettigheden lidt mindre optrukket.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Jesni skrev:Husk på at ideologi ikke er rationel, men følelser. Og følelser bag et tastatur får oftest det værste frem i mennesker. Blaugrana, som et eksempel, har intet at anfægte over at kalde en overvægtig dreng for fed, fordi det er jo den objektive sandhed, og at han som en person med retten til at sige dette, åbenbart ingen moralske skrupler skal have over tydeligvis at ville såre et andet menneske (det skrev han i hvert fald tidligere). Vi ved jo alle godt, at han naturligvis ikke gør det i virkeligheden. Og det er vel egentlig essensen. Ideologi og virkeligheden er to forskellige ting.
Personligt ville jeg ikke have det godt med at sige den slags. Jeg ville ikke gøre det. Det essentielle er at man har retten til at gøre det. Jeg ville ikke beskrive det som moralsk forkasteligt at kalde en tyk dreng for tyk, men det betyder jo ikke nødvendigvis at jeg ville gøre det. Du skal lade være med at foretage den slags latterlige slutninger. Det vigtige er at man .
Jesni skrev:Blaugranas' ideologiske argument om hvorfor religionen skal have en særstatus er naturligvis godt. Problemet er bare, at de fleste mennesker holder igen pga. andre mennesker vil finde en given hån eller et givent udsagn stødende. Det er derfor ikke religionen, men personen - og respekten for vedkommende - der gør, at vi andre knap-så-ideologiske-bag-et-tastatur praktiserer rettigheden lidt mindre optrukket.
Respekt for personen min bare røv. Hvis vi snakker politiske overbevisninger eller tilhørsforhold til et professionelt sportshold - hvilket, som jeg før påpegede, for mange mennesker fylder ligeså meget eller mere end religion - ville du ikke tøve et sekund med at fornærme. Det kan vi jo se bare i dit indlæg her. Religion har - mere i teorien end i praksis - nydt særstatus i mange år med blasfemiparagraffen, men det er heldigvis slut nu.

De fleste mennesker har ingen problemer med at joke med både det ene, det andet og det tredje, det værende religioner, nationaliteter, politiske idéer, sågar forskellige hudfarver og etniciteter, men der er én religion, hvor mange trækker en stor, fed streg i sandet. Hvis vi bliver ved med at tale udenom den reelle grund, som man eksempelvis gjorde fra Skovgaard Museet, så gør vi bare problemet større.

Jeg kan anbefale denne kronik, samt dens opfølgende klumme, af Adam Holm. Begge tager godt hånd om de problemer, som folk som dig og MessiPogba bare ikke vil snakke om.

Brugeravatar
De La Barça
Indlæg: 802
Tilmeldt: tors apr 20, 2017 11:19 am
Har takket: 298 gange
Blevet takket: 44 gange

Re: Politik

Indlæg af De La Barça »

Man kan ikke hive en enkelt gruppe ud og frede dem for hån og spot. Enten kan man gøre grin med alle eller også kan man ikke gøre grin med nogen.


Visca el Barça i Visca Catalunya

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14865
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1657 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Politik

Indlæg af Lopezzz »

X
Senest rettet af Lopezzz man okt 24, 2022 10:34 pm, rettet i alt 1 gang.
MDCCCXCIX

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 17 gæster