Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Politik

Indlæg af Luis Enrique »

Flax_Generous skrev: (...) men i sidste ende vil medlemsstaterne tabe på at isolere Storbritannien.
Jeg tror det her er en af kernemisforståelserne ved afstemningen - at resultatet skulle kunne isolere Storbritannien. I disse her tider, hvor det ellers er moderne at se muligheder alle vegne, er det underligt at det perspektiv, at Storbritannien nu skulle kunne søge stærkere bånd til Australien, New Zealand, Canada, Sydafrika, Indien mv. (hele Statssamfundet) har været så fraværende. Det skyldes i vid udstrækning, at den definerende medieelite har været optaget af at opdrage på befolkningen. Afstemningsresultatet lukker også landet op for den store verden.

Mange synes at glemme, at EU i sig selv er en lukket klub, der i vid udstrækning lukker andre ude på vegne af hele fællesskabet. EU er en handelsblok med en politisk union. Pga. EU-regler har Storbritannien ikke kunne forhandle handelsrelationer med de pågældende lande på egen hånd.

Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan man ser på den slags, men jeg hører til dem der mener, at Storbritannien, hvis de vil det ovenfor skitserede, i vid udstrækning har grebet muligheden for at nedtone relationerne til en verdensdel, hvis grundlag for velstand i vid udstrækning er under afvikling, og i stedet for vendt sig mod sig mod de dele af verden, der er på vej frem.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

klogfyr skrev:Jeg er enig i, at alle ville tabe, hvis ikke England får en aftale, men EU bliver enten nødt til at lave en grundig reformation af sig selv eller også så er de nødt til at statuere et eksempel med England. Hvis det ikke får nogle synderlige konsekvenser for England at melde sig ud, så står de næste mange EU lande klar til at gøre det samme og så vil unionen kollapse. Det tror jeg for alt i verden, de vil undgå. Jeg tror hellere de vil sætte toldmurer op og diverse andet end at risikere et kollaps af unionen, men hvem ved. Helst ser jeg en reformation af EU.
Hvis Bruxelles vælger at statuere et eksempel med Storbritannien på bekostning af medlemsstaternes egne befolkninger, fordi de er bange for, hvad selvsamme befolkninger ville stemme i fremtidige Brexit-lignende afstemninger, så har Bruxelles jo bevist EU-skeptikernes værste anelser: At EU er en indspist, elitær monstrøsitet.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Luis Enrique skrev:
Flax_Generous skrev: (...) men i sidste ende vil medlemsstaterne tabe på at isolere Storbritannien.
Jeg tror det her er en af kernemisforståelserne ved afstemningen - at resultatet skulle kunne isolere Storbritannien.
Isolation er måske ikke det rigtige ord, men det er jo omkring 50% af alle britiske varer og ydelser som eksporteres til EU, så potentielt set kan en udelukkelse fra det indre marked have ganske betydelige konsekvenser for Storbritannien. En sådan udelukkelse vil så bare også ramme medlemsstaterne meget hårdt.

klogfyr
Indlæg: 2377
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 7:58 pm
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 97 gange
Blevet takket: 224 gange

Re: Politik

Indlæg af klogfyr »

Flax_Generous skrev:Hvis Bruxelles vælger at statuere et eksempel med Storbritannien på bekostning af medlemsstaternes egne befolkninger, fordi de er bange for, hvad selvsamme befolkninger ville stemme i fremtidige Brexit-lignende afstemninger, så har Bruxelles jo bevist EU-skeptikernes værste anelser: At EU er en indspist, elitær monstrøsitet.
Ja, men jeg tror, at de foretrækker det alternativ, fremfor at lukke op for en masse udmeldelse. Så længe der er en flytningekrise, så tror jeg ikke, de ønsker at lukke op for muligheden for at lande kan melde sig ud uden betydelige konsekvenser. Tiden må dog vise det.

kklaus
Indlæg: 9705
Tilmeldt: lør nov 13, 2010 9:44 pm
Har takket: 629 gange
Blevet takket: 1270 gange

Re: Politik

Indlæg af kklaus »

Ang. Brexit:
Interesting comment on FB. Think it might be spot on. https://t.co/r9hCKUZN2Y
Giv mig min sko tilbage, røv!

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Flax_Generous skrev:Hvis Bruxelles vælger at statuere et eksempel med Storbritannien på bekostning af medlemsstaternes egne befolkninger, fordi de er bange for, hvad selvsamme befolkninger ville stemme i fremtidige Brexit-lignende afstemninger, så har Bruxelles jo bevist EU-skeptikernes værste anelser: At EU er en indspist, elitær monstrøsitet.
Apropos indspist og elitær. Der er snart ikke noget der ikke pisser Mogens Lykketoft af. Indspist og elitær er vist efterhånden en fin beskrivelse af Lykketoft.

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-06-2 ... t-bestemme
- Jeg har altid været en indædt tilhænger af det repræsentative demokrati, siger Mogens Lykketoft, der mener, at en række initiativer i Danmark aldrig var blevet gennemført, hvis de var lagt ud til folkeafstemning.
Det er i øvrigt meget pudsigt, for uden en folkeafstemning i 1986 havde vi heller ikke været en del af det indre marked. I Folketinget blev EF-pakken nemlig stemt ned af blandt andre Mogens Lykketoft. Heldigvis var den gennemsnitlige dansker lidt mere visionær end Lykketoft og stemte ja.

Indspist og elitær. Lykketoft begynder for mig at ligne dansk politiks egen udgave af Pelé; gammel, bitter og vred over sådan cirka det hele.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Der er vel en vis logik i, at tilhængere af et udemokratisk politisk system også er utilfredse med resultatet af demokratiske folkeafstemninger.

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Flot valg i dag i Spanien, det skal nok hjælpe.......

Faldt over det her
Billede
Hvad er vi? - Spaniere!
Hvad har vi? - Korrupte politikere!
Andet? - Stor arbejdsløshed og fattigdom pga. korrupte politikere!
Og hvad gør vi ved det? - Bliver ved med at stemme på dem!
qepd

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Flax_Generous skrev:
klogfyr skrev:Jeg er enig i, at alle ville tabe, hvis ikke England får en aftale, men EU bliver enten nødt til at lave en grundig reformation af sig selv eller også så er de nødt til at statuere et eksempel med England. Hvis det ikke får nogle synderlige konsekvenser for England at melde sig ud, så står de næste mange EU lande klar til at gøre det samme og så vil unionen kollapse. Det tror jeg for alt i verden, de vil undgå. Jeg tror hellere de vil sætte toldmurer op og diverse andet end at risikere et kollaps af unionen, men hvem ved. Helst ser jeg en reformation af EU.
Hvis Bruxelles vælger at statuere et eksempel med Storbritannien på bekostning af medlemsstaternes egne befolkninger, fordi de er bange for, hvad selvsamme befolkninger ville stemme i fremtidige Brexit-lignende afstemninger, så har Bruxelles jo bevist EU-skeptikernes værste anelser: At EU er en indspist, elitær monstrøsitet.
Hvorfor er det indspist at fortælle et land, at hvis de ikke vil være med til de fælles regler, jamen så kan de naturligvis heller ikke nyde godt af det fælles marked og de andre goder? Det virker relativt retfærdigt med sådan en udmelding. Modsat virker det relativt naivt at tro man bare kan smutte og få en særaftale etc. Men det hører vi jo også i Danmark, så intet nyt der.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Læs hvad jeg skriver. Det rammer også EU-landenes borgere, hvis der ikke bliver lavet en frihandelsaftale med Storbritannien. Hvis Bruxelles ser stort på det, fordi de frygter at miste magt eller skulle reformeres, så er det da indspist.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Flax_Generous skrev:Læs hvad jeg skriver. Det rammer også EU-landenes borgere, hvis der ikke bliver lavet en frihandelsaftale med Storbritannien. Hvis Bruxelles ser stort på det, fordi de frygter at miste magt eller skulle reformeres, så er det da indspist.
EU skal ændres, ja. Men man ændrer ikke ved at udslette sig selv. Hvis man giver GB retten til at træde ud af forpligtigelserne, men stadig at få goderne, ja, så forlader alle jo med samme forventning. EU har en mulighed for nu at sende et signal til befolkninger, politikere og andre interessenter om at hvis man smutter, så får man ikke en særaftale som nej-sigere prædiker.

Men det bliver spændende at se hvad der sker. Jeg tvivler dog på de smutter, når alt kommer til alt. Med de reaktioner der allerede er nu, så lugter det af et andet udfald.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:EU skal ændres, ja. Men man ændrer ikke ved at udslette sig selv. Hvis man giver GB retten til at træde ud af forpligtigelserne, men stadig at få goderne, ja, så forlader alle jo med samme forventning.
Hvilke "goder" og "forpligtelser" taler du om? Det lyder lidt som om du siger, at "goderne" kan frembringes ved hjælp af mellemstatslige frihandelsaftaler, men hvorfor er det så overhovedet nødvendigt samtidig at lænke sig til et dyrt, udemokratisk bureaukrati?
Jesni skrev:EU har en mulighed for nu at sende et signal til befolkninger, politikere og andre interessenter om at hvis man smutter, så får man ikke en særaftale som nej-sigere prædiker.
Bruxelles og deres apologeters absurde magtarrogance overfor befolkningernes ønsker, ve og vel generer mig efterhånden mere end EU's pengespild og korruption. Du taler jo reelt og med overlæg om at straffe flere hundrede millioner mennesker, fordi nogle af dem måske ønsker noget andet end dig. For det er det "signal," du ender med at sende, hvis Bruxelles kategorisk afviser en hvilken som helst frihandelsaftale.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Flax_Generous skrev:
Jesni skrev:EU skal ændres, ja. Men man ændrer ikke ved at udslette sig selv. Hvis man giver GB retten til at træde ud af forpligtigelserne, men stadig at få goderne, ja, så forlader alle jo med samme forventning.
Hvilke "goder" og "forpligtelser" taler du om? Det lyder lidt som om du siger, at "goderne" kan frembringes ved hjælp af mellemstatslige frihandelsaftaler, men hvorfor er det så overhovedet nødvendigt samtidig at lænke sig til et dyrt, udemokratisk bureaukrati?
Ren handel kan jo klares med en handelsaftale - ingen grund for et større arbejde der. Men fælles regler for diverse brancher, f.eks. fødevarerkvalitetm miljøkrav, finansiel regulering, etc gør det bare nemmere. Ellers rammer eksportvirksomheder ind i forskellige regler i forskellige lande, hvilket besværliggører det utrolig meget. Jeg sidder pt. i en større eksportvirksomhed, der så snart vi skal udenfor EU, så er det et sandt helvede, fordi vi rammer et hav af særregler for hvordan vi skal producere vores produkter. Inden for EU er det langt nemmere, for der arbejder alle under samme regelsæt.
Flax_Generous skrev:
Jesni skrev:EU har en mulighed for nu at sende et signal til befolkninger, politikere og andre interessenter om at hvis man smutter, så får man ikke en særaftale som nej-sigere prædiker.
Bruxelles og deres apologeters absurde magtarrogance overfor befolkningernes ønsker, ve og vel generer mig efterhånden mere end EU's pengespild og korruption. Du taler jo reelt og med overlæg om at straffe flere hundrede millioner mennesker, fordi nogle af dem måske ønsker noget andet end dig. For det er det "signal," du ender med at sende, hvis Bruxelles kategorisk afviser en hvilken som helst frihandelsaftale.
De bliver jo ikke straffet. Altså, de er jo ikke tvunget til at blive. De kan bare melde sig ud, men så kan de naturligvis ikke være en del af markedet. Det sker ifht mange andre markeder i verden, hvor hvis du ikke vil acceptere kravene, så bliver du lukket ude. Det giver jo ingen mening, hvis GB sad med en handelsaftale, og kunne exportere varer og tjenester uden samme regulering ifht til andre lande, som i værste fald ville være konkurrenceforvridende.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:Ren handel kan jo klares med en handelsaftale - ingen grund for et større arbejde der. Men fælles regler for diverse brancher, f.eks. fødevarerkvalitetm miljøkrav, finansiel regulering, etc gør det bare nemmere. Ellers rammer eksportvirksomheder ind i forskellige regler i forskellige lande, hvilket besværliggører det utrolig meget. Jeg sidder pt. i en større eksportvirksomhed, der så snart vi skal udenfor EU, så er det et sandt helvede, fordi vi rammer et hav af særregler for hvordan vi skal producere vores produkter. Inden for EU er det langt nemmere, for der arbejder alle under samme regelsæt.
For det første afspejler forskellige krav til fødevarer, miljø, arbejdsvilkår, finansielle ydelser, osv. befolkningernes forskellige præferencer, så selvom harmonisering af standarder i visse tilfælde er praktisk og ønskværdigt, og selvom det sikkert ville være lettere for din arbejdsplads, så er det ikke sikkert, at det i alle tilfælde er det rigtige at arbejde for. Selv i EU er der jo heller ikke harmonisering på alle områder.

For det andet bliver det da uden tvivl "et større arbejde" at lave en handelsaftale uden toldbarrierer og import- og eksportrestriktioner. De færreste lande har (desværre) den slags aftaler med EU. Men det er både i Storbritannien og EU-medlemsstaternes interesse, at en sådan aftale bliver indgået, så medmindre Bruxelles "vil sende et signal," burde det kunne lade sig gøre.

For det tredje vil en handelsaftale ikke bare uden videre give adgang til det indre marked. Hvis Storbritannien f.eks. skal være med i EØS, så skal de gennemføre al lovgivning om det indre marked. Hvis de forsøger at lave en eller anden aftale om gensidig anerkendelse ligesom EU har med USA, Canada, Schweiz, osv., så forhindrer det jo også eventuelle skæve konkurrencevilkår.
Jesni skrev:De bliver jo ikke straffet. Altså, de er jo ikke tvunget til at blive. De kan bare melde sig ud, men så kan de naturligvis ikke være en del af markedet. Det sker ifht mange andre markeder i verden, hvor hvis du ikke vil acceptere kravene, så bliver du lukket ude. Det giver jo ingen mening, hvis GB sad med en handelsaftale, og kunne exportere varer og tjenester uden samme regulering ifht til andre lande, som i værste fald ville være konkurrenceforvridende.
Det vil da netop være at straffe Europas befolkninger, hvis Bruxelles nægter at indgå en handelsaftale, fordi de er utilfredse med Brexit. Alene Tyskland vil tabe op mod en million arbejdspladser uden en handelsaftale med Storbritannien.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Flax_Generous skrev:For det tredje vil en handelsaftale ikke bare uden videre give adgang til det indre marked. Hvis Storbritannien f.eks. skal være med i EØS, så skal de gennemføre al lovgivning om det indre marked. Hvis de forsøger at lave en eller anden aftale om gensidig anerkendelse ligesom EU har med USA, Canada, Schweiz, osv., så forhindrer det jo også eventuelle skæve konkurrencevilkår.
Problemet er jo netop, at de så skal gennemføre det indre markeds lovgivning, hvilket de ikke vil mht arbejdskraftens fri bevægelighed som er en af grundsprincipperne. Derfor kommer det nok ikke til at ske. Jeg tror, de i sidste ende bliver og får forhandlet nogle lempelser ind, og så tager de den med hjem og bliver i EU. Altså, de små ***** har jo løbet rundt og misinformeret befolkningen i så vanvittig en grad, at der må komme et efterspil på, hvorvidt den afstemning skal stå.
Flax_Generous skrev:Det vil da netop være at straffe Europas befolkninger, hvis Bruxelles nægter at indgå en handelsaftale, fordi de er utilfredse med Brexit. Alene Tyskland vil tabe op mod en million arbejdspladser uden en handelsaftale med Storbritannien.
Og det er virkelig ærgerligt for Tyskland, hvis det faktisk bliver realiteten. Men det er GB's valg at smutte - ikke EU's. Og så tør jeg ikke gætte på, hvor mange GB taber, ved ikke at have hele EU som aftager af deres varer, hvis Tyskland kan miste én million alene på GB's udmeldelse.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 32 gæster