FC Barcelona

Diskussion om den La Liga og andre spanske klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Kubala
Indlæg: 10050
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 107 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Kubala »

Piquénbauer skrev:
Kubala skrev:
Piquénbauer skrev:Hvilke mekanismer er det du snakker om?
At midtbanen fungerede, som den gjorde.
Og hvad mener du med det? Hvad er det du ser den skal gøre, gjorde og ikke gør længere?

Det er selvfølgelig ikke alene midtbanen, men forsvaret og angrebet også, for det hele hænger sammen. Da man så Luis Enriques Barca efter Real Soc. kampen januar 2015, hvor det hele faldt på plads for ham, vidste man, hvad ideerne var. Det er de mekanismer, der ikke har været på samme måde i en lang periode af denne sæson. Rakitic, Ini og Bussi har ikke kunnet levere på samme måde, Alves og Alba har svinget og så er Neymar gået ned, især i 2016.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Men du må da kunne komme med nogle specifikke eksempler? For mig er det der lidt for flyvsk til at man rigtigt kan analysere på det. Jeg ser f.eks. ret tydeligt at spillerne faktisk har fået mere tjek på mekanismerne hvilket f.eks. ses ved at ini (især) og rak deltager mere i det offensive spil end man så i den første tid under lucho.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10050
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 107 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Kubala »

Piquénbauer skrev:Men du må da kunne komme med nogle specifikke eksempler? For mig er det der lidt for flyvsk til at man rigtigt kan analysere på det. Jeg ser f.eks. ret tydeligt at spillerne faktisk har fået mere tjek på mekanismerne hvilket f.eks. ses ved at ini (især) og rak deltager mere i det offensive spil end man så i den første tid under lucho.
Ini har selvfølgelig lært systemet og samme har Rakitic, derfor var Ini også rigtig god fra jan. 2015 frem til sommer(i hvert fald i CL), men både ham og Rakitic har svinget i denne sæson. Man skal bare kigge i kamptrådene, hvor der har været massiv kritik af f.eks. Rakitic. Lige nu er Ini ok kørende og samme er Rakitic, selvom man mangler hans dybdeløb lidt oftere, og at han afslutter noget oftere også. Hvis man skal helt op på det høje niveau, så skal Rakitic vise de sider af spillet også, hvilket har manglet lidt. Ini må gerne lave nogle assist også, for det mangler fra ham. Han gjorde det fint i CL sidste sæson, hvor han sprudlede og lavdede assists. Han har spillet fint, men han mangler det element, for at det hele skal falde på plads. Alves og især Alba har svinget meget, hvilket også har en betydning, for i Luis Enriques system, er backs virkelig vigtige. Både for at skabe bredde samt lave overlaps med kanterne. Defensivt har Alba set virkelig skidt ud og samme har Alves til tider. Så er der selvfølgelig Neymar, som har haft en dårlig 2016. Og kigger man på de seneste kampe(Real, Atleti og Real Soc.), så er Messi også lidt i bølgedal, men det har også noget med hans position på banen at gøre.

Kubala
Indlæg: 10050
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 107 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Kubala »

Alle disse ting har noget at sige. Hvis man skal have det høje niveau, så skal de forskellige spillere levere det, hvilket de ikke gør lige nu.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Men er det du beskriver der ikke mere et symptom på træthed end at man pludselig har "glemt" mekanismerne eller ser bort fra dem?

Personligt tror jeg at holdet er ved at være godt udkørt hvilket ses i de manglende løb og skarpheden som pludselig er væk. Jeg kan ikke helt se hvordan mekanismerne er forsvundet men i stedet ser det ud til at spillerne ikke længere helt kan udfylde de roller systemet kræver.

Men det er virkelig svært at sætte en finger på hvad der er galt.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10050
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 107 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Kubala »

Der er sikkert også noget træthed, for bare kig på sidste sæson og så denne, hvor man roterede meget mere(men det er ikke alene trætheden), men måske skal jeg hellere sige: Det er ikke sådan, at man glemmer mekanismerne, men måske kan man formmæssigt ikke levere samme produkt, som man har gjort. Desuden er holdene også blevet bedre til at dæmme op for Luis Enriques Barca. Man skal hele tiden innovere, eller i hvert fald putte ekstra på.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Så er vi faktisk enige!
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Raman93
Indlæg: 1573
Tilmeldt: fre jun 12, 2009 7:34 pm
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 64 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Raman93 »

Jeg synes det er lidt pjattet at smide den på midtbanen. Det er måske bare mig, men jeg synes, at vores midtbane er helt fantastisk. Prøv lige engang at tjekke stats for hvor meget Rakitic løber pr kamp. Man kan ikke forvente, at de ovenikøbet skal levere offensivt, når de leverer så meget defensivt. Rakitic spiller så langt tilbage på banen, fordi Messi ikke løber tilbage, at det er svært at deltage offensivt.

Storken nævner 4-0 sejren over Real. I mine øjne den bedste kamp i sæsonen. Her spillede Messi ikke, det gjorde Roberto og midten var fuldstændig fantastisk. Prøv at sammenlign udekampen mod Real med hjemmekampen mod Real.
I udekampen løb Roberto op og ned ad kanten og gav overhovedet ikke Marcelo mulighed for noget offensivt. Frihed til Rakitic.
I hjemmekampen gjorde Messi INTET defensivt og Marcelo var deres farligste spiller. Rakitic kunne ikke håndtere Marcelo, Kroos og Ronaldo. Det er vigtigt, at vores kanter arbejder defensivt.

Jeg husker et interview med Pep, om at han ønskede virkeligt arbejdsomme kanter, der hjalp backen. Det frigjorde midtbanespilleren. Se de kanter vi havde under Pep: Pedro, Alexis, Villa osv osv. Måske derfor han rykkede Messi på midten?

Uanset hvad, synes jeg ikke det er vores midtbanes skyld. De er virkelig klasse. Hvis man ønsker, at vi spiller som mod Real og generelt perioden da Messi var skadet, bliver vi nødt til at hive Messi ud.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Helt enig! Som jeg ser det så kan man ikke kombinere MSN med et midtbane ala peps. Det ville ikke fungere. Og jeg kan ærlig talt ikke helt forstå hvorfor det ikke er gået op for folk endnu.

Lucho og Pep gjorde det bedste for holdet og byggede det om de stærkeste kæder... Hos Pep var det midtbanen (især pga xavi) og hos Lucho er det angrebet. Og ligeledes var der kritik når de bedste kæder ikke fungerede og holdet blev kritiseret for at mangle en plan b.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kubala
Indlæg: 10050
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 107 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Kubala »

Jeg klandrer ikke midtbane eller smider den på dem alene, men det er helheden. Det hænger sammen, derfor at spillet ikke kører. Når tingene ikke kører helt, så begynder systemet også at svigte, noget jeg mener, har været tilfældet her på det seneste.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af JonasV »

Peps Barca virker på mig som en meget mere holistisk størrelse. Det kan godt være at midtbanen var den kæde der blev accentueret og fungerede som maskinrum, men det er godt nok svært at skrive et angreb med Messi/Eto'o/Henry/Villa m.fl. ud af ligningen. De spillede umiddelbart en større rolle en Ini og Rak gør nu. Og ja, midtbanen har flere defensive pligter end dengang, men der er måske også en vægtning man kan stille spørgsmålstegn ved. Hvorfor ikke udligne mere, så angriberne er mere aggressive i genpresset og midtbanen får plads til at kreere mere? Jeg synes vi maler os selv op i en krog, taktisk, og savner en fornemmelse af overordnet sammenhæng.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af JonasV »

Desuden er jeg ikke enig i at skarpheden pludselig er væk. Den har på ingen måde været en konstant størrelse, og i for mange kampe har marginaler sløret hvor meget vi har været på hælene mod Levante'r og Las Palmas'er.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

JonasV skrev:Peps Barca virker på mig som en meget mere holistisk størrelse. Det kan godt være at midtbanen var den kæde der blev accentueret og fungerede som maskinrum, men det er godt nok svært at skrive et angreb med Messi/Eto'o/Henry/Villa m.fl. ud af ligningen. De spillede umiddelbart en større rolle en Ini og Rak gør nu. Og ja, midtbanen har flere defensive pligter end dengang, men der er måske også en vægtning man kan stille spørgsmålstegn ved. Hvorfor ikke udligne mere, så angriberne er mere aggressive i genpresset og midtbanen får plads til at kreere mere? Jeg synes vi maler os selv op i en krog, taktisk, og savner en fornemmelse af overordnet sammenhæng.
Men det er jo præcist det du gør med Rak og Ini når du skriver at de ikke spiller en særlig stor rolle? De spiller en kæmpe rolle på dette hold og er fuldstændigt uvurderlige. Men som Eto'o, Henry og Villa så er deres opgaver nu mere sat op på tiden uden bold end med. Eto'o, Henry og Villa (og pedro) var fremragende til at presse, skabe bredde, løbe dybt osv hvilket gav midtbanen (messi tilhørte midten som falsk 9'er) plads og spillere at ramme. Det er det samme vi ser vores midtbane gøre nu.

Og jeg kan sagtens fortælle dig hvorfor man ikke giver angriberne flere defensive pligter. Man vil holde dem friske. Det er ret simpelt. Hvis Messi og Ney skulle fungerer som Henry og Villa så skulle de løbe meget mere uden bold end med. Dette ønsker man ikke da hele offensiven er lagt op på at de skal skabe.

For mig at se handler det her om spillestil mere end noget andet. Vi er mere direkte nu og det er folk utilfredse med da hele romantikken omkring Pep stadig kører på fuld tryk. Man vil stadig have tiki takaen og spillet på midtbanen men hvis man spillede på den måde så ville det udover at kræve mere løbearbejde af vores offensiv også fjerne den plads som de nyder så godt af.

Og jo skarpheden er da i den grad væk. Suarez, Messi og Ney har været virkelig uskarpe og hvis Messi f.eks. havde scoret på de chancer som han normalt scorer på mod real soc så havde vi vundet uden de store problemer.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Billede

En af gutterne fra totalbarca skrev ovenstående og jeg kunne ikke være mere enig. Det holdet har udrettet i denne sæson er imponerende. Og i forlængelse af dette så er jeg overbevist om at holdet nok skal folde sig smukt ud igen i næste sæson.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Blaugrana92 »

Kobe sagde lige den anden dag: Losing is losing, you either win a championship or you're shit.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 9 gæster