Real Madrid

Diskussion om den La Liga og andre spanske klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Jogge

Re: Real Madrid

Indlæg af Jogge »

Myxomatotis skrev:Til Piquenbauer

Ja, så blev Franco kortet spillet. Jeg sad også og tænkte, at mon ikke den snart kommer..
Nu skriver du godt nok Rummenigge, at det mest gælder den ældre generation i Barcelona. Fint nok, men er det så vigtigt eller er det uvigtigt? Er det noget der påvirker din mening om de to hold, eller er det ikke? Jeg fylder snart 37 år, og alligevel døde Franco før jeg blev født. Dvs at man skal være på den anden side af 50 for rigtigt at kunne huske ham. Så ja for de ældre Barcelonaindbyggere er det givetvis noget der betyder noget, men for os andre virker det godt nok uendeligt ligegyldigt. Men på trods af det, så bliver Franco kortet alligevel tit spillet, når man som Barcelona fan skal forklare, hvorfor man hader Real Madrid så meget.

Nu skal jeg jo selvfølgelig ikke sidde her og sige, hvad der skal betyde noget for jer og hvad der ikke skal. Hvis der er nogen her, som ikke har Catalansk baggrund, for hvem Franco og Centralmagten alligevel er supervigtig, så må det jo være sådan. Men så kunne jeg i det mindste godt tænke mig at får en forklaring på, hvordan noget,der skete for 40 år siden i et land så langt væk som Spanien, kan være vigtigt for en tilfældig dansk Barcelonafan på mellem 15 og 30 år?
Nåårhr men altså jeg har læst i en bog, at.....Arj..hold nu op og kom videre please...
Jeg synes, at du udstiller din uvidenhed og mangel på forståelse af disse aspekter. Vi er enige om, at det for mange danskere nok ikke har den store betydning. De faldt jo for klubberne grundet enkelte spillere, sejsrige perioder eller kærlighed til spillestil eller identitet. Men den helt centrale fanskare befinder sig jo ikke i Danmark, men i Barcelona og i Madrid.

Jeg er midt i tyverne og mine forældre er fra Barcelona. De voksede begge op under Franco, gik i folkeskole under Franco, legede på gaderne under Franco og så TV under Franco. Det gjorde de imens deres forældre (mine bedsteforældre) arbejdede på fabrikkerne. De oplevede overgrebene, centralmagtens diktatur og censuren af alt det catalanske og alle de værdier de levede efter. Deres eneste reelle kamp mod alt dette, fandt sted på Camp Nou/Les Corts, hvor Barca blev den eneste måde man kunne udtrykke sin modstand til Franco på. Forsøgte man et oprør udenfor stadion, blev man sat i fængsel.

Så selvfølgelig blev Barca et symbol for catalonien og for kampen imod Franco, diktatur og overgreb. Og selvfølgelig blev Real Madrid et symbol for Franco.

Deraf synes jeg nu det er meget logisk, at helt to centrale generationer i mit liv, mine forældre og mine bedsteforældre, har inspireret mig og opdraget mig med forståelsen af datidens rædselssamfund i Spanien. Og selvfølgelig har jeg da arvet en del af det had, som de forståeligt nok havde til Franco og som de utrykte på stadion mod Real Madrid.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Real Madrid

Indlæg af Piquénbauer »

Myx vi er meget enige... Og det med de største var formuleret forkert da det mere var ment som de største/bedste pt og gennem de sidste 5 år!

michaelk94. "Jeg kan vitterligt ikke få det til at hænge sammen, at man stadig mener, at vi bare jagter Barca, for det stadie er vi kommet over". Jamen er det ikke de i gør? Er i ikke 8 point efter i ligaen? Jeg ved ikke hvad det er at i har gjort i denne sæson som gør at i skal kaldes for verdens bedste hold... Er det jeres gode halve time mod os? Er det fordi i vinder heldigt over man city?

Og jeg må så spørge dig om du har set cesc spille de sidste kampe? At du kan sige at han ikke har leveret bedre spil end kaka er jo bare fjollet... Real har problemer på den offensive midt da hverken ozil eller kaka fungerer. Så kan ikke se hvorfor cesc ikke skulle kunne spille der. Og især fordi han egentlig bare er en bedre spille end de 2! Ved ikke hvad det var at alexis gjorde sidste sæson som gjorde ham til et skuffende køb? 12 mål i ligaen og 2 mod jer... Det er vel fint som første sæson? Udover det så virker det som om han er ved at komme igang. Din kommentar angående masche er for latterlig til at jeg gider svare. Jeg nøjes med at sige at han har udviklet sig til en MEGET vigtig spiller for barca og jeg kan ikke se hvorfor han er dårligere med bolden en tonseren khedira. Ville alle dage mene at den gamle pool midt med masche og alonso ville være bedre end den i har nu. Og især fordi i også bruger essien på midten og den mand er blevet elendig!

Men så vil jeg spørge dig om real kun har lavet gode køb? Har coentrao, sahin, albiol, kaka osv gjort det godt... Faktum er at vi har lavet fejlkøb men vi har kunnet dække de fejlkøb med spillere fra vores egne rækker. I har lavet fejlkøb for derefter bruge endnu flere penge for at dække de fejlkøb. Ergo har i købt jer til hvor i er nu!
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Myxomatotis

Re: Real Madrid

Indlæg af Myxomatotis »

Til Jogge

Jow men så har du jo også Catalansk baggrund, og var derfor ikke een af dem, jeg omtalte. Dog vil jeg sige, at mine forældre faktisk også har oplevet anden verdenskrig, og min farfar blevet taget af tyskerne i og med at han arbejdede ved politiet. Det betyder ikke, at jeg hader tyskerne i dag, og jeg kan ikke rigtigt sætte mig ind i det had, som du måtte have til madrid, din baggrund til trods.

Til Jonas

Jah Franco-kortet eller Franco-argumentet eller kald det hvad du vil. Du skal ikke tage dig af min arrogante tone. Den er ikke så slem ment, og desuden så er vi Real Madrid fans bare sådan. Allesammen ;-)

Og ja jeg ved godt at du bare forklarer det. Det synes jeg bare ikke er så interessant, fordi vi ved jo godt alle sammen, at det er sådan. Og vi ved også godt hvorfor. Det mere interessante er, om hvorvidt det er rationelt. For at sætte det på spidsen og uden ellers at drage den sammenligning, så kan jeg da også godt fortælle dig, hvorfor der var jødehad i Tyskland. Det havde noget at gøre med bankvæsenet, racerenhed og det faktum at man skulle finde en syndebuk at gøre. Det er den (simplificerede) årsag. Men den årsag stiller jo ikke spørgsmålstegn ved det rationelle bagved.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Real Madrid

Indlæg af JonasV »

Men, Myx, hvis vi kun skal diskutere det rationelle omkring kærlighed/had til fodboldklubber, kan vi diskutere:



(ingenting)





(...and that's all I have to say about that Billede)

rummenigge
Indlæg: 3307
Tilmeldt: tirs apr 21, 2009 11:57 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 938 gange
Blevet takket: 178 gange

Re: Real Madrid

Indlæg af rummenigge »

@Myx - Nu har Tyskland givet sin uforbeholdende undskyldninger fra alle officielle kanaler og bødet for 2. verdenskrig på en af de mest ekstreme måder, ved at landet blev splittet op og mange måtte bøde for deres handlinger, hvilket udsendte et stærkt symbolsk tegn til omverdenen og ofrene. Derfor kan man ikke rigtig hade et apparat som er væk fra systemet. Følelserne er der dog stadig.

Deres fascistiske allierede derimod har har ikke haft det samme pres for at bøde for deres handlinger. Japan blev nærmest undskyldt ved at de fik atombomber over sig og har aldrig officielt rigtig hverken bødet eller undskyldt sig overfor kineserne da det blev overskygget af USA og verdenssamfundets krav (fair nok et eller andet sted), og Italien og Spanien gik mindre eller mindre fri i forhold til deres handlinger, da vesten besluttede sig for at sætte en stor streg over hvad som var sket så man kunne kigge fremefter. Hell, Japan og Kina er stadig i officiel krig så vidt jeg husker (!?)

Derfor klinger det lidt hult, Myx, at bruge Tyskland som eksempel. Tro mig, hvis politikere i tyskland begyndte at hylde nazismen eller ikke vedkende sig sin sorte periode og i stedet er arrogante omkring det og stiller Hertha Berlin ( ;-) ) som symbol for dette, så skal du se et ramaskrig det ville skabe i DK og resten af verdenen (overdrivelse fremmer forståelsen, dermed ikke sagt at dette præcis er situationen i Madrid). Heldigvis betragter Tyskland selv nazismen som en sort periode, og værner om at den aldrig skal komme tilbage i nogen form overhovedet. Man kunne fortsætte med lignende konflikter med en masse uløste ar, Sydafrika, Ex. Jugoslavien, Rwanda osv osv osv....

Sammenlignet med det, er der en hel anden arrogance og selvmedlidenhed fra bl.a. Japan og kolonimagten Spanien, som deres ofre og familier stadig føler sig stødt af og som man ikke bare kan bagatalisere. Hvor mange Madrilenere mon er flove over deres fortid, nok ikke mange. Mange tænker stolt tilbage på den gode kolonitid osv osv. Stor kulturforskel. Derfor er Real Madrid og Barcelona rivaliseringen ikke bare FCK og Brøndby.
Puyol har ikke hår på sine testikler, da hår ikke gror på stål
- Chuck Norris

michaelk94

Re: Real Madrid

Indlæg af michaelk94 »

Piquénbauer skrev:Myx vi er meget enige... Og det med de største var formuleret forkert da det mere var ment som de største/bedste pt og gennem de sidste 5 år!

michaelk94. "Jeg kan vitterligt ikke få det til at hænge sammen, at man stadig mener, at vi bare jagter Barca, for det stadie er vi kommet over". Jamen er det ikke de i gør? Er i ikke 8 point efter i ligaen? Jeg ved ikke hvad det er at i har gjort i denne sæson som gør at i skal kaldes for verdens bedste hold... Er det jeres gode halve time mod os? Er det fordi i vinder heldigt over man city?

Og jeg må så spørge dig om du har set cesc spille de sidste kampe? At du kan sige at han ikke har leveret bedre spil end kaka er jo bare fjollet... Real har problemer på den offensive midt da hverken ozil eller kaka fungerer. Så kan ikke se hvorfor cesc ikke skulle kunne spille der. Og især fordi han egentlig bare er en bedre spille end de 2! Ved ikke hvad det var at alexis gjorde sidste sæson som gjorde ham til et skuffende køb? 12 mål i ligaen og 2 mod jer... Det er vel fint som første sæson? Udover det så virker det som om han er ved at komme igang. Din kommentar angående masche er for latterlig til at jeg gider svare. Jeg nøjes med at sige at han har udviklet sig til en MEGET vigtig spiller for barca og jeg kan ikke se hvorfor han er dårligere med bolden en tonseren khedira. Ville alle dage mene at den gamle pool midt med masche og alonso ville være bedre end den i har nu. Og især fordi i også bruger essien på midten og den mand er blevet elendig!

Men så vil jeg spørge dig om real kun har lavet gode køb? Har coentrao, sahin, albiol, kaka osv gjort det godt... Faktum er at vi har lavet fejlkøb men vi har kunnet dække de fejlkøb med spillere fra vores egne rækker. I har lavet fejlkøb for derefter bruge endnu flere penge for at dække de fejlkøb. Ergo har i købt jer til hvor i er nu!
Vi har vundet den spanske liga, altså været bedre end "verdens bedste hold" over et helt år. Det gør os ikke til verdens bedste, men man snakker bare om de spanske giganter, som er de bedste hold i verden lige nu. Det er ikke mig der har fundet på det, men jeg er fuldt ud enig.

Har du set Kaka i de sidste kampe? Har du set Cesc' kampe sidste sæson?

Jeg synes på ingen måde Cesc er en bedre spiller end Ozil og hvis man snakker om, hvem der er bedst når de var på toppen, så er det Kaka. Cesc havde været en god spiller at få, men sådan som har spillet indenfor den seneste sæson, så havde han godt nok ikke fået meget spilletid, slet ikke med ankomsten af Modric.
Jeg synes desuden heller ikke at han skal være andet end en back-up spiller for jer, hvilket han vel også for det meste er?

Det er fint Alexis scorede nogle mål, men udover det mål han scorede mod os, var det vel ikke specielt vigtige mål?
Ellers synes bare mange gange han prøver med driblinger, som er totalt unødvendige, mens jeg heller ikke synes han deltager særlig godt i de små kombinationer med Messi, Inesta og Xavi. Han er vel en fin spiller, men jeg synes bare ikke indkøbet har forstærket jer på nogen måde.

Jeg synes ikke Masche passer ind på jeres defensive midt. Vi spiller med langt fra ligeså meget boldbesiddelse som jer, så der kunne han måske godt passe ind, selvom jeg aldrig ville foretrække ham.

Jeg tror, at Masche blev købt til midtbanen, men ikke var god nok og så får han en sekundær rolle i midterforsvaret. Han spiller vel heller ikke, hvis både Puyol og Shakira er klar?

Real Madrid har da selvfølgelig også lavet fejlkøb, vi har dog også bare rigtig mange succeshistorier, da det er disse indkøb som i øjeblikket gør, at vi faktisk kan spille op med jeres La Masia.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Real Madrid

Indlæg af Piquénbauer »

At du spørger en barca fan om han har set cesc spille sidste sæson er vel lidt fjollet? Men ja jeg har set kaka og han har på ingen måder imponeret. Han var f.eks. ikke særlig udslagsgivende mod et utroligt ringe ajax hold. Cesc har derimod scoret både ude mod sevilla og benfica hvilket vel er ret godt. At du kan sige at modric er en bedre spiller end cesc viser vel præcist hvor uenige vi er!

Med hensyn til alexis og masche må vi bare blive enige om at være uenige! Jeg kunne sagtens se de 2 spille en stor rolle på jeres hold men hele meningen med dette er jo at du sagde at de 3 spillere var fejlkøb hvilket jeg og mange andre barca fans på ingen måder vil give dig ret i. Har du forresten selv fundet på den med at kalde pique for shakira eller? For det er sgu sjovt! Hahaha!

Og så er det altid dejligt når en real fan indrømme at real ikke er andet end et købehold: "Real Madrid har da selvfølgelig også lavet fejlkøb, vi har dog også bare rigtig mange succeshistorier, da det er disse indkøb som i øjeblikket gør, at vi faktisk kan spille op med jeres La Masia.".

""Jeg kan vitterligt ikke få det til at hænge sammen, at man stadig mener, at vi bare jagter Barca, for det stadie er vi kommet over". Jamen er det ikke de i gør? Er i ikke 8 point efter i ligaen? Jeg ved ikke hvad det er at i har gjort i denne sæson som gør at i skal kaldes for verdens bedste hold... Er det jeres gode halve time mod os? Er det fordi i vinder heldigt over man city?" Jeg ved godt at i har vundet det spanske mesterskab i sidste sæson men jeg synes ikke at du svarer på mine spørgsmål. Man city vandt også pl sidste år men er de det bedste hold i england pt? Jeg spørger dig idet at du er enig i at real sammen med barca er verdens bedste hold. Hvorfor er i det?
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Real Madrid

Indlæg af Blaugrana92 »

michaelk94 skrev:Jeg synes på ingen måde Cesc er en bedre spiller end Ozil og hvis man snakker om, hvem der er bedst når de var på toppen, så er det Kaka. Cesc havde været en god spiller at få, men sådan som har spillet indenfor den seneste sæson, så havde han godt nok ikke fået meget spilletid, slet ikke med ankomsten af Modric.
Jeg synes desuden heller ikke at han skal være andet end en back-up spiller for jer, hvilket han vel også for det meste er?
Det der er godt nok en nærmest hovedrystende undervurdering af Cesc. Back-up spiller? Vi taler om en fyr der som 25-årig har over 200 Premier League kampe på bagen og var anfører for et af Premier League's tophold i en nærmest uhørt ung alder. Han nærmer sig også de 100 landskampe med hastige skridt og når han en dag lægger støvlerne på hylden, vil han, sammen med Sergio Ramos, formentlig være en af de spillere der har optrådt allerflest gange for sit landshold. Back-up er Cesc ikke, men han er heller ikke i den optimale startopstillingen. At han ikke er det siger udelukkende noget om den styrke vi har på vores centrale midtbane. Jeg tror ikke at der er én klub i verden der ville takke nej til Cesc og jeg tror ikke at der er én klub i verden, hvor han ikke ville kunne tilspille sig en plads i startopstillingen, men når man skal kæmpe med Xavi og Iniesta om sin plads, er overliggeren altså også hævet til et niveau udover det sædvanlige.
michaelk94 skrev:Det er fint Alexis scorede nogle mål, men udover det mål han scorede mod os, var det vel ikke specielt vigtige mål?
Ellers synes bare mange gange han prøver med driblinger, som er totalt unødvendige, mens jeg heller ikke synes han deltager særlig godt i de små kombinationer med Messi, Inesta og Xavi. Han er vel en fin spiller, men jeg synes bare ikke indkøbet har forstærket jer på nogen måde.
Selvfølgelig har det forstærket os, om ikke andet så markant på bredden og dybden af holdet.

Hvad er et vigtigt mål? Hvordan definerer du et vigtigt mål? Det er vel et ret abstrakt begreb, så det bliver svært at afgrænse en definition. Man kan sagtens argumentere for at det mål han scorede ude mod Osasuna var hamrende vigtigt. Det var en reducering til 2-1, så det var reelt en scoring der bragte os tilbage i kampen og det var et muligt vendepunkt. I det øjeblik målet blev scoret, var det et ekstremt vigtigt mål, men betydningen af målet er naturligvis gået uset hen, nu hvor vi endte med at tabe kampen 3-2. Man kan også godt argumentere for at hans to scoringer hjemme mod Rayo var vigtige, da det var 1-0 og 2-0 scoringer. De ser bare ikke så vigtige ud på papiret, når vi nu alligevel endte med at vinde hele 4-0. Det samme gør sig gældende for hans 1-0 mål i 4-0 sejren over Getafe. Og hvad med hans to scoringer i Tyskland mod Leverkusen? De virker jo ligegyldige nu hvor vi alligevel kørte dem fuldstændig over på hjemmebane, men det gav os et ekstremt godt og vigtigt udgangspunkt til returkampen. Nej, ligegyldig var Alexis altså ikke i sidste sæson.
michaelk94 skrev:Jeg tror, at Masche blev købt til midtbanen, men ikke var god nok og så får han en sekundær rolle i midterforsvaret. Han spiller vel heller ikke, hvis både Puyol og Shakira er klar?
Jo, det tror jeg faktisk næsten at han gør. I sidste sæson var det i min optik kun Giorgio Chiellini, Thiago Silva og Sergio Ramos der gjorde det bedre end Mascherano i midterforsvaret.
michaelk94 skrev:Real Madrid har da selvfølgelig også lavet fejlkøb, vi har dog også bare rigtig mange succeshistorier, da det er disse indkøb som i øjeblikket gør, at vi faktisk kan spille op med jeres La Masia.
Hvis du prøver nok gange skal det selvfølgelig også gå godt på et eller andet tidspunkt.

vamosbarca

Re: Real Madrid

Indlæg af vamosbarca »

i taler om 2 helt forskellige stilarter!samligning her er svært
RM er kendetegnet ved omstillingsspil hvilket de er verdens bedste til i øjeblikket,det vil selv jeg ikke benægte
barcxa er verdens bedste passingshold,intet hold kommer op på barca på det plan.
Så tja 2 helt forskellige stilarter,hvilken man så bedst kan li er nok en smagssag. :smile:

michaelk94

Re: Real Madrid

Indlæg af michaelk94 »

Piquénbauer skrev:At du spørger en barca fan om han har set cesc spille sidste sæson er vel lidt fjollet? Men ja jeg har set kaka og han har på ingen måder imponeret. Han var f.eks. ikke særlig udslagsgivende mod et utroligt ringe ajax hold. Cesc har derimod scoret både ude mod sevilla og benfica hvilket vel er ret godt. At du kan sige at modric er en bedre spiller end cesc viser vel præcist hvor uenige vi er!

Med hensyn til alexis og masche må vi bare blive enige om at være uenige! Jeg kunne sagtens se de 2 spille en stor rolle på jeres hold men hele meningen med dette er jo at du sagde at de 3 spillere var fejlkøb hvilket jeg og mange andre barca fans på ingen måder vil give dig ret i. Har du forresten selv fundet på den med at kalde pique for shakira eller? For det er sgu sjovt! Hahaha!

Og så er det altid dejligt når en real fan indrømme at real ikke er andet end et købehold: "Real Madrid har da selvfølgelig også lavet fejlkøb, vi har dog også bare rigtig mange succeshistorier, da det er disse indkøb som i øjeblikket gør, at vi faktisk kan spille op med jeres La Masia.".

""Jeg kan vitterligt ikke få det til at hænge sammen, at man stadig mener, at vi bare jagter Barca, for det stadie er vi kommet over". Jamen er det ikke de i gør? Er i ikke 8 point efter i ligaen? Jeg ved ikke hvad det er at i har gjort i denne sæson som gør at i skal kaldes for verdens bedste hold... Er det jeres gode halve time mod os? Er det fordi i vinder heldigt over man city?" Jeg ved godt at i har vundet det spanske mesterskab i sidste sæson men jeg synes ikke at du svarer på mine spørgsmål. Man city vandt også pl sidste år men er de det bedste hold i england pt? Jeg spørger dig idet at du er enig i at real sammen med barca er verdens bedste hold. Hvorfor er i det?
Kaka var helt fantastisk mod Ajax, men det gør ham ikke til et godt køb, ligesom Cesc' tre mål i de sidste to kampe, heller ikke gør ham til noget godt køb, når han slet ikke kunne levere i sidste sæson, hvor han ellers også startede meget godt ud.

De to andre spillere er vi vel også bare uenige om. Det er godt, at man til tider så kan læse herinde, hvor utilfredse i faktisk er med Alexis, men fair nok.
I har også mange øgenavne til Mourinho, så kan man da også godt have et til Pique. Der er desuden intet ondt i det, da jeg ikke ville have noget imod at have Shakira i stedet. ;-)

Altså vi er enige om, at enten så køber man spillere eller så udvikler man dem. En af vores bedste spillere er Casillas som vi selv har udviklet, men ellers har vi bare købt rigtigt ind. Et købehold må du gerne kalde det, men spillere som Ozil, Di Maria, Benz, Ramos, Pepe og Khedira er da først blevet rigtig store, da de er kommet til Real Madrid. Vores klub er en stor historie og når hold som City og PSG køber spillere fordi de har pengene, men spillerne her vil rent faktisk gøre alt for at spille for Real Madrid.

Vi dominerede ligaen sidste sæson, så vi ligger jo nogenlunde lige med jer. Det synes jeg bare ikke, at man kan komme udenom. Vi har et hold som har slået de fleste rekorder i spansk fodbold og lige nu fører vi dødens pulje i CL.

Man city var det bedste engelske hold sidste sæson. Jeg synes ingen af de engelske hold var fantastiske sidste sæson, men City vandt knebent over United og dermed var de det bedste engelske hold. Nu har der været meget gang i de engelske hold i denne sæson, men jeg vil stadig mene, at City er det bedste hold, men holdene ligger meget tæt i England, præcis som de to store gør i Spanien i øjeblikket.

LIge i øjeblikket fører i, så i har fået den bedste sæsonstart. Men så kan samtidig sige, at vi er bedst indbyrdes? :)

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Real Madrid

Indlæg af Blaugrana92 »

Myxomatotis skrev:Og ja jeg ved godt at du bare forklarer det. Det synes jeg bare ikke er så interessant, fordi vi ved jo godt alle sammen, at det er sådan. Og vi ved også godt hvorfor. Det mere interessante er, om hvorvidt det er rationelt. For at sætte det på spidsen og uden ellers at drage den sammenligning, så kan jeg da også godt fortælle dig, hvorfor der var jødehad i Tyskland. Det havde noget at gøre med bankvæsenet, racerenhed og det faktum at man skulle finde en syndebuk at gøre. Det er den (simplificerede) årsag. Men den årsag stiller jo ikke spørgsmålstegn ved det rationelle bagved.
Helt ærligt; hvad forventede du? En længere psykoanalytisk smøre? Jonas og Rummenigge rammer jo hovedet på sømmet, når de, udfra en historisk kontekst, forsøger at forklare at det politisk besværlige forhold mellem Barcelona og Madrid, som geografiske steder, ikke fodboldklubber, i en samlet nation med en, i mange år, vis form for undertrykkelse af den ene part, har haft en stor rolle at spille i den rivalisering der er opstået mellem de to klubber.

Du underbygger din påstand om at hadet mod rivalen er langt større i Barcelona end i Madrid, ved at nævne en undersøgelse du 'så for 7-8 år siden'. Kan du godt selv se hvor tynd en argumentation du arbejder med? For det første er der reelt ikke nogen af os, der kan vide om du virkelig har set den her undersøgelse, eller om den blot er en opdigtet en af slagsen. Hvis den så rent faktisk findes, den her undersøgelse, er det yderst relevant at få styr på hvor den er foretaget, hvem den er foretaget på og under hvilke omstændigheder den er foretaget. Det billede undersøgelsen maler, er i hvert fald slet ikke et jeg kan nikke genkendende til, i forhold til hvordan min omgangskreds agerer.

Afslutningsvis må man jo sige at det grundlæggende er ret sjældent at had ikke er irrationelt.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Real Madrid

Indlæg af JonasV »

michaelk94 skrev:
Piquénbauer skrev:At du spørger en barca fan om han har set cesc spille sidste sæson er vel lidt fjollet? Men ja jeg har set kaka og han har på ingen måder imponeret. Han var f.eks. ikke særlig udslagsgivende mod et utroligt ringe ajax hold. Cesc har derimod scoret både ude mod sevilla og benfica hvilket vel er ret godt. At du kan sige at modric er en bedre spiller end cesc viser vel præcist hvor uenige vi er!

Med hensyn til alexis og masche må vi bare blive enige om at være uenige! Jeg kunne sagtens se de 2 spille en stor rolle på jeres hold men hele meningen med dette er jo at du sagde at de 3 spillere var fejlkøb hvilket jeg og mange andre barca fans på ingen måder vil give dig ret i. Har du forresten selv fundet på den med at kalde pique for shakira eller? For det er sgu sjovt! Hahaha!

Og så er det altid dejligt når en real fan indrømme at real ikke er andet end et købehold: "Real Madrid har da selvfølgelig også lavet fejlkøb, vi har dog også bare rigtig mange succeshistorier, da det er disse indkøb som i øjeblikket gør, at vi faktisk kan spille op med jeres La Masia.".

""Jeg kan vitterligt ikke få det til at hænge sammen, at man stadig mener, at vi bare jagter Barca, for det stadie er vi kommet over". Jamen er det ikke de i gør? Er i ikke 8 point efter i ligaen? Jeg ved ikke hvad det er at i har gjort i denne sæson som gør at i skal kaldes for verdens bedste hold... Er det jeres gode halve time mod os? Er det fordi i vinder heldigt over man city?" Jeg ved godt at i har vundet det spanske mesterskab i sidste sæson men jeg synes ikke at du svarer på mine spørgsmål. Man city vandt også pl sidste år men er de det bedste hold i england pt? Jeg spørger dig idet at du er enig i at real sammen med barca er verdens bedste hold. Hvorfor er i det?
Kaka var helt fantastisk mod Ajax, men det gør ham ikke til et godt køb, ligesom Cesc' tre mål i de sidste to kampe, heller ikke gør ham til noget godt køb, når han slet ikke kunne levere i sidste sæson, hvor han ellers også startede meget godt ud.
Cesc sluttede sidste sæson rigtig skidt, men at påstå at han slet ikke kunne levere sidste sæson er helt off. I det første halvår havde han fine fine kampe.

rummenigge
Indlæg: 3307
Tilmeldt: tirs apr 21, 2009 11:57 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 938 gange
Blevet takket: 178 gange

Re: Real Madrid

Indlæg af rummenigge »

@mikaelk94 - hvorfor standser du ikke bare her, synes du selv at du bidrager konstruktiv til debatten? Kvaliteten på sine indlæg er med alt respekt for nedafgående synes jeg. Start på en frisk med et andet emne eller noget.

Jeg har lige neglede dine citater fra kamptråden, og normalt kan jeg ikke lide at fluekneppe andres indlæg, men der er lige et par pointer jeg vil frem med og vise hvorfor jeg ikke kan tage dine indlæg seriøst her på det sidste:
...Vi har brugt en masse penge, vi tjener dog også langt flere penge end jer, så det har jeg faktisk ikke det store problem med. ...
Synes du selv at det er fedt at slynge forkerte facts ud eller indrømmer du at du har lavet en hændelig blooper her og hvad er budskabet i det du prøver at sige her? Fair nok hvis du mente noget andet, men der er forskel på at tjene og omsætte og så se mit tidligere indlæg hvor jeg argumenterer for at RM ikke på nogen måde er en større klub end Barca, hvis det var dét som var din hensigt. Ellers kan vi have dét mest fornuftige standpunkt og blive enige om at de to klubber sådan set er to økonomiske kæmper, hvor man udefra ikke kan afgøre hvem som er absolut rigest.
... Jeg har stor respekt for jeres talentudvikling, men de fleste af jeres indkøb har været elendige eller bare på ingen måde nogle forbedringer (Ibrahimovic, Cesc, Alexis, Mascherano, Chygrynskiy osv) I har næsten ingen gode indkøb haft igennem de seneste sæsoner. Det har vi derimod haft.
Jeg håber at du forstår via BG92 m.fl. fornuftige svar på dine påstande, at du måske ikke skal sætte usaglige hænder i dette hvepsebo når du bare slynger en påstand ud, der udstiller din viden om Barca og deres spillestil.
...Jamen Barca er igennem en helt fantastisk periode, men jeg kan love dig for, at dette Real Madrid hold også vil blive husket....
Come on, vil du nu love mig og andre Barcafans, at dette RM hold vil være at finde i historien? Det eneste jeg har sagt er at dette hold indtil videre ikke vil blive husket i historien, i hvert fald for noget synderligt eller som Del Bosques Madrid gjorde det. Hvad fremtiden byder ved jeg ikke, men lad dog være med at spille spåmand. Mit ydmyge gæt er at Mourinhos RM hold aldrig vil overgå Peps Barca, nok historiens bedste hold, langt fra. Det vil vise sig om jeg tager fejl.
Puyol har ikke hår på sine testikler, da hår ikke gror på stål
- Chuck Norris

Myxomatotis

Re: Real Madrid

Indlæg af Myxomatotis »

Til Jonas

Jonas, jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved det rationelle i at hade en anden fodboldklub. Tvært imod, det praktiserer jeg selv hver eneste dag. Jeg bliver bare småirriteret, når jeg ser Franco-kortet blive spillet (ja der var den igen), da det virker som uendeligt hult og påtaget. For jeg mangler stadig svar på det spørgsmål jeg stillede i foregående indlæg: Hvordan kan en almindelig 15-30 års dansk Barcelona fan hade en fodboldkub på grund af noget der skete før vedkomne blev født i et land 2000 kilometer væk?

For nej Blaugrana92, der bliver efter min bedste overbevisning ikke ramt noget hoved på noget søm. Der bliver bare sagt lidt løst om undertrykkelse og Centralmagt osv, som man kan finde på 2 sekunder på Wikipedia. Der bliver ikke svaret på det langt mere interessante spørgsmål: "Og hva' så?"

Glem den undersøgelse, jeg snakkede om. Den er ligegyldig. Den var ment som et sjovt eksempel og ikke ment som noget der sætter to streger under et facit. Dog var det måske ikke så nødvendigt at insinuere, at det var en undersøgelse, jeg selv havde opfundet. Hvorfor skulle jeg dog det?
Det lyder i øvrigt som om, du ikke mener, at hadet generelt er større den ene vej end den anden. Er det rigtigt forstået?

Til Rummenigge

Ok nu bad jeg selvfølgelig selv om det ved at komme med et eksempel fra anden verdenskrig. Det var nu ikke på nogen måde for at sammenligne situationen i Spanien med situationen i Tyskland, men snarere for at bevise, at en årsag ikke nødvendigvis behøver at være rationel.
Nu skriver du jo også selv om dine eksempler, at "dette ikke er præcis situationen i Madrid". Med mindre det er sagt med et glimt i øjet, som jeg jo ikke kan se herfra hvor jeg sidder, så er det alligevel en underdrivelse af de større. Folkedrabne i Rwanda har måske aldrig set sin lige i bestialskhed og blodighed i verdenshistorien. Gasning af 6 millioner jøder i Tyskland er også uden sidestykke og Japans terrorisering af en så stor verdensdel som Asien i flere hundrede år er også ekseptionel. Jeg har derfor meget svært ved at tage det, du skriver, og putte det ned i en kasse, hvor der står Real Madrid mod Barcelona på.

Tyskland har været ude at undskylde ja. Det har Spanien så åbenbart ikke, kan jeg forstå. Og derfor skal vi hade Real Madrid eller hvad? Ja det er ikke for at virke nedladende, men jeg prøver virkeligt bare at forstå det.
Noget helt andet er i øvrigt, at der er masser af teorier om blandt andet at Franco var Atletico fan, og at den hjælp Real Madrid modtog (hvis de modtog den, jeg aner ikke om det er endeligt bevist) var en hjælp som de aldrig havde bedt om men derimod blev tvunget ned over dem af centralmagten for at tryne FC Barcelona. Så igen, hvor er rationalet bag at hade Real Madrid for al ovenstående?

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Real Madrid

Indlæg af Blaugrana92 »

Myxomatotis skrev:Hvordan kan en almindelig 15-30 års dansk Barcelona fan hade en fodboldkub på grund af noget der skete før vedkomne blev født i et land 2000 kilometer væk?
Fordi det er vores bitre rivaler?

Det falder dig slet ikke ind, at det er ganske naturligt at man virkelig ikke bryder sig om sin fodboldklubs rivaler? Som sagt er det ganske gensidigt i min omgangskreds; hadet overfor Barcelona fra de Madrid-fans jeg kender, er mindst ligeså stort som, og har nok egentlig, gennem de sidste 3-4 år, været større end, det had der bliver vist fra Barcelona-fans overfor Madrid.
Myxomatotis skrev:Glem den undersøgelse, jeg snakkede om. Den er ligegyldig. Den var ment som et sjovt eksempel og ikke ment som noget der sætter to streger under et facit. Dog var det måske ikke så nødvendigt at insinuere, at det var en undersøgelse, jeg selv havde opfundet. Hvorfor skulle jeg dog det?
Fordi den understøtter din påstånd på en noget nær perfekt måde. Motiverne for at opdigte en sådan undersøgelse er da ret åbenlyse. I øvrigt var det nu ikke for at insinuere at jeg finder dig, som person, utroværdig, men blot for at påpege at det i et argumentativt indlæg er noget tyndt at bruge 'en undersøgelse jeg så for 7-8 år siden' som belæg for sin påstand, hvilket jeg troede at du gjorde.
Myxomatotis skrev:Det lyder i øvrigt som om, du ikke mener, at hadet generelt er større den ene vej end den anden. Er det rigtigt forstået?
Det er rigtigt forstået. Det er i hvert fald ingenlunde sådan at landet ligger i min omgangskreds.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 7 gæster