Cykling

Anden sport uden forbindelse til Barca

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Det er vist ikke let at håndtere og styre cyklen i et tætpakket felt, i en hektisk massespurt eller på en snoet nedkørsel.

Sagan er et godt eksempel på en rytter, der er suveræn til den slags. Han er næsten altid godt placeret i feltet, han kan undgå styrt som ingen andre, og han er hurtigere ned ad bakke end de fleste. Så hans tekniske kunnen giver ham en betydelig fordel.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Det kræver vel også føling og en eller anden teknisk kunnen at skifte gear på de rigtige tidspunkter, finde den rette kadence, sidde ordentligt på cyklen, og så videre. Men sådan noget kan Blau sikkert fortælle om, for han cykler selv.

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Cykling

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Flax_Generous skrev:Det kræver vel også føling og en eller anden teknisk kunnen at skifte gear på de rigtige tidspunkter, finde den rette kadence, sidde ordentligt på cyklen, og så videre. Men sådan noget kan Blau sikkert fortælle om, for han cykler selv.
Har de ikke computere og data om rytternes ydeevne til den slags i dag?
qepd

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Der er wattmålere, pulsmålere og den slags, men de styrer ikke selve cyklen. Jeg har som sagt ikke så meget forstand på det, men det er mit indtryk, at den slags i højere grad eliminerer taktik og vigtigheden af at kunne mærke sin grænse end det fjerner vigtigheden af teknisk viden og selve håndteringen af cyklen.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Her er i øvrigt et åbenlyst eksempel på, hvad mesterlig håndtering af cyklen kan betyde for ens vinderchancer:

phpBB [video]

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Cykling

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Flax_Generous skrev:Der er wattmålere, pulsmålere og den slags, men de styrer ikke selve cyklen. Jeg har som sagt ikke så meget forstand på det, men det er mit indtryk, at den slags i højere grad eliminerer taktik og vigtigheden af at kunne mærke sin grænse end det fjerner vigtigheden af teknisk viden og selve håndteringen af cyklen.
Nej, holde balancen, håndtere styr og bremser osv. har selvfølgelig ikke noget med det at gøre. Men jeg mente bare specifikt det med at skifte gear, der vil jeg bestemt tro, at det kan beregnes, hvornår det er optimalt for den enkelte rytter at skifte op eller ned.
qepd

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Det er nok Blau, du skal have fat i, hvis du vil vide mere. Hvis jeg skulle cykle, ville det ende med sådan noget her: Billede

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Cykling

Indlæg af Blaugrana92 »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Flax_Generous skrev:Der er wattmålere, pulsmålere og den slags, men de styrer ikke selve cyklen. Jeg har som sagt ikke så meget forstand på det, men det er mit indtryk, at den slags i højere grad eliminerer taktik og vigtigheden af at kunne mærke sin grænse end det fjerner vigtigheden af teknisk viden og selve håndteringen af cyklen.
Nej, holde balancen, håndtere styr og bremser osv. har selvfølgelig ikke noget med det at gøre. Men jeg mente bare specifikt det med at skifte gear, der vil jeg bestemt tro, at det kan beregnes, hvornår det er optimalt for den enkelte rytter at skifte op eller ned.
Det kan helt sikkert lade sig gøre, at beregne den optimale kadence - det vil sige, antallet af pedalomdrejninger per minut - for hver enkelt rytter i forskellige situationer. Den optimale kadence vil dog nok variere, for der spiller den enkelte rytters muskulatur sandsynligvis en rolle.

Jeg forestiller mig, at der er nogle hold der gør det - Team Sky, looking at you - mens andre hold nok overlader det til rytteren selv. Som tommelfingerregel sigter de fleste professionelle på en kadence et sted mellem 80 og 110 RPM (revs per minute). Der er dog ryttere der kører med en meget lav kadence. Tænk Jan Ullrich.

Jeg mindes at Global Cycling Network engang lavede en laktattest, hvor 60 RPM - i 10 minutter på en 6% stigning - faktisk gav bedre resultater end 85-90 og 100 RPM. Min egen lille teori er at leddene, primært knæene, bliver markant mere aktiveret ved så lav en kadence, hvilket fjerner lidt af stresset fra musklerne.

Men netop derfor tror jeg heller ikke, at det på den lange bane kan betale sig, at køre så lav en kadence. Hvis man kun har 500 højdemeter at bokse med på en 150 km lang etape er det vel fint. Men snakker vi 2 eller 3 kategori 1 stigninger og en afslutning opad, er det nok ikke så sundt for leddene at køre så lav en kadence. Hvis jeg ikke husker helt forkert, så havde Jan Ullrich også knæproblemer i løbet af karrieren.

Men igen er det nok noget der varierer fra rytter til rytter. Jeg kan ikke forestille mig, at Brailsford og Co. ikke for længst har undersøgt, hvilken kadence der er optimal for Chris Froome at køre med. En fyr som Sagan kører jo også med ret høj kadence. Omvendt mener jeg at Yates-brødrene kører med ret lav kadence. Så, ja. Det varierer helt sikkert, men som tommelfingerregel ligger de professionelle mellem 80 og 110 RPM. Selv ligger jeg helst lige omkring de 80, ofte lidt lavere.

1899
Indlæg: 134
Tilmeldt: ons nov 04, 2009 1:28 am
Geografisk sted: Holstebro/Silkeborg
Har takket: 27 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Cykling

Indlæg af 1899 »

Jeg kan kun prøve at relatere i forhold til løb. Her vil den optimale kadence i forhold til løbeøkonomi (altså hvor meget energi du bruger på at komme frem) ved lavere kadence er der stor risiko for at komme til at sende energien op I stedet for frem. Der ud over skal tungekraften ikke undervurderes. Ved højere kadence begynder du at arbejde mod tyngdekraften i stedet for med i hvert skridt.
Hver gang du tager en skridt (eller et tråd i pedalerne) ophober der sig elastisk energi i dine sener som kan og skal udnyttes. Det gør du bedst ved 170-180 spm (strides per minute) og så åbenbart ved 80-110 rpm i cykling. Der er vel også en masse teknik i at både træde og trække i pedalerne?

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Hatten af for Zakarin og Katusha. De forsøger.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Zakarin fortjener næsten Maglia Rosa. Flot og aggressiv Giro.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Meget imponerende forsvar af Dumoulin. Han har ikke været blandt de allerbedste klatrere i de seneste etaper, men han har begrænset tabene (med hjælp fra Jungels), og nu er han favorit til at vinde Giroen i morgen.

Til gengæld har Quintana været alt andet end imponeret. Korte føringer og fesne angreb. Hvis han helt taber podiepladsen, ville det passe mig fint.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Cykling

Indlæg af Blaugrana92 »

Pozzovivo fortjener nærmest at vinde. Han har angrebet masser af gange og kørte en heroisk nedkørsel på Stelvio-etapen. Det var satme sejt at sådan en lille mand, med ben der ser ud til at vende helt forkert, fyrede så flot en nedkørsel af og kun tabte få sekunder til en suveræn nedkørselsspecialist som Nibali. Især når man tænker på, hvor forfærdeligt et styrt netop Pozzovivo havde i Giro'en forrige år. Der er sikkert mange ryttere der ikke ville kunne køre en ordentlig nedkørsel efter det - se brødrene Schleck for exhibit A - men der er sgu noget panache over Pozzovivo!

I øvrigt er det også vildt, hvordan Reichenbach altid bare holder ud og ligeså stille klatrer i klassementet. Klasse rytter når man først rammer de helt høje og store bjerge!

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Kom så, Fuglsang!

Mont du Chat er virkelig en brutal stigning. Frygtløst kørt af Froome, men Porte ser ud til at være på samme niveau.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cykling

Indlæg af Flax_Generous »

Endelig sejr til Fuglsang! Fremragende kørt både op og ned. Jeg glæder mig til samme etape i Tour de France.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 10 gæster