Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20100
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 303 gange
Blevet takket: 1024 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Bager skrev:Nogen der har erfaring med at klippe mikro simkort til nano simkort? Nogen der ved om elgiganten eller andre gør det?
Jeg har ikke erfaring med det, men fik engang en lokal smartphone reparatør til at gøre det. De gjorde det for en 20'er. Hvis der ligger en WeCoverYou i nærheden af dig, så kig forbi dem. De gør det gladeligt.

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Bager »

Super. Tak skal du have!
Visca el Barca

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20100
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 303 gange
Blevet takket: 1024 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Det var skam så lidt. ;-)

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Jesni »

Bager skrev:Super. Tak skal du have!
Jeg har gjort det uden problemer. Googlede bare målene og klippede efter det. Det var noget nemmere end forventet. Bare klip lidt mindre af end det præcise mål, prøv den i holderen, og så tag lidt af, af gangen indtil den passer.

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af zqa »

Gør det selv, det er virkelig nemt. Har gjort det flere gange uden problemer.
#jesuisSheep

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Selv, og jo, en del af chippen skal også klippes i.

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Allez...

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Fellas, I need help. Jeg købte for et års tid siden et 55' Smart Tv fra Samsung og alt har været helt perfekt, indtil jeg kom hjem fra Århus i dag. Det tænder.. Men så lagger Smart menuen, det slukker efter cirka 30 sekunder også tænder det igen, man kan ikke skifte kanal og man kan SLET IKKE åbne de forskellige apps. Jeg fik hjælp til at fabriksnulstille det og til at nulstille Smart Hub. Det gjorde jeg, og den eneste forskel er, at det nu slukker og tænder efter 15-20 sekunder i stedet. Nå ja, så har Smart remoten også givet fuldstændig op. Indlevering? Eller er der noget jeg kan gøre? Det er fandeme også træls, at den nærmeste Elgiganten er 30 km væk og man ingen bil har..

Sendt fra min SM-N910F med Tapatalk

Brugeravatar
Wennerberg
Forum Admin
Indlæg: 910
Tilmeldt: man apr 25, 2005 8:38 pm
Har takket: 63 gange
Blevet takket: 224 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Wennerberg »

Tello skrev:Fellas, I need help. Jeg købte for et års tid siden et 55' Smart Tv fra Samsung og alt har været helt perfekt, indtil jeg kom hjem fra Århus i dag. Det tænder.. Men så lagger Smart menuen, det slukker efter cirka 30 sekunder også tænder det igen, man kan ikke skifte kanal og man kan SLET IKKE åbne de forskellige apps. Jeg fik hjælp til at fabriksnulstille det og til at nulstille Smart Hub. Det gjorde jeg, og den eneste forskel er, at det nu slukker og tænder efter 15-20 sekunder i stedet. Nå ja, så har Smart remoten også givet fuldstændig op. Indlevering? Eller er der noget jeg kan gøre? Det er fandeme også træls, at den nærmeste Elgiganten er 30 km væk og man ingen bil har..

Sendt fra min SM-N910F med Tapatalk
Jeg oplever det samme problem med et af mine Samsung-Tv i dag og det virker til, at det er et generelt problem for mange i hele verden i øjeblikket.

https://downtoday.co.uk/samsung-tv-smart-hub/

Læs også kommentarer i bunden
Wennerberg
Forum Admin

Tello
Indlæg: 7683
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 555 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tello »

Wennerberg skrev:
Tello skrev:Fellas, I need help. Jeg købte for et års tid siden et 55' Smart Tv fra Samsung og alt har været helt perfekt, indtil jeg kom hjem fra Århus i dag. Det tænder.. Men så lagger Smart menuen, det slukker efter cirka 30 sekunder også tænder det igen, man kan ikke skifte kanal og man kan SLET IKKE åbne de forskellige apps. Jeg fik hjælp til at fabriksnulstille det og til at nulstille Smart Hub. Det gjorde jeg, og den eneste forskel er, at det nu slukker og tænder efter 15-20 sekunder i stedet. Nå ja, så har Smart remoten også givet fuldstændig op. Indlevering? Eller er der noget jeg kan gøre? Det er fandeme også træls, at den nærmeste Elgiganten er 30 km væk og man ingen bil har..

Sendt fra min SM-N910F med Tapatalk
Jeg oplever det samme problem med et af mine Samsung-Tv i dag og det virker til, at det er et generelt problem for mange i hele verden i øjeblikket.

https://downtoday.co.uk/samsung-tv-smart-hub/

Læs også kommentarer i bunden
Mange gange tak, Wenner! Kommentarsektionen hjalp mig til at få problemet løst, jeg var lige ved at gå ud af mit gode skind [emoji3]

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Heartbreaker »

Hedder det en pizzaslice eller et pizzaslice?
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Storken »

Heartbreaker skrev:Hedder det en pizzaslice eller et pizzaslice?
Det er vel i to ord, altså pizza slice. Jeg vil dog tro, at det rent sprogligt er mere korrekt at sige en slice pizza fremfor en pizza slice.

Ordet slice kan være både en eller et, men det anbefales at sige en. Det samme gælder nok for pizza slice.

Brugeravatar
Tolquhon
Indlæg: 824
Tilmeldt: man jul 21, 2008 12:49 pm
Geografisk sted: Aberdeenshire, Skotland
Har takket: 73 gange
Blevet takket: 129 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tolquhon »

Storken skrev:
Heartbreaker skrev:Hedder det en pizzaslice eller et pizzaslice?
Det er vel i to ord, altså pizza slice. Jeg vil dog tro, at det rent sprogligt er mere korrekt at sige en slice pizza fremfor en pizza slice.

Ordet slice kan være både en eller et, men det anbefales at sige en. Det samme gælder nok for pizza slice.
På dansk skriver vi sammensatte navneord i ét, dvs. "pizzaslice" - at det så opdeles, når du ændrer syntaksen, er en anden ting - "en skive brød" er ikke "mere korrekt" end "en brødskive", selvom førstnævnte er noget mere udbredt i daglig tale.

Hvad angår køn: Når vi indfører låneord fra engelsk og tildeler dem køn, er det normalt at kigge på, hvilket eksisterende dansk ord, der ligger tættest på og bruge samme køn. For "slice" (i denne kontekst) er betydningen vel et stykke/segment af noget (dvs. intetkøn = et pizzaslice, og ja - et slice pizza).

Jeg synes dog personligt, det lyder en smule unaturligt, og slice kan selvfølgelig også betyde skive/del (men hvem siger "en pizzadel"?), og det er nok også derfor, at det ifølge Dansk Sprognævn er valgfrit, hvilket køn, man vil bruge: https://dsn.dk/?retskriv=slice+sb.&ae=0. Storken, har du en kilde til den anbefaling, du nævner?

I øvrigt lader det til at sporten kom før pizzaen ifm. indførelsen af ordet slice - nu ser jeg ikke nok sport på dansk tv til at vurdere, om ordet rent faktisk bliver brugt til at beskrive et bestemt slag i tennis/golf, men måske er der en anden der ved, om de typisk siger "et slice" eller "en slice" i dén forbindelse? Mit umiddelbare gæt vil være "et slice" (fordi det er en type slag, og slag = intetkøn). Da sporten allerede har "nuppet" det ene køn, kan man også argumentere for, at man i konteksten pizzaslice bør vælge fælleskøn (en pizzaslice) for at fremhæve forskellen (et andet eksempel er f.eks. en/et lem ;-) ). I en fast forbindelse som "pizzaslice", er det måske ikke nødvendigt at skelne på den måde, og jeg er ikke street nok til at vurdere, om det hyppigt bliver opdelt i daglig/natlig tale. Hvis det gør, er der i hvert fald et ok argument i ovenstående til at bruge "en slice pizza" - og dermed også "en pizzaslice".

Anyway, fyren bag disken nok forstår dig uanset om du siger en/et slice, og det er vel det vigtigste, når man står i situationen... :glad:

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Storken »

@Tolquhon

Er du sikker på, at det hedder pizzaslice i et ord? Jeg har aldrig set det skrevet sådan.

Min kilde var Ordbogen.com:
slice substantiv <en; slicen, slices, slicene>
også, men anbefales ikke <et; slicet, slices, slicene>
Derudover siger man en slice i golf. Jeg har i hvert fald aldrig hørt det modsatte.

Brugeravatar
Tolquhon
Indlæg: 824
Tilmeldt: man jul 21, 2008 12:49 pm
Geografisk sted: Aberdeenshire, Skotland
Har takket: 73 gange
Blevet takket: 129 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Tolquhon »

Hedder det "en slice" i golf? Well that changes everything...! :grin:

Jeg har ærligt talt aldrig set ordet "pizzaslice" (eller "pizza slice" for den sags skyld) skrevet noget sted - typisk står der bare "slice" på skiltet. Men ja, hvis det bruges som sammensat ord, er reglen, at det skrives i ét - engelske låneord medfører ikke engelsk retskrivning.

Der er naturligvis masser af eksempler på sammensatte navneord skrevet i 2, men de er alle forkerte. Jeg havde selv en længere diskussion med den danske distributør af filmen "Brother Bear" omkring oversættelsen, og de insisterede på, at "Bjørnebrødre" skulle skrives i 2 ord, så den skulle hedde "Bjørne Brødre" - det gør stadig ondt i øjnene at læse en titel, der maltrakterer det danske sprog på den måde... :roll:

Mig bekendt er Ordbogen.com – på trods af sin udbredelse – ikke "officielt anerkendt" i den forstand, at de ikke som sådan har nogen sproglig autoritet på samme måde som DSN. Det kunne faktisk være sjovt at kontakte DSN med spørgsmålet vedr. "slice", men jeg har ikke rigtig tiden eller lysten til det ;-)

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Luis Enrique »

Tak Tolquhon! Du skrev, i det store og hele, det jeg ikke lige orkede.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 15 gæster