Francesc "Cesc" Fàbregas

Diskussion vedr. spillere fra andre klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Sergenten
Indlæg: 170
Tilmeldt: ons feb 01, 2012 3:51 pm
Geografisk sted: Aalborg
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Sergenten »

Reelt set er det vel en kikset angriber vi har solgt, og ikke en midtbanespiller. 3 trænere i træk har brugt Fabregas som hængende angriber, så jeg føler mig ikke overbevist om, at han nogensinde ville være endt med at spille Centralt Midtbane hos Barca.

Prisen vi har fået for ham er direkte pinlig. Utroligt at unge brasilianere, som kun har spillet i Brasilien, er dyrere at købe end Cesc som har bevist sit niveau på samtlige af de store scener.

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Bager »

Jeg ved ikke om det er blevet postet herinde, men her er et ret nuanceret blik på Cesc i Barca:
Love story gone wrong – Why Cesc Fàbregas never gained Camp Nou’s affection
by Jen Evelyn | Posted on Thursday, June 12th, 2014

The day Cesc Fàbregas posed on the Camp Nou grass upon his presentation as a Barcelona player – wearing the blaugrana jersey for the first time since his departure at a tender age of 16 – didn’t give any indication of how rough the Catalan-born midfielder’s journey in his hometown club would end up being.

Once tipped to be Xavi Hérnandez’s heir, an addition to Barcelona’s already imposing midfield talent, Fàbregas became a recluse in Catalonia, and instead of hearing the applause, got used to the Camp Nou faithful whistling at him and his performances. Now on his way to Chelsea after the World Cup, it’s hard to say what exactly went wrong for Fàbregas in Barcelona.

Barcelona’s transfer policy hasn’t always been as immaculate as the peak of their footballing excellence. The cameras focus their lenses on the stars, but the transfers the people in Barcelona aren’t comfortable talking about have in fact been more frequent in the last years, than the ones that have ended in a success story.

The reason the likes of Zlatan Ibrahimovic, Alex Song, Alexis Sanchez and the forgotten names such as Dimitar Chygrynskiy and Martin Caceres have had such difficulties adapting to Barcelona’s style of play is that the very style of play is a result of a fundamental process that starts on a youth level and continues all the way to the first team. While we often talk about football, it’s also the mentality that sets La Masia graduates and “outsiders” apart; The fragile ecosystem is upheld by people who know the club, its values and its ways of working better than they know the insides of their own pockets.

When Cesc Fàbregas arrived, however, no one talked about an outsider. He was a prodigal son, and while the Catalan papers manifested his “Barca-DNA”, there wasn’t ever any question that the former Arsenal skipper would slot in effortlessly. Such idea was only powered by his goals and assists, and a seemingly powerful connection with former youth-team colleague Lionel Messi.

For a lot of the time, the connection was still there. The statistics tell us that the goals and the assists, too, were still there. 8 goals and 13 assists in the past season’s La Liga puts Fàbregas near the pole position, when comparing him with all the midfielders in Europe. A look deeper beneath the numbers, however, reveals the reason for Fàbregas being sold by Barcelona, and also shows why the fans have been frequently frustrated with him.

Since the beginning of February, Fàbregas has scored one goal and given three assists. Two of those assists came in a 6-0 win over Rayo Vallecano, and when it mattered the most, Fàbregas suddenly looked like a disjointed part in an already struggling Barcelona unit.

The same has happened in each of Fàbregas’ seasons in Catalonia. From August to December he has been in firing form, hailed as one of the greatest midfielders in Europe. From Christmas on, his form has dropped evidently, the contrast from the beginning of the season to the end of it has been drastic.

Perhaps drawing such conclusion, however, is premature unless we talk about Barcelona as a unit, too. The drop in form has not happened to only Fàbregas, it has happened to the entire Barcelona squad that has crashed out of the Champions League final three years in a row, after disappointing performances in the semifinal stage, and this year, in the quarter final stage against Atlético Madrid.

While it’s hard to put Barcelona’s fall from grace entirely on Fàbregas, it is, however, easy to see why he is among those who have received the most criticism. Out of all Barcelona’s midfielders, Fàbregas is the one who is dispossessed most times per game (0.9), according to WhoScored. He’s the one whose pass success percentage is the lowest (87.2), despite being the one who attempts least passes on average (59.1). Not to mention, he’s the one who concedes more fouls per game (1.2) than any other Barcelona midfielder, even more than the defensive midfielder Sergio Busquets.

In conclusion, you see Fàbregas in a negative light more often than any of his other midfield colleagues. When the collective frustration of the fans reaches a certain boiling point – like it has in Barcelona – the one that gets the most of the blame is the one who you see in a negative context more often than others. When a match ends in a draw or a loss, you easily remember the man who lost the ball, or gave away fouls. When that happens more often than once, the player ends up being criticized in a manner that perhaps isn’t always reasonable.

Even that kind of statistical comparison, though, isn’t entirely fair. Fàbregas played as a false 9 a total of 10 times last season, and quite logically, playing up front with your back towards the goal a lot of the time, you’re more prone to losing the ball. Lionel Messi, for example, is dispossessed over double the amount per match in comparison with Fàbregas, and although the Argentine, too, has been criticized a lot, being dispossessed relatively often has always been a part of Messi’s game, even when he has collected the praise of every pundit in the world of football.

Bearing that in mind, there must be something else, too, to explain why Fàbregas became one of the least-loved players in the Barcelona squad.

The answer could be found when looking at the statistics on dribbles per game. Lionel Messi and Andrés Iniesta attempt 4.4 and 2.7 dribbles respectively, while Fàbregas’s number is only 0.8. While Fàbregas isn’t the dribbler-type anyway, his inability to leave his markers, and on the other hand, his inability to pull the strings with perfectly weighed, timed and aimed passes like Xavi, is a combination that leaves the viewer confused as to what Fàbregas’ exact role is. There are few players on the pitch who run more than he does or fight harder than he does, but when it came to his input in the big matches, it was too often hard to tell what he was supposed to achieve with those runs.

Messi, Iniesta and of course Neymar, are the dribblers, the magicians, who have freedom on the pitch. Xavi is the orchestrator, the one who never misses a pass and who calms the game down, dictates the tempo. Busquets is the man in the shadow who loses the ball very rarely, who positions himself immaculately, and who, thankfully, both Barcelona fans and football experts have learned to appreciate in the last years.

What is Fàbregas? He has a bit of everything, a good shot, a good vision. A good passing ability. A good eye for runners and runs that he himself can make. But Fàbregas doesn’t really have a special quality, like Messi and Iniesta’s dribbling, like Xavi’s calm passing, like Busquets’ positioning.

And even after drawing that conclusion, it’s impossible to deny that Fàbregas is a quality player. But whether he lost it during his stay in England or whether he just never had it, it’s certain that Fàbregas doesn’t have a special quality about him that sets him apart from the rest. Add that to the fact that he doesn’t have a clear role – is he a deep-lying midfielder, a play maker, a wide midfielder or a forward? – and he often seems confused on the pitch. In the meantime, he leaves everyone else confused as well. Thereby, there’s clear logic to why his mistakes are criticized more than those of the others, in the time and age when the entire Barcelona is criticized a lot.

And in the end, it’s not a question of whether it’s fair or not. It’s football. It’s emotion, disappointment, frustration, and it often needs an outlet. Fàbregas is an easy outlet, and ultimately, that’s one of the biggest reasons for why he leaves, despite his good statistics. Perhaps he wasn’t ever the biggest problem. But perhaps he wasn’t the solution either. And perhaps, having never received the unconditional affection of the Camp Nou crowd, Fàbregas himself, too, got tired.

As Fàbregas moves back to England, it’s likely that he moves to the place where he’s supposed to be. To the country that complements his strengths, to a league where there’s a little more space on the field, to a league that has always appreciated those who can do a bit of everything. Perhaps to a team where the attacking play will be built around him, like it was at Arsenal. And it’s not a bad bet at all to put your money on him flourishing. But if anything, the past three years have showed that Barcelona, the place that was supposed to be his footballing home, is everything but his footballing home, and as the club and the player part ways, it might just be the right decision for both.
Link: http://www.insidespanishfootball.com/11 ... affection/
Visca el Barca

Blach
Indlæg: 543
Tilmeldt: tirs mar 10, 2009 9:48 pm
Har takket: 95 gange
Blevet takket: 23 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Blach »

Blaugrana92 skrev:
Jeg tillader mig lige at citere et indlæg jeg skrev tidligere:
Blaugrana92 skrev:Som der bliver skrevet på Twitter:

'Fabregas isn't a traitor for me. Arsenal could've signed him and rejected. Barça doesn't want him. Where should he play, at Norwich City?'

Hvad skal manden gøre? Vores ledelse er jo tydeligvis ikke interesserede i at beholde ham og Arsenal ville ikke have ham tilbage.

Jeg har ærligt talt lidt ondt af Cesc. Han var ikke et emne som en kommende førsteholdsspiller som ung og forlod klubben for at søge lykken andetsteds. Det kan man næppe fortænke ham i. Det er der hundredevis af unge La Masia spillere der har gjort, for selvom man er Barcelona-dreng helt ind til benet, er det altså stadig et arbejde at være professionel fodboldspiller - det var helt grundlæggende Cesc's fremtid der var spil.

Han får sit gennembrud og pludselig er han det varmeste emne i hele Catalonien. Folk vil have ham 'tilbage' - nærmest som at Arsenal stjal ham, når det jo i virkeligheden var Cesc selv der valgte det. Cesc må trækkes gennem en lang og ulidelig transfersaga, men den fortabte søn vender endelig hjem. Vi kan snakke om at Cesc ikke har passet ordentligt ind, at der har været for mange udfald, primært, for ikke at sige udelukkende, i foråret, men de kolde fakta siger 151 kampe med 42 mål og 47 assists. Det er vanvittige tal for en central midtbanespiller - især i et system hvor de centrale midtbanespillere bliver lagt en anelse i lænker, i forhold til at komme frem og være en trussel foran målet.

Nu, tre sæsoner efter sin hjemkomst, bliver han hængt ud af klubbens egne fans - de fans der skreg efter at få Cesc tilbage for 3 år siden - og vores ledelse vil ikke have ham længere. Så vi sælger ham for sølle 250 millioner - hvilket virkelig er sølle i forhold til tidens transferpriser. Arsenal vil ikke have ham. Vi ved reelt set ikke om der overhovedet har været andre end Chelsea om buddet. Så hvad skal han gøre? Jeg kan ikke bebrejde at Cesc vælger en klub som Chelsea, der har høje ambitioner, et stærkt hold og en træner der er dygtig. For selvom vi hader Mourinho, så er det dumt at påstå at han ikke er dygtig. Selvfølgelig er han dygtig.
Hvad manden skal gøre? Hvis nu han var en rigtig klubmand med et fighterinstinkt, så tror jeg han var blevet og kæmpet for hans plads på holdet. Lidt ligesom Puyol, Xavi og Iniesta har gjort med succes, men også som JdS, Bojan, Montoya, Pedro, m.fl. har gjort med delvis til ingen succes.

At han skiftede klub i en ung alder viser endnu engang at han er mere en lejesoldat end han er en loyal kæmpende klubmand. Han kunne have ladet værre med at forlade klubben i første omgang, så ville vi have undgået historiens længste sæbeopera.

Nu er det jo ikke fordi hans plads er fuldstændig fastlåst. At være offensiv midt i Barca er jo ikke ligesom at være defensiv midt i Atletico, der er så stor forskel på hvilken disciplin der er krævet og hvor meget frihed du har. Fabregas har udnyttet friheden godt, men som nogen siger passer han ikke ind, som andre siger har han været angriber og nogen gange reserve for Messi og når han har været midt, så har han fået lov til at være meget offensiv og så spiller han altså på et meget godt offensivt hold.

Igen, ligemeget hvem han føler har en hetz på ham, så er det jo endnu engang et bevis på han er en quitter. Han er simpelthen ikke rigtigt topklubmateriale påtrods af at han er så teknisk god, så vil han ikke kæmpe for det over længere tid. Jeg er glad for at vi er sluppet af med ham, da vi nu kan bygge holdet omkring spillere der vil løbe deres røv ud af laser for at vinde.
"Winning against Madrid is like an orgasm" Xavi Hernandez

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Guardiola »

Hov... vent lige et øjeblik. Har du lige kaldt Barcas dragt for laser?

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Storken »

"Sometimes good things fall apart so better things can fall together."
- Marilyn Monroe

rummenigge
Indlæg: 3307
Tilmeldt: tirs apr 21, 2009 11:57 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 938 gange
Blevet takket: 178 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af rummenigge »

Bager skrev:
Blaugrana92 skrev:Hvad skal manden gøre? Vores ledelse er jo tydeligvis ikke interesserede i at beholde ham og Arsenal ville ikke have ham tilbage.
Ikke tage til Arsenals måske største rivaler?
Jeg har også svært ved at tro på at ikke United eller City har været mere end interesserede. Han ville jo være en spiller lige efter Van Gaals hovede for eksempel.

Jeg tror at Cesc ville tilbage til London (jetset livet er nu engang rare der) nu hvor han ikke får så meget love i Barcelona, og i London er der reelt kun to klubber for en spiller af hans kaliber.

Cesc er langtfra nogen Judas, jeg kan stadig lide ham men jeg har en mistanke om at han selv er skyld i sit down fall. Det var lidt et mageligt jetsetter liv man fik indtryk af at han levede i Barcelona og han var bare ikke afgørende nok i den afgørende fase af sæsonerne. Ja, det er fine stats, men at spille for et af verdens mest offensive hold, for det meste i offensive midtbane positioner er også gode forhold at spille under. Det er stadig klassestats men han er ved at blive overgået af mere sultne spillere, som for eksempel Rakitic.

Hvis Rakitic kan udvise større mental robusthed or motivation end Cesc, så er jeg sikker på at han bliver en større gevinst for Barca end Cesc nogensinde har været. Det er Barcelona det her, den mest magiske klub i fodboldhistorien, det kræves intet mindre at være verdensklasse for at være med på holdet. Jeg synes at klubben har udvist fin konsekvens her, man kan selvfølgelig altid være bagklog senere.
Puyol har ikke hår på sine testikler, da hår ikke gror på stål
- Chuck Norris

Quaresma
Indlæg: 3376
Tilmeldt: ons feb 27, 2008 9:24 pm
Geografisk sted: Zzzlummen
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 140 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Quaresma »

Blamer ham på ingen måde for at forlade os. Selv i hans afskedsartikel på den officielle hjemmeside fik han shit,
"But despite glowing starts to each campaign, Cesc’s contributions to the cause gradually decreased as each season drew to a close. From being someone who joined in with the attack, supplying and scoring goals, the magic tended to fade later on in each season. He only scored one, six and one goals in the last 24 games of each season. For some reason, he was never as good in the second half of a season as in the first."
Det er dog sidenhen blevet fjernet, men hvem fanden skriver sådan noget på sin officielle side?
- Karl Tanner - Fookin Legend of Gin Alley -

Brugeravatar
Elbarca
Indlæg: 1657
Tilmeldt: man apr 25, 2005 11:32 pm
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 66 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Elbarca »

Er det seriøst fra den officielle side? Jeg tvivler

Quaresma
Indlæg: 3376
Tilmeldt: ons feb 27, 2008 9:24 pm
Geografisk sted: Zzzlummen
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 140 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Quaresma »

- Karl Tanner - Fookin Legend of Gin Alley -

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20493
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 316 gange
Blevet takket: 1089 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Elbarca skrev:Er det seriøst fra den officielle side? Jeg tvivler
Jeg læste det på den officielle side igår, så ja det er det.

Blach
Indlæg: 543
Tilmeldt: tirs mar 10, 2009 9:48 pm
Har takket: 95 gange
Blevet takket: 23 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Blach »

Guardiola skrev:Hov... vent lige et øjeblik. Har du lige kaldt Barcas dragt for laser?
Nej, det er alt undertøjet og undersportstøjet/underarmor shittet som er laserne ;-) Jeg regner med de har det på, så de ikke slidder i den hellige dragt mens de kæmper alt hvad de kan!
"Winning against Madrid is like an orgasm" Xavi Hernandez

Brugeravatar
Elbarca
Indlæg: 1657
Tilmeldt: man apr 25, 2005 11:32 pm
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 66 gange

Re: 4 - Francesc "Cesc" Fàbregas

Indlæg af Elbarca »

Hvis klubben skrev sådan, så er der vel ingen tvivl om at han forlader os pga. uoverenstemmelser.
Jeg vil vædde med Cesc nok skal komme med lidt angreb mod klubben og dens behandling af ham.

rummenigge
Indlæg: 3307
Tilmeldt: tirs apr 21, 2009 11:57 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 938 gange
Blevet takket: 178 gange

Re: 4 - Francesc

Indlæg af rummenigge »

FCBarcelonaChr skrev:
Elbarca skrev:Er det seriøst fra den officielle side? Jeg tvivler
Jeg læste det på den officielle side igår, så ja det er det.
Hvis det er blevet fjernet igen på hjemmesiden så må næsten en kæmpe redaktionsfejl - for jeg kan ikke se det nogen steder skrevet noget negativt om Cesc på fcbarcelona.com

Det er helt forrykt at kritisere en spiller officielt på den måde - medmindre spilleren selv har fremprovokeret noget offentligt, hvilket Cesc slet ikke har. Det må være en fejl lavet af en eller anden amatør som sidder på webredaktionen. Det kunne være godt hvis Barca lige udsender en officiel meddelse om at det ikke er klubbens officielle holdning or at artiklen endte op der ved en fejl.
Puyol har ikke hår på sine testikler, da hår ikke gror på stål
- Chuck Norris

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: 4 - Francesc

Indlæg af Storken »

rummenigge skrev:
FCBarcelonaChr skrev:
Elbarca skrev:Er det seriøst fra den officielle side? Jeg tvivler
Jeg læste det på den officielle side igår, så ja det er det.
Hvis det er blevet fjernet igen på hjemmesiden så må næsten en kæmpe redaktionsfejl - for jeg kan ikke se det nogen steder skrevet noget negativt om Cesc på fcbarcelona.com

Det er helt forrykt at kritisere en spiller officielt på den måde - medmindre spilleren selv har fremprovokeret noget offentligt, hvilket Cesc slet ikke har. Det må være en fejl lavet af en eller anden amatør som sidder på webredaktionen. Det kunne være godt hvis Barca lige udsender en officiel meddelse om at det ikke er klubbens officielle holdning or at artiklen endte op der ved en fejl.
There's no need to apologize. It's the fucking truth!

Quaresma
Indlæg: 3376
Tilmeldt: ons feb 27, 2008 9:24 pm
Geografisk sted: Zzzlummen
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 140 gange

Re: 4 - Francesc

Indlæg af Quaresma »

Storken skrev:
rummenigge skrev:
FCBarcelonaChr skrev:
Elbarca skrev:Er det seriøst fra den officielle side? Jeg tvivler
Jeg læste det på den officielle side igår, så ja det er det.
Hvis det er blevet fjernet igen på hjemmesiden så må næsten en kæmpe redaktionsfejl - for jeg kan ikke se det nogen steder skrevet noget negativt om Cesc på fcbarcelona.com

Det er helt forrykt at kritisere en spiller officielt på den måde - medmindre spilleren selv har fremprovokeret noget offentligt, hvilket Cesc slet ikke har. Det må være en fejl lavet af en eller anden amatør som sidder på webredaktionen. Det kunne være godt hvis Barca lige udsender en officiel meddelse om at det ikke er klubbens officielle holdning or at artiklen endte op der ved en fejl.
There's no need to apologize. It's the fucking truth!
Og uden nogen som helst form for klasse.
- Karl Tanner - Fookin Legend of Gin Alley -

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 24 gæster