Rejse-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

gygfo

Re: Rejse-tråden

Indlæg af gygfo »

Blaugrana92 skrev:Var også i Fort Myers Beach og Fort Lauderdale sidste sommer, men er allerede helt vild med det her sted. Det er sådan et sted hvor jeg sagtens kunne være i to uger uden at blive træt af det!

Sendt fra min fede telefon, bitches!
Var det dig, der vandt de 315 mio. dkr? Eller prioriterer du rejser meget højt? [emoji4]

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

gygfo skrev:
Blaugrana92 skrev:Var også i Fort Myers Beach og Fort Lauderdale sidste sommer, men er allerede helt vild med det her sted. Det er sådan et sted hvor jeg sagtens kunne være i to uger uden at blive træt af det!

Sendt fra min fede telefon, bitches!
Var det dig, der vandt de 315 mio. dkr? Eller prioriterer du rejser meget højt? [emoji4]
Ja.

Badabing
Indlæg: 1297
Tilmeldt: søn dec 04, 2011 11:36 pm
Har takket: 89 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Badabing »

Jeg er kommet hjem fra sommerferie i USA med mine forældre og fik besøgt følgende steder:

New York City
Lancaster County, Pennsylvania aka Amish County
Washington D.C.
Houston, TX
Fort Worth, TX
Austin, TX

Vi startede i New York City, hvor vi først tog færgen til Staten Island, som var gratis og kører hver time i begge retninger, og kunne dermed se Frihedsgudinden og undgå at betale $60 for en tur ud til selve øen, hvor statuen står. (Vi følte ikke det store behov for at komme så tæt på Frihedsgudinden) og gik bl.a. igennem Downtown og Financial District og SoHo, hvor der var MASSER af spændende butikker. Findes det ikke der, så findes det nok slet ikke. Jeg havde for øvrigt læst her i tråden, at man skulle undgå Chinatown, fordi det lugtede, men jeg følte, at det var det mest imponerende sted i hele byen. Vi spiste middag på en eller anden kinesisk restaurant, hvor vi var de eneste der snakkede engelsk. Vildt fed oplevelse. Der fik jeg roast duck, wonton soup og noget kylling med broccoli og sur-sød sovs. Sindssygt lækkert. Vi delte et stort, rundt bord med en ældre mand og kvinde og en kvinde i 30-40'erne, som nok var deres datter. De her kinesere kunne ikke et ord engelsk, men vi delte et øjeblik da vi alle sammen grinte over, hvor elendig jeg var med spisepinde. Little Italy var dog en del mindre end Chinatown og ikke lige så overvældende. Derudover var Central Park meget som man havde forventet, selvfølgelig stor, og ret cool at der også var egern i parken. Ser man ikke så tit i DK. Vi ville også prøve at se Yankee Stadium og der skulle man køre med en af de der sightseeing busser, hvor man bare kan stige af og på. Vi ventede i 2 timer i Harlem, og bussen kom aldrig, men Harlem var en oplevelse i sig selv for 3 hvide danskere.

Generelt syntes mine forældre og jeg, at New York var ret skuffende, ikke så vild som vi havde forestillet os. Jo, selvfølgelig er der enormt høje skyskrabere i det sydlige Manhatten, men området vi boede i (Upper West Side, vest for Central Park og 2/3 oppe) kunne lige så godt have lignet Paris eller Barcelona eller hvilken som helst anden europæisk by. Vi følte ikke rigtigt, at det amerikanske slog igennem. En anden ting man skal bemærke er, at der findes folk fra over alt. Folk fra Afrika, fra Latinamerika, jøder, asiatere, indere. Hele svineriet. Mine forældre plejer at snakke spansk til hinanden da de diskuterede kort og metro og hvor man skulle gå hen, og der kom altid en Hispanic og hjalp os. Folk i USA er generelt skideflinke. Nogle gange er det for meget, andre gange er det fint.

I Lancaster County, Pennsylvania kom vi på et crash course i Amish 101. Vi fik en guided tur i et Amish hus, hvor vi fik alt at vide om hvordan Amish familier lever, deres historie osv efterfulgt havde en bustur i området, hvor Amish folk kørte rundt i deres hestevogne på vejen og så spiste vi til sidst på en restaurant med typisk Amish mad. Og det var virkelig imponerende. Jeg var lidt nervøs for, at det ville blive som zoologisk have, hvor man kigger lidt på dem og ser dem lave noget og så tager man videre. Hvis du ikke ved, hvad Amish er, så er det en forgrening af protestantisk kristne, som blev forfulgt i Schweiz, Tyskland, østlige Frankrig og Holland, som flyttede til USA engang i 1700-tallet. De bruger ikke strøm fordi de mener at det adskiller familien. Men i den her guidede tour sagde guiden, at Amish også lever i 2015. De stemmer til valg, de betaler skat, de går til den samme læge som alle andre. Kunne skrive meget mere, men det ville blive en lang væg af tekst. Det var i hvert fald skidespændende. Helt klart anbefalelsesværdigt.

I D.C. fik vi set Arlington National Cemetery, som er en gravplads for alle soldater fra Vietnam, Korea osv. Jeg tilbragte ikke alt for lang tid derinde, jeg synes det blev alt for meget "freedom" og "liberty of men" og "courage and sacrifice". Jeg syntes det var lige grov nok. Udover det så jeg Lincoln Memorial og tilbragte en hel formiddag i Smithsonian Museum og i D.C. findes der 17 Smithsonian muséer og vi besøgte det naturhistoriske, som var ret fint.

I Texas blev der skruet op på 11 ud af 10 for store biler, store mennesker, countrymusik og Southern twang. Vi tog til rodeo, vi var på skydebane, vi åd TexMex og vi var i noget der hed Jacob's Well. Det var røvhamrende lækkert. Solen skinnede, og jeg hoppede fra den der sten som billedet omkring 10 gange. Rodeo var også helt vildt. Masser af cowboys der fangede kalve med lassoer og bandt dem, og rigtig rodeo, hvor jeg rent faktisk lærte hvordan det foregik. Der var med tyre og så med broncos. Broncos er en slags halvt vild, halvt tam hest. Den kan i hvert fald sparke. Cowboyerne skal sidde på dyret i 8 sekunder, og lige når porten åbner spænder de andre cowboys en elastik fast om skridtet på dyret, så den bliver helt vild, og så fjernes den efterfølgende. I Houston var vi også i Houston Space Center, hvor der også var guided rundtur. Jeg prøvede blandt andet at være i kontrolrummet hvor de kommunikerede med astronauterne under månelandingen. Også ganske interessant at sidde i samme rum hvor de sagde berømte citater som "The Eagle has landed" og "Houston, we have a problem here", men de skulle lige nævne 40 gange, at de var det største land i verden undervejs. Synes det er lidt ærgerligt at de ikke bare kan sige, at de er stolte over at have nogle dygtige ingeniører og at det har været en hårdt stykke arbejde, som er gået godt. Jeg syntes det blev ret trættende at høre på i længden. For meget fløde. De sidste dage gik med at tage i barer og bare lytte til musik og chille ved poolen.

Alt i alt en fin tur, og USA er helt bestemt besøget værd og man skal prøve opleve det en gang i sit liv.
ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Storken »

Godt I havde en god tur. Man glæder sig helt til næste gang (det gør jeg i hvert fald) :)

Jeg er heller ikke helt vild med New York. Jeg bliver træt af alle menneskerne og larmen efter 3-4 dage. Jeg forstår ikke, at du fandt Chinatown interessant. Du synes ikke, at lugten var fæl? Jeg kan anbefale en helikopter-tur, hvis du kommer tilbage. Det er en mindeværdig oplevelse at flyve ind over Manhatten.

Badabing
Indlæg: 1297
Tilmeldt: søn dec 04, 2011 11:36 pm
Har takket: 89 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Badabing »

Storken skrev:Godt I havde en god tur. Man glæder sig helt til næste gang (det gør jeg i hvert fald) :)
Uuuh, hvor skal du hen? :)

Storken skrev: Jeg er heller ikke helt vild med New York. Jeg bliver træt af alle menneskerne og larmen efter 3-4 dage. Jeg forstår ikke, at du fandt Chinatown interessant. Du synes ikke, at lugten var fæl? Jeg kan anbefale en helikopter-tur, hvis du kommer tilbage. Det er en mindeværdig oplevelse at flyve ind over Manhatten.
Sjovt nok lugtede det ikke i Chinatown, da jeg var der. Men ind i mellem stødte man på lugten af pis og kloak. Vi spurgte også en af de der helikopter-tur folk hvor meget det kostede, for det lød ret interessant, men desværre var det alt for dyrt.
ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Storken »

Badabing skrev:
Storken skrev:Godt I havde en god tur. Man glæder sig helt til næste gang (det gør jeg i hvert fald) :)
Uuuh, hvor skal du hen? :)

Storken skrev: Jeg er heller ikke helt vild med New York. Jeg bliver træt af alle menneskerne og larmen efter 3-4 dage. Jeg forstår ikke, at du fandt Chinatown interessant. Du synes ikke, at lugten var fæl? Jeg kan anbefale en helikopter-tur, hvis du kommer tilbage. Det er en mindeværdig oplevelse at flyve ind over Manhatten.
Sjovt nok lugtede det ikke i Chinatown, da jeg var der. Men ind i mellem stødte man på lugten af pis og kloak. Vi spurgte også en af de der helikopter-tur folk hvor meget det kostede, for det lød ret interessant, men desværre var det alt for dyrt.
Jeg tager med min far til USA hvert andet år og ser NFL (+ alt mulig andet). Jeg var (desværre) afsted sidste år, så jeg skal vente et år endnu... :cry: :sad: Jeg må sandsynligvis "nøjes" med en tur til London og se Miami Dolphins mod Jets, når de spiller på Wembley i oktober.

Jeg tror helikopter-turen kostede $150, da jeg prøvede det for små 8 år siden. Det var også mange penge dengang, men dollaren var til gengæld lav. Det var dog en fantastisk oplevelse. Det er noget man husker.

Hvor skal du hen næste gang, hvis du allerede planlægger næste tur? Jeg kan varmt anbefale Las Vegas, hvis det er :)

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Brombi »

San Fran, New Orleans, Austin. Alle fede steder!

Badabing
Indlæg: 1297
Tilmeldt: søn dec 04, 2011 11:36 pm
Har takket: 89 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Badabing »

Storken skrev:
Badabing skrev:
Storken skrev:Godt I havde en god tur. Man glæder sig helt til næste gang (det gør jeg i hvert fald) :)
Uuuh, hvor skal du hen? :)

Storken skrev: Jeg er heller ikke helt vild med New York. Jeg bliver træt af alle menneskerne og larmen efter 3-4 dage. Jeg forstår ikke, at du fandt Chinatown interessant. Du synes ikke, at lugten var fæl? Jeg kan anbefale en helikopter-tur, hvis du kommer tilbage. Det er en mindeværdig oplevelse at flyve ind over Manhatten.
Sjovt nok lugtede det ikke i Chinatown, da jeg var der. Men ind i mellem stødte man på lugten af pis og kloak. Vi spurgte også en af de der helikopter-tur folk hvor meget det kostede, for det lød ret interessant, men desværre var det alt for dyrt.
Jeg tager med min far til USA hvert andet år og ser NFL (+ alt mulig andet). Jeg var (desværre) afsted sidste år, så jeg skal vente et år endnu... :cry: :sad: Jeg må sandsynligvis "nøjes" med en tur til London og se Miami Dolphins mod Jets, når de spiller på Wembley i oktober.

Jeg tror helikopter-turen kostede $150, da jeg prøvede det for små 8 år siden. Det var også mange penge dengang, men dollaren var til gengæld lav. Det var dog en fantastisk oplevelse. Det er noget man husker.

Hvor skal du hen næste gang, hvis du allerede planlægger næste tur? Jeg kan varmt anbefale Las Vegas, hvis det er :)
Las Vegas lyder også spændende, kunne også tænke mig at se vestkysten bl.a. LA, SF måske tage til Arizona. De steder er i hvert fald stadig på min liste
ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Lyder som en fed tur, Badabing. Jeg er også lige selv kommet hjem fra USA her den anden dag. Jeg havde tre uger derovre, hvor jeg fik besøgt:

Chicago, IL (der havde jeg dog været før, for 9 år siden)
New Orleans, LA
Destin, FL
Apalachicola, FL
Orlando, FL
Islamorada, FL
Fort Myers Beach, FL
Boynton Beach, FL (egentlig Ocean Ridge)
Coral Gables, FL (det er i virkeligheden bare en del af Miami)

Chicago var fantastisk. Virkelig en fed, fed by, som jeg faktisk bedre kan lide en New York. Jeg synes også at New York er lidt for stor og med lidt for mange mennesker. I hvert fald på Manhattan - det er selvfølgelig ikke så galt i Brooklyn. Chicago virker langt mere afslappet og er i mine øjne langt mere behagelig at være i. Det er faktisk sådan en by, som jeg godt kunne se mig selv bo i. Det kan jeg overhovedet ikke med New York. Hvis man kommer til Chicago, vil jeg varmt anbefale at man tager en tur op i John Hancock Center's Signature Lounge på 96. etage. Det koster ikke noget at tage elevatoren derop, men til gengæld skal man købe en drink deroppe. Det er dog stadig billigere end at vælge 360° Chicago - og så får man også en god drink og den præcis samme udsigt for pengene.

New Orleans er meget speciel. Jeg elsker historien omkring byen og arkitekturen er noget helt specielt, i forhold til resten af USA. Desværre bliver byen præget af at være en destination for amerikanere, der gerne vil ud og være pisse-fulde. Man kan heldigvis undgå for alvor at være vidne til det, ved simpelthen bare at undgå Bourbon Street, hvilket i det hele taget er en fin idé, da spisesteder og barer på gaden er overpriced og generelt ikke ret godt. Hvis man vil opleve rigtige jazz-klubber, vil jeg i stedet anbefale at man tager på Frenchmen Street, der er fyldt med små steder hvor der bliver spillet rigtig jazz.

Destin var blot for at have et sted at overnatte. En by fyldt med high-rises, der lever helt og aldeles af turisme. Ikke specielt charmerende, men hvis man bare vil på stranden, er det selvfølgelig også ligemeget hvor charmerende byen er.

Apalachicola var til gengæld vildt spændende. En lille flække af en by, der ligger ud til Apalachicola Bay, hvor 90% af Florida's østers bliver samlet. Det var helt klart en by, der stadig så ud til at leve af fiskeri og derfor spiser man også fantastisk i byen, hvis man vel at mærke vælger fisk fra menukortet. Jeg fik både østers, rejer og en eller anden fisk (måske grouper?) og det hele var fantastisk!

Orlando var dels fordi min mor og min søster ville i et stort outlet, dels fordi hotellerne bare er pisse billige i Orlando. Jeg var der også sidste år og jeg har stadig ikke set noget af 'byen' Orlando. Den slår mig som en fuldkommen ligegyldig by at besøge, medmindre man gerne vil i forlystelsesparker eller bare ligge ved poolen.

Islamorada er nede på The Florida Keys. Sidste år var jeg på Key West, hvilket er den sydligste af alle keys, men denne gang kørte vi kun ned til Islamorada, der ligger lidt før halvvejen mod Key West. Vi boede på et fantastisk resort, der havde en (man-made) strand og tilknyttet til resortet, var også en seasports-afdeling der tilbød parasailing, leje af kajak og paddleboard, leje af båd, snorkling og sikkert også noget mere. Vi var ude at snorkle en dag, hvor vi kun var 4 afsted og så med vores egen guide, på en lille båd med en stor motor. Det var virkelig en fantastisk oplevelse. Vi fik set to rev og ved begge var der fyldt med fisk, store og små. Jeg mødte blandt andet en kæmpe stor barracuda. Derudover var der også fyldt med øgler og leguaner.

I Fort Myers Beach var der desværre ret dårligt vejr. Om morgenen var det dog som regel fint, så her benyttede jeg altid muligheden for at låne stedets kajak - hvilket var gratis - og sejle ind i Estero Bay, hvor jeg fik set en masse flotte og store fugle de første par dage, og den sidste dag stødte jeg såmænd også ind i en stor flok delfiner, der virkede vildt nysgerrige og kom meget tæt på kajakken.

På grund af det dårlige vejr i Fort Myers Beach, kørte vi over på den anden side af Florida, til Boynton Beach der ligger syd for Palm Beach og nord for Fort Lauderdale. Det var et lille, hyggeligt resort (de kalder det nu godt nok for beach house) der lå lige overfor stranden. Der var nærmest ingen besøgende udover os og stedet var blevet renoveret tilbage i oktober, så det hele var nyt og flot. Her lå jeg så meget i solen, at jeg næsten nåede at blive til Alex Song.

Sidst var vi en tur i Miami, nærmere bestemt Coral Gables, hvor vi boede på samme hotel som sidste sommer. Hvis man nogensinde kommer til Miami, så skal man for alt i verden spise i Little Havana. Vi var på La Camaronera og spise middag en dag, og det var nok noget af det bedste mad jeg nogensinde har fået. Seafood fra øverste hylde! Derudover kørte vi også ud i Everglades og fik en tur i airboat, hvilket også var en fantastisk oplevelse. Der er fyldt med alligatorer i Everglades (der skulle være næsten 2 millioner) og de var virkelig også til højre og venstre derude. Skildpadder var der også en del af. Efter airboat-turen fik vi også lov til at holde en 4-år gammel alligator.

Alt i alt en kanon tur, men nu tror jeg også at det var nok Florida for denne omgang, efter at have brugt noget der ligner 4 uger i staten over de sidste to somre. Næste gang jeg skal derover, vil jeg gerne en tur til Texas, Arizona og New Mexico - og på et eller andet tidspunkt, skal jeg altså også en tur til Minneapolis, så jeg kan se Timberwolves spille!

Badabing
Indlæg: 1297
Tilmeldt: søn dec 04, 2011 11:36 pm
Har takket: 89 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Badabing »

Vildt spændende med New Orleans, BG92. Min far ville også utroligt gerne til Syden og lære om fødslen af blues og rock and roll, men vi måtte prioritere. Florida lyder også spændende. Jeg ved ærligt talt ikke så meget om Chiago tbh
ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Badabing skrev:Vildt spændende med New Orleans, BG92. Min far ville også utroligt gerne til Syden og lære om fødslen af blues og rock and roll, men vi måtte prioritere. Florida lyder også spændende. Jeg ved ærligt talt ikke så meget om Chiago tbh
Det er også rigtig spændende dernede. Sidste år var jeg i Savannah (Georgia) og Charleston (South Carolina) og det var også en helt speciel oplevelse. Jeg vil faktisk sige, at det jeg oplevede omkring Apalachicola og på vejen derfra ind mod Orlando, er det mest redneck-agtige jeg hidtil har oplevet i USA. Det er lidt skægt, for det forbinder man jo ikke rigtig Florida med. De fleste tænker nok strand, sol, cubanere og eksotiske tanker når de hører om Florida, men den vestlige del af Florida, er virkelig redneck-country. Sjovt område at færdes i!

Nå, men her er nogle billeder fra turen:

Raman93
Indlæg: 1573
Tilmeldt: fre jun 12, 2009 7:34 pm
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 64 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Raman93 »

Det klassiske spørgsmål fra en dude, der gerne vil til USA for første gang: Los Angeles vs. New York? Hvad er den største oplevelse, alt taget i betragtning?

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Jeg vil absolut sige New York. Også selvom man hurtigt bliver træt i hovedet af alle de mennesker. LA synes jeg faktisk ikke er nogen voldsomt fed by. Det er da sjovt nok at se Hollywood, Universal Studios, Venice Beach, Santa Monica Pier og alt sådan noget, men New York har - i amerikansk perspektiv i hvert fald - noget mere historie at byde på. Derudover er LA bare en enormt stor by rent arealmæssigt, hvor det meste i New York er samlet relativt koncentreret på Manhattan. Så, ja. Helt klart New York, men jeg ville så også sige at både San Francisco og Chicago er sjovere og federe at opleve end LA.

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Heartbreaker »

Jeg tager to uger til NY i august. Hvad skal jeg se og opleve? Og hvor er lækkert at spise? Alt fra Michelin til gode dönercorners.
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14865
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1657 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Rejse-tråden

Indlæg af Lopezzz »

Adios og Visca Barca!!

Billede
MDCCCXCIX

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 11 gæster