Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Luis Enrique skrev:
Brombi skrev: Institutioner skal selv bestemme hvad de vil og længere er den ikke.
Det er et interessant synspunkt, som jeg egentlig har megen sympati for, men hvad nu hvis en institution eller flere af sig selv bestemmer sig for noget a la det her?

Da Aïcha Tabbakhe, en fransk sygeplejerske i en lille by uden for Paris, for nylig skulle til at udfylde skemaerne til bestilling af sine børns skolefrokost, stoppede hun undrende op. Den kasse, hun plejede at sætte kryds i for at bestille svinefri mad til sine børn, var der ikke.

»Forvirret ringede jeg til rådhuset og fik rene ord for pengene: ‘Sådan er det fra nu af. Svin eller ingenting’,« fortæller Aïcha Tabbakhe, der er muslim.


http://www.information.dk/549020
Jamen så længe det er inden for lovens rammer, så er det fint med mig. Politikere skal ikke bestemme hvad institutionerne skal gøre, de skal sætte rammerne som de kan arbejde inden for, og de rammer skal ligeledes være i overenstemmelse med alt anden lovgivning.Det er egentlig meget simpelt.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Piquénbauer skrev:
Luis Enrique skrev:
Piquénbauer skrev: Grunden til at man ikke serverer svin osv er vel at det er lettest for dem at lade være og i stedet serverer man det som alle kan spise (okse, halal osv.).
Vi må ikke håbe, at det danske samfund anskaffer sig en minoritet på 3-4 procent af befolkningen, der af religiøse årsager simpelthen ikke vil spise halalslagtet mad, noget "alle" ellers skulle kunne spise, og som i øvrigt ikke evner at adskille det religiøse fra det verdslige. Så bliver der for alvor fest i det multikulturelle samfund.
Mon ikke noget lignende det der bliver det næste sludder vi skal høre fra DF? Institutionerne skal servere det der gør deres dagligdag nemmest for dem. Længere er den virkelig ikke.

Jeg er så træt af denne islam kamp. Hvis du vil tage den med alle religioner så kunne jeg som ateist måske forstå det. Men jeg gider simpelthen ikke høre på DF og venstre brokke sig over islam mens marie krarup vrøvler løs om dk som et kristent land og venstre giver en kristen fundamentalist jobbet som uddannelsesminister.
Ja det er meget anti islamisk, og ikke særlig sagligt. Desværre.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Piquénbauer skrev:Jeg er så træt af denne islam kamp. Hvis du vil tage den med alle religioner så kunne jeg som ateist måske forstå det. Men jeg gider simpelthen ikke høre på DF og venstre brokke sig over islam mens marie krarup vrøvler løs om dk som et kristent land og venstre giver en kristen fundamentalist jobbet som uddannelsesminister.
Det handler ikke om abstrakt teologi, men om konkret kultur. Ja ja, alle religioner er dybest set uvidenskabelige fiktioner, men islam som den håndhæves af en ikke ubetydelig mængde muslimer er en større trussel mod friheden end kristendommen som den praktiseres af selv de mest tossede kristne. Derfor er der ekstra fokus på islam.

Hvad der bliver serveret i de danske dagtilbud bør så rigtigt nok ikke være en politisk sag. Det er en kamp som forældrene bør tage i stedet for en eller anden formynderisk, islamforskrækket kommunalbestyrelse.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Storken skrev:
emo skrev:Jeg er så træt af alt den debat om institutioner og svinekød. Server nu hvad i har lyst til, hvad børn kan lide, og tilgodese dem alle. Server i frikadeller så server også nogle med oksekød, så alle kan få.

Det er ligeså diskriminerende helt at fjerne svinekød som det er tvinge svinekød eller andre madvare igennem! Frihed, vælg, bare i tilgodeser alle.
Forslagets ordlyd er reelt ikke så slemt igen:
-at kommunale institutioner med madordninger sikre dansk madkultur som en central del af tilbuddet – herunder serverer svinekød på lige fod med andre madvarer.

-at alle sikres en sund og varieret kost hvor ingen tvinges til at spise noget der strider mod ens holdning eller religion.

-at institutionerne sikre fleksibilitet som tager de nødvendige hensyn til allergikere, religion, diabetes m.v.
Ja, okay, det er ikke så galt som jeg først forestillede mig.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Politik

Indlæg af Luis Enrique »

Brombi skrev: Jamen så længe det er inden for lovens rammer, så er det fint med mig. Politikere skal ikke bestemme hvad institutionerne skal gøre, de skal sætte rammerne som de kan arbejde inden for, og de rammer skal ligeledes være i overenstemmelse med alt anden lovgivning.Det er egentlig meget simpelt.
Det er en ganske beundringsværdig indstilling, men heller ikke uden problemer i hybriden mellem en velfærdsstat, hvori eks. daginstitutionsområdet í forvejen er et åbent rum for en politisk definitionskamp, og så et multikulturelt samfund. I længden kan det blive vanskeligt at sikre offentlig finansiering, hvis institutionernes praksis afviger betydeligt fra de værdier, der præger de, der skal betale gildet.

Jeg har dog ikke helt så meget hår på brystet - eller måske tilstrækkelig stamina/overbærenhed - som Flax, når det gælder den videre diskussion af de aspekter.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

Flax_Generous skrev:
Piquénbauer skrev:Jeg er så træt af denne islam kamp. Hvis du vil tage den med alle religioner så kunne jeg som ateist måske forstå det. Men jeg gider simpelthen ikke høre på DF og venstre brokke sig over islam mens marie krarup vrøvler løs om dk som et kristent land og venstre giver en kristen fundamentalist jobbet som uddannelsesminister.
Det handler ikke om abstrakt teologi, men om konkret kultur. Ja ja, alle religioner er dybest set uvidenskabelige fiktioner, men islam som den håndhæves af en ikke ubetydelig mængde muslimer er en større trussel mod friheden end kristendommen som den praktiseres af selv de mest tossede kristne. Derfor er der ekstra fokus på islam.

Hvad der bliver serveret i de danske dagtilbud bør så rigtigt nok ikke være en politisk sag. Det er en kamp som forældrene bør tage i stedet for en eller anden formynderisk, islamforskrækket kommunalbestyrelse.
Jeg ved ikke med dig men jeg er hamrende bange for at en af de bibel citerende amerikanske tosser vinder næste præsidentvalg. De er imo præcist lige så skræmmende med deres "BOMB DEM" som de tosser vi ser i mellemøsten. Og så snakker vi ikke om den måde hvorpå de indoktrinerer deres unge mennekser i idiotisk kristne ideer gennem deres påvirkning af skolesystemet.

Med det sagt så er jeg helt enig i at især islam mangler at tage en intern religiøs "kamp" som forhåbentligt vil føre deres kultur og syn på den omkringliggende verden hen mod en mere moderne opfattelse af hvordan det hele hænger sammen.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Flax_Generous skrev:
Piquénbauer skrev:Jeg er så træt af denne islam kamp. Hvis du vil tage den med alle religioner så kunne jeg som ateist måske forstå det. Men jeg gider simpelthen ikke høre på DF og venstre brokke sig over islam mens marie krarup vrøvler løs om dk som et kristent land og venstre giver en kristen fundamentalist jobbet som uddannelsesminister.
Det handler ikke om abstrakt teologi, men om konkret kultur. Ja ja, alle religioner er dybest set uvidenskabelige fiktioner, men islam som den håndhæves af en ikke ubetydelig mængde muslimer er en større trussel mod friheden end kristendommen som den praktiseres af selv de mest tossede kristne. Derfor er der ekstra fokus på islam.

Hvad der bliver serveret i de danske dagtilbud bør så rigtigt nok ikke være en politisk sag. Det er en kamp som forældrene bør tage i stedet for en eller anden formynderisk, islamforskrækket kommunalbestyrelse.
Undskyld mig det er godt nok sygt skrevet. Fair nok, gider heller ikke den her diskussion mere. Kriste er de gode, muslimer er de onde.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Brombi skrev:
Flax_Generous skrev:
Piquénbauer skrev:Jeg er så træt af denne islam kamp. Hvis du vil tage den med alle religioner så kunne jeg som ateist måske forstå det. Men jeg gider simpelthen ikke høre på DF og venstre brokke sig over islam mens marie krarup vrøvler løs om dk som et kristent land og venstre giver en kristen fundamentalist jobbet som uddannelsesminister.
Det handler ikke om abstrakt teologi, men om konkret kultur. Ja ja, alle religioner er dybest set uvidenskabelige fiktioner, men islam som den håndhæves af en ikke ubetydelig mængde muslimer er en større trussel mod friheden end kristendommen som den praktiseres af selv de mest tossede kristne. Derfor er der ekstra fokus på islam.

Hvad der bliver serveret i de danske dagtilbud bør så rigtigt nok ikke være en politisk sag. Det er en kamp som forældrene bør tage i stedet for en eller anden formynderisk, islamforskrækket kommunalbestyrelse.
Undskyld mig det er godt nok sygt skrevet. Fair nok, gider heller ikke den her diskussion mere. Kriste er de gode, muslimer er de onde.
Ja, det er jo lige præcis, hvad jeg mener.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Piquénbauer skrev:Jeg ved ikke med dig men jeg er hamrende bange for at en af de bibel citerende amerikanske tosser vinder næste præsidentvalg. De er imo præcist lige så skræmmende med deres "BOMB DEM" som de tosser vi ser i mellemøsten. Og så snakker vi ikke om den måde hvorpå de indoktrinerer deres unge mennekser i idiotisk kristne ideer gennem deres påvirkning af skolesystemet.
De amerikanske præsidentkandidater er overordnet set en forfærdelig samling, men du kan da ikke i ramme alvor mene, at det amerikanske demokrati er bare tilnærmelsesvis lige så frihedsfjendsk (eller "skræmmende") som Mellemøstens pseudoteokratier?

Det er problematisk, at mange forestiller sig, at alle muslimer blindt tilslutter sig en totalitær variant af islam (lad os kalde den islamisme). Det er naturligvis hverken en korrekt eller hensigtsmæssig forestilling. Men samtidig er det altså også bydende nødvendigt, at den totalitære islam (eller islamisme), der gennemsyrer mange mellemøstlige samfund, udfordres og kritiseres hver gang den stikker sit grimme ansigt frem. Den er nemlig en trussel mod vores frihed. Også en større trussel end et dysfunktionelt amerikansk demokrati.

Om der serveres svinekød i de danske dagtilbud har så ikke voldsomt meget med alt dette at gøre.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

De amerikanske præsidentkandidater er overordnet set en forfærdelig samling, men du kan da ikke i ramme alvor mene, at det amerikanske demokrati er bare tilnærmelsesvis lige så frihedsfjendsk (eller "skræmmende") som Mellemøstens pseudoteokratier?
Hvis det amerikanske demokrati kan vælge en præsident hvis eneste løsning er at bombe løs på alt og alle med en bibel i hånden så jo. Dette bringer i sidste ende en masse lort med sig da de europæiske lande hurtigt lader sig involvere når US siger go.
Det er problematisk, at mange forestiller sig, at alle muslimer blindt tilslutter sig en totalitær variant af islam (lad os kalde den islamisme). Det er naturligvis hverken en korrekt eller hensigtsmæssig forestilling. Men samtidig er det altså også bydende nødvendigt, at den totalitære islam (eller islamisme), der gennemsyrer mange mellemøstlige samfund, udfordres og kritiseres hver gang den stikker sit grimme ansigt frem. Den er nemlig en trussel mod vores frihed. Også en større trussel end et dysfunktionelt amerikansk demokrati.


Jeg er enig i at islam skal kritiseres (ligesom alle andre religioner). Men lad os da for pokker være konsekvente i vores kritik. Lad os f.eks. snakke om når saudi arabien hugger hovedet af folk i stedet for kun at gøre det når isis gør det. Og lad os gøre grin med de tossede fundamentalistiske amerikanere som vil bombe iran.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Flax_Generous skrev:
Den er nemlig en trussel mod vores frihed. Også en større trussel end et dysfunktionelt amerikansk demokrati.
Rooooolig nu med DF retorikken. Den vestlige frihed består også i morgen. Det er der ikke andre ideologier, hvorend ekstreme de er, der piller ved. Men det lød da godt.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

@ Piquénbauer

Jeg tror ikke, at vi er ikke tilstrækkeligt uenige til at få en god diskussion ud af det.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

Flax_Generous skrev:@ Piquénbauer

Jeg tror ikke, at vi er ikke tilstrækkeligt uenige til at få en god diskussion ud af det.
Hehe nej.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:
Flax_Generous skrev:Den er nemlig en trussel mod vores frihed. Også en større trussel end et dysfunktionelt amerikansk demokrati.
Rooooolig nu med DF retorikken. Den vestlige frihed består også i morgen. Det er der ikke andre ideologier, hvorend ekstreme de er, der piller ved. Men det lød da godt.
Ja, den består, hvis vi forsvarer den.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Og med "forsvare" mener jeg naturligvis ikke "tæppebombe alt og alle." Bare hvis du skulle være i tvivl, Jesni.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 55 gæster