PuyolErGud skrev:Hey,
Et spørgsmål for folk med forstand på SU osv. Det drejer sig at en ven jeg har, der har fået udbetalt 3 måneders SU, som ikke har været berettiget. Der er ikke blevet brugt nogle af pengene overhovedet, fordi personen godt vidste hun ikke skulle modtage dem. Men hvordan foregår det med tilbagebetaling af dem? Kan man kontakte Statens administration, og lave en aftale om at man betaler tilbage med det samme, eller skal man vente på, at de registrerer og sender en regning til en, hvor der så vil være renter på?
Håber det blev nogenlunde forståeligt. Tak!
Som sagt, så var jeg ude for nogenlunde den samme situation. Min situation kort fortalt:
- Jeg frameldte mig studiet d. 1/9-14
- Jeg modtog SU til d. 1/11, da SDU ikke havde registreret min udmelding fra studiet - altså tre måneder for meget.
- Jeg skal betale ca. 41.000 kr tilbage, da jeg har tjent for meget ift. SU
- SDU har bagefter givet mig medhold i sagen og sagt, at jeg havde gjort, hvad jeg skulle.
- Jeg skal "kun" betale de tre måneder SU tilbage + 7% i rente
Efterfølgende har der så også været en del problemer med SKAT, da de, efter SU havde oplyst dem om de 41.00 kr, havde givet mig penge tilbage i SKAT, på trods af jeg havde bedt dem om at vente med det, til sagen med SU var på plads. Da SU så endelig får styr på, hvor meget jeg skal betale tilbage i SU, får jeg så en ny besked fra SKAT. Nu skal jeg så overfører nogle af de 14.000kr tilbage - forståeligt nok, de har så bare lige valgt at smide 5% i rente oveni.
Summa summarum, din veninde kommer til at betale de tre måneders SU tilbage uanset hvad. Hvis hun selv skriver/ringer til SU, så slipper hun dog for at der bliver lagt 7% oveni. Jeg håber, det svarede lidt på dit spørgsmål og ellers så skriver du bare! :-)
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt