Champions league

Udenlandske ligaer, klubber og landshold

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

PuyolErGud
Indlæg: 10610
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 595 gange
Blevet takket: 563 gange

Re: Champions league

Indlæg af PuyolErGud »

Vi får PSG. Det er 100 % sikkert. Real får Gent.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Champions league

Indlæg af Storken »

Sandsynlighederne for at trække de forskellige hold (antaget at Zenit og Kiev ikke kan trække hinanden):
Billede

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Champions league

Indlæg af Heartbreaker »

Hvordan bliver de regnet ud?
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

ulrich
Indlæg: 1701
Tilmeldt: ons sep 01, 2010 1:47 pm
Har takket: 275 gange
Blevet takket: 147 gange

Re: Champions league

Indlæg af ulrich »

Tilfældigheder.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Champions league

Indlæg af Storken »

Heartbreaker skrev:Hvordan bliver de regnet ud?
Jeg kunne forestille mig, at det var med baggrund i Monte Carlo-metoden. Man simulerer simpelthen lodtrækningen enormt mange gange, hvortil man opnår sandsynlighederne for de forskellige udfald.

Tilfældigheder skulle gerne være elimineret, hvis lodtrækningen er simuleret en million gange :)

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Champions league

Indlæg af Luis Enrique »

Så den eneste sikkerhed vi har for, at Arsenal med overvejende sandsynlighed møder Zenit er, at det er sket 23.2 % af de gange, man har foretaget lodtrækningen? Ikke desto mindre er der, udover det forhold, ikke et eneste kvalitativt forhold, der tilsiger at de ikke eksempelvis skulle trække Wolfsburg i stedet. Men det føles selvfølgelig trygt - for nogen - at nogle tal har været igennem en maskine mange gange.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Champions league

Indlæg af Storken »

Luis Enrique skrev:Så den eneste sikkerhed vi har for, at Arsenal med overvejende sandsynlighed møder Zenit er, at det er sket 23.2 % af de gange, man har foretaget lodtrækningen? Ikke desto mindre er der, udover det forhold, ikke et eneste kvalitativt forhold, der tilsiger at de ikke eksempelvis skulle trække Wolfsburg i stedet. Men det føles selvfølgelig trygt - for nogen - at nogle tal har været igennem en maskine mange gange.
Du burde måske undersøge, hvorfor Zenit har størst sandsynlighed for at trække Arsenal. Det giver nemlig god mening.

Derudover kan jeg kun ryste på hovedet af din sidste kommentar. Det er godt nok manglende forståelse for law of large numbers.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Champions league

Indlæg af Luis Enrique »

Storken skrev: Du burde måske undersøge, hvorfor Zenit har størst sandsynlighed for at trække Arsenal. Det giver nemlig god mening.
Lad høre - udover det åbenlyse, de har færre mulige udfald. Jeg lader mig gerne oplyse.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Champions league

Indlæg af Storken »

Luis Enrique skrev:
Storken skrev: Du burde måske undersøge, hvorfor Zenit har størst sandsynlighed for at trække Arsenal. Det giver nemlig god mening.
Lad høre. Jeg lader mig gerne oplyse.
Eftersom Arsenal ikke kan trække de engelske hold (City og Chelsea), så efterlader det kun fem mulige modstandere. Derfor vil sandsynligheden for, at de fem hold trækker Arsenal blive forhøjet. Det antages samtidig, at Zenit ikke kan trække Kiev (hvilket jeg gjorde opmærksom på), hvorfor de har større sandsynlighed for at trække Arsenal end Arsenals fire andre mulige modstandere.

Edit: Jeg elsker, at du redigerede dit indlæg, da du opdagede din fejl. Det var åbenbart ikke så åbenlyst alligevel...

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Champions league

Indlæg af Luis Enrique »

Storken skrev: Edit: Jeg elsker, at du redigerede dit indlæg, da du opdagede din fejl. Det var åbenbart ikke så åbenlyst alligevel...
Som du selv beviser, jeg nåede blot ikke at få trykket citér, så kan det være nødvendigt at udvikle ens pointer fra tid til anden. Jeg forstod såmænd godt, hvorfor Zenit og Arsenal "stak ud".

Jeg tror der er tale om "kulturforskel"; om en helt grundlæggende forskel i hvordan sandsynlighedsbetragtninger udkastes og tillægges betydning. Jeg har tidligere delt denne med dig: http://www.folkkampanjen.se/danielsson1979.html

Jeg ved ikke, hvor mange gange lodtrækningen er blevet kørt igennem maskinen. Hvad er nok? Hvad er et large number? 1 mio. gange? Hvordan ser tallene ud, hvis du tager 2 mio.? Ved vi, om Zenit og Arsenal har trukket hinanden 10 gange i streg undervejs, fordi de er dem, der har færrest mulige udfald? Eller er det bare "tilfældigheder".

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Champions league

Indlæg af Storken »

Luis Enrique skrev:
Storken skrev: Edit: Jeg elsker, at du redigerede dit indlæg, da du opdagede din fejl. Det var åbenbart ikke så åbenlyst alligevel...
Jeg ved ikke, hvor mange gange lodtrækningen er blevet kørt igennem maskinen. Hvad er nok? Hvad er et large number? 1 mio. gange? Hvordan ser tallene ud, hvis du tager 2 mio.? Ved vi, om Zenit og Arsenal har trukket hinanden 10 gange i streg undervejs, fordi de er dem, der har færrest mulige udfald? Eller er det bare "tilfældigheder".
Det her eksempel er ikke særlig kompliceret at beregne. Man laver nogle begrænsninger for hvert hold, hvorefter man beder et program (eksempelvis R) køre lodtrækningen igennem et vis antal gange. Det er reelt lige meget om det er én million simuleringer eller ti millioner. Sandsynlighederne vil være meget nøjagtige allerede efter 100.000 simuleringer.

Hele formålet med de mange simuleringer er at eliminere tilfældigheder. Der er nemlig ikke særlig mange tilfædligheder i spil, når du har én million simuleringer.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Champions league

Indlæg af Storken »

Luis Enrique skrev:
Storken skrev: Edit: Jeg elsker, at du redigerede dit indlæg, da du opdagede din fejl. Det var åbenbart ikke så åbenlyst alligevel...
Jeg tror der er tale om "kulturforskel"; om en helt grundlæggende forskel i hvordan sandsynlighedsbetragtninger udkastes og tillægges betydning. Jeg har tidligere delt denne med dig: http://www.folkkampanjen.se/danielsson1979.html
Jeg forstår ikke helt pointen med den artikel?

Man har en sandsynlighed for at en begivenhed indtræffer. Begivenheder indtræffer i dette tilfælde på trods af, at man har tillagt det en meget lille sandsynlighed. Derefter vil man (hvis man har en bayesian tilgang til tingene) revurdere sandsynligheden for, at det sker i fremtiden. Det virker alt sammen meget fornuftigt i mine øjne.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Champions league

Indlæg af Luis Enrique »

Pointen er, at når du står med eks. en begivenhed, der indtræffer, så mister en forudgående sandsynlighedsberegning sin udsagnskraft og egentlige værdi, uanset hvor megen omhu man har investeret i den. Hvis Arsenal trækker Zenit, kan man i princippet tale om en "øjeblikkelig" 100 procents sandsynlighed; har man eks. spillet på dette udfald, kan man knappe en bajer op og lykønske sig selv med ens snedige træk. Hvis Arsenal derimod trækker Wolfsburg i første lodtrækning, så er sandsynligheden for, at de så senere trækker Zenit 0 procent. Så kan man også knappe en bajer op og forbande sig selv, at man tror på de der snurrige udregninger.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Champions league

Indlæg af Jesni »

Sikke mange kvantitative metoder Storken kan vise han ved noget om. Han må være klog. Meget klog. Faktisk lige så klog som som ham den kloge kloge-Mike i Suits!!!!!

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Champions league

Indlæg af Storken »

Luis Enrique skrev:Pointen er, at når du står med eks. en begivenhed, der indtræffer, så mister en forudgående sandsynlighedsberegning sin udsagnskraft og egentlige værdi, uanset hvor megen omhu man har investeret i den. Hvis Arsenal trækker Zenit, kan man i princippet tale om en "øjeblikkelig" 100 procents sandsynlighed; har man eks. spillet på dette udfald, kan man knappe en bajer op og lykønske sig selv med ens snedige træk. Hvis Arsenal derimod trækker Wolfsburg i første lodtrækning, så er sandsynligheden for, at de så senere trækker Zenit 0 procent. Så kan man også knappe en bajer op og forbande sig selv, at man tror på de der snurrige udregninger.
Sandsynligheder i den her kontekst er selvfølgelig kun til anvendelse af forudsigelser. Når begivenheden er indtruffet, så er det selvfølgelig ikke til megen nytte, at nogle mente, at det var meget usandsynligt.

Derudover mindes jeg, at du har læst Taleb's bøger, så du ved jo også godt, at det er umuligt at sætte præcise sandsynligheder på de her sjældne begivenheder (black swans) :think:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 10 gæster