Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

Michman skrev:
Storken skrev:
Michman skrev:Dejligt.. Kom på arbejde mandag for at høre at 2 af de unger jeg har arbejdet med de sidste 2 år bliver smidt ud. De har været her i 7 år og ventet på at få lov at blive. Knægten er 9. Han husker ikke andet end Danmark. Han er 100% dansk. Pigen kom her til da hun var 2 måneder gammel. Dejligt system vi har. Dejligt.. Fucking flot.. Manden er fra Pakistan, moren er fra Afghanistan. Nu bliver mor og far udvist til hver deres land. Så vi har lige splittet en familie fuldstændig ad.
Livet er uretfærdigt. Det kom os til gode, mens rigtig mange andre blev taget i røven fra fødslen.

I det her tilfælde har børnene fået 7 år i et godt land. Det er langt mere end man kunne forvente, når man er født i den del af verden. De har på mange måder været utroligt heldige, selvom det ikke virker sådan. Vi tager bare vores held for givet i stedet for at påskønne det.

Jeg håber familien ser tilbage på deres ophold som syv års gæstfrihed. De fik en gave, hvor den eneste ulempe var en udløbsdato. Det medfører kun vrede og had, hvis de føler de havde ret til mere.
Synes måske bare ikke det er skide menneskeligt at sende mor og far til hver sit land. Samt oveni købet at lade børnene blive så danske som de er. 7 År børnene kender kun Danmark de har ikke oplevet andet.
Danmark gav dem syv års gæstfrihed, hvilket sandsynligvis har kostet samfundet mange millioner kroner. Det er rimelig meget medmenneskelighed i min bog.

Man bliver nødt til at være lidt realistisk, når det kommer til Danmarks ansvar overfor flygtninge. Gæstfrihed er ikke en ret, der varer evigt. Når det er sikkert at tage hjem igen, så må man rejse. Og i stedet for at se på det som en billet til helvedet, så påskøn det lille afbræk man fik i himlen.

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Storken skrev:Gæstfrihed er ikke en ret, der varer evigt. Når det er sikkert at tage hjem igen, så må man rejse. Og i stedet for at se på det som en billet til helvedet, så påskøn det lille afbræk man fik i himlen.
Jeg forstår dit synspunkt, men det er godt nok noget unuanceret i forhold til, hvordan mennesker opfatter positive og negative oplevelser.
qepd

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Storken skrev:Gæstfrihed er ikke en ret, der varer evigt. Når det er sikkert at tage hjem igen, så må man rejse. Og i stedet for at se på det som en billet til helvedet, så påskøn det lille afbræk man fik i himlen.
Jeg forstår dit synspunkt, men det er godt nok noget unuanceret i forhold til, hvordan mennesker opfatter positive og negative oplevelser.
Mennesker er ekstremt gode til at tilpasse sig deres omgivelser. Selvom denne tilstandsændring (fra Danmark til Pakistan) kan synes skræmmende, så vil de fleste have det okay efter lidt tilvænning. Man skal bare overstå den indledende periode, hvor ændringen synes frygtelig. Man kalder det hedonic treadmill indenfor psykologien.

Og jeg siger ikke, at den her familie vil opnå samme lykke i Pakistan. Min pointe er, at når hverdagen indtræder, så er det nok ikke så slemt, som man frygtede på forhånd.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Jeg vil gerne lige sige, at hverdagen aldrig slog ind for mig i al den tid Rick and Morty var på forænget pause, så Storkens wikipedia-opslåede teori fejlede der.

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Storken skrev:
ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Storken skrev:Gæstfrihed er ikke en ret, der varer evigt. Når det er sikkert at tage hjem igen, så må man rejse. Og i stedet for at se på det som en billet til helvedet, så påskøn det lille afbræk man fik i himlen.
Jeg forstår dit synspunkt, men det er godt nok noget unuanceret i forhold til, hvordan mennesker opfatter positive og negative oplevelser.
Mennesker er ekstremt gode til at tilpasse sig deres omgivelser. Selvom denne tilstandsændring (fra Danmark til Pakistan) kan synes skræmmende, så vil de fleste have det okay efter lidt tilvænning. Man skal bare overstå den indledende periode, hvor ændringen synes frygtelig. Man kalder det hedonic treadmill indenfor psykologien.

Og jeg siger ikke, at den her familie vil opnå samme lykke i Pakistan. Min pointe er, at når hverdagen indtræder, så er det nok ikke så slemt, som man frygtede på forhånd.
De vil hurtigt vænne sig til det, det var ikke min pointe. Nu ved vi ikke, hvordan de var, men ud fra Michmanns forargelse lader de til at have været velfungerende borgere. Og i så fald vil de ikke se det som et afbræk i himlen. Det siger du heller ikke, at de vil, men du får det til at lyde meget let.

Du mener, at de har været heldige i forhold til, hvor de er født, men er det ikke et lidt tomt argument? De har omvendt været uheldige i forhold til, hvor de er vokset op.
qepd

Brugeravatar
Michman
Indlæg: 8342
Tilmeldt: lør dec 19, 2009 4:51 pm
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 636 gange

Re: Politik

Indlæg af Michman »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Storken skrev:
ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Storken skrev:Gæstfrihed er ikke en ret, der varer evigt. Når det er sikkert at tage hjem igen, så må man rejse. Og i stedet for at se på det som en billet til helvedet, så påskøn det lille afbræk man fik i himlen.
Jeg forstår dit synspunkt, men det er godt nok noget unuanceret i forhold til, hvordan mennesker opfatter positive og negative oplevelser.
Mennesker er ekstremt gode til at tilpasse sig deres omgivelser. Selvom denne tilstandsændring (fra Danmark til Pakistan) kan synes skræmmende, så vil de fleste have det okay efter lidt tilvænning. Man skal bare overstå den indledende periode, hvor ændringen synes frygtelig. Man kalder det hedonic treadmill indenfor psykologien.

Og jeg siger ikke, at den her familie vil opnå samme lykke i Pakistan. Min pointe er, at når hverdagen indtræder, så er det nok ikke så slemt, som man frygtede på forhånd.
De vil hurtigt vænne sig til det, det var ikke min pointe. Nu ved vi ikke, hvordan de var, men ud fra Michmanns forargelse lader de til at have været velfungerende borgere. Og i så fald vil de ikke se det som et afbræk i himlen. Det siger du heller ikke, at de vil, men du får det til at lyde meget let.

Du mener, at de har været heldige i forhold til, hvor de er født, men er det ikke et lidt tomt argument? De har omvendt været uheldige i forhold til, hvor de er vokset op.
Børnene kunne ingen gang snakke andet end dansk altså.. Storken det her er endnu en ting vi aldrig bliver enige om.
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899

Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..



Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería

Barca er min religion..

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Michman skrev:Børnene kunne ingen gang snakke andet end dansk altså.. Storken det her er endnu en ting vi aldrig bliver enige om.
Storken har med al respekt en meget matematisk tilgang til alting.

Det vil ofte give effektive resultater i det lange løb, men man kunne spørge sig selv, om han ville have samme attitude mht. at det bare bør påskønnes, hvis det var hans egen familie eller ham selv, der stod i en lignende situation.
qepd

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Michman skrev:Børnene kunne ingen gang snakke andet end dansk altså.. Storken det her er endnu en ting vi aldrig bliver enige om.
Storken har med al respekt en meget matematisk tilgang til alting.

Det vil ofte give effektive resultater i det lange løb, men man kunne spørge sig selv, om han ville have samme attitude mht. at det bare bør påskønnes, hvis det var hans egen familie eller ham selv, der stod i en lignende situation.
Det er nemlig sundt at se på tingene bag et slør af uvidenhed. Hvis man selv havde haft en chance for at være flygtning, så ville man nok ønske, at de blev behandlet godt.

Brugeravatar
abx
Indlæg: 4516
Tilmeldt: ons sep 06, 2006 10:24 pm
Geografisk sted: Fezbjerg
Har takket: 2265 gange
Blevet takket: 656 gange

Politik

Indlæg af abx »

Vi kom til som flygtning. I dag er vi alle veluddannede og bidrager på alle måder til fællesskabet. Lokalmiljøet sætter stor pris på os og omvendt .

Der er mange gode eksempler på best practise rundt i landet - som man kan bruge til at få det meste ud af nytilkomne og skabe en gevinst for samfundet og fællesskabet.

Problemet er, at folk ikke stiller krav til politikerne om at finde reele løsninger. Istedet lader man sig rive med på ordkløveri og højre vs venstre-opdeling .

Politikere herhjemme slipper alt for billigt når de lægger billig-købte populistiske "løsninger" frem . Debatten her taler netop til det problem - super overfladisk og uden dybde
Próxima Estación.... Parallel!

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Storken skrev:
ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Michman skrev:Børnene kunne ingen gang snakke andet end dansk altså.. Storken det her er endnu en ting vi aldrig bliver enige om.
Storken har med al respekt en meget matematisk tilgang til alting.

Det vil ofte give effektive resultater i det lange løb, men man kunne spørge sig selv, om han ville have samme attitude mht. at det bare bør påskønnes, hvis det var hans egen familie eller ham selv, der stod i en lignende situation.
Det er nemlig sundt at se på tingene bag et slør af uvidenhed. Hvis man selv havde haft en chance for at være flygtning, så ville man nok ønske, at de blev behandlet godt.
Du kan vel ikke mene, at uvidenhed er godt? Mener du, at følelserne bør tages ud af regnestykket, eller hvordan?

Og der er forhåbentlig ikke nogen, der håber, at de ikke bliver behandlet godt.
qepd

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Storken skrev: Det er nemlig sundt at se på tingene bag et slør af uvidenhed. Hvis man selv havde haft en chance for at være flygtning, så ville man nok ønske, at de blev behandlet godt.
Du kan vel ikke mene, at uvidenhed er godt? Mener du, at følelserne bør tages ud af regnestykket, eller hvordan?

Og der er forhåbentlig ikke nogen, der håber, at de ikke bliver behandlet godt.
Det var en dårlig reference fra min side. Indenfor filosofien har man noget kaldet veil of ignorance (uvidenhedens slør på dansk). Det handler om, at man ser mere moralsk på tingene, hvis man er uvidende om sin rolle i samfundet.

Hvis det eksempelvis var 50/50, hvorvidt jeg blev mange millionær eller kom til at leve på offentlig forsørgelse, så ville jeg nok mene, at det var en god ide, at de rige betalte meget i skat.

Det er ud fra samme tankegang meget sandsynligt, at jeg havde et mere medmenneskeligt syn på flygtningenes vilkår, hvis jeg selv kunne være endt som flytgning.

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Så nu taler du altså om, hvad du foretrækker i samfundet, og ikke hvad du synes er mest rimeligt eller moralsk korrekt?
qepd

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:Så nu taler du altså om, hvad du foretrækker i samfundet, og ikke hvad du synes er mest rimeligt eller moralsk korrekt?
Hvad man foretrækker i samfundet stammer vel bl.a. fra det rimelige og moralske korrekte?

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Storken skrev:
ELPISTOLEROSUAREZ skrev:Så nu taler du altså om, hvad du foretrækker i samfundet, og ikke hvad du synes er mest rimeligt eller moralsk korrekt?
Hvad man foretrækker i samfundet stammer vel bl.a. fra det rimelige og moralske korrekte?
For mange, ja. Men jeg undrede mig, fordi du virker ret reflekteret omkring det. Jeg forstod det du skrev som, at du egentlig synes det ene er mest retfærdigt, men du foretrækker det andet, fordi det kommer dig til gode.

Men jeg var ikke helt sikker, derfor spurgte jeg.
qepd

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:
Storken skrev:
ELPISTOLEROSUAREZ skrev:Så nu taler du altså om, hvad du foretrækker i samfundet, og ikke hvad du synes er mest rimeligt eller moralsk korrekt?
Hvad man foretrækker i samfundet stammer vel bl.a. fra det rimelige og moralske korrekte?
For mange, ja. Men jeg undrede mig, fordi du virker ret reflekteret omkring det. Jeg forstod det du skrev som, at du egentlig synes det ene er mest retfærdigt, men du foretrækker det andet, fordi det kommer dig til gode.

Men jeg var ikke helt sikker, derfor spurgte jeg.
Hælder vi ikke alle sammen mod det, der kommer os selv til gode? Moral, etik og retfærdighed eksisterer i overflod på de sociale medier, men når det kommer til stykket, så er vi jo os selv nærmest.

Hvad vil man eksempelvis foretrække: At ens egen familie var på flugt eller det skete for seks millioner syrere i stedet?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 12 gæster