Off topic-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Heartbreaker »

PuyolErGud skrev:Hey,

Et spørgsmål for folk med forstand på SU osv. Det drejer sig at en ven jeg har, der har fået udbetalt 3 måneders SU, som ikke har været berettiget. Der er ikke blevet brugt nogle af pengene overhovedet, fordi personen godt vidste hun ikke skulle modtage dem. Men hvordan foregår det med tilbagebetaling af dem? Kan man kontakte Statens administration, og lave en aftale om at man betaler tilbage med det samme, eller skal man vente på, at de registrerer og sender en regning til en, hvor der så vil være renter på?

Håber det blev nogenlunde forståeligt. Tak!
Jeg skal nok lige svare på det i aften. Jeg har lige været hele den der tur i gennem, så jeg er næsten ekspert :grin:
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

PuyolErGud
Indlæg: 10610
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 595 gange
Blevet takket: 563 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af PuyolErGud »

Heartbreaker skrev:
PuyolErGud skrev:Hey,

Et spørgsmål for folk med forstand på SU osv. Det drejer sig at en ven jeg har, der har fået udbetalt 3 måneders SU, som ikke har været berettiget. Der er ikke blevet brugt nogle af pengene overhovedet, fordi personen godt vidste hun ikke skulle modtage dem. Men hvordan foregår det med tilbagebetaling af dem? Kan man kontakte Statens administration, og lave en aftale om at man betaler tilbage med det samme, eller skal man vente på, at de registrerer og sender en regning til en, hvor der så vil være renter på?

Håber det blev nogenlunde forståeligt. Tak!
Jeg skal nok lige svare på det i aften. Jeg har lige været hele den der tur i gennem, så jeg er næsten ekspert :grin:
Haha, perfekt så :grin:

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Storken »

Kvoller skrev:
Storken skrev:
Kvoller skrev:Jeg skal op og forsvare min bacheloropgave i morgen. Og jeg er ved at skide i bukserne. Føj, kunne det ikke bare være overstået nu :|
Nervøsitet er godt, det holder én fokuseret. Hvad har du skrevet om?
True. Jeg har skrevet om korttidssygepleje, hvordan patienterne på en øjenklinik på sygehuset oplever tilliden til sygeplejersken og hvordan sygeplejersken hjælper patienten med at mestre. Opgaven er set i et patientperspektiv og er i et forløb for operation af grå stær.

Læser til sygeplejerske ;)
Det er sådan en bacheloropgave, der nærmest skriver sig selv :)

Jeg var på Roskilde Sygehus i dag og besøge min farmor. Det er fandme et deprimerende sted. Hvordan håndterer man al den sygdom i sin dagligdag? Jeg kunne sgu ikke klare.

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kvoller »

Storken skrev:
Kvoller skrev:
Storken skrev:
Kvoller skrev:Jeg skal op og forsvare min bacheloropgave i morgen. Og jeg er ved at skide i bukserne. Føj, kunne det ikke bare være overstået nu :|
Nervøsitet er godt, det holder én fokuseret. Hvad har du skrevet om?
True. Jeg har skrevet om korttidssygepleje, hvordan patienterne på en øjenklinik på sygehuset oplever tilliden til sygeplejersken og hvordan sygeplejersken hjælper patienten med at mestre. Opgaven er set i et patientperspektiv og er i et forløb for operation af grå stær.

Læser til sygeplejerske ;)
Det er sådan en bacheloropgave, der nærmest skriver sig selv :)

Jeg var på Roskilde Sygehus i dag og besøge min farmor. Det er fandme et deprimerende sted. Hvordan håndterer man al den sygdom i sin dagligdag? Jeg kunne sgu ikke klare.
Stort set ja. Altså det lå meget til højrebenet, dog med overraskende fund over de pårørendes betydning, dem havde vi ikke skænket en tanke :)

Tja, det er egentlig lidt svært at forklare. Nu har jeg fået job i hjemmesygeplejen, hvor folk (til dels) er lidt friskere og kan klare sig selv lidt bedre. Jeg synes ikke det er slemt at have så meget sygdom i hverdagen, da jeg, når jeg tænker sygdom, tænker på hvordan det skal behandles, hvordan kan det påvirke patienten, kan vi forebygge en forværring i sygdommen osv. Samtidig skal vi se om patienten kan mestre det - og der er de gamle mennesker ofte nogle seje gutter. De tager meget sygdom med oprejst pande, det er fandme fedt :-)
Jeg vil dog sige at psykiske lidelser er slet ikke mig. Det er noget der rammer mig, og jeg næsten bliver deprimeret af. Min praktik i psykiatrien var et helvede, og der fandt jeg ud af, at der skal jeg aldrig arbejde. Men heldigvis er vi så forskellige :-)

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Off topic-tråden

Indlæg af Heartbreaker »

Det er da super spændende at arbejde med mennesker, raske såvel som syge. Empati er en god egenskab at besidde.
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Heartbreaker »

Puyolergud, mind mig lige om at svare i morgen. Jeg hopper i seng nu, jeg er helt smadret. :-)
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

PuyolErGud
Indlæg: 10610
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 595 gange
Blevet takket: 563 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af PuyolErGud »

Heartbreaker skrev:Puyolergud, mind mig lige om at svare i morgen. Jeg hopper i seng nu, jeg er helt smadret. :-)
No probz. Hvem ville ikke også været smadret, efter sådan en præstation vi var vidne til i aftes...

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Storken »

Heartbreaker skrev:Det er da super spændende at arbejde med mennesker, raske såvel som syge. Empati er en god egenskab at besidde.
Der må være en del med den holdning siden adgangskvotienten for at blive sygeplejerske i Odense er 7,9. Jeg vil dog ikke kunne færdes på sygehuset hver dag. Vi er heldigvis forskellige på den måde. Det er jo heller ikke alle, der kunne arbejde i den finansielle sektor og hugge folks hårdt tjente penge. Det er her jeg kommer ind i billedet :-)

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Heartbreaker »

PuyolErGud skrev:Hey,

Et spørgsmål for folk med forstand på SU osv. Det drejer sig at en ven jeg har, der har fået udbetalt 3 måneders SU, som ikke har været berettiget. Der er ikke blevet brugt nogle af pengene overhovedet, fordi personen godt vidste hun ikke skulle modtage dem. Men hvordan foregår det med tilbagebetaling af dem? Kan man kontakte Statens administration, og lave en aftale om at man betaler tilbage med det samme, eller skal man vente på, at de registrerer og sender en regning til en, hvor der så vil være renter på?

Håber det blev nogenlunde forståeligt. Tak!
Som sagt, så var jeg ude for nogenlunde den samme situation. Min situation kort fortalt:

- Jeg frameldte mig studiet d. 1/9-14
- Jeg modtog SU til d. 1/11, da SDU ikke havde registreret min udmelding fra studiet - altså tre måneder for meget.
- Jeg skal betale ca. 41.000 kr tilbage, da jeg har tjent for meget ift. SU
- SDU har bagefter givet mig medhold i sagen og sagt, at jeg havde gjort, hvad jeg skulle.
- Jeg skal "kun" betale de tre måneder SU tilbage + 7% i rente

Efterfølgende har der så også været en del problemer med SKAT, da de, efter SU havde oplyst dem om de 41.00 kr, havde givet mig penge tilbage i SKAT, på trods af jeg havde bedt dem om at vente med det, til sagen med SU var på plads. Da SU så endelig får styr på, hvor meget jeg skal betale tilbage i SU, får jeg så en ny besked fra SKAT. Nu skal jeg så overfører nogle af de 14.000kr tilbage - forståeligt nok, de har så bare lige valgt at smide 5% i rente oveni.


Summa summarum, din veninde kommer til at betale de tre måneders SU tilbage uanset hvad. Hvis hun selv skriver/ringer til SU, så slipper hun dog for at der bliver lagt 7% oveni. Jeg håber, det svarede lidt på dit spørgsmål og ellers så skriver du bare! :-)
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Brombi »

Fritte skrev:Hvis du tilmelder dig et studie og går på uddannelsen i 3 måneder, for derefter at springe fra, skal du så betale alle 3 måneder tilbage, eller er du berettiget til at "beholde" din SU i de 3 måneder?
Som jeg forstår det, er det 3 måneders SU efter at han har meldt sig ud af uddannelsen, og de 3 måneders SU er ikke berettiget.

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Heartbreaker »

Fritte skrev:Hvis du tilmelder dig et studie og går på uddannelsen i 3 måneder, for derefter at springe fra, skal du så betale alle 3 måneder tilbage, eller er du berettiget til at "beholde" din SU i de 3 måneder?
Var det et spørgsmål til mig? Hvis du er tilmeldt et studie og er studieaktiv, så skal du ikke betale tilbage. De tre måneder jeg skulle betale tilbage fra tiden fra jeg egentligt havde meldt mig ud af studiet 1/9 og til det tidspunkt, jeg tog fat i SDU og sagde, at der var noget galt, (altså den egentlige udmeldelsesdato 1/11).
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kvoller »

Så blev jeg sgu sygeplejerske! 10 i den sidste eksamen og jobstart mandag i min drømmestilling som hjemmesygeplejerske! Sådan!!

PuyolErGud
Indlæg: 10610
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 595 gange
Blevet takket: 563 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af PuyolErGud »

Heartbreaker skrev:
PuyolErGud skrev:Hey,

Et spørgsmål for folk med forstand på SU osv. Det drejer sig at en ven jeg har, der har fået udbetalt 3 måneders SU, som ikke har været berettiget. Der er ikke blevet brugt nogle af pengene overhovedet, fordi personen godt vidste hun ikke skulle modtage dem. Men hvordan foregår det med tilbagebetaling af dem? Kan man kontakte Statens administration, og lave en aftale om at man betaler tilbage med det samme, eller skal man vente på, at de registrerer og sender en regning til en, hvor der så vil være renter på?

Håber det blev nogenlunde forståeligt. Tak!
Som sagt, så var jeg ude for nogenlunde den samme situation. Min situation kort fortalt:

- Jeg frameldte mig studiet d. 1/9-14
- Jeg modtog SU til d. 1/11, da SDU ikke havde registreret min udmelding fra studiet - altså tre måneder for meget.
- Jeg skal betale ca. 41.000 kr tilbage, da jeg har tjent for meget ift. SU
- SDU har bagefter givet mig medhold i sagen og sagt, at jeg havde gjort, hvad jeg skulle.
- Jeg skal "kun" betale de tre måneder SU tilbage + 7% i rente

Efterfølgende har der så også været en del problemer med SKAT, da de, efter SU havde oplyst dem om de 41.00 kr, havde givet mig penge tilbage i SKAT, på trods af jeg havde bedt dem om at vente med det, til sagen med SU var på plads. Da SU så endelig får styr på, hvor meget jeg skal betale tilbage i SU, får jeg så en ny besked fra SKAT. Nu skal jeg så overfører nogle af de 14.000kr tilbage - forståeligt nok, de har så bare lige valgt at smide 5% i rente oveni.


Summa summarum, din veninde kommer til at betale de tre måneders SU tilbage uanset hvad. Hvis hun selv skriver/ringer til SU, så slipper hun dog for at der bliver lagt 7% oveni. Jeg håber, det svarede lidt på dit spørgsmål og ellers så skriver du bare! :-)
Tror det besvarede det meget godt! Det skulle i hvert fald gerne kunne gøre det. Tak for hjælpen!

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Storken »

Kvoller skrev:Så blev jeg sgu sygeplejerske! 10 i den sidste eksamen og jobstart mandag i min drømmestilling som hjemmesygeplejerske! Sådan!!
Tillykke.

Jeg var for nogle år siden i hjemmesygeplejens administration i Odense i en uges tid. Jeg var blevet hyret til at flytte deres ansatte fra et lønsystem til et andet. Jeg blev godt nok overrasket over, hvad folk ringede om til call-centret. Der var vel 5 opkald dagligt, hvor folk ringede ind for at sige sygeplejersken var 5-10 minutter forsinket. Der var generelt rigtig meget brok over småting.

Min pointe:
Hvis dem du kommer ud til brokker over servicen, så er det ikke nødvendigvis fordi du gør noget forkert. Der er nogle gange her i livet, hvor intet er godt nok. Det skal man minde sig selv om en gang imellem.

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Kvoller »

Storken skrev:
Kvoller skrev:Så blev jeg sgu sygeplejerske! 10 i den sidste eksamen og jobstart mandag i min drømmestilling som hjemmesygeplejerske! Sådan!!
Tillykke.

Jeg var for nogle år siden i hjemmesygeplejens administration i Odense i en uges tid. Jeg var blevet hyret til at flytte deres ansatte fra et lønsystem til et andet. Jeg blev godt nok overrasket over, hvad folk ringede om til call-centret. Der var vel 5 opkald dagligt, hvor folk ringede ind for at sige sygeplejersken var 5-10 minutter forsinket. Der var generelt rigtig meget brok over småting.

Min pointe:
Hvis dem du kommer ud til brokker over servicen, så er det ikke nødvendigvis fordi du gør noget forkert. Der er nogle gange her i livet, hvor intet er godt nok. Det skal man minde sig selv om en gang imellem.
Tak! :-)

Uha ja, de opkald er meget kendte. Vi har en sekretær der ordner en masse administrativt, og hun modtager også dagligt de opkald. Generelt er folk dog ved at indse, at vi ikke kan love at vi kommer på et bestemt tidspunkt, og vi nogle gange har lidt mere travlt pga. besparelser, men også akutte opkald. :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 15 gæster